Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>
Opavský expres

Opavský expres

  • Zpravodajství z Opavy od redaktorky Yvony Fajtové a kameramana Pavla Straky
  • V Opavě už stojí mostní provizorium přes řeku Opavu
  • Aktuálně z Opavy
  • V Opavě je po letech opět vystaven unikátní model města

V Opavě už stojí mostní provizorium přes řeku Opavu

Náhradní most přes řeku Opavu už je téměř hotový. Ten stávající, který spojuje centrum Opavy s městskou částí Kateřinky poškodila zářijová povodeň natolik, že ho čeká demolice.

Na velkou vodou poškozený most v Ratibořské ulici v Opavě dosud mohli jen chodci a cyklisté. Auta se na něj vrátí po dostavbě provizorního mostu, který už je na místě a významně uleví dopravě ve městě.

Jan Rýdl, mluvčí ŘSD: “My jsme v minulých dnech navozili jednotlivé komponenty mostního provizoria, V tuto chvíli finišujeme skládáním těch jednotlivých komponentů dohromady, osadíme je na ty pořízené stabilní dočasné pilony, to znamená, že máme následující zhruba dva týdny na to, abychom připravili nájezdové betonové klíny, aby jsme mohli pustit provoz.”

Jan Stupka, stavbyvedoucí zhotovitelské firmy: “Ty nájezdové klíny ještě budou zajištěny bezpečnostním zařízením, svodidly, takže potom proběhne hlavní prohlídka mostu, která umožnění uvedení objektu do provozu.”

Pokud bude přát počasí, provoz bude spuštěn 1. listopadu.

Tomáš Navrátil (ANO), primátor Opavy: “Ta dopravní úleva pro Opavu bude obrovská, protože je to stěžejní most za prvé průtahem města a také výpadovka na Hlučínsko, to znamená všechny obce, které jsou směrem na Hlučín. Je vytěžovaná opravdu hodně, je to jeden z hlavních tahů, který tady máme a jak víte v současné době tady byla možnost pouze pro chůzi a pro cyklisty, nicméně problém byl v tom, že tady nemohla MHD.”

anketa: obyvatelé Opavy: “Už aby to bylo, obrovská úleva, protože tady všechny ulice i ten obchvat je ucpaný a odpoledne vůbec, ještě přes den se to dá projet, ale odpoledne to je zacpané.”

“Jen aby to bylo co nejspíš ať můžeme do Kateřinek. Museli jsme to objíždět přes Mostní a tak jsme rádi, že to bude,”

“Bylo to tady dlouho uzavřené, nevím z jakého důvodu, když ve finále to unese i tu těžkou techniku, ale ano, jsme rádi, že to bude průjezdné.”

Provizorní most se skládá z 15 třímetrových segmentů, které jsou spojeny čepovými a šroubovými spoji.

Radim Vaněk, vedoucí Střediska mostních provizorií, ŘSD: “Tohle je provizorní most obousměrný, délka přemostění je 45 metrů, celková hmotnost toho provizoria je 93 tun. Zachováme i provoz pro pěší, kde po jedné straně budou chodit po stávajícím betonovém mostě, z druhé strany budou chodit po provizorním mostě, závěsné lávce pro pěší.”

Po mostě se bude jezdit maximální rychlostí 20 km v hodině, aby se nenarušily provizorní pilíře. Pokud řidiči nebudou tuto rychlost dodržovat, budou přijata další opatření.

Jan Rýdl, mluvčí ŘSD: “Kdyby řidiči začali jezdit výrazně rychleji, dojde k vibracím, které by mohly, řekněme, devastovat stabilní uložení toho mostního provizoria.”

Po provizorním mostě budou moci jezdit osobní auta, lehká nákladní auta, autobusy a vozidla Integrovaného záchranného systému. V tuto chvíli probíhá i výběrové řízení na firmu, která provede demolici původního narušeného mostu.

Jan Rýdl, mluvčí ŘSD: "Ta proběhne za dočasné desetidenní, dvanáctidenní uzavírky provozu na tom mostním provizoriu, protože to jsou technologie, které nelze sloučit s provozem a v okamžiku, kdy bude hotova ta demolice, opět spustíme plný provoz, budeme na to velmi tlačit a potom zároveň s tím bude v průběhu jednak příprava projektu, zároveň výběrové řízení tak, abychom hned na začátku sezony příštího roku mohli tady začít stavět ten nový most."

Most v Ratibořské ulici není jediný, který čeká demolice.

Tomáš Navrátil (ANO), primátor Opavy: "Řešíme stav mostu ve Vávrovicích a Palhanci, to je taky most, který se bude muset zbourat. Tam jsou dva mosty za sebou, jeden vede k zahrádkářské osadě a druhý, který je propojkou k Palhanci, takže tady ty mosty se budou muset postavit nové.a ještě uvidíme v jakém stavu bude po zhodnocení most v Držkovicích."

Voda ve městě narušila i některé lávky, které tak budou muset být opraveny, Týká se to například lávek na Kolofíkově nábřeží a v Malých Hošticích.

---

V Opavě je po letech opět vystaven unikátní model města

V Opavě je po letech opět vystaven unikátní model města. Ten vznikl na počátku 80. let v souvislosti s novým územním plánem a vystavuje se jen při výjimečných příležitostech.

Opava v rámci oslav 800 let ukázala lidem model města z roku 1983. Mají tak jedinečnou příležitost prohlédnout si, jak město tehdy vypadalo. Naposledy byl model vystaven před 10 lety.

Dalibor Halátek, památkář, ostravské pracoviště NPÚ: “Objednal ho tehdejší městský architekt Slíva a model vznikl v souvislosti s pořízením nového územního plánu v Opavě. Vždycky se do toho modelu mohla umístit třeba nějaká stavba, která se plánovala proto, aby se prověřily její nějaké prostorové vazby, k tomu ale nikdy nedošlo. Plánovacích modelů bylo v republice určitě více, známe minimálně z Ostravy, který sloužil jako vzor pro tento opavský, ale ty modely se v průběhu 80., 90, let někde ztratily nebo se poškodily, takže opavský je unikátní svou zachovalostí, ale svou váhou a tím jak je složité ho převážet a instalovat, tak je to opravdu jenom výjimečná příležitost, protože to stojí hodně lidských sil a odhodlání k tomu, aby se dal takhle dohromady.”

Kdyby se model postupně doplňoval, dnes by na něm bylo o zhruba 700 budov více.

Dalibor Halátek, památkář, ostravské pracoviště NPÚ: “Chybí obchodní centra, to jsou takové velké budovy a potom celé čtvrti v Kylešovicích, Jaktaři a v Kateřinkách, kde vlastně vznikly v 90. letech nové ulice.”

Model je vytvořený v měřítku 1:1500 a je velký 4x4 metry. Zatím se nenašlo místo, kde by byl vystaven nastálo.

Dalibor Halátek, památkář, ostravské pracoviště NPÚ: “Pořád se šušká, že by mohla být kancelář hlavního architekta, tak tam by třeba potom mohl být vystavený a hlavní architekt by nad ním hloubal o budoucnosti města, ale to je opravdu jen otázka budoucnosti.”

Součástí výstavy jsou i návrhy studentů ČVUT v Praze na odpočinková místa v Opavě. Dva z nich už byly realizovány, a to u Arkád a na Bezručově náměstí.

Tomáš Navrátil (ANO), primátor Opavy: “Je to velmi pěkný počin, máme spoustu příjemných kladných ohlasů. U těch Arkád, už jsme vlastně opravili Arkády a ještě více zpříjemňujeme to místo, které dříve bylo navštěvováno bezdomovci, moc tam lidé nechodili, takže dneska je to příjemná odpočinková zóna.”Iryna Vazmitsel, studentka Fakulty architektury ČVUT v Praze: “Víme, že lidi rádi odpočívají v různé poloze, tak kvůli tomu jsme se rozhodli navrhnout takové multifunkční sezení, kde se prolínají různé úrovně a různé variace toho sezení, ležení a odpočinku tady v přírodě.”

Posezení na Bezručově náměstí vzniklo kolem kašny Rochanského, které vévodí socha s názvem Úcta sochařky Marie Margarety Melzerové.

Dalibor Halátek, památkář, ostravské pracoviště NPÚ: “Vždycky u modelů je to jednodušší v tom měřítku něco vymodelovat než potom vymyslet jak to udělat reálně, protože potom statika, vítr, déšť a tak dále, tak to přece jen posouvají někam jinam, ale myslím si, že studenti to jakoby promýšleli, že většina těch věcí je vymyšlených a zavětrovaných tak, že by šly realizovat, ale je to vždycky jen otázka peněz.”

Výstava návrhů a modelu města bude k vidění ve Slezance až do 27. října a přístupná je pouze na vyžádání u Opavské kulturní organizace.

Mohlo by Vás také zajímat

Pořad: Opavský expres
19. října 2024, 16:35

V Opavě už stojí mostní provizorium přes řeku Opavu

Náhradní most přes řeku Opavu už je téměř hotový. Ten stávající, který spojuje centrum Opavy s městskou částí Kateřinky poškodila zářijová povodeň natolik, že ho čeká demolice.

Na velkou vodou poškozený most v Ratibořské ulici v Opavě dosud mohli jen chodci a cyklisté. Auta se na něj vrátí po dostavbě provizorního mostu, který už je na místě a významně uleví dopravě ve městě.

Jan Rýdl, mluvčí ŘSD: “My jsme v minulých dnech navozili jednotlivé komponenty mostního provizoria, V tuto chvíli finišujeme skládáním těch jednotlivých komponentů dohromady, osadíme je na ty pořízené stabilní dočasné pilony, to znamená, že máme následující zhruba dva týdny na to, abychom připravili nájezdové betonové klíny, aby jsme mohli pustit provoz.”

Jan Stupka, stavbyvedoucí zhotovitelské firmy: “Ty nájezdové klíny ještě budou zajištěny bezpečnostním zařízením, svodidly, takže potom proběhne hlavní prohlídka mostu, která umožnění uvedení objektu do provozu.”

Pokud bude přát počasí, provoz bude spuštěn 1. listopadu.

Tomáš Navrátil (ANO), primátor Opavy: “Ta dopravní úleva pro Opavu bude obrovská, protože je to stěžejní most za prvé průtahem města a také výpadovka na Hlučínsko, to znamená všechny obce, které jsou směrem na Hlučín. Je vytěžovaná opravdu hodně, je to jeden z hlavních tahů, který tady máme a jak víte v současné době tady byla možnost pouze pro chůzi a pro cyklisty, nicméně problém byl v tom, že tady nemohla MHD.”

anketa: obyvatelé Opavy: “Už aby to bylo, obrovská úleva, protože tady všechny ulice i ten obchvat je ucpaný a odpoledne vůbec, ještě přes den se to dá projet, ale odpoledne to je zacpané.”

“Jen aby to bylo co nejspíš ať můžeme do Kateřinek. Museli jsme to objíždět přes Mostní a tak jsme rádi, že to bude,”

“Bylo to tady dlouho uzavřené, nevím z jakého důvodu, když ve finále to unese i tu těžkou techniku, ale ano, jsme rádi, že to bude průjezdné.”

Provizorní most se skládá z 15 třímetrových segmentů, které jsou spojeny čepovými a šroubovými spoji.

Radim Vaněk, vedoucí Střediska mostních provizorií, ŘSD: “Tohle je provizorní most obousměrný, délka přemostění je 45 metrů, celková hmotnost toho provizoria je 93 tun. Zachováme i provoz pro pěší, kde po jedné straně budou chodit po stávajícím betonovém mostě, z druhé strany budou chodit po provizorním mostě, závěsné lávce pro pěší.”

Po mostě se bude jezdit maximální rychlostí 20 km v hodině, aby se nenarušily provizorní pilíře. Pokud řidiči nebudou tuto rychlost dodržovat, budou přijata další opatření.

Jan Rýdl, mluvčí ŘSD: “Kdyby řidiči začali jezdit výrazně rychleji, dojde k vibracím, které by mohly, řekněme, devastovat stabilní uložení toho mostního provizoria.”

Po provizorním mostě budou moci jezdit osobní auta, lehká nákladní auta, autobusy a vozidla Integrovaného záchranného systému. V tuto chvíli probíhá i výběrové řízení na firmu, která provede demolici původního narušeného mostu.

Jan Rýdl, mluvčí ŘSD: "Ta proběhne za dočasné desetidenní, dvanáctidenní uzavírky provozu na tom mostním provizoriu, protože to jsou technologie, které nelze sloučit s provozem a v okamžiku, kdy bude hotova ta demolice, opět spustíme plný provoz, budeme na to velmi tlačit a potom zároveň s tím bude v průběhu jednak příprava projektu, zároveň výběrové řízení tak, abychom hned na začátku sezony příštího roku mohli tady začít stavět ten nový most."

Most v Ratibořské ulici není jediný, který čeká demolice.

Tomáš Navrátil (ANO), primátor Opavy: "Řešíme stav mostu ve Vávrovicích a Palhanci, to je taky most, který se bude muset zbourat. Tam jsou dva mosty za sebou, jeden vede k zahrádkářské osadě a druhý, který je propojkou k Palhanci, takže tady ty mosty se budou muset postavit nové.a ještě uvidíme v jakém stavu bude po zhodnocení most v Držkovicích."

Voda ve městě narušila i některé lávky, které tak budou muset být opraveny, Týká se to například lávek na Kolofíkově nábřeží a v Malých Hošticích.

---

V Opavě je po letech opět vystaven unikátní model města

V Opavě je po letech opět vystaven unikátní model města. Ten vznikl na počátku 80. let v souvislosti s novým územním plánem a vystavuje se jen při výjimečných příležitostech.

Opava v rámci oslav 800 let ukázala lidem model města z roku 1983. Mají tak jedinečnou příležitost prohlédnout si, jak město tehdy vypadalo. Naposledy byl model vystaven před 10 lety.

Dalibor Halátek, památkář, ostravské pracoviště NPÚ: “Objednal ho tehdejší městský architekt Slíva a model vznikl v souvislosti s pořízením nového územního plánu v Opavě. Vždycky se do toho modelu mohla umístit třeba nějaká stavba, která se plánovala proto, aby se prověřily její nějaké prostorové vazby, k tomu ale nikdy nedošlo. Plánovacích modelů bylo v republice určitě více, známe minimálně z Ostravy, který sloužil jako vzor pro tento opavský, ale ty modely se v průběhu 80., 90, let někde ztratily nebo se poškodily, takže opavský je unikátní svou zachovalostí, ale svou váhou a tím jak je složité ho převážet a instalovat, tak je to opravdu jenom výjimečná příležitost, protože to stojí hodně lidských sil a odhodlání k tomu, aby se dal takhle dohromady.”

Kdyby se model postupně doplňoval, dnes by na něm bylo o zhruba 700 budov více.

Dalibor Halátek, památkář, ostravské pracoviště NPÚ: “Chybí obchodní centra, to jsou takové velké budovy a potom celé čtvrti v Kylešovicích, Jaktaři a v Kateřinkách, kde vlastně vznikly v 90. letech nové ulice.”

Model je vytvořený v měřítku 1:1500 a je velký 4x4 metry. Zatím se nenašlo místo, kde by byl vystaven nastálo.

Dalibor Halátek, památkář, ostravské pracoviště NPÚ: “Pořád se šušká, že by mohla být kancelář hlavního architekta, tak tam by třeba potom mohl být vystavený a hlavní architekt by nad ním hloubal o budoucnosti města, ale to je opravdu jen otázka budoucnosti.”

Součástí výstavy jsou i návrhy studentů ČVUT v Praze na odpočinková místa v Opavě. Dva z nich už byly realizovány, a to u Arkád a na Bezručově náměstí.

Tomáš Navrátil (ANO), primátor Opavy: “Je to velmi pěkný počin, máme spoustu příjemných kladných ohlasů. U těch Arkád, už jsme vlastně opravili Arkády a ještě více zpříjemňujeme to místo, které dříve bylo navštěvováno bezdomovci, moc tam lidé nechodili, takže dneska je to příjemná odpočinková zóna.”Iryna Vazmitsel, studentka Fakulty architektury ČVUT v Praze: “Víme, že lidi rádi odpočívají v různé poloze, tak kvůli tomu jsme se rozhodli navrhnout takové multifunkční sezení, kde se prolínají různé úrovně a různé variace toho sezení, ležení a odpočinku tady v přírodě.”

Posezení na Bezručově náměstí vzniklo kolem kašny Rochanského, které vévodí socha s názvem Úcta sochařky Marie Margarety Melzerové.

Dalibor Halátek, památkář, ostravské pracoviště NPÚ: “Vždycky u modelů je to jednodušší v tom měřítku něco vymodelovat než potom vymyslet jak to udělat reálně, protože potom statika, vítr, déšť a tak dále, tak to přece jen posouvají někam jinam, ale myslím si, že studenti to jakoby promýšleli, že většina těch věcí je vymyšlených a zavětrovaných tak, že by šly realizovat, ale je to vždycky jen otázka peněz.”

Výstava návrhů a modelu města bude k vidění ve Slezance až do 27. října a přístupná je pouze na vyžádání u Opavské kulturní organizace.

Zdroj: https://polar.cz/index.php/porady/opavsky-expres/opavsky-expres-19-10-2024-16-36