Opavský expres
- Zpravodajství z Opavy od redaktorky Yvony Fajtové a kameramana Pavla Straky
- Parkoviště U Jelena oživí zeleň
- Správa silnic MSK používá nová služební vozidla na elektropohon
- Komas se zapojil do výzvy 800 stromů pro Opavu
Parkoviště na náměstí Svobody v Opavě prochází kompletní rekonstrukcí. Na jejím konci už to nebude jen jedna velká asfaltová plocha, ale prostor se spoustou zeleně.
Opavě dál pomáhají peníze z norských fondů. Tentokrát díky nim prochází proměnou parkoviště U Jelena, které oživí zeleň. Asfaltová plocha se tak nebude tolik přehřívat.
Petr Popadinec (ANO), radní Opavy: “Je to akce, která je poměrně složitá, ale doufáme, že se to všechno stihne ve správné době. To znamená, že 30. 4. by mělo být hotovo. Začínáme jako první částí, kdy je uzavřena celá část parkoviště, druhá je stále přístupná veřejnosti, protože bohužel v centru města probíhají dvě úpravy parkoviště. Jednoho velkého parkoviště na Masařské ulici, druhá je tady tohoto.”
Na parkovišti bude ve třech pásech vysazeno celkem 12 stromů. Vyměněny budou také staré květníky za nové u nedaleké restaurace.
Různé druhy květin, trvalek a travin se objeví i na okraji parkoviště a vytvoří tak záhon podél ulice Olbrichtova.
Petr Popadinec (ANO), radní Opavy: “Jde hlavně o to, aby došlo k zastínění toho parkoviště, protože v létě je opravdu velká výheň, je to nekryté. Dojde k určitému snížení počtu parkovacích míst, ale myslíme si, že to je ku prospěchu věci, že stromy a zeleň do Opavy patří.”
Celkové náklady si vyžádají bezmála 3 miliony 200 tisíc korun bez DPH. Až 90 procent nákladů hradí právě norské fondy. Z těch se aktuálně upravuje i ulice Mezi trhy v centru města.
Petr Popadinec (ANO), radní Opavy: “Kde je zasazena taky takzvaná mobilní zeleň. Ta bude ve velké většině ve velkých květnících a potom výhledově používáme, je možné částečně využít na Dolním náměstí, ale Horní náměstí bude Opava provádět v rámci svých financí a bude to všechno řešit v rámci svého finančního krytí.”
Z norských fondů vzniká i klidová zóna pro obyvatele Opavy-Kylešovic. Na Ořechovce už byly vysazeny nové stromy a vybudována dvě místa na ohniště.
---
Správa silnic Moravskoslezského kraje udělala další krok ke snížení uhlíkové stopy. Do svého vozového parku získala pět nových elektromobilů. Jde o jednu z největších krajských organizací.
Správa silnic Moravskoslezského kraje se stará o skoro 2600 kilometrů cest a 1300 mostů po celém našem regionu. Nová elektroauta, která byla slavnostně předána v Opavě, budou sloužit na cestmistrovstvích v celém kraji.
Tomáš Böhm, ředitel Správy silnic MSK: „Pro naší organizaci se jedná o pilotní projekt, který jsme loni vypsali. MS kraj nám na to dal finanční prostředky ve výši zhruba 5,8 milionu korun. Jinak jsme požádali státní fond ŽP, ta částka byla 3,6 milionu korun. Vozidla by měla sloužit pro naše provozní úseky a pro technické úseky na kontroly silnic a na provozní věci, které zajišťujeme v rámci Moravskoslezského kraje na silnicích druhých a třetích tříd.“
Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana MSK pro dopravu: “Je to o tom, že když naši cestmistři kontrolují silnice, protože ty se musí projíždět a je to v okolí pracoviště, tak ty elektroauta jsou pro nás výhodné, protože tam nejsou velké dojezdové vzdálenosti. Denně najedou zhruba 200 kilometrů, na což takové auto plně vyhovuje. Jde o ekologii a o emise. Je to trend, kterého se musíme držet, protože jak MS kraj tomu fandí, tak fandí tomu i Správa silnic. Chtěli elektromobily, tak jsme jim je koupili.“
Petr Kudela, vedoucí střediska SSMSK Opava: “Máme tady vlastní wallbox, takže většinou ten mistr víc jak 300 kilometrů určitě neujede. Samozřejmě v tuto chvíli údržba, i když počasí tomu teď nenasvědčuje. A když skončí údržba, tak veškeré činnosti, které jsou spojené s údržbou komunikací, opravy vozovek, svodidla, dopravní značky, příkopy, odvodnění, krajnice, mosty, propustky i sečení trávy. V poslední době se také velmi staráme o ořezy, kácení a celou zeleň kolem silnic.”
Dalších pět vozidel by správa silnic měla dostat v dubnu.
Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana MSK pro dopravu: “Dnes se předává pět auta bude se předávat dalších pět. Správa silnic tak bude mít deset aut. Moravskoslezský kraj jako celek už má 13 elektroaut a bude mít 26. Myslím si, že budeme dál pokračovat. Samozřejmě auta jsou drahá a většinou musíme čekat, až jsou nějaké dotace, což teď byly, takže jsme těch pět vozidel pořídili za 9,3 milionu korun, z toho 3,6 milionu korun zaplatí dotace, takže se to celkem dobře vyplatí.”
---
Opava loni vyhlásila výzvu 800 stromů pro Opavu. Jejím cílem je vysadit 800 stromů k letošnímu 800. výročí založení města. Strom může na svém pozemku vysadit kdokoliv. Už příští týden vysadí památný javor červený firma Komas.
Do výzvy 800 stromů pro Opavu se hlásí nejen obyvatelé, ale i řada firem. Zapojila se do ní i společnost Komas, která si na návrh studentky Ostravské univerzity nechala ve své sesterské firmě vyrobit cedulku k tomuto památnému stromu.
Tereza Řezáčová, studentka Fakulty umění OU: “Jelikož Komas jako firma dělá hodně moc dílů pro automobilový průmysl, takže jsem se snažila tu ceduli pojat trošku více surově. Vlastně jsem pracovala jen s hladkým kovem a ten vzhled připomíná jak strom, tak i vonný stromeček, který vlastně dáváte do auta, což je taková spojka mezi automobilovým průmyslem a tou přírodou."
Tohle jsou moje první návrhy, kdy jsme se vlastně rozhodli pro tento, který více připomíná ten stromeček.
Václav Chalupa, vedoucí střediska dělení, Spojmont Ostrava: “Aktuálně jsme to pálili na našem nejnovějším stroji, který má výkon nějakých 5 tisíc Wattů. Výroba samotného tady tohoto výrobku trvá pár minut. Je to vyrobeno z nerezové položky 5, kterou následně ještě brousíme, dáváme ji designový vzhled. Takže tím v důsledku docílíme požadavků, co byly v rámci designu a ostatních věcí.”
Před samotnou výrobou bylo třeba udělat několik drobných změn, aby byla realizovatelná.
Václav Chalupa, vedoucí střediska dělení, Spojmont Ostrava: “Nebylo možné to svařovat, byla tam potřeba dát šrouby další, určité věci nějaké podpory, aby se to dalo upevnit. Takže to jsme konzultovali v rámci setkání jaké máme technologie a možnosti.”
Tereza Řezáčová, studentka Fakulty umění OU: “Bylo zajímavé se podívat jak funguje ta výroba, jaké jsou technologické možnosti, jaké jsou úskalí co jde, co nejde udělat.”
Lukáš Grebeníček, výkonný ředitel společnosti Komas: “Když jsme slyšeli výzvu města s tím, že proběhne výsadba 800 stromů, tak jsme se v zásadě obratem rozhodli se zapojit do této iniciativy, která vlastně i přispěla k tomu, že se tady dlouhodobě aktuálně snažíme revitalizovat naše zázemí areálu a vybrali jsme i místo, které je nejfrekventovanějším místem v areálu naší společnosti Komas.”
Javor červený bude vysazen tady v těchto místech a bude mít 3 až 4 metry.
Lukáš Grebeníček, výkonný ředitel společnosti Komas: “Vybrali jsme javor červený, který si myslíme že bude doopravdy dominantou u této jubilejní příležitosti.”
Slavnostní vysazení památného stromu a následná instalace cedulky proběhne v úterý dopoledne za účasti vedení města.
---
Redakčně upraveno / zkráceno.
Parkoviště na náměstí Svobody v Opavě prochází kompletní rekonstrukcí. Na jejím konci už to nebude jen jedna velká asfaltová plocha, ale prostor se spoustou zeleně.
Opavě dál pomáhají peníze z norských fondů. Tentokrát díky nim prochází proměnou parkoviště U Jelena, které oživí zeleň. Asfaltová plocha se tak nebude tolik přehřívat.
Petr Popadinec (ANO), radní Opavy: “Je to akce, která je poměrně složitá, ale doufáme, že se to všechno stihne ve správné době. To znamená, že 30. 4. by mělo být hotovo. Začínáme jako první částí, kdy je uzavřena celá část parkoviště, druhá je stále přístupná veřejnosti, protože bohužel v centru města probíhají dvě úpravy parkoviště. Jednoho velkého parkoviště na Masařské ulici, druhá je tady tohoto.”
Na parkovišti bude ve třech pásech vysazeno celkem 12 stromů. Vyměněny budou také staré květníky za nové u nedaleké restaurace.
Různé druhy květin, trvalek a travin se objeví i na okraji parkoviště a vytvoří tak záhon podél ulice Olbrichtova.
Petr Popadinec (ANO), radní Opavy: “Jde hlavně o to, aby došlo k zastínění toho parkoviště, protože v létě je opravdu velká výheň, je to nekryté. Dojde k určitému snížení počtu parkovacích míst, ale myslíme si, že to je ku prospěchu věci, že stromy a zeleň do Opavy patří.”
Celkové náklady si vyžádají bezmála 3 miliony 200 tisíc korun bez DPH. Až 90 procent nákladů hradí právě norské fondy. Z těch se aktuálně upravuje i ulice Mezi trhy v centru města.
Petr Popadinec (ANO), radní Opavy: “Kde je zasazena taky takzvaná mobilní zeleň. Ta bude ve velké většině ve velkých květnících a potom výhledově používáme, je možné částečně využít na Dolním náměstí, ale Horní náměstí bude Opava provádět v rámci svých financí a bude to všechno řešit v rámci svého finančního krytí.”
Z norských fondů vzniká i klidová zóna pro obyvatele Opavy-Kylešovic. Na Ořechovce už byly vysazeny nové stromy a vybudována dvě místa na ohniště.
---
Správa silnic Moravskoslezského kraje udělala další krok ke snížení uhlíkové stopy. Do svého vozového parku získala pět nových elektromobilů. Jde o jednu z největších krajských organizací.
Správa silnic Moravskoslezského kraje se stará o skoro 2600 kilometrů cest a 1300 mostů po celém našem regionu. Nová elektroauta, která byla slavnostně předána v Opavě, budou sloužit na cestmistrovstvích v celém kraji.
Tomáš Böhm, ředitel Správy silnic MSK: „Pro naší organizaci se jedná o pilotní projekt, který jsme loni vypsali. MS kraj nám na to dal finanční prostředky ve výši zhruba 5,8 milionu korun. Jinak jsme požádali státní fond ŽP, ta částka byla 3,6 milionu korun. Vozidla by měla sloužit pro naše provozní úseky a pro technické úseky na kontroly silnic a na provozní věci, které zajišťujeme v rámci Moravskoslezského kraje na silnicích druhých a třetích tříd.“
Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana MSK pro dopravu: “Je to o tom, že když naši cestmistři kontrolují silnice, protože ty se musí projíždět a je to v okolí pracoviště, tak ty elektroauta jsou pro nás výhodné, protože tam nejsou velké dojezdové vzdálenosti. Denně najedou zhruba 200 kilometrů, na což takové auto plně vyhovuje. Jde o ekologii a o emise. Je to trend, kterého se musíme držet, protože jak MS kraj tomu fandí, tak fandí tomu i Správa silnic. Chtěli elektromobily, tak jsme jim je koupili.“
Petr Kudela, vedoucí střediska SSMSK Opava: “Máme tady vlastní wallbox, takže většinou ten mistr víc jak 300 kilometrů určitě neujede. Samozřejmě v tuto chvíli údržba, i když počasí tomu teď nenasvědčuje. A když skončí údržba, tak veškeré činnosti, které jsou spojené s údržbou komunikací, opravy vozovek, svodidla, dopravní značky, příkopy, odvodnění, krajnice, mosty, propustky i sečení trávy. V poslední době se také velmi staráme o ořezy, kácení a celou zeleň kolem silnic.”
Dalších pět vozidel by správa silnic měla dostat v dubnu.
Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana MSK pro dopravu: “Dnes se předává pět auta bude se předávat dalších pět. Správa silnic tak bude mít deset aut. Moravskoslezský kraj jako celek už má 13 elektroaut a bude mít 26. Myslím si, že budeme dál pokračovat. Samozřejmě auta jsou drahá a většinou musíme čekat, až jsou nějaké dotace, což teď byly, takže jsme těch pět vozidel pořídili za 9,3 milionu korun, z toho 3,6 milionu korun zaplatí dotace, takže se to celkem dobře vyplatí.”
---
Opava loni vyhlásila výzvu 800 stromů pro Opavu. Jejím cílem je vysadit 800 stromů k letošnímu 800. výročí založení města. Strom může na svém pozemku vysadit kdokoliv. Už příští týden vysadí památný javor červený firma Komas.
Do výzvy 800 stromů pro Opavu se hlásí nejen obyvatelé, ale i řada firem. Zapojila se do ní i společnost Komas, která si na návrh studentky Ostravské univerzity nechala ve své sesterské firmě vyrobit cedulku k tomuto památnému stromu.
Tereza Řezáčová, studentka Fakulty umění OU: “Jelikož Komas jako firma dělá hodně moc dílů pro automobilový průmysl, takže jsem se snažila tu ceduli pojat trošku více surově. Vlastně jsem pracovala jen s hladkým kovem a ten vzhled připomíná jak strom, tak i vonný stromeček, který vlastně dáváte do auta, což je taková spojka mezi automobilovým průmyslem a tou přírodou."
Tohle jsou moje první návrhy, kdy jsme se vlastně rozhodli pro tento, který více připomíná ten stromeček.
Václav Chalupa, vedoucí střediska dělení, Spojmont Ostrava: “Aktuálně jsme to pálili na našem nejnovějším stroji, který má výkon nějakých 5 tisíc Wattů. Výroba samotného tady tohoto výrobku trvá pár minut. Je to vyrobeno z nerezové položky 5, kterou následně ještě brousíme, dáváme ji designový vzhled. Takže tím v důsledku docílíme požadavků, co byly v rámci designu a ostatních věcí.”
Před samotnou výrobou bylo třeba udělat několik drobných změn, aby byla realizovatelná.
Václav Chalupa, vedoucí střediska dělení, Spojmont Ostrava: “Nebylo možné to svařovat, byla tam potřeba dát šrouby další, určité věci nějaké podpory, aby se to dalo upevnit. Takže to jsme konzultovali v rámci setkání jaké máme technologie a možnosti.”
Tereza Řezáčová, studentka Fakulty umění OU: “Bylo zajímavé se podívat jak funguje ta výroba, jaké jsou technologické možnosti, jaké jsou úskalí co jde, co nejde udělat.”
Lukáš Grebeníček, výkonný ředitel společnosti Komas: “Když jsme slyšeli výzvu města s tím, že proběhne výsadba 800 stromů, tak jsme se v zásadě obratem rozhodli se zapojit do této iniciativy, která vlastně i přispěla k tomu, že se tady dlouhodobě aktuálně snažíme revitalizovat naše zázemí areálu a vybrali jsme i místo, které je nejfrekventovanějším místem v areálu naší společnosti Komas.”
Javor červený bude vysazen tady v těchto místech a bude mít 3 až 4 metry.
Lukáš Grebeníček, výkonný ředitel společnosti Komas: “Vybrali jsme javor červený, který si myslíme že bude doopravdy dominantou u této jubilejní příležitosti.”
Slavnostní vysazení památného stromu a následná instalace cedulky proběhne v úterý dopoledne za účasti vedení města.
---
Redakčně upraveno / zkráceno.