Opavský expres
- Zpravodajství z Opavy od redaktorky Yvony Fajtové a kameramana Karla Soukopa
- Zaplavené tělocvičny ZŠ stále bojují s vlhkostí
- Výsledky sochařského sympozia Nová socha
- Výstava Patřit světu v kostele sv. Václava a Domě umění
V Opavě loňské zářijové povodně zničily hned 5 tělocvičen základních škol. V současné době se stále vysušují a rekonstrukcí postupně projdou ihned poté, co se zbaví veškeré vlhkosti.
Za tělocvikem kvůli loňským zářijovým povodním žáci některých opavských základních škol musí dojíždět do náhradních tělocvičen v jiných objektech města a do Malých Hoštic. Rekonstrukce brzdí vlhkost a výběrová řízení.
Vladimír Schreier (ANO), náměstek primátora Opavy: “V současné době jsme měli pod vodou 4 tělocvičny, dvě na Edvarda Beneše, dvě na Šrámkové, pátou tělocvičnu jsme měli pod vodou na ZŠ Mařádkova, tam naštěstí máme náhradní tělocvičnu, nebo máme ještě další tělocvičny, takže tam se ta TV podařila udržet v plném rozsahu. Pokud se týká dalších škol, tak v současné době používají náhradní tělocvičny, abychom částečně aspoň tu TV udrželi nějakým způsobem bez výraznějšího nebo velkého omezení.”
Tomáš Navrátil (ANO), primátor Opavy: “Na tělocvičny se teď připravuje projektová dokumentace, budeme je vlastně opravovat také postupně, budeme se na ně snažit získat dotační tituly, které budou možné.”
Ve všech zaplavených tělocvičnách se bude měnit povrch a také obložení, které velká voda zcela zničila.
Vladimír Schreier (ANO), náměstek primátora Opavy: “Samozřejmě alfa omega je, aby to bylo vyschlé, abychom mohli pokračovat, což bohužel v této chvíli ještě ta vlhkost je tam vyšší, ale zas na druhé straně nám to dává čas na základě té projektové přípravy soutěžit.”
Všechny tělocvičny by měly být zprovozněny od září letošního roku.
---
Opavu v budoucnu ozdobí další umělecké dílo. Půjde o realizaci vítězného návrhu sochařského sympozia s názvem Nová socha, které se uskutečnilo loni v rámci oslav 800 let Opavy.
Sochařské sympozium začátkem září zahájila vernisáž výstavy Opavští „nejen“ sochaři v arkádách ve Dvořákových sadech, kde umělci, kteří jsou jakkoli spojeni s Opavou, představili své návrhy.
Jana Foltysová, vedoucí kanceláře primátora, Magistrát města Opavy: “Sami jsme byli překvapeni kolik lidí, kteří mají kořeny v Opavě je s Opavou spojeno a zároveň něco tvoří, jsou to různí grafici, sochaři, konceptuální umělci a celkově se nám jich přihlásilo 18 a ti vytvořili 31 návrhů.”
Výstava ideových návrhů byla v arkádách k vidění celý měsíc, po vernisáži proběhla i autorská prezentace návrhů v klubu Art a v říjnu pak bylo spuštěno hlasování.
Jana Foltysová, vedoucí kanceláře primátora, Magistrát města Opavy: “Lidé pak mohli hlasovat buď přes TIC formou formuláře, výzva byla také v Hlásce a byly vytvořeny i facebookové stránky Opava nová socha, kde opět lidé mohli hlasovat. Zasedla také odborná komise, která řekla svou představu, který návrh preferuje a následně všechny výsledky byly dány do jednoho konečného pořadí.”
Zatímco podle odborné poroty vyhrál Drážní hřebík Viktora Svatoše, který připomíná napojení Opavy na severní Ferdinandovu železniční dráhu, lidé hlasovali různě.
Jana Foltysová, vedoucí kanceláře primátora, Magistrát města Opavy: “Na autorské prezentaci v Obecním domě to vyhrálo DNA Ondřeje Gély a při veřejném hlasování na Facebooku to byla Dvořákova duha Adama Hejduka. Ale protože nebylo jen první místo, přidělovaly se body i na 2., 3., 4. místo, tak v celkovém pořadí nejvíce hlasů, měla paní Minařík Pavelková se svými Fortušky a alej Fortušku.”
Odborná porota hodnotila nejen nápad, ale i jeho souvislost s Opavou a prostor, ve kterém má vzniknout.
Petr Stanjura, hlavní architekt, Magistrát města Opavy: “Řekl bych, že jsem byl velice potěšen, že shoda té poroty byla, řekl bych, jednomyslná a že opravdu vždycky jsme se shodli na tom, že to vychází z toho místa, že si o to ztvárnění samo říká. Což platí o tom vítězném návrhu, o tom hřebíku, bych řekl, beze zbytku. A i to ztvárnění výtvarné toho hřebíku je velice sugestivní a má i jasně jako sošný charakter, který bych já sám ani od toho hřebíku nepředpokládal. Takže se to panu Svatošovi hodně povedlo.”
Vůbec prvním uměleckým dílem, na které navázala tradice sochařského sympozia Nová socha, byla kašna Koule Ivo Klimeše před Hláskou. Vznikla v rámci 750 let od první písemné zmínky o Opavě.
Jana Foltysová, vedoucí kanceláře primátora, Magistrát města Opavy: “Je to takové tradiční místo setkávání Opavanů a je pořád zajímavá socha pro Opavany. Když bylo 780 let, tak bylo první sochařské sympozium, kterého se účastnili umělci z české a slovenské republiky a v rámci toho sochařského sympozia odborná porota doporučila k výrobě ptáky Kurta Gebauera, kteří se posléze realizovali a jsou dodnes na Ptačím vrchu.”
Původně mělo vítězné dílo vzniknout během letošního roku, kvůli povodním ale byla jeho realizace byla odložena.
---
Dům umění a kostel svatého Václava v Opavě patří výstavě Patřit světu. Jde o první výstavní blok letošního roku, který je věnován čtyřem umělcům z různých koutů světa.
Čtyři umělci, každý z jiné země a přesto mají něco společného. Pohled na dnešní svět, vztah k němu a k člověku.
Miroslav Zelinský, kurátor výstavy: “Patřit světu je můj kurátorský koncept, který vycházel z té obrovské různorodosti těch autorů, 4 autorů nebo tří autorek a jednoho autora, kteří tady jsou a potřeboval jsem je nějak spojit dohromady a připadlo mi, že to, že se nějakým způsobem vyjadřují prostřednictvím svých děl ke světu a zároveň ten svět přijímají do svých děl, tak že to je možný společný jmenovatel tyto 3 naprosto odlišné metodicky, metodologicky, tvarově, obrazově, materiálně lidi prostě dostat tady do toho prostoru.”
Každá ze 4 výstav je úplně jiná. V prostoru kostela svatého Václava jsou k vidění mimo jiné 3D objekty včetně velkého kyvadla, které si můžete sami rozhýbat. V Domě umění pak můžete obdivovat působivé digitální vizualizace, šperky a malby.
Aliaksandra Laurova, umělkyně z Běloruska: “Já pracuju s digitálními daty, s počítačema, s programováním. Vlastně tady v sérii obrázků jsou data z meteorologických stanic po celém světě, beru čísla o pohybu větru, o počasí, teplota, vlhkost atd., dávám je dohromady a tvořím z toho takové pohyblivé malby a pak následně i obrázky. Třeba tady je pohyb větru ve Vídni, před několika týdny jsem se připojila ke stanici ve Vídni, získala jsem data o počasí a na základě toho začala pomocí kódu kreslit takovou malbu jak to tam v ten den vypadalo.”
Vladimír Kovařík, designér, sochař a malíř: “Já se zaměřuju na to, abych svět kolem sebe zaplňoval svýma věcma, myslím teďka v té tvorbě. Ten kruh za námi se jmenuje bludné kruhy, tady jsou ty objekty vystavené bez názvu, tady nejsou názvy a to mám rád, takže si může každý divák najít to své. V zásadě je to nejdůležitější, aby si každý našel svou cestu, svůj přístup, přemýšlel o tom, proč někomu stojí za to nařezat takové množství dílů z plexiskla, tolik matiček. Mám objekty, kde jsou stovky. Mě to asi přináší nějaký pocit, který je mi příjemnější než vyplňování excelové tabulky.”
Julia Marchlewska, studentka malby z Polska: “Moje obrazy představují zátiší, které si naaranžuji z různých předmětů, které najdu, poté je vyfotím je z výšky a na tom základě pak maluji olejové obrazy. Všechny obrazy představují totéž v různých barevných kombinacích.”
anketa: návštěvníci výstavy: “Asi všechno, protože všechno patří k světu, ale asi nejvíc ten kužel, protože se tak pohybuje sám a já ho jen pozoruju nebo když si to chci rozkmitat, tak vím, že to má zas trošku jiný pohyb. Takže vás to uklidňuje? Ano uklidňuje, určitě a můžu líp přemýšlet, že mě nic nerozptyluje než ten pohyb klidný.”
“Tohleto mi přijde takové jako pěkné, ale ne úplně moc originální, ale třeba ty dole, ty černobílé, ty se mi fakt líbily, protože mi to připomínalo i teďka nové album co vyšlo od Cure. Třeba v tom kostele, ten kostel to je nádherný prostor, to kyvadlo, to je super, i jak použil tu žlutou barvu i s tím kolem se to pěkně vyjímá s těmi malby na stropě.”
Výstava Patřit světu bude v kostele svatého Václava a Domě umění k vidění do 11. května.
---
V Opavě loňské zářijové povodně zničily hned 5 tělocvičen základních škol. V současné době se stále vysušují a rekonstrukcí postupně projdou ihned poté, co se zbaví veškeré vlhkosti.
Za tělocvikem kvůli loňským zářijovým povodním žáci některých opavských základních škol musí dojíždět do náhradních tělocvičen v jiných objektech města a do Malých Hoštic. Rekonstrukce brzdí vlhkost a výběrová řízení.
Vladimír Schreier (ANO), náměstek primátora Opavy: “V současné době jsme měli pod vodou 4 tělocvičny, dvě na Edvarda Beneše, dvě na Šrámkové, pátou tělocvičnu jsme měli pod vodou na ZŠ Mařádkova, tam naštěstí máme náhradní tělocvičnu, nebo máme ještě další tělocvičny, takže tam se ta TV podařila udržet v plném rozsahu. Pokud se týká dalších škol, tak v současné době používají náhradní tělocvičny, abychom částečně aspoň tu TV udrželi nějakým způsobem bez výraznějšího nebo velkého omezení.”
Tomáš Navrátil (ANO), primátor Opavy: “Na tělocvičny se teď připravuje projektová dokumentace, budeme je vlastně opravovat také postupně, budeme se na ně snažit získat dotační tituly, které budou možné.”
Ve všech zaplavených tělocvičnách se bude měnit povrch a také obložení, které velká voda zcela zničila.
Vladimír Schreier (ANO), náměstek primátora Opavy: “Samozřejmě alfa omega je, aby to bylo vyschlé, abychom mohli pokračovat, což bohužel v této chvíli ještě ta vlhkost je tam vyšší, ale zas na druhé straně nám to dává čas na základě té projektové přípravy soutěžit.”
Všechny tělocvičny by měly být zprovozněny od září letošního roku.
---
Opavu v budoucnu ozdobí další umělecké dílo. Půjde o realizaci vítězného návrhu sochařského sympozia s názvem Nová socha, které se uskutečnilo loni v rámci oslav 800 let Opavy.
Sochařské sympozium začátkem září zahájila vernisáž výstavy Opavští „nejen“ sochaři v arkádách ve Dvořákových sadech, kde umělci, kteří jsou jakkoli spojeni s Opavou, představili své návrhy.
Jana Foltysová, vedoucí kanceláře primátora, Magistrát města Opavy: “Sami jsme byli překvapeni kolik lidí, kteří mají kořeny v Opavě je s Opavou spojeno a zároveň něco tvoří, jsou to různí grafici, sochaři, konceptuální umělci a celkově se nám jich přihlásilo 18 a ti vytvořili 31 návrhů.”
Výstava ideových návrhů byla v arkádách k vidění celý měsíc, po vernisáži proběhla i autorská prezentace návrhů v klubu Art a v říjnu pak bylo spuštěno hlasování.
Jana Foltysová, vedoucí kanceláře primátora, Magistrát města Opavy: “Lidé pak mohli hlasovat buď přes TIC formou formuláře, výzva byla také v Hlásce a byly vytvořeny i facebookové stránky Opava nová socha, kde opět lidé mohli hlasovat. Zasedla také odborná komise, která řekla svou představu, který návrh preferuje a následně všechny výsledky byly dány do jednoho konečného pořadí.”
Zatímco podle odborné poroty vyhrál Drážní hřebík Viktora Svatoše, který připomíná napojení Opavy na severní Ferdinandovu železniční dráhu, lidé hlasovali různě.
Jana Foltysová, vedoucí kanceláře primátora, Magistrát města Opavy: “Na autorské prezentaci v Obecním domě to vyhrálo DNA Ondřeje Gély a při veřejném hlasování na Facebooku to byla Dvořákova duha Adama Hejduka. Ale protože nebylo jen první místo, přidělovaly se body i na 2., 3., 4. místo, tak v celkovém pořadí nejvíce hlasů, měla paní Minařík Pavelková se svými Fortušky a alej Fortušku.”
Odborná porota hodnotila nejen nápad, ale i jeho souvislost s Opavou a prostor, ve kterém má vzniknout.
Petr Stanjura, hlavní architekt, Magistrát města Opavy: “Řekl bych, že jsem byl velice potěšen, že shoda té poroty byla, řekl bych, jednomyslná a že opravdu vždycky jsme se shodli na tom, že to vychází z toho místa, že si o to ztvárnění samo říká. Což platí o tom vítězném návrhu, o tom hřebíku, bych řekl, beze zbytku. A i to ztvárnění výtvarné toho hřebíku je velice sugestivní a má i jasně jako sošný charakter, který bych já sám ani od toho hřebíku nepředpokládal. Takže se to panu Svatošovi hodně povedlo.”
Vůbec prvním uměleckým dílem, na které navázala tradice sochařského sympozia Nová socha, byla kašna Koule Ivo Klimeše před Hláskou. Vznikla v rámci 750 let od první písemné zmínky o Opavě.
Jana Foltysová, vedoucí kanceláře primátora, Magistrát města Opavy: “Je to takové tradiční místo setkávání Opavanů a je pořád zajímavá socha pro Opavany. Když bylo 780 let, tak bylo první sochařské sympozium, kterého se účastnili umělci z české a slovenské republiky a v rámci toho sochařského sympozia odborná porota doporučila k výrobě ptáky Kurta Gebauera, kteří se posléze realizovali a jsou dodnes na Ptačím vrchu.”
Původně mělo vítězné dílo vzniknout během letošního roku, kvůli povodním ale byla jeho realizace byla odložena.
---
Dům umění a kostel svatého Václava v Opavě patří výstavě Patřit světu. Jde o první výstavní blok letošního roku, který je věnován čtyřem umělcům z různých koutů světa.
Čtyři umělci, každý z jiné země a přesto mají něco společného. Pohled na dnešní svět, vztah k němu a k člověku.
Miroslav Zelinský, kurátor výstavy: “Patřit světu je můj kurátorský koncept, který vycházel z té obrovské různorodosti těch autorů, 4 autorů nebo tří autorek a jednoho autora, kteří tady jsou a potřeboval jsem je nějak spojit dohromady a připadlo mi, že to, že se nějakým způsobem vyjadřují prostřednictvím svých děl ke světu a zároveň ten svět přijímají do svých děl, tak že to je možný společný jmenovatel tyto 3 naprosto odlišné metodicky, metodologicky, tvarově, obrazově, materiálně lidi prostě dostat tady do toho prostoru.”
Každá ze 4 výstav je úplně jiná. V prostoru kostela svatého Václava jsou k vidění mimo jiné 3D objekty včetně velkého kyvadla, které si můžete sami rozhýbat. V Domě umění pak můžete obdivovat působivé digitální vizualizace, šperky a malby.
Aliaksandra Laurova, umělkyně z Běloruska: “Já pracuju s digitálními daty, s počítačema, s programováním. Vlastně tady v sérii obrázků jsou data z meteorologických stanic po celém světě, beru čísla o pohybu větru, o počasí, teplota, vlhkost atd., dávám je dohromady a tvořím z toho takové pohyblivé malby a pak následně i obrázky. Třeba tady je pohyb větru ve Vídni, před několika týdny jsem se připojila ke stanici ve Vídni, získala jsem data o počasí a na základě toho začala pomocí kódu kreslit takovou malbu jak to tam v ten den vypadalo.”
Vladimír Kovařík, designér, sochař a malíř: “Já se zaměřuju na to, abych svět kolem sebe zaplňoval svýma věcma, myslím teďka v té tvorbě. Ten kruh za námi se jmenuje bludné kruhy, tady jsou ty objekty vystavené bez názvu, tady nejsou názvy a to mám rád, takže si může každý divák najít to své. V zásadě je to nejdůležitější, aby si každý našel svou cestu, svůj přístup, přemýšlel o tom, proč někomu stojí za to nařezat takové množství dílů z plexiskla, tolik matiček. Mám objekty, kde jsou stovky. Mě to asi přináší nějaký pocit, který je mi příjemnější než vyplňování excelové tabulky.”
Julia Marchlewska, studentka malby z Polska: “Moje obrazy představují zátiší, které si naaranžuji z různých předmětů, které najdu, poté je vyfotím je z výšky a na tom základě pak maluji olejové obrazy. Všechny obrazy představují totéž v různých barevných kombinacích.”
anketa: návštěvníci výstavy: “Asi všechno, protože všechno patří k světu, ale asi nejvíc ten kužel, protože se tak pohybuje sám a já ho jen pozoruju nebo když si to chci rozkmitat, tak vím, že to má zas trošku jiný pohyb. Takže vás to uklidňuje? Ano uklidňuje, určitě a můžu líp přemýšlet, že mě nic nerozptyluje než ten pohyb klidný.”
“Tohleto mi přijde takové jako pěkné, ale ne úplně moc originální, ale třeba ty dole, ty černobílé, ty se mi fakt líbily, protože mi to připomínalo i teďka nové album co vyšlo od Cure. Třeba v tom kostele, ten kostel to je nádherný prostor, to kyvadlo, to je super, i jak použil tu žlutou barvu i s tím kolem se to pěkně vyjímá s těmi malby na stropě.”
Výstava Patřit světu bude v kostele svatého Václava a Domě umění k vidění do 11. května.
---