Architekt Josef Pleskot postaví most přes Ostravici
Slavný architekt Josef Pleskot ozdobí Ostravu dalším dílem. Tentokrát navrhl se svým týmem most přes Ostravici, který propojí Dolní Vítkovice s cyklostezkou vedoucí do centra města. Ocelová lávka bude mít tvar písmene A a bude viset na ocelových lanech.
Jedna z nejnavštěvovanější atraktivit celé České republiky je Dolní oblast Vítkovice. Lokalitu ale značně handicapuje špatná dostupnost nedalekého centra města. To se nyní změní, protože vznikne bezpečná a rychlá trasa pro pěší a cyklisty. Jako třešinku na dortu ji ozdobí visutý most přes Ostravici, kterou navrhl Josef Pleskot.
Josef Pleskot, architekt, autor lávky: „Spojování architekturou je moje životní téma. Prospěšné propojování odlehlých míst pomocí lávek a mostů pokládám za vrchol prozřetelného urbanistického myšlení. Když se spojení opravdu povede a je silné, těží z něho obě místa. Město rozkvétá! Jsem přesvědčený, že spojení Ostravy a Vítkovic právě v tomto místě přinese Ostravě jako celku hodně užitku a přidané hodnoty a vnímavým uživatelům navíc radost z netradičních výhledů. Sofistikovaná, lehká, zavěšená, ocelová konstrukce dá pocit vzdušnosti a rozhodně souzní s ostravským duchem."
Samotná lávka bude mít 160 metrů, pylon bude vysoký 28 metrů. Celá trasa pak bude dlouhá 550 metrů. Pohodlně přivede cyklisty i pěší z cyklostezky na pravém břehu Ostravice až do centra Dolních Vítkovic k Velkému světu techniky. Bude mít asfaltový povrch.
Kateřina Šebestová, náměstkyně primátora Ostravy: „Nové napojení centra města s Dolními Vítkovicemi považujeme za velmi zásadní pro rozvoj Ostravy jako celku. Lávka a stezka pro pěší i cyklisty umožní pohodlné napojení na cyklotrasu na pravém břehu Ostravice, vedoucí takřka z Beskyd až po Landek. Díky novému propojení odstraníme jednu z bariér území a cyklisté mířící z nebo do Dolních Vítkovic se vyhnou problematické jízdě - například po Českobratrské ulici nebo po ulici 28. října."
Stavět se začne příští rok na jaře a do konce roku by mělo být hotovo. Cena lávky i stezky je celkově 60 milionů korun.
---
Italové postaví v Mošnově nový výrobní podnik
Ostravě se podařilo získat do průmyslové zóny v Mošnově dalšího investora. Italská společnost IRCE tam chce vystavět podnik na výrobu vodičů pro nejrůznější zařízení. Prodej pozemku už schválilo zastupitelstvo města a nyní se připravuje smlouva.
Ostrava prodá 5 hektarů plochy ve strategické průmyslové zóně v Mošnově italské firmě IRCE. Ta na nich chce vybudovat továrnu pro výrobu vodičů z mědi a hliníků, které se používají pro vinutí v elektrických strojích. Italové za pozemek zaplatí asi 28 milionů korun.
Tomáš Macura, primátor Ostravy: "Firma má sídlo v italské Imole, má 9 závodů v šesti zemích po celém světě a z toho čtyři v Evropě. Tady chtějí vybudovat základnu pro celou střední a východní Evropu. Ta jednání o prodeji už vedeme více než rok. Nakonec ta smlouva je víceméně standardní."
Italové zvolili Mošnov kvůli jeho poloze, protože z něj budou zásobovat především zákazníky z Česka, Polska, Slovenska a Maďarska. V továrně bude zaměstnáno asi 100 pracovníků. Hotova by měla být v roce 2030.
Fillipo Casadie, jednatel společnosti IRCE: „Pro náš český závod počítáme s pořízením nejpokročilejších technologií a zařízení průmyslu 4.0,které budou splňovat nejpřísnější požadavky na úsporu energie a ochranu životního prostředí. Nově vytvořená pracovní místa obsluhy sofistikovaných výrobních zařízení na tváření drátu na válcovacích stolicích, jejich žíhání, potahování izolanty, vytvrzování, vinutí, kontrolu a balení tak budou technického směru s vyšší kvalifikací.
Pro Ostravu je to ve strategické průmyslové zóně devátý prodej pozemku investorovi. V Mošnově pracuje už téměř 3800 lidí a bylo tam proinvestováno asi 15 miliard korun.
---
Ostrava chce zkrášlit hlavní městský bulvár
Hlavní ostravský bulvár, tedy ulice 28. října a Opavskou čekají změny. Asi vás překvapí, že nepůjde o nějaké stavby či přestavby, ale pouze o zkrášlení a zkvalitnění klíčových míst pomocí nestavebních zásahů. Město je na tyto změny otevřeno nápadům a proto vyzývá případné zájemce, aby do konce března připravili své návrhy.
V mnoha metropolích po celém světě jsou důležitou součástí urbanismu města hlavní bulváry. Takovou ulici má i Ostrava. Jde o ulici Opavskou, která v Nové Vsi přechází v ulici 28. října a vlastně propojuje lidnatou Porubu s centrem města. Aby ale mohla ještě lépe plnit své funkce, chce ji vedení města vylepšit.
Zuzana Bajgarová, náměstkyně primátora Ostravy: "Tím, že je Ostrava polycentrické město, tvoří ty bulváry a komunikace její významnou část. V tuto chvíli se zabýváme tím, jak tu ulici, která je více dopravní, přeměnit na městský bulvár. Ten bude bude více spojovat jednotlivé části a umožní nějakou efektivní dostavbu. Zlepší se propojení nejen pro automobily, ale i pro chodce a cyklisty. Městský ateliér vyhlásil výzvu, která je směřována na odbornou veřejnost, takže směrem k architektům, ale mohu to být i studenti architektury. Mohou navrhnout zásahy, které jsou nestavebního charakteru."
Zauzana Paclová, architekt, urbanista, MAPPA: "Když jsme začali v městském ateliéru pracovat na koncepci městské třídy 28. října Opavská, tak jsme si uvědomili, že naplnění těch opatření a zkvalitnění celého prostoru, je běh na dlouhou trať. Proto jsme se rozhodli, že zkusíme vytvořit nějaká rychlá opatření, kterými se mohou některá místa zkvalitnit v krátkém čase."
Městský ateliér proto vybral 6 míst na tomto bulváru, která by se měla zkrášlit jako první. Jde například o Náměstí republiky, kde je trolejbusová točna, prostor kolem pasážových domů na ulici Denisova a nebo oblast od křižovatky ulic 28. října a Nádražní po Smetanovo náměstí.
Zuzana Paclová, architekt, urbanista, MAPPA: "Zde je záměr svést automobily na tramvajový pás a tím vytvořit širší chodník a komfortnější prostup pro chodce. Podél Kampusu Palace je chodník velmi úzký, je zde hodně svislých dopravních značení a pohyb není pro chodce komfortní."
Přihlášky lze zasílat do 31. března a hned v dubnu budou vybráni zpracovatelé návrhů na jednotlivá místa, kteří pak musí odevzdat prováděcí dokumentaci do 25. června. Realizace by měly začít už v průběhu července tohoto roku. Náklady jsou plánovány na 3 a půl milionu korun. Podrobnosti jsou na webu městského ateliéru MAPPA.
---