Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>
Ostravské minuty

Ostravské minuty

  • Zpravodajství z Ostravy od reportéra Tomáše Kořistky a kameramana Tomáše Trávníka.
  • V centru Ostravy vznikne u řeky nový veřejný prostor
  • Celková koncepce územního plánu zůstává zachována
  • Strážníci preventivně kontrolují cyklisty a koloběžkáře

V centru Ostravy vznikne u řeky nový veřejný prostor

Centrum Ostravy bude obohaceno o další atraktivní veřejný prostor. Úprava čeká levý břeh - prostor mezi mostem Miloše Sýkory a hradní lávkou, který je součástí tzv. malé Kodaně. Na Havlíčkově nábřeží vznikne mimo jiné velká visutá galerie.

Už od roku 2015 pracuje vedení magistrátu na celkové estetizaci prostoru v okolí Ostravice v centru města. Nyní se zaměří na lokalitu mezi Hradní lávkou a mostem Miloše Sýkory na levém břehu. Práce už začaly v těchto dnech přeložkou elektrického vedení.

Kateřina Šebestová, náměstkyně primátora Ostravy: "Pracujeme na těch úpravách, proto abychom více lidí přitáhli právě k řece a k trávení volného času a teď právě i během té pandemie, kdy lidé nemohli cestovat mimo Ostravu, mimo okres se ukázalo, že vlastně taková místa vyhledávají."

Na Havlíčkově nábřeží bude nová visutá galerie. Navýšením nábřežní zdi se prostorově oddělí trasa pro cyklisty od chodníku a upraví se okolní plochy a komunikace.

Kateřina Šebestová, náměstkyně primátora Ostravy: "Cílem je hlavně oddělit tu pěší trasu od cyklostezky, protože potenciálně by mohlo dojít vlastně ke kolizím cyklistů s chodci a celá ta oprava bude spočívat navýšením té nábřežní zdi."

Nejprve se bude upravovat chodník a cyklotrasa mezi Hradní lávkou a Střelniční lávkou. V září se tam položí nový asfalt. Pak přijdou na řadu pěší a cyklistické trasy mezi Střelniční lávkou a ulicí Biskupskou. Práce se budou dělat po etapách, které si vyžádají dopravní omezení. Na rekonstrukci Havlíčkova nábřeží naváže v květnu druhá stavba zahrnující úsek mezi ulicemi Na Hradbách a Kostelní.

---

Celková koncepce územního plánu zůstává zachována

Ostravské zastupitelstvo potvrdilo změny v územím plánu. Celková urbanistická koncepce zůstala zachována, ale bylo potřeba aktualizovat dopravní stavby. Město také výrazně zkomplikovalo možnost výstavby spaloven nebezpečných odpadů na svém území a více také chrání ornou půdu.

Ostrava má jako jedno z mála velkých měst moderní územní plán, který byl schválen v roce 2014. Je důležité ho ale pravidelně  aktualizovat a popřípadě vylepšovat v duchu stanovené urbanistické koncepce rozvoje města. Nyní zastupitelstvo vydalo jeho druhou změnu. Velká pozornost byla věnována záborům orné půdy pro výstavbu například rodinných domů.

Zuzana Bajgarová, náměstkyně primátora Ostravy: "Jako červená linka se žádostmi obou změn nesou individuální požadavky občanů na další zástavbu orné půdy, luk a krajinné či ochranné zeleně nebo lesů pro bydlení v rodinných domech. Město Ostrava má vymezeno dostatek ploch pro rodinnou zástavbu, obecně vzato proto další zábory orné půdy nejsou podporovány. Apelujeme proto na občany, aby se při volbě pozemku pro výstavbu svého rodinného domu soustředili na pozemky, které jsou k této výstavbě určené a nespoléhali na budoucí změnu územního plánu, která většinou ze zákona ani není možná.“ 

V rámci změn byly také vypuštěny některé územní rezervy pro plánované tramvajové tratě. Jedná se o území mezi Novou Karolinou a Dolní oblastí Vítkovice a v Porubě se vypouští plochy v Polské ulici. 

Zuzana Bajgarová, náměstkyně primátora Ostravy: "Upravuje se komunikační systém. Bude pak lépe reagovat na náročné prostorové podmínky uvnitř zastavěného území, složité a prostorově náročné překlenutí stávajících kolejových tras železničních drah, které může vést ke vzniku plošné a vizuální bariéry v nově vznikajícím rozvojovém území. Obslužnost lokalit bude do budoucna řešena alternativními a moderními druhy městské hromadné dopravy, které budou pro území vhodnější, například elektrobusy, parciální trolejbusy a podobně."

Územní plán také nově stanoví podmínky, které omezují výstavbu spaloven nebezpečného odpadu s cílem zlepšování kvality ovzduší a životního prostředí.

Zuzana Bajgarová, náměstkyně primátora Ostravy: "Stávající spalovny tak nebude možno rozšiřovat, kromě jejich modernizace za účelem snížení negativních vlivů na životní prostředí. Nebude také možné na území města realizovat spalovny pro likvidaci odpadů z jiných měst."

Už nyní se zpracovávají požadavky na změnu územního plánu číslo 3. V ledu byly projednány zastupitelstvem změny z roku 2019 a chystá se projednání žádostí a úprav z roku 2020.

---

Strážníci preventivně kontrolují cyklisty a koloběžkáře

Cyklistická sezóna je tu. V ulicích se tak stále častěji objevují nejen cyklisté, ale také milovníci jízdy na elektrokoloběžkách. Ne všichni ale ví, jak se mají v provozu chovat. Strážníci proto vůbec poprvé v letošní sezóně vyrazili na jejich kontrolu.

Městská policie spolu s Besipem zorganizovala první letošní dopravně preventivní akci zaměřenou na cyklisty a uživatele elektrokoloběžek. Uskutečnila se u kruhového objezdu na Hlavní třídě v Ostravě-Porubě a jejím záměrem nebylo rozdávat pokuty, ale upozornit je na případné chyby.

Pavel Blahut, koordinátor Besipu pro MS kraj: "Nejčastěji cyklisté vlastně podceňují prevenci. Jezdí na krátké vzdálenosti bez helmy, často mají snahu i riskovat, projíždět před auty na poslední chvilku. Někteří neukáznění cyklisté sjíždějí z chodníku přímo do vozovky. Co se stává velice často, že cyklisté mají špunty v uších.”

Milovníci koloběžek by si měli uvědomit, že pro ně platí úplně stejná pravidla jako pro cyklisty. Největším problémem je, že jezdí po chodnících.

Karin Mazzolini, preventistka, MP Ostrava: “Stejně poučujeme chodce, že se nemají pohybovat tam, kde je to pro cyklisty jako konkrétně tady.”

Anketa: kontrolovaní cyklisté: “Já jsem neměl úplně vybavené kolo dneska, ale dovybavím si ho, jak pan strážník říkal.”

“Chtěl jsem vyzkoušet nějakou kolobku novou a v pohodě. Jako dobře to kuří třeba z kopce. Tady paní policistka nám určitě řekla něco nového, co jsme nevěděli. Třeba jsem nevěděl, že nemůžu s koloběžkou vjet na chodník.”

Dopravně preventivní akce budou pokračovat až do konce května na cyklostezkách po celé Ostravě.

---

Mohlo by Vás také zajímat

Pořad: Ostravské minuty
28. dubna 2021, 18:40

V centru Ostravy vznikne u řeky nový veřejný prostor

Centrum Ostravy bude obohaceno o další atraktivní veřejný prostor. Úprava čeká levý břeh - prostor mezi mostem Miloše Sýkory a hradní lávkou, který je součástí tzv. malé Kodaně. Na Havlíčkově nábřeží vznikne mimo jiné velká visutá galerie.

Už od roku 2015 pracuje vedení magistrátu na celkové estetizaci prostoru v okolí Ostravice v centru města. Nyní se zaměří na lokalitu mezi Hradní lávkou a mostem Miloše Sýkory na levém břehu. Práce už začaly v těchto dnech přeložkou elektrického vedení.

Kateřina Šebestová, náměstkyně primátora Ostravy: "Pracujeme na těch úpravách, proto abychom více lidí přitáhli právě k řece a k trávení volného času a teď právě i během té pandemie, kdy lidé nemohli cestovat mimo Ostravu, mimo okres se ukázalo, že vlastně taková místa vyhledávají."

Na Havlíčkově nábřeží bude nová visutá galerie. Navýšením nábřežní zdi se prostorově oddělí trasa pro cyklisty od chodníku a upraví se okolní plochy a komunikace.

Kateřina Šebestová, náměstkyně primátora Ostravy: "Cílem je hlavně oddělit tu pěší trasu od cyklostezky, protože potenciálně by mohlo dojít vlastně ke kolizím cyklistů s chodci a celá ta oprava bude spočívat navýšením té nábřežní zdi."

Nejprve se bude upravovat chodník a cyklotrasa mezi Hradní lávkou a Střelniční lávkou. V září se tam položí nový asfalt. Pak přijdou na řadu pěší a cyklistické trasy mezi Střelniční lávkou a ulicí Biskupskou. Práce se budou dělat po etapách, které si vyžádají dopravní omezení. Na rekonstrukci Havlíčkova nábřeží naváže v květnu druhá stavba zahrnující úsek mezi ulicemi Na Hradbách a Kostelní.

---

Celková koncepce územního plánu zůstává zachována

Ostravské zastupitelstvo potvrdilo změny v územím plánu. Celková urbanistická koncepce zůstala zachována, ale bylo potřeba aktualizovat dopravní stavby. Město také výrazně zkomplikovalo možnost výstavby spaloven nebezpečných odpadů na svém území a více také chrání ornou půdu.

Ostrava má jako jedno z mála velkých měst moderní územní plán, který byl schválen v roce 2014. Je důležité ho ale pravidelně  aktualizovat a popřípadě vylepšovat v duchu stanovené urbanistické koncepce rozvoje města. Nyní zastupitelstvo vydalo jeho druhou změnu. Velká pozornost byla věnována záborům orné půdy pro výstavbu například rodinných domů.

Zuzana Bajgarová, náměstkyně primátora Ostravy: "Jako červená linka se žádostmi obou změn nesou individuální požadavky občanů na další zástavbu orné půdy, luk a krajinné či ochranné zeleně nebo lesů pro bydlení v rodinných domech. Město Ostrava má vymezeno dostatek ploch pro rodinnou zástavbu, obecně vzato proto další zábory orné půdy nejsou podporovány. Apelujeme proto na občany, aby se při volbě pozemku pro výstavbu svého rodinného domu soustředili na pozemky, které jsou k této výstavbě určené a nespoléhali na budoucí změnu územního plánu, která většinou ze zákona ani není možná.“ 

V rámci změn byly také vypuštěny některé územní rezervy pro plánované tramvajové tratě. Jedná se o území mezi Novou Karolinou a Dolní oblastí Vítkovice a v Porubě se vypouští plochy v Polské ulici. 

Zuzana Bajgarová, náměstkyně primátora Ostravy: "Upravuje se komunikační systém. Bude pak lépe reagovat na náročné prostorové podmínky uvnitř zastavěného území, složité a prostorově náročné překlenutí stávajících kolejových tras železničních drah, které může vést ke vzniku plošné a vizuální bariéry v nově vznikajícím rozvojovém území. Obslužnost lokalit bude do budoucna řešena alternativními a moderními druhy městské hromadné dopravy, které budou pro území vhodnější, například elektrobusy, parciální trolejbusy a podobně."

Územní plán také nově stanoví podmínky, které omezují výstavbu spaloven nebezpečného odpadu s cílem zlepšování kvality ovzduší a životního prostředí.

Zuzana Bajgarová, náměstkyně primátora Ostravy: "Stávající spalovny tak nebude možno rozšiřovat, kromě jejich modernizace za účelem snížení negativních vlivů na životní prostředí. Nebude také možné na území města realizovat spalovny pro likvidaci odpadů z jiných měst."

Už nyní se zpracovávají požadavky na změnu územního plánu číslo 3. V ledu byly projednány zastupitelstvem změny z roku 2019 a chystá se projednání žádostí a úprav z roku 2020.

---

Strážníci preventivně kontrolují cyklisty a koloběžkáře

Cyklistická sezóna je tu. V ulicích se tak stále častěji objevují nejen cyklisté, ale také milovníci jízdy na elektrokoloběžkách. Ne všichni ale ví, jak se mají v provozu chovat. Strážníci proto vůbec poprvé v letošní sezóně vyrazili na jejich kontrolu.

Městská policie spolu s Besipem zorganizovala první letošní dopravně preventivní akci zaměřenou na cyklisty a uživatele elektrokoloběžek. Uskutečnila se u kruhového objezdu na Hlavní třídě v Ostravě-Porubě a jejím záměrem nebylo rozdávat pokuty, ale upozornit je na případné chyby.

Pavel Blahut, koordinátor Besipu pro MS kraj: "Nejčastěji cyklisté vlastně podceňují prevenci. Jezdí na krátké vzdálenosti bez helmy, často mají snahu i riskovat, projíždět před auty na poslední chvilku. Někteří neukáznění cyklisté sjíždějí z chodníku přímo do vozovky. Co se stává velice často, že cyklisté mají špunty v uších.”

Milovníci koloběžek by si měli uvědomit, že pro ně platí úplně stejná pravidla jako pro cyklisty. Největším problémem je, že jezdí po chodnících.

Karin Mazzolini, preventistka, MP Ostrava: “Stejně poučujeme chodce, že se nemají pohybovat tam, kde je to pro cyklisty jako konkrétně tady.”

Anketa: kontrolovaní cyklisté: “Já jsem neměl úplně vybavené kolo dneska, ale dovybavím si ho, jak pan strážník říkal.”

“Chtěl jsem vyzkoušet nějakou kolobku novou a v pohodě. Jako dobře to kuří třeba z kopce. Tady paní policistka nám určitě řekla něco nového, co jsme nevěděli. Třeba jsem nevěděl, že nemůžu s koloběžkou vjet na chodník.”

Dopravně preventivní akce budou pokračovat až do konce května na cyklostezkách po celé Ostravě.

---

Zdroj: https://polar.cz/index.php/porady/ostravske-minuty/ostravske-minuty-28-04-2021-18-44