Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>
Regionální zprávy POLAR

Regionální zprávy POLAR

  • Aktuální zpravodajství z Moravskoslezského kraje každou celou hodinu
  • V cykloservisu v Českém Těšíně hořelo elektrokolo, škoda je milion korun
  • Požár servisu způsobilo zřejmě elektrokolo
  • Důl Darkov by mohl sloužit jako gravitační elektrárna
  • O osudu rizikových vlků budou rozhodovat krajské štáby
  • Železniční muzeum přibližuje historii osoblažské úzkokolejky
  • Senioři z domovinky byli nadšení z akce Věk jí sluší

Požár servisu způsobilo zřejmě elektrokolo

S nárůstem počtu nejrůznějších dopravních prostředků na elektrický pohon, přibývá i práce hasičům s jejich požáry. V českém Těšíně museli likvidovat požár servisu kol, který pravděpodobně způsobila baterie s jednoho z elektrokol.

Operační středisko hasičů přijalo telefonát o požáru servisu kol v Českém Těšíně krátce po půl 10 večer. Do komplexu budova na Kysucké ulici byly vyslány jednotky z Karviné a Českého Těšína. Doplnili je i českotěšínští dobrovolní hasiči. 

zasahující hasič: "Rozbiju to okno, už vidím plameny." 

Hasiči rychle lokalizovali ohnisko požáru, které se nacházelo v servisu kol. Přes okna už byly vidět mohutné plameny. Bylo nutné využití dýchací techniky.

Kamila Langerová, mluvčí HZS MS kraje: "Hasiči po příjezdu na místo událostí provedli průzkum a za pomocí násilného vylomení čtyř dveří vnikli v dýchací technice a jedním proudem do budovy, kde zahájili hašení. To probíhalo rovněž i zvenčí budovy, a to ze střechy přes okno s jedním hasebním proudem. Hasičům se požár podařilo lokalizovat během půl hodiny, další necelé dvě hodiny pak probíhala jeho likvidace."

Hašení baterií má svá specifika. Ať už se jedná o koloběžky, kola a nebo auta. Požáry elektrovozidel jsou komplikované  tím, že se hasiči musejí nejdříve k baterii dostat a navíc je auto plné dalších hořlavých materiálů.

Jakub Kozák, mluvčí HZS MS kraje: "Při hašení vozidel na alternativní pohon, ať už je to CNG nebo baterie, je nutné využití dvou vodních proudů. Jedním ochlazujeme palivovou soustavu a druhým hasíme běžný požár." 

K hašení lithiových baterií elektrokol, ale i notebooku nebo tabletů je nejlepší speciální hasící přístroj, který lze využít i k hašení pod elektrickým proudem. 

---

Důl Darkov by mohl sloužit jako gravitační elektrárna

Do podzemí Dolu Darkov v Karviné sfárali zástupci britské společnosti Gravitricity, aby si tam prohlédli možnosti realizace pilotního projektu výroby elektrické energie spouštěním velmi těžkého závaží důlní jámou. Přítomný byl také velvyslanec Velké Británie Matt Field.

Princip projektu výroby elektrické energie v šachtě bývalého černouhelného dolu je podobný vodní přečerpávací elektrárně. V době energetické špičky se do kilometr hluboké důlní jámy spustí několik tun vážící závaží. Generátor dokáže elektřinu vyrábět téměř okamžitě. V době, kdy je energie v síti dostatek, je závaží vytaženo zpátky na povrch.

Josef Lazárek, ředitel závodu DARKOV státního podniku DIAMO: “V současné době se nacházíme v časovém režimu přípravy veškeré dokumentace ze strany Gravitricity, technického provedení, realizace a ekonomického vyhodnocení této části potencionální možnosti zásoby energie, která by tady mohla vzniknout.”

Přímo do dolu se podíval také britský velvyslanec.

Matt Field, velvyslanec Velké Británie v ČR: “Je to příležitost pro Českou republiku mít pilotní projekt pro obnovitelné zdroje. Když vezmeme důl, který už se nebude používat a přeměníme ho na velkou baterii.”

Důlní elektrárna bude muset splňovat přísné báňské předpisy.

Lukáš Adámek, zástupce Gravitricity: “Ta jáma jako taková, je využitelná pro účely Gravitricity. Klíčovým problémem je legislativa, se kterou se musíme v úzké spolupráci s Diamem nějakým způsobem vypořádat. To znamená, že důl zůstane dolem, bude muset splňovat všechny báňské předpisy, ale zařízení provozované v tomto dole bude nedůlní. To znamená, že se bude týkat jiné legislativy. Ta kombinace je unikátní a s to se snažíme vyřešit. Důl je vhodný pro gravitaci a český projekt je pro Gravitricity prioritou.”

Zda se elektrárna bude v Dole Darkov skutečně testovat by mělo být rozhodnuto do konce června.

---

Ředitelství silnic a dálnic od úterý 9. května začne s týdenními pracemi na výjezdech a nájezdech silnice I/56 v Ostravě na ulici Místecká, což je napojení nákupního centra Karolína. Důvodem je výměna asfaltů. Obě rampy budou zcela uzavřeny. Přepraveny budou objížďky přes nejbližší křižovatky.

Policie hledá svědky nehody z 28. dubna na D48 u Dobré na Frýdecko-Místecku. Okolo třičtvrtě na dvě tam řidička Subaru po údajné kolizi strhla řízení a narazila do svodidel. Vozidlo převrátilo na střechu, zranila se žena a pes. Pomoct by mohly záznamy z palubních kamer nebo svědectví řidičů.

---

O osudu rizikových vlků budou rozhodovat krajské štáby

Obyvatelé obcí na Jablunkovsku žijí už několik let v obavách, že jejich domácí zvířata nebo dokonce je samotné napadnou vlci. Protože je vlk chráněný, vydalo ministerstvo životního prostředí nařízení, podle kterého se v každém kraji zřizuje štáb s pravomocemi rozhodnout o osudu vlka. Chovatele ovcí o novém nařízení osobně přímo na pastvině v Bystřici informoval ministr životního prostředí Petr Hladík.

Roman Wróbel (BEZPP), starosta Bystřice: “Ta zkušenost je hrůzostrašná. Samosprávy dlouhodobě upozorňují na to, že když vlk strhne obci, kozu v zahradách kolem lidských obydlí, tak se nám to jeví, že to je krajně nestandardní.”

Nové nařízení neznamená, že se vždy bude hned rozhodovat o odstřelu vlka. Nejdříve se bude jeho chování pozorovat, případně bude vybaven sledovacím zařízením, aby se zjistilo, kudy se pohybuje. Odstřel přichází v úvahu až ve chvíli, kdy bude nepochybné, že jde o nebezpečného jedince.

Petr Hladík (KDU-ČSL), ministr životního prostředí: “Tento pohotovostní štáb při nestandardním chování konkrétního vlka zasedne a bude situaci řešit operativním charakterem.”

Chovatelé ovcí mezitím posilují zabezpečení svých stád. Budují elektrické ohradníky a využívají pastevecké psy.

Roman Cieslar, předseda Svazu chovatelů ovcí a koz pro ČR: “Tato zvířata se nezavírají nikdy, ony se rodí a žijí v tom velkém areálu, který je rozdělený pracovními plůtky.

Na Jablunkovsku se šíří informace, že jedna vlčí smečka byla vystřílena. Poslední útok na ovci je však z toho úterý.

---

Železniční muzeum přibližuje historii osoblažské úzkokolejky

Osoblažská úzkokolejka má několik nej. Pravidelně jezdí na trati Třemešná ve Slezsku - Osoblaha a pyšní se mimo jiné nejprudším obloukem na českých veřejných železnicích o poloměru pouhých 75 metrů. 125 let trati mapuje výstava v Železničním muzeu moravskoslezském v Ostravě.

Osoblažská úzkokolejka letos slaví 125 let. Výjimečná je zejména úzkým rozchodem 760 milimetrů, což je proti běžnému asi polovina. Spoustu zajímavostí se dozvíte na výstavě o historii této trati v ostravském železničním muzeu.

Vojtěch Hermann, ředitel, Železniční muzeum moravskoslezské: “Osobně jsem velmi rád, že ta výstava je a že existuje. I z toho důvodu, že lidé, kteří se na ni přijdou podívat, tak budou překvapeni, kolik zajímavostí na této krátké úzké trati se dalo najít.”


Trať měří 20 km a je hodně klikatá. Je na ní přes 100 sto oblouků. Slavnostně byla otevřena 14. prosince 1898 a aktuálně je jedinou úzkokolejkou v Česku, která je v provozu.

Jiří Ješeta, náměstek generálního ředitele Českých drah: “Provozujeme tam dvě speciální lokomotivy a speciální dva vozy. Motorové lokomotivy v posledních dvou letech, jedna je ještě v opravě a bude vrácena do provozu letos v červnu, procházejí většími opravami tak, aby byly schopné vydržet ještě 10 a možná i více let běžného provozu.”

Nejen železniční muzeum, ale i úzkokolejku finančně podporuje MS kraj.

Lukáš Curylo (ANO), náměstek hejtmana MS kraje: “Podporujeme to, že si objednáváme právě provoz té tratě na osoblažské úzkokolejce u ČD a tím vlastně podporujeme to, že ten vlak tam momentálně jezdí.”

Na úzkokolejce z Třemešné do Osoblahy jezdí i vlaky tažené parní lokomotivou. První letos vyjede 3. června.

---

Hasiči i v průběhu pátku pracovali na likvidaci ohniska ptačí chřipky v Rychvaldě. Při náročné likvidaci tamního velkochovu krůt hasiči používají ochranné obleky a zplynované krůty vynášejí ručně, jedna má až 14,5 kilogramů. Krajská veterinární správa potvrdila šíření ptačí chřipky i v halách, které sousedí s místem zásahu.

Lékařská fakulta Ostravské univerzity získala akreditaci pro výuku studijního programu Všeobecné lékařství v angličtině. Ročně by mohlo na fakultě studovat medicínu až 50 zájemců ze zahraničí. První studenti by mohli nastoupit už v září letošního roku.

---

Senioři z domovinky byli nadšení z akce Věk jí sluší

Sociální služby v Havířově uspořádaly pro dámy a pány zážitkové dopoledne s názvem Věk jí sluší. Denní stacionář se přeměnil na salon, ve kterém se seniorům věnovali kadeřnice a kosmetičky.

Je to pro mne nejkrásnější zážitek v životě. Až tak dojaté byly seniorky, které navštěvují denní stacionář sociálních služeb v Havířově, kde pro ně připravili akci Věk jí sluší. Dámám, ale i pánům se věnovaly kadeřnice, kosmetičky ze Střední školy v Prostřední Suché. Oblečení seniorům zajistila ADRA a samozřejmě nechybělo ani dobré občerstvení.

Zuzana, studentka, Střední škola Havířov-Prostřední Suchá: "Je to úžasné, protože jde vidět, že se v tom některé i dost cítí, že jim to fakt sluší a že jsou opravdu šťastné. To je fajn.”

paní Andula: "Nemám co říkat, je to krása, je to paráda, neumím to ani říct. To už je roků, co jsem se kdysi líčila.”

paní Zdeňka: "V životě jsem tak krásný den nezažila. Opravdu, co mám 85 let. V životě ne. Tolik pochvaly a všeho čeho se mi dostalo dneska, to v životě nebude.”

paní Vilma: "Na kolik let se dnes cítíte? “Na padesát. Víc ne, ani méně. Já jsem neměla to, co mám teď na puse v celém životě.”

Na seniory čekalo ještě jedno překvapení. A to focení. Na konci roku dostanou všichni na památku kalendář na rok 2024.

---

Mohlo by Vás také zajímat

Pořad: Regionální zprávy POLAR
05. května 2023, 16:00

Požár servisu způsobilo zřejmě elektrokolo

S nárůstem počtu nejrůznějších dopravních prostředků na elektrický pohon, přibývá i práce hasičům s jejich požáry. V českém Těšíně museli likvidovat požár servisu kol, který pravděpodobně způsobila baterie s jednoho z elektrokol.

Operační středisko hasičů přijalo telefonát o požáru servisu kol v Českém Těšíně krátce po půl 10 večer. Do komplexu budova na Kysucké ulici byly vyslány jednotky z Karviné a Českého Těšína. Doplnili je i českotěšínští dobrovolní hasiči. 

zasahující hasič: "Rozbiju to okno, už vidím plameny." 

Hasiči rychle lokalizovali ohnisko požáru, které se nacházelo v servisu kol. Přes okna už byly vidět mohutné plameny. Bylo nutné využití dýchací techniky.

Kamila Langerová, mluvčí HZS MS kraje: "Hasiči po příjezdu na místo událostí provedli průzkum a za pomocí násilného vylomení čtyř dveří vnikli v dýchací technice a jedním proudem do budovy, kde zahájili hašení. To probíhalo rovněž i zvenčí budovy, a to ze střechy přes okno s jedním hasebním proudem. Hasičům se požár podařilo lokalizovat během půl hodiny, další necelé dvě hodiny pak probíhala jeho likvidace."

Hašení baterií má svá specifika. Ať už se jedná o koloběžky, kola a nebo auta. Požáry elektrovozidel jsou komplikované  tím, že se hasiči musejí nejdříve k baterii dostat a navíc je auto plné dalších hořlavých materiálů.

Jakub Kozák, mluvčí HZS MS kraje: "Při hašení vozidel na alternativní pohon, ať už je to CNG nebo baterie, je nutné využití dvou vodních proudů. Jedním ochlazujeme palivovou soustavu a druhým hasíme běžný požár." 

K hašení lithiových baterií elektrokol, ale i notebooku nebo tabletů je nejlepší speciální hasící přístroj, který lze využít i k hašení pod elektrickým proudem. 

---

Důl Darkov by mohl sloužit jako gravitační elektrárna

Do podzemí Dolu Darkov v Karviné sfárali zástupci britské společnosti Gravitricity, aby si tam prohlédli možnosti realizace pilotního projektu výroby elektrické energie spouštěním velmi těžkého závaží důlní jámou. Přítomný byl také velvyslanec Velké Británie Matt Field.

Princip projektu výroby elektrické energie v šachtě bývalého černouhelného dolu je podobný vodní přečerpávací elektrárně. V době energetické špičky se do kilometr hluboké důlní jámy spustí několik tun vážící závaží. Generátor dokáže elektřinu vyrábět téměř okamžitě. V době, kdy je energie v síti dostatek, je závaží vytaženo zpátky na povrch.

Josef Lazárek, ředitel závodu DARKOV státního podniku DIAMO: “V současné době se nacházíme v časovém režimu přípravy veškeré dokumentace ze strany Gravitricity, technického provedení, realizace a ekonomického vyhodnocení této části potencionální možnosti zásoby energie, která by tady mohla vzniknout.”

Přímo do dolu se podíval také britský velvyslanec.

Matt Field, velvyslanec Velké Británie v ČR: “Je to příležitost pro Českou republiku mít pilotní projekt pro obnovitelné zdroje. Když vezmeme důl, který už se nebude používat a přeměníme ho na velkou baterii.”

Důlní elektrárna bude muset splňovat přísné báňské předpisy.

Lukáš Adámek, zástupce Gravitricity: “Ta jáma jako taková, je využitelná pro účely Gravitricity. Klíčovým problémem je legislativa, se kterou se musíme v úzké spolupráci s Diamem nějakým způsobem vypořádat. To znamená, že důl zůstane dolem, bude muset splňovat všechny báňské předpisy, ale zařízení provozované v tomto dole bude nedůlní. To znamená, že se bude týkat jiné legislativy. Ta kombinace je unikátní a s to se snažíme vyřešit. Důl je vhodný pro gravitaci a český projekt je pro Gravitricity prioritou.”

Zda se elektrárna bude v Dole Darkov skutečně testovat by mělo být rozhodnuto do konce června.

---

Ředitelství silnic a dálnic od úterý 9. května začne s týdenními pracemi na výjezdech a nájezdech silnice I/56 v Ostravě na ulici Místecká, což je napojení nákupního centra Karolína. Důvodem je výměna asfaltů. Obě rampy budou zcela uzavřeny. Přepraveny budou objížďky přes nejbližší křižovatky.

Policie hledá svědky nehody z 28. dubna na D48 u Dobré na Frýdecko-Místecku. Okolo třičtvrtě na dvě tam řidička Subaru po údajné kolizi strhla řízení a narazila do svodidel. Vozidlo převrátilo na střechu, zranila se žena a pes. Pomoct by mohly záznamy z palubních kamer nebo svědectví řidičů.

---

O osudu rizikových vlků budou rozhodovat krajské štáby

Obyvatelé obcí na Jablunkovsku žijí už několik let v obavách, že jejich domácí zvířata nebo dokonce je samotné napadnou vlci. Protože je vlk chráněný, vydalo ministerstvo životního prostředí nařízení, podle kterého se v každém kraji zřizuje štáb s pravomocemi rozhodnout o osudu vlka. Chovatele ovcí o novém nařízení osobně přímo na pastvině v Bystřici informoval ministr životního prostředí Petr Hladík.

Roman Wróbel (BEZPP), starosta Bystřice: “Ta zkušenost je hrůzostrašná. Samosprávy dlouhodobě upozorňují na to, že když vlk strhne obci, kozu v zahradách kolem lidských obydlí, tak se nám to jeví, že to je krajně nestandardní.”

Nové nařízení neznamená, že se vždy bude hned rozhodovat o odstřelu vlka. Nejdříve se bude jeho chování pozorovat, případně bude vybaven sledovacím zařízením, aby se zjistilo, kudy se pohybuje. Odstřel přichází v úvahu až ve chvíli, kdy bude nepochybné, že jde o nebezpečného jedince.

Petr Hladík (KDU-ČSL), ministr životního prostředí: “Tento pohotovostní štáb při nestandardním chování konkrétního vlka zasedne a bude situaci řešit operativním charakterem.”

Chovatelé ovcí mezitím posilují zabezpečení svých stád. Budují elektrické ohradníky a využívají pastevecké psy.

Roman Cieslar, předseda Svazu chovatelů ovcí a koz pro ČR: “Tato zvířata se nezavírají nikdy, ony se rodí a žijí v tom velkém areálu, který je rozdělený pracovními plůtky.

Na Jablunkovsku se šíří informace, že jedna vlčí smečka byla vystřílena. Poslední útok na ovci je však z toho úterý.

---

Železniční muzeum přibližuje historii osoblažské úzkokolejky

Osoblažská úzkokolejka má několik nej. Pravidelně jezdí na trati Třemešná ve Slezsku - Osoblaha a pyšní se mimo jiné nejprudším obloukem na českých veřejných železnicích o poloměru pouhých 75 metrů. 125 let trati mapuje výstava v Železničním muzeu moravskoslezském v Ostravě.

Osoblažská úzkokolejka letos slaví 125 let. Výjimečná je zejména úzkým rozchodem 760 milimetrů, což je proti běžnému asi polovina. Spoustu zajímavostí se dozvíte na výstavě o historii této trati v ostravském železničním muzeu.

Vojtěch Hermann, ředitel, Železniční muzeum moravskoslezské: “Osobně jsem velmi rád, že ta výstava je a že existuje. I z toho důvodu, že lidé, kteří se na ni přijdou podívat, tak budou překvapeni, kolik zajímavostí na této krátké úzké trati se dalo najít.”


Trať měří 20 km a je hodně klikatá. Je na ní přes 100 sto oblouků. Slavnostně byla otevřena 14. prosince 1898 a aktuálně je jedinou úzkokolejkou v Česku, která je v provozu.

Jiří Ješeta, náměstek generálního ředitele Českých drah: “Provozujeme tam dvě speciální lokomotivy a speciální dva vozy. Motorové lokomotivy v posledních dvou letech, jedna je ještě v opravě a bude vrácena do provozu letos v červnu, procházejí většími opravami tak, aby byly schopné vydržet ještě 10 a možná i více let běžného provozu.”

Nejen železniční muzeum, ale i úzkokolejku finančně podporuje MS kraj.

Lukáš Curylo (ANO), náměstek hejtmana MS kraje: “Podporujeme to, že si objednáváme právě provoz té tratě na osoblažské úzkokolejce u ČD a tím vlastně podporujeme to, že ten vlak tam momentálně jezdí.”

Na úzkokolejce z Třemešné do Osoblahy jezdí i vlaky tažené parní lokomotivou. První letos vyjede 3. června.

---

Hasiči i v průběhu pátku pracovali na likvidaci ohniska ptačí chřipky v Rychvaldě. Při náročné likvidaci tamního velkochovu krůt hasiči používají ochranné obleky a zplynované krůty vynášejí ručně, jedna má až 14,5 kilogramů. Krajská veterinární správa potvrdila šíření ptačí chřipky i v halách, které sousedí s místem zásahu.

Lékařská fakulta Ostravské univerzity získala akreditaci pro výuku studijního programu Všeobecné lékařství v angličtině. Ročně by mohlo na fakultě studovat medicínu až 50 zájemců ze zahraničí. První studenti by mohli nastoupit už v září letošního roku.

---

Senioři z domovinky byli nadšení z akce Věk jí sluší

Sociální služby v Havířově uspořádaly pro dámy a pány zážitkové dopoledne s názvem Věk jí sluší. Denní stacionář se přeměnil na salon, ve kterém se seniorům věnovali kadeřnice a kosmetičky.

Je to pro mne nejkrásnější zážitek v životě. Až tak dojaté byly seniorky, které navštěvují denní stacionář sociálních služeb v Havířově, kde pro ně připravili akci Věk jí sluší. Dámám, ale i pánům se věnovaly kadeřnice, kosmetičky ze Střední školy v Prostřední Suché. Oblečení seniorům zajistila ADRA a samozřejmě nechybělo ani dobré občerstvení.

Zuzana, studentka, Střední škola Havířov-Prostřední Suchá: "Je to úžasné, protože jde vidět, že se v tom některé i dost cítí, že jim to fakt sluší a že jsou opravdu šťastné. To je fajn.”

paní Andula: "Nemám co říkat, je to krása, je to paráda, neumím to ani říct. To už je roků, co jsem se kdysi líčila.”

paní Zdeňka: "V životě jsem tak krásný den nezažila. Opravdu, co mám 85 let. V životě ne. Tolik pochvaly a všeho čeho se mi dostalo dneska, to v životě nebude.”

paní Vilma: "Na kolik let se dnes cítíte? “Na padesát. Víc ne, ani méně. Já jsem neměla to, co mám teď na puse v celém životě.”

Na seniory čekalo ještě jedno překvapení. A to focení. Na konci roku dostanou všichni na památku kalendář na rok 2024.

---

Zdroj: https://polar.cz/index.php/porady/regionalni-zpravy/regionalni-zpravy-polar-05-05-2023-16-00