Parkoviště na Hranečníku je větší i modernější
Parkoviště osobních vozidel na dopravním terminálu Hranečník v Ostravě prošlo rekonstrukcí. Hlavním cílem bylo navýšit kapacitu parkovacích míst. Projekt byl zpracován s maximálním ohledem na životní prostředí.
Odstavné parkoviště Park and Ride na Hranečníku bylo prvním v Ostravě a během let se stalo velmi oblíbeným. Lidé hlavně z Karvinska zde nechávají svá vozidla, když jedou do práce a pak už pokračují hromadnou dopravou. Jenže postupem času už 82 míst přestalo stačit a proto Ostrava rozhodla o rozšíření parkoviště.
Zuzana Bajgarová, náměstkyně primátora Ostravy: „Už původní parkoviště s počtem 82 parkovacích míst bylo plně využíváno, a proto bylo jeho rozšíření logickým krokem k posílení funkce P+R. Parkoviště má nyní dvojnásobnou kapacitu a je napojeno nejen na MHD, ale také na systém městských sdílených kol. Nově nabízí také nabíječky pro elektromobily. Projekt byl zpracován s maximálním ohledem na životní prostředí. Výrazně posiluje podíl nově vysazené zeleně. Zároveň jsme pilotně v rámci parkoviště navrhli systém nakládání s dešťovými vodami. Parkovací stání jsou z drenážní dlažby s rozšířenými spárami pro vsakování vody. Dešťové vody jsou po přečištění sváděny do akumulační nádrže a zpětně využívány k zálivce zeleně."
Parkoviště je tak nově složeno z 92 kolmých stání, 80 běžných parkovacích stání, 7 míst pro nabíjení elektromobilů, 5 míst pro invalidy. Koncept P+R je cesta, kterou chce vedení radnice jít i v budoucnu.
Jan Dohnal, náměstek primátora Ostravy: "Chceme lidem nabídnout možnost přestoupit z auta na veřejnou dopravu tak, aby nemuseli zajíždět do centra. Má to dvojí efekt: první je samozřejmě vliv na životní prostředí a druhý, že ta auta už není fyzicky kde dávat, kde parkovat."
Náklady na rozšíření parkoviště byly asi 21 milionů korun. V průběhu jara bude ještě v jeho okolí vysazena zeleň. V plánu je také automatický závorový systém, který bude jednotný na všech městských parkovištích.
---
Český Těšín má nové vedení, starostou je Karel Kula
Zastupitelstvo města Českého Těšína v pondělí odpoledne zvolilo nové vedení radnice. Dosavadní starosta Vít Slováček (KDU-ČSL) je nyní místostarostou, když do funkce starosty byl zvolen Karel Kula (NESTRANÍCI 2022).
Změně předcházela rozepře, kdy byla místostarostka Kateřina Krainová Byrtusová nařčena z úpravy zvukového záznamu dřívějšího zasedání zastupitelstva. Ona sama přiznala, že záznam sestříhala, odmítla však podezření z nějakých nekalých úmyslů s tím, že originální záznam zůstal zachován beze změn.
Těsně před svým odvoláním z funkce si vzala slovo, kdy v průběhu půlhodinového projevu shrnula své úspěchy v době svého působení ve funkci. Řeč vygradovala kritickým zhodnocením některých zastupitelů, přičemž nešetřila ani místostarostu Jana Pekaře. K údivu přítomných ho počastovala slovy o tom, že je tlustý na tři prsty, obezita je nezdravá, neboť na každou svini se vaří voda.
Stanislav Folwarczny (ODS), zastupitel: Tak já si myslím, že určitě věci se zklidní, protože teď to bylo hodně turbulentní, hodně mediální a tak hodně negativistické. Zaznělo tady, že jsou nějaká trestní oznámení podaná. I ta situace na úřadu samotném nebyla nejlepší, tak já očekávám od nového starosty pana Karla Kuly, že situaci fakticky zklidní a tak, jak zaznělo z jeho úst nakonec, že se domluvíme a budeme pracovat ve prospěch města všichni. “
Karel Kula (NESTRANÍCI 2022), starosta Českého Těšína: “Jsme tady vlastně všichni občané Českého Těšína, všichni deklarujeme, že máme zájem na tom, aby to město vzkvétalo, aby bylo hezčí, lepší a žereme se mezi sebou a nejsme schopni si sednout ke stolu a věci opravdu se zdravým rozumem probrat, vyjít si vstříc a to mi vadilo. Právě proto jsem se rozhodl jít do této funkce. Myslím si, že to není nic záviděníhodného v této situaci, která tady vznikla, takže nečeká mě nic jednoduchého, ale zase chci ukázat, že jsem člověk, který se toho nebojí.”
Nová českotěšínská koalice má před sebou řadu úkolů, včetně dokončení rekonstrukce opravy Nádražní ulice.
---
Očkovací místo Fakultní nemocnice Ostrava omezuje počet dní, kdy je otevřeno. Nově se mohou lidé naočkovat proti nemoci covid-19 jen ve středu od 7 do 12 hodin. Zájemci mohou přijít do vestibulu Polikliniky FNO i bez předchozí registrace.
Ostravané mohou až do konce března mohou elektronicky dát vědět, jak jsou spokojeni se životem ve městě. Ostrava tím zahajuje přípravu nového strategického plánu rozvoje města pro období 2024–2030. Dotazníky spokojenosti zájemci naleznou na webu fajnova.cz
---
V Novém Jičíně je denní stacionář pro problémové děti
V Novém Jičíně funguje od ledna denní stacionář Střediska výchovné péče. Pomáhá rodinám s problémovými dětmi. Denní zařízení navazuje na ambulantní službu, které zde působí již několik let.
Středisko výchovné péče v Novém Jičíně je zařízení zaměřené na preventivně výchovnou práci s dětmi s poruchami chování. Poté, co zde od roku 2015 funguje ambulantní formou, otevřelo letos za podpory města a Moravskoslezského kraje denní stacionář.
Petr Macíček, zástupce ředitele pro Středisko výchovné péče v NJ: “Je to proto dítě, které už získává tu nálepku problémového dítěte. Získává ji nebo už ji přijalo, pro to dítě my tady chceme tím programem vytvořit prostor pro to, aby si řeklo, ale já to takhle mít nemusím, nechci, můžu proto něco udělat.”
Stacionář působí formou malotřídky pro žáky od druhé do páté třídy, v kolektivu je jich maximálně šest. Program trvá 12 týdnů.
Zuzana Stanovská, speciální pedagog pověřený řízením stacionáře: “Naše výchovně vzdělávací práce je postavena převážně na třech metodách, FIE, ART a environmentální program. Co se týče FIE, je to metoda, která vytváří takové klidné bezpečné prostředí pro děti.”
Zkušenosti s fungováním stacionáře už mohou zhodnotit rodiče devítiletého Martina Hyvnara z Kopřivnice.
Blanka Hyvnarová: “Na ten nápad nás přivedla škola, jeho třídní paní učitelka. Dostali doporučení na tento denní stacionář, že by to pro něj bylo ideální a mohlo mu to pomoci v chování i v jiných věcech.”
Ivo Hyvnar: “Jdou tam vidět ty malinkaté změny, ale účinné. Vůči nám rodičům je to účinnější.”
Martin už má svých 12 týdnů v denním stacionáři za sebou, pokračovat tu bude dále navazující ambulantní službou.
---
Veřejné projednávání kamenolomu u Razové
Nový dobývací prostor, neboli lom pro těžbu stavebního kamene má vyrůst mezi obcemi Razová a Dlouhá Stráň na Bruntálsku. Má zabránit hrozícímu nedostatku stavebního materiálu, protože okolní lomy jsou před vyčerpáním. Záměr investora však zvedl také velkou vlnu obav a nesouhlasu obyvatel. V Razové se proto konalo veřejné projednávání.
Veřejné projednání mělo za cíl zjistit a řešit obavy občanů v oblasti vlivu na životní prostředí.
Markéta Krahulec, Odbor životního prostředí a zemědělství MSK: „Veřejné projednání záměru musí být svoláno vždy, pokud jsou doručeny nesouhlasné připomínky veřejnosti, nebo dotčené veřejnosti, k záměru, protože nám to ukládá zákon.“
Ivan Fehervári (nez.), starosta Razové: „Ten dobývací prostor je stanovený už od roku 1978, to znamená 45 let. Pokud nebudou známa všechna pro a proti, se k tomu stavíme negativně.“
Jednání se konalo za účasti zástupců investora, Krajského úřadu i zpracovatele projektu. Na ty se občané obraceli s dotazy a připomínkami.
Vít Procházka, chatař: „My jsme dospěli k závěru, že v podstatě ve všech parametrech, které ovlivňují zdraví obyvatelstva a přírodu, tak dojde ke zhoršení.“
Adéla Kristková, předsedkyně sdružení: „Vadí zejména přístup investora, aniž by se snažil jakkoliv obyvatelům obce zmírnit ty negativní dopady těžby, ujistit je, zabezpečit, že budou mít pitnou vodu ve studních.“
Přítomní odborníci se maximum dotazů snažili vysvětlit na místě, některé připomínky si vzali k dalšímu vypořádání.
Marek Němec, jednatel investora: „Těm obavám zčásti rozumíme a snažili jsme se maximálně tyto obavy rozptýlit.“
Luboš Štancl, zpracovatel posudku: „Teď začnu pracovat na posudku, který bude podklad potom pro vydání toho správního rozhodnutí Krajského úřadu.“
O lomu zatím rozhodnuto není. Po řešení připomínek obce a obyvatel bude následovat ještě další série řízení.
---
Evropský parlament spustil nominaci projektů v letošním ročníku Ceny evropského občana. Cena je udělována například projektům, které prohlubují vzájemné porozumění a užší integraci mezi občany EU nebo těm, které posilují myšlenku evropanství. Letos bude zvláštní pozornost věnována projektům vyjadřujícím solidaritu mezi občany Evropské unie i jiných částí světa. Nominace se uzavřou 31. března.
---
Páteřní síť tramvají bude jezdit ve špičce co tři minuty
Ostrava připravuje revoluční změnu v městské hromadné dopravě. Tři hlavní tramvajové linky budou tvořit jakousi páteř celého systému a budou proto jezdit mnohem častěji. Další budou jezdit méně a nebo budou zrušeny. Cestující tak čeká častější přestupování, ale celkově by se měla doprava po městě zrychlit a zefektivnit.
Systém MHD v Ostravě vznikl asi před deseti lety a prý už neodpovídá současné situaci. Některé tramvaje tak jezdí prázdné a jiné naopak přeplněné. Ostrava připravuje po vzoru velkých metropolí systém, který je podobný metru. Tři páteřní linky 1, 2, a 8 budou ve špičce jezdit v tříminutovém intervalu. Ostatní linky na ně budou navazovat a 5 linek, tedy třetina, bude zrušeno úplně.
Jan Dohnal, náměstek primátora Ostravy: „Současný systém linek, tedy to odkud kam jaká tramvaj jezdí, odpovídá době před deseti lety. Za tu dobu se změnila hybnost obyvatel i cestovní návyky a přepravní potřeby. Naše data o cestujících ukazují, že stávající nastavení systému není optimální. Zjednodušeně řečeno, někde jsou vozy přeplněné, jinde téměř prázdné. Situaci by mohla vyřešit změna linkového vedení v tramvajové dopravě, kterou město připravilo ve spolupráci s DPO a KODISEM."
Výhodou je, že cestující už nebudou potřebovat jízdní řád. Stačí jim, aby se dostali na páteřní linku a během chvilky některá tramvaj pojede. Součástí změny je také posílení dvou autobusových linek pro přímé propojení Poruby a Jihu.
Daniel Morys, generální ředitel Dopravního podniku Ostrava: „Nový koncept je v podstatě takové ostravské metro. Tramvaj by měla být vždy tzv. na dohled. Na rovinu říkáme, že systém přinese v některých případech více přestupů, nová, pro někoho možná nezvyklá spojení, ale také i konec některých známých spojení. Žádný systém, ani náš nově navrhovaný, nevyhoví všem. Přesto věříme, že nový koncept má jednoznačně potenciál výrazných přínosů pro Ostravu i většinu cestujících."
Lidé si už nyní mohu na internetových stránkách dopravního podniku vyzkoušet, jak se jim změní jejich případná cesta. Mohou i reagovat a napsat podnět ke změně.
Daniel Morys, generální ředitel Dopravního podniku Ostrava: "My za to budeme skutečně rádi a na každou reakci budeme odpovídat."
Nový systém by měl přinést úsporu 50 milionů korun. V budoucnu by se podobné optimalizace měla dočkat i autobusová doprava. Změny by mohly začít platit na podzim.
---