Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>
Regionální zprávy POLAR

Regionální zprávy POLAR

  • Aktuální zpravodajství z Moravskoslezského kraje každou celou hodinu
  • Havířov chce začít s revitalizací parku za KD Radost
  • MHD ve F-M doplní v létě flotila nových elektrobusů
  • Ostrava podporuje talentované žáky i studenty
  • V Karviné pokračuje likvidace jmelí
  • Senioři ve Studénce se vzdělávají virtuálně

Havířov chce začít s revitalizací parku za KD Radost

V březnu by měla radnice v Havířově začít s první části revitalizace parku za KD Radost. Ta bude spočívat ve vykácení napadených dřevin. Lidé ale nemusí mít obavy, že dojde k odstranění vzrostlých zdravých stromů.

Na jaře loňského roku představila havířovská radnice veřejnosti projekt na celkovou revitalizaci parku za KD Radost. Nyní město dostalo zelenou k zahájení prací.

Bohuslav Niemiec (KDU-ČSL), náměstek primátora: “Soutěž probíhala v Praze na ministerstvu financí, protože nám na to poskytuje dotační titul."

Pro veřejnost je revitalizace parku citlivou záležitostí.

anketa: “Je na čase už. Ty chodníky a všechno je zdevastované. Když tady dají zámkovou dlažbu, udělají něco pro děcka, jak plánují hřiště, tak to bude jen lepší."

anketa: “Já to samozřejmě vítám a doufám jen, že všechny stromy nebudou pryč.” 

anketa: "Tady těch dětí už tolik není a hřišť je tady spousta dokola. To je takové kontroverzní k tomu, ale jinak stou revitalizací souhlasím, pokud zůstanou zachovány stromy, nemám s tím problém.”

Bohuslav Niemiec (KDU-ČSL), náměstek primátora: "Počátek prací je kácení dřevin, které se v tomto parku nacházejí a z těch 336, které tady jsou, bude vykáceno myslím 76 a dalších 96 bude nasazeno.  Opravdu je tady zpracovaný dendrologický posudek, který řeší kácení pouze napadených dřevin. Je to tak, jak jsme to představili a budeme pokračovat podle projektové dokumentace."

Celý projekt revitalizace parku by chtěla radnice stihnout dokončit v tomto roce.

---

MHD ve F-M doplní v létě flotila nových elektrobusů

Cestující frýdecko-místeckou hromadnou dopravou se mohou těšit na flotilu zbrusu nových autobusů. Dopravce společně s městem usiluje o modernizaci a do vozového parku přibydou další elektrobusy. Další novinkou budou také informační LED tabule na zastávkách.

Městská hromadná doprava ve Frýdku-Místku bude modernější a ekologičtější. Město ve spolupráci s dopravcem obnovuje vozový park. Aktuálně je v chodu projekt na 14 nových autobusů.

Miroslav Bártek (NMFM), náměstek primátora Frýdku-Místku: "Z toho dva nové autobusy nízkopodlažní již jezdí. Jsou to bezemisní vozidla, která jsou poháněna bioCNG. Dalších 12 autobusů, čistě elektrických bude zařazeno ve druhé polovině letošního roku. Tato vozidla jsou z hlediska bezpečnosti vybavena kamerovým systémem, připojením na wifi a odbavováním QR kódem."

Jakub Vyvial, ředitel divize osobní dopravy Transdev Slezsko: "My jsme zhruba před rokem a půl začali s evropským projektem na pořízení bezemisních vozidel pro Frýdek-Místek. Uspěli jsme v rámci žádosti o dotaci. Získali jsme projekt na 12 elektrobusů pro město. Teď jsme ve fázi, kdy už máme vysoutěženou zakázku, máme podepsané smlouvy s výrobcem. A shodou okolností se jedná o výrobce, který už do Frýdku-Místku nějaké autobusy dodával. Zrovna stojíme před jedním z modelů. Nicméně elektrobusy budou v rámci boomu elektromobility vybaveny novými standardy. Budou mít výrazně větší kapacitu baterií. Tím pádem si slibujeme od těch vozidel v podstatě plnohodnotnou obnovu vozového parku za standardní naše plynové autobusy. Tak ten elektrobus by měl mít dojezd podobný. V rámci infrastruktury budeme v našich garážích vybudovávat noční vyrovnávací nabíjení kapacit baterií. A také rychlonabíjecí stanice, které nám umožní v průběhu dne dobíjet ty autobusy, které budou nejvíce využity. Aktuálně řešíme s městem vizuál těch vozidel. Jedná se o nějaký image manuál města, jak chce prezentovat autobusy obyvatelům města."

Nové elektrobusy by se v ulicích města mohly objevit už letos v létě.

Jakub Vyvial, ředitel divize osobní dopravy Transdev Slezsko: "Autobusy jsou v maximální možné výbavě. To znamená pro cestující bude zachován nejlepší možný komfort, jaký je. Kvalitní sedačky, nerezová madla, USB nabíjecí porty, wifi pro cestující, LED LCD panely pro zobrazování návazných spojů na přestupních uzlech. V rámci bezpečnosti budou autobusy vybaveny kamerovým systémem. Jak pro snímání okolí vozidla, tak interiéru."

Nová technologie je uzpůsobena tak, že všechna zařízení budou kompletně bezemisní, což doposud nebylo.

Jakub Vyvial, ředitel divize osobní dopravy Transdev Slezsko: "Typické je přídavné topení, které elektrobusy potřebují, tak nově bude řešeno tepelnými čerpadly. Fakt bude celý ten provoz na elektřinu a nebude vydávat autobus opravdu žádné emise. To je v podstatě i nová podmínka Evropské unie. Předchozí elektrobusy, u jednoho z nich stojíme, v době před pěti lety tyto technologie nebyly ještě tak vyvinuté a musely mít elektrobusy dodatečné dieslové topení. Čili ten autobus jezdil na elektřinu, ale zároveň vytápět diselovým topením."

Miroslav Bártek (NMFM), náměstek primátora Frýdku-Místku: "Celkové náklady na pořízení 12 elektrobusů jsou 140 milionů korun, z toho 85 procent nákladů bude hrazeno z dotací, 15 procent uhradí dopravce."

Další novinou v MHD bude také instalace informačních panelů na zastávkách.

Jakub Vyvial, ředitel divize osobní dopravy Transdev Slezsko: "Máme i jiný projekt v rámci evropských dotací, takzvanou telematiku. Jedná se o chytré zastávky. Chytré v uvozovkách, protože ten projekt pracuje s tím, že ty zastávky samy komunikují s dispečinkem. Jsou napojeny neustále na informace ze všech vozidel ve městě. A na vybraných přestupních uzlech budou vybaveny zastávky velkými LED panely, které budou zobrazovat odjezdy klasicky nejbližších autobusů, ale online. To znamená včetně případného zpoždění."

Připravují se také takzvané E-paper jízdní řády, jako jsou už v Ostravě, které zobrazí na malé tabuli aktuální informace. Zároveň bude systém umět po stisknutí tlačítka vše hlasově přečíst.

---

Bikesharing je v Opavě stále oblíbenější. Tato služba ve městě funguje od roku 2020 a od té doby stoupl jak počet výpůjček, tak počet míst, kde si lidé mohou jízdní kola půjčit i odložit. Opavané si oblíbili sdílená kola. Navíc jsou zodpovědní a chovají se k nim šetrně.

Marek Dýčka, mluvčí MP Opava: “Městská policie Opava registruje za rok 2023 celkem 5 událostí poškození sdílených kol Nextbike, asi nejkurióznější je z června, kdy zavolala linku 156 cyklistka, že měla havárii na tom kole. Bylo naměřeno v dechu 1,9 promile."

---

Ostrava podporuje talentované žáky i studenty

Péčí o talentované žáky a studenty může být Ostrava vzorem pro ostatní města v celé zemi. Ve městě funguje řada programů, které se zaměřují na rozpoznání, správné nasměrování či podporu talentů. Na financování těchto aktivit v letošním roce zastupitelé schválili přes 30 milionů korun.

Už mnoho let mohou ostravské školy počítat s podporou magistrátu ve svých programech zaměřených na podporu talentů. ve stručnosti jde tedy o to rozpoznat, podchytit a následně rozvinout talent žáka nebo studenta a nasměrovat ho k oboru, pro který má vlohy.

Andrea Hoffmannová, náměstkyně primátora Ostravy:  „Aktivity, které jsme v oblasti vzdělávání a talentmanagementu podpořili, pokrývají všechny stupně a úrovně našeho školství. Lze mezi nimi najít přírodovědné a ekologické vzdělávání předškoláků, zvyšování technických dovedností žáků základních škol, výzkumné projekty gymnazistů nebo nabídku oborového rozvoje pro talentované zájemce o univerzitní studium. Věříme, že s talentem je třeba pracovat dlouhodobě, aby se u každého jednotlivce rozvinul v co největší míře. Proto hodláme v podpoře talentmanagementu nadále pokračovat.“

Zastupitelé na podporu rozvoje talentů v roce 2024 vyčlenili 33 milionů korun, které budou rozděleny mezi 55 projektů.

Andrea Hoffmannová, náměstkyně primátora Ostravy: "Ty peníze putují jak velkým institucím, jako je například VŠB, která má poměrně známý program "Zlepši si techniku" nebo Světu techniky, který pracuje s dětmi v základních školách." 

Jedním z nejznámějších projektů je Talent roku, kdy jsou výjimečným studentům vysokých škol nebo univerzit udělovány stipendia 100 tisíc korun. V loňské roce to byl například Ota Michálek, který studuje v na univerzitě v Anglii letecké a kosmické inženýrství.

Ota Michálek, Talent roku 2023: "Jsem vlastně takový Rakeťák. Pracoval jsem na bakalářské práci s akademií věd, kdy jsem studoval, jak by se musel upravit pozemní vláknový laser, aby se mohl použít ve vesmíru."

Od roku 2016, kdy byl program na podporu talentů vyhlášen poprvé, už bylo financováno 485 projektů v celkové částce 340 milionů korun.

---

V Karviné pokračuje likvidace jmelí

V Karviné pokračuje likvidace jmelí na stromech. Loni na podzim začaly práce arboristů v parku Boženy Němcové, kde byl tento parazit rozšířen nejvíce, postupně se ale jmelí likviduje i v jiných částech města.

Do boje s neúprosným parazitem, který odebírá stromům život, se arboristé pustili loni na podzim a až do dubna budou stromy zachraňovat, ale i kácet tam, kde již je strom natolik v havarijním stavu, že by hrozilo nebezpečí jeho pádu.

Lukáš Křižánek, vedoucí arboristického týmu: "Jsme v polovině, máme hotových nějakých 50-60 procent veškerých prací, jak ořezů, výsadeb, tak i kácení. Začali jsme provádět kácení již havarijních dřevin, kdy dochází k odstranění celých stromů.” 

Jana Maierová, vedoucí Odboru komunálních služeb MMK: "Občané už zaznamenali, že té dřevní hmoty je všude ve městě daleko více, co se ještě neodklidilo, protože jsme si všimli, že i na sociálních sítích se ty komentáře objevily. Nejvíce se to týká parku Boženy Němcové, ulice Na Kopci, na Pokroku v Karviné-Ráji."

Štěpkuje se postupně přímo na místě, Odbor komunálních služeb MMK proto žádá občany o strpení, všechny odřezané větve budou likvidovány postupně. Za každé kácení proběhne náhradní výsadba.

Lukáš Křižánek, vedoucí arboristického týmu: "Snažíme se vysazovat původní druhy jako je tilia cordata, lípa srdčitá, hodně se sadí habry. Sadíme je vzrostlé, jde o průměr kmene 12-14 cm."

U pokácených stromů se také frézují pařezy kvůli jednodušší údržbě zelených ploch, především sečení.

---

Sdružené zdravotnické zařízení Krnov vyhlašuje od soboty zákaz návštěv ve všech lůžkových odděleních kvůli zhoršující se epidemiologické situaci. Zákaz má výjimky na porodnickém oddělení, pro doprovod dětí a pro návštěvy nejbližších příbuzných u pacientů ve vážném stavu s dodržením ochranných opatření. Nemocnice žádá osoby s akutními respiračními onemocněními o odložení plánovaných kontrol.

Oprava mostu na silnici I/57 v Kylešovicích by měla skončit v květnu. Řidiči nyní projíždějí obousměrně po provizorním mostě v režimu 1+1 pruh, zatímco stavbaři pracují na výztužích a přípravě bednění a betonáže nových prahů, jejichž realizace závisí na počasí v příštím týdnu.

---

Senioři ve Studénce se vzdělávají virtuálně

V knihovně ve Studénce zahájili vůbec první semestr Univerzity třetího věku. Přednáškové cykly jsou realizovány virtuálně. Ke studiu se ještě mohou přidat i další zájemci z řad seniorů

Seznamovat se i v seniorském věku s novými poznatky, například z oblasti historie, to je cíl Univerzity III. věku. Ve Studénce v knihovně zahájili v únoru její první semestr.

Dagmar Válková, vedoucí knihovny: “Vzdělávání je důležité v každém věku. A protože jsem slyšela i ohlasy z okolí, že by bylo dobré tady tohle ve Studénce mít, tak jsme se do toho jako knihovna pustili.”

Studéňáci se přihlásil k projektu virtuálního studia, který provozuje Česká zemědělská univerzita v Praze. První cyklus, neboli semestr, obsahuje šest přednášek na téma Rituály královských rodů.

účastníci přednášky:

“Těším se na zprostředkování nových impulsů, protože mozek by se měl stále něčím zabývat a něčím pozitivním, protože kolem nás je spousta negativních věcí. Myslím si, že v každém věku se můžeme něčemu věnovat a něčemu se přiučit, je to celoživotní proces.”

“Já se zabývám jednak naší historií, protože kdysi mě to moc nebavilo, ale teďka ten zájem mám, a také jsem si získala hodně informací o těch evropských královských rodech, to především četbou, a tak bych to chtěla i slyšet na přednášce, třeba tam bude zase něco jiného.”

Dagmar Válková, vedoucí knihovny: “Jedná se přibližně o dvouhodinové setkání jednou za 14 dní. Samotná virtuální přednáška trvá přibližně hodinu, potom děláme společně test.”

Celý přednáškový cyklus je završen závěrečným testem. První, tedy letní semestr, bude ukončen 15. dubna. Až do 25. února se do něj ještě mohou hlásit i další zájemci.

---

Mohlo by Vás také zajímat

Pořad: Regionální zprávy POLAR
09. února 2024, 17:00

Havířov chce začít s revitalizací parku za KD Radost

V březnu by měla radnice v Havířově začít s první části revitalizace parku za KD Radost. Ta bude spočívat ve vykácení napadených dřevin. Lidé ale nemusí mít obavy, že dojde k odstranění vzrostlých zdravých stromů.

Na jaře loňského roku představila havířovská radnice veřejnosti projekt na celkovou revitalizaci parku za KD Radost. Nyní město dostalo zelenou k zahájení prací.

Bohuslav Niemiec (KDU-ČSL), náměstek primátora: “Soutěž probíhala v Praze na ministerstvu financí, protože nám na to poskytuje dotační titul."

Pro veřejnost je revitalizace parku citlivou záležitostí.

anketa: “Je na čase už. Ty chodníky a všechno je zdevastované. Když tady dají zámkovou dlažbu, udělají něco pro děcka, jak plánují hřiště, tak to bude jen lepší."

anketa: “Já to samozřejmě vítám a doufám jen, že všechny stromy nebudou pryč.” 

anketa: "Tady těch dětí už tolik není a hřišť je tady spousta dokola. To je takové kontroverzní k tomu, ale jinak stou revitalizací souhlasím, pokud zůstanou zachovány stromy, nemám s tím problém.”

Bohuslav Niemiec (KDU-ČSL), náměstek primátora: "Počátek prací je kácení dřevin, které se v tomto parku nacházejí a z těch 336, které tady jsou, bude vykáceno myslím 76 a dalších 96 bude nasazeno.  Opravdu je tady zpracovaný dendrologický posudek, který řeší kácení pouze napadených dřevin. Je to tak, jak jsme to představili a budeme pokračovat podle projektové dokumentace."

Celý projekt revitalizace parku by chtěla radnice stihnout dokončit v tomto roce.

---

MHD ve F-M doplní v létě flotila nových elektrobusů

Cestující frýdecko-místeckou hromadnou dopravou se mohou těšit na flotilu zbrusu nových autobusů. Dopravce společně s městem usiluje o modernizaci a do vozového parku přibydou další elektrobusy. Další novinkou budou také informační LED tabule na zastávkách.

Městská hromadná doprava ve Frýdku-Místku bude modernější a ekologičtější. Město ve spolupráci s dopravcem obnovuje vozový park. Aktuálně je v chodu projekt na 14 nových autobusů.

Miroslav Bártek (NMFM), náměstek primátora Frýdku-Místku: "Z toho dva nové autobusy nízkopodlažní již jezdí. Jsou to bezemisní vozidla, která jsou poháněna bioCNG. Dalších 12 autobusů, čistě elektrických bude zařazeno ve druhé polovině letošního roku. Tato vozidla jsou z hlediska bezpečnosti vybavena kamerovým systémem, připojením na wifi a odbavováním QR kódem."

Jakub Vyvial, ředitel divize osobní dopravy Transdev Slezsko: "My jsme zhruba před rokem a půl začali s evropským projektem na pořízení bezemisních vozidel pro Frýdek-Místek. Uspěli jsme v rámci žádosti o dotaci. Získali jsme projekt na 12 elektrobusů pro město. Teď jsme ve fázi, kdy už máme vysoutěženou zakázku, máme podepsané smlouvy s výrobcem. A shodou okolností se jedná o výrobce, který už do Frýdku-Místku nějaké autobusy dodával. Zrovna stojíme před jedním z modelů. Nicméně elektrobusy budou v rámci boomu elektromobility vybaveny novými standardy. Budou mít výrazně větší kapacitu baterií. Tím pádem si slibujeme od těch vozidel v podstatě plnohodnotnou obnovu vozového parku za standardní naše plynové autobusy. Tak ten elektrobus by měl mít dojezd podobný. V rámci infrastruktury budeme v našich garážích vybudovávat noční vyrovnávací nabíjení kapacit baterií. A také rychlonabíjecí stanice, které nám umožní v průběhu dne dobíjet ty autobusy, které budou nejvíce využity. Aktuálně řešíme s městem vizuál těch vozidel. Jedná se o nějaký image manuál města, jak chce prezentovat autobusy obyvatelům města."

Nové elektrobusy by se v ulicích města mohly objevit už letos v létě.

Jakub Vyvial, ředitel divize osobní dopravy Transdev Slezsko: "Autobusy jsou v maximální možné výbavě. To znamená pro cestující bude zachován nejlepší možný komfort, jaký je. Kvalitní sedačky, nerezová madla, USB nabíjecí porty, wifi pro cestující, LED LCD panely pro zobrazování návazných spojů na přestupních uzlech. V rámci bezpečnosti budou autobusy vybaveny kamerovým systémem. Jak pro snímání okolí vozidla, tak interiéru."

Nová technologie je uzpůsobena tak, že všechna zařízení budou kompletně bezemisní, což doposud nebylo.

Jakub Vyvial, ředitel divize osobní dopravy Transdev Slezsko: "Typické je přídavné topení, které elektrobusy potřebují, tak nově bude řešeno tepelnými čerpadly. Fakt bude celý ten provoz na elektřinu a nebude vydávat autobus opravdu žádné emise. To je v podstatě i nová podmínka Evropské unie. Předchozí elektrobusy, u jednoho z nich stojíme, v době před pěti lety tyto technologie nebyly ještě tak vyvinuté a musely mít elektrobusy dodatečné dieslové topení. Čili ten autobus jezdil na elektřinu, ale zároveň vytápět diselovým topením."

Miroslav Bártek (NMFM), náměstek primátora Frýdku-Místku: "Celkové náklady na pořízení 12 elektrobusů jsou 140 milionů korun, z toho 85 procent nákladů bude hrazeno z dotací, 15 procent uhradí dopravce."

Další novinou v MHD bude také instalace informačních panelů na zastávkách.

Jakub Vyvial, ředitel divize osobní dopravy Transdev Slezsko: "Máme i jiný projekt v rámci evropských dotací, takzvanou telematiku. Jedná se o chytré zastávky. Chytré v uvozovkách, protože ten projekt pracuje s tím, že ty zastávky samy komunikují s dispečinkem. Jsou napojeny neustále na informace ze všech vozidel ve městě. A na vybraných přestupních uzlech budou vybaveny zastávky velkými LED panely, které budou zobrazovat odjezdy klasicky nejbližších autobusů, ale online. To znamená včetně případného zpoždění."

Připravují se také takzvané E-paper jízdní řády, jako jsou už v Ostravě, které zobrazí na malé tabuli aktuální informace. Zároveň bude systém umět po stisknutí tlačítka vše hlasově přečíst.

---

Bikesharing je v Opavě stále oblíbenější. Tato služba ve městě funguje od roku 2020 a od té doby stoupl jak počet výpůjček, tak počet míst, kde si lidé mohou jízdní kola půjčit i odložit. Opavané si oblíbili sdílená kola. Navíc jsou zodpovědní a chovají se k nim šetrně.

Marek Dýčka, mluvčí MP Opava: “Městská policie Opava registruje za rok 2023 celkem 5 událostí poškození sdílených kol Nextbike, asi nejkurióznější je z června, kdy zavolala linku 156 cyklistka, že měla havárii na tom kole. Bylo naměřeno v dechu 1,9 promile."

---

Ostrava podporuje talentované žáky i studenty

Péčí o talentované žáky a studenty může být Ostrava vzorem pro ostatní města v celé zemi. Ve městě funguje řada programů, které se zaměřují na rozpoznání, správné nasměrování či podporu talentů. Na financování těchto aktivit v letošním roce zastupitelé schválili přes 30 milionů korun.

Už mnoho let mohou ostravské školy počítat s podporou magistrátu ve svých programech zaměřených na podporu talentů. ve stručnosti jde tedy o to rozpoznat, podchytit a následně rozvinout talent žáka nebo studenta a nasměrovat ho k oboru, pro který má vlohy.

Andrea Hoffmannová, náměstkyně primátora Ostravy:  „Aktivity, které jsme v oblasti vzdělávání a talentmanagementu podpořili, pokrývají všechny stupně a úrovně našeho školství. Lze mezi nimi najít přírodovědné a ekologické vzdělávání předškoláků, zvyšování technických dovedností žáků základních škol, výzkumné projekty gymnazistů nebo nabídku oborového rozvoje pro talentované zájemce o univerzitní studium. Věříme, že s talentem je třeba pracovat dlouhodobě, aby se u každého jednotlivce rozvinul v co největší míře. Proto hodláme v podpoře talentmanagementu nadále pokračovat.“

Zastupitelé na podporu rozvoje talentů v roce 2024 vyčlenili 33 milionů korun, které budou rozděleny mezi 55 projektů.

Andrea Hoffmannová, náměstkyně primátora Ostravy: "Ty peníze putují jak velkým institucím, jako je například VŠB, která má poměrně známý program "Zlepši si techniku" nebo Světu techniky, který pracuje s dětmi v základních školách." 

Jedním z nejznámějších projektů je Talent roku, kdy jsou výjimečným studentům vysokých škol nebo univerzit udělovány stipendia 100 tisíc korun. V loňské roce to byl například Ota Michálek, který studuje v na univerzitě v Anglii letecké a kosmické inženýrství.

Ota Michálek, Talent roku 2023: "Jsem vlastně takový Rakeťák. Pracoval jsem na bakalářské práci s akademií věd, kdy jsem studoval, jak by se musel upravit pozemní vláknový laser, aby se mohl použít ve vesmíru."

Od roku 2016, kdy byl program na podporu talentů vyhlášen poprvé, už bylo financováno 485 projektů v celkové částce 340 milionů korun.

---

V Karviné pokračuje likvidace jmelí

V Karviné pokračuje likvidace jmelí na stromech. Loni na podzim začaly práce arboristů v parku Boženy Němcové, kde byl tento parazit rozšířen nejvíce, postupně se ale jmelí likviduje i v jiných částech města.

Do boje s neúprosným parazitem, který odebírá stromům život, se arboristé pustili loni na podzim a až do dubna budou stromy zachraňovat, ale i kácet tam, kde již je strom natolik v havarijním stavu, že by hrozilo nebezpečí jeho pádu.

Lukáš Křižánek, vedoucí arboristického týmu: "Jsme v polovině, máme hotových nějakých 50-60 procent veškerých prací, jak ořezů, výsadeb, tak i kácení. Začali jsme provádět kácení již havarijních dřevin, kdy dochází k odstranění celých stromů.” 

Jana Maierová, vedoucí Odboru komunálních služeb MMK: "Občané už zaznamenali, že té dřevní hmoty je všude ve městě daleko více, co se ještě neodklidilo, protože jsme si všimli, že i na sociálních sítích se ty komentáře objevily. Nejvíce se to týká parku Boženy Němcové, ulice Na Kopci, na Pokroku v Karviné-Ráji."

Štěpkuje se postupně přímo na místě, Odbor komunálních služeb MMK proto žádá občany o strpení, všechny odřezané větve budou likvidovány postupně. Za každé kácení proběhne náhradní výsadba.

Lukáš Křižánek, vedoucí arboristického týmu: "Snažíme se vysazovat původní druhy jako je tilia cordata, lípa srdčitá, hodně se sadí habry. Sadíme je vzrostlé, jde o průměr kmene 12-14 cm."

U pokácených stromů se také frézují pařezy kvůli jednodušší údržbě zelených ploch, především sečení.

---

Sdružené zdravotnické zařízení Krnov vyhlašuje od soboty zákaz návštěv ve všech lůžkových odděleních kvůli zhoršující se epidemiologické situaci. Zákaz má výjimky na porodnickém oddělení, pro doprovod dětí a pro návštěvy nejbližších příbuzných u pacientů ve vážném stavu s dodržením ochranných opatření. Nemocnice žádá osoby s akutními respiračními onemocněními o odložení plánovaných kontrol.

Oprava mostu na silnici I/57 v Kylešovicích by měla skončit v květnu. Řidiči nyní projíždějí obousměrně po provizorním mostě v režimu 1+1 pruh, zatímco stavbaři pracují na výztužích a přípravě bednění a betonáže nových prahů, jejichž realizace závisí na počasí v příštím týdnu.

---

Senioři ve Studénce se vzdělávají virtuálně

V knihovně ve Studénce zahájili vůbec první semestr Univerzity třetího věku. Přednáškové cykly jsou realizovány virtuálně. Ke studiu se ještě mohou přidat i další zájemci z řad seniorů

Seznamovat se i v seniorském věku s novými poznatky, například z oblasti historie, to je cíl Univerzity III. věku. Ve Studénce v knihovně zahájili v únoru její první semestr.

Dagmar Válková, vedoucí knihovny: “Vzdělávání je důležité v každém věku. A protože jsem slyšela i ohlasy z okolí, že by bylo dobré tady tohle ve Studénce mít, tak jsme se do toho jako knihovna pustili.”

Studéňáci se přihlásil k projektu virtuálního studia, který provozuje Česká zemědělská univerzita v Praze. První cyklus, neboli semestr, obsahuje šest přednášek na téma Rituály královských rodů.

účastníci přednášky:

“Těším se na zprostředkování nových impulsů, protože mozek by se měl stále něčím zabývat a něčím pozitivním, protože kolem nás je spousta negativních věcí. Myslím si, že v každém věku se můžeme něčemu věnovat a něčemu se přiučit, je to celoživotní proces.”

“Já se zabývám jednak naší historií, protože kdysi mě to moc nebavilo, ale teďka ten zájem mám, a také jsem si získala hodně informací o těch evropských královských rodech, to především četbou, a tak bych to chtěla i slyšet na přednášce, třeba tam bude zase něco jiného.”

Dagmar Válková, vedoucí knihovny: “Jedná se přibližně o dvouhodinové setkání jednou za 14 dní. Samotná virtuální přednáška trvá přibližně hodinu, potom děláme společně test.”

Celý přednáškový cyklus je završen závěrečným testem. První, tedy letní semestr, bude ukončen 15. dubna. Až do 25. února se do něj ještě mohou hlásit i další zájemci.

---

Zdroj: https://polar.cz/index.php/porady/regionalni-zpravy/regionalni-zpravy-polar-09-02-2024-17-00