MS kraj je lídrem ve vývoji vodíkových technologií
MS kraj je českým a možná i středoevropským lídrem v rozvoji vodíkových technologií. Potvrdila to konference Strojírenství Ostrava 2023, jejímž hlavním tématem byl právě vodík.
Kraj nedávno například prezentoval první vodíkové kolo a intenzivně plánuje vodíkovou dopravu – autobusovou i železniční.
Jakub Unucka (ODS), 1. náměstek hejtmana MS kraje: „Všichni, kteří z našeho kraje odcházejí, tak kvůli životnímu prostředí. Pokudy ty autobusy budou na vodík a nebudou smrdět v těch městech, tak je to další krok ke zlepšení životního prostředí. Druhou věcí je, že EU uvalila další clo na naftu, takže ta nafta bude stát v roce 2030 mnohem více, než si umíme představit. Pokud kraj chce zachovat síť autobusů, tak nemůže sázet na naftu, ale na vodík.“
Výjimečné postavení MS kraje ve vývoji vodíkových technologií potvrdil i zástupce ministerstva životního prostředí.
Tomáš Tesař, náměstek ministra ŽP: „MS kraj a jeho průmyslový a odborný potenciál věřím, že bude zhodnocen, co se týká vodíkových technologií a mohu potvrdit, že je lídrem.“
Dobrá zpráva ohledně vodíku přišla z ostravského výzkumného centra ENET.
Stanislav Mišák, ředitel ENET: „Má role na této konferenci je představit konkrétní řešení, které by mělo pomoci vyrábět vodík, nejen ten zelený, tzn. využíváme nové technologie, plazmatické technologie a chceme ukázat světu, co dokážeme.“
Podle aktuálních odhadů by náš kraj měl mít v roce 2030 veškerou autobusovou dopravu na vodík a železnici elektrickou a vodíkovou.
---
Vrah seniora z Ostravy žádal o obnovu řízení marně
Před senát Krajského sudu v Ostravě znovu předstoupil Štefan Václavek, který v roce 2010 zavraždil svého bytného. Nejprve jej uškrtil a pak se těla chtěl zbavit pomocí kyseliny. Před soudem se domáhal obnovy řízení a chtěl vinu hodit na svou tehdejší družku.
V roce 2010 se tehdy 29letý Štefan Václavek nepohodl s majitelem domu, který mu pronajímal pokoj a rozhodl se ho zardousit. Rukama se mu to nepovedlo a tak vzal provaz a 81letého muže uškrtil. Tělo pak dal do vany a polil kyselinou. Myslel si, že se rozpustí. Prý to ale jen zasyčelo. Za vraždu byl Václavek odsouzen k 15letům vězení. Z Valdického žaláře se ale neustále snaží dostat poukazováním na spoluviníky.
Vít Legerský, státní zástupce: "V původním trestním řízení se ke spáchání trestného činu doznal. Stejně tak učinil i dnes."
Žádost o obnovu řízení ale ani tentokrát nebyla úspěšná a soud ji zamítl.
Vilemína Hana Ondrušová, mluvčí Krajského soudu v Ostravě: "Jedná se už o šestý návrh na obnovu řízení, ve kterém odsouzený, stejně jako v předchozích případech, poukazoval na to, že na skutku se měly podílet další osoby."
Vít Legerský, státní zástupce: "Z mého pohledu neuvedl nic, co by mohlo mít vliv na původní odsuzující verdikt."
U soudu v roce 2010 také zaznělo, že nápad s likvidací těla kyselinou viděl vrah v televizi. Zakopávat do země se jim důchodce nechtělo, protože byla zima a půda byla zmrzlá.
---
Policisté se zaměřují na řidiče u želežničních přejezdů
Vzhledem k následkům dopravních nehod na železničních přejezdech je v letošním roce nad rámec běžných výkonů policistů plánováno v průběhu roku několik dopravně bezpečnostních akcí. Dopravní nehody na přejezdech bývají totiž velmi závažné až fatální.
Policisty zajímá hlavně dodržování pravidel silničního provozu v jejich okolí, soustředí se na spěch řidičů, neopatrnost i neukázněnost. Na železničních přejezdech totiž dochází k nehodám s těmi nejhoršími následky.
Miroslav Kolátek, preventista PČR MSK: "Policisté se při těchto akcích zaměřují na počínání si před železničním přejezdem i při jeho přejíždění, zejména pak na dodržování pravidel při blikajících červených světlech a padajících závorách."
Dopravní nehody bývají velmi závažné až fatální. Stává se, že řidiči vjíždějí na přejezd v době, kdy se závory spouští.
Řidiči by před každým přejezdem, i chráněným závorami, měli zpomalit. Řidiči smí přes přejezd přejíždět maximálně 50 km rychlostí při bílém světle a 30 km rychlostí pokud světla neblikají.
Miroslav Kolátek, preventista PČR MSK: "Často se setkáváme i se situacemi, kdy řidiči nerespektují dopravní značku STOP, která je umístěna před železničním přejezdem, který není opatřen světelnou signalizací nebo závorami."
V případě, že řidič nerespektuje červená světla, hrozí mu až pětitisícová pokuta, za stejný prohřešek do roka se vystavuje zákazu řízení až na půl roku. Pokud dojde k následkům na železnici, čelí trestnímu stíhání. Dopravní předpisy se ale týkají i chodců. Nepozorní jsou třeba kvůli mobilu nebo sluchátkám v uších. Vlaky každoročně usmrtí přes 200 osob a téměř vždy srážku sami zaviní.
---
Hlavní třída patřila milovníkům kolečkových sportů
Sezónu sportů v Porubě odstartovala už tradiční akce Ostrava na kolečkách. Spojená byla s bohatým doprovodným programem a registrací na cyklistický závod Porubajk a charitativní běh. Hlavní třída tak byla zcela uzavřena pro motorová vozidla.
Hlavní třídu v Ostravě-Porubě zaplnili In-line bruslaři, skejťáci, děti na kolech, odrážedlech, koloběžkách, sportovci s kočárky a další, co přijeli na čemkoliv, co má kolečka bez motoru. Díky akci Ostrava na kolečkách patřila jen jim.
Kristýna Dekická, spoluorganizátorka akce, spolek Swanky: “Ani neřeknu, který je to ročník, protože jsme tady snad po desáté, možná je to i víc. Letošní jízda je úplně volná. To znamená, dáme si jedno kolečko s hudebním vozem takové zábavné a potom si lidé můžou až do 21:30 jezdit jakým tempem chtějí a v podstatě na jakých kolečkách chtějí. Bývá to jednou ročně, takže lidi si ten čas najdou. Jsme taková otevírací akce."
A lidé si opravdu čas našli. Počítat by se jich dalo na stovky.
Anketa: účastníci akce: “My jsme sportovně založení, takže jezdíme jak to jenom jde. Hledáme jakýkoliv sport pro adrenalin.”
“Je to dobré, jenom mě trochu bolí levačka.”
“Objela jsem to celé do toho kopce. Nahoru to bylo nejhorší, protože jsem přijela z Hrabůvky, takže jsem jela už po cestě sem.”
“Jako babička teď jedu první kolečko, ale účastním se každý rok. A jak se jezdí s kočárkem? Je to takové jiné, ale jo, fajn je to. Je to hezké.”
Součástí akce byla i gastrozóna, kde lidé mohli ochutnat nejrůznější dobroty.
---
Rekonstrukce Bredy začíná
Brzy začnou rekonstrukční práce na chátrajícím opavském obchodním domě Breda. Tuto kulturní památku odkoupilo od soukromého majitele město a snaží se jí navrátit původní lesk. Jako první přijde na řadu oprava fasády a výměna oken za 28,4 mil. korun.
Rekonstrukce Bredy začíná. Už za měsíc si převezme objekt stavební firma. Nejprve přijde na řadu výměna zchátralých oken, které nahradí většinou repliky. Kvůli autentičnosti zůstanou na místně také některá původní, repasovaná.
Výměna oken a rekonstrukce fasády začne v červnu. Hotovo bude příští rok v létě.“
Tomáš Navrátil (ANO), primátor Opavy: „Součástí bude kompletní vyčištění budovy a také vestavba stavebního výtahu, který tam potom zůstane pro další práce. A také realizace vodovodní přípojky, které se musí upravit včetně přípojek na kanalizaci.“
To jsou první známky toho, že slavný obchodní dům, který ve 20. letech minulého století navrhnul pro Opavu architekt Leopold Bauer, se začíná pomalu vracet do života. Jeho využití budou hledat v rámci tzv. soutěžního dialogu architekti. Soutěž bude vypsaná během několika týdnů.
Petr Stanjura, hlavní architekt, Magistrát města Opavy: „V průběhu zpracování dialogu je precizováno samotné zadání. A to zadání v několika fázích doznává konkretizace.“
Jisté ale je, že historický ráz si ponechá nejen fasáda, ale také některé prostory uvnitř objektu.
Lucie Častulíková, ved. odd. Památkové péče, Magistrát města Opavy: „Velká dvorana ústřední prostor, který by měl být vyčištěný, zase světlý. První dvě patra by měla zůstat volná. Protože ta dispozice byla jako otevřený obchodní dům. Takže žádné vestavby bychom tam nechtěli.“
Už vloni začala oprava děravé střechy. Složili se na ni lidé ve sbírce, kterou uspořádal Spolek na záchranu obchodního domu Breda. Z interiéru už zmizela část cenné výzdoby. Jako například dřevěné obložení, vitráže nebo také původní regály ze suterénu.
Marek Zygula, správce: „Tady se nacházíme ve dvou prostorech, kde jsme uskladnili veškeré dřevěné prvky, které budou určené k renovaci a následné montáži na uvedená místa dle původního návrhu Leopolda Bauera.“
Podle předběžných odhadů by mohl být vítěz architektonické soutěže známý v příštím roce. Pak bude nutné zhotovit veškeré podklady pro rekonstrukci. Stavební práce by mohly začít nejdříve v druhé polovině roku 2025.
---
Studénka získá darem od kraje bývalý internát
Studénka získá od Moravskoslezského kraje darem objekt bývalého internátu. Převzetí této nemovitosti odsouhlasili zastupitelé. Město zvažuje využití domu například pro zřízení nového pracoviště mateřské školy.
Tato budova na Poštovní ulici ve Studénce přestala jako internát středního odborného učiliště sloužit v roce 1995, v současné době jsou v části prostor v nájmu různé drobné provozovny. Majitelem je Moravskoslezský kraj.
Libor Slavík (STUDEŇÁCI PRO STUDÉNKU), starosta Studénky: “Který nás zhruba před rokem a půl oslovil s nabídkou, zdali bychom nechtěli tuto budovu získat do vlastnictví. Tehdy se jednalo o koupi, ve hře byla i varianta směny. K tomu ale nakonec nedošlo. Kraj nakonec kývnul na to, že je ochoten nám tuto budovu dát darem.“
Zastupitelé Studénky přijetí bývalého internátu do majetku města odsouhlasili.
Jaroslav Kania (ANO), náměstek hejtmana MS kraje: “Objekt bývalého internátu ve Studénce se Moravskoslezský kraj rozhodl darovat tomuto městu s ohledem na to, že již tento objekt byl zbytný a nenašli jsme náhradní využití v rámci našich potřeb. A je to dáno tak, že tento objekt je darován městu na podporu vybudování veřejných služeb.”
Jakmile město získá budovu do majetku, začne připravovat projektovou dokumentaci na rekonstrukci. V části, kde bývala jídelna s kuchyní, plánuje prostor pro mateřskou školu, případně pro takzvanou dětskou skupinu.
Libor Slavík (STUDEŇÁCI PRO STUDÉNKU), starosta Studénky: “V rámci rekonstrukce tady vzniknou případně i nové ordinace pro lékaře, nebo v horní části.”
Radnice počítá s tím, že provozovny místních živnostníků v přízemí budovy zůstanou zachovány.
---