Blesková výměna na postu hejtmana MSK, Ivo Vondrák rezignoval, novým hejtmanem zvolen Jan Krkoška
Hejtman Moravskoslezského kraje Ivo Vondrák v úvodu dnešního jednání krajského zastupitelstva rezignoval na svoji funkci, předešel tak svému odvolání v důsledku podpory Petra Pavla při prezidentských volbách. Novým hejtmanem byl zvolen dosavadní náměstek pro regionální rozvoj a cestovní ruch Jan Krkoška. Zastupitelé poté 44 hlasy zvolili novým hejtmanem Moravskoslezského kraje dosavadního náměstka pro regionální rozvoj a turistický ruch Jana Krkošku (ANO).
Hejtman MS kraje Ivo Vondrák v úvodu jednání zastupitelstva Moravskoslezského kraje rezignoval na svou funkci. Důvodem byl tlak, který na něj byl vyvíjen Hnutím ANO poté, co ve volbě prezidenta nepodpořil jeho předsedu Andreje Babiše.
Ivo Vondrák (zvolen za ANO), odstupující hejtman MS kraje: „Je pro mne otázkou cti vzdát se funkce hejtmana, byť jsem předpokládal, že to bude za jiných okolností na konci volebního období bez přídechu hořkosti."
Zastupitelský klub Hnutí ANO pak za nového hejtmana vybral Jana Krkošku, který zastával funkci náměstka pro regionální rozvoj a cestovní ruch.
Josef Bělica (ANO), předseda zastupitelského klubu Hnutí ANO: "Věřím, že do budoucna bude rozvoj MS kraje pokračovat podle schválených dokumentů, strategického plánu a podle schváleného programového prohlášení rady kraje."
Jan Krkoška (ANO), nový hejtman MS kraje: "Před námi je velká výzva, které si velmi vážím po dnešním jednání a věřím že, jak Ivo Vondrák připravil MS kraj, ve všech těch věcech budeme pracovat nadále a rozvíjet a posouvat kraj dopředu."
Koaliční strany prý rozhodnutí Hnutí ANO respektují, což potvrdili i hlasováním, kdy pro Jana Krkošku zvedlo ruku 44 z 65 zastupitelů. Vondrák stál v čele Moravskoslezského kraje od roku 2016, po rezignaci označil za smutné, že 30 let po revoluci nemůže člověk říct svůj názor.
Ivo Vondrák (zvolen za ANO), odstupující hejtman MSK: “Jsem stále poslancem, druhá věc je, že jsem v "zápřahu" od roku 1985, takže té práce bylo strašně moc. Teď si naplánuji několik týdnů, abych vydechnul a vyklusal ten tlak. Co mě překvapilo, byl postoj některých lidí, kterým jsem skutečně věřil. Celé se to začalo skutečně tlačit způsobem, že jsem si někdy připadal štvaný. Je pravda, že to nebylo nic moc příjemného. Je třeba se nevymlouvat na politiku a říci si, kde je moje osobní integrita a jak se chci chovat.”
Na uvolněné pozici náměstka hejtmana pro regionální rozvoj a turistický ruch Jana Krkošku nahradí Šárka Šimoňáková (ANO).
---
Nový RegioPanter bude jezdit mezi Otravou a Opavou
V Ostravě v pondělí začal mezinárodní veletrh se zaměřením na kolejová vozidla, moderní technologie a železniční infrastrukturu - Rail Days. Partnerem akce je i Moravskoslezský kraj, který na místě představil nový vlak RegioPanter, který bude vozit cestující mezi Ostravou a Opavou.
V Ostravě dnes byla pokřtěna nová elektrická třívozová jednotka RegioPanter, která bude ještě tento měsíc spojovat Ostravu a Opavu. Slavnost se konala v rámci železničního veletrhu Rail Days.
Radek Podstawka, náměstek hejtmana MS kraje: „Železniční doprava je pro náš kraj nejen s ohledem na zlepšování životního prostředí velmi důležitá. Jízda vlakem je bezpečnější, pohodlnější a často i rychlejší, než je cestování autem. Pro její další zatraktivnění je rozhodně na místě zvyšovat kvalitu vlakových souprav. Nový RegioPanter našim cestujícím nabídne příjemné klimatizované prostředí s pohodlnými sedačkami, dostatečné prostory pro kočárky, vozíky nebo jízdní kola, ale také zásuvky pro nabíjení nebo Wi-Fi. Samozřejmostí je bezbariérovost a informační systém, který počítá i s přítomností cestujících, kteří mají špatný zrak nebo neslyší."
Martin Kupka, ministr dopravy ČR: „Třívozové Pantery jsou dalším příspěvkem do celkové obnovy vozového parku na české železnici. Naším cílem je dosáhnout postupně stavu, kdy cestujícího ani nenapadne vnímat moderní vlak jako něco mimořádného a nového, ale jako běžnou součást pohodlného, rychlého a spolehlivého cestování po železnici."
Představená souprava je první z celkové dodávky 60 kusů, které si objednaly České dráhy na regionální tratě po celé zemi.
Michal Krapinec, ředitel ČD: „Železniční doprava v Moravskoslezském kraji postupně prochází obměnou a modernizací, která zásadně zvyšuje komfort cestování v regionu. Nejnovější posilou jsou dvě nové třívozové elektrické jednotky RegioPanter, které pořízujeme s podporou operačního programu OPD2. Jezdit budou na osobních vlacích mezi Opavou a Ostravou- Svinovem a doplní do regionu již dodané moderní jednotky CityElefant a předchozí dvouvozové RegioPantery."
RegioPantery už v našem kraji jezdí, ale jejich další generace je samozřejmě výrazně vylepšená po všech stránkách.
Tomáš Ignačák, ředitel Škoda Group CZ/SK: „RegioPanter je naše vlajková loď a mám radost, že si získal u cestujících velikou oblibu. Tato generace sice navazuje na předchozí dodávané elektrické jednotky, které jsou už v provozu v mnoha krajích, ale tato se od svých předchůdců významně liší. Jedná se zejména o systémy nové generace, a to jak trakční pohon, který je úspornější a bezpečnější, tak řídicí systém včetně ETCS a vlak splňuje nejvyšší současné požadavky na bezpečnost. Podvozky mají vylepšený chod a vlak je prostornější a pohodlnější."
Tyto vlakové soupravy jsou v z velké části vyráběny v dílnách škodovky v Ostravě, které ve třech závodech zaměstnávají 1400 lidí a hledají další.
---
Studenti ze tří zemí navrhovali změny dopravy ve F-M
Nová parkovací místa, úpravy křižovatek nebo optimalizace linek MHD. To byla témata, která měli za úkol vyřešit ve Frýdku-Místku pod vedením profesorů vysokoškoláci ze čtyř evropských dopravních fakult. Do města přijeli v rámci mezinárodního dopravně-inženýrského semináře MEPS.
Vysokoškoláci ze čtyř evropských univerzit z Česka, Maďarska a Francie týden analyzovali dopravu ve Frýdku-Místku. Na závěr pak představili možné varianty úprav, které mají zlepšit průjezdnost křižovatkami, parkování i obslužnost MHD.
Petr Mráz, student ČVUT: "Naším úkolem bylo zvýšit kapacitu parkovacích stání na sídlišti Riviera. A to bez pokácení stromů, které toto sídliště činí celkem unikátní. Celkem jsme připravili 194 parkovacích míst. A to díky změně organizace dopravy. Naše opatření spočívá v tom, že jsme na komunikaci snížili rychlost na 30 km/h a vyznačili jsme parkovací stání na jedné straně. Což nám umožňuje norma, pokud zde máme výhybny k vyhýbání se protijedoucích vozidel."
Mezinárodní studentský dopravně inženýrský seminář MEPS má už 33letou tradici napříč Evropou. Studenty učí spolupracovat v mezinárodním týmu i dopravní terminologii v cizím jazyce.
Jiří Čarský, ústav dopravních systémů ČVUT: "Hlavní cíl toho semináře je, aby ty výsledky těch úloh byly městu užitečné. Aby to nebyl pohled akademický, ale také pohled praktický. A aby ty výstupy měly takový charakter, že město poté na ně bude moci navázat. A bude možné v případě zájmu některé z těch výsledků úloh nebo i celé je realizovat v praxi."
Miroslav Bártek (NMFM), náměstek primátora Frýdku-Místku: "Já jsem byl mile překvapen prezentací, co z těch sedmi úkolů, které jsme si zadali, jak se k tomu studenti postavili a ty závěry jsou velice zajímavé. Nejvíce mě zaujalo, kolik je možných ve městě vytvořit parkovacích míst, kdy se s tím neustále potýkáme."
Jaromír Urban, student ČVUT: "Naším úkolem bylo zpracovat nový návrh na linkové vedení pro Frýdek-Místek. Zpočátku jsme tedy měli za úkol zjistit současnou situaci. Abychom pochopili tu místní situaci. Úkolem našich francouzských kolegů bylo vymyslet jednoduchý přestup mezi železniční a autobusovou dopravou. Což se jim povedlo díky zkonstruování terminálu."
Propojení autobusové a vlakové dopravy přitom město plánuje už delší dobu, aniž by o tom studenti věděli.
Petr Korč (NMFM), primátor Frýdku-Místku: "Opravdu vznikne jeden dopravní terminál u vlakového nádraží. Zároveň s propojením na sídliště Slezská novým bulvárem. Kdy rovněž studenti navrhovali propojení s dopravním uzlem autobusů na Slezské. A to je pro mě takový signál, že jdeme správným směrem. A zároveň jsme dostali potvrzeno i profesionály, protože tady byli i pedagogové, že ta úvaha o té optimalizaci a sjednocení té vlakové a autobusové dopravy na jeden uzel, na jedno místo, do jednoho dopravního terminálu, je správná."
S návrhy teď město bude pracovat a pravděpodobně se pokusí některé už brzy přenést do reality. Jako je například navýšení počtu parkovacích míst.
---
Konec dopravním kolapsům u ZOO Ostrava
Problémy s parkováním u ZOO Ostrava jsou minulostí. Parkovací dům s novými 200 místy je dokončena a připraven k využití. Upravena i byla i stávající plocha k parkování.
Návštěvníci, kteří míří do Zoologické zahrady a botanického parku Ostrava, mohou již od června využít dalších parkovacích míst v prostorách nově vybudovaného parkovacího domu. Parkovací objekt nabízí 195 parkovacích míst.
Břetislav Riger, náměstek primátora Ostravy: "„Místním děkujeme za trpělivost k situacím, které přináší každá stavba. Nová možnost parkování ve vybudovaném objektu zlepší zázemí pro řidiče jednoho z nejvyhledávanějších turistických míst v našem regionu, ke kterým Zoologická zahrada a botanický park Ostrava náleží.“
Ostravská zoologická zahrada a botanický park je jedním z nejoblíbenějších návštěvnických cílů v našem kraji a problémy s parkováním ji dlouhodobě trápily. Velká část klientely totiž jezdí auty z Polska a Slovenska.
Jiří Novák, ředitel ZOO Ostrava: „Jsem nesmírně rád, že se stavba podařila v plánovaném termínu, a že může sloužit našim návštěvníkům již od letošní letní sezóny. Poděkovat musím realizační firmě PSG Construction a. s., se kterou byla vynikající spolupráce."
Parkovací dům nabízí také šest stání pro motorky a kolárnu pro 20 kol. Dvě parkovací stání jsou vyhrazena pro nabíjení elektromobilů.
Jan Dohnal, primátor Ostravy: „Ostravská zoologická zahrada a botanický park se těší významnému zájmu návštěvníků. Loňský rok byl pro naši zoo rokem rekordním, návštěvnost dosáhla 606 735 lidí. V létě byly otevřeny i dvě nové expozice, návštěvníkům nabízí možnost užít si volný čas vskutku zajímavě. Část návštěvníků k zoo přijíždí automobily, proto významnou přízeň návštěvníků bylo zapotřebí reflektovat i v oblasti parkování."
Stavba začala loni v červnu a vyšla na 140 milionů korun. Projekt obsáhl i úpravu stávajících parkovišť.
---
Cyklostezky ve špatném stavu procházejí rekonstrukcí
V Ostravě začala rekonstrukce cyklostezek, které jsou ve špatném stavu. Jedná se o cyklostezky napříč městskými obvody. Opravou tak projde mimo jiné cyklostezka v Komenského sadech v úseku mezi lávkou Kamenec a pomníkem, nebo na ulici Martinovská v Porubě.
Celkem 14 úseků cyklostezek po celé Ostravě projde rekonstrukcí. Cyklostezky ve špatném stavu zmapoval městský ateliér MAPPA ve spolupráci s ostravským magistrátem a Ostravskými komunikacemi. Aktuálně se opravují cyklostezky v Ostravě-Jihu.
Otakar Šimík (ANO), místostarosta MOb Ostrava-Jih: "Byly hodně poškozené nebo zvlněné především od kořenů stromů. Na Jihu se jedná o tři cyklostezky, jedna z nich je na ulici Svornosti, kde nyní jsme. Vede od Bělského lesa směrem do Výškovic."
Rekonstrukce cyklostezky na ulici Svornosti skončí už tento týden. Nejsložitější byly přípravné práce. Zejména pak pokládání obrubníků.
Rekonstrukcí projde i cyklostezka na ulici K Odře a lesní úsek stezky podél Odry ve Výškovicích.
anketa: obyvatelé Ostravy-Jihu: “Ta zvlněná cyklostezka je opravdu špatná. Při běhu se mi stalo, že jsem zakopla a spadla na zem."
“Už jsem tady viděl taky několik pádů, co tady spadli z koloběžek, z kol. Mělo by se to opravit. Je to frekventovaná cesta, často tady chodíme, jezdíme na kole."
Otakar Šimík (ANO), místostarosta MOb Ostrava-Jih: “Městský obvod se snaží pro cyklisty dělat řadu věcí jako například i cyklistické pumpy, nebo jsme teď nedávno postavili 36 stojanů pro kola.”
Některé z nich budou fungovat i pro sdílená kola a sdílené koloběžky.
---
Žáci prodali své práce, výtěžek dají Haimě Ostrava
Školáci ze 7. Základní školy ve Frýdku-Místku celý rok vytvářeli různé výtvarné práce. Nyní uspořádali velkou vernisáž, kde kompletně všechny výtvory prodali. Výtěžek dají organizaci Haima Ostrava, která se stará o onkologicky nemocné děti.
10 let už pořádají na 7. Základní škole ve Frýdku-Místku prodejní vernisáž pro dobrou věc. Práce, které vznikají po celý školní rok v různých předmětech zaplní tělocvičnu a většinou si je zakoupí rodiče i veřejnost.
Bohuslava Romanová, pedagog 7. ZŠ Frýdek-Místek: "Obrázků je snad přes 1 000. Nejsou to jenom výtvarné práce. Jsou to i práce keramických dílen. Jsou to práce i sazenic bylinek nebo nějakých různých rostlinek."
Prodejní vernisáž vždy doprovází vystoupení žáků a připraveno ji i občerstvení, se kterým pomáhají pedagogové a rodiče. Cíl je už dlouhá léta jasný. Vybrat co nejvíce peněz na pomoc onkologicky nemocným dětem.
Bohuslava Romanová, pedagog 7. ZŠ Frýdek-Místek: "Je to určitě zásluha kantorů, kteří děti motivují od počátku školního roku, že jejich povedené práce budou vystaveny právě na této výstavě a ty děti opravdu se snaží co nejlépe provézt nebo vyrobit ten výrobek, nakreslit výkres, protože ví, že je to pro dobrou věc, pro nemocné děti. Spolupracujeme již více než 20 let s občanským sdružením HAIMA, která je při ostravské nemocnici v Porubě. A těm posíláme veškerý výtěžek z této vernisáže."
Iveta Zechová, ředitelka 7. Základní školy F-M: "Myslím si, že je důležitá hodně. Nejenom pro mě, ale pro celou školu a pro děti. Je fajn, že prezentujeme výtvarné práce dětí. Děti vidí, že tvoření má smysl. A druhá věc, že jsme zažili i tady na naší škole na vlastní kůži dítě, které bylo onkologicky nemocné. Takže máme pocit takový, že alespoň trochu pomůžeme dobré věci a že těm dětem, které neměly to štěstí, trošičku zpříjemníme tu léčbu."
Bohuslava Romanová, pedagog 7. ZŠ Frýdek-Místek: "Naceňování obrázků je velmi složité, protože je to práce dětí a vždycky jsme si říkali, že 10 korun za jednu hodinu odvedené práce. Takže jestliže je někde třeba 80 korun naceněno, tak je opravdu 8 hodin na tom výkresu práce."
Michaela Češková, ředitelka spolku HAIMA Ostrava: "My pomáháme onkologicky nemocným dětem zpříjemňovat pobyt v nemocnici. Nebo jakýmkoliv způsobem jim ten čas v nemocnici usnadnit. A to, že my tam můžeme chodit, tu diagnózu sice nezmění, ale společně, a to i díky vám nějakým způsobem pomoci můžeme. Jsem vděčná, moc vám děkuji."
Letošní vernisáž byla rekordní. Pro Haimu se vybralo se přes 151 tisíc korun.
---