V Moravskoslezském kraji vzniká mapa oslunění
Pokud máte v plánu využít ke svému životu energii ze slunce, pak jistě uvítáte aktivitu Moravskoslezského kraje, který připravuje tzv. mapu oslunění. Po jejím dokončení si bude moci každý zájemce zjistit, jak je na tom se slunečním svitem místo, kde chce fotovoltaiku instalovat.
Moravskoslezský kraj si nechává zhotovit mapu oslunění celého svého území. Ta pomůže samosprávám, firmám i občanům se snadnou identifikací míst, která jsou vzhledem ke svým podmínkám vhodná pro instalaci fotovoltaických panelů. Zjednodušeně řečeno, zda se jim fotovoltaika vůbec vyplatí.
Jakub Unucka, náměstek hejtmana MS kraje: „Něco jiného je krásná jižní střecha a něco jiného je střecha orientovaná na sever. O solárních panelech koluje spousta mýtů a fám. Některé přeceňují jejich výhody, jiné zase energii ze slunce zatracují. Mapa oslunění by mohla už v první fázi rozhodování o případném pořízení panelů na střechu rodinného domu nebo firmy zájemci ukázat, jaká je realita právě na jeho nemovitosti.“
Základ pro tvorbu analýzy představují letecké snímky, které letadla s velkoformátovými kamerami pravidelně pořizuje na území celé České republiky. V případě Moravskoslezského kraje je analýza provedena pro všech 365 dní roce v půlhodinových intervalech.
Drahomíra Zedníčková, ředitelka firmy TopGis, která mapu vytváří: „Výpočtem oslunění se rozumí definování intenzity slunečního záření, tedy množství sluneční energie v kilowatthodinách, které dopadá na jeden metr čtvereční povrchu Země za jeden rok.“
Pořízením mapy chce kraj zjednodušit proces plánování fotovoltaických projektů a podpořit vznik solárních komunitních společenství. Projekt bude po svém dokončení součástí veřejně dostupného krajského mapového systému.
---
Rekonstrukce silnice Dolní v Bruntále je zahájena
V Bruntále byla zahájena rekonstrukce silnice Dolní s napojením vjezdu na sídliště. Jedná se o jednu z největších silničních a investičních akcí. Nikoli délkou, ale svou náročností na dopravní omezení a organizaci dopravy v rušné křižovatce.
Jedná se o komunikaci o délce 330 a šířce 6 metů.
Petr Rys (STAN), místostarosta Bruntálu: „Bude realizována jak samotná křižovatka, kdy dojde k rozšíření jízdních pruhů, aby bylo snazší z této lokality vyjíždět, tak bude také dobudován chodník.“
Jelikož nebyla možnost získání dotací, celá rekonstrukce bude hrazena z rozpočtu města na letošní rok.
Jiří Ondrášek, mluvčí MěÚ Bruntál: „Rekonstrukce je celá financována z rozpočtu města na letošní rok, vysoutěžené náklady činí 14,3 mil korun včetně DPH.“
Oprava bude probíhat ve třech etapách, kdy budou postupně uzavírány potřebné komunikace až po kompletní třídenní uzávěru celé oblasti při pokladu živičných vrstev.
Petr Rys (STAN), místostarosta Bruntálu: „Stav povrchu místní komunikace byl neutěšený, proto se po několik sezón chystala projektová dokumentace na kompletní opravu této ulice.“
Město se v této souvislosti obrací na řidiče i obyvatele s prosbou o pochopení.
Petr Rys (STAN), místostarosta Bruntálu: „Je to stavba, která si vyžádá velké dopravní omezení. Tímto bych chtěl poprosit všechny řidiče, aby byli shovívaví a trpěliví s celou stavbou.“
Rekonstrukce přinese usnadnění dopravy při vjezdu i výjezdu ze sídliště a především vznik celkem 104 parkovacích míst. Její trvání se předpokládá do konce letošního roku, což však bude závislé i na klimatických podmínkách.
---
Uctění památky 80 let od popravy pěti odbojářů
V Lískovci si připomněli 80 let od smutné události, kterou byla poprava pěti odbojářů u vlakové trati. Gestapo se tehdy mstilo za atentát na německý vlak převážející munici. Pietního aktu se zúčastnili i rodinní příslušníci popravených.
3. září 1943 bylo u trati v Lískovci popraveno oběšením 5 mladých mužů. Jejich památku dodnes připomíná pět žulových sloupů, bludný balvan a žulový kvádr s nápisem Padli, abychom mohli žít.
Jaromír Polášek, historik: "K odsouzení a popravě pro výstrahu, mladých odbojářů, došlo z toho důvodu, že v noci z 31. srpna na 1. září 1943, opodál proběhla úspěšná akce, kterou provedla odbojová, pozdější partyzánská skupina Lvice, naposledy přejmenovaná na Bílou lvici. Poručík Jan Čapka, původem z Paskova, s dalšími odbojáři připravili velkou dynamitovou nálož."
Cílem sabotáže byl plně naložený německý vlak s municí.
Jaromír Polášek, historik: "Došlo k vytržení kolejí, k vytržení kolejí, pražců. Lokomotiva sjela z kolejiště, tendr, služební vůz a sedm nákladních vozů spadlo do řeky Ostravice. Takže provoz na trati přerušen na 15 hodin a okupanti se potom tedy mstili. Popravu odbojářů nakonec podepsal Karl Hermann Frank, zastupující říšský protektor."
Událost si připomněli zástupci vedení Frýdku-Místku, zástupci spolků, legionářů, představitelé Brušperku i rodinní příslušníci popravených.
Ladislav Janáček, bratr jednoho z popravených: "To je všechna čest, že to udržují tady, že ta pieta tady probíhá. To jedině poděkovat můžeme."
Petr Korč (NMFM), primátor Frýdku-Místku: "Je to událost, kterou si musíme připomínat v souvislostech pořád a stále dokola, protože události, které se dějí v současnosti, jsou stále založeny na stejných principech, na stejných postupech. A vždy je to konflikt mezi někým, kdo má sílu a někým, kdo bobuje o svou svobodu a o svou budoucnost. A pokud nebudeme znát svoji minulost, nemůžeme se poučit, abychom nedělali jako lidstvo stejné chyby pořád dokola."
Sabotáž byla první velkou odbojovou akcí na železnici a Němce to tehdy nesmírně rozzuřilo. Viníky nenašli, ale popravili nevinné ve věku od 22 do 28 let.
Jaromír Polášek, historik: "Ti byli vězněni, mučeni, vyslýcháni, aby prozradili další. A byli z jiné odbojové skupiny, která se jmenovala Jiskra, ta byla velice aktivní na Frýdecko-Místecku."
Těla u trati visela několik dní a vlaky musely kolem projíždět pomalu, aby cestující na popraviště dobře viděli.
---
SOŠ PO ve F-M obnovila po 13 letech maturitní obor
Po 13 letech přerušení provozu obnovila výuku střední odborná škola požární ochrany. 30 studentů škola připraví na povolání profesionálních hasičů. V budoucnu by chtěla obor rozšířit o další třídu.
Státní hymnou a slavnostním slibem tří desítek nových studentů začal školní rok na Střední odborné škole požární ochrany ve Frýdku-Místku. Maturitní obor tady obnovili po třinácti letech.
Vladimír Vlček, generální ředitel HZS ČR: "Je to trošku paradox, protože jedním z důvodů, proč se před 13 lety zrušila tady ta výuka, byla samozřejmě také finanční krize. A my jsme si řekli, že bez ohledu na to, v jakém jsme stavu, tak musíme udělat taková opatření, abychom naopak ten obor znovu otevřeli, respektive znovu obnovili. Protože on nikdy nebyl uzavřen, protože má smysl."
Jediná resortní škola v Česku tak bude opět vychovávat budoucí profesionální hasiče, kteří mohou po ukončení studia rovnou nastoupit k jednotkám. Třída má 30 studentů, mezi kterými jsou i dvě dívky.
Hana Mošťková, studentka: "Já už se odmalička věnuji požárnímu sportu, takže je to můj sen a prakticky tím žiju. Takže to byl vždycky můj sen se dostat do sboru hasičů."
Michaela Vávrová, studentka: "Já mám velkou část rodiny u dobrovolných hasičů a strašně se mi to líbilo. Tak jsem si říkala, proč to nezkusit."
Kam byste chtěly být v budoucnu zařazené?
Hana Mošťková, studentka: "Já bych chtěla do výjezdové jednotky, ale nevím, co bude."
Michaela Vávrová, studentka: "Já bych se chtěla věnovat prevenci."
Filip Foltýn, student: "Odmalička dělám hasiče u nás ve městě, kde jsem se přihlásil už v první třídě. Začal jsem se tomu více věnovat, zajímalo mě to. A odmalička se zajímám o hasiče, že chci být hasič."
Na školu se původně hlásilo 60 zájemců. Náročné přijímací řízení, které obsahovalo i fyzické testy pak určilo polovinu nejúspěšnějších. Další třída by mohla v budoucnu přibýt.
Vladimír Vlček, generální ředitel HZS ČR: "My bychom rádi měli v tom prezenčním studiu dvě třídy v každém ročníku. Což znamená 60 žáků a chtěli bychom také znovuotevřít dálkové studium. A zejména pro příslušníky hasičského záchranného sboru."
Jan Krkoška (ANO), hejtman MSK: "Otevření po 13 letech tohoto učebního oboru s maturitou je pro náš Moravskoslezský kraj dost zásadní. Tady si budeme produkovat své profesionální hasiče, kteří vlastně nám do budoucna zachraňují lidské životy, ať už při autonehodách nebo nějakých živelných pohromách, které tady opravdu jsou."
Petr Korč (NMFM), primátor Frýdku-Místku: "Frýdek-Místek do budoucna může být opravdu tou vlajkovou lodí, co se vzdělávání doprovodných činností týče. A my jako město to samozřejmě vítáme. Budeme nápomocni a možná je vhodné na tomto místě zmínit rekonstrukci naší hasičské zbrojnice dobrovolných hasičů ve Frýdku, která je velice nadstandardní. A i pan generál při své poslední návštěvě konstatoval, že pokud by všechny hasičské zbrojnice byly takovým způsobem vybaveny, včetně nového vozu, tak by to byla velká pomoc pro integrovaný záchranný systém jako celek."
V Česku je aktuálně ještě 10 škol, které obor požární ochrana vyučují. Jejich absolventi ale nemohou nastoupit k hasičům okamžitě. Musí totiž projít ještě několikaměsíční odbornou přípravou.
---
Ve Vítkovicích byla dokončena nová smuteční síň
Ostravská část Vítkovice se může pochlubit novou moderní smuteční síní, která je důstojným nástupcem té původní, která už byla ve špatném stavu. Jeden z největších projektů v historii obvodu byl realizován s podporou magistrátu.
Je hotovo. Zcela nová smuteční síň na hřbitově v Ostravě-Vítkovicích byla dokončena. Ta původní z roku 1925 už byla ve velmi špatném stavu a její oprava by byla velmi nákladná. Bylo tedy rozhodnuto o výstavbě síně nové, moderní a s důstojným zázemím nejen pro pozůstalé ale i pro zaměstnance.
Richard Čermák, starosta Ostravy-Vítkovice: „Nová smuteční síň splňuje veškeré požadavky moderního pohřebnictví a umožňuje pozůstalým důstojné a komfortní rozloučení se zesnulými."
Většinu nákladů na výstavbu smuteční síně uhradil magistrát. Smuteční síň i hřbitov totiž zdaleka neslouží jen Vítkovicím, ale celému městu.
Aleš Boháč, náměstek primátora Ostravy: „Je všeobecně známo, že vítkovickou smuteční síň k poslednímu rozloučení často využívají pozůstalí ze všech ostravských obvodů, což při finanční podpoře ze strany města sehrálo zásadní roli."
Autoři projektu smuteční síň koncipovali v čistém, moderním duchu a stavebníci pak tento návrh pečlivě zrealizovali.
Miloš Horňák, ředitel výroby, PSG Construction a.s. : "Stavba má spoustu specifik, které vyplývají z účelu. Je tady spousta zařízení, která se na běžných stavbách nevyskytují, jako například různé chladírny."
Původní smuteční síň, která neodmyslitelně patří k historii Vítkovic, připomíná výstava umístěná v blízkosti nového objektu.
---
V ZŠ 1. Máje v Havířově vznikla hokejová akademie
Havířovský hokejový klub vidí svou budoucnost v práci s dětmi a mládeži. Proto v Základní škole 1. Máje ve spolupráci s městem byla otevřena hokejová akademie.
V nově vybudované druhé třídě v ZŠ 1. Máje v Havířově usedli poprvé společně do lavic malí hokejisté, kteří budou kombinovat školní výuku se sportovními tréninky.
anketa: “Tady tato třída je druhá a není to jen taková třída, je to taková akademie. Budeme hrát zápasy a ještě se učit ve škole. To se takhle míchá.”
Škola otevřela i tři první třídy. Jedna z nich bude smíšená právě s dětmi z hokejové akademie, které chodí v jednotných uniformách s logem klubu.
anketa, rodič: "Myslím si, že je to super projekt a jsem rád, že ti kluci budou spolu všichni.”
Veronika Olšar, učitelka: "Výuka bude probíhat tak, že máme dvakrát týdně upravený rozvrh. Děti budou chodit na devět, budou končit o půl jedné. Jinak ta výuka bude úplně stejná, jako v ostatních třídách. Celkem mám 23 dětí ve třídě, z toho je devět chlapců ze sportovního programu.”
Josef Bělica (ANO), primátor Havířova: "Já věřím, že toto pojetí sportovní akademie, která vlastně tímto nekončí a v rámci Havířova by se měla dále rozvíjet, může být potom vzorem pro ostatní města a celou republiku.”
Velkou výhodou pro rodiče je, že o veškeré přesuny ze školy na tréninky a zpět se postará hokejový klub.
---