Hromadná nehoda zablokovala dálnici u Klimkovického tunelu
Hromadná nehoda vozidel zablokovala hned ráno dálnici D1 u Klimkovického tunelu. Auta se srazila během chvíle hned na třech místech a zdravotníci museli ošetřit sedm zraněných. Na objízdných trasách se tvořily dlouhé kolony.
Krátce po půl sedmé ochromila dopravu na dálnici u Klimkovického tunelu hromadná nehoda. V tu dobu byla hustá mlha a řidiči museli být dvojnásob opatrní. Do prvního karambolu se dostalo sedm vozidel a krátce na to se o kousek dále staly další dvě nehody.
Soňa Štětínská, mluvčí PČR MS kraje: "Řidička vozidla Audi narazila z nezjištěných příčin nejprve do kamionu a posléze bylo její auto odhozeno na další vozidla. Jednalo se o hromadnou nehodu."
Na místo vyrazilo také 5 posádek zdravotníků z okolních měst a i když nehody vypadaly děsivě, žádné život ohrožující zranění nemuseli lékaři řešit.
Lukáš Humpl, mluvčí ZZS MS kraje: "Záchranáři ošetřovali sedm osob, které v havarovaných vozidel cestovaly. Všechny byly při vědomí a mimo ohrožení života. Tři ženy a dva muži ve věkovém rozpětí osmatřicet až pětapadesát let utrpěli středně těžká poranění hlavy, hrudníku nebo páteře. Dvě děti, chlapci ve věku čtyři a devět let, nejevili známky vnějších poranění. Všichni pacienti byli pozemními posádkami po poskytnutí přednemocniční neodkladné péče transportováni na úrazovou ambulanci Fakultní nemocnice v Ostravě."
Příčinu havárie budou policisté znát až po výsleších účastníků nehody. Je ale pravděpodobné, že sehrála důležitou roli špatná viditelnost.
řidič projíždějícího vozu: "Mlha tady byla taková, že nebylo vidět na 4 metry a většina lidí jela na denní svícení. Většina nebyla vidět."
Policisté dálnici uzavřeli a vozidla musela projíždět přes Klimkovice. Rychle se tak vytvořila asi kilometrová kolona. Provoz byl na dálnici obnoven v 11 hodin.
---
Šikmé parkování má svá pravidla, řidiči je musí respektovat
Šikmé parkování má svá pravidla a řidiči by je měli respektovat, jinak se dopouštějí přestupku. Tento problém řeší i úředníci magistrátu v Havířově a apelují na řidiče, aby nevytvářeli nebezpečné situace.
Nedostatek parkovacích míst trápí mnoha města. V Havířově, kde je to možné, volí šikmé parkování s tím, že řidiči musí na místo zacouvat. Právě kvůli tomu čelí magistrát ze strany řidičů mnohdy kritice. Vysvětlení je však jednoduché. Bezpečnost.
Petr Sobek, odbor komunálních služeb: "Řidič je o způsobu parkování informován dopravní značkou, která je umístěna na začátku parkoviště a mnoho řidičů bohužel neví, že symbol auta, jeho tvar, odpovídá způsobu parkování. Pokud dojde k té situaci, jako třeba tady, že je parkování na zacouvání a nějaký řidič se postaví obráceně, tak ostatní řidiči, kteří stojí vedle něho, mají poté problém s výjezdem, protože přes jeho zadní část vozidla není vidět na provoz vozidel, která jedou po komunikaci. Ty výjezdy naslepo jsou velice nebezpečné."
anketa: "Já bych tam asi zacouval spíše, zdá se mi to jednodušší i možná bezpečnější.”
anketa: "Je to bezpečnější, protože když vycouváváte ven, couváte do cesty a nevidíte. Já osobně vždy couvám na parkoviště.
anketa: "Na šikmém parkovišti couvat. Akorát ve směru jízdy, těžko říct, pak možná doleva uhnout, ale jinak by se mělo couvat.”
Pokud je dopravním značením upraven způsob parkování a řidič to nerespektuje, dopouští se přestupku proti bezpečnosti a plynulosti silničního provozu.
---
Majitelé celoročních ODISek mají na kole zdarma 30 min
Ostrava se snaží o co největší podporu sdílených jízdních kol a proto se pro letošní rok domluvilo s provozovatelem této služby a majitelé celoročního kupónu na městkou hromadnou dopravu mají zdarma 30 minut jízdy. Stačí si tuto službu aktivovat v mobilu v aplikaci Nextbike.
Sdílení jízdních kol funguje v Ostravě už od roku 2019 a každým rokem si získává nové uživatele. Pro letošní rok připravilo město vylepšení, kde spojuje příjemné s užitečným a propojilo městkou hromadnou dopravu se sdílením kol. Každý majitel celoroční ODISky má možnost využít sdílené kolo na 30 minut zdarma.
Jan Dohnal, náměstek primátora Ostravy: "Určitě to bude zatraktivnění a my očekáváme, že zájem lidí o bikesharing i roční kupóny poroste."
Ostrava tak vlastně propojila dva preferované druhy dopravy po městě. Způsob propojení s aplikací Nextbike není složitý. Stačí v hlavním menu aplikace zvolit sekci „Předplatné a partnerské výhody“ a postupovat intuitivně.
Tereza Šnoblová, mluvčí DPO: "Chtěli jsme tímto poděkovat našim dlouhodobým cestujícím za věrnost."
Pro letošní červenec a srpen plánuje navíc Nextbike navýšit počet kol na 1100 kusů. Stanovišť je aktuálně po celém městě 350.
Jan Dohnal, náměstek primátora Ostravy: "Bikesharing se v posledních letech stal v Ostravě velice populární. Je to rychlá alternativní mobilita na krátké vzdálenosti a je to velice operativní."
Lidé, kteří celoroční ODISku nevlastní, mají na sdíleném kole zdarma 15 minut jízdy.
---
Rekonstrukce budovy vlakového nádraží v Karviné
Hlavní vlakové nádraží v Karviné prochází modernizací za více jak 30 milionů korun. Práce se realizují v centrální a severní části výpravní budovy. Nově bude veřejnosti přístupný i vrchní ochoz v budově.
Práce na modernizaci budovy vlakového nádraží v Karviné pokročily, bourací práce jednoho patra na severní části jsou téměř u konce.
Dušan Gavenda, mluvčí Správy železnic ČR: “V opravených prostorách bude fungovat dále dopravní kancelář, také pokladny dopravců a část bude i nadále využívat Klub železničních modelářů. V té části, která je nejblíže k nám, přístupná z tohoto přednádražního prostoru, tak zde vznikne úschovna kol a budou připraveny i nabíječky pro elektrokola.”
Správa železnic také počítá s tím, že na opačném konci nádražní budovy vybuduje i nabíječky pro elektromobily. Uvnitř probíhají práce na modernizaci veřejných toalet.
Nově se tady na nádraží zprovozní i ochoz, který čítá zhruba 250 metrů čtverečních.
Dušan Gavenda, mluvčí Správy železnic ČR: “Tam v současné době probíhá úprava podlah, budou následovat pokládky dlažby a dělají se přípravy se pro komerční využití. Zároveň v současné době probíhá budování šachty pro nový výtah, který propojí výpravní halu s prostory na ochozu. Tam tedy dělníci pracují na samotné šachtě, na jejím prohlubování, pak vytvoří plášť šachty a do podzimu by měl být v místě i výtah, kterým se budou cestující a návštěvníci dostávat na zrekonstruovaný ochoz."
Podle harmonogramu by měly být všechny práce týkající se modernizace výpravní budovy ukončeny do konce listopadu.
---
Ohniště ve Studénce je v provozu, nutná je rezervace
S příchodem jara mohou začít lidé ve Studénce využívat veřejné ohniště. To bylo vybudováno na sklonku loňského roku jako vítězný projekt participativního rozpočtu.
Veřejné ohniště bylo ve Studénce vybudováno na pozemku města vedle koupaliště biotop. Jako nápad uspělo v participativním rozpočtu, když ve veřejné anketě získalo 78 procent odevzdaných hlasů. Realizace ohniště vyšla na 231 tisíc 400 korun.
Milan Kyjovský, vedoucí odboru údržby majetku, MěÚ Studénka: “Samotná realizace proběhla až úplně koncem roku, s tím, že v letošním roce, teď na jaře, město Studénka ještě dobudovalo chodník, aby ten přístup k ohništi byl komfortní a mohli jej občané plně využívat.”
Kolem ohniště byly dokončeny terénní úpravy a výsadba trávy. Provoz tohoto veřejného místa probíhá pod správou městské organizace SAK.
Kamil Krahula, ředitel SAK Studénka: “Ohniště funguje na základě rezervací. To znamená, že nejprve je nutné se na čísle, které je uvedeno na našich stránkách a také na provozním řádu, který je vyvěšen u ohniště, tak na tom čísle je třeba se nahlásit a následně si místo a čas zarezervovat.”
Táborníci také musí počítat s tím, že si přinesou vlastní prostředky k uhašení ohně.
Kamil Krahula, ředitel SAK Studénka: “Mít s sebou nějakou vodu nebo třeba i kbelík s pískem, prostě nějaké hasební prostředky, kterými ten oheň budou schopni uhasit.”
Lidé by měli vždy opustit ohniště uklizené, prostor je monitorován kamerový systémem městské policie.
---
Nepodceňujte preventivní vyšetření tlustého střeva
Teď se vydáme do gastroenterologické ambulance karvinské rájecké nemocnice. Důvodem je připomenout lidem důležitost preventivního vyšetření a včasné odhalení raného stadia rakoviny tlustého střeva. Toto vyšetření bohužel absolvuje málo lidí.
Tohle je Eliška Čermáková, která před pár dny podstoupila preventivní vyšetření tlustého střeva v gastroenterologické ambulanci v rájecké nemocnici. Žádanku dostala od své praktické lékařky, nárok na ni mají lidé starší 50 let.
Eliška Čermáková, pacientka: "Celé to vyšetření trvalo půl hodiny a dalo se to vydržet, bylo to v pohodě.”
Takových lidí, kteří sami preventivně podstupují preventivní vyšetření tohoto typu, je ale žalostně málo. Ročně ho v této nemocnici absolvuje jen 140 lidí.
Radek Sušil, gastroenterolog: "Nález polypu je velmi častý, z pacientů, kteří k nám přichází spíše zřídka vidíme, že nemají nález na tlustém střevě, víme, že zhoubný nádor se vyvíjí dlouhodobě z drobných polypů. Ač ten program tady máme, pořád se setkávám s případy pozdních karcinomů a žiju s těmi smutnými příběhy lidí, zjistím, že pacient třeba odmítne podstoupit tento test nebo pacient, který neprochází vůbec screeningovým programem, čili ač máme metodu, která je jednoduchá, nebolestivá, tak pacienti nechtějí ze strachu, z obav, z ostychu nejdou na tento test, což pokládám za velkou chybu."
V České republice je rakovina tlustého střeva jednou z nejčastějších onkologických diagnóz. Ročně je nově diagnostikováno 7700 pacientů a přibližně pro polovinu z nich je tato diagnóza smrtelná.
---