Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>
Regionální zprávy POLAR

Regionální zprávy VÍKEND

  • Výběr hlavních událostí týdne
  • Příčiny požáru rodinného domku zjišťují vyšetřovatelé
  • Obchvat Karviné byl slavnostně otevřen
  • Svah nad obchvatem Frýdku-Místku je zajištěný stěnou
  • Hyperbarická komora v Ostravě bude mimo provoz
  • Podmáčený dům na náměstí v Havířově se musí opravit
  • Preventisté se na Pustevnách zaměřili na koloběžkáře

Příčiny požáru rodinného domku zjišťují vyšetřovatelé

Rozsáhlý požár zachvátil rodinný domek v Šenově na Karvinsku. Na místo vyrazilo 5 hasičských jednotek, ale přesto plameny poničily významnou část stavby. Příčina požáru zatím není známá.

Požár rodinného domku v Šenově na Karvinsku propuknul v pondělí kolem 15 hodin odpoledne. Na místo vyrazily jednotky profesionálních hasičů z Frýdku-Místku a Slezské Ostravy a také dobrovolní hasiči z okolních obcí. 

Jakub Kozák, mluvčí HZS MS kraje: "V době příjezdu první jednotky na místo události již byli všichni obyvatelé domu bezpečně mimo objekt. Hasiči k zásahu nasadili tři vodní proudy v dýchací technice, používali termokameru. K uhašení požáru museli rozebrat střešní konstrukci, k tomu využili nejen páčidla, ale i akumulátorové nářadí."

Plameny se přestaly šířit krátce před 16 hodinou a další hodinu trvalo dohašování, hledání skrytých ohnisek a rozebírání konstrukcí. Obyvatelé domku byli ve špatném psychickém stavu a tak byl povolán krizový intervent.

Jakub Kozák, mluvčí HZS MS kraje: "Tým posttraumatické péče je skupina odborně připravených hasičů, kteří v případě potřeby poskytují jak svým kolegům, tak lidem zasaženým mimořádnou událostí podporu a pomoc zaměřenou na zmírnění následků traumatizující situace."

Po ukončení hašení zůstal na místě ještě další 2 hodiny tým dobrovolných hasičů ze Šenova. Škoda byla stanovena na 4 miliony korun. Příčina vzniku požáru je v šetření. Nabízí se například závada na elektroinstalaci. 

---

Obchvat Karviné byl slavnostně otevřen

Obyvatelé Karviné si konečně oddychnou od nákladních aut a kamionů, které městem jen projížděly. Větší klid jim přinese obchvat, který byl v pondělí 17. července slavnostně otevřen.

Ředitelství silnic a dálnic slavnostně za přítomnosti významných osobností otevřelo jihozápadní obchvat Karviné na silnici I/67. Tranzitní doprava mezi Českým Těšínem, Ostravou a Bohumínem tak bude konečně odkloněna. Karviná na tuto chvíli čekala dlouhých 30 let.

Jan Wolf, primátor Karviné: “Věřím tomu, že to přinese zlepšení jak z hlediska hluku, prašnosti v centru města a lidé to pocítí.” 

Martin Kupka, ministr dopravy ČR: "Každé takové zkvalitnění infrastruktury znamená lepší podmínky pro život lidí, ale i pro podnikání a proto, dostat se z jednoho koutu MSK na druhý."

Obchvaty jsou klíčové a důležité nejen z pohledu dopravy, ale i celého životního prostředí v kraji.

Radek Mátl, generální ředitel ŘSD ČR: "Za týden zprovozníme plnohodnotně obchvat F-M, v září bude zprovozněn obchvat Opavy, v srpnu nás čeká zprovoznění stavby Třanovice, připravujeme stavbu obchvatu Bruntálu.” 

Jan Krkoška, hejtman MSK: "Je to také o tom, kde vzít na to peníze, víme, že tyto obchvaty jsou velmi ekonomicky náročné a my se budeme snažit jako MSK opravdu dělat maximum proto, aby se ty obchvaty rychleji posouvaly."

Se zprovozněním obchvatu nastává také důležitá změna v přednosti v jízdě, na tu by měli dát pozor hlavně řidiči jezdící po paměti.

---

Svah nad obchvatem Frýdku-Místku je zajištěný stěnou

V příštím týdnu se motoristé dočkají ukončení omezení na dálnici D48, kde stavbaři na obchvatu Frýdku-Místku museli zajistit ujíždějící svah. Nyní už probíhají finální práce, aby úsek mohl být zprovozněn ve všech jízdních pruzích.

Kopec zvaný Hůrky u Starého Města dělal stavbařům potíže od samého počátku stavby obchvatu Frýdku-Místku. Kus svahu museli odebrat a vybudovat stabilizační stěnu. Na dokončování stavby se přijel podívat také ministr dopravy.

Martin Kupka (ODS), ministr dopravy: “Je to svah, který bohužel v průběhu stavby se uvolnil. Zajištění toho svahu znamenalo samozřejmě doprojektování kompletního zajištění a znamená i vícenáklady v rozsahu zhruba 150 milionů korun.”

Celý svah nyní sledují čidla, která zatím nehlásí žádný pohyb.

Radek Mátl, generální ředitel ŘSD: “Teď všechny geotechnické monitoringy ukazují, že svah se absolutně nehýbe, že je zabezpečen a stěna splňuje svůj účel a dá se říci, že dálnice je plnohodnotně bezpečná a ten svah by neměl do budoucna žádné problémy způsobovat.”

Jan Krkoška (ANO), hejtman MSK: “Úsek D48 je zásadní proto, aby se odlehčilo jednak Frýdku-Místku pro místní obyvatele, kde bude odkloněna doprava, ale také tranzit, který vede dál, bude rychlý a bezpečný.”

Motoristé nyní doufají, že obchvat už nebude muset být uzavřen, aby se na něm prováděly reklamační opravy, jak tomu bylo před měsícem na sousedním úseku.



---

Hyperbarická komora v Ostravě bude mimo provoz

Jediná hyperbarická komora na Moravě, která je v Městské nemocnici Ostrava, bude mimo provoz. Čeká ji pravidelná odstávka kvůli povinné revizi. Pacienti tak budou muset cestovat na opačný konec země a nebo ti, co nemají akutní diagnózu, musejí prostě počkat.

Paní Šebová si na jaře zlomila ruku. Běžný pacient už by byl téměř v pořádku, ale ona trpí tzv. Sudeckovým syndromem, což znamená, že se jí úrazy špatně hojí a navíc je každé zranění velmi bolestivé. Hyperbarická komora ji velmi pomáhá. 

Paulette Šebová, pacientka pacientka: "Při prvním úraze jsem byla rok na nemocenské a teď se mi úraz stal 30.5. a já věřím, že do měsíce budu v pořádku." 

Nyní bude muset léčbu přerušit, protože od 22. července začíná v městské nemocnici Ostrava odstávka hyperbarické komory. Akutní stavy budou muset do Čech a ostatní musejí prostě dva týdny počkat. 

Michal Hájek, primář Centra hyperbarické medicíny MNO: "Máme určité akutní indikace, kdy jde opravdu o život a my doporučujeme léčbu aplikovat na některých zařízeních v Čechách." 

Další odstávka čeká hyperbarickou komoru na konci roku. Ta bude kvůli nové hyperbarické komoře, pro kterou už se staví budova. Staré zařízení z roku 1965 bude definitivně odstaveno.

Michal Hájek, primář Centra hyperbarické medicíny MNO: "Bude to komora kvadratického tvaru pro 14 pacientů. Dojde ke zvýšení kapacity a propustnosti komory. Ta současná má 9-10 míst."

Ročně se ve fifejdské nemocnici v hyperbarické komoře léčí asi 500 pacientů. Nová komora bude mít až o 40 procent vyšší kapacitu. Budova včetně technologií vyjde na asi 100 milionů korun. 

---

Podmáčený dům na náměstí v Havířově se musí opravit

Už za pár dnů začne výměna hydroizolace podmáčeného domu v centru Havířova. Oprava nebude jednoduchá, jelikož dům stojí na náměstí Republiky, kam nemůže najet těžká technika.

Takto vypadají sklepy v panelovém domě na náměstí Republiky v Havířově. Voda se tam tlačí už mnoho let. Dům zapáchá, tvoří se plíseň a hlavně vlhkostí trpí i základy domu. Městská realitní agentura se rozhodla problém vyřešit.

Alexandr Jusku, vedoucí technik investic a oprav: “Bude odstraněna původní hydroizolace, provedou se tady nějaké výkopy do hloubky téměř až pěti metrů. Veškerá původní hydroizolace půjde pryč, přijde nová izolace, oprava kanalizace, hutnění a pokládka zpět dlažby."

Firma musí rozebrat chodník do šířky pěti metrů.

Štefan Škorvaga, zhotovitel: “Kopat do pěti metrů, není tak jednoduché. Musíme ty výkopy pažit a všechno odvážet, a to odvážení přes to náměstí. Máme povolenou techniku zhruba do tří a půl tun. To znamená, že i ta hlína se bude odvážet po malém množství. Jestli tady jsou restaurace, bude to složitější, a to i pro lidi, kteří chodí do těch domů, ale budeme se snažit, ať je omezíme, co nejméně.”

Nájemníci domu nemusí své sklepy vyklízet, jen je zabezpečit proti prašnosti.

Simona Součková, mluvčí Městské realitní agentury: "Co se týče přístupu do domu, do vchodů jednotlivých, tak bude ze zadní části, s tím, že budou i z hlavního náměstí, ale pokud ta stavba bude v takové fázi, že bude lepší, aby používali z bezpečnostních důvodů zadní vchod."

Výkopové práce by měly začít 1. srpna. Firma by měla stavbu dokončit do poloviny listopadu.

---

Preventisté se na Pustevnách zaměřili na koloběžkáře

Nejen pro cestování po městech, ale také po horských cestách se stále více uplatňují koloběžky nebo jejich varianty s elektromotory. Při jejich užívání si však lidé jen pramálo lámou hlavu se zákony. Proto se na ně zaměřili preventisté z řad policie a BESIPu.

Jaká platí pravidla pro jízdu na jízdním kole nebo koloběžce si mohli lidé připomenout na netradičním místě. Policisté a pracovníci BESIPu se za nimi vypravili na Pustevny.

Darina Veselá, komisař odd. prevence Policie ČR MSK: “Dneska na Pustevnách probíhá preventivní akce, která je zaměřena na osoby, které jezdí na koloběžkách. Tyto osoby upozorňujeme, aby byly opatrné, obezřetně a aby dodržovaly základní pravidla bezpečné jízdy. Ten kdo jede na koloběžce je dle zákona brán jako cyklista, takže pro něj platí stejná pravidla jako pro osoby, které jedou na jízdním kole. Ten kdo jede na koloběžce, tak je důležité, aby vždy přizpůsobil rychlost své jízdy povrchu dané trasy a také samozřejmě svým schopnostem. Dalším důležitým pravidlem je mít na hlavě ochrannou přilbu. Tato povinnost dle zákona je pro osoby mladší 18 let, ale my doporučujeme, aby tu přilbu měli opravdu všichni bez rozdílu věku, protože může zachránit život a zdraví. Pokud dojde k nějakému pádu, nárazu do té přilby, tak ta přilba by se měla vždy vyměnit, a to i když nenese nějaké známky poškození, jelikož mohou tam být nějaké drobné mikroprasklinky a už nemusí plnit tu ochrannou funkci, jak by měla. Na koloběžce jsme bráni jako řidiči, takže samozřejmě nikdy bychom na ní neměli jet, když jsme pod vlivem alkoholu či jiných návykových látek.”

Anketa: “Já si myslím, že je to dobré, kor když se tady půjčují ty koloběžky, tak všichni budou vědět, jak se chovat. Protože teď, jak jsme šli ze shora a jak všichni jezdili třeba rychle kolem nás, tak to nebylo úplně příjemné.”

Anketa: “Mám přilbu, mám rukavice, mám reflexní prvky a světla vpředu i vzadu.”

Anketa: “Já jsem se dozvěděl, že mám mít pásek na přilbě stáhnutý více, by mi nespadla.

Anketa: “Když jezdím na kole, tak mám helmu, odrazky a světla.”

Pavel Blahut, koordinátor BESIP pro MSK: “Spousta cyklistů či koloběžkářů ani pořádně neví, co vše je v povinné výbavě jejich jízdního kola nebo koloběžky. Povinnost ze zákona je za nesnížené viditelnosti mít vpředu bílou odrazku, vzadu červenou odrazku, na šlapadlech a ve výpletu špic mít odrazky oranžové barvy. Za snížené viditelnosti musí být navíc cyklista vybaven vepředu bílým světlem a vzadu červeným světlem. Samozřejmě i to jízdní kolo nebo koloběžka musí splňovat další technické parametry. Musí mít dvě nezávislé funkční brzdy a všechny hrany, co jsou na té koloběžce nebo na kole musí být zaoblené, aby nedošlo k dalšímu zranění.”

Vedle elektrokol jsou stále více oblíbenější i elektrokoloběžky. Lidé však často zapomínají na jejich rozlišování podle výkonu a rychlosti.

Pavel Blahut, koordinátor BESIP pro MSK: “Moderní elektrokoloběžky jsou v podstatě také koloběžky a podle zákona číslo 56 o schvalování technické způsobilosti pro ně platí stejné technické podmínky. To znamená, že musí mít dvě nezávislé funkční brzy, což mnohdy některé koloběžky nesplňují. V podstatě elektrokoloběžka, která má výkon motoru do jednoho kilowattu, popřípadě teda maximální rychlost, když je čistě elektropohon, je do 25 kilometrů za hodinu, tak to jsou klasické koloběžky, které mohou na cyklostezky a mohou se normálně provozovat na pozemních komunikacích. Pokud je to výkonnější koloběžka, která umožňuje jízdu vyšší rychlostí než těch 25 km/h, už se jedná o klasické motorové vozidlo a v ten okamžik taková koloběžka nesmí třeba na cyklostezku.”

Na beskydských Pustevnách dochází k nehodám cyklistů a koloběžkářů. Riziková je Knížecí cesta lesem do údolí.

Darina Veselá, komisař odd. prevence Policie ČR MSK: “Trasa mezi Pustevnami a Trojanovicemi, tzv. Knížecí cesta, je velice oblíbená mezi osobami, které jezdí na koloběžkách. Bohužel v minulém týdnu tady došlo k vážné dopravní nehodě, kdy 56letá žena, která jela na koloběžce, nepřizpůsobila rychlost své jízdy a během průjezdu zatáčkou spadla. Bohužel při pádu utrpěla vážná zranění a musela být letecky transportována do nemocnice. Když se podíváme na statistiky, tak od začátku roku se tady staly dvě dopravní nehody osob, které jely na koloběžce. Při té druhé 19letý mladík také nepřizpůsobil rychlost jízdy. Před zatáčkou chtěl zabrzdit prudce, přepadl přes řídítka a také si způsobil vážná zranění. V obou případech těchto zmíněných dopravních nehod měly ty osoby naštěstí na hlavě ochrannou přilbu. Kdyby ji neměly, je možné, že by ty dopravní nehody skončily tragicky.”

---

Mohlo by Vás také zajímat

Pořad: Regionální zprávy VÍKEND
23. července 2023, 14:00

Příčiny požáru rodinného domku zjišťují vyšetřovatelé

Rozsáhlý požár zachvátil rodinný domek v Šenově na Karvinsku. Na místo vyrazilo 5 hasičských jednotek, ale přesto plameny poničily významnou část stavby. Příčina požáru zatím není známá.

Požár rodinného domku v Šenově na Karvinsku propuknul v pondělí kolem 15 hodin odpoledne. Na místo vyrazily jednotky profesionálních hasičů z Frýdku-Místku a Slezské Ostravy a také dobrovolní hasiči z okolních obcí. 

Jakub Kozák, mluvčí HZS MS kraje: "V době příjezdu první jednotky na místo události již byli všichni obyvatelé domu bezpečně mimo objekt. Hasiči k zásahu nasadili tři vodní proudy v dýchací technice, používali termokameru. K uhašení požáru museli rozebrat střešní konstrukci, k tomu využili nejen páčidla, ale i akumulátorové nářadí."

Plameny se přestaly šířit krátce před 16 hodinou a další hodinu trvalo dohašování, hledání skrytých ohnisek a rozebírání konstrukcí. Obyvatelé domku byli ve špatném psychickém stavu a tak byl povolán krizový intervent.

Jakub Kozák, mluvčí HZS MS kraje: "Tým posttraumatické péče je skupina odborně připravených hasičů, kteří v případě potřeby poskytují jak svým kolegům, tak lidem zasaženým mimořádnou událostí podporu a pomoc zaměřenou na zmírnění následků traumatizující situace."

Po ukončení hašení zůstal na místě ještě další 2 hodiny tým dobrovolných hasičů ze Šenova. Škoda byla stanovena na 4 miliony korun. Příčina vzniku požáru je v šetření. Nabízí se například závada na elektroinstalaci. 

---

Obchvat Karviné byl slavnostně otevřen

Obyvatelé Karviné si konečně oddychnou od nákladních aut a kamionů, které městem jen projížděly. Větší klid jim přinese obchvat, který byl v pondělí 17. července slavnostně otevřen.

Ředitelství silnic a dálnic slavnostně za přítomnosti významných osobností otevřelo jihozápadní obchvat Karviné na silnici I/67. Tranzitní doprava mezi Českým Těšínem, Ostravou a Bohumínem tak bude konečně odkloněna. Karviná na tuto chvíli čekala dlouhých 30 let.

Jan Wolf, primátor Karviné: “Věřím tomu, že to přinese zlepšení jak z hlediska hluku, prašnosti v centru města a lidé to pocítí.” 

Martin Kupka, ministr dopravy ČR: "Každé takové zkvalitnění infrastruktury znamená lepší podmínky pro život lidí, ale i pro podnikání a proto, dostat se z jednoho koutu MSK na druhý."

Obchvaty jsou klíčové a důležité nejen z pohledu dopravy, ale i celého životního prostředí v kraji.

Radek Mátl, generální ředitel ŘSD ČR: "Za týden zprovozníme plnohodnotně obchvat F-M, v září bude zprovozněn obchvat Opavy, v srpnu nás čeká zprovoznění stavby Třanovice, připravujeme stavbu obchvatu Bruntálu.” 

Jan Krkoška, hejtman MSK: "Je to také o tom, kde vzít na to peníze, víme, že tyto obchvaty jsou velmi ekonomicky náročné a my se budeme snažit jako MSK opravdu dělat maximum proto, aby se ty obchvaty rychleji posouvaly."

Se zprovozněním obchvatu nastává také důležitá změna v přednosti v jízdě, na tu by měli dát pozor hlavně řidiči jezdící po paměti.

---

Svah nad obchvatem Frýdku-Místku je zajištěný stěnou

V příštím týdnu se motoristé dočkají ukončení omezení na dálnici D48, kde stavbaři na obchvatu Frýdku-Místku museli zajistit ujíždějící svah. Nyní už probíhají finální práce, aby úsek mohl být zprovozněn ve všech jízdních pruzích.

Kopec zvaný Hůrky u Starého Města dělal stavbařům potíže od samého počátku stavby obchvatu Frýdku-Místku. Kus svahu museli odebrat a vybudovat stabilizační stěnu. Na dokončování stavby se přijel podívat také ministr dopravy.

Martin Kupka (ODS), ministr dopravy: “Je to svah, který bohužel v průběhu stavby se uvolnil. Zajištění toho svahu znamenalo samozřejmě doprojektování kompletního zajištění a znamená i vícenáklady v rozsahu zhruba 150 milionů korun.”

Celý svah nyní sledují čidla, která zatím nehlásí žádný pohyb.

Radek Mátl, generální ředitel ŘSD: “Teď všechny geotechnické monitoringy ukazují, že svah se absolutně nehýbe, že je zabezpečen a stěna splňuje svůj účel a dá se říci, že dálnice je plnohodnotně bezpečná a ten svah by neměl do budoucna žádné problémy způsobovat.”

Jan Krkoška (ANO), hejtman MSK: “Úsek D48 je zásadní proto, aby se odlehčilo jednak Frýdku-Místku pro místní obyvatele, kde bude odkloněna doprava, ale také tranzit, který vede dál, bude rychlý a bezpečný.”

Motoristé nyní doufají, že obchvat už nebude muset být uzavřen, aby se na něm prováděly reklamační opravy, jak tomu bylo před měsícem na sousedním úseku.



---

Hyperbarická komora v Ostravě bude mimo provoz

Jediná hyperbarická komora na Moravě, která je v Městské nemocnici Ostrava, bude mimo provoz. Čeká ji pravidelná odstávka kvůli povinné revizi. Pacienti tak budou muset cestovat na opačný konec země a nebo ti, co nemají akutní diagnózu, musejí prostě počkat.

Paní Šebová si na jaře zlomila ruku. Běžný pacient už by byl téměř v pořádku, ale ona trpí tzv. Sudeckovým syndromem, což znamená, že se jí úrazy špatně hojí a navíc je každé zranění velmi bolestivé. Hyperbarická komora ji velmi pomáhá. 

Paulette Šebová, pacientka pacientka: "Při prvním úraze jsem byla rok na nemocenské a teď se mi úraz stal 30.5. a já věřím, že do měsíce budu v pořádku." 

Nyní bude muset léčbu přerušit, protože od 22. července začíná v městské nemocnici Ostrava odstávka hyperbarické komory. Akutní stavy budou muset do Čech a ostatní musejí prostě dva týdny počkat. 

Michal Hájek, primář Centra hyperbarické medicíny MNO: "Máme určité akutní indikace, kdy jde opravdu o život a my doporučujeme léčbu aplikovat na některých zařízeních v Čechách." 

Další odstávka čeká hyperbarickou komoru na konci roku. Ta bude kvůli nové hyperbarické komoře, pro kterou už se staví budova. Staré zařízení z roku 1965 bude definitivně odstaveno.

Michal Hájek, primář Centra hyperbarické medicíny MNO: "Bude to komora kvadratického tvaru pro 14 pacientů. Dojde ke zvýšení kapacity a propustnosti komory. Ta současná má 9-10 míst."

Ročně se ve fifejdské nemocnici v hyperbarické komoře léčí asi 500 pacientů. Nová komora bude mít až o 40 procent vyšší kapacitu. Budova včetně technologií vyjde na asi 100 milionů korun. 

---

Podmáčený dům na náměstí v Havířově se musí opravit

Už za pár dnů začne výměna hydroizolace podmáčeného domu v centru Havířova. Oprava nebude jednoduchá, jelikož dům stojí na náměstí Republiky, kam nemůže najet těžká technika.

Takto vypadají sklepy v panelovém domě na náměstí Republiky v Havířově. Voda se tam tlačí už mnoho let. Dům zapáchá, tvoří se plíseň a hlavně vlhkostí trpí i základy domu. Městská realitní agentura se rozhodla problém vyřešit.

Alexandr Jusku, vedoucí technik investic a oprav: “Bude odstraněna původní hydroizolace, provedou se tady nějaké výkopy do hloubky téměř až pěti metrů. Veškerá původní hydroizolace půjde pryč, přijde nová izolace, oprava kanalizace, hutnění a pokládka zpět dlažby."

Firma musí rozebrat chodník do šířky pěti metrů.

Štefan Škorvaga, zhotovitel: “Kopat do pěti metrů, není tak jednoduché. Musíme ty výkopy pažit a všechno odvážet, a to odvážení přes to náměstí. Máme povolenou techniku zhruba do tří a půl tun. To znamená, že i ta hlína se bude odvážet po malém množství. Jestli tady jsou restaurace, bude to složitější, a to i pro lidi, kteří chodí do těch domů, ale budeme se snažit, ať je omezíme, co nejméně.”

Nájemníci domu nemusí své sklepy vyklízet, jen je zabezpečit proti prašnosti.

Simona Součková, mluvčí Městské realitní agentury: "Co se týče přístupu do domu, do vchodů jednotlivých, tak bude ze zadní části, s tím, že budou i z hlavního náměstí, ale pokud ta stavba bude v takové fázi, že bude lepší, aby používali z bezpečnostních důvodů zadní vchod."

Výkopové práce by měly začít 1. srpna. Firma by měla stavbu dokončit do poloviny listopadu.

---

Preventisté se na Pustevnách zaměřili na koloběžkáře

Nejen pro cestování po městech, ale také po horských cestách se stále více uplatňují koloběžky nebo jejich varianty s elektromotory. Při jejich užívání si však lidé jen pramálo lámou hlavu se zákony. Proto se na ně zaměřili preventisté z řad policie a BESIPu.

Jaká platí pravidla pro jízdu na jízdním kole nebo koloběžce si mohli lidé připomenout na netradičním místě. Policisté a pracovníci BESIPu se za nimi vypravili na Pustevny.

Darina Veselá, komisař odd. prevence Policie ČR MSK: “Dneska na Pustevnách probíhá preventivní akce, která je zaměřena na osoby, které jezdí na koloběžkách. Tyto osoby upozorňujeme, aby byly opatrné, obezřetně a aby dodržovaly základní pravidla bezpečné jízdy. Ten kdo jede na koloběžce je dle zákona brán jako cyklista, takže pro něj platí stejná pravidla jako pro osoby, které jedou na jízdním kole. Ten kdo jede na koloběžce, tak je důležité, aby vždy přizpůsobil rychlost své jízdy povrchu dané trasy a také samozřejmě svým schopnostem. Dalším důležitým pravidlem je mít na hlavě ochrannou přilbu. Tato povinnost dle zákona je pro osoby mladší 18 let, ale my doporučujeme, aby tu přilbu měli opravdu všichni bez rozdílu věku, protože může zachránit život a zdraví. Pokud dojde k nějakému pádu, nárazu do té přilby, tak ta přilba by se měla vždy vyměnit, a to i když nenese nějaké známky poškození, jelikož mohou tam být nějaké drobné mikroprasklinky a už nemusí plnit tu ochrannou funkci, jak by měla. Na koloběžce jsme bráni jako řidiči, takže samozřejmě nikdy bychom na ní neměli jet, když jsme pod vlivem alkoholu či jiných návykových látek.”

Anketa: “Já si myslím, že je to dobré, kor když se tady půjčují ty koloběžky, tak všichni budou vědět, jak se chovat. Protože teď, jak jsme šli ze shora a jak všichni jezdili třeba rychle kolem nás, tak to nebylo úplně příjemné.”

Anketa: “Mám přilbu, mám rukavice, mám reflexní prvky a světla vpředu i vzadu.”

Anketa: “Já jsem se dozvěděl, že mám mít pásek na přilbě stáhnutý více, by mi nespadla.

Anketa: “Když jezdím na kole, tak mám helmu, odrazky a světla.”

Pavel Blahut, koordinátor BESIP pro MSK: “Spousta cyklistů či koloběžkářů ani pořádně neví, co vše je v povinné výbavě jejich jízdního kola nebo koloběžky. Povinnost ze zákona je za nesnížené viditelnosti mít vpředu bílou odrazku, vzadu červenou odrazku, na šlapadlech a ve výpletu špic mít odrazky oranžové barvy. Za snížené viditelnosti musí být navíc cyklista vybaven vepředu bílým světlem a vzadu červeným světlem. Samozřejmě i to jízdní kolo nebo koloběžka musí splňovat další technické parametry. Musí mít dvě nezávislé funkční brzdy a všechny hrany, co jsou na té koloběžce nebo na kole musí být zaoblené, aby nedošlo k dalšímu zranění.”

Vedle elektrokol jsou stále více oblíbenější i elektrokoloběžky. Lidé však často zapomínají na jejich rozlišování podle výkonu a rychlosti.

Pavel Blahut, koordinátor BESIP pro MSK: “Moderní elektrokoloběžky jsou v podstatě také koloběžky a podle zákona číslo 56 o schvalování technické způsobilosti pro ně platí stejné technické podmínky. To znamená, že musí mít dvě nezávislé funkční brzy, což mnohdy některé koloběžky nesplňují. V podstatě elektrokoloběžka, která má výkon motoru do jednoho kilowattu, popřípadě teda maximální rychlost, když je čistě elektropohon, je do 25 kilometrů za hodinu, tak to jsou klasické koloběžky, které mohou na cyklostezky a mohou se normálně provozovat na pozemních komunikacích. Pokud je to výkonnější koloběžka, která umožňuje jízdu vyšší rychlostí než těch 25 km/h, už se jedná o klasické motorové vozidlo a v ten okamžik taková koloběžka nesmí třeba na cyklostezku.”

Na beskydských Pustevnách dochází k nehodám cyklistů a koloběžkářů. Riziková je Knížecí cesta lesem do údolí.

Darina Veselá, komisař odd. prevence Policie ČR MSK: “Trasa mezi Pustevnami a Trojanovicemi, tzv. Knížecí cesta, je velice oblíbená mezi osobami, které jezdí na koloběžkách. Bohužel v minulém týdnu tady došlo k vážné dopravní nehodě, kdy 56letá žena, která jela na koloběžce, nepřizpůsobila rychlost své jízdy a během průjezdu zatáčkou spadla. Bohužel při pádu utrpěla vážná zranění a musela být letecky transportována do nemocnice. Když se podíváme na statistiky, tak od začátku roku se tady staly dvě dopravní nehody osob, které jely na koloběžce. Při té druhé 19letý mladík také nepřizpůsobil rychlost jízdy. Před zatáčkou chtěl zabrzdit prudce, přepadl přes řídítka a také si způsobil vážná zranění. V obou případech těchto zmíněných dopravních nehod měly ty osoby naštěstí na hlavě ochrannou přilbu. Kdyby ji neměly, je možné, že by ty dopravní nehody skončily tragicky.”

---

Zdroj: https://polar.cz/index.php/porady/regionalni-zpravy/regionalni-zpravy-vikend-23-07-2023-14-00