Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>
Regionální zprávy POLAR

Regionální zprávy VÍKEND

  • Výběr hlavních událostí týdne
  • Začala stavba vědecko-výzkumného centra LERCO
  • Aleš Loprais se vrátil z Dakaru domů do Frenštátu
  • Několik zraněných cestujících při srážce vlaku s kamionem na přejezdu v Dolní Lutyni
  • Zimní Olympiáda dětí a mládeže se vrací do MS kraje po 13 letech
  • F-M pomůže samoživitelkám s hledáním bydlení

Začala stavba vědecko-výzkumného centra LERCO

Projekt Spravedlivá transformace Moravskoslezského kraje běží na plné obrátky a jeden z důležitých projektů pro Ostravu je už dokonce ve fázi výstavby. Jde o vědecko-výzkumné centrum LERCO, které udělá z Ostravské univerzity lákadlo pro vědce i odborníky z celého světa.

Stavba vědecko-výzkumného centra LERCO byla oficiálně zahájena. Budova za 700 milionů kč má Ostravě a celému regionu přinést především prostory pro unikátní projekt 9-ti výzkumných týmů v oblasti biomedicíny, přírodních věd a behaviorálního zdraví.

Rastislav Maďar, děkan lékařské fakulty Ostravské univerzity: "Je to největší projekt, který nás čeká. Ta bude ze 75 procentech naplněna našimi projekty, takže je to naše velká zodpovědnost." 

Jiří Havrlant, ředitel Fakultní nemocnice Ostrava: "Klíčové je to, že bychom chtěli do našeho regionu přivést další vědecko výzkumné pracovníky." 

Stavba má být dokončena v roce 2025, v plném rozsahu má LERCO začít fungovat o 2 roky později. Celkové náklady se pohybují okolo 1,8 miliardy korun.

Roman Hájek, prorektor Ostravské univerzity: "Skutečně jsou tam tři významné výzkumné programy, které mají ve svém středu pokrok ve vývoji nových léčiv a nových postupů u onkologicky nemocných, tzn. zaměřené na nádory." 

LERCO je jeden ze 13 strategických transformačních projektů, které mají být financovány z Fondu pro Spravedlivou transformaci, ve kterém je pro náš kraj připraveno 19 miliard korun.

---

Aleš Loprais se vrátil z Dakaru domů do Frenštátu

Aleš Loprais. To je jméno, které není třeba v závodním světě představovat. Ze slavného závodu terénních vozidel Rallye Dakar si letos přivezl druhé místo a doma ve Frenštátě pod Radhoštěm ho po návratu čekalo velké přivítání.

Na náměstí ve Frenštátě zaparkovala Lopraisova tatrovka v úterý, nedlouho poté, co se automobilový závodník vrátil z úspěšného ročníku Dakaru. S výsledky je spokojený, příště chce být ale lepší.

Aleš Loprais, automobilový závodník, 2. místo Rallye Dakar 2024: "Dakar je vždycky krásný a zároveň drsný. Já jsem za svých 18 nezažil jediný jednoduchý. Každý je specifický. Několikrát jsem vypadnul z prvního místa a letos už jsme dovršili 14 vítězných etap, druhého beduína. Mám z toho radost, vždycky chci víc, tak to je, vždycky ta meta musí být co nejvyšší a jdeme postupně a je to určitě Dakar, na který budu dlouho vzpomínat, protože byl velmi náročný."

Vzpomínat na něj budou i Alešovi fanoušci, kteří závod napjatě sledovali. Ti nejvěrnější zaplnili v úterý frenštátské náměstí, aby se s jezdcem přivítali. Autogramiáda trvala až do setmění.

Aleš Loprais, automobilový závodník, 2. místo Rallye Dakar 2024: "Já musím říct, že krásné přijetí. Já jsme z toho měl ze začátku trochu obavy, protože nejsem úplně emočně, jak to nazvat… Spíš tu radost prožívám vnitřně. A tím, že jsem přijel tady domů a nachystali mi tak krásné přivítání, tak musím říct, že za to děkuju a že mě to mile překvapilo."

Doma si ale Aleš Loprais moc klidu neužije. Musí se věnovat svým firmám. Už brzy se navíc začne chystat na další ročník Dakaru.

---

Několik zraněných cestujících při srážce vlaku s kamionem na přejezdu v Dolní Lutyni

Tragická nehoda sed stala ve středu brzy ráno na železničním přejezdu v Dolní Lutyni na Karvinsku. Vlak InterCity Ostravan se tam srazil s nákladním automobilem. Nehoda si vyžádala jednoho mrtvého, 20 zraněných a škody za desítky milionů korun. Ty se budou odstraňovat minimálně do soboty. Provoz na trati je omezen.

Nehoda se stala na přejezdu, který je vybavený světelnou signalizací a závorami. Expres na trase do Prahy narazil do kamionu, který mu zkřížil cestu. Na místě okamžitě po ohlášení vyjely složky IZS. Sanitky rozvezly zraněné do nemocnic. 

Lokomotiva má značně poškozenou přední část.  Kamion, který měl na přejezdu uvíznout, byl lokomotivou odhozen mimo kolejiště a zcela zničen. 

Podle svědků i z prvotních informací z vyšetřování vyplývá, že kamion se speciálním návěsem, na kterém byla těžká vrtná souprava, vjel na železniční přejezd, kde tam uvízl. Nepodařilo se mu odjet a následně se spustila signalizace, spustily se závory a o chvíli později došlo ke střetu.

Soňa Štětínská, mluvčí Policie MSK: "Dle dosud zjištěných informací zůstalo vozidlo s návěsem, převážející vrtnou soupravu, z dosud nezjištěných příčin stát na závorami i signalizačním zařízením zabezpečeném železničním přejezdu. Došlo ke střetu s projíždějícím osobním vlakem."

Řidič vyvázl živý, ale se zraněním byl ošetřen. Jediným zemřelým je strojvedoucí ročníku 1993. Ze sedmi desítek cestujících ve vlaku bylo pro různě závažná zranění a šok ošetřeno zhruba 20. 

Lukáš Humpl, mluvčí ZZS MSK: "Zdravotnická záchranná služba zasahovala ve středu 24. ledna ráno u dopravní nehody na železnici. O střetu vlakové soupravy InterCity s nákladním vozidlem v Dolní Lutyni na Karvinsku bylo krajské zdravotnické operační středisko informováno před šestou hodinou. Na místo vzlétl vrtulník LZS z Ostravy, vyjelo velkokapacitní vozidlo Volvo, posádky ze základen Orlová a Karviná, stejně jako tým pro specializované činnosti. Následně byla k zásahu dovolána také bohumínská posádka. O zraněné se tedy staralo celkem šest týmů ZZS. Jedné osobě již záchranáři nemohli pomoci, svým zraněním podlehla bezprostředně po kolizi. Na místě události probíhalo třídění účastníků nehody a týmy ošetřovaly celkem 20 pacientů ve věkovém rozpětí sedmnácti až pětašedesáti let. Utrpěli vesměs lehčí a středně těžká poranění, a to hrudníků, hlav, končetin a páteře. Po poskytnutí přednemocniční neodkladné péče bylo postupně 18 osob transportováno do okolních nemocnic – v Karviné, Havířově, Bohumíně, a dále do Městské a Fakultní nemocnice Ostrava. Dva zranění byli ošetřeni na místě zásahu, jejich stav nevyžadoval přepravu do zdravotnického zařízení. Zásah byl ze strany ZZS ukončen před devátou hodinou. Na místě neštěstí zasahovali rovněž interventi Krajského zdravotnického intervenčního týmu, další se nyní věnují psychickým potřebám zraněných v nemocnicích."

Na trati je přerušen provoz. Zrušené spoje nahradí autobusy. Ostatní vlaky budou jezdit po objízdné trase přes Havířov. 

Michal Krapinec, generální ředitel a předseda představenstva Českých drah: "S velkou lítostí jsem přijal informaci o dnešní ranní tragické nehodě IC Ostravan s kamionem na Ostravsku. Velmi mě zasáhla zpráva o úmrtí našeho kolegy, strojvedoucího. Rodině a všem blízkým vyjadřuji upřímnou soustrast. Myslím na všechny zraněné a přeji jim brzké uzdravení. Moje myšlenky jsou s těmi, kteří byli touto tragickou událostí zasaženi."

Filip Medelský, mluvčí Českých drah: "Omezení bude trvat nejméně do soboty. Mezi Bohumínem a Karvinou je přerušen železniční provoz, na místo nehody míří vyprošťovací technika. Následně proběhne uvolnění tratě a oprava kolejiště a trakčního vedení. Podle posledních informací od Správy železnic je předpoklad obnovení provozu na první koleji v sobotu 27. ledna. Zprovoznění druhé koleje se předpokládá až v horizontu 10 až 14 dnů. Obě koleje jsou silně poškozené."

S ohledem na značně poškozenou lokomotivu, která je částečně mimo koleje a také poškozený první vagon, vyslali záchranáři na místo speciální vyprošťovací tank. Opravovat se bude také trakční vedení. 

Martin Drápal, mluvčí Drážní inspekce: "V 5:43 hodin se na přejezdu zabezpečeném světly a závorami (PZZ P 6512, km 281.911) mezi stanicemi Dětmarovice a Bohumín střetl vlak Ex 546 (Návsí - Praha) s nákladním automobilem. Nehoda se udála na železničním přejezdu zabezpečeném světelnou výstražnou signalizaci doplněnou o závorová břevna. Následkem střetnutí vykolejila lokomotiva a jeden vůz pro cestující, bylo poškozeno trakční vedení a výstražník na železničním přejezdu. Při mimořádné události byla jedna osoba usmrcena a další desítky zraněny. Na místě mimořádné události šetří příčiny a okolnosti jejího vzniku čtyři inspektoři Drážní inspekce, která zahájila vlastní šetření této mimořádné události včetně zpracování závěrečné zprávy."

Kamila Langerová, mluvčí HZS MSK: "Ve vlaku cestovalo sedm desítek osob, z toho téměř dvě desítky se při nehodě zranily. Evakuováno bylo přes 40 osob bez zranění a pět cestujících opustilo vlak ještě před příjezdem jednotek. Pro nezraněné cestující míří autobus. Hasiči po příjezdu na místo událost nejprve prováděli, bez použití vyprošťovacího hydraulického zařízení, vyproštění zraněných osob. Ty následně předali do péče ZZS. Následovala evakuace nezraněných osob do přistaveného autobusu HZS MSK tak, aby byl cestujícím zajištěn tepelný komfort a rovněž psychosociální pomoc, kterou poskytovali interventi nejen HZS MSK, ale také ZZS a PČR. Po ztotožnění všech cestujících ze strany PČR následoval převoz nezraněných cestujících na předem určené místo. Po dobu převozu byl, pro případ potřeby, na palubě autobusu rovněž přítomen intervent HZS MSK. Na místo nehody byl pro vyproštění vlaku vyslán vyprošťovací tank HZS Správy železnic. Na trati mezi Bohumínem a Karvinou byla z důvodu nehody zavedena náhradní doprava. Dálkové vlaky jezdí odklonem. Předpokládaná doba omezení na trati je zatím plánována do pátečního poledne."

Pomoc zajistila i obec Dolní Lutyně.

Pavel Buzek (STAROSTOVÉ A NEZÁVISLÍ), starosta Dolní Lutyně: "Přístup k místu nehody je uzavřen. Jedná se o úzkou silnici vedoucí k velkokapacitním skleníkům, kam nákladní vozidla dojíždějí. Za obec jsme zajistili varné konvice s čajem pro účastníky nehody a zasahující záchranáře. Jsme také připraveni reagovat na případné požadavky od IZS."

Soňa Štětínská,  mluvčí Policie MSK: "Mezi naše činnosti patřilo krom dalšího ověřování totožnosti všech osob, poskytování součinnosti dalším složkám, ale také zajištění dopravní obslužnosti přilehlých komunikací a zajištění bezpečného perimetru. Vzhledem k charakteru události měli klíčovou úlohu krizoví interventi, kteří poskytovali psychologickou pomoc a podporu jak na místě, tak i příbuzným."

Policie vyšetřuje, zda souprava mohla silnici a přejezdem projíždět. Ověřuje se, jestli se jednalo o nadrozměrnou soupravu a zda měla patřičné povolení.

Soňa Štětínská, mluvčí Policie MSK: "Policisté provedli na místě topografickou a fotografickou dokumentaci. Karvinští kriminalisté zahájili úkony trestního řízení pro podezření z trestného činu obecného ohrožení z nedbalosti, ze kterého je podezřelý řidič nákladního vozidla (ročník 1991). Provedená dechová zkouška byla u něj s negativním výsledkem. Kriminalisté nadále pokračují ve shromažďování všech informací a skutečností, které se události týkají a v této činnosti budou i nadále pokračovat. Bude zažádáno například také o expertní zkoumání kamionu. Ve zjišťování příčin srážky kriminalisté úzce spolupracují primárně s Drážní inspekcí, Českými drahami a Správou železnic."

Filip Medelský, mluvčí Českých drah: "České dráhy jsou připraveny poskytnout cestujícím z vlaku IC 546 Ostravan pomoc při řešení odškodnění. Prosíme přímé účastníky této události nebo jejich rodinné příslušníky, aby nás kontaktovali na e-mailu: , abychom jim mohli poskytnout veškeré potřebné informace."

Ve středu odpoledne probíhalo odpojování poškozených vagonů. 

Kamila Langerová, mluvčí HZS MSK: "Ty by měly být odtaženy za pomoci nehodového vlaku, následně by měl do akce nastoupit tank. Předpokládaná doba prací je až do zítřejšího rána."

Poté se bude pokračovat v nezbytných opravách na trati a na poškozeném trakčním vedení. Ve středu po setmění byl do akce povolán osvětlovací přívěs včetně speciálních balonových svítidel k osvětlení místa. 

Kamila Langerová, mluvčí HZS MSK: "Na místě jsou stále jak hasiči HZS MSK, tak hasiči HZS Správy železnic. Na místě je přítomen rovněž Záchranný útvar HZS ČR, který ve spolupráci s drážnimi hasiči provádí nakládání tahače a jeho návesu, poté bude rovněž ZÚ HZS ČR odvezeno. Došlo k úspěšnému odpojení tří vagónů a jejich odtah do žst. Bohumín. Na místě tak zůstává lokomotiva a první vagon, ty by měl od sebe oddělit speciální nehodový jeřáb Českých drah. Po oddělení bude následovat zhodnocení situace, především pak bezpečnost při vyprošťovacích pracích a bude rozhodnuto, zda budou tyto práce i nadále pokračovat, popr. zda budou odloženy až na ráno."

Změny v dopravě pro cestující

Opatření v dálkové dopravě

1) Opatření pro vlaky linky Ex1 Praha / Ostrava - Bohumín - Žilina (Košice):

Vlaky linky Ex1 budou vedeny v úseku Ostrava hl. n. – Český Těšín (a opačně) odklonem přes stanici Havířov. Vlaky budou vedeny mimo stanice Bohumín a Karviná hl. n. Za místem odklonu se zpoždění může zvýšit do cca 10 min.

2) Opatření pro vlaky linky Ex1 (Praha - Kraków/Przemysl):

Vlaky linky Ex1 budou vedeny v úseku Bohumín - Czechowice Dziedzice odklonem přes stanici Chalupki a Rybnik (bez zastavení pro cestující), tyto vlaky nejedou přes stanici Zebrzydowice. Za místem odklonu očekáváme zpoždění cca 45 - 60 min.

Opatření v regionální dopravě

· Regionální doprava na lince S2 Ostrava - Mosty u Jablunkova je v úseku Bohumín - Karviná hl.n. nahrazena autobusovou dopravou v pravidelných časech xx:00, xx:20, xx:40 hod v obou směrech bez návaznosti na vlaky.

· Pro vlaky linky S4 KODIS (Ostrava - Petrovice u Karviné) je zavedena náhradní autobusová doprava v úseku Bohumín - Petrovice u Karviné a zpět.

· Pro usměrnění cestujících do autobusů jsou v Bohumíně i v Karviné k dispozici informátoři.

---

Zimní Olympiáda dětí a mládeže se vrací do MS kraje po 13 letech

Olympiáda dětí a mládeže se po 13 letech vrátí do MS kraje. Zimní pořadatelskou štafetu přebere náš kraj koncem ledna příštího roku. Centrem největší multisportovní akce v ČR bude Frýdek-Místek, o medaile se bude bojovat také v Třinci, Českém Těšíně, Ostravě a na Bílé.

Vedle sportovišť už zná Olympiáda dětí a mládeže také své logo. Do soutěže pro studenty přišlo 179 návrhů a vyhrál tento.

Jan Krkoška (ANO), hejtman MS kraje: „Nevěděl jsem, co od studentského loga očekávat, ale výsledek je výborný, citlivý k přírodě, a to je dobře.“

Už dnes je jasné, které areály budou mladí sportovci využívat.

Stanislav Folwarczny (ODS), náměstek hejtmana: „Máme připravená skvělá sportoviště, například novou boulder arénu v Porubě, taneční sport bude v Dolních Vítkovicích, zahájení a hokej v třinecké Werk aréně, na Bílé budou mít sportovci k dispozici novou lanovku, takže si to určitě užijí.“

Za 22. ročníků se z menší akce stal prestižní sportovní podnik, na který se mladí sportovci se svými trenéry cíleně připravují. A reprezentace MS kraje bude určitě patřit opět mezi favority.

David Moravec, olympijský vítěz a mistr světa v hokeji: „Je to otázka, jak se ve všech klubech trénuje, jak trenéři pracují s dětmi a samozřejmě i děti musí být na velmi dobré úrovni.“

Olympiáda dětí a mládeže startuje 26. ledna 2025 a potrvá pět dní.

---

F-M pomůže samoživitelkám s hledáním bydlení

Frýdek-Místek nově upravil systém přidělování městských bytů. Ten má pomoci s hledáním bydlení hlavně matkám samoživitelkám. Město už pro ně zároveň vyčlenilo několik bytů. Smlouvy budou uzavírány za běžných podmínek a nájmů. Maximálně však na dobu tří let.

Jeden z městských bytů ve Frýdku-Místku, ve kterém se už brzy ubytuje matka samoživitelka a její děti. Město totiž nově vylepšilo podmínky pro přidělování bytů sociálně znevýhodněným matkám.

Leona Sárkőziová (ANO), náměstkyně primátora Frýdku-Místku: "My jsme celý podzim pracovali na změnách zásad při přidělování bytů v režimu sociálního bydlení. Zásady byly původně z roku 2016. To znamená poměrně zastaralé. A rozšířili jsme to pro ty byty o samoživitele."

Radovan Hořínek (ANO), náměstek primátora Frýdku-Místku: "Můžeme konstatovat, že jsme v brzké době připraveni vyčlenit určitý počet, ale určitý počet, ne nějaký masivní, bytů pro skutečně potřebné matky a otce samoživitele. A v podstatě bez ohledu na ty dosavadní podmínky, které někteří nemohli splnit, či nemohli čekat tak dlouho, jim jsme schopni přidělit v odůvodněných případech městský byt."

V minulosti byly samoživitelky při žádosti o byt zařazeny na poslední místo v pořadníku. A čekací doba tak mola být i 8 let. Změna teď spočívá v tom, že pořadí čekatelů určí rozsáhlé bodové hodnocení. Zvýhodněni jsou například zaměstnaní, oběti domácího násilí nebo ti, kteří aktivně řeší svou tíživou situaci.

Leona Sárkőziová (ANO), náměstkyně primátora Frýdku-Místku: "V tuto chvíli tyto byty budou pouze přidělovány na dobu určitou. A to znamená na tři roky. Aby nám kolovaly ty byty, aby se tam nezůstávalo zbytečně dlouho, aby opravdu byly využívány. Jelikož těch bytů není hodně, je jich málo. A potřebujeme opravdu řešit jenom ty nejtěžší případy. Aby nám rodiče nezůstávali na ulici nebo nemuseli třeba do azylového domu. Tak, aby se řešily právě ty akutní případy."

Radovan Hořínek (ANO), náměstek primátora Frýdku-Místku: "Každopádně se nejedná o nějaké bydlení zdarma. V podstatě tady bude platit nájemné podle standardního výpočtu. Tak, jak vypočítává město jiným nájemníkům. A musí být vyřešeny dluhy. To znamená, že se nejedná o byty pro neplatiče. A minimálně musí být sjednáno, jaký svůj dluh městu zaplatí v přiměřené době."

Byty pro samoživitele vybralo město ve čtyřech různých lokalitách.

Radovan Hořínek (ANO), náměstek primátora Frýdku-Místku: "Co se týká dispozic, jsou to různé byty. Od 1+1 do 3+1, protože nemůžeme předpokládat, kolik těch dětí ti samoživitelé mají. Čili je nechceme dávat do těch nejmenších bytů, kde není dostatečný prostor pro vícečlenné rodiny."

Úprava přidělování bytů samoživitelům je čistě iniciativou města. Časem by ji ale obcím mohl uložit například nový zákon o sociálním bydlení, který se teprve ve vládě připravuje.

---

Mohlo by Vás také zajímat

Pořad: Regionální zprávy VÍKEND
27. ledna 2024, 14:00

Začala stavba vědecko-výzkumného centra LERCO

Projekt Spravedlivá transformace Moravskoslezského kraje běží na plné obrátky a jeden z důležitých projektů pro Ostravu je už dokonce ve fázi výstavby. Jde o vědecko-výzkumné centrum LERCO, které udělá z Ostravské univerzity lákadlo pro vědce i odborníky z celého světa.

Stavba vědecko-výzkumného centra LERCO byla oficiálně zahájena. Budova za 700 milionů kč má Ostravě a celému regionu přinést především prostory pro unikátní projekt 9-ti výzkumných týmů v oblasti biomedicíny, přírodních věd a behaviorálního zdraví.

Rastislav Maďar, děkan lékařské fakulty Ostravské univerzity: "Je to největší projekt, který nás čeká. Ta bude ze 75 procentech naplněna našimi projekty, takže je to naše velká zodpovědnost." 

Jiří Havrlant, ředitel Fakultní nemocnice Ostrava: "Klíčové je to, že bychom chtěli do našeho regionu přivést další vědecko výzkumné pracovníky." 

Stavba má být dokončena v roce 2025, v plném rozsahu má LERCO začít fungovat o 2 roky později. Celkové náklady se pohybují okolo 1,8 miliardy korun.

Roman Hájek, prorektor Ostravské univerzity: "Skutečně jsou tam tři významné výzkumné programy, které mají ve svém středu pokrok ve vývoji nových léčiv a nových postupů u onkologicky nemocných, tzn. zaměřené na nádory." 

LERCO je jeden ze 13 strategických transformačních projektů, které mají být financovány z Fondu pro Spravedlivou transformaci, ve kterém je pro náš kraj připraveno 19 miliard korun.

---

Aleš Loprais se vrátil z Dakaru domů do Frenštátu

Aleš Loprais. To je jméno, které není třeba v závodním světě představovat. Ze slavného závodu terénních vozidel Rallye Dakar si letos přivezl druhé místo a doma ve Frenštátě pod Radhoštěm ho po návratu čekalo velké přivítání.

Na náměstí ve Frenštátě zaparkovala Lopraisova tatrovka v úterý, nedlouho poté, co se automobilový závodník vrátil z úspěšného ročníku Dakaru. S výsledky je spokojený, příště chce být ale lepší.

Aleš Loprais, automobilový závodník, 2. místo Rallye Dakar 2024: "Dakar je vždycky krásný a zároveň drsný. Já jsem za svých 18 nezažil jediný jednoduchý. Každý je specifický. Několikrát jsem vypadnul z prvního místa a letos už jsme dovršili 14 vítězných etap, druhého beduína. Mám z toho radost, vždycky chci víc, tak to je, vždycky ta meta musí být co nejvyšší a jdeme postupně a je to určitě Dakar, na který budu dlouho vzpomínat, protože byl velmi náročný."

Vzpomínat na něj budou i Alešovi fanoušci, kteří závod napjatě sledovali. Ti nejvěrnější zaplnili v úterý frenštátské náměstí, aby se s jezdcem přivítali. Autogramiáda trvala až do setmění.

Aleš Loprais, automobilový závodník, 2. místo Rallye Dakar 2024: "Já musím říct, že krásné přijetí. Já jsme z toho měl ze začátku trochu obavy, protože nejsem úplně emočně, jak to nazvat… Spíš tu radost prožívám vnitřně. A tím, že jsem přijel tady domů a nachystali mi tak krásné přivítání, tak musím říct, že za to děkuju a že mě to mile překvapilo."

Doma si ale Aleš Loprais moc klidu neužije. Musí se věnovat svým firmám. Už brzy se navíc začne chystat na další ročník Dakaru.

---

Několik zraněných cestujících při srážce vlaku s kamionem na přejezdu v Dolní Lutyni

Tragická nehoda sed stala ve středu brzy ráno na železničním přejezdu v Dolní Lutyni na Karvinsku. Vlak InterCity Ostravan se tam srazil s nákladním automobilem. Nehoda si vyžádala jednoho mrtvého, 20 zraněných a škody za desítky milionů korun. Ty se budou odstraňovat minimálně do soboty. Provoz na trati je omezen.

Nehoda se stala na přejezdu, který je vybavený světelnou signalizací a závorami. Expres na trase do Prahy narazil do kamionu, který mu zkřížil cestu. Na místě okamžitě po ohlášení vyjely složky IZS. Sanitky rozvezly zraněné do nemocnic. 

Lokomotiva má značně poškozenou přední část.  Kamion, který měl na přejezdu uvíznout, byl lokomotivou odhozen mimo kolejiště a zcela zničen. 

Podle svědků i z prvotních informací z vyšetřování vyplývá, že kamion se speciálním návěsem, na kterém byla těžká vrtná souprava, vjel na železniční přejezd, kde tam uvízl. Nepodařilo se mu odjet a následně se spustila signalizace, spustily se závory a o chvíli později došlo ke střetu.

Soňa Štětínská, mluvčí Policie MSK: "Dle dosud zjištěných informací zůstalo vozidlo s návěsem, převážející vrtnou soupravu, z dosud nezjištěných příčin stát na závorami i signalizačním zařízením zabezpečeném železničním přejezdu. Došlo ke střetu s projíždějícím osobním vlakem."

Řidič vyvázl živý, ale se zraněním byl ošetřen. Jediným zemřelým je strojvedoucí ročníku 1993. Ze sedmi desítek cestujících ve vlaku bylo pro různě závažná zranění a šok ošetřeno zhruba 20. 

Lukáš Humpl, mluvčí ZZS MSK: "Zdravotnická záchranná služba zasahovala ve středu 24. ledna ráno u dopravní nehody na železnici. O střetu vlakové soupravy InterCity s nákladním vozidlem v Dolní Lutyni na Karvinsku bylo krajské zdravotnické operační středisko informováno před šestou hodinou. Na místo vzlétl vrtulník LZS z Ostravy, vyjelo velkokapacitní vozidlo Volvo, posádky ze základen Orlová a Karviná, stejně jako tým pro specializované činnosti. Následně byla k zásahu dovolána také bohumínská posádka. O zraněné se tedy staralo celkem šest týmů ZZS. Jedné osobě již záchranáři nemohli pomoci, svým zraněním podlehla bezprostředně po kolizi. Na místě události probíhalo třídění účastníků nehody a týmy ošetřovaly celkem 20 pacientů ve věkovém rozpětí sedmnácti až pětašedesáti let. Utrpěli vesměs lehčí a středně těžká poranění, a to hrudníků, hlav, končetin a páteře. Po poskytnutí přednemocniční neodkladné péče bylo postupně 18 osob transportováno do okolních nemocnic – v Karviné, Havířově, Bohumíně, a dále do Městské a Fakultní nemocnice Ostrava. Dva zranění byli ošetřeni na místě zásahu, jejich stav nevyžadoval přepravu do zdravotnického zařízení. Zásah byl ze strany ZZS ukončen před devátou hodinou. Na místě neštěstí zasahovali rovněž interventi Krajského zdravotnického intervenčního týmu, další se nyní věnují psychickým potřebám zraněných v nemocnicích."

Na trati je přerušen provoz. Zrušené spoje nahradí autobusy. Ostatní vlaky budou jezdit po objízdné trase přes Havířov. 

Michal Krapinec, generální ředitel a předseda představenstva Českých drah: "S velkou lítostí jsem přijal informaci o dnešní ranní tragické nehodě IC Ostravan s kamionem na Ostravsku. Velmi mě zasáhla zpráva o úmrtí našeho kolegy, strojvedoucího. Rodině a všem blízkým vyjadřuji upřímnou soustrast. Myslím na všechny zraněné a přeji jim brzké uzdravení. Moje myšlenky jsou s těmi, kteří byli touto tragickou událostí zasaženi."

Filip Medelský, mluvčí Českých drah: "Omezení bude trvat nejméně do soboty. Mezi Bohumínem a Karvinou je přerušen železniční provoz, na místo nehody míří vyprošťovací technika. Následně proběhne uvolnění tratě a oprava kolejiště a trakčního vedení. Podle posledních informací od Správy železnic je předpoklad obnovení provozu na první koleji v sobotu 27. ledna. Zprovoznění druhé koleje se předpokládá až v horizontu 10 až 14 dnů. Obě koleje jsou silně poškozené."

S ohledem na značně poškozenou lokomotivu, která je částečně mimo koleje a také poškozený první vagon, vyslali záchranáři na místo speciální vyprošťovací tank. Opravovat se bude také trakční vedení. 

Martin Drápal, mluvčí Drážní inspekce: "V 5:43 hodin se na přejezdu zabezpečeném světly a závorami (PZZ P 6512, km 281.911) mezi stanicemi Dětmarovice a Bohumín střetl vlak Ex 546 (Návsí - Praha) s nákladním automobilem. Nehoda se udála na železničním přejezdu zabezpečeném světelnou výstražnou signalizaci doplněnou o závorová břevna. Následkem střetnutí vykolejila lokomotiva a jeden vůz pro cestující, bylo poškozeno trakční vedení a výstražník na železničním přejezdu. Při mimořádné události byla jedna osoba usmrcena a další desítky zraněny. Na místě mimořádné události šetří příčiny a okolnosti jejího vzniku čtyři inspektoři Drážní inspekce, která zahájila vlastní šetření této mimořádné události včetně zpracování závěrečné zprávy."

Kamila Langerová, mluvčí HZS MSK: "Ve vlaku cestovalo sedm desítek osob, z toho téměř dvě desítky se při nehodě zranily. Evakuováno bylo přes 40 osob bez zranění a pět cestujících opustilo vlak ještě před příjezdem jednotek. Pro nezraněné cestující míří autobus. Hasiči po příjezdu na místo událost nejprve prováděli, bez použití vyprošťovacího hydraulického zařízení, vyproštění zraněných osob. Ty následně předali do péče ZZS. Následovala evakuace nezraněných osob do přistaveného autobusu HZS MSK tak, aby byl cestujícím zajištěn tepelný komfort a rovněž psychosociální pomoc, kterou poskytovali interventi nejen HZS MSK, ale také ZZS a PČR. Po ztotožnění všech cestujících ze strany PČR následoval převoz nezraněných cestujících na předem určené místo. Po dobu převozu byl, pro případ potřeby, na palubě autobusu rovněž přítomen intervent HZS MSK. Na místo nehody byl pro vyproštění vlaku vyslán vyprošťovací tank HZS Správy železnic. Na trati mezi Bohumínem a Karvinou byla z důvodu nehody zavedena náhradní doprava. Dálkové vlaky jezdí odklonem. Předpokládaná doba omezení na trati je zatím plánována do pátečního poledne."

Pomoc zajistila i obec Dolní Lutyně.

Pavel Buzek (STAROSTOVÉ A NEZÁVISLÍ), starosta Dolní Lutyně: "Přístup k místu nehody je uzavřen. Jedná se o úzkou silnici vedoucí k velkokapacitním skleníkům, kam nákladní vozidla dojíždějí. Za obec jsme zajistili varné konvice s čajem pro účastníky nehody a zasahující záchranáře. Jsme také připraveni reagovat na případné požadavky od IZS."

Soňa Štětínská,  mluvčí Policie MSK: "Mezi naše činnosti patřilo krom dalšího ověřování totožnosti všech osob, poskytování součinnosti dalším složkám, ale také zajištění dopravní obslužnosti přilehlých komunikací a zajištění bezpečného perimetru. Vzhledem k charakteru události měli klíčovou úlohu krizoví interventi, kteří poskytovali psychologickou pomoc a podporu jak na místě, tak i příbuzným."

Policie vyšetřuje, zda souprava mohla silnici a přejezdem projíždět. Ověřuje se, jestli se jednalo o nadrozměrnou soupravu a zda měla patřičné povolení.

Soňa Štětínská, mluvčí Policie MSK: "Policisté provedli na místě topografickou a fotografickou dokumentaci. Karvinští kriminalisté zahájili úkony trestního řízení pro podezření z trestného činu obecného ohrožení z nedbalosti, ze kterého je podezřelý řidič nákladního vozidla (ročník 1991). Provedená dechová zkouška byla u něj s negativním výsledkem. Kriminalisté nadále pokračují ve shromažďování všech informací a skutečností, které se události týkají a v této činnosti budou i nadále pokračovat. Bude zažádáno například také o expertní zkoumání kamionu. Ve zjišťování příčin srážky kriminalisté úzce spolupracují primárně s Drážní inspekcí, Českými drahami a Správou železnic."

Filip Medelský, mluvčí Českých drah: "České dráhy jsou připraveny poskytnout cestujícím z vlaku IC 546 Ostravan pomoc při řešení odškodnění. Prosíme přímé účastníky této události nebo jejich rodinné příslušníky, aby nás kontaktovali na e-mailu: , abychom jim mohli poskytnout veškeré potřebné informace."

Ve středu odpoledne probíhalo odpojování poškozených vagonů. 

Kamila Langerová, mluvčí HZS MSK: "Ty by měly být odtaženy za pomoci nehodového vlaku, následně by měl do akce nastoupit tank. Předpokládaná doba prací je až do zítřejšího rána."

Poté se bude pokračovat v nezbytných opravách na trati a na poškozeném trakčním vedení. Ve středu po setmění byl do akce povolán osvětlovací přívěs včetně speciálních balonových svítidel k osvětlení místa. 

Kamila Langerová, mluvčí HZS MSK: "Na místě jsou stále jak hasiči HZS MSK, tak hasiči HZS Správy železnic. Na místě je přítomen rovněž Záchranný útvar HZS ČR, který ve spolupráci s drážnimi hasiči provádí nakládání tahače a jeho návesu, poté bude rovněž ZÚ HZS ČR odvezeno. Došlo k úspěšnému odpojení tří vagónů a jejich odtah do žst. Bohumín. Na místě tak zůstává lokomotiva a první vagon, ty by měl od sebe oddělit speciální nehodový jeřáb Českých drah. Po oddělení bude následovat zhodnocení situace, především pak bezpečnost při vyprošťovacích pracích a bude rozhodnuto, zda budou tyto práce i nadále pokračovat, popr. zda budou odloženy až na ráno."

Změny v dopravě pro cestující

Opatření v dálkové dopravě

1) Opatření pro vlaky linky Ex1 Praha / Ostrava - Bohumín - Žilina (Košice):

Vlaky linky Ex1 budou vedeny v úseku Ostrava hl. n. – Český Těšín (a opačně) odklonem přes stanici Havířov. Vlaky budou vedeny mimo stanice Bohumín a Karviná hl. n. Za místem odklonu se zpoždění může zvýšit do cca 10 min.

2) Opatření pro vlaky linky Ex1 (Praha - Kraków/Przemysl):

Vlaky linky Ex1 budou vedeny v úseku Bohumín - Czechowice Dziedzice odklonem přes stanici Chalupki a Rybnik (bez zastavení pro cestující), tyto vlaky nejedou přes stanici Zebrzydowice. Za místem odklonu očekáváme zpoždění cca 45 - 60 min.

Opatření v regionální dopravě

· Regionální doprava na lince S2 Ostrava - Mosty u Jablunkova je v úseku Bohumín - Karviná hl.n. nahrazena autobusovou dopravou v pravidelných časech xx:00, xx:20, xx:40 hod v obou směrech bez návaznosti na vlaky.

· Pro vlaky linky S4 KODIS (Ostrava - Petrovice u Karviné) je zavedena náhradní autobusová doprava v úseku Bohumín - Petrovice u Karviné a zpět.

· Pro usměrnění cestujících do autobusů jsou v Bohumíně i v Karviné k dispozici informátoři.

---

Zimní Olympiáda dětí a mládeže se vrací do MS kraje po 13 letech

Olympiáda dětí a mládeže se po 13 letech vrátí do MS kraje. Zimní pořadatelskou štafetu přebere náš kraj koncem ledna příštího roku. Centrem největší multisportovní akce v ČR bude Frýdek-Místek, o medaile se bude bojovat také v Třinci, Českém Těšíně, Ostravě a na Bílé.

Vedle sportovišť už zná Olympiáda dětí a mládeže také své logo. Do soutěže pro studenty přišlo 179 návrhů a vyhrál tento.

Jan Krkoška (ANO), hejtman MS kraje: „Nevěděl jsem, co od studentského loga očekávat, ale výsledek je výborný, citlivý k přírodě, a to je dobře.“

Už dnes je jasné, které areály budou mladí sportovci využívat.

Stanislav Folwarczny (ODS), náměstek hejtmana: „Máme připravená skvělá sportoviště, například novou boulder arénu v Porubě, taneční sport bude v Dolních Vítkovicích, zahájení a hokej v třinecké Werk aréně, na Bílé budou mít sportovci k dispozici novou lanovku, takže si to určitě užijí.“

Za 22. ročníků se z menší akce stal prestižní sportovní podnik, na který se mladí sportovci se svými trenéry cíleně připravují. A reprezentace MS kraje bude určitě patřit opět mezi favority.

David Moravec, olympijský vítěz a mistr světa v hokeji: „Je to otázka, jak se ve všech klubech trénuje, jak trenéři pracují s dětmi a samozřejmě i děti musí být na velmi dobré úrovni.“

Olympiáda dětí a mládeže startuje 26. ledna 2025 a potrvá pět dní.

---

F-M pomůže samoživitelkám s hledáním bydlení

Frýdek-Místek nově upravil systém přidělování městských bytů. Ten má pomoci s hledáním bydlení hlavně matkám samoživitelkám. Město už pro ně zároveň vyčlenilo několik bytů. Smlouvy budou uzavírány za běžných podmínek a nájmů. Maximálně však na dobu tří let.

Jeden z městských bytů ve Frýdku-Místku, ve kterém se už brzy ubytuje matka samoživitelka a její děti. Město totiž nově vylepšilo podmínky pro přidělování bytů sociálně znevýhodněným matkám.

Leona Sárkőziová (ANO), náměstkyně primátora Frýdku-Místku: "My jsme celý podzim pracovali na změnách zásad při přidělování bytů v režimu sociálního bydlení. Zásady byly původně z roku 2016. To znamená poměrně zastaralé. A rozšířili jsme to pro ty byty o samoživitele."

Radovan Hořínek (ANO), náměstek primátora Frýdku-Místku: "Můžeme konstatovat, že jsme v brzké době připraveni vyčlenit určitý počet, ale určitý počet, ne nějaký masivní, bytů pro skutečně potřebné matky a otce samoživitele. A v podstatě bez ohledu na ty dosavadní podmínky, které někteří nemohli splnit, či nemohli čekat tak dlouho, jim jsme schopni přidělit v odůvodněných případech městský byt."

V minulosti byly samoživitelky při žádosti o byt zařazeny na poslední místo v pořadníku. A čekací doba tak mola být i 8 let. Změna teď spočívá v tom, že pořadí čekatelů určí rozsáhlé bodové hodnocení. Zvýhodněni jsou například zaměstnaní, oběti domácího násilí nebo ti, kteří aktivně řeší svou tíživou situaci.

Leona Sárkőziová (ANO), náměstkyně primátora Frýdku-Místku: "V tuto chvíli tyto byty budou pouze přidělovány na dobu určitou. A to znamená na tři roky. Aby nám kolovaly ty byty, aby se tam nezůstávalo zbytečně dlouho, aby opravdu byly využívány. Jelikož těch bytů není hodně, je jich málo. A potřebujeme opravdu řešit jenom ty nejtěžší případy. Aby nám rodiče nezůstávali na ulici nebo nemuseli třeba do azylového domu. Tak, aby se řešily právě ty akutní případy."

Radovan Hořínek (ANO), náměstek primátora Frýdku-Místku: "Každopádně se nejedná o nějaké bydlení zdarma. V podstatě tady bude platit nájemné podle standardního výpočtu. Tak, jak vypočítává město jiným nájemníkům. A musí být vyřešeny dluhy. To znamená, že se nejedná o byty pro neplatiče. A minimálně musí být sjednáno, jaký svůj dluh městu zaplatí v přiměřené době."

Byty pro samoživitele vybralo město ve čtyřech různých lokalitách.

Radovan Hořínek (ANO), náměstek primátora Frýdku-Místku: "Co se týká dispozic, jsou to různé byty. Od 1+1 do 3+1, protože nemůžeme předpokládat, kolik těch dětí ti samoživitelé mají. Čili je nechceme dávat do těch nejmenších bytů, kde není dostatečný prostor pro vícečlenné rodiny."

Úprava přidělování bytů samoživitelům je čistě iniciativou města. Časem by ji ale obcím mohl uložit například nový zákon o sociálním bydlení, který se teprve ve vládě připravuje.

---

Zdroj: https://polar.cz/index.php/porady/regionalni-zpravy/regionalni-zpravy-vikend-27-01-2024-14-00