Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>
Regionální zprávy POLAR

Regionální zprávy VÍKEND

  • Výběr hlavních událostí týdne
  • Po obchvatu Frýdku-Místku už se jezdí bez omezení a plnou rychlostí
  • Hasiči reagují na případy tonoucích na Stříbrném jezeře
  • Vozidla bránící průjezdu IZS mohou být v Havířově odtažena
  • ŘSD ČR předá letos MSK silnici I/11 v úseku Nebory - Bystřice
  • Sezóna pěstitelského pálení začíná 1. července
  • Na novojičínském výletišti Čerťák vzniká dětské hřiště

Po obchvatu Frýdku-Místku už se jezdí bez omezení a plnou rychlostí

Ředitelství silnic a dálnic oficiálně zprovoznilo obchvat Frýdku-Místku bez omezení. V plném profilu, ve čtyřech pruzích, a dokonce i plnou rychlostí. Město bude nyní očekávat výsledky z plánovaných měření hlučnosti a případná další opatření.

Druhá etapa obchvatu Frýdku-Místku byla oficiálně dokončena. Postavila se zeď, která zpevňuje ujíždějící svah a slavnostně se otevřel plný profil obchvatu.

Radek Mátl, generální ředitel ŘSD: "Dále zde bude probíhat geotechnický monitoring, budeme průběžně vyhodnocovat, zda se s tím svahem něco neděje. Ale jsme absolutně přesvědčeni o tom, že v tuto chvíli je stav zabezpečen na dlouhou dobu a prakticky na životnost celé stavby."

Petr Korč (NMFM), primátor Frýdku-Místku: "Otevření obchvatu, definitivní a v plném profilu, je velmi dobrá zpráva pro město Frýdek-Místek. A my už jsme si ověřili, co to znamená, když zmizí z centra města tranzit. Nyní přichází ta lepší fáze, kdy konečně dojde k opravám státních cest a mostů, které byly zatíženy tou nadměrnou tranzitní dopravou. A zároveň se definitivně otevírá cesta k tomu, abychom ten urbanistický zločin minulosti, kterým byl průtah městem, který proboural obě historická centra, zaslepil ulice, vytvořil přirozenou bariéru v tom městě. Tak, aby postupně byl vrácen do toho, aby plnil funkci běžné městské komunikace. Takže nyní už se zprovozní průjezdnost křižovatek, levé odbočení, postupně přibudou autobusové zálivy, úrovňové přechody. A dále budeme pracovat s tou komunikací tak, jak umožní ta situace dopravní."

Jan Krkoška (ANO), hejtman Moravskoslezského kraje: "Ten odklon toho tranzitu po tomto obchvatu je dost zásadní. Právě v tom, že z města vytěsníme nákladní dopravu a bude mířit směrem na Polsko nebo Slovensko. Obyvatelům Frýdku-Místku se ulehčí od náklaďáků a budou moci se vlastně pohybovat po centru bezpečně. A také musíme myslet na životní prostředí, kdy se zbavíme výfukových plynů."

Helena Pešatová (STAN), senátorka a starostka Frýdlantu nad Ostravicí: "Hlavně to ulehčí našim Beskydům, protože tam máme problémy hlavně v zimních měsících. A víme, že ten terén je tam horský, nerovný, takže i v létě bývají nehody. Ale ta zima je tragická. Takže základem je, aby veškerá tranzitní doprava směřovala po těchto nově otevřených komunikacích, za což jsme opravdu vděčni."

Radek Mátl, generální ředitel ŘSD: "Víc mě mrzí samotná rampa, napojení od Příbora, směrem defacto na Bělotín, která si myslím, že tomu provozu zde bude chybět. A my už se zabýváme v tuto chvíli tou případnou dostavbou této rampy. Protože si myslím, že pro to plnohodnotné fungování toho celého dopravního a dálničního skeletu zde v oblasti Frýdku-Místku ta rampa je potřeba."

Ředitelství silnic a dálnic se nyní chystá na měření hlučnosti, které by mělo proběhnout na podzim.

Radek Mátl, generální ředitel ŘSD: "Naší povinností z hlediska legislativy je po spuštění provozu změřit hluk. V současné chvíli se zde po celém obchvatu jezdilo 80 kilometrů v hodině. A ještě na jednom jízdním pásu, které bychom v tuto chvíli naměřili, tak by nebyly relevantní. Z toho důvodu my čekáme na ten dnešní den, kdy se zprovozní dálnice nebo obchvat Frýdku-Místku v plnohodnotném profilu, bez jakýchkoliv omezení. Bude se jezdit už 130 kilometrů v hodině. A jakmile to klimatické podmínky a legislativa umožní, tak změříme hluk v okolí dálnice. Na základě výsledku právě tohoto měření budeme dál postupovat. Případně, že by došlo někde k porušení legislativy z hlediska hlukových limitů, tak samozřejmě budeme okamžitě připravovat příslušná protihluková opatření. Jak v podobě protihlukových stěn nebo případně nějaké individuální protihlukové opatření."

Obchvat Frýdku-Místku se stavěl od roku 2018, má 8,5 kilometru a celkové náklady už dosáhly 4 miliard korun. Z toho druhá etapa vyšla na 2,3 miliardy.

---

Hasiči reagují na případy tonoucích na Stříbrném jezeře

V Česku se podle statistik ročně utopí zhruba 180 lidí. Nejčastěji kvůli přeceňování vlastních sil, alkoholu a úrazů při skocích do neznámé vody. Důležitá je proto prevence.

Na Stříbrném jezeře v Opavě se minulý týden utopil 76letý muž. Den na to tady zachránili 15letého chlapce, který chtěl doplavat k molu, ale uprostřed hladiny mu došly síly a začal se topit. V reakci na to tady proběhla osvětová akce pro veřejnost.

Jan Maršálek, hlavní instruktor pro práci na vodě, HZS MS kraje: "Abychom jim poskytli informace o tom, jak se chovat u vody, jak dbát své bezpečnosti a bezpečnosti svých blízkých a v případě potřeby umět zasáhnout. Každému hrozí při koupání nějaké nebezpečí, ať už to jsou třeba jeho zdravotní komplikace, o kterých třeba ani neví, nebo to může být přecenění vlastních sil. Nemalou roli v letních měsících hraje alkohol."

Daniel Rother, předseda oblastní výkonné rady ČČK Opava: “Když už se někdo topí, tak by bylo dobré okamžitě zavolat tísňovou linku a pokud se rozhodnu pomáhat, protože pomáhat tonoucímu je skutečně riskantní záležitost, tak k tomu využít nějakého záchranného prostředku."

Po vytáhnutí tonoucího na břeh je důležitá resuscitace, při které je nutné mu nejprve zaklonit hlavu a pak zahájit dýchání z úst do úst a stlačování hrudníku v jeho středu.

anketa: účastníci osvětové akce: “Samozřejmě základní informace o pomoci první při topení a takový obecný přehled o tom, co by člověk měl vědět celý život."

" Bylo to zajímavé určitě. Já jsem hlavně kvůli dětí tady šla ať to slyší."


Tísňová linka je 155 nebo 112 a skvěle funguje také aplikace záchranka, která by neměla chybět v mobilu každého z nás.

---

Vozidla bránící průjezdu IZS mohou být v Havířově odtažena

Všechny ulice musí být průjezdné pro složky IZS. Kdo to nebude respektovat, jeho vozidlo může být odtaženo na odtahové parkoviště města. Takto se rozhodl Havířov vyřešit situaci s neukázněnými řidiči.

Pokud jsou vlány složky IZS k zásahu, kdy může jít i o život, potřebují se k místu dostat. Špatně zaparkovaná vozidla na nástupních požárních plochách však představují v Havířově problém.

Iveta Grzonková, vedoucí komunálního odboru: "V některých ulicích jsme zjistili, že bohužel není vůbec příjezd, ani průjezd a dokonce i na těch nástupních plochách pro hasiče parkují vozidla. Z tohoto důvodu jsme začali dělat kontroly na některých vytipovaných ulicích."

I z tohoto důvodu radnice rozhodla, že město bude mít vlastní odtahovou službu. V srpnu budou strážníci hříšníky jen upozorňovat. Od září už může dojít i k odtažení vozidla.

Bohuslav Niemiec (KDU-ČSL), náměstek primátora: "Problematiku špatně zaparkovaných vozidel řeší MP, která vyhodnocuje jednotlivé případy. MP má více možností, jakým způsobem řešit zaparkovaná vozidla. Například klasickou botičkou. Není našim cílem odtáhnou všechna špatně zaparkovaná vozidla v Havířově. To určitě ne. Chceme mít Havířov bezpečný."

anketa: “To je správné. Záchranáři by se měli mít přístup a když odtáhnou auto a zachrání tím nějaký život, tak to je jen dobře.”

anketa: “Já myslím, že to je správná věc. Parkují, kde mohou. Já chápu, že nejsou parkovací místa, ale co s tím máme dělat, nejsme nafukovací.”

Parkoviště pro odtažená vozidla se nachází při výjezdu na Ostravu naproti dopravního hřiště. O samotný odtah vozidel se postarají Technické služby.

---

ŘSD ČR předá letos MSK silnici I/11 v úseku Nebory - Bystřice

Ředitelství silnic a dálnic České republiky předá letos Moravskoslezskému kraji silnici I/11 v úseku od Nebor po Bystřici a opravuje propustky po celé trase silnice. V tuto chvíli práce probíhají Třinci, v křížení ulic Lidická s Kamionkou.

Na silnici první třídy č.11 v okrese Frýdek -Místek v úseku od Nebor po Bystřici probíhají postupně po celé trase opravy nevyhovujícího a nefunkčního odvodnění.

Jan Rýdl, mluvčí ŘSD ČR: "Revize propustků mezi obcemi Nebory a Bystřice souvisí s převedením komunikace nižších tříd, kolegům ze Správy silnic MSK chceme silnici předat v co nejlepší kondici. V případě potřeby dojde ke zúžení do jednoho obousměrného pruhu řízeného semafory.” 

Tento případ nastal v těchto dnech v Třinci, kde se opravují propustky na křižovatce ulic Lidická a Kamionky.

Ivo Kantor, náměstek primátorky Třince: "Je třeba dbát dopravního značení, přizpůsobit jízdu podmínkám a a budeme si držet palcem, aby ta oprava trvala co nejkratší dobu."

Tato silnice je jedna z mnoha, která mění vlastníka. Při každé stavbě obchvatu, jako je Opava, Krnov, Karviná nebo Frýdek-Místek dochází ke změně správce komunikací v silniční síti.

Radek Podstawka, náměstek hejtmana MSK: "Každý obchvat, který se vytvoří, tak ty průtahy pak většinou MSK bere pod sebe. Jsou s tím spojené nějaké náklady, přibližně stojí 180 tisíc korun kilometr údržba roční běžná, tzn. úklid v zimě, zametání v létě, běžné opravy."

Konkrétně silnici I/11J v úseku od Nebor po Bystřici předá ŘSD kraji v délce přibližně 20 km.

---

Sezóna pěstitelského pálení začíná 1. července

Blíží se sklizeň ovoce, což pro mnohé pěstitele znamená pálení destilátů v pěstitelských pálenicích. V minulých dnech proto celníci všechny pálenice kontrolovali. Pěstitelům ještě připomínají, že si mohou nechat vypálit maximálně 30 litrů kořalky za sezónu.

V Moravskoslezském kraji eviduje celní úřad 68 pěstitelských pálenic, kde si mohu zájemci nechat vypálit vlastní kořalku. Proces zpracování ovoce a následné využití destilátu má však svá daňová pravidla na jejichž dodržování dohlíží celní správa. Před začátkem pálení proto pravidelně všechny pálenice kontroluje.

Zuzana Němcová, mluvčí Celního úřadu pro MS kraj: "Celníci musí vždy při zahájení otevřít pálenici, zkontrolovat plomby, zkontrolovat, zda je v pořádku zařízení. Následně se může začít pálit. Po skončení sezóny pálenici zase uzavřou." 

Obliba pálení ovoce spočívá mimo jiné ve snížené sazbě spotřební daně, která je 162 korun za litr ethanolu. Nejčastějším problémem je neznalost pěstitelské sezóny, která začíná 1. července a končí posledního června. V této době je možné si nechat vypálit 30 litrů destilátu. Nejedná se tedy o kalendářní rok.

Zuzana Němcová, mluvčí Celního úřadu pro MS kraj: "Vypálit si může každá fyzická osoba. Je tam dán limit na domácnost, nikoliv na osobu." 

Pálenice musejí celníkům posílat seznamy pěstitelů a kolik destilátu si nechali vypálit. Při porušení podmínek hrozí pěstiteli pokuta půl milionu korun a zároveň může vystavit nepříjemnostem i pálenici. Při překročení limitu 30 litrů na domácnost totiž musí doplatit spotřební daň z lihu. 

---

Na novojičínském výletišti Čerťák vzniká dětské hřiště

Pokračuje revitalizace novojičínského výletiště u nádrže Čerťák. Po novém kiosku a malé pláži tu město nechalo postavit dětské hřiště. Jeho součástí je i veřejné ohniště.

Vodní nádrž Čerťák je v Novém Jičíně lokalitou, která nabízí možnost koupání i rybaření. Město se ji postupně od roku 2019 snaží zvelebit. Letos zde staví dětské hřiště.

Václav Dobrozemský (ODS), 2. místostarosta Nového Jičína: “Vidíme, že součástí třetí etapy revitalizace výletní lokality Čerťák je vybudování nového pískoviště, skluzavky, houpačky, venkovního ohniště s posezením a fitness sestavy. Cena této třetí etapy je 1,2 milion korun bez DPH.”

Všechny tyto nové prvky bude moci veřejnost začít užívat zhruba v polovině září.

Stanislav Kopecký (ANO), starosta Nového Jičína: “V minulosti město vybudovalo nový kiosek, prodejní stánek včetně prostor zázemí pro uživatele koupaliště, tedy záchody a převlékárny. Dále město vybudovalo pláž, která je součástí vodní plochy.”

Václav Dobrozemský (ODS), 2. místostarosta Nového Jičína: “Ani toto není poslední etapa, v další etapě by mělo být vybudováno nebo obnoveno beachvolejbalové hřiště, měla by být opravena tato příjezdová komunikace na které stojíme, a mělo by dojít k vybudování pěšiny spojující amfiteátr Skalky a fitness stezku s touto výletní lokalitou.”

V dalších plánech je i rozšíření venkovního posezení u bufetu, předzahrádka by měla vzniknout nejpozději v příštím roce.

---

Mohlo by Vás také zajímat

Pořad: Regionální zprávy VÍKEND
29. července 2023, 14:00

Po obchvatu Frýdku-Místku už se jezdí bez omezení a plnou rychlostí

Ředitelství silnic a dálnic oficiálně zprovoznilo obchvat Frýdku-Místku bez omezení. V plném profilu, ve čtyřech pruzích, a dokonce i plnou rychlostí. Město bude nyní očekávat výsledky z plánovaných měření hlučnosti a případná další opatření.

Druhá etapa obchvatu Frýdku-Místku byla oficiálně dokončena. Postavila se zeď, která zpevňuje ujíždějící svah a slavnostně se otevřel plný profil obchvatu.

Radek Mátl, generální ředitel ŘSD: "Dále zde bude probíhat geotechnický monitoring, budeme průběžně vyhodnocovat, zda se s tím svahem něco neděje. Ale jsme absolutně přesvědčeni o tom, že v tuto chvíli je stav zabezpečen na dlouhou dobu a prakticky na životnost celé stavby."

Petr Korč (NMFM), primátor Frýdku-Místku: "Otevření obchvatu, definitivní a v plném profilu, je velmi dobrá zpráva pro město Frýdek-Místek. A my už jsme si ověřili, co to znamená, když zmizí z centra města tranzit. Nyní přichází ta lepší fáze, kdy konečně dojde k opravám státních cest a mostů, které byly zatíženy tou nadměrnou tranzitní dopravou. A zároveň se definitivně otevírá cesta k tomu, abychom ten urbanistický zločin minulosti, kterým byl průtah městem, který proboural obě historická centra, zaslepil ulice, vytvořil přirozenou bariéru v tom městě. Tak, aby postupně byl vrácen do toho, aby plnil funkci běžné městské komunikace. Takže nyní už se zprovozní průjezdnost křižovatek, levé odbočení, postupně přibudou autobusové zálivy, úrovňové přechody. A dále budeme pracovat s tou komunikací tak, jak umožní ta situace dopravní."

Jan Krkoška (ANO), hejtman Moravskoslezského kraje: "Ten odklon toho tranzitu po tomto obchvatu je dost zásadní. Právě v tom, že z města vytěsníme nákladní dopravu a bude mířit směrem na Polsko nebo Slovensko. Obyvatelům Frýdku-Místku se ulehčí od náklaďáků a budou moci se vlastně pohybovat po centru bezpečně. A také musíme myslet na životní prostředí, kdy se zbavíme výfukových plynů."

Helena Pešatová (STAN), senátorka a starostka Frýdlantu nad Ostravicí: "Hlavně to ulehčí našim Beskydům, protože tam máme problémy hlavně v zimních měsících. A víme, že ten terén je tam horský, nerovný, takže i v létě bývají nehody. Ale ta zima je tragická. Takže základem je, aby veškerá tranzitní doprava směřovala po těchto nově otevřených komunikacích, za což jsme opravdu vděčni."

Radek Mátl, generální ředitel ŘSD: "Víc mě mrzí samotná rampa, napojení od Příbora, směrem defacto na Bělotín, která si myslím, že tomu provozu zde bude chybět. A my už se zabýváme v tuto chvíli tou případnou dostavbou této rampy. Protože si myslím, že pro to plnohodnotné fungování toho celého dopravního a dálničního skeletu zde v oblasti Frýdku-Místku ta rampa je potřeba."

Ředitelství silnic a dálnic se nyní chystá na měření hlučnosti, které by mělo proběhnout na podzim.

Radek Mátl, generální ředitel ŘSD: "Naší povinností z hlediska legislativy je po spuštění provozu změřit hluk. V současné chvíli se zde po celém obchvatu jezdilo 80 kilometrů v hodině. A ještě na jednom jízdním pásu, které bychom v tuto chvíli naměřili, tak by nebyly relevantní. Z toho důvodu my čekáme na ten dnešní den, kdy se zprovozní dálnice nebo obchvat Frýdku-Místku v plnohodnotném profilu, bez jakýchkoliv omezení. Bude se jezdit už 130 kilometrů v hodině. A jakmile to klimatické podmínky a legislativa umožní, tak změříme hluk v okolí dálnice. Na základě výsledku právě tohoto měření budeme dál postupovat. Případně, že by došlo někde k porušení legislativy z hlediska hlukových limitů, tak samozřejmě budeme okamžitě připravovat příslušná protihluková opatření. Jak v podobě protihlukových stěn nebo případně nějaké individuální protihlukové opatření."

Obchvat Frýdku-Místku se stavěl od roku 2018, má 8,5 kilometru a celkové náklady už dosáhly 4 miliard korun. Z toho druhá etapa vyšla na 2,3 miliardy.

---

Hasiči reagují na případy tonoucích na Stříbrném jezeře

V Česku se podle statistik ročně utopí zhruba 180 lidí. Nejčastěji kvůli přeceňování vlastních sil, alkoholu a úrazů při skocích do neznámé vody. Důležitá je proto prevence.

Na Stříbrném jezeře v Opavě se minulý týden utopil 76letý muž. Den na to tady zachránili 15letého chlapce, který chtěl doplavat k molu, ale uprostřed hladiny mu došly síly a začal se topit. V reakci na to tady proběhla osvětová akce pro veřejnost.

Jan Maršálek, hlavní instruktor pro práci na vodě, HZS MS kraje: "Abychom jim poskytli informace o tom, jak se chovat u vody, jak dbát své bezpečnosti a bezpečnosti svých blízkých a v případě potřeby umět zasáhnout. Každému hrozí při koupání nějaké nebezpečí, ať už to jsou třeba jeho zdravotní komplikace, o kterých třeba ani neví, nebo to může být přecenění vlastních sil. Nemalou roli v letních měsících hraje alkohol."

Daniel Rother, předseda oblastní výkonné rady ČČK Opava: “Když už se někdo topí, tak by bylo dobré okamžitě zavolat tísňovou linku a pokud se rozhodnu pomáhat, protože pomáhat tonoucímu je skutečně riskantní záležitost, tak k tomu využít nějakého záchranného prostředku."

Po vytáhnutí tonoucího na břeh je důležitá resuscitace, při které je nutné mu nejprve zaklonit hlavu a pak zahájit dýchání z úst do úst a stlačování hrudníku v jeho středu.

anketa: účastníci osvětové akce: “Samozřejmě základní informace o pomoci první při topení a takový obecný přehled o tom, co by člověk měl vědět celý život."

" Bylo to zajímavé určitě. Já jsem hlavně kvůli dětí tady šla ať to slyší."


Tísňová linka je 155 nebo 112 a skvěle funguje také aplikace záchranka, která by neměla chybět v mobilu každého z nás.

---

Vozidla bránící průjezdu IZS mohou být v Havířově odtažena

Všechny ulice musí být průjezdné pro složky IZS. Kdo to nebude respektovat, jeho vozidlo může být odtaženo na odtahové parkoviště města. Takto se rozhodl Havířov vyřešit situaci s neukázněnými řidiči.

Pokud jsou vlány složky IZS k zásahu, kdy může jít i o život, potřebují se k místu dostat. Špatně zaparkovaná vozidla na nástupních požárních plochách však představují v Havířově problém.

Iveta Grzonková, vedoucí komunálního odboru: "V některých ulicích jsme zjistili, že bohužel není vůbec příjezd, ani průjezd a dokonce i na těch nástupních plochách pro hasiče parkují vozidla. Z tohoto důvodu jsme začali dělat kontroly na některých vytipovaných ulicích."

I z tohoto důvodu radnice rozhodla, že město bude mít vlastní odtahovou službu. V srpnu budou strážníci hříšníky jen upozorňovat. Od září už může dojít i k odtažení vozidla.

Bohuslav Niemiec (KDU-ČSL), náměstek primátora: "Problematiku špatně zaparkovaných vozidel řeší MP, která vyhodnocuje jednotlivé případy. MP má více možností, jakým způsobem řešit zaparkovaná vozidla. Například klasickou botičkou. Není našim cílem odtáhnou všechna špatně zaparkovaná vozidla v Havířově. To určitě ne. Chceme mít Havířov bezpečný."

anketa: “To je správné. Záchranáři by se měli mít přístup a když odtáhnou auto a zachrání tím nějaký život, tak to je jen dobře.”

anketa: “Já myslím, že to je správná věc. Parkují, kde mohou. Já chápu, že nejsou parkovací místa, ale co s tím máme dělat, nejsme nafukovací.”

Parkoviště pro odtažená vozidla se nachází při výjezdu na Ostravu naproti dopravního hřiště. O samotný odtah vozidel se postarají Technické služby.

---

ŘSD ČR předá letos MSK silnici I/11 v úseku Nebory - Bystřice

Ředitelství silnic a dálnic České republiky předá letos Moravskoslezskému kraji silnici I/11 v úseku od Nebor po Bystřici a opravuje propustky po celé trase silnice. V tuto chvíli práce probíhají Třinci, v křížení ulic Lidická s Kamionkou.

Na silnici první třídy č.11 v okrese Frýdek -Místek v úseku od Nebor po Bystřici probíhají postupně po celé trase opravy nevyhovujícího a nefunkčního odvodnění.

Jan Rýdl, mluvčí ŘSD ČR: "Revize propustků mezi obcemi Nebory a Bystřice souvisí s převedením komunikace nižších tříd, kolegům ze Správy silnic MSK chceme silnici předat v co nejlepší kondici. V případě potřeby dojde ke zúžení do jednoho obousměrného pruhu řízeného semafory.” 

Tento případ nastal v těchto dnech v Třinci, kde se opravují propustky na křižovatce ulic Lidická a Kamionky.

Ivo Kantor, náměstek primátorky Třince: "Je třeba dbát dopravního značení, přizpůsobit jízdu podmínkám a a budeme si držet palcem, aby ta oprava trvala co nejkratší dobu."

Tato silnice je jedna z mnoha, která mění vlastníka. Při každé stavbě obchvatu, jako je Opava, Krnov, Karviná nebo Frýdek-Místek dochází ke změně správce komunikací v silniční síti.

Radek Podstawka, náměstek hejtmana MSK: "Každý obchvat, který se vytvoří, tak ty průtahy pak většinou MSK bere pod sebe. Jsou s tím spojené nějaké náklady, přibližně stojí 180 tisíc korun kilometr údržba roční běžná, tzn. úklid v zimě, zametání v létě, běžné opravy."

Konkrétně silnici I/11J v úseku od Nebor po Bystřici předá ŘSD kraji v délce přibližně 20 km.

---

Sezóna pěstitelského pálení začíná 1. července

Blíží se sklizeň ovoce, což pro mnohé pěstitele znamená pálení destilátů v pěstitelských pálenicích. V minulých dnech proto celníci všechny pálenice kontrolovali. Pěstitelům ještě připomínají, že si mohou nechat vypálit maximálně 30 litrů kořalky za sezónu.

V Moravskoslezském kraji eviduje celní úřad 68 pěstitelských pálenic, kde si mohu zájemci nechat vypálit vlastní kořalku. Proces zpracování ovoce a následné využití destilátu má však svá daňová pravidla na jejichž dodržování dohlíží celní správa. Před začátkem pálení proto pravidelně všechny pálenice kontroluje.

Zuzana Němcová, mluvčí Celního úřadu pro MS kraj: "Celníci musí vždy při zahájení otevřít pálenici, zkontrolovat plomby, zkontrolovat, zda je v pořádku zařízení. Následně se může začít pálit. Po skončení sezóny pálenici zase uzavřou." 

Obliba pálení ovoce spočívá mimo jiné ve snížené sazbě spotřební daně, která je 162 korun za litr ethanolu. Nejčastějším problémem je neznalost pěstitelské sezóny, která začíná 1. července a končí posledního června. V této době je možné si nechat vypálit 30 litrů destilátu. Nejedná se tedy o kalendářní rok.

Zuzana Němcová, mluvčí Celního úřadu pro MS kraj: "Vypálit si může každá fyzická osoba. Je tam dán limit na domácnost, nikoliv na osobu." 

Pálenice musejí celníkům posílat seznamy pěstitelů a kolik destilátu si nechali vypálit. Při porušení podmínek hrozí pěstiteli pokuta půl milionu korun a zároveň může vystavit nepříjemnostem i pálenici. Při překročení limitu 30 litrů na domácnost totiž musí doplatit spotřební daň z lihu. 

---

Na novojičínském výletišti Čerťák vzniká dětské hřiště

Pokračuje revitalizace novojičínského výletiště u nádrže Čerťák. Po novém kiosku a malé pláži tu město nechalo postavit dětské hřiště. Jeho součástí je i veřejné ohniště.

Vodní nádrž Čerťák je v Novém Jičíně lokalitou, která nabízí možnost koupání i rybaření. Město se ji postupně od roku 2019 snaží zvelebit. Letos zde staví dětské hřiště.

Václav Dobrozemský (ODS), 2. místostarosta Nového Jičína: “Vidíme, že součástí třetí etapy revitalizace výletní lokality Čerťák je vybudování nového pískoviště, skluzavky, houpačky, venkovního ohniště s posezením a fitness sestavy. Cena této třetí etapy je 1,2 milion korun bez DPH.”

Všechny tyto nové prvky bude moci veřejnost začít užívat zhruba v polovině září.

Stanislav Kopecký (ANO), starosta Nového Jičína: “V minulosti město vybudovalo nový kiosek, prodejní stánek včetně prostor zázemí pro uživatele koupaliště, tedy záchody a převlékárny. Dále město vybudovalo pláž, která je součástí vodní plochy.”

Václav Dobrozemský (ODS), 2. místostarosta Nového Jičína: “Ani toto není poslední etapa, v další etapě by mělo být vybudováno nebo obnoveno beachvolejbalové hřiště, měla by být opravena tato příjezdová komunikace na které stojíme, a mělo by dojít k vybudování pěšiny spojující amfiteátr Skalky a fitness stezku s touto výletní lokalitou.”

V dalších plánech je i rozšíření venkovního posezení u bufetu, předzahrádka by měla vzniknout nejpozději v příštím roce.

---

Zdroj: https://polar.cz/index.php/porady/regionalni-zpravy/regionalni-zpravy-vikend-29-07-2023-14-00