Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>
Stonavský expres

Stonavský expres

  • Zpravodajství ze Stonavy od reportéra/kameramana Jiřího Brzósky a reportérky Otýlie Tobolové
  • Děti z MŠ absolvovaly školku v přírodě
  • Muži SK Stonava body doma nevybojovali
  • Lekcja ze strażakami

Děti z MŠ absolvovaly školku v přírodě

Pro děti ze stonavských mateřských škol byl konec dubna týdnem plný dobrodružství a nezapomenutelných zážítků. Děti se společně se svými pedagogy vydaly do Školky v přírodě do hotelu Bauer na Bílé, kde prožily dny plné her, učení a objevování okolní přírody.

Program byl pro děti velmi pestrý a nabitý aktivitami, které je nejen bavily, ale také vzdělávaly.

Veronika Bařáková, vedoucí učitelka MŠ Hořany: „Tento školní rok máme téma živly, což je oheň, voda, vítr a země. Děti se seznamují, jak nám ty živly slouží, ale jak nám bohužel můžou také uškodit.“

Během doby, kdy děti pobývaly ve školce v přírodě, se počasí neustále měnilo, což přinášelo neustálé překvapení a prožitek z jeho proměnlivosti.

Veronika Bařáková, vedoucí učitelka MŠ Hořany: „Letos si příroda s námi opravdu zahrává a ukazuje nám všechna počasí. Máme déšť, dokonce nám sněžilo, svítilo sluníčko i padaly kroupy.“

Přestože počasí nebylo vždy příznivé, děti využily každou možnost být venku na čerstvém vzduchu.

Veronika Bařáková, vedoucí učitelka MŠ Hořany: „Pokud je krásné počasí, využíváme to a jdeme ven. Máme tady krásné vycházky, je tady krásný les, procházíme si různé stezky, ukazujeme si, kudy teče potůček, jak nám voda může sloužit, ale jak nám také může uškodit. Dokonce jsme také třídili odpad, dívali jsme se zda, tady ta krajina je krásně vyčištěna a děti ví, kam správně třídit odpad.“

anketa, stonavské děti: „Mně se ve školce v přírodě líbí procházky venku.“ „Mně se líbí obědy.“ „Jak si hraju s hračkami.“ „Líbí se mi, jak jdeme na procházky.“ „Libí se mi, jak si hrajeme.“ „Mně se líbí hřiště.“ „Jak si hrajeme a děláme úkoly.“ „Líbí se mi, jak kreslíme a díváme se na pohádku.“ „Mně se líbí, jak zpíváme a tančíme.“ „Líbí se mi příroda, a jak rostou kytičky.“ „Mně se líbí, jak chodíme na bazén.“

Jedním z vrcholů celého pobytu bylo hledání pokladu.

Eva Hažlinská, učitelka MŠ Dolany: „Pro děti jsme si dneska připravili schovaný poklad. Děti plní úkoly a na konci je vlastně čekání nějaké překvapení.“

anketa, stonavské děti: „Hledáme modré stužky, abychom mohli najít poklad.“ „Musíme plnit úkoly, abychom našli poklad.“

Jak nám může oheň ublížit? Že nás spálí.

Eva Hažlinská, učitelka MŠ Dolany: „Celá školka v přírodě je pod tématem živly, takže většinou to jsou otázky s tématem živlů.“

Děti všechny úkoly na jednotlivých stanovištích zvládly, poklad si tak zasloužily.

anketa, stonavské děti: „My tam máme bublifuk, bonbony a lízátko.“

Závěr celého pobytu patřil další skvělé akci. Za dětmi přijela kouzelnice Radana. Děti s ní prožily zábavný karneval na téma Zvířátka v lese. Celý týden strávený ve školce v přírodě tak pro děti nebyl jen zábavným dobrodružstvím, ale také neocenitelnou zkušeností a vzdělávacím procesem, který je připravuje na porozumění a ochranu přírody kolem sebe.

---

Muži SK Stonava body doma nevybojovali

Stonavští fotbalisté mají za sebou další zápas jarní sezóny. Na domácím hřišti hostili tabulkově slabší Krásné Pole. Zápas se domácímu týmu nepovedl, body si odvezli hosté.

Mužstvo Krásného Pole v sobotu 27. dubna překvapilo na hřišti domácího týmu SK Stonava, když si po zápase 23. Kola krajského přeboru odvezlo plný počet bodů. Zápas nabídl divákům mnoho zajímavých momentů s dvěma vstřelenými brankami. Stonava bohužel neproměnila ani jednu ze svých několika šancí. Trenér domácího mužstva neskrýval zklamání.

Tomáš Mančař, trenér SK Stonava: „Doma je to od toho, abychom ty body, co vždycky uhrajeme venku, tak abychom je potvrzovali a ne, že nám tady přijede soupeř, který hraje o záchranu a svou bojovností nás tady přehraje tak, že 55 minut nejsme na hřišti, což je špatně. Každopádně dneska zaslouženě soupeř vyhrál a my jsme si nezasloužili ani bod. V prvním poločase jsme neměli asi vůbec nic. Měli jsme tam dvě nějaké střely, ale nechtěli jsme vůbec hrát. Koledovali jsme si o ten gól, že to tam pak těsně před koncem poločasu spadlo, i když neměl soupeř nějaké šance vyloženě, ale tlačil se víc, chtěl ten gól dát. Věřil jsem, že to kluky nakopne v druhém poločase. Aspoň tam byla trošku vidět větší bojovnost. Prostřídali jsme, ale neměli jsme žádné náznaky nějakých větších nebezpečných šancí. Byli jsme bezzubí celý zápas. Musíme si k tomu něco říct, musíme si k tomu sednout, podívat se na to, co tam bylo špatně, protože ty domácí zápasy se opakují a je třeba k tomu přistoupit trošku jinak. V dalším utkání nás čeká zase těžký výjezd v neděli, pak máme tady doma silný Brušperk, takže je třeba se na to připravit, protože takoví soupeři nás tady přehrají o dvě třídy, pokud budeme hrát takhle.“

---

Lekcja ze strażakami

Rok temu pogadanka na temat ochrony przeciwpożarowej cieszyła się wśród uczniów polskiej szkoły w Stonawie-Hołkowicach żywym zainteresowaniem, tak więc członkowie Ochotniczej Straży Pożarowej w Suchej Górnej obiecali powtórkę – wzbogaconą o część poglądową. Zajęcia prowadzone w gwarze zaczęły się od teorii, ponieważ należało....

Roman Raš, Straż Pożarna Sucha Górna: „….orSuc powiedzieć dzieciom o warownych sygnałach, jak się zachować, jak gore w szkole, w budowach magistratu albo w domu. Jak się ewakuwać, podle czego się chować w szkołach, jeśli są ćwiczenia, wiedzieć, który warowny sygnał jest dla dzieci ważny.“

Chodzi o to, że nie na wszystkie sygnały trzeba zwracać uwagę. Dla uczniów nie są ważne np. testy jednostajnych syren alarmowych.

ankieta, uczniowie PSP Stonawa: „Dla nas są ważne sygnały zmienne, innych nie musimy zauważać.“

Uczniowie dowiedzieli się także, jak postępować w razie wszczęcia alarmu przeciwpożarowego.

Roman Raš, Straż Pożarna Sucha Górna: „Aby wiedzieli, jak się zachować, że się mają schować, nigdzie nie chodzić sami już. Okna zamknąć, aby się tam ty gazy albo chemikalia nie dostawały.“

ankieta, uczniowie PSP Stonawa: „Kiedy wychodzimy z domu, musimy zgasnąć świeczki, ładowarki wyjąć z gniazdka, zamknąć okna.“ „I musimy wyłączyć gaz.“ „Gdy się pali, musimy zatelefonwoać albo rodzicom, albo straży pożarnej.“

Po części teoretycznej nadeszła z niecierpliwością oczekiwana część praktyczna.

Roman Raš, Straż Pożarna Sucha Górna: „Przyjedzie samochód, który jest przygotowany na wyjazd. Przyjadą koledzy, tak jim tam pokażą piły, ubrania ochronne przeciw osom, chemikaliom, kdyby było potrzeba.“

Wiadomo, straż pożarna wzywana jest nie tylko do pożarów, ale też do zdarzeń z chemikaliami, do wypadków drogowych czy klęsk żywiołowych. Uczniowie na własnej skórze mogli się więc przekonać, że ta służba do łatwych nie należy i wymaga hartu ducha i ciała. Zaprezentowany tu samochód górnosuskich strażaków jest wyposażony we wszelki nowoczesny sprzęt ratowniczy.

Marcela Gabrhel, kierowniczka PSP Stonawa: „Wszystko, z czego dzeici się cieszą, warto robić. Jeśli dziecko cieszy się z tego, co robi, to potem lepiej zapamiętuje wszystkie informacje, które są ważne dla życia.“

A tymi informacjami są równeż numery, które trzeba zapamiętać, aby ratować własne lub czyjeś życie, zdrowie i mienie.

ankieta, uczniowie PSP Stonawa: „Pan nam przypomniał numery, który mamy wiedzieć. Są to 150 to jest straż pożarna, 155 służba zdrowia i 158 jest policja. I jeszcze 112, to jest numer, który można wykorzystać w Europie, kiedy nie wiemy, jakie tam mają numery.“

Marcela Gabrhel, kierowniczka PSP Stonawa: „Spotkanie ze strażakami to właśnie spotkanie ważne dla życia, ponieważ w każdej chwili może przytrafić nam się coś złego i dzieci dowiadują się, jak się w takich trudnych sytuacjach odpowiednio zachować.“

Na zakończenie spotkania uczniowie przez chwilę mogli poczuć się w roli prawdziwych strażaków wyjeżdżających do akcji ratowniczej w prawdziwym wozie strażackim.

---

Mohlo by Vás také zajímat

Pořad: Stonavský expres
01. května 2024, 16:14

Děti z MŠ absolvovaly školku v přírodě

Pro děti ze stonavských mateřských škol byl konec dubna týdnem plný dobrodružství a nezapomenutelných zážítků. Děti se společně se svými pedagogy vydaly do Školky v přírodě do hotelu Bauer na Bílé, kde prožily dny plné her, učení a objevování okolní přírody.

Program byl pro děti velmi pestrý a nabitý aktivitami, které je nejen bavily, ale také vzdělávaly.

Veronika Bařáková, vedoucí učitelka MŠ Hořany: „Tento školní rok máme téma živly, což je oheň, voda, vítr a země. Děti se seznamují, jak nám ty živly slouží, ale jak nám bohužel můžou také uškodit.“

Během doby, kdy děti pobývaly ve školce v přírodě, se počasí neustále měnilo, což přinášelo neustálé překvapení a prožitek z jeho proměnlivosti.

Veronika Bařáková, vedoucí učitelka MŠ Hořany: „Letos si příroda s námi opravdu zahrává a ukazuje nám všechna počasí. Máme déšť, dokonce nám sněžilo, svítilo sluníčko i padaly kroupy.“

Přestože počasí nebylo vždy příznivé, děti využily každou možnost být venku na čerstvém vzduchu.

Veronika Bařáková, vedoucí učitelka MŠ Hořany: „Pokud je krásné počasí, využíváme to a jdeme ven. Máme tady krásné vycházky, je tady krásný les, procházíme si různé stezky, ukazujeme si, kudy teče potůček, jak nám voda může sloužit, ale jak nám také může uškodit. Dokonce jsme také třídili odpad, dívali jsme se zda, tady ta krajina je krásně vyčištěna a děti ví, kam správně třídit odpad.“

anketa, stonavské děti: „Mně se ve školce v přírodě líbí procházky venku.“ „Mně se líbí obědy.“ „Jak si hraju s hračkami.“ „Líbí se mi, jak jdeme na procházky.“ „Libí se mi, jak si hrajeme.“ „Mně se líbí hřiště.“ „Jak si hrajeme a děláme úkoly.“ „Líbí se mi, jak kreslíme a díváme se na pohádku.“ „Mně se líbí, jak zpíváme a tančíme.“ „Líbí se mi příroda, a jak rostou kytičky.“ „Mně se líbí, jak chodíme na bazén.“

Jedním z vrcholů celého pobytu bylo hledání pokladu.

Eva Hažlinská, učitelka MŠ Dolany: „Pro děti jsme si dneska připravili schovaný poklad. Děti plní úkoly a na konci je vlastně čekání nějaké překvapení.“

anketa, stonavské děti: „Hledáme modré stužky, abychom mohli najít poklad.“ „Musíme plnit úkoly, abychom našli poklad.“

Jak nám může oheň ublížit? Že nás spálí.

Eva Hažlinská, učitelka MŠ Dolany: „Celá školka v přírodě je pod tématem živly, takže většinou to jsou otázky s tématem živlů.“

Děti všechny úkoly na jednotlivých stanovištích zvládly, poklad si tak zasloužily.

anketa, stonavské děti: „My tam máme bublifuk, bonbony a lízátko.“

Závěr celého pobytu patřil další skvělé akci. Za dětmi přijela kouzelnice Radana. Děti s ní prožily zábavný karneval na téma Zvířátka v lese. Celý týden strávený ve školce v přírodě tak pro děti nebyl jen zábavným dobrodružstvím, ale také neocenitelnou zkušeností a vzdělávacím procesem, který je připravuje na porozumění a ochranu přírody kolem sebe.

---

Muži SK Stonava body doma nevybojovali

Stonavští fotbalisté mají za sebou další zápas jarní sezóny. Na domácím hřišti hostili tabulkově slabší Krásné Pole. Zápas se domácímu týmu nepovedl, body si odvezli hosté.

Mužstvo Krásného Pole v sobotu 27. dubna překvapilo na hřišti domácího týmu SK Stonava, když si po zápase 23. Kola krajského přeboru odvezlo plný počet bodů. Zápas nabídl divákům mnoho zajímavých momentů s dvěma vstřelenými brankami. Stonava bohužel neproměnila ani jednu ze svých několika šancí. Trenér domácího mužstva neskrýval zklamání.

Tomáš Mančař, trenér SK Stonava: „Doma je to od toho, abychom ty body, co vždycky uhrajeme venku, tak abychom je potvrzovali a ne, že nám tady přijede soupeř, který hraje o záchranu a svou bojovností nás tady přehraje tak, že 55 minut nejsme na hřišti, což je špatně. Každopádně dneska zaslouženě soupeř vyhrál a my jsme si nezasloužili ani bod. V prvním poločase jsme neměli asi vůbec nic. Měli jsme tam dvě nějaké střely, ale nechtěli jsme vůbec hrát. Koledovali jsme si o ten gól, že to tam pak těsně před koncem poločasu spadlo, i když neměl soupeř nějaké šance vyloženě, ale tlačil se víc, chtěl ten gól dát. Věřil jsem, že to kluky nakopne v druhém poločase. Aspoň tam byla trošku vidět větší bojovnost. Prostřídali jsme, ale neměli jsme žádné náznaky nějakých větších nebezpečných šancí. Byli jsme bezzubí celý zápas. Musíme si k tomu něco říct, musíme si k tomu sednout, podívat se na to, co tam bylo špatně, protože ty domácí zápasy se opakují a je třeba k tomu přistoupit trošku jinak. V dalším utkání nás čeká zase těžký výjezd v neděli, pak máme tady doma silný Brušperk, takže je třeba se na to připravit, protože takoví soupeři nás tady přehrají o dvě třídy, pokud budeme hrát takhle.“

---

Lekcja ze strażakami

Rok temu pogadanka na temat ochrony przeciwpożarowej cieszyła się wśród uczniów polskiej szkoły w Stonawie-Hołkowicach żywym zainteresowaniem, tak więc członkowie Ochotniczej Straży Pożarowej w Suchej Górnej obiecali powtórkę – wzbogaconą o część poglądową. Zajęcia prowadzone w gwarze zaczęły się od teorii, ponieważ należało....

Roman Raš, Straż Pożarna Sucha Górna: „….orSuc powiedzieć dzieciom o warownych sygnałach, jak się zachować, jak gore w szkole, w budowach magistratu albo w domu. Jak się ewakuwać, podle czego się chować w szkołach, jeśli są ćwiczenia, wiedzieć, który warowny sygnał jest dla dzieci ważny.“

Chodzi o to, że nie na wszystkie sygnały trzeba zwracać uwagę. Dla uczniów nie są ważne np. testy jednostajnych syren alarmowych.

ankieta, uczniowie PSP Stonawa: „Dla nas są ważne sygnały zmienne, innych nie musimy zauważać.“

Uczniowie dowiedzieli się także, jak postępować w razie wszczęcia alarmu przeciwpożarowego.

Roman Raš, Straż Pożarna Sucha Górna: „Aby wiedzieli, jak się zachować, że się mają schować, nigdzie nie chodzić sami już. Okna zamknąć, aby się tam ty gazy albo chemikalia nie dostawały.“

ankieta, uczniowie PSP Stonawa: „Kiedy wychodzimy z domu, musimy zgasnąć świeczki, ładowarki wyjąć z gniazdka, zamknąć okna.“ „I musimy wyłączyć gaz.“ „Gdy się pali, musimy zatelefonwoać albo rodzicom, albo straży pożarnej.“

Po części teoretycznej nadeszła z niecierpliwością oczekiwana część praktyczna.

Roman Raš, Straż Pożarna Sucha Górna: „Przyjedzie samochód, który jest przygotowany na wyjazd. Przyjadą koledzy, tak jim tam pokażą piły, ubrania ochronne przeciw osom, chemikaliom, kdyby było potrzeba.“

Wiadomo, straż pożarna wzywana jest nie tylko do pożarów, ale też do zdarzeń z chemikaliami, do wypadków drogowych czy klęsk żywiołowych. Uczniowie na własnej skórze mogli się więc przekonać, że ta służba do łatwych nie należy i wymaga hartu ducha i ciała. Zaprezentowany tu samochód górnosuskich strażaków jest wyposażony we wszelki nowoczesny sprzęt ratowniczy.

Marcela Gabrhel, kierowniczka PSP Stonawa: „Wszystko, z czego dzeici się cieszą, warto robić. Jeśli dziecko cieszy się z tego, co robi, to potem lepiej zapamiętuje wszystkie informacje, które są ważne dla życia.“

A tymi informacjami są równeż numery, które trzeba zapamiętać, aby ratować własne lub czyjeś życie, zdrowie i mienie.

ankieta, uczniowie PSP Stonawa: „Pan nam przypomniał numery, który mamy wiedzieć. Są to 150 to jest straż pożarna, 155 służba zdrowia i 158 jest policja. I jeszcze 112, to jest numer, który można wykorzystać w Europie, kiedy nie wiemy, jakie tam mają numery.“

Marcela Gabrhel, kierowniczka PSP Stonawa: „Spotkanie ze strażakami to właśnie spotkanie ważne dla życia, ponieważ w każdej chwili może przytrafić nam się coś złego i dzieci dowiadują się, jak się w takich trudnych sytuacjach odpowiednio zachować.“

Na zakończenie spotkania uczniowie przez chwilę mogli poczuć się w roli prawdziwych strażaków wyjeżdżających do akcji ratowniczej w prawdziwym wozie strażackim.

---

Zdroj: https://polar.cz/index.php/porady/stonavsky-expres/stonavsky-expres-01-05-2024-16-14