Studuj u nás
- Konference Talent City v Ostravě
- Ostravský projekt zvyšuje kvalitu vzdělání
- (R)evoluce pohybu má zlepšit výuku tělocviku na školách
Dobrý den, na řadě je školní magazín TV Polar Studuj u nás, tentokrát se zaměřením na ostravské školství. Představíme si konferenci Talent City 2024, uvidíte, jak by se měla přiblížit fyzika dětem v mateřských školách a nakonec si spolu zasportujeme v rámci projektu Revoluce pohybu.
Konference Talent City v Ostravě
V Ostravě se uskutečnil další ročník unikátní konference Talent City, která se zabývá podporou nadání u dětí, žáků a studentů. Odborníci připravili spoustu workshopů přímo pro děti a další den patřil diskusím a interaktivním blokům pro pedagogy.
Andrea Hoffmannová (Piráti), náměstkyně primátora Ostravy: „Záběr konference je mimořádně široký, což podtrhuje komplexnost a jedinečnost tohoto projektu. Snaží se propojit všechny, kdo se na práci s talentem mohou podílet – experty, pedagogy, ředitele škol, zástupce města i jeho příspěvkových organizací, rodiče a také samotné děti, o které jde v první řadě. Ostrava dlouhodobě podporuje práci s talentovanými dětmi, konference je tak každoročním vyvrcholením všech aktivit. Právě pro její budoucnost jsou nadaní mladí lidé, kteří s ní v budoucnu spojí svůj život, nadmíru potřební.“
Program konference byl tematicky rozdělen do dvou dnů. První byl věnován mnoha desítkám workshopů pro mateřské a základní školy, uspořádaných napříč Ostravou. Další byl pak určen pedagogům. Program pro děti připravila například Knihovna města Ostravy nebo Dolní Vítkovice. Další den už následovaly prezentace, diskuze a přednášky. Ve studiu G se pak přednášející zaměřili na kreativitu a jak dětem oživit výuku. Závěrečnou diskusi hostil klub Parník.
Sara Polak, výzkumnice, archeoložka: „Ostrava byla vždy líhní technologických inovací, nadaných lidí a pokroku. V minulém režimu byly nadané děti bohužel trochu stranou, ale dnes je podpora nadaných žáků extrémně důležitá.“
Radko Sáblík, ředitel Smíchovské SPŠ a Gymnázia, Praha: „Vždy je dobré ukazovat příklady dobré praxe. Talent má každý, jen ho třeba ještě nestačil objevit. Pak existují supertalenty, ale my s nimi bohužel neumíme pracovat. Vzděláváme na průměr a to je chyba. To se snažíme změnit.“
Konference Talent City 2024 se konala pod záštitou první dámy České republiky Evy Pavlové a organizátorem je město Ostrava. Důležité také je, že kromě odborníků a pedagogů se ji mohou zúčastnit i rodiče nadaných dětí.
Ostravský projekt zvyšuje kvalitu vzdělání
Jeden z mnoha projektů, které Ostrava realizuje ve školství, vám představíme v další reportáži. Jde o projekt zaměřený na zvyšování kvality vzdělávání určený nejen pro Ostravu, ale i okolní tři města a devět obcí.
Hlavním cílem projektu je zvýšit kvalitu vzdělávání v mateřských a základních školách prostřednictvím podpory společného plánování, spolupráce včetně organizací zájmového a neformálního vzdělávání, která umožní společné řešení místně specifických problémů a potřeb.
Andrea Hoffmanová (Piráti), náměstkyně primátora Ostravy: „V rámci místního akčního plánu jsme si připravili pro letošní rok zhruba stovku aktivit jak pro děti ve školkách a ve školách, tak pro učitele v rámci dalšího vzdělávání pedagogů. Snažíme se rozšiřovat obzory v rámci nových inovací ve výuce.“
A právě fyzikální workshop určený učitelům mateřských škol jsme s kamerou navštívili.
Dana Juchelková, lektorka Elixíru do škol: „Pravidelně se scházíme s učiteli mateřských škol, abych se jim snažila předat fyziku tak, aby ji oni mohli dělat s dětmi. Učitelé mateřských škol se většinou fyziky bojí, tak to děláme hlavně pokusy, aby věděli, proč to funguje a jak to funguje.“
Denisa Kratochvílová, učitelka MŠ Slezská Ostrava: „Jsem z mateřské školy ve Slezské Ostravě a jsem tady, abych se seznámila s nějakými novými nápady, novou inspiraci pro výuku dětí v mateřské škole.“
Adéla Mikesková, učitelka MŠ Ukrajinská, Ostrava: „My už v naší mateřské škole fyzikální pokusy používáme. Děláme pokusy s magnety, vodou, se světlem a podobně. Nejvíce se dětem líbily pokusy s ledem. Tady jsem pro další inspiraci.“
Projekt Místní akční plán rozvoje vzdělávání ORP Ostrava je spolufinancován Evropskou unií z Operačního programu Jan Amos Komenský, státním rozpočtem ČR a rozpočtem statutárního města Ostravy.
(R)evoluce pohybu má zlepšit výuku tělocviku na školách
Dalším projektem ostravského školství je Revoluce pohybu. Je realizován ve spolupráci s Ostravskou univerzitou, konkrétně katedrou Tělesné výchovy. A cíl je jasný: motivovat děti k pohybu a sportu.
V projektu je akcentován inovativní přístup k výuce tělesné výchově především pro učitele 1. st. ZŠ. Lektoři z Ostravské univerzity, přesněji řečeno její studenti, poskytnou učitelům nástroje k výuce moderních výukových metod.
Jaroslav Uchytil, proděkan PF OU, garant projektu: „Projekt dělá Ostravská univerzita ve spolupráci s městem Ostrava. Týká se hlavně toho, abychom zlepšili tělesnou výchovu na prvních stupních základních škol. Naši studenti magisterského studia tělesné výchovy pod vedením garantů docházejí na základní školy a vedou tam ukázkovou hodinu tělesné výchovy.“
Revoluce pohybu je zatím v počátcích, jednou z vybraných škol je ZŠ Generála Píky.
Filip Pelikán, učitel tělocviku, ZŠ Gen. Píky: „Projekt má určitě smysl, protože v dnešní době telefonů se děti moc nepohybují. Je jen dobře, když mladí učitelé nám přinesou nový pohled na výuku tělesné výchovy.“
Kristýna Štvrtňová, lektorka: „Nejdůležitější je, aby to ty děti bavilo a aby se něco naučily. Každé dítě je jiné, takže se snažíme ten program přizpůsobit. Chceme, aby je to motivovalo i do budoucího života.“
Ostrava plánuje v projektu Revoluce pohybu pokračovat a rozšířit jej do více základních škol.
Andrea Hoffmannová (Piráti), náměstkyně primátora Ostravy: „Snažíme se cílit na pedagogy základních škol, se kterými studenti tělesné výchovy Ostravské univerzity inovují výuku tak, aby se pohybovým aktivitám věnovali nově, jinak, zábavněji. Máme veliký problém s tím, že se děti nehýbou, a proto musíme změnit způsob práce s těmito dětmi.“
Redakčně upraveno / zkráceno.
Dobrý den, na řadě je školní magazín TV Polar Studuj u nás, tentokrát se zaměřením na ostravské školství. Představíme si konferenci Talent City 2024, uvidíte, jak by se měla přiblížit fyzika dětem v mateřských školách a nakonec si spolu zasportujeme v rámci projektu Revoluce pohybu.
Konference Talent City v Ostravě
V Ostravě se uskutečnil další ročník unikátní konference Talent City, která se zabývá podporou nadání u dětí, žáků a studentů. Odborníci připravili spoustu workshopů přímo pro děti a další den patřil diskusím a interaktivním blokům pro pedagogy.
Andrea Hoffmannová (Piráti), náměstkyně primátora Ostravy: „Záběr konference je mimořádně široký, což podtrhuje komplexnost a jedinečnost tohoto projektu. Snaží se propojit všechny, kdo se na práci s talentem mohou podílet – experty, pedagogy, ředitele škol, zástupce města i jeho příspěvkových organizací, rodiče a také samotné děti, o které jde v první řadě. Ostrava dlouhodobě podporuje práci s talentovanými dětmi, konference je tak každoročním vyvrcholením všech aktivit. Právě pro její budoucnost jsou nadaní mladí lidé, kteří s ní v budoucnu spojí svůj život, nadmíru potřební.“
Program konference byl tematicky rozdělen do dvou dnů. První byl věnován mnoha desítkám workshopů pro mateřské a základní školy, uspořádaných napříč Ostravou. Další byl pak určen pedagogům. Program pro děti připravila například Knihovna města Ostravy nebo Dolní Vítkovice. Další den už následovaly prezentace, diskuze a přednášky. Ve studiu G se pak přednášející zaměřili na kreativitu a jak dětem oživit výuku. Závěrečnou diskusi hostil klub Parník.
Sara Polak, výzkumnice, archeoložka: „Ostrava byla vždy líhní technologických inovací, nadaných lidí a pokroku. V minulém režimu byly nadané děti bohužel trochu stranou, ale dnes je podpora nadaných žáků extrémně důležitá.“
Radko Sáblík, ředitel Smíchovské SPŠ a Gymnázia, Praha: „Vždy je dobré ukazovat příklady dobré praxe. Talent má každý, jen ho třeba ještě nestačil objevit. Pak existují supertalenty, ale my s nimi bohužel neumíme pracovat. Vzděláváme na průměr a to je chyba. To se snažíme změnit.“
Konference Talent City 2024 se konala pod záštitou první dámy České republiky Evy Pavlové a organizátorem je město Ostrava. Důležité také je, že kromě odborníků a pedagogů se ji mohou zúčastnit i rodiče nadaných dětí.
Ostravský projekt zvyšuje kvalitu vzdělání
Jeden z mnoha projektů, které Ostrava realizuje ve školství, vám představíme v další reportáži. Jde o projekt zaměřený na zvyšování kvality vzdělávání určený nejen pro Ostravu, ale i okolní tři města a devět obcí.
Hlavním cílem projektu je zvýšit kvalitu vzdělávání v mateřských a základních školách prostřednictvím podpory společného plánování, spolupráce včetně organizací zájmového a neformálního vzdělávání, která umožní společné řešení místně specifických problémů a potřeb.
Andrea Hoffmanová (Piráti), náměstkyně primátora Ostravy: „V rámci místního akčního plánu jsme si připravili pro letošní rok zhruba stovku aktivit jak pro děti ve školkách a ve školách, tak pro učitele v rámci dalšího vzdělávání pedagogů. Snažíme se rozšiřovat obzory v rámci nových inovací ve výuce.“
A právě fyzikální workshop určený učitelům mateřských škol jsme s kamerou navštívili.
Dana Juchelková, lektorka Elixíru do škol: „Pravidelně se scházíme s učiteli mateřských škol, abych se jim snažila předat fyziku tak, aby ji oni mohli dělat s dětmi. Učitelé mateřských škol se většinou fyziky bojí, tak to děláme hlavně pokusy, aby věděli, proč to funguje a jak to funguje.“
Denisa Kratochvílová, učitelka MŠ Slezská Ostrava: „Jsem z mateřské školy ve Slezské Ostravě a jsem tady, abych se seznámila s nějakými novými nápady, novou inspiraci pro výuku dětí v mateřské škole.“
Adéla Mikesková, učitelka MŠ Ukrajinská, Ostrava: „My už v naší mateřské škole fyzikální pokusy používáme. Děláme pokusy s magnety, vodou, se světlem a podobně. Nejvíce se dětem líbily pokusy s ledem. Tady jsem pro další inspiraci.“
Projekt Místní akční plán rozvoje vzdělávání ORP Ostrava je spolufinancován Evropskou unií z Operačního programu Jan Amos Komenský, státním rozpočtem ČR a rozpočtem statutárního města Ostravy.
(R)evoluce pohybu má zlepšit výuku tělocviku na školách
Dalším projektem ostravského školství je Revoluce pohybu. Je realizován ve spolupráci s Ostravskou univerzitou, konkrétně katedrou Tělesné výchovy. A cíl je jasný: motivovat děti k pohybu a sportu.
V projektu je akcentován inovativní přístup k výuce tělesné výchově především pro učitele 1. st. ZŠ. Lektoři z Ostravské univerzity, přesněji řečeno její studenti, poskytnou učitelům nástroje k výuce moderních výukových metod.
Jaroslav Uchytil, proděkan PF OU, garant projektu: „Projekt dělá Ostravská univerzita ve spolupráci s městem Ostrava. Týká se hlavně toho, abychom zlepšili tělesnou výchovu na prvních stupních základních škol. Naši studenti magisterského studia tělesné výchovy pod vedením garantů docházejí na základní školy a vedou tam ukázkovou hodinu tělesné výchovy.“
Revoluce pohybu je zatím v počátcích, jednou z vybraných škol je ZŠ Generála Píky.
Filip Pelikán, učitel tělocviku, ZŠ Gen. Píky: „Projekt má určitě smysl, protože v dnešní době telefonů se děti moc nepohybují. Je jen dobře, když mladí učitelé nám přinesou nový pohled na výuku tělesné výchovy.“
Kristýna Štvrtňová, lektorka: „Nejdůležitější je, aby to ty děti bavilo a aby se něco naučily. Každé dítě je jiné, takže se snažíme ten program přizpůsobit. Chceme, aby je to motivovalo i do budoucího života.“
Ostrava plánuje v projektu Revoluce pohybu pokračovat a rozšířit jej do více základních škol.
Andrea Hoffmannová (Piráti), náměstkyně primátora Ostravy: „Snažíme se cílit na pedagogy základních škol, se kterými studenti tělesné výchovy Ostravské univerzity inovují výuku tak, aby se pohybovým aktivitám věnovali nově, jinak, zábavněji. Máme veliký problém s tím, že se děti nehýbou, a proto musíme změnit způsob práce s těmito dětmi.“
Redakčně upraveno / zkráceno.