Studuj u nás
- Konference SZŠ a VOŠZ v ostravském Gongu
- MŠ Krajánek slaví páté narozeniny
- Ostravský student uspěl v mezinárodní soutěži mladých podnikatelů JA Europe
Dobrý den, pokud vás zajímají novinky ze školního prostředí, pak jste u obrazovek právě včas. Začíná magazín TV Polar Studuj u nás. Tento díl začneme konferencí zdravotnických škol v Gongu, poté oslavíme páté narozeniny MŠ Krajánek v Ostravě a nakonec se podíváme na mezinárodní úspěch jednoho ze studentů Gymnázia Františka Hajdy v Ostravě.
Závěrečná konference projektu Inovace vyššího odborného vzdělávání ve zdravotnické oblasti se konala v ostravské multifunkční aule Gong a pořádala ji SZŠ a VOŠZ Ostrava.
Jana Foltýnová, ředitelka SZŠ a VOŠZ Ostrava: „Jedná se o projekt, který měl za cíl zpracovat analýzu vyššího odborného vzdělávání a současně představit vize.“
Co jste zjistili?
Jana Foltýnová, ředitelka SZŠ a VOŠZ Ostrava: „Analýza ukázala, že bude nezbytné se začít zabývat reformou zdravotnického školství.“
V jakém směru?
Jana Foltýnová, ředitelka SZŠ a VOŠZ Ostrava: „Například v tom směru, že tady existuje dvojkolejnost. Už delší dobu, od reformy v devadesátých letech existuje dvojkolejnost ve vzdělávání například všeobecných sester. Netýká se to jen všeobecných sester, protože těch oborů je více. Ale je to profesní skupina, která má nejpočetnější zastoupení. Jde nám o to, aby došlo k zrovnoprávnění studentů našich škol. Ve vizi navrhujeme titul profesní bakalář“
Jak je reálné, že se to v dohledné době podaří?
Jana Foltýnová, ředitelka SZŠ a VOŠZ Ostrava: „To už asi bude záležet na vůli ministerstva školství a ministerstva zdravotnictví. Myslím, že praxe ukazuje, že sester je nedostatek. Předpokládám, že se těmi závěry budou zabývat.“
Stanislav Folwarczny (ODS), náměstek hejtmana MS kraje: „Víte, že se vede obecně debata, jak dál postupovat s VOŠ, jestli mají své místo ve školském systému. VOŠ ale vznikly proto, aby se více zaměřili na odbornost, na praktickou výuku, a právě v těch odborných školách, si myslím, že je to velmi důležité.“
Do projektu se zapojily zdravotnické VOŠ z celé republiky.
Karel Štix, ředitel SZŠ a VOŠZ České Budějovice: „Já jsem byl v projektu zapojen jako expert, takže jsem se přímo těch průzkumů neúčastnil, ale některé věci jsem hodnotil. Spíše jsem ten projekt pozoroval z povzdálí jako předseda asociace zdravotnických škol. Projekt se mi moc líbil.“
Do projektu se zapojily zdravotnické VOŠ z celé republiky.
Jak je důležité změnit koncepci toho vyššího odborného školství co se zdravotnictví týká?
Karel Štix, ředitel SZŠ a VOŠZ České Budějovice: „Vzhledem k tomu, že historie našich vyšších odborných škol přesahuje čtvrt století, tak nazrál čas k tomu, aby se o vyšších odborných školách začalo mluvit jako o segmentu, který má co říct.“
Ivana Křížová, ředitelka SZŠ a VOŠZ Plzeň: „My jsme se do projektu zapojili jako partneři, máme ještě dva další partnery. Naším cílem bylo podívat se na jakousi reformu, která by mohla pomoci zdravotnímu školství.“
Mateřská škola Krajánek slaví páté výročí od svého založení. Mezi gratulanty byl i hejtman MS kraje Ivo Vondrák, který přinesl dětem dort.
Krajánek je zaměstnaneckou mateřskou školou krajského úřadu v Ostravě, využívají ji přednostně zaměstnanci úřadu, kterým se tak velmi zjednoduší péče o děti.
Ivo Vondrák (ANO), hejtman MS kraje: “Musím říct, že jsem nastoupil až ta školka tady byla. My jsme to též udělali na univerzitě, protože není nic příjemnějšího, než když mohou rodiče dát děti do školky, která je součástí toho pracovního prostoru.”
Jak sledujete ten vývoj během pěti let, jak se vám tady líbí?
Ivo Vondrák (ANO), hejtman MS kraje: “Myslím, že je to úžasné, strašně rád tady chodím každý rok. Někdy ke mně přijdou děti i do kanceláře, něco mi přinesou, nějaký dáreček.”
Když se zeptáte, jestli něco potřebují, oni řeknou, že ne, překvapí vás to?
Ivo Vondrák (ANO), hejtman MS kraje: “Nepřekvapí. Tady jeden chlapeček chtěl mobil, ale já si myslím, že na mobil má ještě chvilku čas, je třeba si užívat toho, že děti jsou kreativní. Mají tady spousty hraček, vyřádí se tady, to je to klíčové.”
Tomáš Kotyza, ředitel krajského úřadu MS kraje: “Mateřská škola je jeden ze špičkových benefitů, které kraj pro své zaměstnance má. Je to záležitost, která je velice moderní a umožňuje lidem vklidu odvést svou práci.”
Jaký je zájem?
Tomáš Kotyza, ředitel krajského úřadu MS kraje: “Zájem je velký. Kapacita zatím naštěstí vystačuje.”
Co byste do budoucna chtěli ještě vylepšit, co se týká výuky, vybavení a tak dále?
Tomáš Kotyza, ředitel krajského úřadu MS kraje: “Podobnou školku těžko někde najdete, záleží na učitelkách, paní ředitelce. Nestěžují si, nic nechtějí, mají vše, co potřebují.”
Co byste jí popřál k pěti letům?
Tomáš Kotyza, ředitel krajského úřadu MS kraje: “Dalších pět let, patnáct, dvacet, třicet, ať má pořád nadšené zákazníky a i tak skvělý personál, jaký tady pracuje.”
Fungování Krajánku si pochvalují rodiče i děti. Se zájmem jsou spokojení učitelé.
Kamila Juříčková, vedoucí učitelka MŠ Krajánek: “Začátky byly náročnější, protože jsme tady všichni byli noví, ale velmi dobře jsme se sžili, je tady taková rodinná atmosféra, je nám tady dobře s dětmi, rodiči i kolegy.”
Je to obvyklé, že krajský úřad má mateřskou školu pro své zaměstnance?
Kamila Juříčková, vedoucí učitelka MŠ Krajánek: “Já bych to přála všem velkým firmám, aby přijali takové podmínky pro své zaměstnance. Rodiče jak ráno přijíždí, předají děti do školky a můžou jít vklidu do práce.”
Jak jste se za těch pět let posunuli?
Kamila Juříčková, vedoucí učitelka MŠ krajánek: “My tady preferujeme takové prožitkové učení. Rádi cestujeme, jezdíme na výlety do přírody. Také navštěvujeme dům umění, loutkové divadlo nebo Zoo.”
Jak jste se vybavili za těch pět let, jaký je to rozdíl proti těm začátkům?
Kamila Juříčková, vedoucí učitelka MŠ krajánek: “Je to ohromný posun. Zřizovatel nám poskytnul finanční prostředky, abychom mohli dokoupit potřebné věci. Postupně jsme vybavili naše koutky, take se navýšila kapacita.”
Už jste vypustili nějaké děti dál do života?
Kamila Juříčková, vedoucí učitelka MŠ krajánek: “Bylo to smutné, ale už jsme vypustili dál naše první děti, v loňském roce šlo jedenáct dětí do světa. Letos opět odcházelo deset dětí, takže se školka už obměnila.”
Máte nějaké vize, nápady jak to tady ještě vylepšit i co se týká třeba té výchovy, výuky?
Kamila Juříčková, vedoucí učitelka MŠ krajánek: “Určitě, zrovna v letošním roce zařazujeme takovou angličtinu hrou. Máme také přípravu pro školáky. Snažíme se vždycky najít něco nového, čím bychom obohatili tu výuku.”
Cílem je, aby se děti bavili, ale také se leccos v předškolním věku naučily.
Anketa: “Hráli jsme si, šli jsme do kroužku. Byli jsme na výlet.”
Petr Udělka, učitel MŠ Krajánek: “Snažíme se program udělat zábavně, to znamená, že i my musíme být zábavní, musí to děti bavit a hlavně musí vídět, že to baví nás. Poctivě připravujeme program na každý den podle vzdělávacích programů a podle toho, co mají děti dělat.”
Nezbývá, než MŠ Krajánek popřát vše nejlepší do dalších pěti let.
Ostravský gymnazista Vít Kuldan si připsal mimořádný úspěch. Na největším festivalu studentských firem v Evropě zaujal porotu jeho způsob podnikání.
Osmnáctiletý student Vít Kuldan z Gymnázia Ostrava-Hrabůvka se zařadil mezi pět nejlepších ředitelů studentských firem v Evropě. Virtuální vyhlášení soutěže Alumni Leadership Award proběhlo v půli července z litevského Vilniusu, v rámci největšího festivalu podnikavosti mladých lidí v Evropě – Gen-E 2021.
Až 370 tisíc středoškoláků ze 40 evropských zemí soutěžilo uplynulý školní rok v programech nevládní organizace Junior Achievement o nejlepší podnikatelský počin. V rámci výuky podnikavosti a pod vedením svých učitelů zakládali reálné firmy, se kterými hospodařili.
Ti nejlepší z každé země nyní představili svůj byznys mezinárodní porotě a utkali se o vítězství v několika kategoriích. Ze 180 soutěžních firem měla Česká republika svého zástupce ve studentské firmě PEAK z Gymnázia Ostrava-Hrabůvka, která zvítězila v národním finále JA Studentská Firma roku 2021. Partě studentů pod vedením ředitele Víta Kuldana se povedlo za pár měsíců vymyslet a uvést na trh aplikaci, která pomáhá zábavnou formou rozšiřovat slovní zásobu v angličtině prostřednictvím filmů. „Cena mě velmi těší a rozhodně je pro mě zdrojem motivace. Svým způsobem to není ocenění jen pro mě, ale pro celou firmu, a já jsem velmi rád, že i díky ní můžeme naše působení v programu studentských firem označit za úspěšné. Spolu s kamarádkami jsme vstoupili do spolku JA Alumni a veškeré své zkušenosti z minulého roku chceme předat dalším studentským firmám a pomoct jim v cestě za TOP 3 umístěním v evropském finále,“ uvedl oceněný Vít Kuldan.
Mezinárodní porota v soutěži JA Alumni Leadership Award hodnotila jednotlivé ředitele studentských firem na základě mnoha kritérií. Důležitá byla například úroveň vůdčích schopností, podnikatelský duch, odpovědnost a snaha o neustálý rozvoj firmy. Svoji roli hrály také komunikační dovednosti, týmovost nebo zda ředitel v podnikání přemýšlí udržitelně. Ocenění získal český student společně s dalšími čtyřmi řediteli ze Slovenska, Švédska, Kypru a Spojeného království. „Myslím si, že porotu jsem zaujal díky svému nadšení pro náš produkt a celou firmu, ale hlavně díky tomu, jak moc mi studentská firma změnila život a ukázala, čemu bych se chtěl v budoucnu věnovat. Celé finále bylo uspořádáno skvěle, rozhodně to byl nejlepší on-line event, kterého jsem se zúčastnil. Všechny nás akorát mrzí, že jsme nemohli do Vilniusu jet a představit naši firmu osobně,“ dodal Vít Kuldan.
Festival Gen-E pořádá každoročně nevládní organizace JA Europe, letošní ročník „hostila“ a uspořádala Litva (JA Lithuania). V soutěžích studentských firem se nejvýše umístily firma Scribo ze Slovenska (kategorie the Company of the Year Competition) a firma Swim.me z Řecka (kategorie the European Enterprise Challenge).
Dnešní vyučování končí, jsem rád, že jste dávali pozor a budu se těšit na viděnou zase příště.
Redakčně upraveno / zkráceno.
Dobrý den, pokud vás zajímají novinky ze školního prostředí, pak jste u obrazovek právě včas. Začíná magazín TV Polar Studuj u nás. Tento díl začneme konferencí zdravotnických škol v Gongu, poté oslavíme páté narozeniny MŠ Krajánek v Ostravě a nakonec se podíváme na mezinárodní úspěch jednoho ze studentů Gymnázia Františka Hajdy v Ostravě.
Závěrečná konference projektu Inovace vyššího odborného vzdělávání ve zdravotnické oblasti se konala v ostravské multifunkční aule Gong a pořádala ji SZŠ a VOŠZ Ostrava.
Jana Foltýnová, ředitelka SZŠ a VOŠZ Ostrava: „Jedná se o projekt, který měl za cíl zpracovat analýzu vyššího odborného vzdělávání a současně představit vize.“
Co jste zjistili?
Jana Foltýnová, ředitelka SZŠ a VOŠZ Ostrava: „Analýza ukázala, že bude nezbytné se začít zabývat reformou zdravotnického školství.“
V jakém směru?
Jana Foltýnová, ředitelka SZŠ a VOŠZ Ostrava: „Například v tom směru, že tady existuje dvojkolejnost. Už delší dobu, od reformy v devadesátých letech existuje dvojkolejnost ve vzdělávání například všeobecných sester. Netýká se to jen všeobecných sester, protože těch oborů je více. Ale je to profesní skupina, která má nejpočetnější zastoupení. Jde nám o to, aby došlo k zrovnoprávnění studentů našich škol. Ve vizi navrhujeme titul profesní bakalář“
Jak je reálné, že se to v dohledné době podaří?
Jana Foltýnová, ředitelka SZŠ a VOŠZ Ostrava: „To už asi bude záležet na vůli ministerstva školství a ministerstva zdravotnictví. Myslím, že praxe ukazuje, že sester je nedostatek. Předpokládám, že se těmi závěry budou zabývat.“
Stanislav Folwarczny (ODS), náměstek hejtmana MS kraje: „Víte, že se vede obecně debata, jak dál postupovat s VOŠ, jestli mají své místo ve školském systému. VOŠ ale vznikly proto, aby se více zaměřili na odbornost, na praktickou výuku, a právě v těch odborných školách, si myslím, že je to velmi důležité.“
Do projektu se zapojily zdravotnické VOŠ z celé republiky.
Karel Štix, ředitel SZŠ a VOŠZ České Budějovice: „Já jsem byl v projektu zapojen jako expert, takže jsem se přímo těch průzkumů neúčastnil, ale některé věci jsem hodnotil. Spíše jsem ten projekt pozoroval z povzdálí jako předseda asociace zdravotnických škol. Projekt se mi moc líbil.“
Do projektu se zapojily zdravotnické VOŠ z celé republiky.
Jak je důležité změnit koncepci toho vyššího odborného školství co se zdravotnictví týká?
Karel Štix, ředitel SZŠ a VOŠZ České Budějovice: „Vzhledem k tomu, že historie našich vyšších odborných škol přesahuje čtvrt století, tak nazrál čas k tomu, aby se o vyšších odborných školách začalo mluvit jako o segmentu, který má co říct.“
Ivana Křížová, ředitelka SZŠ a VOŠZ Plzeň: „My jsme se do projektu zapojili jako partneři, máme ještě dva další partnery. Naším cílem bylo podívat se na jakousi reformu, která by mohla pomoci zdravotnímu školství.“
Mateřská škola Krajánek slaví páté výročí od svého založení. Mezi gratulanty byl i hejtman MS kraje Ivo Vondrák, který přinesl dětem dort.
Krajánek je zaměstnaneckou mateřskou školou krajského úřadu v Ostravě, využívají ji přednostně zaměstnanci úřadu, kterým se tak velmi zjednoduší péče o děti.
Ivo Vondrák (ANO), hejtman MS kraje: “Musím říct, že jsem nastoupil až ta školka tady byla. My jsme to též udělali na univerzitě, protože není nic příjemnějšího, než když mohou rodiče dát děti do školky, která je součástí toho pracovního prostoru.”
Jak sledujete ten vývoj během pěti let, jak se vám tady líbí?
Ivo Vondrák (ANO), hejtman MS kraje: “Myslím, že je to úžasné, strašně rád tady chodím každý rok. Někdy ke mně přijdou děti i do kanceláře, něco mi přinesou, nějaký dáreček.”
Když se zeptáte, jestli něco potřebují, oni řeknou, že ne, překvapí vás to?
Ivo Vondrák (ANO), hejtman MS kraje: “Nepřekvapí. Tady jeden chlapeček chtěl mobil, ale já si myslím, že na mobil má ještě chvilku čas, je třeba si užívat toho, že děti jsou kreativní. Mají tady spousty hraček, vyřádí se tady, to je to klíčové.”
Tomáš Kotyza, ředitel krajského úřadu MS kraje: “Mateřská škola je jeden ze špičkových benefitů, které kraj pro své zaměstnance má. Je to záležitost, která je velice moderní a umožňuje lidem vklidu odvést svou práci.”
Jaký je zájem?
Tomáš Kotyza, ředitel krajského úřadu MS kraje: “Zájem je velký. Kapacita zatím naštěstí vystačuje.”
Co byste do budoucna chtěli ještě vylepšit, co se týká výuky, vybavení a tak dále?
Tomáš Kotyza, ředitel krajského úřadu MS kraje: “Podobnou školku těžko někde najdete, záleží na učitelkách, paní ředitelce. Nestěžují si, nic nechtějí, mají vše, co potřebují.”
Co byste jí popřál k pěti letům?
Tomáš Kotyza, ředitel krajského úřadu MS kraje: “Dalších pět let, patnáct, dvacet, třicet, ať má pořád nadšené zákazníky a i tak skvělý personál, jaký tady pracuje.”
Fungování Krajánku si pochvalují rodiče i děti. Se zájmem jsou spokojení učitelé.
Kamila Juříčková, vedoucí učitelka MŠ Krajánek: “Začátky byly náročnější, protože jsme tady všichni byli noví, ale velmi dobře jsme se sžili, je tady taková rodinná atmosféra, je nám tady dobře s dětmi, rodiči i kolegy.”
Je to obvyklé, že krajský úřad má mateřskou školu pro své zaměstnance?
Kamila Juříčková, vedoucí učitelka MŠ Krajánek: “Já bych to přála všem velkým firmám, aby přijali takové podmínky pro své zaměstnance. Rodiče jak ráno přijíždí, předají děti do školky a můžou jít vklidu do práce.”
Jak jste se za těch pět let posunuli?
Kamila Juříčková, vedoucí učitelka MŠ krajánek: “My tady preferujeme takové prožitkové učení. Rádi cestujeme, jezdíme na výlety do přírody. Také navštěvujeme dům umění, loutkové divadlo nebo Zoo.”
Jak jste se vybavili za těch pět let, jaký je to rozdíl proti těm začátkům?
Kamila Juříčková, vedoucí učitelka MŠ krajánek: “Je to ohromný posun. Zřizovatel nám poskytnul finanční prostředky, abychom mohli dokoupit potřebné věci. Postupně jsme vybavili naše koutky, take se navýšila kapacita.”
Už jste vypustili nějaké děti dál do života?
Kamila Juříčková, vedoucí učitelka MŠ krajánek: “Bylo to smutné, ale už jsme vypustili dál naše první děti, v loňském roce šlo jedenáct dětí do světa. Letos opět odcházelo deset dětí, takže se školka už obměnila.”
Máte nějaké vize, nápady jak to tady ještě vylepšit i co se týká třeba té výchovy, výuky?
Kamila Juříčková, vedoucí učitelka MŠ krajánek: “Určitě, zrovna v letošním roce zařazujeme takovou angličtinu hrou. Máme také přípravu pro školáky. Snažíme se vždycky najít něco nového, čím bychom obohatili tu výuku.”
Cílem je, aby se děti bavili, ale také se leccos v předškolním věku naučily.
Anketa: “Hráli jsme si, šli jsme do kroužku. Byli jsme na výlet.”
Petr Udělka, učitel MŠ Krajánek: “Snažíme se program udělat zábavně, to znamená, že i my musíme být zábavní, musí to děti bavit a hlavně musí vídět, že to baví nás. Poctivě připravujeme program na každý den podle vzdělávacích programů a podle toho, co mají děti dělat.”
Nezbývá, než MŠ Krajánek popřát vše nejlepší do dalších pěti let.
Ostravský gymnazista Vít Kuldan si připsal mimořádný úspěch. Na největším festivalu studentských firem v Evropě zaujal porotu jeho způsob podnikání.
Osmnáctiletý student Vít Kuldan z Gymnázia Ostrava-Hrabůvka se zařadil mezi pět nejlepších ředitelů studentských firem v Evropě. Virtuální vyhlášení soutěže Alumni Leadership Award proběhlo v půli července z litevského Vilniusu, v rámci největšího festivalu podnikavosti mladých lidí v Evropě – Gen-E 2021.
Až 370 tisíc středoškoláků ze 40 evropských zemí soutěžilo uplynulý školní rok v programech nevládní organizace Junior Achievement o nejlepší podnikatelský počin. V rámci výuky podnikavosti a pod vedením svých učitelů zakládali reálné firmy, se kterými hospodařili.
Ti nejlepší z každé země nyní představili svůj byznys mezinárodní porotě a utkali se o vítězství v několika kategoriích. Ze 180 soutěžních firem měla Česká republika svého zástupce ve studentské firmě PEAK z Gymnázia Ostrava-Hrabůvka, která zvítězila v národním finále JA Studentská Firma roku 2021. Partě studentů pod vedením ředitele Víta Kuldana se povedlo za pár měsíců vymyslet a uvést na trh aplikaci, která pomáhá zábavnou formou rozšiřovat slovní zásobu v angličtině prostřednictvím filmů. „Cena mě velmi těší a rozhodně je pro mě zdrojem motivace. Svým způsobem to není ocenění jen pro mě, ale pro celou firmu, a já jsem velmi rád, že i díky ní můžeme naše působení v programu studentských firem označit za úspěšné. Spolu s kamarádkami jsme vstoupili do spolku JA Alumni a veškeré své zkušenosti z minulého roku chceme předat dalším studentským firmám a pomoct jim v cestě za TOP 3 umístěním v evropském finále,“ uvedl oceněný Vít Kuldan.
Mezinárodní porota v soutěži JA Alumni Leadership Award hodnotila jednotlivé ředitele studentských firem na základě mnoha kritérií. Důležitá byla například úroveň vůdčích schopností, podnikatelský duch, odpovědnost a snaha o neustálý rozvoj firmy. Svoji roli hrály také komunikační dovednosti, týmovost nebo zda ředitel v podnikání přemýšlí udržitelně. Ocenění získal český student společně s dalšími čtyřmi řediteli ze Slovenska, Švédska, Kypru a Spojeného království. „Myslím si, že porotu jsem zaujal díky svému nadšení pro náš produkt a celou firmu, ale hlavně díky tomu, jak moc mi studentská firma změnila život a ukázala, čemu bych se chtěl v budoucnu věnovat. Celé finále bylo uspořádáno skvěle, rozhodně to byl nejlepší on-line event, kterého jsem se zúčastnil. Všechny nás akorát mrzí, že jsme nemohli do Vilniusu jet a představit naši firmu osobně,“ dodal Vít Kuldan.
Festival Gen-E pořádá každoročně nevládní organizace JA Europe, letošní ročník „hostila“ a uspořádala Litva (JA Lithuania). V soutěžích studentských firem se nejvýše umístily firma Scribo ze Slovenska (kategorie the Company of the Year Competition) a firma Swim.me z Řecka (kategorie the European Enterprise Challenge).
Dnešní vyučování končí, jsem rád, že jste dávali pozor a budu se těšit na viděnou zase příště.
Redakčně upraveno / zkráceno.