Pod výzvu se podepsaly akademické kapacity:
prof. MUDr. Jan Lata, CSc., rektor Ostravské univerzity za vedení OU
doc. Mgr. Robert Antonín, Ph.D., děkan Filozofické fakulty OU
doc. PhDr. Alice Gojová, Ph.D., děkanka Fakulty sociálních studií OU
doc. RNDr. Jan Hradecký, Ph.D., děkan Přírodovědecké fakulty OU
doc. Mgr. Tomáš Jarmara, Ph.D., děkan Pedagogické fakulty OU
doc. MgA. František Kowolowski, děkan Fakulty umění OU
Mgr. Stanislav Ožana, předseda studentské komory Akademického senátu OU
Podle akademiků je ekonomická přínosnost projektu přinejmenším diskutabilní, "megalomanská" stavba ale jednoznačně:
- poškodí místní ekosystémy, a to jak ty suchozemské, tak především ty vázané na koryto a nivu řeky,
- poškodí zdroje vody, a to jak povrchové, tak podzemní,
- zásadně poškodí charakter cenného území PP Hraniční meadry Odry, které náleží mezi Evropsky významné lokality Natury 2000,
- výstavba zabere úrodnou půdu a nenávratně ji zničí,
- celkově ohrozí hydrologickou bilanci území, což bude mít další návazné dopady na kvalitu životního prostředí našeho regionu,
- rizikově ohrozí biodiverzitu území vázaného na fenomén říční krajiny Odry, atd.
Řeka Odra by měla být za několik let splavná pro lodní dopravu až do Ostravy, později až k letišti v Mošnově, které se bude s největší pravděpodobností specializovat na nákladní leteckou dopravu. Projekt spočívající ve splavnění Odry z polského území do Ostravy, schválila v pondělí ráno Vláda ČR. Na úpravu koryta, vybudování kanálu u Bohumína, stavbu přístavišť a další zařízení by mělo jít 15 miliard korun.