Prázdniny jsou u konce, nicméně cyklistická sezona má před sebou ještě několik aktivních týdnů. Policie ve spolupráci s BESIP tak nepolevuje v preventivních kontrolách. Jejich hlídku bylo vidět i na cyklostezce Koleje.
Darina Veselá, PČR ÚO Nový Jičín, oddělení prevence: “Opakujeme jim základní pravidla bezpečnosti. Určitě mezi to nejdůležitější pravidlo patří, mít na sobě cyklistickou přilbu, která musí být správně připevněná. Dnes jsme tady zaznamenali spoustu případů, kdy ty řemínky jsou pod bradou volné a ta cyklistická přilba by nemusela plnit tu funkci, co má. Mezi bradou a tím řemínkem by měl být takový prostor, aby tam maximálně vešly dva prsty.”
Zákon určuje povinnost přilby pro cyklisty do 18 let, preventisté tu ale apelovali na nošení přilby v každém věku.
Darina Veselá, PČR ÚO Nový Jičín, oddělení prevence: “Dokonce jsme tady dneska měli pána, který nám říkal, že měl nehodu na kole a díky tomu, že tu přilbu měl, takže mu opravdu zachránila život. Že ta přilba při tom pádu byla na čtyři kusy a ta hlava naštěstí zůstala v pořádku. Měl tam sice nějaké jiné zranění, ale sám uznal, že je důležité, že přežil, že tu helmu měl.”
kontrolovaní cyklisté:
“Ano, na kole jedině s přilbou.”
“V našem věku už si musíme chránit hlavy.”
Obecně je lepší koupit si přilbu v kamenném obchodě a vyzkoušet si, jak sedí. Preventisté nedoporučují ani nákup takzvaně z druhé ruky, protože není známo, jestli s danou přilbou neměl předchozí majitel pád, a pokud ano, mohly by v ní být mikropraskliny a svou roli už neplní na sto procent.
Dále byla tato preventivní kontrola zaměřena i na správné vybavení kol.
Pavel Blahut, krajský koordinátor BESIP: “Nová kola většinou výrobce nebo prodejce nevybavuje těmi předepsanými věcmi, jako jsou odrazky. Proto i spousta lidí, kteří si takové kolo kupují, zapomínají nebo neví o té povinnosti, mít kolo vybaveno odrazkami. Protože pro řidiče cyklisty platí stejné předpisy, musí to kolo mít technicky způsobilé pro provoz. Dodáváme nálepky, vysvětlujeme, kam se mají umístit, popřípadě kde koupit ty odrazky, aby ten řidič byl včas spatřitelný. Za odměnu dostávají třeba i navíc nějaké reflexní oděvní doplňky typu reflexní vesty nebo reflexní kšandy. Přece jenom ten cyklista, když je dobře viděn pro všechny účastníky z větší vzdálenosti, je to pro všechny bezpečné.”
kontrolovaní cyklisté:
“Na špicích nemám odrazky, ale jinak mám kolo v pořádku.”
“Měl jsem všechno v pořádku. vyzkoušel jsem si i ty opilecké brýle, bylo to náročné. Opravdu jsem ztrácel balanc. Na kole jedině bez alkoholu.”
Darina Veselá, PČR ÚO Nový Jičín, oddělení prevence: “Určitě dneska i cyklisty upozorňujeme, že v rámci zákona jsou bráni jako řidiči, i když jedou na kole. Takže je třeba dbát to, že za jízdy v sobě nebudou mít žádný alkohol. Dále můžeme zmínit, co je důležité, když jede třeba více cyklistů, aby skutečně jeli za sebou, nejeli vedle sebe, protože potom tvoří velkou překážku v silničním provozu například, ale toto pravidlo je potřeba dodržovat i na cyklostezce. Dále, co je hodně nebezpečné, je například mít během jízdy sluchátka. Opravdu je třeba vnímat to okolí, slyšet, co se okolo děje.”
Znám je případ, který se stal loni, kdy vjel 14 letý chlapec na kole se sluchátky na uších před projíždějící vlak v Kopřivnici.