Pro děti to vypadalo jako běžný den v mateřince, až na to že se v budově na ulici Poštovní pohyboval neobvyklý počet pedagogů, tedy těch budoucích. Přijela tu třicítka studentů z Univerzity Mateja Bela z Banské Bystrice, z Vysoké školy aplikovaných věd z polské Ratiboři a ze zaštiťující katedry preprimární a primární pedagogiky Ostravské univerzity, a to v rámci projektu Erasmus plus.
Karin Fodorová, Pedagogická fakulta Ostravské univerzity: “Hlavním cílem je inovace ve vzdělávání v mateřských školách. Jsem velmi ráda, že paní ředitelka vyslyšela mnou prosbou, zdali bychom mohli navštívit tuto zcela výjimečnou mateřskou školu. Výjimečnou tím, že je jiná, co se týká i architektonického uskupení a velikostí, ale i lokalitou, protože se studenty jsme převážně v Ostravě, tam taky navštívíme dvě mateřské školy.”
Pavla Honová, ředitelka Mateřské školy Studénka: “Pro studenty jsme nachystali běžnou práci, kterou provádíme v mateřské škole. V rámci předškolního vzdělávání se jedná o procesy, které směřují k novému rámcovému vzdělávacímu programu. Jedná se hlavně o individualizaci vzdělávání, která je nastavená na základě diagnostických procesů, které tady probíhají. To znamená, že diagnostikujeme každé dítě a na základě toho, těch jeho kompetenci, potom rozvíjíme to vzdělávání tak, aby bylo přímo šité na míru tomu dítěti. A v neposlední řadě, to je taková trošičku výjimka v mateřských školách, kdy se jedná o tandemovou výuku, protože v menších mateřských školách se to z organizačního hlediska dělat nedá. Kdežto tady v té šestitřídní mateřské škole je tandemová výuka založená na tom, že synchronně působí dva pedagogové ve třídě, a to v tom hlavním časovém vzdělávacím úseku.”
Julia Żyła, Vysoká škola aplikovaných věd, Raciborz: "Učíme se tady ve školce o různých novinkách. Moc se nám to líbí, je tu spousta různých koutků, kde si děti mohou procvičovat písmena. Je mnoho novinek, které můžeme zavést i u nás.”
Hana Szlaurová, Pedagogická fakulta Ostravské univerzity: “Můžeme navazovat vztahy se studentkami ze Slovenska a z Polska a zároveň právě můžeme navštěvovat mateřské školy, podívat se, jak to funguje třeba i jinde. Je to úplně super, že můžeme vidět, jak pracují paní učitelky a jak to můžeme potom my využít v naší praxi.”
Karin Fodorová, Pedagogická fakulta Ostravské univerzity: “Konkrétní zaměření projektu, to jsou inovace ve vzdělávání, které se především dotýkají nových metod ve vzdělávání. Je to tedy spojení vzdělávací oblasti s praxí. Takže jsme navštívili i různé jiné instituce, nejen mateřské školy, ale i Dolní oblast Vítkovic nebo Landek historické hornické centrum. A spoustu jiných, kdy v podstatě i tímto chceme představit studentům vzdělávání v koncepci STEM, která třeba v České republice není až tak probádaná ani uplatňovaná.”
Pavla Honová, ředitelka Mateřské školy Studénka: “Pro nás je toto setkání hodně významné, protože můžeme prezentovat svou práci i na Slovensku, i v Polské republice. Studenti de facto mají možnost srovnání, jakým způsobem se provádí výuka u nich a jakým způsobem se provádí u nás.”
Studenti ze tří zemí strávili ve studénecké mateřské škole dopoledne, celkem společně v rámci projektu prožili na severu Moravy celý týden.