Dopravníkový systém, s délkou 250 metrů, který obsahuje přes 1 kilometr modulárního pásu, automatizuje přepravu výroby na balicí linku a nahrazuje tak manipulaci pomocí vysokozdvižných a ručně vedených vozíků. Klíčovým prvkem je sofistikovaný bufferovací systém s kapacitou 135 paletových míst, řízený špičkovým softwarovým řešením. „Námi vyvinutý a navržený dopravníkový systém umožní lépe zvládat špičky ve výrobě a minimalizovat ztráty způsobené přetížením výrobní linky. Dopravník jsme přizpůsobili na míru výrobnímu procesu a průběžně upravovali podle požadavků zákazníka,“ uvedl Adam Majewski, obchodní manažer OSTROJe.
Nový systém dokáže přepravit až 62 palet za hodinu, což odpovídá zpracování 22 000 m² kartonových obalů za hodinu. Navíc umožňuje přepravu atypických a nadrozměrných palet, což dále rozšiřuje flexibilitu výrobního procesu. „Automatizace transportu nám pomohla výrazně zvýšit bezpečnost na pracovišti, minimalizovat riziko kolizí a zjednodušit logistiku díky snížení počtu potřebných vysokozdvižných vozíků,“ sdělil Josef Chalupný, COO Model Obaly a dodal: „Díky novému dopravníkovému systému jsme optimalizovali balení výrobků a zlepšili efektivitu celého procesu, což přineslo plynulejší provoz a lepší využití balicí linky.“
Součástí projektu byly také prvky pro efektivní manipulaci s výrobky, například automatické vozíky, přesuvny a točny. Na přání zákazníka byly během instalace připojeny další výrobní stroje a řídicí systém byl rozšířen o nové funkce. „Otestovali jsme všechny funkce linky a maximální kapacitu přepravovaných výrobků tak, že výrobní stroje byly po dobu zátěžového textu spuštěny na jejich maximální kapacitu,“ řekl Martin Čmiel, ředitel divize Důlní a průmyslové technologie OSTROJ.
OSTROJ při návrhu a realizaci projektu využil moderní technologie, jako je software Visual Components pro simulaci materiálových toků, a virtuální realitu, která usnadnila prezentaci návrhu a konzultace se zákazníkem. Díky těmto digitálním technologiím se podařilo optimalizovat celý systém a odstranit případné nedostatky již ve fázi návrhu a konstrukce nové linky.
Testování probíhalo za reálných provozních podmínek, včetně simulace maximálního výkonu výrobních strojů a nově instalovaného dopravníkového systému. OSTROJ také optimalizoval prostředí pro snadnou obsluhu a ovládání včetně umožnění vzdáleného přístupu pro obsluhu a servis linky.
Realizace projektu trvala sedm měsíců od podpisu smlouvy do spuštění provozu v lednu 2025. „Dopravníkový systém jsme do Moravských Budějovic přepravili sedmi kamiony a dvěma menšími nákladními auty. Samotná montáž trvala dva měsíce a probíhala za plného provozu, takže zákazník neměl žádné prostoje ve výrobě,“ doplnil Martin Čmiel.