Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>
Dopravní revue

Dopravní revue

Miroslav Svozil, náměstek primátora Ostravy: Kolejová doprava jako součást vize pro Ostravu

Lukáš Zavadil, TV Polar: Vítám vás v pořadu Dopravní revue, dnes speciální vydání zaměřené na Ostravu, a to s náměstkem primátora Ostravy Miroslavem Svozilem. Vítám Vás ve studiu.

Miroslav Svozil (ODS), náměstek primátora Ostravy: Dobrý den.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Dnes se tedy s Vámi rád zaměřím na kolejovou dopravu a možná začneme obecně. Jaká je vize Ostravy pro kolejovou dopravu, tedy hlavně tramvajovou, jakou má budoucnost a proč?

Miroslav Svozil (ODS), náměstek primátora Ostravy: Tramvajová doprava bude i do budoucna páteří městské hromadné dopravy. Proč? Tramvaj je kapacitní, je bezemisní, co se týče ekonomiky myslím si, že zejména v budoucnu bude velmi přijatelná. Myslím si, že zejména v oblasti tramvají náš dopravní podnik se může pyšnit snad nejmodernější dopravní flotilou v České republice. Čili investujeme do tramvají, ale pochopitelně investujeme i do kolejí, do tramvajových cest.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Můžeme zmínit nebo uvést příklady měst, která se dají alespoň v některých parametrech srovnat s Ostravou a tedy zkusit namodelovat směry kudy jít, kudy například ne? Tedy z Vašeho pohledu.

Miroslav Svozil (ODS), náměstek primátora Ostravy: Jsou to ta města, která si zachovala své tramvajové systémy. Hodně takových měst je v Německu. Mým velkým vzorem byl vždy Berlín, ale ten je moc velký. Čili uvedu spíše dopravní systém v Porúří. Nově chci velmi zmínit a pochválit Francii, Švýcarsko. Francouzi v minulosti zrušili veškeré tramvajové systémy, dneska po posledních dvaceti letech víceméně asi 40 francouzských měst obnovilo tramvajovou dopravu.

Lukáš Zavadil, TV Polar: K tramvajím se dostaneme, teď jenom rychlý skok k železnici jako takové, myslím tím vlaky. V jakém stádiu je modernizace železničního uzlu? Týká se to hlavního nádraží, jaké jsou plány?

Miroslav Svozil (ODS), náměstek primátora Ostravy: To je obrovský projekt. Je to obrovský projekt za 25 miliard korun. Pracovně se nazývá "Modernizace železničního uzlu Ostrava hlavní nádraží", ale ve skutečnosti je to totální renovace tratě od Svinova po hlavní nádraží až po Hrušov a také po nádraží Ostrava střed. Pokusím se uvést alespoň některé klíčové body, které tento prvek obsahuje. Rozhodně je to třetí kolej mezi těmito uzly. Je tam přesmyk na hlavním nádraží směrem na Frýdlantskou dráhu, je tam vybudování podchodu pod hlavním nádražím a totální přestavba i celého prostoru před hlavním nádražím, kde se bude ve finále podílet i město. Ta provozní rychlost od Svinova po hlavní nádraží by cílově měla být osmdesát kilometrů v hodině a i vysokorychlostní vlaky by měly tuto trať projíždět od Svinova až po hlavní.

Lukáš Zavadil, TV Polar: V jakém stadiu je ten projekt?

Miroslav Svozil (ODS), náměstek primátora Ostravy: Projektuje se. Teď nevím jak mohu být dalece optimista, ale nejbližší možný začátek realizace je rok 2025.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Zmínil jste vysokorychlostní trať, co vše tento další velký projekt pro Ostravu znamená?

Miroslav Svozil (ODS), náměstek primátora Ostravy: Znamená strašně moc. Já velmi rád se dožiju cílového stavu, někdy dejme tomu koncem této dekády, ale pro občana je klíčové, že cílem toho českého projektu by mělo být dostat se z Ostravy do Prahy pod dvě hodiny. Momentálně se projektuje úsek, ono se to nazývá vysokorychlostní trať "Moravská brána římská dvě" od Hranic po Ostravu Svinov a projektuje se to jako samostatné těleso a na rychlost 320 kilometrů v hodině. Ty návazné úseky jsou směrem na Brno, tam momentálně se projektuje pouhá modernizace tratě Brno-Přerov. Paralelně se projektuje vysokorychlostní trať z Prahy do Brna. Čili měly by to být takové tři úseky. Znovu říkám, ten cíl by měl být dostat se do Prahy pod dvě hodiny.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Pojďme zpátky k tramvajím. Zkusíme zmínit konkrétní projekty, které Ostrava chystá. Co třeba obnova tramvajových tratí a ta zvýšená rychlost na osmdesát kilometrů za hodinu. Kde všude vám ještě zbývá takto upravit tramvajové tratě?

Miroslav Svozil (ODS), náměstek primátora Ostravy: Takové úseky už některé víceméně jsou v realizaci a občané po nich cestují. Uvedu příklad jako od Černé louky po Hranečník letos, a to bude velká výluka a týká se to Poruby, Opavska.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Ostravany určitě bude zajímat také projekt tramvajové trati na osmý obvod. V jakém je tento projekt stádiu?

Miroslav Svozil (ODS), náměstek primátora Ostravy: Tady toto mě moc netěší. Momentálně probíhá ekologická analýza. Tuto ekologickou analýzu vede Úřad Moravskoslezského kraje, čili jde to momentálně mimo statutární město Ostravu. Teď proběhlo řízení a veřejné slyšení, čili předpokládám, že se vypořádají jednotlivé názory a připomínky. Čili tady, co se týče budoucnosti tohoto projektu budu hodně opatrný. Asi svaté bude ekologické vyhodnocení, proto já zastávám názor, že město Ostrava musí mít nachystáno ne jeden tramvajový projekt, ale několik dalších možných alternativ.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Jaké jsou tedy další úvahy? Zvažuje Ostrava rozšíření tramvajových tratí i na další místa například v rámci územního plánu?

Miroslav Svozil (ODS), náměstek primátora Ostravy: Samozřejmě takovou jednodušší myšlenkou a možná míň náročnou je to, upozorňuji, myšlenka protáhnout tramvaj z Černého potoka až na Landek, což je vyhledávané rekreační místo. Asi by to občany Ostravy velmi potěšilo. Nově, a to je obnovená myšlenka, souvisí s budováním nové Karoliny a s myšlenkou další výstavby mezi Dolní oblasti Vítkovic a tedy Novou Karolinou. Pracovně se to nazývá Žofinka, pakliže se povede tento projekt, tak opět myšlenka druhého propojení mezi Dolní oblastí a centrem města se obnovila a velmi vážně se o ní uvažuje.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Pak tady mám další velký projekt, o kterém jsme, tedy alespoň my v Dopravním revue, už dříve hovořili. To je tramvajová rychlodráha z Ostravy přes Orlovou do Karviné. V jaké fázi je ten projekt v současné době a co se změnilo na něm?

Miroslav Svozil (ODS), náměstek primátora Ostravy: Ano, velmi rád okomentuji. Musím poctivě přiznat, je to projekt Moravskoslezského kraje a pochopitelně se týká i našeho statutárního města. Momentálně se finišuje studie proveditelnosti s tím, aby posléze byl zadán investiční záměr. Město a kraj by měli mezi sebou na podporu tohoto projektu uzavřít memorandum. Pochopitelně kraj je první. Já bych byl velmi rád, kdyby se z pozice města povedlo to memorandum uzavřít do konce tohoto volebního období.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Bude se Ostrava podílet na financování toho projektu?

Miroslav Svozil (ODS), náměstek primátora Ostravy: Tento projekt by měl být financován zejména z evropských peněz. Bavíme se pochopitelně o miliardách. Můžeme prozradit, co zatím vím z té studie proveditelnosti, že by mělo vést zejména po stávajících vlečkách OKD a dejme tomu po tělesu původní Košicko-bohumínské dráhy. Já jenom velmi pracovně, a to by mohlo občany zajímat, to propojení na ostravskou síť, asi by mohlo být v Hranečníku, a ty lukrativní zastávky pro naše občany by například mohla být zoo. Představte si ty tramvaj do ZOO. Pak následně na nové zajímavé destinace v karvinském okrese, například Šikmý kostel. Čili myslím si, že by to bylo hodně zajímavé.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Myslím, že naši diváci budou držet palce, aby se nejen tento projekt podařil. Náměstek primátora Ostravy Miroslav Svozil. Já vám děkuju za návštěvu u nás ve studiu.

Miroslav Svozil (ODS), náměstek primátora Ostravy: Také děkuji. Na shledanou.

Redakčně upraveno / zkráceno.

Mohlo by Vás také zajímat

Pořad: Dopravní revue
Miroslav Svozil, náměstek primátora Ostravy: Kolejová doprava jako součást vize pro Ostravu
01. června 2022, 18:20

Lukáš Zavadil, TV Polar: Vítám vás v pořadu Dopravní revue, dnes speciální vydání zaměřené na Ostravu, a to s náměstkem primátora Ostravy Miroslavem Svozilem. Vítám Vás ve studiu.

Miroslav Svozil (ODS), náměstek primátora Ostravy: Dobrý den.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Dnes se tedy s Vámi rád zaměřím na kolejovou dopravu a možná začneme obecně. Jaká je vize Ostravy pro kolejovou dopravu, tedy hlavně tramvajovou, jakou má budoucnost a proč?

Miroslav Svozil (ODS), náměstek primátora Ostravy: Tramvajová doprava bude i do budoucna páteří městské hromadné dopravy. Proč? Tramvaj je kapacitní, je bezemisní, co se týče ekonomiky myslím si, že zejména v budoucnu bude velmi přijatelná. Myslím si, že zejména v oblasti tramvají náš dopravní podnik se může pyšnit snad nejmodernější dopravní flotilou v České republice. Čili investujeme do tramvají, ale pochopitelně investujeme i do kolejí, do tramvajových cest.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Můžeme zmínit nebo uvést příklady měst, která se dají alespoň v některých parametrech srovnat s Ostravou a tedy zkusit namodelovat směry kudy jít, kudy například ne? Tedy z Vašeho pohledu.

Miroslav Svozil (ODS), náměstek primátora Ostravy: Jsou to ta města, která si zachovala své tramvajové systémy. Hodně takových měst je v Německu. Mým velkým vzorem byl vždy Berlín, ale ten je moc velký. Čili uvedu spíše dopravní systém v Porúří. Nově chci velmi zmínit a pochválit Francii, Švýcarsko. Francouzi v minulosti zrušili veškeré tramvajové systémy, dneska po posledních dvaceti letech víceméně asi 40 francouzských měst obnovilo tramvajovou dopravu.

Lukáš Zavadil, TV Polar: K tramvajím se dostaneme, teď jenom rychlý skok k železnici jako takové, myslím tím vlaky. V jakém stádiu je modernizace železničního uzlu? Týká se to hlavního nádraží, jaké jsou plány?

Miroslav Svozil (ODS), náměstek primátora Ostravy: To je obrovský projekt. Je to obrovský projekt za 25 miliard korun. Pracovně se nazývá "Modernizace železničního uzlu Ostrava hlavní nádraží", ale ve skutečnosti je to totální renovace tratě od Svinova po hlavní nádraží až po Hrušov a také po nádraží Ostrava střed. Pokusím se uvést alespoň některé klíčové body, které tento prvek obsahuje. Rozhodně je to třetí kolej mezi těmito uzly. Je tam přesmyk na hlavním nádraží směrem na Frýdlantskou dráhu, je tam vybudování podchodu pod hlavním nádražím a totální přestavba i celého prostoru před hlavním nádražím, kde se bude ve finále podílet i město. Ta provozní rychlost od Svinova po hlavní nádraží by cílově měla být osmdesát kilometrů v hodině a i vysokorychlostní vlaky by měly tuto trať projíždět od Svinova až po hlavní.

Lukáš Zavadil, TV Polar: V jakém stadiu je ten projekt?

Miroslav Svozil (ODS), náměstek primátora Ostravy: Projektuje se. Teď nevím jak mohu být dalece optimista, ale nejbližší možný začátek realizace je rok 2025.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Zmínil jste vysokorychlostní trať, co vše tento další velký projekt pro Ostravu znamená?

Miroslav Svozil (ODS), náměstek primátora Ostravy: Znamená strašně moc. Já velmi rád se dožiju cílového stavu, někdy dejme tomu koncem této dekády, ale pro občana je klíčové, že cílem toho českého projektu by mělo být dostat se z Ostravy do Prahy pod dvě hodiny. Momentálně se projektuje úsek, ono se to nazývá vysokorychlostní trať "Moravská brána římská dvě" od Hranic po Ostravu Svinov a projektuje se to jako samostatné těleso a na rychlost 320 kilometrů v hodině. Ty návazné úseky jsou směrem na Brno, tam momentálně se projektuje pouhá modernizace tratě Brno-Přerov. Paralelně se projektuje vysokorychlostní trať z Prahy do Brna. Čili měly by to být takové tři úseky. Znovu říkám, ten cíl by měl být dostat se do Prahy pod dvě hodiny.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Pojďme zpátky k tramvajím. Zkusíme zmínit konkrétní projekty, které Ostrava chystá. Co třeba obnova tramvajových tratí a ta zvýšená rychlost na osmdesát kilometrů za hodinu. Kde všude vám ještě zbývá takto upravit tramvajové tratě?

Miroslav Svozil (ODS), náměstek primátora Ostravy: Takové úseky už některé víceméně jsou v realizaci a občané po nich cestují. Uvedu příklad jako od Černé louky po Hranečník letos, a to bude velká výluka a týká se to Poruby, Opavska.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Ostravany určitě bude zajímat také projekt tramvajové trati na osmý obvod. V jakém je tento projekt stádiu?

Miroslav Svozil (ODS), náměstek primátora Ostravy: Tady toto mě moc netěší. Momentálně probíhá ekologická analýza. Tuto ekologickou analýzu vede Úřad Moravskoslezského kraje, čili jde to momentálně mimo statutární město Ostravu. Teď proběhlo řízení a veřejné slyšení, čili předpokládám, že se vypořádají jednotlivé názory a připomínky. Čili tady, co se týče budoucnosti tohoto projektu budu hodně opatrný. Asi svaté bude ekologické vyhodnocení, proto já zastávám názor, že město Ostrava musí mít nachystáno ne jeden tramvajový projekt, ale několik dalších možných alternativ.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Jaké jsou tedy další úvahy? Zvažuje Ostrava rozšíření tramvajových tratí i na další místa například v rámci územního plánu?

Miroslav Svozil (ODS), náměstek primátora Ostravy: Samozřejmě takovou jednodušší myšlenkou a možná míň náročnou je to, upozorňuji, myšlenka protáhnout tramvaj z Černého potoka až na Landek, což je vyhledávané rekreační místo. Asi by to občany Ostravy velmi potěšilo. Nově, a to je obnovená myšlenka, souvisí s budováním nové Karoliny a s myšlenkou další výstavby mezi Dolní oblasti Vítkovic a tedy Novou Karolinou. Pracovně se to nazývá Žofinka, pakliže se povede tento projekt, tak opět myšlenka druhého propojení mezi Dolní oblastí a centrem města se obnovila a velmi vážně se o ní uvažuje.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Pak tady mám další velký projekt, o kterém jsme, tedy alespoň my v Dopravním revue, už dříve hovořili. To je tramvajová rychlodráha z Ostravy přes Orlovou do Karviné. V jaké fázi je ten projekt v současné době a co se změnilo na něm?

Miroslav Svozil (ODS), náměstek primátora Ostravy: Ano, velmi rád okomentuji. Musím poctivě přiznat, je to projekt Moravskoslezského kraje a pochopitelně se týká i našeho statutárního města. Momentálně se finišuje studie proveditelnosti s tím, aby posléze byl zadán investiční záměr. Město a kraj by měli mezi sebou na podporu tohoto projektu uzavřít memorandum. Pochopitelně kraj je první. Já bych byl velmi rád, kdyby se z pozice města povedlo to memorandum uzavřít do konce tohoto volebního období.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Bude se Ostrava podílet na financování toho projektu?

Miroslav Svozil (ODS), náměstek primátora Ostravy: Tento projekt by měl být financován zejména z evropských peněz. Bavíme se pochopitelně o miliardách. Můžeme prozradit, co zatím vím z té studie proveditelnosti, že by mělo vést zejména po stávajících vlečkách OKD a dejme tomu po tělesu původní Košicko-bohumínské dráhy. Já jenom velmi pracovně, a to by mohlo občany zajímat, to propojení na ostravskou síť, asi by mohlo být v Hranečníku, a ty lukrativní zastávky pro naše občany by například mohla být zoo. Představte si ty tramvaj do ZOO. Pak následně na nové zajímavé destinace v karvinském okrese, například Šikmý kostel. Čili myslím si, že by to bylo hodně zajímavé.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Myslím, že naši diváci budou držet palce, aby se nejen tento projekt podařil. Náměstek primátora Ostravy Miroslav Svozil. Já vám děkuju za návštěvu u nás ve studiu.

Miroslav Svozil (ODS), náměstek primátora Ostravy: Také děkuji. Na shledanou.

Redakčně upraveno / zkráceno.

Zdroj: https://polar.cz/index.php/porady/dopravni-revue/dopravni-revue-01-06-2022-18-23