Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>
Dopravní revue

Dopravní revue

  • Obchvat Frýdku-Místku je plně průjezdný
  • Stavba obchvatu Mošnova postupuje
  • Radek Podstawka, náměstek hejtmana MSK pro dopravu: MSK řeší problémy s autobusovým dopravcem

Dobrý den, vítejte u pořadu Dopravní revue, jako vždy vás čekají témata z dopravy v Moravskoslezském kraji.

Obchvat Frýdku-Místku je plně průjezdný

Událostí posledních dnů bylo plné zprůjezdnění obchvatu Frýdku-Místku. Na řidiče místo nepříjemného průtahu městem, čeká plný profil, čtyři pruhy a možnost vyhnout se městu plnou rychlostí než tomu bylo v dočasném režimu.

Příprava a především realizace stavby byla velmi náročná a přinesla spoustu komplikací.

Radek Mátl, generální ředitel ŘSD: "Prakticky veškerá správní rozhodnutí, veškeré naše kroky byly zde napadány ze strany občanských sdružení. Končili jsme v odvolacích procesech i u soudu a to bylo asi to nejtěžší. Dokonce jsme museli opakovat proces EIA. Trvalo to desítky let, než se stavba připravila. Samotná výstavba také nebyla jednoduchá. I zde jsme narazili na stavební rozhodnutí, bylo nám zrušeno jedno stavební povolení, které jsme museli opakovat. Druhá zásadní komplikace byla stavařská, ta technická, my jsme zde museli sanovat sesuv svahu, který je za námi, poměrně komplikovaným technickým řešením, to byl taky docela negativní dopad do stavby. Nakonec se alespoň podařilo zprovoznit v polovičním profilu zprovoznit dálnici na konci loňského roku a nyní v tom dálničním."

Jan Krkoška (ANO), hejtman Moravskoslezského kraje: "Obchvat pro Frýdek-Místek po několika letech je velmi důležitý a já velmi děkuji tomu, že se dnes můžeme účastnit toho slavnostního řešení, protože ten odklon toho tranzitu po tomto obchvatu je dost zásadní. Právě v tom, že z města vytěsníme nákladní dopravu a bude mířit směrem na Polsko nebo Slovensko. Obyvatelům Frýdku-Místku se ulehčí od náklaďáků a budou moci se vlastně pohybovat po centru bezpečně. A také musíme myslet na životní prostředí, kdy se zbavíme výfukových plynů."

Radek Mátl, generální ředitel ŘSD: "Bude se jezdit už 130 kilometrů v hodině. A jakmile to klimatické podmínky a legislativa umožní, tak změříme hluk v okolí dálnice. Na základě výsledku právě tohoto měření budeme dál postupovat. V případě, že by došlo někde k porušení legislativy z hlediska hlukových limitů, tak samozřejmě budeme okamžitě připravovat příslušná protihluková opatření. Jak v podobě protihlukových stěn nebo případně nějaké individuální protihlukové opatření."

Stavba obchvatu začala v roce 2018. Řidiči po něm jezdí v plné délce 8,5 kilometru a pohodlněji se mohou dostat také z Ostravy nebo z Třinecké strany na Beskydy nebo ve směru na Příbor a Olomouc.

Stavba obchvatu Mošnova postupuje

Stavba obchvatu Mošnova na silnici I/58 je v plném proudu. V těchto dnech stavebníci dokončují betonáž jedné z kruhových křižovatek.

Jan Rýdl, mluvčí ŘSD: “Právě tato kruhová křižovatka je jedním z nejdůležitějších milníků nebo řekněme jedním z těch 61 samostatných objektů této stavby, která jen pro ilustraci a zajímavost, je přesně 3333 metry dlouhá. Tento mix, který položil poslední kubíky betonu za námi, tak nás vlastně zorientoval s plnou platností v harmonogramu celé této stavby.”

Tomáš Neckář, hlavní stavbyvedoucí: “Je před námi ještě třetí třetina, kterou plánujeme dokončit na konci srpna. V prvním týdnu září budeme spouštět tento důležitý uzel do provozu. Současně probíhají práce i na začátku úseku stavby, kde se buduje křižovatka jižní.”

Podle posledního sčítání tímto místem denně projede 11 tisíc vozidel, z toho 2000 je těžká kamionová doprava. Řidiči aktuálně jezdí v kyvadlovém režimu se semafory.

Jan Rýdl, mluvčí ŘSD: “Právě v této době, při výstavbě tohoto kruhového objezdu, je to dopravní řešení a režim pro řidiče velmi náročný, protože jak vidíte, tak ta kruhová křižovatka je z části hotová, z části zprovozněná, na části se staví. Zároveň jezdíme a zároveň stavíme a je to velmi problematické pro stavbu i pro řidiče. Tím, že toto je kruhová křižovatka, která bezprostředně odbavuje i provoz na mezinárodní letiště Leoše Janáčka, tak zároveň je to dopravní uzel, který eminentně zajímá správu letiště a celý ten region, ale mimo jiné i armádu, protože v září tady mají proběhnout tradiční Dny NATO a je třeba, aby armáda byla schopná od začátku září tady navážet techniku. I z tohoto pohledu bylo velmi důležité, zda stihneme stavbu toho kruháče, či nikoliv.”

Radek Podstawka, náměstek hejtmana MSK pro dopravu: MSK řeší problémy s autobusovým dopravcem

Lukáš Zavadil, TV Polar: Moravskoslezský kraj se potýká s problémy v autobusové dopravě, konkrétně u spojů, které v našem regionu zajišťuje dopravce Z-Group Bus, a.s. Na některých linkách v minulých týdnech cestující čekali marně. To je téma, o kterém se budeme bavit s náměstkem hejtmana Moravskoslezského kraje Radkem Podstawkou. Vítejte u nás!

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana MSK pro dopravu: Dobrý den.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Co je důvodem problémů a kde se vyskytly?

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana MSK pro dopravu: Ty problémy jsou, dá se říct, jednoduché. Nejsou řidiči. Na Opavsku a Vítkovsku chybí pět řidičů. Jsou dovolené, jsou nemocenské. Bohužel chybí i dispečeři. Když se tohle všechno sejde, nastane situace, která se stala. Je to nemilé, ale bohužel spoje nevyjely a nevyjely ve větším počtu, než jsme předpokládali. Museli jsme udělat opatření, vyvolat jednání se Z-Groupem a nastínit, jak se to má všechno spravit a nastavit. Včera jsme to jednání měli. Z-Group odprezentoval, že přiveze šest až deset řidičů z Karlovarského kraje s tím, že přijmou i dispečery. To, co slíbili minulý týden ve čtvrtek, že od pátku a od soboty vše bude dál fungovat, funguje a zatím není ani jeden spoj vynechaný. Doufám, že to, co nám slíbili, budou dodržovat a nebudeme muset dělat opatření, které jsme slibovali, aby to neskončilo třeba i vypovězením smlouvy.

Lukáš Zavadil, TV Polar: To jsme rovnou u řešení problému, možná ještě trochu zpět. Stalo se to poprvé, nebo problémy s dopravcem byly v minulosti, ať už se s tímto nebo předchozím?

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana MSK pro dopravu: Nestalo se to poprvé. Dopravce už měl před rokem drobné problémy tohoto charakteru, ale opravdu byly drobné, protože se stalo, že byly dovolené. Třeba nějaký řidič ráno onemocněl, do toho se ještě třeba autobus pokazí. Nevyjížděly ty spoje, ale nebylo to v takové masivní míře. Byť už tehdy jsme to řešili, upozorňoval jsem písemně tzv. vytýkací dopisy že "pozor, pozor!", ale nebylo to tak masivní jako teď, takže jsme museli jít k trochu razantnějímu opatření.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Jakým způsobem kraj komunikuje se svými dopravci? V tomto konkrétním případě. Jaká opatření byla přijata?

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana MSK pro dopravu: My komunikujeme tak, že máme společnost KODIS, která je krajská, ale je tam i Ostrava. Máme tam dispečery, kteří komunikují s dopravci. Tam to právě vázlo i v tom, že Z-Group měl málo dispečerů. Zase nemocenské, dovolené. Vázlo to i v komunikaci. Tím pádem, když nevyjeli, jsme se to dozvěděli pozdě a už jsme nemohli starostům obcí sdělit, že spoje nepojedou. Což mě velice mrzí, protože starostové jsou velmi aktivní a spolupracují s námi. Když se to dopředu dozví, jsou schopni nějak tu dopravu zorganizovat. Naštěstí jsou prázdniny, takže děti nejezdí do školy. Teď je to trochu volnější, proto vše připravujeme, aby od 1.9. tohle vůbec nenastalo.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Jaká je aktuálně situace u dalších dopravců, kteří v kraji působí?

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana MSK pro dopravu: Všichni mají nedostatek řidičů. Udělali jsme v letošním roce i akci na Librosu. Hledali jsme řidiče mezi občany, kteří mají řidičské průkazy a nejezdí autobusy. Pár se přihlásilo, ale všeobecně chybí řidiči a potýkají se s tím všichni dopravci.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Na závěr, co byste vzkázal cestujícím, kterých se ta situace mohla dotknout? Jak tomu i předejít, například ať nečekají na zastávce marně. Mohu to třeba zjistit nějak dopředu a na co mají právo?

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana MSK pro dopravu: Mohou to zjistit na webových stránkách KODISU, tam je všechno napsáno. Vím, že ne všichni mají internet, ne všichni umí s internetem, takže spoléháme, že i starostové podají tu informaci. Spíš chci říct to, že se omlouváme cestujícím, že se tohle stalo a já už věřím, že se tohle nestane. Může se stát, že se ráno pozkazí autobus, přes den se může pokazit autobus, ale za hodinu jede další. Teď se stalo to, že ani za dvě, ani za tři hodiny nejel, což už bylo špatně.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Pane náměstku, děkuju a budu se těšit na viděnou příště.

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana MSK pro dopravu: Na shledanou.

Lukáš Zavadil, TV Polar: A loučím se i s vámi na viděnou u příštího vydání pořadu Dopravní Revue.

Redakčně upraveno / zkráceno.

Mohlo by Vás také zajímat

Pořad: Dopravní revue
02. srpna 2023, 18:20

Dobrý den, vítejte u pořadu Dopravní revue, jako vždy vás čekají témata z dopravy v Moravskoslezském kraji.

Obchvat Frýdku-Místku je plně průjezdný

Událostí posledních dnů bylo plné zprůjezdnění obchvatu Frýdku-Místku. Na řidiče místo nepříjemného průtahu městem, čeká plný profil, čtyři pruhy a možnost vyhnout se městu plnou rychlostí než tomu bylo v dočasném režimu.

Příprava a především realizace stavby byla velmi náročná a přinesla spoustu komplikací.

Radek Mátl, generální ředitel ŘSD: "Prakticky veškerá správní rozhodnutí, veškeré naše kroky byly zde napadány ze strany občanských sdružení. Končili jsme v odvolacích procesech i u soudu a to bylo asi to nejtěžší. Dokonce jsme museli opakovat proces EIA. Trvalo to desítky let, než se stavba připravila. Samotná výstavba také nebyla jednoduchá. I zde jsme narazili na stavební rozhodnutí, bylo nám zrušeno jedno stavební povolení, které jsme museli opakovat. Druhá zásadní komplikace byla stavařská, ta technická, my jsme zde museli sanovat sesuv svahu, který je za námi, poměrně komplikovaným technickým řešením, to byl taky docela negativní dopad do stavby. Nakonec se alespoň podařilo zprovoznit v polovičním profilu zprovoznit dálnici na konci loňského roku a nyní v tom dálničním."

Jan Krkoška (ANO), hejtman Moravskoslezského kraje: "Obchvat pro Frýdek-Místek po několika letech je velmi důležitý a já velmi děkuji tomu, že se dnes můžeme účastnit toho slavnostního řešení, protože ten odklon toho tranzitu po tomto obchvatu je dost zásadní. Právě v tom, že z města vytěsníme nákladní dopravu a bude mířit směrem na Polsko nebo Slovensko. Obyvatelům Frýdku-Místku se ulehčí od náklaďáků a budou moci se vlastně pohybovat po centru bezpečně. A také musíme myslet na životní prostředí, kdy se zbavíme výfukových plynů."

Radek Mátl, generální ředitel ŘSD: "Bude se jezdit už 130 kilometrů v hodině. A jakmile to klimatické podmínky a legislativa umožní, tak změříme hluk v okolí dálnice. Na základě výsledku právě tohoto měření budeme dál postupovat. V případě, že by došlo někde k porušení legislativy z hlediska hlukových limitů, tak samozřejmě budeme okamžitě připravovat příslušná protihluková opatření. Jak v podobě protihlukových stěn nebo případně nějaké individuální protihlukové opatření."

Stavba obchvatu začala v roce 2018. Řidiči po něm jezdí v plné délce 8,5 kilometru a pohodlněji se mohou dostat také z Ostravy nebo z Třinecké strany na Beskydy nebo ve směru na Příbor a Olomouc.

Stavba obchvatu Mošnova postupuje

Stavba obchvatu Mošnova na silnici I/58 je v plném proudu. V těchto dnech stavebníci dokončují betonáž jedné z kruhových křižovatek.

Jan Rýdl, mluvčí ŘSD: “Právě tato kruhová křižovatka je jedním z nejdůležitějších milníků nebo řekněme jedním z těch 61 samostatných objektů této stavby, která jen pro ilustraci a zajímavost, je přesně 3333 metry dlouhá. Tento mix, který položil poslední kubíky betonu za námi, tak nás vlastně zorientoval s plnou platností v harmonogramu celé této stavby.”

Tomáš Neckář, hlavní stavbyvedoucí: “Je před námi ještě třetí třetina, kterou plánujeme dokončit na konci srpna. V prvním týdnu září budeme spouštět tento důležitý uzel do provozu. Současně probíhají práce i na začátku úseku stavby, kde se buduje křižovatka jižní.”

Podle posledního sčítání tímto místem denně projede 11 tisíc vozidel, z toho 2000 je těžká kamionová doprava. Řidiči aktuálně jezdí v kyvadlovém režimu se semafory.

Jan Rýdl, mluvčí ŘSD: “Právě v této době, při výstavbě tohoto kruhového objezdu, je to dopravní řešení a režim pro řidiče velmi náročný, protože jak vidíte, tak ta kruhová křižovatka je z části hotová, z části zprovozněná, na části se staví. Zároveň jezdíme a zároveň stavíme a je to velmi problematické pro stavbu i pro řidiče. Tím, že toto je kruhová křižovatka, která bezprostředně odbavuje i provoz na mezinárodní letiště Leoše Janáčka, tak zároveň je to dopravní uzel, který eminentně zajímá správu letiště a celý ten region, ale mimo jiné i armádu, protože v září tady mají proběhnout tradiční Dny NATO a je třeba, aby armáda byla schopná od začátku září tady navážet techniku. I z tohoto pohledu bylo velmi důležité, zda stihneme stavbu toho kruháče, či nikoliv.”

Radek Podstawka, náměstek hejtmana MSK pro dopravu: MSK řeší problémy s autobusovým dopravcem

Lukáš Zavadil, TV Polar: Moravskoslezský kraj se potýká s problémy v autobusové dopravě, konkrétně u spojů, které v našem regionu zajišťuje dopravce Z-Group Bus, a.s. Na některých linkách v minulých týdnech cestující čekali marně. To je téma, o kterém se budeme bavit s náměstkem hejtmana Moravskoslezského kraje Radkem Podstawkou. Vítejte u nás!

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana MSK pro dopravu: Dobrý den.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Co je důvodem problémů a kde se vyskytly?

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana MSK pro dopravu: Ty problémy jsou, dá se říct, jednoduché. Nejsou řidiči. Na Opavsku a Vítkovsku chybí pět řidičů. Jsou dovolené, jsou nemocenské. Bohužel chybí i dispečeři. Když se tohle všechno sejde, nastane situace, která se stala. Je to nemilé, ale bohužel spoje nevyjely a nevyjely ve větším počtu, než jsme předpokládali. Museli jsme udělat opatření, vyvolat jednání se Z-Groupem a nastínit, jak se to má všechno spravit a nastavit. Včera jsme to jednání měli. Z-Group odprezentoval, že přiveze šest až deset řidičů z Karlovarského kraje s tím, že přijmou i dispečery. To, co slíbili minulý týden ve čtvrtek, že od pátku a od soboty vše bude dál fungovat, funguje a zatím není ani jeden spoj vynechaný. Doufám, že to, co nám slíbili, budou dodržovat a nebudeme muset dělat opatření, které jsme slibovali, aby to neskončilo třeba i vypovězením smlouvy.

Lukáš Zavadil, TV Polar: To jsme rovnou u řešení problému, možná ještě trochu zpět. Stalo se to poprvé, nebo problémy s dopravcem byly v minulosti, ať už se s tímto nebo předchozím?

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana MSK pro dopravu: Nestalo se to poprvé. Dopravce už měl před rokem drobné problémy tohoto charakteru, ale opravdu byly drobné, protože se stalo, že byly dovolené. Třeba nějaký řidič ráno onemocněl, do toho se ještě třeba autobus pokazí. Nevyjížděly ty spoje, ale nebylo to v takové masivní míře. Byť už tehdy jsme to řešili, upozorňoval jsem písemně tzv. vytýkací dopisy že "pozor, pozor!", ale nebylo to tak masivní jako teď, takže jsme museli jít k trochu razantnějímu opatření.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Jakým způsobem kraj komunikuje se svými dopravci? V tomto konkrétním případě. Jaká opatření byla přijata?

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana MSK pro dopravu: My komunikujeme tak, že máme společnost KODIS, která je krajská, ale je tam i Ostrava. Máme tam dispečery, kteří komunikují s dopravci. Tam to právě vázlo i v tom, že Z-Group měl málo dispečerů. Zase nemocenské, dovolené. Vázlo to i v komunikaci. Tím pádem, když nevyjeli, jsme se to dozvěděli pozdě a už jsme nemohli starostům obcí sdělit, že spoje nepojedou. Což mě velice mrzí, protože starostové jsou velmi aktivní a spolupracují s námi. Když se to dopředu dozví, jsou schopni nějak tu dopravu zorganizovat. Naštěstí jsou prázdniny, takže děti nejezdí do školy. Teď je to trochu volnější, proto vše připravujeme, aby od 1.9. tohle vůbec nenastalo.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Jaká je aktuálně situace u dalších dopravců, kteří v kraji působí?

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana MSK pro dopravu: Všichni mají nedostatek řidičů. Udělali jsme v letošním roce i akci na Librosu. Hledali jsme řidiče mezi občany, kteří mají řidičské průkazy a nejezdí autobusy. Pár se přihlásilo, ale všeobecně chybí řidiči a potýkají se s tím všichni dopravci.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Na závěr, co byste vzkázal cestujícím, kterých se ta situace mohla dotknout? Jak tomu i předejít, například ať nečekají na zastávce marně. Mohu to třeba zjistit nějak dopředu a na co mají právo?

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana MSK pro dopravu: Mohou to zjistit na webových stránkách KODISU, tam je všechno napsáno. Vím, že ne všichni mají internet, ne všichni umí s internetem, takže spoléháme, že i starostové podají tu informaci. Spíš chci říct to, že se omlouváme cestujícím, že se tohle stalo a já už věřím, že se tohle nestane. Může se stát, že se ráno pozkazí autobus, přes den se může pokazit autobus, ale za hodinu jede další. Teď se stalo to, že ani za dvě, ani za tři hodiny nejel, což už bylo špatně.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Pane náměstku, děkuju a budu se těšit na viděnou příště.

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana MSK pro dopravu: Na shledanou.

Lukáš Zavadil, TV Polar: A loučím se i s vámi na viděnou u příštího vydání pořadu Dopravní Revue.

Redakčně upraveno / zkráceno.

Zdroj: https://polar.cz/index.php/porady/dopravni-revue/dopravni-revue-02-08-2023-18-24