Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>
Dopravní revue

Dopravní revue

  • Projekt tramvajové trati z Ostravy do Karviné postupuje
  • Dopravní konference znovu upozornila na riziková místa
  • Chování účastníků hromadné nehody pohledem BESIPU
  • Křižovatku v Ostravě-Vítkovicích řídí regulovčíci

Dobrý den, začíná pořad Dopravní revue, vítejte u jeho sledování. Opět jsme tady s aktuálními tématy z dopravy v Moravskoslezském kraji.

Projekt tramvajové trati z Ostravy do Karviné postupuje

Na začátek stručná novinka.

Plánovaná tramvajová dráha z Ostravy do Orlové a Karviné má za sebou další podstatný krok, a to hotové podklady pro Zásady územního rozvoje. Na svém Twitteru o tom informoval náměstek hejtmana pro dopravu Radek Podstawka. Podobná trať mezi hornickými městy už v minulosti vedla. Investorem stavby bude Moravskoslezský kraj. V Ostravě by trať měla začít na Hranečníku a pokračovat přes ZOO kolem dolu Michal a dále do Rychvaldu, Orlové a kolem šikmého kostela do Karviné.

Dopravní konference znovu upozornila na riziková místa

Teď míříme do ostravského hotelu Clarion na už tradiční dopravní konferenci. Ta se jako vždy zabývala dopravní infrastrukturou a nehodovostí.

Infrastruktura, nebezpečná místa a spousta dalších témat, která souvisí s dopravou. Tradiční - už 11. ročník Dopravní konference s Besipem a Fondem zábrany škod zahájil svou pravidelnou tour po Česku, ta začala jako vždy v Ostravě.

David Pauk, spoluorganizátor konference: “Dopravní konference se zaměřuje na dopravní infrastrukturu a její závady, které řidič někdy nemusí odhalit ani svými zkušenostmi a zároveň to jsou lokality, zabývá se jimi, a tlačí na správce komunikací, aby s nimi něco dělali. V podstatě za podpory policie a BESIPu je ta cesta k tomu zlepšit ty lokality, lehčí. Na základě diskuzí probíhá nalezení nejlepšího řešení odstranění těchto rizikových míst.”

Letošní ročník upozornil na dvě rizikové lokality. Prvním z nich je směrový oblouk na silnici II. třídy u Rýmařova, druhým okružní křižovatka u obce Bystřice.

Vladimír Kovařčík, Odbor služby dopravní policie, PČR Moravskoslezského kraje: “Nám jsou zasílány návrhy těch rizikových míst, my to hodnotíme z hlediska našeho pohledu, z hlediska nejen dopravní nehodovosti, ale i to přestupkové jednání řidičů v daných úsecích. Těch rizikových míst každý rok přibývá. Nějaká riziková místa jsou odstraňována a my potom můžeme mít zpětnou vazbu, jakým způsobem, jestli ty dopravní nehody ubyly, v těch místech, kde došlo k nějakému technickému řešení. Samozřejmě hodnotíme tu konferenci pozitivně.”

Tomáš Neřold, vedoucí BESIPu: “Odstraňovat nehodové lokality na komunikacích je dlouhodbá práce, není to něco, co se odehraje ze dne na den, proto je důležité, že tato konference má tu historickou paměť. Není to jen o tom, že se jednou potkáme, ale je to právě ta dlouhodobá příprava na to, aby se ty lokality odstraňovaly. Ta dopravní infrastruktura se podílí zhruba z třiceti procent na tom, že když dojde k nějaké nehodě, tak je to chyba komunikace. Jasně, chybuje ten řidič, ale ta komunikace mu může tu nehodu odpustit a ten vliv je opravdu velký. Ty nehody - dá se jim předcházet a ta řešení jsou právě i na této konferenci.”

Řidiči mohou zjistit více o nehodových místech třeba na webu portalnehod.cz. Seriál dopravních konferencí z Moravskoslezského kraje vyrazil do dalších regionů Česka a tradičně svou cestu zakončí v Praze.

Chování účastníků hromadné nehody pohledem BESIPU

11. dubna, krátce po půl sedmé ráno, ochromila dopravu na dálnici D1 u Klimkovického tunelu hromadná nehoda. Mohla mít mnohem závažnější následky. Jen s velkým štěstím totiž nesmetl osobní auta kamion. Jeho řidič brzdil na poslední chvíli. Lidé okamžitě opouštějí vozidla, ale nedaří se to všem. Některým přicházejí pomoci lidé z ostatní aut. Uvnitř vozidla převráceného na střechu je dítě, které se daří vyprostit po víc než dvou minutách. Záznam z kamery jsme ukázali odborníkovi. Jak vidí ze svého pohledu chování řidičů a účastníků nehody on?

Pavel Blahut, krajský koordinátor BESIP pro Moravskoslezský kraj: “Byla mlha, opravdu nebyla dobrá dohlednost. Samozřejmě základem je jezdit takovou rychlostí, abych byl schopen zastavit. Možná nevýhoda je, že spousta řidičů správně nepoužívá osvětlení, které má na vozidle, někteří jezdí jen na denní svícení nebo potkávací a neuvědomí si, že to koncové mlhové světlo jim může pomoci se zviditelnit v provozu, aby k takovým situacím nedošlo.”

Pavel Blahut, krajský koordinátor BESIP pro Moravskoslezský kraj: “Když se pak podíváme přímo po té nehodě, tak na tělese dálnice se pohybuje spousta lidí, málokdo je ale vybavený bezpečnostní vestou. Je to v podstatě nutnost, abych byl viditelný. Možná je to stres, šok a všichni neumí zareagovat rychle. Pokud mám spolucestující, odvedu je za krajnici, někam za svodidla, nejlépe za pravou krajnici. A po té dálnici ať se pohybují jenom ti, kdo tam nezbytně musí být. Pokud provádím nějaké úkony pomoci, vyproštění nebo nějakého odklízení, abych se dostal k těm zraněným osobám, tak ano, ale zase: pokud možno rozdělit ty úkoly, ať tam nepobíhá sedm lidí zmatečně po dálnici.”

Na záznamu je také vidět vozidlo, jehož řidič vzápětí auto odstaví na pravou stranu dálnice.

Pavel Blahut, krajský koordinátor BESIP pro Moravskoslezský kraj: “On nebyl účastníkem nehody, byl sice zapojen do nehodového děje, ale nic se mu nestalo, nedostalo se mu újmy. Samozřejmě asi by bylo dobré, aby počkal na místě do příjezdu policie, než se ta nehoda vyšetří a aby podal vysvětlení. Tím, že uhnul ale vyčistil prostor pro případné úkony, které budou následovat, to znamená vyproštění z těch vozidel. Stejně, kdyby přijela vozidla záchranného systému, tak by ho asi odklidila někam jinam, pokud je pojízdný, aby na tom místě nepřekážel.”

Pavel Blahut, krajský koordinátor BESIP pro Moravskoslezský kraj: “Chtěl bych pochválit ty, který nebylo lhostejné, že se něco děje. I vozidla, která projížděla kolem a jejich řidiči nebyli účastníky nehody, že se snažili pomoci postiženým osobám. Někdy člověk může pomoci jen i tím, že lidi, kteří tam jsou, tak je nějakým způsobem uklidní a odvede je, protože oni jsou ve stresu otřeseni. Proto i taková drobná pomoc je pomoc.”

V Ostravě-Vítkovicích, na křižovatce frekventovaných ulic Rudná a Lidická nedávno začala poměrně komplikovaná výměna celého systému tamních semaforů, na místě budou nové. Aktuálně ale řidiči musí dát pozor na této frekventované křižovatce.

Křižovatku v Ostravě-Vítkovicích řídí regulovčíci

V Ostravě-Vítkovicích, na křižovatce frekventovaných ulic Rudná a Lidická v dubnu začala poměrně komplikovaná výměna celého systému tamních semaforů, na místě budou nové. Původní zařízení bylo z roku 1998.

Eva Kijonková, mluvčí Ostravských komunikací: “Časem se také vymění řadič, který by měl dávat preferenci městské hromadné dopravě anebo lépe reagovat na to, jak je křižovatka vytížená, zda projíždějí třeba nějaká vozidla.”

Sloupy původních semaforů jsou odstraněny, místo nich řídí dopravu policejní regulovčíci.

Pavel Blahut, krajský koordinátor BESIP pro Moravskoslezský kraj: “Samozřejmě je to stresující situace pro 99 procent řidičů, protože s policistou, který řídí provoz na křižovatce, se setkáváme minimálně. Mnoho řidičů neví, kde zastavit. Důležitá věc je, zastavit vozidlo před hranicí křižovatky na povel policisty Stůj. Ten platí, když je k nám zády nebo čelem. V podstatě, když ke mně stojí bokem, tak pokud dodržím pravidla pro křižování a průjezd křižovatkou, smím pokračovat. Jako chodci často máme problém zorientovat se, kdy vlastně mohou přecházet vozovky a kdy ne. Vždy mohu přecházet před zraky policisty nebo za zády ve směru, který má stůj.”

Eva Kijonková, mluvčí Ostravských komunikací: “Momentálně se tady pracuje od začátku dubna. Do fáze vypnutí semaforů se dospělo zhruba po nějakých dvaceti dnech od zahájení prací. Předpokládáme, že teď to bude několik týdnů v tomto stavu. Odhad byl původně čtyři týdny, ale nemůžu to potvrdit na sto procent. Pak by měla zase křižovatka fungovat standardně a budeme čekat na tu chvíli, až bude možné doplnit a znova vyměnit ten řadič za ten modernější, což nedokážu teď odhadnout, kdy bude.”

Semafory budou fungovat v koordinovaném dopravním tahu a v budoucnu zefektivní průjezd tímto frekventovaným místem. Nedaleko navíc aktuálně probíhá velká stavba vítkovické estakády, po které je omezen průjezd.

Eva Kijonková, mluvčí Ostravských komunikací: “Víme, že jsme tady na tom hlavním tahu na průjezdu třeba ke společnosti Liberty, takže tato část je velmi frekventovaná. Chce to přijet s předstihem, trochu si dát čas na ten dojezd, nejezdit na poslední chvíli, dávat si pozor na to, kam se řadím, jak se řadím, protože jsou upraveny i jízdní pruhu. A možná snad nebát se policie a případně si zopakovat povely.”

Sledovali jste pořad Dopravní revue, na cesty a za dopravou opět vyrazíme v dalším vydání, budu se těšit na viděnou.

Redakčně upraveno / zkráceno.

Mohlo by Vás také zajímat

Pořad: Dopravní revue
03. května 2023, 18:20

Dobrý den, začíná pořad Dopravní revue, vítejte u jeho sledování. Opět jsme tady s aktuálními tématy z dopravy v Moravskoslezském kraji.

Projekt tramvajové trati z Ostravy do Karviné postupuje

Na začátek stručná novinka.

Plánovaná tramvajová dráha z Ostravy do Orlové a Karviné má za sebou další podstatný krok, a to hotové podklady pro Zásady územního rozvoje. Na svém Twitteru o tom informoval náměstek hejtmana pro dopravu Radek Podstawka. Podobná trať mezi hornickými městy už v minulosti vedla. Investorem stavby bude Moravskoslezský kraj. V Ostravě by trať měla začít na Hranečníku a pokračovat přes ZOO kolem dolu Michal a dále do Rychvaldu, Orlové a kolem šikmého kostela do Karviné.

Dopravní konference znovu upozornila na riziková místa

Teď míříme do ostravského hotelu Clarion na už tradiční dopravní konferenci. Ta se jako vždy zabývala dopravní infrastrukturou a nehodovostí.

Infrastruktura, nebezpečná místa a spousta dalších témat, která souvisí s dopravou. Tradiční - už 11. ročník Dopravní konference s Besipem a Fondem zábrany škod zahájil svou pravidelnou tour po Česku, ta začala jako vždy v Ostravě.

David Pauk, spoluorganizátor konference: “Dopravní konference se zaměřuje na dopravní infrastrukturu a její závady, které řidič někdy nemusí odhalit ani svými zkušenostmi a zároveň to jsou lokality, zabývá se jimi, a tlačí na správce komunikací, aby s nimi něco dělali. V podstatě za podpory policie a BESIPu je ta cesta k tomu zlepšit ty lokality, lehčí. Na základě diskuzí probíhá nalezení nejlepšího řešení odstranění těchto rizikových míst.”

Letošní ročník upozornil na dvě rizikové lokality. Prvním z nich je směrový oblouk na silnici II. třídy u Rýmařova, druhým okružní křižovatka u obce Bystřice.

Vladimír Kovařčík, Odbor služby dopravní policie, PČR Moravskoslezského kraje: “Nám jsou zasílány návrhy těch rizikových míst, my to hodnotíme z hlediska našeho pohledu, z hlediska nejen dopravní nehodovosti, ale i to přestupkové jednání řidičů v daných úsecích. Těch rizikových míst každý rok přibývá. Nějaká riziková místa jsou odstraňována a my potom můžeme mít zpětnou vazbu, jakým způsobem, jestli ty dopravní nehody ubyly, v těch místech, kde došlo k nějakému technickému řešení. Samozřejmě hodnotíme tu konferenci pozitivně.”

Tomáš Neřold, vedoucí BESIPu: “Odstraňovat nehodové lokality na komunikacích je dlouhodbá práce, není to něco, co se odehraje ze dne na den, proto je důležité, že tato konference má tu historickou paměť. Není to jen o tom, že se jednou potkáme, ale je to právě ta dlouhodobá příprava na to, aby se ty lokality odstraňovaly. Ta dopravní infrastruktura se podílí zhruba z třiceti procent na tom, že když dojde k nějaké nehodě, tak je to chyba komunikace. Jasně, chybuje ten řidič, ale ta komunikace mu může tu nehodu odpustit a ten vliv je opravdu velký. Ty nehody - dá se jim předcházet a ta řešení jsou právě i na této konferenci.”

Řidiči mohou zjistit více o nehodových místech třeba na webu portalnehod.cz. Seriál dopravních konferencí z Moravskoslezského kraje vyrazil do dalších regionů Česka a tradičně svou cestu zakončí v Praze.

Chování účastníků hromadné nehody pohledem BESIPU

11. dubna, krátce po půl sedmé ráno, ochromila dopravu na dálnici D1 u Klimkovického tunelu hromadná nehoda. Mohla mít mnohem závažnější následky. Jen s velkým štěstím totiž nesmetl osobní auta kamion. Jeho řidič brzdil na poslední chvíli. Lidé okamžitě opouštějí vozidla, ale nedaří se to všem. Některým přicházejí pomoci lidé z ostatní aut. Uvnitř vozidla převráceného na střechu je dítě, které se daří vyprostit po víc než dvou minutách. Záznam z kamery jsme ukázali odborníkovi. Jak vidí ze svého pohledu chování řidičů a účastníků nehody on?

Pavel Blahut, krajský koordinátor BESIP pro Moravskoslezský kraj: “Byla mlha, opravdu nebyla dobrá dohlednost. Samozřejmě základem je jezdit takovou rychlostí, abych byl schopen zastavit. Možná nevýhoda je, že spousta řidičů správně nepoužívá osvětlení, které má na vozidle, někteří jezdí jen na denní svícení nebo potkávací a neuvědomí si, že to koncové mlhové světlo jim může pomoci se zviditelnit v provozu, aby k takovým situacím nedošlo.”

Pavel Blahut, krajský koordinátor BESIP pro Moravskoslezský kraj: “Když se pak podíváme přímo po té nehodě, tak na tělese dálnice se pohybuje spousta lidí, málokdo je ale vybavený bezpečnostní vestou. Je to v podstatě nutnost, abych byl viditelný. Možná je to stres, šok a všichni neumí zareagovat rychle. Pokud mám spolucestující, odvedu je za krajnici, někam za svodidla, nejlépe za pravou krajnici. A po té dálnici ať se pohybují jenom ti, kdo tam nezbytně musí být. Pokud provádím nějaké úkony pomoci, vyproštění nebo nějakého odklízení, abych se dostal k těm zraněným osobám, tak ano, ale zase: pokud možno rozdělit ty úkoly, ať tam nepobíhá sedm lidí zmatečně po dálnici.”

Na záznamu je také vidět vozidlo, jehož řidič vzápětí auto odstaví na pravou stranu dálnice.

Pavel Blahut, krajský koordinátor BESIP pro Moravskoslezský kraj: “On nebyl účastníkem nehody, byl sice zapojen do nehodového děje, ale nic se mu nestalo, nedostalo se mu újmy. Samozřejmě asi by bylo dobré, aby počkal na místě do příjezdu policie, než se ta nehoda vyšetří a aby podal vysvětlení. Tím, že uhnul ale vyčistil prostor pro případné úkony, které budou následovat, to znamená vyproštění z těch vozidel. Stejně, kdyby přijela vozidla záchranného systému, tak by ho asi odklidila někam jinam, pokud je pojízdný, aby na tom místě nepřekážel.”

Pavel Blahut, krajský koordinátor BESIP pro Moravskoslezský kraj: “Chtěl bych pochválit ty, který nebylo lhostejné, že se něco děje. I vozidla, která projížděla kolem a jejich řidiči nebyli účastníky nehody, že se snažili pomoci postiženým osobám. Někdy člověk může pomoci jen i tím, že lidi, kteří tam jsou, tak je nějakým způsobem uklidní a odvede je, protože oni jsou ve stresu otřeseni. Proto i taková drobná pomoc je pomoc.”

V Ostravě-Vítkovicích, na křižovatce frekventovaných ulic Rudná a Lidická nedávno začala poměrně komplikovaná výměna celého systému tamních semaforů, na místě budou nové. Aktuálně ale řidiči musí dát pozor na této frekventované křižovatce.

Křižovatku v Ostravě-Vítkovicích řídí regulovčíci

V Ostravě-Vítkovicích, na křižovatce frekventovaných ulic Rudná a Lidická v dubnu začala poměrně komplikovaná výměna celého systému tamních semaforů, na místě budou nové. Původní zařízení bylo z roku 1998.

Eva Kijonková, mluvčí Ostravských komunikací: “Časem se také vymění řadič, který by měl dávat preferenci městské hromadné dopravě anebo lépe reagovat na to, jak je křižovatka vytížená, zda projíždějí třeba nějaká vozidla.”

Sloupy původních semaforů jsou odstraněny, místo nich řídí dopravu policejní regulovčíci.

Pavel Blahut, krajský koordinátor BESIP pro Moravskoslezský kraj: “Samozřejmě je to stresující situace pro 99 procent řidičů, protože s policistou, který řídí provoz na křižovatce, se setkáváme minimálně. Mnoho řidičů neví, kde zastavit. Důležitá věc je, zastavit vozidlo před hranicí křižovatky na povel policisty Stůj. Ten platí, když je k nám zády nebo čelem. V podstatě, když ke mně stojí bokem, tak pokud dodržím pravidla pro křižování a průjezd křižovatkou, smím pokračovat. Jako chodci často máme problém zorientovat se, kdy vlastně mohou přecházet vozovky a kdy ne. Vždy mohu přecházet před zraky policisty nebo za zády ve směru, který má stůj.”

Eva Kijonková, mluvčí Ostravských komunikací: “Momentálně se tady pracuje od začátku dubna. Do fáze vypnutí semaforů se dospělo zhruba po nějakých dvaceti dnech od zahájení prací. Předpokládáme, že teď to bude několik týdnů v tomto stavu. Odhad byl původně čtyři týdny, ale nemůžu to potvrdit na sto procent. Pak by měla zase křižovatka fungovat standardně a budeme čekat na tu chvíli, až bude možné doplnit a znova vyměnit ten řadič za ten modernější, což nedokážu teď odhadnout, kdy bude.”

Semafory budou fungovat v koordinovaném dopravním tahu a v budoucnu zefektivní průjezd tímto frekventovaným místem. Nedaleko navíc aktuálně probíhá velká stavba vítkovické estakády, po které je omezen průjezd.

Eva Kijonková, mluvčí Ostravských komunikací: “Víme, že jsme tady na tom hlavním tahu na průjezdu třeba ke společnosti Liberty, takže tato část je velmi frekventovaná. Chce to přijet s předstihem, trochu si dát čas na ten dojezd, nejezdit na poslední chvíli, dávat si pozor na to, kam se řadím, jak se řadím, protože jsou upraveny i jízdní pruhu. A možná snad nebát se policie a případně si zopakovat povely.”

Sledovali jste pořad Dopravní revue, na cesty a za dopravou opět vyrazíme v dalším vydání, budu se těšit na viděnou.

Redakčně upraveno / zkráceno.

Zdroj: https://polar.cz/index.php/porady/dopravni-revue/dopravni-revue-03-05-2023-18-23