Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>
Dopravní revue

Dopravní revue

  • Pokračují práce na trase Bělotín-Rybí, mění se na dálnici
  • První část obchvatu Frýdku-Místku se otevře až letos
  • Cyklostezka Koleje u Nového Jičína získala odbočku
  • Ranvej na Letišti Leoše Janáčka čeká velká rekonstrukce

Nejprve aktuální informace z dopravy: Trasa Bělotín–Rybí, která prochází přestavbou, se postupně mění na plnohodnotnou dálnici. Ředitelství silnic a dálnic plánuje otevření D48čky na rok 2023. Na více než 13kilometrovém úseku bude dokončeno 95 stavebních objektů. Provoz na něm aktuálně funguje v režimu 1+1.

První část obchvatu Frýdku-Místku se otevře až letos

Už jsme vás informovali, že termín otevření první etapy obchvatu Frýdku-Místku se posouvá. Práce na konci roku zpomalilo počasí a podle Ředitelství silnic a dálnic byla upřednostněna kvalita než rychlost. Vidina alespoň omezeného zprůjezdnění je zatím do konce první poloviny tohoto roku.

Jan Rýdl, mluvčí ŘSD: "Stavba první etapy obchvatu Frýdku-Místku a připojení dálnice D56 pokračuje. Plánované zprovoznění některých úseků ještě před Vánoci bylo odloženo. A to z důvodů upřednostnění kvality odvedené práce před termínem."

Jakub Míček, náměstek primátora Frýdku-Místku/ANO/: "Dlouhodobě panovala snaha, jak u zhotovitele, tak u ŘSD tuto stavbu dokončit do 21. prosince. S tím, že záleželo hlavně na posledních dnech, kdy bylo třeba mít teplé dny. Tak, aby bylo možné pokládat ty finální povrchy, které vyžadují ale teplotu myslím více než 5 stupňů."

Jan Rýdl, mluvčí ŘSD: "Stavba postoupila do vysokého stupně rozestavěnosti a možnost otevření znemožnilo bohužel počasí, které aktuálně nedovoluje dokončit především asfaltování, ale také betonáže a pokládky izolací. Vzhledem k mrazům, sněhu a špatné předpovědi se zprůjezdnění posouvá na následující měsíce. O přesném termínu samozřejmě budeme předem informovat."

Jakub Míček, náměstek primátora Frýdku-Místku/ANO/: "Nicméně pokud je mi známo, tak v zimě mohou pokračovat jiné práce, které by právě dokončeny nebyly. A díky tomu bychom obchvat mohli mít v plné parádě v dubnu v květnu si myslím hotový."

Aktuálně stavbaři využívají počasí k pokračování stavby. Práce probíhají na několika úsecích současně, například u Frýdlantské ulice proběhlo dláždění kolem nového kruhového objezdu.

Cyklostezka Koleje u Nového Jičína získala odbočku

Naopak u Nového Jičína byl v závěru roku dokončen nový úsek cyklostezky Koleje, i když s mírným zpožděním. Rekonstrukcí železničního mostu získala stezka odbočku směrem na Čerťák. Cyklisté po viaduktu také bezpečně překonají frekventovanou silnici.

Stavba 600 metrů dlouhé odbočky z cyklostezky Koleje směrem na Straník a Čerťák začala v červnu. Původně měly práce trvat do konce října, ale náročná rekonstrukce vysloužilého mostu, přes který nová trasa vede, si vyžádala jejich prodloužení do začátku prosince.

Václav Dobrozemský (ODS), 1. místostarosta Nového Jičína: “S ohledem na vícepráce a změnu technologického postupu, která byla zapříčiněna zejména zhoršeným stavem mostních betonových pilířů, se stavba prodloužila o tři týdny. Zároveň zde identifikujeme vícepráce za zhruba za 800 tisíc korun, takže celkové náklady stavby dosáhly 7,3 milionů korun bez DPH.”

Na stavbu dva a půl metru široké asfaltové cesty získalo město dotaci od Moravskoslezského kraje ve výši 1,5 milionu korun z programu podpora rozvoje cykloturistiky. Cyklisté nyní mohou v Bludovicích po bývalém železničním mostě bezpečně překonat frekventovanou silnici I/57. A změny čekají cyklostezku i v roce 2022.

Ranvej na Letišti Leoše Janáčka čeká velká rekonstrukce

Lukáš Zavadil, TV Polar: Moravskoslezský kraj vybral projektanty opravy ranveje na letišti Leoše Janáčka. Informoval o tom server z dopravy.cz. Náklady na kompletní rekonstrukci vzletové a přistávací dráhy mají přesáhnout dvě miliardy korun. Na další podrobnosti se zeptám ředitele Jaromíra Radkovského, dobrý den.

Jaromír Radkovský, generální ředitel Letiště Ostrava, a. s.: Přeji dobrý den.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Pane řediteli, oprava dráhy, v jakém je stavu v tuto chvíli? A jaká je tedy potřebnost té kompletní rekonstrukce?

Jaromír Radkovský, generální ředitel Letiště Ostrava, a. s.: Oprava dráhy je nezbytná, protože letiště, které bylo postaveno v roce 1956 proběhlo jen jednou rekonstrukcí v roce 1984, což je zhruba 40 let. Je to stejně jako když budete bydlet v rodinném domku, po nějaké době musíte nejenom natřít plot, ale také udělat i vnitřní úpravy, vyměnit střechu a podobně. Takže ve stejné situaci se nachází letiště.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Mohl byste tedy popsat v jakém stavu je teď ta vzletová přistávací dráha? Dá se říct, že je v havarijním stavu?

Jaromír Radkovský, generální ředitel Letiště Ostrava, a. s.: Určitě není v havarijním stavu. Chtěl bych zde zdůraznit, že společně se všemi zaměstnanci opravdu udržujeme ranvej ve velmi kvalitním řádném stavu a v žádném případě není, jakkoliv ohrožena bezpečnost cestujících ani letadel. Ale už se nachází na letišti jisté prasklinky. Pravidelně děláme údržbu a rok od roku se náklady na údržbu zvětšují. V současné době vzhledem k tomu, že rozvíjíme Cargo, potřebujeme ranvej opravit.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Mohl byste pro laiky vysvětlit, co přesně nebo alespoň přibližně, byť je to sice otázka projektů, co a jak se tedy bude opravovat?

Jaromír Radkovský, generální ředitel Letiště Ostrava, a. s.: Původně se pracovalo s dvěma variantami. Jedna varianta počítala, že se současná ranvej bude využívat ke skladování a jako logistická plocha a postaví se paralelní dráha. Druhá varianta říkala, že se udělá celková rekonstrukce původní dráhy. Nakonec se studií zjistilo, že ta druhá varianta rekonstrukce celé dráhy bude levnější asi o 600 milionů korun a zároveň časově rychlejší, protože se nemusí dělat tzv. velká EIA.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Jak bude vypadat režim provozu na letišti během samotné rekonstrukce? Bude se dát létat? Pokud ano, tak v jakém režimu? Jakým způsobem to bude na Letišti Leoše Janáčka vypadat?

Jaromír Radkovský, generální ředitel Letiště Ostrava, a. s.: My očekáváme, že projektová dokumentace se bude věnovat i jakémusi časovému rozložení celé té rekonstrukce. Chtěl bych říct, že to je skutečně ještě daleko a do té doby se možná ještě několikrát setkáme, protože v první fázi se musí udělat projektová dokumentace. Ale počítáme s tím, že nejprve by se opravila jedna třetina dráhy, potom druhá na druhé straně ranveje a ta prostřední část, nejkratší, by měla způsobit zastavení provozu v řádech týdnů. Dneska už jsou moderní technologie takového typu, že ty rychlo-schnoucí betony dokonce garantují, že je možno ranvej používat v řádech několika dnů po jejich opravě.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Z vaší strany, ze strany letiště, vy, pokud bude tedy hotová projektová dokumentace, vy jste připraveni. Čekáte, zjednodušeně řečeno, na hotový projekt, finance a je možno začít?

Jaromír Radkovský, generální ředitel Letiště Ostrava, a. s.: Není to tak, že čekáme. My jsme aktivním účastníkem celého toho projektu, protože projektanti, kteří byli vysoutěženi, tak samozřejmě celou tu dobu budou s námi spolupracovat. To je jedna věc, druhá věc je, že ten časový horizont je skutečně rok 2023 a do té doby jsme schopni připravit všechno včetně oznámení informací o změně provozu anebo zkrácení dráhy. Takže celá ta příprava je před námi, ale jsme samozřejmě připraveni poté, co ten projekt bude dokončen, protože budeme jeho aktivními účastníky okamžitě začít se podílet na té rekonstrukci.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Možná ještě k rekonstrukci dráhy, jak diváci vidí, Vy ji máte za sebou na fotografii. V čem je Mošnovské letiště odlišné nebo specifické od jiných v okolí?

Jaromír Radkovský, generální ředitel Letiště Ostrava, a. s.: Naše dráha je dlouhá tři a půl kilometru, přesněji řečeno tři tisíce pět set jedenáct metrů a umožňuje přistání velkým letadlům. Někteří z vás, kteří se účastní pravidelně NATO Days, tak vidíte, že jsou tam i vojenské speciály a my samozřejmě v současné době využíváme délku dráhy zejména pro nákladní přepravu. Nám se podařilo ve spolupráci se společností EGT navázat na velký logistický most, který spojil už v době před pandemii Ostravu s čínským Urumči a v současné době využíváme Cargo nejenom pro tady tuto společnost, ale také pro společnost GPS a pro společnost DHL. Možná to vaši diváci slyší skutečně i v ranních i ve večerních hodinách přistávají velká Cargo letadla, a to je dáno zejména tím, že máme tu dlouhou dráhu, že si tady můžeme dovolit, aby tady přistála i velká letadla.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Pane řediteli, děkuji za rozhovor a za Váš čas.

Jaromír Radkovský, generální ředitel Letiště Ostrava, a. s.: Děkuji, na shledanou.

Lukáš Zavadil, TV Polar: To byla naše dopravní témata, na viděnu příště.


To byla naše dopravní témata, na viděnou příště.

Redakčně upraveno / zkráceno.

Mohlo by Vás také zajímat

Pořad: Dopravní revue
05. ledna 2022, 18:20

Nejprve aktuální informace z dopravy: Trasa Bělotín–Rybí, která prochází přestavbou, se postupně mění na plnohodnotnou dálnici. Ředitelství silnic a dálnic plánuje otevření D48čky na rok 2023. Na více než 13kilometrovém úseku bude dokončeno 95 stavebních objektů. Provoz na něm aktuálně funguje v režimu 1+1.

První část obchvatu Frýdku-Místku se otevře až letos

Už jsme vás informovali, že termín otevření první etapy obchvatu Frýdku-Místku se posouvá. Práce na konci roku zpomalilo počasí a podle Ředitelství silnic a dálnic byla upřednostněna kvalita než rychlost. Vidina alespoň omezeného zprůjezdnění je zatím do konce první poloviny tohoto roku.

Jan Rýdl, mluvčí ŘSD: "Stavba první etapy obchvatu Frýdku-Místku a připojení dálnice D56 pokračuje. Plánované zprovoznění některých úseků ještě před Vánoci bylo odloženo. A to z důvodů upřednostnění kvality odvedené práce před termínem."

Jakub Míček, náměstek primátora Frýdku-Místku/ANO/: "Dlouhodobě panovala snaha, jak u zhotovitele, tak u ŘSD tuto stavbu dokončit do 21. prosince. S tím, že záleželo hlavně na posledních dnech, kdy bylo třeba mít teplé dny. Tak, aby bylo možné pokládat ty finální povrchy, které vyžadují ale teplotu myslím více než 5 stupňů."

Jan Rýdl, mluvčí ŘSD: "Stavba postoupila do vysokého stupně rozestavěnosti a možnost otevření znemožnilo bohužel počasí, které aktuálně nedovoluje dokončit především asfaltování, ale také betonáže a pokládky izolací. Vzhledem k mrazům, sněhu a špatné předpovědi se zprůjezdnění posouvá na následující měsíce. O přesném termínu samozřejmě budeme předem informovat."

Jakub Míček, náměstek primátora Frýdku-Místku/ANO/: "Nicméně pokud je mi známo, tak v zimě mohou pokračovat jiné práce, které by právě dokončeny nebyly. A díky tomu bychom obchvat mohli mít v plné parádě v dubnu v květnu si myslím hotový."

Aktuálně stavbaři využívají počasí k pokračování stavby. Práce probíhají na několika úsecích současně, například u Frýdlantské ulice proběhlo dláždění kolem nového kruhového objezdu.

Cyklostezka Koleje u Nového Jičína získala odbočku

Naopak u Nového Jičína byl v závěru roku dokončen nový úsek cyklostezky Koleje, i když s mírným zpožděním. Rekonstrukcí železničního mostu získala stezka odbočku směrem na Čerťák. Cyklisté po viaduktu také bezpečně překonají frekventovanou silnici.

Stavba 600 metrů dlouhé odbočky z cyklostezky Koleje směrem na Straník a Čerťák začala v červnu. Původně měly práce trvat do konce října, ale náročná rekonstrukce vysloužilého mostu, přes který nová trasa vede, si vyžádala jejich prodloužení do začátku prosince.

Václav Dobrozemský (ODS), 1. místostarosta Nového Jičína: “S ohledem na vícepráce a změnu technologického postupu, která byla zapříčiněna zejména zhoršeným stavem mostních betonových pilířů, se stavba prodloužila o tři týdny. Zároveň zde identifikujeme vícepráce za zhruba za 800 tisíc korun, takže celkové náklady stavby dosáhly 7,3 milionů korun bez DPH.”

Na stavbu dva a půl metru široké asfaltové cesty získalo město dotaci od Moravskoslezského kraje ve výši 1,5 milionu korun z programu podpora rozvoje cykloturistiky. Cyklisté nyní mohou v Bludovicích po bývalém železničním mostě bezpečně překonat frekventovanou silnici I/57. A změny čekají cyklostezku i v roce 2022.

Ranvej na Letišti Leoše Janáčka čeká velká rekonstrukce

Lukáš Zavadil, TV Polar: Moravskoslezský kraj vybral projektanty opravy ranveje na letišti Leoše Janáčka. Informoval o tom server z dopravy.cz. Náklady na kompletní rekonstrukci vzletové a přistávací dráhy mají přesáhnout dvě miliardy korun. Na další podrobnosti se zeptám ředitele Jaromíra Radkovského, dobrý den.

Jaromír Radkovský, generální ředitel Letiště Ostrava, a. s.: Přeji dobrý den.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Pane řediteli, oprava dráhy, v jakém je stavu v tuto chvíli? A jaká je tedy potřebnost té kompletní rekonstrukce?

Jaromír Radkovský, generální ředitel Letiště Ostrava, a. s.: Oprava dráhy je nezbytná, protože letiště, které bylo postaveno v roce 1956 proběhlo jen jednou rekonstrukcí v roce 1984, což je zhruba 40 let. Je to stejně jako když budete bydlet v rodinném domku, po nějaké době musíte nejenom natřít plot, ale také udělat i vnitřní úpravy, vyměnit střechu a podobně. Takže ve stejné situaci se nachází letiště.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Mohl byste tedy popsat v jakém stavu je teď ta vzletová přistávací dráha? Dá se říct, že je v havarijním stavu?

Jaromír Radkovský, generální ředitel Letiště Ostrava, a. s.: Určitě není v havarijním stavu. Chtěl bych zde zdůraznit, že společně se všemi zaměstnanci opravdu udržujeme ranvej ve velmi kvalitním řádném stavu a v žádném případě není, jakkoliv ohrožena bezpečnost cestujících ani letadel. Ale už se nachází na letišti jisté prasklinky. Pravidelně děláme údržbu a rok od roku se náklady na údržbu zvětšují. V současné době vzhledem k tomu, že rozvíjíme Cargo, potřebujeme ranvej opravit.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Mohl byste pro laiky vysvětlit, co přesně nebo alespoň přibližně, byť je to sice otázka projektů, co a jak se tedy bude opravovat?

Jaromír Radkovský, generální ředitel Letiště Ostrava, a. s.: Původně se pracovalo s dvěma variantami. Jedna varianta počítala, že se současná ranvej bude využívat ke skladování a jako logistická plocha a postaví se paralelní dráha. Druhá varianta říkala, že se udělá celková rekonstrukce původní dráhy. Nakonec se studií zjistilo, že ta druhá varianta rekonstrukce celé dráhy bude levnější asi o 600 milionů korun a zároveň časově rychlejší, protože se nemusí dělat tzv. velká EIA.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Jak bude vypadat režim provozu na letišti během samotné rekonstrukce? Bude se dát létat? Pokud ano, tak v jakém režimu? Jakým způsobem to bude na Letišti Leoše Janáčka vypadat?

Jaromír Radkovský, generální ředitel Letiště Ostrava, a. s.: My očekáváme, že projektová dokumentace se bude věnovat i jakémusi časovému rozložení celé té rekonstrukce. Chtěl bych říct, že to je skutečně ještě daleko a do té doby se možná ještě několikrát setkáme, protože v první fázi se musí udělat projektová dokumentace. Ale počítáme s tím, že nejprve by se opravila jedna třetina dráhy, potom druhá na druhé straně ranveje a ta prostřední část, nejkratší, by měla způsobit zastavení provozu v řádech týdnů. Dneska už jsou moderní technologie takového typu, že ty rychlo-schnoucí betony dokonce garantují, že je možno ranvej používat v řádech několika dnů po jejich opravě.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Z vaší strany, ze strany letiště, vy, pokud bude tedy hotová projektová dokumentace, vy jste připraveni. Čekáte, zjednodušeně řečeno, na hotový projekt, finance a je možno začít?

Jaromír Radkovský, generální ředitel Letiště Ostrava, a. s.: Není to tak, že čekáme. My jsme aktivním účastníkem celého toho projektu, protože projektanti, kteří byli vysoutěženi, tak samozřejmě celou tu dobu budou s námi spolupracovat. To je jedna věc, druhá věc je, že ten časový horizont je skutečně rok 2023 a do té doby jsme schopni připravit všechno včetně oznámení informací o změně provozu anebo zkrácení dráhy. Takže celá ta příprava je před námi, ale jsme samozřejmě připraveni poté, co ten projekt bude dokončen, protože budeme jeho aktivními účastníky okamžitě začít se podílet na té rekonstrukci.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Možná ještě k rekonstrukci dráhy, jak diváci vidí, Vy ji máte za sebou na fotografii. V čem je Mošnovské letiště odlišné nebo specifické od jiných v okolí?

Jaromír Radkovský, generální ředitel Letiště Ostrava, a. s.: Naše dráha je dlouhá tři a půl kilometru, přesněji řečeno tři tisíce pět set jedenáct metrů a umožňuje přistání velkým letadlům. Někteří z vás, kteří se účastní pravidelně NATO Days, tak vidíte, že jsou tam i vojenské speciály a my samozřejmě v současné době využíváme délku dráhy zejména pro nákladní přepravu. Nám se podařilo ve spolupráci se společností EGT navázat na velký logistický most, který spojil už v době před pandemii Ostravu s čínským Urumči a v současné době využíváme Cargo nejenom pro tady tuto společnost, ale také pro společnost GPS a pro společnost DHL. Možná to vaši diváci slyší skutečně i v ranních i ve večerních hodinách přistávají velká Cargo letadla, a to je dáno zejména tím, že máme tu dlouhou dráhu, že si tady můžeme dovolit, aby tady přistála i velká letadla.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Pane řediteli, děkuji za rozhovor a za Váš čas.

Jaromír Radkovský, generální ředitel Letiště Ostrava, a. s.: Děkuji, na shledanou.

Lukáš Zavadil, TV Polar: To byla naše dopravní témata, na viděnu příště.


To byla naše dopravní témata, na viděnou příště.

Redakčně upraveno / zkráceno.

Zdroj: https://polar.cz/index.php/porady/dopravni-revue/dopravni-revue-05-01-2022-18-23