Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>
Dopravní revue

Dopravní revue

Martin Dostál, ředitel: Aktuálně o Sdružení pro výstavbu komunikace I/11-I/57

Lukáš Zavadil, TV Polar: Dobrý den, začíná pořad Dopravní revue. Dnes je ve studiu s námi Martin Dostál, tajemník Sdružení pro výstavbu komunikace 1/11-1/57. Vítejte u nás.

Martin Dostál, tajemník Sdružení pro výstavbu komunikace 1/11-1/57: Hezký, dobrý den Vám i divákům televize Polar.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Možná na začátek právě pro naše diváky, Sdružení vzniklo v roce 2001, dvacet zakládajících členů. Jaké byly důvody vzniku toho, proč jste to dali tehdy dohromady?

Martin Dostál, tajemník Sdružení pro výstavbu komunikace 1/11-1/57: My jsme dlouhodobě jako západní část kraje a města i obce po trase ať již jedenáctky nebo padesát sedmičky dlouhodobě usilovali o zkvalitnění dopravní infrastruktury v naší části regionu. Já si myslím, že to bylo alfou omegou při tom našem vzniku. Já bych chtěl říct, že nám se postupně ty záležitosti, které máme v popisu práce, jestli to takto mohu říct, to znamená zkapacitnění jednotlivých úseků, ať už na jedenáctce nebo na padesát sedmičce včetně obchvatů jednotlivých měst a obcí podaří, daří naplňovat. Já bych chtěl na tomto místě poděkovat za prvé vlastníkům pozemků, protože bez jejich pomoci a spolupráce by některé ty úseky už nebyly v provozu anebo nebyly ve výstavbě, případně ve vysokém stupni připravenosti. Takže na tomto místě je zapotřebí samozřejmě těm lidem poděkovat, stejně tak jako starostům a primátorů v okrese jedenáctky mezi Ostravou, Opavou, Krnovem a Bartultovicemi.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Tak jak jste říkal, dlouhotrvající špatná dopravní situace na dvou páteřních komunikací v Moravskoslezském kraji. Jaká je ta aktuální situace? Zlepšila se ta situace?

Martin Dostál, tajemník Sdružení pro výstavbu komunikace 1/11-1/57: Podívejte, my se pohybujeme v nějakém legislativním prostředí. Já se samozřejmě vždycky mračím, když ty věci nejdou na můj vkus tak rychle, jak by měly jít. Na druhou stranu musím říct, že v rámci těch možností, které máme, postupujeme docela slušně dopředu. Vaši diváci určitě vědí, že máme zprovozněno prodlouženou Rudnou, máme zprovozněny Mokré Lazce. První dvě etapy severního obchvatu Opavy stojí, třetí západní část je ve výstavbě. Je zprovozněn severovýchodního obchvat Krnova. Připravujeme jižní obchvat Komárova, obchvat Nových Sedlic. Samozřejmě obchvat Skrochovic, západní obchvat Krnova a tak dále. Takže my postupně ty cíle, které jsme si v tom roce 2001 vytkli, postupně naplňuje. Já bych chtěl na tomto místě říct jednu podstatnou věc. My spolupracujeme se státem, spolupracujeme s Moravskoslezským krajem, spolupracujeme s poradním sborem pro rozvoj dopravní infrastruktury našeho regionu, který je poradním orgánem rady kraje, kde působíme a řešíme ty věci po té koncepční rovině. Takže já si myslím, že ten systém spolupráce mezi naším sdružením, krajem a státem máme docela dobře dostudovaný a hlavně funguje a já jsem za to nesmírně rád.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Co Vy osobně jako tajemník Sdružení považujete za největší úspěch Sdružení za těch více než dvacet let?

Martin Dostál, tajemník Sdružení pro výstavbu komunikace 1/11-1/57: Za prvé já musím říct, že mě vždycky potěší, a nejen mě, ale vedení, sdružení, předsednictvo, naše členy, že ty stavby stojí anebo jsou ve vysokém stupni připravenosti nebo se realizují. To si myslím, že je to to klíčové. Samozřejmě neskrývám, že problémy také existují, ale já si myslím, že se nám to ve spolupráci s těmi klíčovými hráči v podstatě daří ty problémy odstraňovat a já jsem opravdu rád, že postupujeme těmi kroky dopředu. Ale je to nesmírně komplikované, je to nesmírně složité a já jsem teďka nedávno zachytil nové zákony na Slovensku v oblasti stavebního práva. Když jsem viděl nový zákon o územním plánování a stavebním řádu, ten má šedesát sedm paragrafů. Kolegové na Slovensku postupují trošičku jinak, já bych si strašně moc přál, aby ta legislativa těm věcem hodně pomáhala, ale jsou to nějaké kompromisy, daň za kompromisy, a ta na tom legislativním prostředí se samozřejmě tyto kompromisy ukazují. To je naprosto zjevné.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Vy jste část těch vašich projektů zmínil. Pojďme ale ještě zrekapitulovat tedy pro diváky, které stavby jsou dokončeny, které běží, které projekty naopak máte ve vysoké připravenosti?

Martin Dostál, tajemník Sdružení pro výstavbu komunikace 1/11-1/57: Já jsem se před chviličku zmiňoval o tom, že zprovozněné v tom tahu mezi Ostravou, Opavou, Krnovem a Bartultovicemi je jedenáctka prodloužená Rudná, Mokré Lazce. Spojka S1 v Opavě, východní část obchvatu Opavy. Samozřejmě severovýchodní obchvat Krnova a jižní obchvat v Opavě mezi Těšínskou a Hradeckou ulici. Co připravujeme? Tak samozřejmě jsem částečně zmínil také v úvodu, to znamená ať již obchvat Komárova nebo Nových Sedlic, jižní obchvat v Opavě mezi Hradeckou, Olomouckou a ulicí Bruntálskou včetně navazující samozřejmě obchvatu Otic. Obchvat Skrochovic, západní obchvat, obchvat Krnova a tak dále. Takže my pokračujeme v podstatě v té celkové stabilizaci a mobilizaci toho úseku mezi Ostravou, Opavou, Krnovem, a Bartultovicemi.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Jednou ze zásadních snah Sdružení je zařadit silniční a železniční koridor mezi Ostravou, Opavou, Krnovem, Bartultovicemi a Opolí do globální transevropské dopravní sítě TEN-T. Zkusme divákům vysvětlit, co to vlastně je.

Martin Dostál, tajemník Sdružení pro výstavbu komunikace 1/11-1/57: Já bych chtěl za prvé říct, že ta transevropská dopravní síť je pro nás důležitá z toho celoevropského úhlu pohledu, protože Evropská komise stanoví, když to řeknu velmi zjednodušeně, páteřní silniční, železniční koridory na úrovni Evropské komise. Ten náš apel nebo ty naše snahy o zařazení tohoto koridoru do té transevropské dopravní sítě je pro tento region a západní část kraje důležitý ze dvou úhlů pohledu. Za prvé z hlediska financování, protože část staveb je už dnes financována buď z Evropského fondu pro regionální rozvoj, nebo z kohezních fondů, což by byla příležitost pro ČR a zároveň bychom díky prostředkům fondu EU mohli v podstatě zkapacitnit nejen jednotlivé silniční úseky na tomto tahu, ale také samozřejmě úseky železniční. Určitě zkapacitnění zdvojkolejnění tratě mezi Ostravou a Opavou. Nepochybně elektrizaci traťového úseku do Krnova, respektive na státní hranici s Polskou republikou přes Peážní trať ve směru na Hlucholazy a na Jeseník. Čili pro nás je to nesmírně důležité, ale hlavně to má význam pro zkvalitnění přeshraničního spojení mezi členskými státy, to znamená v našem případě mezi Českou a Polskou republikou.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Předsedou sdružení je náměstek opavského primátora Michal Jedlička. Nicméně Vy jste shodou okolností nedávno volili nového místopředsedu. Kdo se té funkce ujal?

Martin Dostál, tajemník Sdružení pro výstavbu komunikace 1/11-1/57: Já bych chtěl za prvé bývalému našemu místopředsedovi, náměstkovi ostravského primátora Vladimíru Cigánkovi poděkovat za činnost pro naše sdružení, pro západní část kraje. Samozřejmě v souvislosti s loňskými změnami na ostravské radnici, kdy pan kolega Cigánek odstoupil, nahradil ho pan kolega Svozil, logicky muselo dojít k této personální změně. To je v podstatě vyústění, takže já jsem rád, že pan kolega Svozil podporuje jednohlasnou. Získává, že členové předsednictva v souladu se stranou pana kolegy Svozila zvolili místopředsedou Sdružení. Já se těším samozřejmě na spolupráci s panem náměstkem Svozilem.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Možná ještě krátce na závěr, jaká je vize vašeho sdružení? Co vás čeká v dejme tomu střednědobém výhledu?

Martin Dostál, tajemník Sdružení pro výstavbu komunikace 1/11-1/57: podívejte, Já si myslím, že ta vize je jednoznačná. My musíme dokončit všechny komunikace, Všechny obchvaty na trase jedenáctky, na trase padesát sedmičky, dokud nedokončíme žádný z těch úseků, v podstatě to naše sdružení musí působit i nadále. V okamžiku až si svou práci splníme pro naše spoluobčany v západní části našeho kraje, pak samozřejmě může sdružení ukončit svou činnost, ale já si nemyslím, že v dohledné době tento krok nastane.

Lukáš Zavadil, TV Polar: I přesto držíme palce. Děkuji, že jste byl tady s námi ve studiu a loučím se i s vámi. U pořadu Dopravní revue se budu těšit zase příště.

Redakčně upraveno / zkráceno.

Mohlo by Vás také zajímat

Pořad: Dopravní revue
Martin Dostál, ředitel: Aktuálně o Sdružení pro výstavbu komunikace I/11-I/57
08. června 2022, 18:20

Lukáš Zavadil, TV Polar: Dobrý den, začíná pořad Dopravní revue. Dnes je ve studiu s námi Martin Dostál, tajemník Sdružení pro výstavbu komunikace 1/11-1/57. Vítejte u nás.

Martin Dostál, tajemník Sdružení pro výstavbu komunikace 1/11-1/57: Hezký, dobrý den Vám i divákům televize Polar.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Možná na začátek právě pro naše diváky, Sdružení vzniklo v roce 2001, dvacet zakládajících členů. Jaké byly důvody vzniku toho, proč jste to dali tehdy dohromady?

Martin Dostál, tajemník Sdružení pro výstavbu komunikace 1/11-1/57: My jsme dlouhodobě jako západní část kraje a města i obce po trase ať již jedenáctky nebo padesát sedmičky dlouhodobě usilovali o zkvalitnění dopravní infrastruktury v naší části regionu. Já si myslím, že to bylo alfou omegou při tom našem vzniku. Já bych chtěl říct, že nám se postupně ty záležitosti, které máme v popisu práce, jestli to takto mohu říct, to znamená zkapacitnění jednotlivých úseků, ať už na jedenáctce nebo na padesát sedmičce včetně obchvatů jednotlivých měst a obcí podaří, daří naplňovat. Já bych chtěl na tomto místě poděkovat za prvé vlastníkům pozemků, protože bez jejich pomoci a spolupráce by některé ty úseky už nebyly v provozu anebo nebyly ve výstavbě, případně ve vysokém stupni připravenosti. Takže na tomto místě je zapotřebí samozřejmě těm lidem poděkovat, stejně tak jako starostům a primátorů v okrese jedenáctky mezi Ostravou, Opavou, Krnovem a Bartultovicemi.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Tak jak jste říkal, dlouhotrvající špatná dopravní situace na dvou páteřních komunikací v Moravskoslezském kraji. Jaká je ta aktuální situace? Zlepšila se ta situace?

Martin Dostál, tajemník Sdružení pro výstavbu komunikace 1/11-1/57: Podívejte, my se pohybujeme v nějakém legislativním prostředí. Já se samozřejmě vždycky mračím, když ty věci nejdou na můj vkus tak rychle, jak by měly jít. Na druhou stranu musím říct, že v rámci těch možností, které máme, postupujeme docela slušně dopředu. Vaši diváci určitě vědí, že máme zprovozněno prodlouženou Rudnou, máme zprovozněny Mokré Lazce. První dvě etapy severního obchvatu Opavy stojí, třetí západní část je ve výstavbě. Je zprovozněn severovýchodního obchvat Krnova. Připravujeme jižní obchvat Komárova, obchvat Nových Sedlic. Samozřejmě obchvat Skrochovic, západní obchvat Krnova a tak dále. Takže my postupně ty cíle, které jsme si v tom roce 2001 vytkli, postupně naplňuje. Já bych chtěl na tomto místě říct jednu podstatnou věc. My spolupracujeme se státem, spolupracujeme s Moravskoslezským krajem, spolupracujeme s poradním sborem pro rozvoj dopravní infrastruktury našeho regionu, který je poradním orgánem rady kraje, kde působíme a řešíme ty věci po té koncepční rovině. Takže já si myslím, že ten systém spolupráce mezi naším sdružením, krajem a státem máme docela dobře dostudovaný a hlavně funguje a já jsem za to nesmírně rád.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Co Vy osobně jako tajemník Sdružení považujete za největší úspěch Sdružení za těch více než dvacet let?

Martin Dostál, tajemník Sdružení pro výstavbu komunikace 1/11-1/57: Za prvé já musím říct, že mě vždycky potěší, a nejen mě, ale vedení, sdružení, předsednictvo, naše členy, že ty stavby stojí anebo jsou ve vysokém stupni připravenosti nebo se realizují. To si myslím, že je to to klíčové. Samozřejmě neskrývám, že problémy také existují, ale já si myslím, že se nám to ve spolupráci s těmi klíčovými hráči v podstatě daří ty problémy odstraňovat a já jsem opravdu rád, že postupujeme těmi kroky dopředu. Ale je to nesmírně komplikované, je to nesmírně složité a já jsem teďka nedávno zachytil nové zákony na Slovensku v oblasti stavebního práva. Když jsem viděl nový zákon o územním plánování a stavebním řádu, ten má šedesát sedm paragrafů. Kolegové na Slovensku postupují trošičku jinak, já bych si strašně moc přál, aby ta legislativa těm věcem hodně pomáhala, ale jsou to nějaké kompromisy, daň za kompromisy, a ta na tom legislativním prostředí se samozřejmě tyto kompromisy ukazují. To je naprosto zjevné.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Vy jste část těch vašich projektů zmínil. Pojďme ale ještě zrekapitulovat tedy pro diváky, které stavby jsou dokončeny, které běží, které projekty naopak máte ve vysoké připravenosti?

Martin Dostál, tajemník Sdružení pro výstavbu komunikace 1/11-1/57: Já jsem se před chviličku zmiňoval o tom, že zprovozněné v tom tahu mezi Ostravou, Opavou, Krnovem a Bartultovicemi je jedenáctka prodloužená Rudná, Mokré Lazce. Spojka S1 v Opavě, východní část obchvatu Opavy. Samozřejmě severovýchodní obchvat Krnova a jižní obchvat v Opavě mezi Těšínskou a Hradeckou ulici. Co připravujeme? Tak samozřejmě jsem částečně zmínil také v úvodu, to znamená ať již obchvat Komárova nebo Nových Sedlic, jižní obchvat v Opavě mezi Hradeckou, Olomouckou a ulicí Bruntálskou včetně navazující samozřejmě obchvatu Otic. Obchvat Skrochovic, západní obchvat, obchvat Krnova a tak dále. Takže my pokračujeme v podstatě v té celkové stabilizaci a mobilizaci toho úseku mezi Ostravou, Opavou, Krnovem, a Bartultovicemi.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Jednou ze zásadních snah Sdružení je zařadit silniční a železniční koridor mezi Ostravou, Opavou, Krnovem, Bartultovicemi a Opolí do globální transevropské dopravní sítě TEN-T. Zkusme divákům vysvětlit, co to vlastně je.

Martin Dostál, tajemník Sdružení pro výstavbu komunikace 1/11-1/57: Já bych chtěl za prvé říct, že ta transevropská dopravní síť je pro nás důležitá z toho celoevropského úhlu pohledu, protože Evropská komise stanoví, když to řeknu velmi zjednodušeně, páteřní silniční, železniční koridory na úrovni Evropské komise. Ten náš apel nebo ty naše snahy o zařazení tohoto koridoru do té transevropské dopravní sítě je pro tento region a západní část kraje důležitý ze dvou úhlů pohledu. Za prvé z hlediska financování, protože část staveb je už dnes financována buď z Evropského fondu pro regionální rozvoj, nebo z kohezních fondů, což by byla příležitost pro ČR a zároveň bychom díky prostředkům fondu EU mohli v podstatě zkapacitnit nejen jednotlivé silniční úseky na tomto tahu, ale také samozřejmě úseky železniční. Určitě zkapacitnění zdvojkolejnění tratě mezi Ostravou a Opavou. Nepochybně elektrizaci traťového úseku do Krnova, respektive na státní hranici s Polskou republikou přes Peážní trať ve směru na Hlucholazy a na Jeseník. Čili pro nás je to nesmírně důležité, ale hlavně to má význam pro zkvalitnění přeshraničního spojení mezi členskými státy, to znamená v našem případě mezi Českou a Polskou republikou.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Předsedou sdružení je náměstek opavského primátora Michal Jedlička. Nicméně Vy jste shodou okolností nedávno volili nového místopředsedu. Kdo se té funkce ujal?

Martin Dostál, tajemník Sdružení pro výstavbu komunikace 1/11-1/57: Já bych chtěl za prvé bývalému našemu místopředsedovi, náměstkovi ostravského primátora Vladimíru Cigánkovi poděkovat za činnost pro naše sdružení, pro západní část kraje. Samozřejmě v souvislosti s loňskými změnami na ostravské radnici, kdy pan kolega Cigánek odstoupil, nahradil ho pan kolega Svozil, logicky muselo dojít k této personální změně. To je v podstatě vyústění, takže já jsem rád, že pan kolega Svozil podporuje jednohlasnou. Získává, že členové předsednictva v souladu se stranou pana kolegy Svozila zvolili místopředsedou Sdružení. Já se těším samozřejmě na spolupráci s panem náměstkem Svozilem.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Možná ještě krátce na závěr, jaká je vize vašeho sdružení? Co vás čeká v dejme tomu střednědobém výhledu?

Martin Dostál, tajemník Sdružení pro výstavbu komunikace 1/11-1/57: podívejte, Já si myslím, že ta vize je jednoznačná. My musíme dokončit všechny komunikace, Všechny obchvaty na trase jedenáctky, na trase padesát sedmičky, dokud nedokončíme žádný z těch úseků, v podstatě to naše sdružení musí působit i nadále. V okamžiku až si svou práci splníme pro naše spoluobčany v západní části našeho kraje, pak samozřejmě může sdružení ukončit svou činnost, ale já si nemyslím, že v dohledné době tento krok nastane.

Lukáš Zavadil, TV Polar: I přesto držíme palce. Děkuji, že jste byl tady s námi ve studiu a loučím se i s vámi. U pořadu Dopravní revue se budu těšit zase příště.

Redakčně upraveno / zkráceno.

Zdroj: https://polar.cz/index.php/porady/dopravni-revue/dopravni-revue-08-06-2022-18-23