Dopravní revue
- Ostrava staví parkovací domy, novy stojí u MMO
- Parkování v moravskoslezské metropoli, host: Břetislav Riger
Dobrý den u dalšího vydání pravidelného pořadu Dopravní revue. Dnes za dopravou zamíříme do krajské metropole a naším ústředním tématem dnes bude parkování, tedy statická doprava. Pojďte se podívat, jak krajské město postupně řeší nedostatek parkovacích míst.
Ostrava staví parkovací domy, novy stojí u MMO
Parkování - velké téma a problém, který souvisí s nárůstem počtu automobilů. Mnoho let ho řeší i Ostrava. V průběhu loňského roku vznikl nový parkovací dům u Zoologické zahrady, souběžně s tímto projektem běžela na plné obrátky i stavba neméně důležitého parkovacího domu u Městské nemocnice Ostrava. Ten už je prakticky hotový. Zhotovitel už vyzval investora, tedy město k zahájení přejímacího řízení. Podle stavbyvedoucího zbývá jen odstranit drobné vady a nedodělky, zprovozňují se systémy a vlastně celý parkovací dům.
Radek Malohlava, hlavní stavbyvedoucí: “Stojíme před třemi nadzemními patry, kdy je první patro užitné, je tam lékárna a nájemní jednotky. Další dvě patra nad námi jsou parkovací patra a je přístupná k parkování i střešní platforma. Pod námi circa do 12 metrů jsou tři parkovací patra. V tom přízemním patře máme nájemní jednotky, které mají nějaké sociální zařízení, pak tady je veřejné WC, jsou tady technické místnosti, místnosti pro úschovu kol.”
Řidičům bude podle stavbyvedoucího k dispozici celkově zhruba 450 parkovacích míst. Stavba probíhala bez zásadních komplikací, i přesto, že jde o velmi frekventované místo.
Radek Malohlava, hlavní stavbyvedoucí: “Zmínil bych asi to, že jsme museli vykopat desítky tisíc tun zeminy, abychom se dostali na těch 12,5 metru v centru města. Samozřejmě blízkost výjezdového centra hasičů a blízkost nemocnice byl trochu logistickým oříškem, ale i toto jsme zvládli.
Dalších šest set parkovacích míst nabídne nový parkovací dům u Krajského úřadu. Jeho dokončení je plánováno v závěru příštího roku Bude mít dvě podzemními a osm nadzemních podlažími a bude propojen třemi vertikálními jádry s výtahy a schodišti.
Parkování v moravskoslezské metropoli, host: Břetislav Riger
Lukáš Zavadil, TV Polar: K tématu parkování je mým dnešním hostem náměstek primátora Ostravy Břetislav Riger. Vítejte u nás ve studiu.
Břetislav Riger (Ostravak), náměstek primátora Ostravy: Dobrý den.
Lukáš Zavadil, TV Polar: Kdybyste mohl shrnout aktuální stav parkování ve městě, předpokládám, že lidé, obyvatelé, návštěvníci, kolegové a všichni ostatní se na Vás obrací k tomuto tématu. Tak jak byste ho popsal? Jak se parkuje v Ostravě?
Břetislav Riger (Ostravak), náměstek primátora Ostravy: Tak já začnu tím pozitivnějším. Prostě Ostrava je průjezdné město, což je úžasné, ale právě tím, že je průjezdné, tak se každý snažíme dojet až k tomu cíli. Samozřejmě známe ty chvíle ve špičkách, ať už je to u zoo, ať je to v centru města, ať je to u nemocnice. Prostě jsou to chvíle, kdy je tam přetlak. Je tam mnoho lidí, kteří chtějí zaparkovat a v tu chvíli máme s parkováním problémy. Takže my dneska řešíme takové čtyři základní okruhy. Řešíme parkování v centru města, což je možná jeden z těch základních. Další je to parkování u významných cílů. To je přesně Dům kultury Poklad, dneska parkovací dům u krajského úřadu, parkovací dům u zoo. Čili to jsou ty spoty, ty místa, kam prostě lidé jezdí ve zvýšeném počtu. Dále to máme parkování na P+R parkovišti, čili Park and Ride. Zaparkujete, pokračujete hromadnou dopravou, kdy máme některá fungující parkoviště. A samozřejmě zamýšlíme se nad tím, jak navázat s dalšími parkovišti. Ale když se vrátím k té průjezdnosti. Tak my dneska, když zhotovíme za nemalé prostředky parkovací plochu u Místecké ulice, tak my nemáme jistotu, že tam někdo zaparkuje. Protože ta auta se řítí osmdesáti kilometrovou rychlostí až po Frýdlantské mosty. Takže my máme určitá specifika v Ostravě tím, že to město je průjezdné. A pak samostatnou otázkou je parkování v místě bydliště. To znamená, to jsou sídliště na jihu, sídliště v centru a třeba v Porubě.
Lukáš Zavadil, TV Polar: My jsme v reportáži viděli parkovací domy ty vznikající, to je dneska vlastně už jedno z takových klasických řešení ve městech a v oblastech, kde žije hodně lidí. Tak kolik jich je v Ostravě aktuálně a kolik je chystáte?
Břetislav Riger (Ostravak), náměstek primátora Ostravy: Nemám je spočítané. Ale jenom za tu poslední dobu se podařilo zrealizovat x parkovacích domů. Ať už je to parkovací dům u zoo. Momentálně dokončujeme parkovací dům u nemocnice, máme parkovací dům jeden dokončený a jeden ve výstavbě, v realizaci u Domu kultury Poklad. Čili ono těch domů parkovacích přibývá. Další se projektují. Další realizace začíná u krajského úřadu, takže těch parkovacích domů relativně už začíná být dost. Nicméně prostě pořád je to otázka toho systému, kdy my potřebujeme ho vlastně scelit. Potřebujeme to vzít do svých rukou tak, abychom měli ten systém centralizovaný a byli schopni i pomocí určitých regulací a nějaké cenotvorby řídit to parkování ve městě.
Lukáš Zavadil, TV Polar: Právě s tím souvisí i nový parkovací systém, který chcete zprovoznit v následujících měsících. Tak co tedy řidiče čeká?
Břetislav Riger (Ostravak), náměstek primátora Ostravy: Já věřím, že prostě čeká zjednodušení na řidiče. Ten systém bude centralizovaný, to znamená bude bezobslužný. To znamená, že už nebudou tam ty budky, kdy v podstatě v třetím tisíciletí tam někdo musí v zimě mrznout, aby vám vydal lístek, případně vám vydal, když platíte při odjezdu. To znamená, posuneme se trošičku. Všechny ty parkovací systémy budou centralizované do jednoho dispečinku dohledového. V případě, že bude nějaká porucha, bude nějaký problém nebo někdo dotyčný nějaký řidič bude mít prostě potřebu komunikovat s někým, kdo je na druhé straně, zmáčknutím tlačítka se dostane do kontaktu s dispečerem. Dispečer si tu situaci bude moci verifikovat skrze kamerový systém a může s tím dotyčným ten problém vyřešit. Čili nám odpadnou náklady, které nejsou malé. Dneska náklady na mzdy tvoří obrovské prostředky, které by se daly použít jinam a my je vlastně vkládáme zpátky do toho parkování a přitom nás nikam neposouvají. Takže toto je krok kupředu v tom, že my ty peníze, které ušetříme, budeme moci vkládat zpátky do těch systémů. Čili já si myslím, že toto je velký posun. Ten systém bude bez vydávání lístků. Víme, jak to vypadá, když se odjíždí. Slušnější lidi si ten lístek vezmou, ti šťastnější se trefí do odpadkového koše a zbytek je prostě na zemi. Čili bude to systém, který bude na platební kartu. Přijedete, zaplatíte platební kartou. Odjíždíte podobným systémem, případně vám kamera zvedne pakliže máte čitelnou registrační značku, tak vám zvedne závoru sama. Toto já si myslím, že je takový pokrokovější systém. Jednoduchý, pakliže budete potřebovat ten doklad, což je asi 1% parkujících. Tak si na webovém rozhraní najdete ten svůj lístek pomocí čísla platební karty, řekněme nějakého koncového čtyřčíslí a vytisknete si doklad, který můžete použít jako daňový.
Lukáš Zavadil, TV Polar: Já jsem četl tiskovou zprávu, tak můžu doplnit možná Vás trochu, že bude možné i rezervovat si parkovací místo.
Břetislav Riger (Ostravak), náměstek primátora Ostravy: Tam určitě budou takové jakoby nadstavbové pokročilé funkce a jednou z nich je rezervace parkovacího místa. Což si myslím, že třeba při návštěvě divadla v centru města nebo při návštěvě koncertního sálu oceníme, že víme, že ten večer zaparkujeme a že můžeme přijet na čas. Že prostě nebudeme hodinu, hodinu a půl hledat parkovací místo. Čili je to opět zase pokrok. Inteligentní funkce, která v tom systému je.
Lukáš Zavadil, TV Polar: Kolik systém bude stát? A kdy bude tedy v provozu?
Břetislav Riger (Ostravak), náměstek primátora Ostravy: Systém bude stát 30 milionů s tím, že my začneme nasazovat ten systém v průběhu července, srpna. Měli bychom ho nasadit na čtyřech parkovacích místech nebo čtyřech parkovacích domech. Jsou to ty, které buď zatím nejsou osazeny parkovacím systémem, jako je třeba parkovací dům u nemocnice a nebo parkovací dům pod univerzitou v centru Ostravy, kde máme zatím pronajatý parkovací systém. To znamená, zaměníme ho, protože ten platíme zbytečně.
Lukáš Zavadil, TV Polar: Možná ještě na závěr takový vzkaz pro řidiče z úst náměstka, který má na starosti dopravu ve městě.
Břetislav Riger (Ostravak), náměstek primátora Ostravy: Buďte trpěliví, snažíme se systém zlepšit, ale samozřejmě přichází období, kdy nás to bude bolet. Výstavba nové koncertní síně, výstavba parkovacího domu u krajského úřadu, do toho výstavba Černé kostky, kterou plánuje realizovat kraj. Já si myslím, že opravdu budeme mít náročná období, ale myslím si, že spějeme k bodu, kdy se nám to všechno vyplatí a budeme mít pohodlnější parkování a pohodlnější dopravu ve městě.
Lukáš Zavadil, TV Polar: Tak budeme držet palce. Pane náměstku, děkuji za rozhovor.
Břetislav Riger (Ostravak), náměstek primátora Ostravy: Já vám děkuji za trpělivost, za rozhovor, za Váš čas a těším se zase někdy příště.
Redakčně upraveno / zkráceno.
Dobrý den u dalšího vydání pravidelného pořadu Dopravní revue. Dnes za dopravou zamíříme do krajské metropole a naším ústředním tématem dnes bude parkování, tedy statická doprava. Pojďte se podívat, jak krajské město postupně řeší nedostatek parkovacích míst.
Ostrava staví parkovací domy, novy stojí u MMO
Parkování - velké téma a problém, který souvisí s nárůstem počtu automobilů. Mnoho let ho řeší i Ostrava. V průběhu loňského roku vznikl nový parkovací dům u Zoologické zahrady, souběžně s tímto projektem běžela na plné obrátky i stavba neméně důležitého parkovacího domu u Městské nemocnice Ostrava. Ten už je prakticky hotový. Zhotovitel už vyzval investora, tedy město k zahájení přejímacího řízení. Podle stavbyvedoucího zbývá jen odstranit drobné vady a nedodělky, zprovozňují se systémy a vlastně celý parkovací dům.
Radek Malohlava, hlavní stavbyvedoucí: “Stojíme před třemi nadzemními patry, kdy je první patro užitné, je tam lékárna a nájemní jednotky. Další dvě patra nad námi jsou parkovací patra a je přístupná k parkování i střešní platforma. Pod námi circa do 12 metrů jsou tři parkovací patra. V tom přízemním patře máme nájemní jednotky, které mají nějaké sociální zařízení, pak tady je veřejné WC, jsou tady technické místnosti, místnosti pro úschovu kol.”
Řidičům bude podle stavbyvedoucího k dispozici celkově zhruba 450 parkovacích míst. Stavba probíhala bez zásadních komplikací, i přesto, že jde o velmi frekventované místo.
Radek Malohlava, hlavní stavbyvedoucí: “Zmínil bych asi to, že jsme museli vykopat desítky tisíc tun zeminy, abychom se dostali na těch 12,5 metru v centru města. Samozřejmě blízkost výjezdového centra hasičů a blízkost nemocnice byl trochu logistickým oříškem, ale i toto jsme zvládli.
Dalších šest set parkovacích míst nabídne nový parkovací dům u Krajského úřadu. Jeho dokončení je plánováno v závěru příštího roku Bude mít dvě podzemními a osm nadzemních podlažími a bude propojen třemi vertikálními jádry s výtahy a schodišti.
Parkování v moravskoslezské metropoli, host: Břetislav Riger
Lukáš Zavadil, TV Polar: K tématu parkování je mým dnešním hostem náměstek primátora Ostravy Břetislav Riger. Vítejte u nás ve studiu.
Břetislav Riger (Ostravak), náměstek primátora Ostravy: Dobrý den.
Lukáš Zavadil, TV Polar: Kdybyste mohl shrnout aktuální stav parkování ve městě, předpokládám, že lidé, obyvatelé, návštěvníci, kolegové a všichni ostatní se na Vás obrací k tomuto tématu. Tak jak byste ho popsal? Jak se parkuje v Ostravě?
Břetislav Riger (Ostravak), náměstek primátora Ostravy: Tak já začnu tím pozitivnějším. Prostě Ostrava je průjezdné město, což je úžasné, ale právě tím, že je průjezdné, tak se každý snažíme dojet až k tomu cíli. Samozřejmě známe ty chvíle ve špičkách, ať už je to u zoo, ať je to v centru města, ať je to u nemocnice. Prostě jsou to chvíle, kdy je tam přetlak. Je tam mnoho lidí, kteří chtějí zaparkovat a v tu chvíli máme s parkováním problémy. Takže my dneska řešíme takové čtyři základní okruhy. Řešíme parkování v centru města, což je možná jeden z těch základních. Další je to parkování u významných cílů. To je přesně Dům kultury Poklad, dneska parkovací dům u krajského úřadu, parkovací dům u zoo. Čili to jsou ty spoty, ty místa, kam prostě lidé jezdí ve zvýšeném počtu. Dále to máme parkování na P+R parkovišti, čili Park and Ride. Zaparkujete, pokračujete hromadnou dopravou, kdy máme některá fungující parkoviště. A samozřejmě zamýšlíme se nad tím, jak navázat s dalšími parkovišti. Ale když se vrátím k té průjezdnosti. Tak my dneska, když zhotovíme za nemalé prostředky parkovací plochu u Místecké ulice, tak my nemáme jistotu, že tam někdo zaparkuje. Protože ta auta se řítí osmdesáti kilometrovou rychlostí až po Frýdlantské mosty. Takže my máme určitá specifika v Ostravě tím, že to město je průjezdné. A pak samostatnou otázkou je parkování v místě bydliště. To znamená, to jsou sídliště na jihu, sídliště v centru a třeba v Porubě.
Lukáš Zavadil, TV Polar: My jsme v reportáži viděli parkovací domy ty vznikající, to je dneska vlastně už jedno z takových klasických řešení ve městech a v oblastech, kde žije hodně lidí. Tak kolik jich je v Ostravě aktuálně a kolik je chystáte?
Břetislav Riger (Ostravak), náměstek primátora Ostravy: Nemám je spočítané. Ale jenom za tu poslední dobu se podařilo zrealizovat x parkovacích domů. Ať už je to parkovací dům u zoo. Momentálně dokončujeme parkovací dům u nemocnice, máme parkovací dům jeden dokončený a jeden ve výstavbě, v realizaci u Domu kultury Poklad. Čili ono těch domů parkovacích přibývá. Další se projektují. Další realizace začíná u krajského úřadu, takže těch parkovacích domů relativně už začíná být dost. Nicméně prostě pořád je to otázka toho systému, kdy my potřebujeme ho vlastně scelit. Potřebujeme to vzít do svých rukou tak, abychom měli ten systém centralizovaný a byli schopni i pomocí určitých regulací a nějaké cenotvorby řídit to parkování ve městě.
Lukáš Zavadil, TV Polar: Právě s tím souvisí i nový parkovací systém, který chcete zprovoznit v následujících měsících. Tak co tedy řidiče čeká?
Břetislav Riger (Ostravak), náměstek primátora Ostravy: Já věřím, že prostě čeká zjednodušení na řidiče. Ten systém bude centralizovaný, to znamená bude bezobslužný. To znamená, že už nebudou tam ty budky, kdy v podstatě v třetím tisíciletí tam někdo musí v zimě mrznout, aby vám vydal lístek, případně vám vydal, když platíte při odjezdu. To znamená, posuneme se trošičku. Všechny ty parkovací systémy budou centralizované do jednoho dispečinku dohledového. V případě, že bude nějaká porucha, bude nějaký problém nebo někdo dotyčný nějaký řidič bude mít prostě potřebu komunikovat s někým, kdo je na druhé straně, zmáčknutím tlačítka se dostane do kontaktu s dispečerem. Dispečer si tu situaci bude moci verifikovat skrze kamerový systém a může s tím dotyčným ten problém vyřešit. Čili nám odpadnou náklady, které nejsou malé. Dneska náklady na mzdy tvoří obrovské prostředky, které by se daly použít jinam a my je vlastně vkládáme zpátky do toho parkování a přitom nás nikam neposouvají. Takže toto je krok kupředu v tom, že my ty peníze, které ušetříme, budeme moci vkládat zpátky do těch systémů. Čili já si myslím, že toto je velký posun. Ten systém bude bez vydávání lístků. Víme, jak to vypadá, když se odjíždí. Slušnější lidi si ten lístek vezmou, ti šťastnější se trefí do odpadkového koše a zbytek je prostě na zemi. Čili bude to systém, který bude na platební kartu. Přijedete, zaplatíte platební kartou. Odjíždíte podobným systémem, případně vám kamera zvedne pakliže máte čitelnou registrační značku, tak vám zvedne závoru sama. Toto já si myslím, že je takový pokrokovější systém. Jednoduchý, pakliže budete potřebovat ten doklad, což je asi 1% parkujících. Tak si na webovém rozhraní najdete ten svůj lístek pomocí čísla platební karty, řekněme nějakého koncového čtyřčíslí a vytisknete si doklad, který můžete použít jako daňový.
Lukáš Zavadil, TV Polar: Já jsem četl tiskovou zprávu, tak můžu doplnit možná Vás trochu, že bude možné i rezervovat si parkovací místo.
Břetislav Riger (Ostravak), náměstek primátora Ostravy: Tam určitě budou takové jakoby nadstavbové pokročilé funkce a jednou z nich je rezervace parkovacího místa. Což si myslím, že třeba při návštěvě divadla v centru města nebo při návštěvě koncertního sálu oceníme, že víme, že ten večer zaparkujeme a že můžeme přijet na čas. Že prostě nebudeme hodinu, hodinu a půl hledat parkovací místo. Čili je to opět zase pokrok. Inteligentní funkce, která v tom systému je.
Lukáš Zavadil, TV Polar: Kolik systém bude stát? A kdy bude tedy v provozu?
Břetislav Riger (Ostravak), náměstek primátora Ostravy: Systém bude stát 30 milionů s tím, že my začneme nasazovat ten systém v průběhu července, srpna. Měli bychom ho nasadit na čtyřech parkovacích místech nebo čtyřech parkovacích domech. Jsou to ty, které buď zatím nejsou osazeny parkovacím systémem, jako je třeba parkovací dům u nemocnice a nebo parkovací dům pod univerzitou v centru Ostravy, kde máme zatím pronajatý parkovací systém. To znamená, zaměníme ho, protože ten platíme zbytečně.
Lukáš Zavadil, TV Polar: Možná ještě na závěr takový vzkaz pro řidiče z úst náměstka, který má na starosti dopravu ve městě.
Břetislav Riger (Ostravak), náměstek primátora Ostravy: Buďte trpěliví, snažíme se systém zlepšit, ale samozřejmě přichází období, kdy nás to bude bolet. Výstavba nové koncertní síně, výstavba parkovacího domu u krajského úřadu, do toho výstavba Černé kostky, kterou plánuje realizovat kraj. Já si myslím, že opravdu budeme mít náročná období, ale myslím si, že spějeme k bodu, kdy se nám to všechno vyplatí a budeme mít pohodlnější parkování a pohodlnější dopravu ve městě.
Lukáš Zavadil, TV Polar: Tak budeme držet palce. Pane náměstku, děkuji za rozhovor.
Břetislav Riger (Ostravak), náměstek primátora Ostravy: Já vám děkuji za trpělivost, za rozhovor, za Váš čas a těším se zase někdy příště.
Redakčně upraveno / zkráceno.