Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>
Dopravní revue

Dopravní revue

  • Bezpečnost v MHD v Ostravě hlídají sofistikované systémy
  • Břetislav Riger, náměstek primátora Ostravy: Bezpečnost v hromadné dopravě v Ostravě

Lukáš Zavadil, TV Polar: Začíná pořad DOPRAVNÍ REVUE. Dobrý den u jeho sledování. V dnešním vydání zamíříme do Ostravy, konkrétně za cestováním hromadnou dopravou. Bezpečnostní systémy tam v provozu chrání cestující, řidiče i vozový park a majetek dopravního podniku. Antikolizní systém je jeden z nových prvků, který Dopravní podnik Ostrava nasadil do běžného provozu. Ve všech 39 tramvajích Stadler funguje od podzimu loňského roku.

Tereza Šnoblová, mluvčí DPO: Antikolizní systém v tramvajích Stadler dokáže odhalit překážku při rychlosti tramvaje až 80 km/h a na vzdálenost až 80 metrů na přímé koleji.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Aleš Burakowski řídí tramvaje v ostravském dopravním podniku od roku 2010. Antikolizní systém si stejně jako další řidiči pochvaluje.

Aleš Burakowski, řidič DPO: Tady vidíte ten hlavní prvek antikolizního systému, který se skládá z radaru a kamery. Snímá trať, popřípadě chodce a auta a je to pro řidiče takové třetí oko.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Systém dokonale zná celou ostravskou tramvajovou síť a je precizně vyladěn.

Tereza Šnoblová, mluvčí DPO: Musela se například projíždět celá tramvajová síť tady v Ostravě, a to několikrát, dokonce i v rámci jiného ročního období i v různých časech. A to tak, aby ten systém byl opravdu do detailu vyladěn. Řešily se pro zajímavost i drobnosti, jako jsou například stíny z rozvodných skříní a podobně, tak moc je systém citlivý.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Další zásadní bezpečnostní prvek v celém systému jsou kamery ve vozidlech MHD. Dopravní podnik Ostrava jimi vybaví celý vozový park, což je více než 560 vozů.

Tereza Šnoblová, mluvčí DPO: Na přelomu března a dubna dosáhneme takového milníku jako první dopravní podnik v České republice. Kamerami jsou osazena všechna vozidla Dopravního podniku Ostrava, vyjma těch, které jsou před plánovaným vyřazením. Například tento vůz je vybaven 18 kamerami. 16 z nich je uvnitř a jsou strategicky rozmístěny tak, abychom pokrývali a měli přehled o situaci v celém interiéru vozidla.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Systém ve vozidle ovládá samotný řidič. Záznamy jsou ukládány a má je k dispozici dohledové centrum, poté v případě potřeby i policie.

Aleš Burakowski, řidič DPO: Jako řidič tramvaje mám za úkol sledovat cestu a mimo to taky sleduju, co se děje za mnou ve voze. K tomu mi slouží 16 vnitřních kamer, které si můžu nastavit, jak potřebuju, co je pro mě nejvýhodnější. Plus mám 2 kamery, které mi slouží místo zrcátek, nicméně zrcátka tady samozřejmě taky jsou.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Kamerový systém vítají i ti, o které jde nejvíc, tedy samotní cestující.

Tereza Šnoblová, mluvčí DPO: Naše průzkumy ukazují, že 99 % cestujících považuje kamery za systém, který rozhodně přispívá k zvyšování bezpečnosti a vítá tento krok. 89 % cestujících potom považuje kamery za klíčový prvek v bezpečnosti.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Dopravní podnik Ostrava zůstane hlavním tématem i v následujících minutách. Ve studiu už vítám náměstka primátora Ostravy Břetislava Rigera. Dobrý den.

Břetislav Riger (OSTRAVAK), náměstek primátora Ostravy: Dobrý den Vám i divákům.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Pojďme nejprve k samotné bezpečnosti v MHD, která obecněji souvisí s bezpečností ve městě. Je skutečně pro současné vedení bezpečnost prioritou?

Břetislav Riger (OSTRAVAK), náměstek primátora Ostravy: Určitě. Myslím si, že bezpečnost je dlouhodobě významným tématem. My jsme někde v roce 2015 uvažovali o tom, že bychom zřídili pozici radního pro bezpečnost. Ale kompetence bezpečnosti spadá do působnosti primátora, čili by docházelo ke kompetenčním problémům. Takže je ta bezpečnost v ranku primátora, ale třeba v dopravě se tomu intenzivně věnujeme i na pozici náměstka pro dopravu.

Lukáš Zavadil, TV Polar: V reportáži jsme viděli ty antikolizní systémy, které jsou aktuálně v tramvajích. Kolik vozidel je vybaveno tímto antikolizním systémem a jaký je plán do budoucna?

Břetislav Riger (OSTRAVAK), náměstek primátora Ostravy: Je to systém, který se osvědčil, to je důležité. Čili plány do budoucna jsou veliké a chtěli bychom postupně osazovat další a novější modely tramvají. A chtěli bychom to zakomponovat i do vyhlašování zakázek. V současnosti máme 39 tramvají Stadler, které jsou tímto antikolizním systémem osazeny.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Město muselo na začátku investovat do instalace prvních dvou prototypů, pak do montáže dalších vozidel. Jak to vychází finančně?

Břetislav Riger (OSTRAVAK), náměstek primátora Ostravy: Ten systém se vyvíjel a vlastně Stadler to pomáhal vyvíjet. My jsme byli nápomocni jako Dopravní podnik někdy od jara roku 2001, to znamená 2 roky se ten systém vyvíjel. Město, respektive Dopravní podnik, za to zaplatil nějakých 5 milionů korun. Poté dovybavení ostatních tramvají stálo přibližně půl miliónu za 1 kus tramvaje. Takže celkový náklad za 39 tramvají je necelých 25 milionů korun. Ale když to převedeme na cenu jedné tramvaje... Teď si můžeme říct, proč je 39. Je to proto, protože došlo k najetí jedné tramvaje do druhé a zbyla jen jedna. Proto jich máme 39. Jedna tramvaj při nákupu stála 30 milionů korun. A uvědomme si, že ty ceny stále rostou, takže když ročně zachráníme 1 tramvaj, zabráníme jednomu najetí, které v průběhu loňského roku došlo v Praze, v Plzni, v Brně, ušetříme spoustu korun.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Pro financování těchto systémů využívá magistrát například evropské dotace?

Břetislav Riger (OSTRAVAK), náměstek primátora Ostravy: Bylo využito IROPU, takzvané dotace z IROPU ve výši 85 %.

Lukáš Zavadil, TV Polar: My jsme v reportáži viděli i kamery ve vozidlech. Jaký je jejich hlavní cíl a důvod instalace?

Břetislav Riger (OSTRAVAK), náměstek primátora Ostravy: Já tvrdím, že je to zejména prevence, protože člověk se chová jinak, když ví, že je na očích jiných lidí a má to preventivní účinek. Každý, kdo vstoupí do tramvaje, si je vědom, že je nějakým způsobem pod kamerovým záznamem. Má to vliv na to chování jednotlivců a ve chvíli, když se něco stane, máme důkazní prostředky pro policii, což je velice důležité.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Když vezmeme celou flotilu Dopravního podniku, stejně jako v případě antikolizního systému, kolik vozidel MHD aktuálně kamerový systém má a používá?

Břetislav Riger (OSTRAVAK), náměstek primátora Ostravy: V současnosti jsou to necelé 400 vozidel všech typů a druhů s tím, že zrovna probíhá zakázka na osazení posledních dalších 143 vozidel a poté, co bude tato zakázka dokončena, což by mělo být někdy do konce března, tak od prvního dubna budeme mít osazeno zhruba 530. Teď mě neberte úplně za slovo, ale 530 z 570 vozidel.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Ta instalace má nějaký dopad. Dá se to vůbec zmapovat? Vidíte to v nějakých číslech?

Břetislav Riger (OSTRAVAK), náměstek primátora Ostravy: Samozřejmě ten dopad, jak jsem říkal, je preventivní, čili on je těžko měřitelný. Nicméně sledujeme třeba vývoj požadavků od policie, kdy jsme za rok 2022 měli 900 požadavků, v roce 2023 to bylo 1050 požadavků. To znamená, že se jedná buď o dohledávání svědků, pachatelů trestné činnosti, případně to můžou být i některé okamžiky související se ztrátou nebo nálezem.

Lukáš Zavadil, TV Polar: S bezpečností souvisí také poslední téma, které pro Vás máme. Noční akce pro cestující, kteří se dopravují v noci, to určitě zaznamenali. Dopravní podnik je pořádá poměrně často. Jaký mají konkrétní cíl a výsledky?

Břetislav Riger (OSTRAVAK), náměstek primátora Ostravy: Opět to je prevence. Myslím si, že převážná většina, téměř 90 % občanů a 90 % cestujících vnímá velice pozitivně asistenty přepravy. Je to prostě o tom, že jsou dopředu hlášeny některé akce. Jsou to akce, které probíhají postupně. V letech to bylo 6, 8, 10 nočních akcí během jednoho roku a sledujeme tím i určitý vývoj, kolik je vyloučených pasažérů. Při poslední akci to bylo necelých 10 % cestujících, kteří byli černými pasažéry. Ale berme to tak, že to je v nočních hodinách, tam je vždycky to procento trošičku vyšší. Ale říkám opět, je to prevence a je to o tom pocitu, protože pro mě je nejdůležitější ten pocit bezpečí pro cestující v hromadné dopravě.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Pane náměstku, děkuju za rozhovor, za to, že jste přijel k nám do studia a budu se těšit na viděnou příště.

Břetislav Riger (OSTRAVAK), náměstek primátora Ostravy: Rádo se stalo. Zdravím Vaše posluchače a přeju šťastné kilometry jak na cestách, tak v prostředcích hromadné dopravy.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Děkuji. Loučím se i s vámi, na viděnou příště u pořadu DOPRAVNÍ REVUE.

Redakčně upraveno / zkráceno.

Mohlo by Vás také zajímat

Pořad: Dopravní revue
14. února 2024, 18:20

Lukáš Zavadil, TV Polar: Začíná pořad DOPRAVNÍ REVUE. Dobrý den u jeho sledování. V dnešním vydání zamíříme do Ostravy, konkrétně za cestováním hromadnou dopravou. Bezpečnostní systémy tam v provozu chrání cestující, řidiče i vozový park a majetek dopravního podniku. Antikolizní systém je jeden z nových prvků, který Dopravní podnik Ostrava nasadil do běžného provozu. Ve všech 39 tramvajích Stadler funguje od podzimu loňského roku.

Tereza Šnoblová, mluvčí DPO: Antikolizní systém v tramvajích Stadler dokáže odhalit překážku při rychlosti tramvaje až 80 km/h a na vzdálenost až 80 metrů na přímé koleji.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Aleš Burakowski řídí tramvaje v ostravském dopravním podniku od roku 2010. Antikolizní systém si stejně jako další řidiči pochvaluje.

Aleš Burakowski, řidič DPO: Tady vidíte ten hlavní prvek antikolizního systému, který se skládá z radaru a kamery. Snímá trať, popřípadě chodce a auta a je to pro řidiče takové třetí oko.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Systém dokonale zná celou ostravskou tramvajovou síť a je precizně vyladěn.

Tereza Šnoblová, mluvčí DPO: Musela se například projíždět celá tramvajová síť tady v Ostravě, a to několikrát, dokonce i v rámci jiného ročního období i v různých časech. A to tak, aby ten systém byl opravdu do detailu vyladěn. Řešily se pro zajímavost i drobnosti, jako jsou například stíny z rozvodných skříní a podobně, tak moc je systém citlivý.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Další zásadní bezpečnostní prvek v celém systému jsou kamery ve vozidlech MHD. Dopravní podnik Ostrava jimi vybaví celý vozový park, což je více než 560 vozů.

Tereza Šnoblová, mluvčí DPO: Na přelomu března a dubna dosáhneme takového milníku jako první dopravní podnik v České republice. Kamerami jsou osazena všechna vozidla Dopravního podniku Ostrava, vyjma těch, které jsou před plánovaným vyřazením. Například tento vůz je vybaven 18 kamerami. 16 z nich je uvnitř a jsou strategicky rozmístěny tak, abychom pokrývali a měli přehled o situaci v celém interiéru vozidla.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Systém ve vozidle ovládá samotný řidič. Záznamy jsou ukládány a má je k dispozici dohledové centrum, poté v případě potřeby i policie.

Aleš Burakowski, řidič DPO: Jako řidič tramvaje mám za úkol sledovat cestu a mimo to taky sleduju, co se děje za mnou ve voze. K tomu mi slouží 16 vnitřních kamer, které si můžu nastavit, jak potřebuju, co je pro mě nejvýhodnější. Plus mám 2 kamery, které mi slouží místo zrcátek, nicméně zrcátka tady samozřejmě taky jsou.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Kamerový systém vítají i ti, o které jde nejvíc, tedy samotní cestující.

Tereza Šnoblová, mluvčí DPO: Naše průzkumy ukazují, že 99 % cestujících považuje kamery za systém, který rozhodně přispívá k zvyšování bezpečnosti a vítá tento krok. 89 % cestujících potom považuje kamery za klíčový prvek v bezpečnosti.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Dopravní podnik Ostrava zůstane hlavním tématem i v následujících minutách. Ve studiu už vítám náměstka primátora Ostravy Břetislava Rigera. Dobrý den.

Břetislav Riger (OSTRAVAK), náměstek primátora Ostravy: Dobrý den Vám i divákům.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Pojďme nejprve k samotné bezpečnosti v MHD, která obecněji souvisí s bezpečností ve městě. Je skutečně pro současné vedení bezpečnost prioritou?

Břetislav Riger (OSTRAVAK), náměstek primátora Ostravy: Určitě. Myslím si, že bezpečnost je dlouhodobě významným tématem. My jsme někde v roce 2015 uvažovali o tom, že bychom zřídili pozici radního pro bezpečnost. Ale kompetence bezpečnosti spadá do působnosti primátora, čili by docházelo ke kompetenčním problémům. Takže je ta bezpečnost v ranku primátora, ale třeba v dopravě se tomu intenzivně věnujeme i na pozici náměstka pro dopravu.

Lukáš Zavadil, TV Polar: V reportáži jsme viděli ty antikolizní systémy, které jsou aktuálně v tramvajích. Kolik vozidel je vybaveno tímto antikolizním systémem a jaký je plán do budoucna?

Břetislav Riger (OSTRAVAK), náměstek primátora Ostravy: Je to systém, který se osvědčil, to je důležité. Čili plány do budoucna jsou veliké a chtěli bychom postupně osazovat další a novější modely tramvají. A chtěli bychom to zakomponovat i do vyhlašování zakázek. V současnosti máme 39 tramvají Stadler, které jsou tímto antikolizním systémem osazeny.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Město muselo na začátku investovat do instalace prvních dvou prototypů, pak do montáže dalších vozidel. Jak to vychází finančně?

Břetislav Riger (OSTRAVAK), náměstek primátora Ostravy: Ten systém se vyvíjel a vlastně Stadler to pomáhal vyvíjet. My jsme byli nápomocni jako Dopravní podnik někdy od jara roku 2001, to znamená 2 roky se ten systém vyvíjel. Město, respektive Dopravní podnik, za to zaplatil nějakých 5 milionů korun. Poté dovybavení ostatních tramvají stálo přibližně půl miliónu za 1 kus tramvaje. Takže celkový náklad za 39 tramvají je necelých 25 milionů korun. Ale když to převedeme na cenu jedné tramvaje... Teď si můžeme říct, proč je 39. Je to proto, protože došlo k najetí jedné tramvaje do druhé a zbyla jen jedna. Proto jich máme 39. Jedna tramvaj při nákupu stála 30 milionů korun. A uvědomme si, že ty ceny stále rostou, takže když ročně zachráníme 1 tramvaj, zabráníme jednomu najetí, které v průběhu loňského roku došlo v Praze, v Plzni, v Brně, ušetříme spoustu korun.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Pro financování těchto systémů využívá magistrát například evropské dotace?

Břetislav Riger (OSTRAVAK), náměstek primátora Ostravy: Bylo využito IROPU, takzvané dotace z IROPU ve výši 85 %.

Lukáš Zavadil, TV Polar: My jsme v reportáži viděli i kamery ve vozidlech. Jaký je jejich hlavní cíl a důvod instalace?

Břetislav Riger (OSTRAVAK), náměstek primátora Ostravy: Já tvrdím, že je to zejména prevence, protože člověk se chová jinak, když ví, že je na očích jiných lidí a má to preventivní účinek. Každý, kdo vstoupí do tramvaje, si je vědom, že je nějakým způsobem pod kamerovým záznamem. Má to vliv na to chování jednotlivců a ve chvíli, když se něco stane, máme důkazní prostředky pro policii, což je velice důležité.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Když vezmeme celou flotilu Dopravního podniku, stejně jako v případě antikolizního systému, kolik vozidel MHD aktuálně kamerový systém má a používá?

Břetislav Riger (OSTRAVAK), náměstek primátora Ostravy: V současnosti jsou to necelé 400 vozidel všech typů a druhů s tím, že zrovna probíhá zakázka na osazení posledních dalších 143 vozidel a poté, co bude tato zakázka dokončena, což by mělo být někdy do konce března, tak od prvního dubna budeme mít osazeno zhruba 530. Teď mě neberte úplně za slovo, ale 530 z 570 vozidel.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Ta instalace má nějaký dopad. Dá se to vůbec zmapovat? Vidíte to v nějakých číslech?

Břetislav Riger (OSTRAVAK), náměstek primátora Ostravy: Samozřejmě ten dopad, jak jsem říkal, je preventivní, čili on je těžko měřitelný. Nicméně sledujeme třeba vývoj požadavků od policie, kdy jsme za rok 2022 měli 900 požadavků, v roce 2023 to bylo 1050 požadavků. To znamená, že se jedná buď o dohledávání svědků, pachatelů trestné činnosti, případně to můžou být i některé okamžiky související se ztrátou nebo nálezem.

Lukáš Zavadil, TV Polar: S bezpečností souvisí také poslední téma, které pro Vás máme. Noční akce pro cestující, kteří se dopravují v noci, to určitě zaznamenali. Dopravní podnik je pořádá poměrně často. Jaký mají konkrétní cíl a výsledky?

Břetislav Riger (OSTRAVAK), náměstek primátora Ostravy: Opět to je prevence. Myslím si, že převážná většina, téměř 90 % občanů a 90 % cestujících vnímá velice pozitivně asistenty přepravy. Je to prostě o tom, že jsou dopředu hlášeny některé akce. Jsou to akce, které probíhají postupně. V letech to bylo 6, 8, 10 nočních akcí během jednoho roku a sledujeme tím i určitý vývoj, kolik je vyloučených pasažérů. Při poslední akci to bylo necelých 10 % cestujících, kteří byli černými pasažéry. Ale berme to tak, že to je v nočních hodinách, tam je vždycky to procento trošičku vyšší. Ale říkám opět, je to prevence a je to o tom pocitu, protože pro mě je nejdůležitější ten pocit bezpečí pro cestující v hromadné dopravě.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Pane náměstku, děkuju za rozhovor, za to, že jste přijel k nám do studia a budu se těšit na viděnou příště.

Břetislav Riger (OSTRAVAK), náměstek primátora Ostravy: Rádo se stalo. Zdravím Vaše posluchače a přeju šťastné kilometry jak na cestách, tak v prostředcích hromadné dopravy.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Děkuji. Loučím se i s vámi, na viděnou příště u pořadu DOPRAVNÍ REVUE.

Redakčně upraveno / zkráceno.

Zdroj: https://polar.cz/index.php/porady/dopravni-revue/dopravni-revue-14-02-2024-18-24