Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>
Dopravní revue

Dopravní revue

  • Na dálnici mezi Ostravou a F-M je omezena doprava
  • ŘSD uklidilo v MSK kolem silnice desítky tun odpadů
  • Páteřní síť tramvají bude v Ostravě jezdit ve špičce co tři minuty
  • Další část obchvatu Opavy bude dokončená na podzim
  • Policisté se zaměřili i na nedoplatky řidičů za pokuty

Je tady pořad Dopravní revue, vítám vás u jeho sledování.

Na dálnici mezi Ostravou a F-M je omezena doprava

V pondělí 13. března začala platit omezení na dálnici mezi Ostravou a Frýdkem-Místkem. Zhruba tříkilometrový úsek projde v následujících týdnech rekonstrukcí. Pracovníci Ředitelství silnic a dálnic začali v pondělí ráno rozmísťovat přechodné značení na Dálnici D56. Dopravní značky oddělí jednotlivé jízdní pruhy od sebe tak, aby se mohlo zároveň pracovat i jezdit. V úterý totiž začíná samotná rekonstrukce. 

Jan Rýdl, mluvčí ŘSD ČR: "Práce jsou plánovány mezi Hrabovou a Novou Bělou jen ve směru na Frýdek-Místek, protisměr zůstane nedotčen. V pondělí bude rozmístěno přechodné značení, od úterý mohou bezpečně nastoupit dělníci včetně těžké techniky."

Rekonstrukce povrchu vozovky potrvá zhruba měsíc a je plánována tak, aby mohla probíhat po polovinách částečně uzavřené cesty.

Jan Rýdl, mluvčí ŘSD ČR: "Provoz z Ostravy bude vždy veden v jednom ze dvou jízdních pruhů D56. Změna vedení dopravy tak znamená pouze snížení počtu pruhů, za krátce uzavřené sjezdy a nájezdy je připravena značená objízdná trasa přes nejbližší mimoúrovňové křižovatky dálnice D56."

Silnice mezi Ostravou a Frýdkem Místkem je velmi frekventovaná, takže je pravděpodobné, že se zejména v ranní a odpolední špičce budou tvořit kolony.

Páteřní síť tramvají bude v Ostravě jezdit ve špičce co tři minuty

Ostrava připravuje revoluční změnu v městské hromadné dopravě. Tři hlavní tramvajové linky budou tvořit jakousi páteř celého systému a budou proto jezdit mnohem častěji. Další budou jezdit méně a nebo budou zrušeny. Cestující tak čeká častější přestupování, ale celkově by se měla doprava po městě zrychlit a zefektivnit.

Systém MHD v Ostravě vznikl asi před deseti lety a prý už neodpovídá současné situaci. Některé tramvaje tak jezdí prázdné a jiné naopak přeplněné. Ostrava připravuje po vzoru velkých metropolí systém, který je podobný metru. Tři páteřní linky 1, 2, a 8 budou ve špičce jezdit v tříminutovém intervalu. Ostatní linky na ně budou navazovat a 5 linek, tedy třetina, bude zrušeno úplně.

Jan Dohnal, náměstek primátora Ostravy: „Současný systém linek, tedy to odkud kam jaká tramvaj jezdí, odpovídá době před deseti lety. Za tu dobu se změnila hybnost obyvatel i cestovní návyky a přepravní potřeby. Naše data o cestujících ukazují, že stávající nastavení systému není optimální. Zjednodušeně řečeno, někde jsou vozy přeplněné, jinde téměř prázdné. Situaci by mohla vyřešit změna linkového vedení v tramvajové dopravě, kterou město připravilo ve spolupráci s DPO a KODISEM."

Výhodou je, že cestující už nebudou potřebovat jízdní řád. Stačí jim, aby se dostali na páteřní linku a během chvilky některá tramvaj pojede. Součástí změny je také posílení dvou autobusových linek pro přímé propojení Poruby a Jihu.

Daniel Morys, generální ředitel Dopravního podniku Ostrava: „Nový koncept je v podstatě takové ostravské metro. Cestující už nebudou potřebovat jízdní řád, dostanou se na zastávku páteřní linky a ‘něco pojede.‘ Tramvaj by měla být vždy tzv. na dohled. Důležité je také posílení dvou autobusových linek pro zajištění přímého a rychlého spojení městské části Jih s Porubou. Na rovinu říkáme, že systém přinese v některých případech více přestupů, nová, pro někoho možná nezvyklá spojení, ale také i konec některých známých spojení. Žádný systém, ani náš nově navrhovaný, nevyhoví všem. Přesto věříme, že nový koncept má jednoznačně potenciál výrazných přínosů pro Ostravu i většinu cestujících."

Lidé si už nyní mohu na internetových stránkách dopravního podniku vyzkoušet, jak se jim změní jejich případná cesta. Mohou i reagovat a napsat podnět ke změně.

Daniel Morys, generální ředitel Dopravního podniku Ostrava: "My za to budeme skutečně rádi a na každou reakci budeme odpovídat."

Nový systém by měl přinést úsporu 50 milionů korun. V budoucnu by se podobné optimalizace měla dočkat i autobusová doprava. Změny by mohly začít platit na podzim.

ŘSD uklidilo v MSK kolem silnice desítky tun odpadů

Desítky tun černých skládek a odpadků, to je výsledek úklidu, který v Moravskoslezském kraji nechalo provést Ředitelství silnic a dálnic. I v loňském roce se pracovníci se zaměřili na dálnice v severovýchodní části republiky a také na silnice první třídy. Úklidu se věnují postupně během celého roku.

Jan Rýdl, mluvčí ŘSD: “Spravování svěřených dálnic a silnic I. třídy obnáší mimo jiné udržování pořádku. Nepopulární sběr odpadků v Moravskoslezském kraji probíhá celý rok, jen loni Správa Ostrava zajistila úklid 550 tisíc metrů čtverečních ploch svěřených do péče Ředitelství silnic a dálnic ČR. Součástí údržby bylo odstranění 35 černých skládek a bezdomoveckých osad, rukama pracovníků prošlo 70 tun různorodého odpadu. Výjimkou není nález 200 kusů pneumatik, nábytku nebo zbytků po krádežích. Téměř nekončící úklid v roce 2022 prováděla firma disponující podporou uplatnění osob, které mají dlouhodobý problém najít práci. Výběrové řízení společnosti zaměstnávající znevýhodněné pracovníky odpovídá principům odpovědného vypisování veřejných zakázek dle předpisů ŘSD ČR.”

Řidiči i jejich spolujezdci by každopádně neměli zapomínat, že vyhazovat za jízdy cokoliv z vozidla, je zakázáno, takže mohou spáchat přestupek. Navíc ale mohou ohrozit další auta.

Pavel Blahut, koordinátor BESIP pro Moravskoslezský kraj: “Samozřejmě každý má rád pořádek ve svém vozidel obzvlášť, ale není vhodné to řešit během jízdy. Daleko bezpečnější je opravdu odstavit vozidlo na vhodném místě, poté si uklidit. Takovým vyhozeným odpadkem, třeba PET lahví, nebo nějakým větším obalem, můžu způsobit kolizní situaci tomu za mnou. Může se vylekat, může nějakým způsobem neadekvátně reagovat, může se snažit takovému předmětu vyhnout a může to vést i ke smyku vozidla. Samozřejmě nikdo nechceme, ať nás něco ohrožuje v provozu, to znamená, že bychom se k sobě měli chovat ohleduplně.”

Kolem dálniční sítě a často i na mnoha dalších místech jsou funkční kamery. Původce černých skládek se díky nim čas od času podaří odhalit.

Další část obchvatu Opavy bude dokončená na podzim

Obchvat Opavy sice ještě není úplně hotový, nicméně už nyní je zprovoznění jeho části na dopravě v centru města znát. Ta se snížila zhruba o čtvrtinu. Výrazně ubylo především nákladních automobilů. Na podzim by měla být dokončena další, severní část obchvatu.

Před 15 lety byla zahájena výstavba necelé dva kilometry dlouhé komunikace, která propojila silnice první třídy číslo 11 a 56 z Ostravy na Opavu a dala základ obchvatu Opavy. V následujících letech byly dokončeny další části, dohromady asi 7,5 kilometru, které vyvedly částečně dopravu z města. Podle průzkumu z loňského roku se doprava v centru Opavy snížila o 20 – 30 %. Počet nákladních vozů poklesl dokonce o více jak 40%. A vypadá to, že na podzim se situace ještě zlepší. Hotová by měla být totiž další, pěti kilometrová, západní část severního obchvatu. Povede směrem na výpadovku na Krnov a Bruntál. Práce prozatím postupují podle harmonogramu.

Michal Jurman, mluvčí, Metrostav: „V případě mostních konstrukcí je 80% těchto objektů ve stavu dokončených konstrukcí a rozbíhají práce na dokončení těchto mostů.“

Výstavba násypů a zářezů hlavní trasy už je téměř hotová. A brzy se bude realizovat její povrch. Dokončeny už jsou části komunikací ve Vávrocicích. Zprovozněno je také napojení do Polska. A na jaře dojde k otevření propojky ve směru z Opavy na Krnov.

Jan Rýdl, mluvčí Ředitelství silnic a dálnic: „Do konce minulého roku se nepodařilo zprovoznit napojení silnice I/57 z Opavy na Krnov. Řidiči tudíž musí po krátké objízdné trase přes silnici I/11.“

Práce na výstavbě západní části obchvatu za necelou miliardu korun byly zahájeny v září roku 2020. Na přípravách se podílelo také město Opava, které vykoupilo příslušné pozemky od majitelů za 25 mil korun.

K celkovému dokončení obchvatu Opavy ještě chybí, aby silnice obkroužila město z jihozápadu. To by mělo být v roce 2030.

Policisté se zaměřili i na nedoplatky řidičů za pokuty

Řidiči, kteří neplatí pokuty za své dřívější přestupky nebo ti, kteří nejezdí po dálnici se zaplaceným poplatkem. Právě na ně se zaměřili policisté při dopravně bezpečnostní akci, která proběhla na dálnici D1 v okolí Klimkovického tunelu.

Neobvyklé zaměření měla akce dopravní policie, která se od úterního rána konala v okolí klimkovického tunelu na dálnici D1. Policisté zjišťovali, zda mají řidiči zaplaceny pokuty za dopravní přestupky. Za dopoledne takových řidičů bylo 5 a všichni ochotně zaplatili na místě.

Patrik Slíva, vedoucí Speciálního oddělení dohledu Morava: "V případě, že pokutu odmítne uhradit, nebo u sebe nemá hotovost, přistoupí se k zadržení RZ, popřípadě k zabránění v jízdě přiložením technického prostředku."

Od začátku roku policisté v celém Česku tako při silničních kontrolách vymohli zaplacení 200 pokut v celkové výši 900.000 korun, většinou od cizinců. Policie nyní systém testuje. Nedoplatky mohou vymáhat jen dvě oddělení speciálního dohledu, která jsou v ČR dvě. Policisté ale kontrolovali i kamiony.

Petr Štencel, vedoucí dopravní policie MS kraje: "Zaměřujeme se na veškeré přestupky, které se v dopravě vyskytují. Věnování se řízení, hovorová zařízení, dálniční známky a máme zde třeba i váhy na případná přetížená vozidla."

Do konce roku by kontroly nedoplatků měli provádět všichni dopravní policisté. Potřebují k tomu jen speciální platební terminály. Loni vybrali policisté v 8000 případech v celé zemi nedoplatky ve výši 16 milionů korun. 215 autům odebrali značku.

Sledovali jste Dopravní revue, budu se těšit na viděnou příště s dalšími tématy z dopravy v Moravskoslezském kraji.

Redakčně upraveno / zkráceno.

Mohlo by Vás také zajímat

Pořad: Dopravní revue
15. března 2023, 18:20

Je tady pořad Dopravní revue, vítám vás u jeho sledování.

Na dálnici mezi Ostravou a F-M je omezena doprava

V pondělí 13. března začala platit omezení na dálnici mezi Ostravou a Frýdkem-Místkem. Zhruba tříkilometrový úsek projde v následujících týdnech rekonstrukcí. Pracovníci Ředitelství silnic a dálnic začali v pondělí ráno rozmísťovat přechodné značení na Dálnici D56. Dopravní značky oddělí jednotlivé jízdní pruhy od sebe tak, aby se mohlo zároveň pracovat i jezdit. V úterý totiž začíná samotná rekonstrukce. 

Jan Rýdl, mluvčí ŘSD ČR: "Práce jsou plánovány mezi Hrabovou a Novou Bělou jen ve směru na Frýdek-Místek, protisměr zůstane nedotčen. V pondělí bude rozmístěno přechodné značení, od úterý mohou bezpečně nastoupit dělníci včetně těžké techniky."

Rekonstrukce povrchu vozovky potrvá zhruba měsíc a je plánována tak, aby mohla probíhat po polovinách částečně uzavřené cesty.

Jan Rýdl, mluvčí ŘSD ČR: "Provoz z Ostravy bude vždy veden v jednom ze dvou jízdních pruhů D56. Změna vedení dopravy tak znamená pouze snížení počtu pruhů, za krátce uzavřené sjezdy a nájezdy je připravena značená objízdná trasa přes nejbližší mimoúrovňové křižovatky dálnice D56."

Silnice mezi Ostravou a Frýdkem Místkem je velmi frekventovaná, takže je pravděpodobné, že se zejména v ranní a odpolední špičce budou tvořit kolony.

Páteřní síť tramvají bude v Ostravě jezdit ve špičce co tři minuty

Ostrava připravuje revoluční změnu v městské hromadné dopravě. Tři hlavní tramvajové linky budou tvořit jakousi páteř celého systému a budou proto jezdit mnohem častěji. Další budou jezdit méně a nebo budou zrušeny. Cestující tak čeká častější přestupování, ale celkově by se měla doprava po městě zrychlit a zefektivnit.

Systém MHD v Ostravě vznikl asi před deseti lety a prý už neodpovídá současné situaci. Některé tramvaje tak jezdí prázdné a jiné naopak přeplněné. Ostrava připravuje po vzoru velkých metropolí systém, který je podobný metru. Tři páteřní linky 1, 2, a 8 budou ve špičce jezdit v tříminutovém intervalu. Ostatní linky na ně budou navazovat a 5 linek, tedy třetina, bude zrušeno úplně.

Jan Dohnal, náměstek primátora Ostravy: „Současný systém linek, tedy to odkud kam jaká tramvaj jezdí, odpovídá době před deseti lety. Za tu dobu se změnila hybnost obyvatel i cestovní návyky a přepravní potřeby. Naše data o cestujících ukazují, že stávající nastavení systému není optimální. Zjednodušeně řečeno, někde jsou vozy přeplněné, jinde téměř prázdné. Situaci by mohla vyřešit změna linkového vedení v tramvajové dopravě, kterou město připravilo ve spolupráci s DPO a KODISEM."

Výhodou je, že cestující už nebudou potřebovat jízdní řád. Stačí jim, aby se dostali na páteřní linku a během chvilky některá tramvaj pojede. Součástí změny je také posílení dvou autobusových linek pro přímé propojení Poruby a Jihu.

Daniel Morys, generální ředitel Dopravního podniku Ostrava: „Nový koncept je v podstatě takové ostravské metro. Cestující už nebudou potřebovat jízdní řád, dostanou se na zastávku páteřní linky a ‘něco pojede.‘ Tramvaj by měla být vždy tzv. na dohled. Důležité je také posílení dvou autobusových linek pro zajištění přímého a rychlého spojení městské části Jih s Porubou. Na rovinu říkáme, že systém přinese v některých případech více přestupů, nová, pro někoho možná nezvyklá spojení, ale také i konec některých známých spojení. Žádný systém, ani náš nově navrhovaný, nevyhoví všem. Přesto věříme, že nový koncept má jednoznačně potenciál výrazných přínosů pro Ostravu i většinu cestujících."

Lidé si už nyní mohu na internetových stránkách dopravního podniku vyzkoušet, jak se jim změní jejich případná cesta. Mohou i reagovat a napsat podnět ke změně.

Daniel Morys, generální ředitel Dopravního podniku Ostrava: "My za to budeme skutečně rádi a na každou reakci budeme odpovídat."

Nový systém by měl přinést úsporu 50 milionů korun. V budoucnu by se podobné optimalizace měla dočkat i autobusová doprava. Změny by mohly začít platit na podzim.

ŘSD uklidilo v MSK kolem silnice desítky tun odpadů

Desítky tun černých skládek a odpadků, to je výsledek úklidu, který v Moravskoslezském kraji nechalo provést Ředitelství silnic a dálnic. I v loňském roce se pracovníci se zaměřili na dálnice v severovýchodní části republiky a také na silnice první třídy. Úklidu se věnují postupně během celého roku.

Jan Rýdl, mluvčí ŘSD: “Spravování svěřených dálnic a silnic I. třídy obnáší mimo jiné udržování pořádku. Nepopulární sběr odpadků v Moravskoslezském kraji probíhá celý rok, jen loni Správa Ostrava zajistila úklid 550 tisíc metrů čtverečních ploch svěřených do péče Ředitelství silnic a dálnic ČR. Součástí údržby bylo odstranění 35 černých skládek a bezdomoveckých osad, rukama pracovníků prošlo 70 tun různorodého odpadu. Výjimkou není nález 200 kusů pneumatik, nábytku nebo zbytků po krádežích. Téměř nekončící úklid v roce 2022 prováděla firma disponující podporou uplatnění osob, které mají dlouhodobý problém najít práci. Výběrové řízení společnosti zaměstnávající znevýhodněné pracovníky odpovídá principům odpovědného vypisování veřejných zakázek dle předpisů ŘSD ČR.”

Řidiči i jejich spolujezdci by každopádně neměli zapomínat, že vyhazovat za jízdy cokoliv z vozidla, je zakázáno, takže mohou spáchat přestupek. Navíc ale mohou ohrozit další auta.

Pavel Blahut, koordinátor BESIP pro Moravskoslezský kraj: “Samozřejmě každý má rád pořádek ve svém vozidel obzvlášť, ale není vhodné to řešit během jízdy. Daleko bezpečnější je opravdu odstavit vozidlo na vhodném místě, poté si uklidit. Takovým vyhozeným odpadkem, třeba PET lahví, nebo nějakým větším obalem, můžu způsobit kolizní situaci tomu za mnou. Může se vylekat, může nějakým způsobem neadekvátně reagovat, může se snažit takovému předmětu vyhnout a může to vést i ke smyku vozidla. Samozřejmě nikdo nechceme, ať nás něco ohrožuje v provozu, to znamená, že bychom se k sobě měli chovat ohleduplně.”

Kolem dálniční sítě a často i na mnoha dalších místech jsou funkční kamery. Původce černých skládek se díky nim čas od času podaří odhalit.

Další část obchvatu Opavy bude dokončená na podzim

Obchvat Opavy sice ještě není úplně hotový, nicméně už nyní je zprovoznění jeho části na dopravě v centru města znát. Ta se snížila zhruba o čtvrtinu. Výrazně ubylo především nákladních automobilů. Na podzim by měla být dokončena další, severní část obchvatu.

Před 15 lety byla zahájena výstavba necelé dva kilometry dlouhé komunikace, která propojila silnice první třídy číslo 11 a 56 z Ostravy na Opavu a dala základ obchvatu Opavy. V následujících letech byly dokončeny další části, dohromady asi 7,5 kilometru, které vyvedly částečně dopravu z města. Podle průzkumu z loňského roku se doprava v centru Opavy snížila o 20 – 30 %. Počet nákladních vozů poklesl dokonce o více jak 40%. A vypadá to, že na podzim se situace ještě zlepší. Hotová by měla být totiž další, pěti kilometrová, západní část severního obchvatu. Povede směrem na výpadovku na Krnov a Bruntál. Práce prozatím postupují podle harmonogramu.

Michal Jurman, mluvčí, Metrostav: „V případě mostních konstrukcí je 80% těchto objektů ve stavu dokončených konstrukcí a rozbíhají práce na dokončení těchto mostů.“

Výstavba násypů a zářezů hlavní trasy už je téměř hotová. A brzy se bude realizovat její povrch. Dokončeny už jsou části komunikací ve Vávrocicích. Zprovozněno je také napojení do Polska. A na jaře dojde k otevření propojky ve směru z Opavy na Krnov.

Jan Rýdl, mluvčí Ředitelství silnic a dálnic: „Do konce minulého roku se nepodařilo zprovoznit napojení silnice I/57 z Opavy na Krnov. Řidiči tudíž musí po krátké objízdné trase přes silnici I/11.“

Práce na výstavbě západní části obchvatu za necelou miliardu korun byly zahájeny v září roku 2020. Na přípravách se podílelo také město Opava, které vykoupilo příslušné pozemky od majitelů za 25 mil korun.

K celkovému dokončení obchvatu Opavy ještě chybí, aby silnice obkroužila město z jihozápadu. To by mělo být v roce 2030.

Policisté se zaměřili i na nedoplatky řidičů za pokuty

Řidiči, kteří neplatí pokuty za své dřívější přestupky nebo ti, kteří nejezdí po dálnici se zaplaceným poplatkem. Právě na ně se zaměřili policisté při dopravně bezpečnostní akci, která proběhla na dálnici D1 v okolí Klimkovického tunelu.

Neobvyklé zaměření měla akce dopravní policie, která se od úterního rána konala v okolí klimkovického tunelu na dálnici D1. Policisté zjišťovali, zda mají řidiči zaplaceny pokuty za dopravní přestupky. Za dopoledne takových řidičů bylo 5 a všichni ochotně zaplatili na místě.

Patrik Slíva, vedoucí Speciálního oddělení dohledu Morava: "V případě, že pokutu odmítne uhradit, nebo u sebe nemá hotovost, přistoupí se k zadržení RZ, popřípadě k zabránění v jízdě přiložením technického prostředku."

Od začátku roku policisté v celém Česku tako při silničních kontrolách vymohli zaplacení 200 pokut v celkové výši 900.000 korun, většinou od cizinců. Policie nyní systém testuje. Nedoplatky mohou vymáhat jen dvě oddělení speciálního dohledu, která jsou v ČR dvě. Policisté ale kontrolovali i kamiony.

Petr Štencel, vedoucí dopravní policie MS kraje: "Zaměřujeme se na veškeré přestupky, které se v dopravě vyskytují. Věnování se řízení, hovorová zařízení, dálniční známky a máme zde třeba i váhy na případná přetížená vozidla."

Do konce roku by kontroly nedoplatků měli provádět všichni dopravní policisté. Potřebují k tomu jen speciální platební terminály. Loni vybrali policisté v 8000 případech v celé zemi nedoplatky ve výši 16 milionů korun. 215 autům odebrali značku.

Sledovali jste Dopravní revue, budu se těšit na viděnou příště s dalšími tématy z dopravy v Moravskoslezském kraji.

Redakčně upraveno / zkráceno.

Zdroj: https://polar.cz/index.php/porady/dopravni-revue/dopravni-revue-15-03-2023-18-24