Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>
Dopravní revue

Dopravní revue

  • ZMĚNY V DOPRAVĚ V MORAVSKOSLEZSKÉM KRAJI
  • OSOBLAŽSKÁ ÚZKOKOLEJKA MÁ NOVÉHO PROVOZOVATELE
  • NA STAVBĚ JIŽNÍHO OBCHVATU OPAVY UŽ ZAKLÁDAJÍ MOSTY

ZMĚNY V DOPRAVĚ V MORAVSKOSLEZSKÉM KRAJI

Od neděle 14. prosince vstoupily v platnost změny jízdních řádů v integrovaném dopravním systému ODIS. Úpravy se týkají železniční i autobusové dopravy v Moravskoslezském kraji a přinášejí nové spoje, lepší návaznosti i změny v odbavení cestujících. Mluvíme o nich v dalším vydání magazínu dopravní revue. Sledujte nás a dozvíte se také více o nové éře osoblažské úzkorozchodné tratě nebo jak pokračuje stavba jižního obchvatu Opavy. Dopravní revue - váš magazín o dopravě ve vašem regionu.

Železniční doprava v kraji nabídne více přímých spojů i pohodlnější cestování. V pracovních dnech přibylo pět nových přímých vlaků v každém směru mezi Frenštátem pod Radhoštěm a Ostravou na lince S6, takže cestující už v těchto případech nemusí přestupovat ve Frýdlantu nad Ostravicí. Lepší je také spojení Karviné s Ostravou a dálkovými vlaky na Prahu díky novým spojům na lince S4, z nichž některé navíc míří až na letiště v Mošnově. Více vlaků jezdí také mezi Opavou a Krnovem, kde nové odpolední spoje posilují obslužnost Krnovska. O víkendech vyjedou nové spěšné vlaky „Gorol“, které propojí Ostravu a Havířov s turistickými oblastmi Těšínského Slezska a nabídnou i lepší návaznosti na dálkovou dopravu.

V autobusové dopravě jde hlavně o jemné úpravy. Na většině linek dochází pouze k drobným změnám jízdních řádů podle požadavků obcí, škol, zaměstnavatelů a cestujících, zejména kvůli lepším návaznostem na vlaky.

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana MSK pro dopravu: “V jízdních řádech žádné zásadní změny nejsou. Cestující najdou informace na stránkách KODIS, kde je vše krásně popsáno, návaznosti spojů. Ale je třeba se podívat, protože se změnily třeba nějaké minutové časy, takže aby někomu vlak nebo autobus neujel.”

Zásadní novinkou je ale změna dopravce na Jablůnkovsku. Dopravní obslužnost zde na příštích deset let převezme společnost Transdev Slezsko.

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana MSK pro dopravu: “Která tam bude provozovat 31 plynových autobusů. Upozorňuji cestující, že všechny zastávky v rámci této oblasti jsou na znamení, takže budou muset si dávat pozor, aby vystoupili, po případě, aby byli vidět, když autobus přijíždí. A doufám, že ty služby, které tam budou poskytované, budou ještě kvalitnější.”

Cestující se mohou těšit na klimatizaci, Wi-Fi, USB zásuvky, informační obrazovky i vyšší bezpečnost díky kamerovému systému.

Změny v tarifu ODIS jsou spíše kosmetické. Mění se ale názvy některých zastávek.

Úpravy se týkají například Nového Jičína, Vendryně, Horní Lomné, Opavy nebo Ostravy. Cílem je zpřehlednění a lepší orientace cestujících. Podrobné informace a nové jízdní řády najdou cestující na webu koordinátora dopravy KODIS.

OSOBLAŽSKÁ ÚZKOKOLEJKA MÁ NOVÉHO PROVOZOVATELE

Známá úzkokolejná trať na Osoblažsku má za sebou slavnostní okamžik. Čtyři místní obce se spojily a založily novou společnost, která se stala provozovatelem vlaků. Jde o evropský unikát.

Osoblažská úzkokolejka vstupuje do nové éry. Po založení společnosti Osoblažská úzkorozchodná dráha si provozování tratě objednal Moravskoslezský kraj.

David Chovančík, projektový manažer: “Obce Osoblažska dlouhodobě usilovaly o to, aby mohly provozovat pravidelné vlaky. Již provozují pod sesterskou společností vlaky parní, odkoupily všechny nádražní budovy, takže to do sebe takto všechno zapadá.”

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana MSK pro dopravu: “Já si myslím, že tento krok, který dnes vznikne, že vyjede Osoblažská úzkorozchodná dráha jako provozovatel drážní dopravy na této trati, tak je to krok do budoucna, protože je to zatím v České republice první sdružení obcí, které vůbec bude provozovat drážní dopravu. A já doufám, že se ty páry vlaku budou i zvedat, protože samozřejmě tady je velmi atraktivní i turistická oblast a tím pádem nebudeme vozit jenom řadové cestující, ale se nám to rozroste i na ty turisty a ty počty párů vlaku budeme objednávat více než pouze čtyři, se kterýma začínáme.”

Mojmír Pargač (Nez.), ředitel Osoblažské ÚD, starosta Slezských Rudoltic: “Je to zakončení jedné dlouhé etapy, která trvala přes 20 let, jsme se teď dočkali a jako provozovatel těším se na to, jak to budeme provozovat. To bylo snahou, že je postupně od těch parních vlaků, koupí těch rozpadlých nádraží, rekonstrukce, vše kolem dokola a tohle je takové to finále převzetí dopravy na té úzkokolejce.”

Osoblažská úzkokolejka je známá především svým rozchodem 760 milimetrů, zajímavým okolím, které láká turisty a také svou historií.

Pavel Schreier, vedoucí provozu: “Celá stavba té trati se snažila být co nejlevnější před těmi 127 lety, proto je klikatá, co nejvíce se přimyká terénu a bohužel díky tomu do dneška je docela pomalá a trasa z Třemešné do Osoblahy tímto naším motorovým vlakem trvá 50 minut.”

David Chovančík, projektový manažer: “Největší novinkou je zavedení tzv. specifického způsobu odbavování cestujících, již ve vlaku nenalezneme průvodčí, kteří nebudou jezdit tak často, bude tady odbavení pomocí terminálu, ale samozřejmě hotovost se neruší, v hotovosti se můžete odbavit u strojvedoucího. Ve vlaku platí tarif Odis a tarif státního jednotného tarifu, lístky si můžete koupit buď v terminálu ve voze anebo u strojvedoucího.”

Veškeré informace o této unikátní úzkorozchodné dráze najdete na webu osoblazsko.com. Během pracovních dnů zde vlaky jezdí z Třemešné ve Slezsku do Osoblahy a zpět vždy čtyřikrát v každém směru, o víkendech fungují tři páry těchto spojů.

cestující: “Ačkoliv je to veliký rozdíl, tak když tam člověk sedí, tak tohle tak veliký rozdíl není. Mám tady sebou děti, které tu dráhu znají, my tady jezdíváme často, teď jsme se sem přestěhovali, tak jezdíme častěji. No a dítě jsou vždycky nadšené, a já taky. My to tu máme rádi.”

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana MSK pro dopravu: “Vlastně tím, že tady budou obce provozovat tuto dráhu a tady tu dopravu, tak určitě to bude mít příznivý dopad na počty cestujících a na počty návštěvníků tohoto regionu, který tady ty turisty a ty lidi potřebují.”

Lidé se mohou těšit i na tradiční parní vlaky.

David Chovančík, projektový manažer: “Poslední jízda parního vlaku byla na Svatomartinské hody a teď se připravujeme na sezonu 2026, kterou zahájíme v květnu nebo v červnu. Uvidíme, kdy bude ten první vlak.”

NA STAVBĚ JIŽNÍHO OBCHVATU OPAVY UŽ ZAKLÁDAJÍ MOSTY

Stavba další části jižního obchvatu Opavy postupuje bez větších komplikací. Nový úsek propojí ulici Hradeckou přes Otice s ulicí Olomouckou a podle zhotovitele i Ředitelství silnic a dálnic se daří držet stanovený harmonogram. Plánované zprovoznění v listopadu roku 2026 tak zatím nic neohrožuje.

Staveništi dnes dominuje téměř kompletně vybudované zemní těleso nové trasy. Hlavní část těchto prací tak už za týmem.

Dominika Mrázková, zástupkyně zhotovitele stavby: “Máme vybudované zemní těleso v rámci celé hlavní trasy, prakticky je už hotové v současné době. Probíhají ještě, dobíhají dvě konsolidace u dvou mostů z pěti.”

Dělníci už začali s pilotovým založením mostů, což je první a zásadní krok při jejich výstavbě. Stavba si vyžádala řadu přeložek inženýrských sítí – ty jsou už téměř všechny hotové. Do předčasného užívání byla také uvedena dočasná přeložka silnice II/461 směrem na Otice.

Dominika Mrázková, zástupkyně zhotovitele stavby: “Převádí vlastně tu dopravu ze stávající komunikace do těch Otic tak, abychom se mohli napojit s tou stavbou toho našeho nového obchvatu na tu současnou komunikaci.”

Ačkoliv se blíží zimní období, práce téměř neustanou. Týká se to především mostních objektů, které nejsou tak citlivé na klimatické podmínky.

Dominika Mrázková, zástupkyně zhotovitele stavby: “Probíhá vlastně taková zimní přestávka, která je úplně minimální. My budeme hlavně pracovat na těch mostech a ty mosty nepodléhají nějakým extra klimatickým omezením. Takže co to půjde, tak hned po novém roce, když vynecháme svátky, tak hned po novém roce určitě začneme zase pracovat.”

Celý budovaný úsek měří přibližně přes 2 kilometry a jeho součástí je pět mostních objektů a jedna nová okružní křižovatka, která vznikne na napojení ulice Olomoucká. Práce na křižovatce se plánují až na příští rok. Součástí výstavby je také tzv. objekt 102, který propojí jižní obchvat s budoucím obchvatem Otic. Ten připravuje Moravskoslezský kraj.

Jakub Dvorský, správce stavby, ŘSD: “Nacházíme se na místě napojení dvou staveb. Za mnou povede budoucí trasa obchvatu Otic, která bude investicí kraje a s jejichž zahájením oni počítají na jaře příštího roku, zhruba březen duben. Momentálně jsme v nějaké úzké koordinaci, aby toto konfliktní místo mělo co nejlepší průběh.”

Poslední část jižního obchvatu pak propojí ulici Olomouckou s ulicí Krnovskou.

Petr Popadinec (ANO), radní Opavy: “V roce 2026, 2027 potažmo by mělo začít pomalu příprava na budování poslední části obchvatu Opavy právě z ulice Krnovské, směrem na ulici Olomouckou. Tím pádem bude celý okruh hotový a dokončený a tím pádem by jsme mohli být první město v republice, které by mělo kompletní obchvat.”

Celý jižní obchvat Opavy by měl být hotový nejpozději do konce roku 2030. Nová trasa především odvede tranzitní dopravu mimo město, uleví centru a přinese plynulejší i bezpečnější dopravní průjezd Opavskem.

Tolik z našich dopravních témat, díky že jste byli s námi a brzy na viděnou.

Redakčně upraveno / zkráceno.

Mohlo by Vás také zajímat

Pořad: Dopravní revue
17. prosince 2025, 18:25

ZMĚNY V DOPRAVĚ V MORAVSKOSLEZSKÉM KRAJI

Od neděle 14. prosince vstoupily v platnost změny jízdních řádů v integrovaném dopravním systému ODIS. Úpravy se týkají železniční i autobusové dopravy v Moravskoslezském kraji a přinášejí nové spoje, lepší návaznosti i změny v odbavení cestujících. Mluvíme o nich v dalším vydání magazínu dopravní revue. Sledujte nás a dozvíte se také více o nové éře osoblažské úzkorozchodné tratě nebo jak pokračuje stavba jižního obchvatu Opavy. Dopravní revue - váš magazín o dopravě ve vašem regionu.

Železniční doprava v kraji nabídne více přímých spojů i pohodlnější cestování. V pracovních dnech přibylo pět nových přímých vlaků v každém směru mezi Frenštátem pod Radhoštěm a Ostravou na lince S6, takže cestující už v těchto případech nemusí přestupovat ve Frýdlantu nad Ostravicí. Lepší je také spojení Karviné s Ostravou a dálkovými vlaky na Prahu díky novým spojům na lince S4, z nichž některé navíc míří až na letiště v Mošnově. Více vlaků jezdí také mezi Opavou a Krnovem, kde nové odpolední spoje posilují obslužnost Krnovska. O víkendech vyjedou nové spěšné vlaky „Gorol“, které propojí Ostravu a Havířov s turistickými oblastmi Těšínského Slezska a nabídnou i lepší návaznosti na dálkovou dopravu.

V autobusové dopravě jde hlavně o jemné úpravy. Na většině linek dochází pouze k drobným změnám jízdních řádů podle požadavků obcí, škol, zaměstnavatelů a cestujících, zejména kvůli lepším návaznostem na vlaky.

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana MSK pro dopravu: “V jízdních řádech žádné zásadní změny nejsou. Cestující najdou informace na stránkách KODIS, kde je vše krásně popsáno, návaznosti spojů. Ale je třeba se podívat, protože se změnily třeba nějaké minutové časy, takže aby někomu vlak nebo autobus neujel.”

Zásadní novinkou je ale změna dopravce na Jablůnkovsku. Dopravní obslužnost zde na příštích deset let převezme společnost Transdev Slezsko.

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana MSK pro dopravu: “Která tam bude provozovat 31 plynových autobusů. Upozorňuji cestující, že všechny zastávky v rámci této oblasti jsou na znamení, takže budou muset si dávat pozor, aby vystoupili, po případě, aby byli vidět, když autobus přijíždí. A doufám, že ty služby, které tam budou poskytované, budou ještě kvalitnější.”

Cestující se mohou těšit na klimatizaci, Wi-Fi, USB zásuvky, informační obrazovky i vyšší bezpečnost díky kamerovému systému.

Změny v tarifu ODIS jsou spíše kosmetické. Mění se ale názvy některých zastávek.

Úpravy se týkají například Nového Jičína, Vendryně, Horní Lomné, Opavy nebo Ostravy. Cílem je zpřehlednění a lepší orientace cestujících. Podrobné informace a nové jízdní řády najdou cestující na webu koordinátora dopravy KODIS.

OSOBLAŽSKÁ ÚZKOKOLEJKA MÁ NOVÉHO PROVOZOVATELE

Známá úzkokolejná trať na Osoblažsku má za sebou slavnostní okamžik. Čtyři místní obce se spojily a založily novou společnost, která se stala provozovatelem vlaků. Jde o evropský unikát.

Osoblažská úzkokolejka vstupuje do nové éry. Po založení společnosti Osoblažská úzkorozchodná dráha si provozování tratě objednal Moravskoslezský kraj.

David Chovančík, projektový manažer: “Obce Osoblažska dlouhodobě usilovaly o to, aby mohly provozovat pravidelné vlaky. Již provozují pod sesterskou společností vlaky parní, odkoupily všechny nádražní budovy, takže to do sebe takto všechno zapadá.”

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana MSK pro dopravu: “Já si myslím, že tento krok, který dnes vznikne, že vyjede Osoblažská úzkorozchodná dráha jako provozovatel drážní dopravy na této trati, tak je to krok do budoucna, protože je to zatím v České republice první sdružení obcí, které vůbec bude provozovat drážní dopravu. A já doufám, že se ty páry vlaku budou i zvedat, protože samozřejmě tady je velmi atraktivní i turistická oblast a tím pádem nebudeme vozit jenom řadové cestující, ale se nám to rozroste i na ty turisty a ty počty párů vlaku budeme objednávat více než pouze čtyři, se kterýma začínáme.”

Mojmír Pargač (Nez.), ředitel Osoblažské ÚD, starosta Slezských Rudoltic: “Je to zakončení jedné dlouhé etapy, která trvala přes 20 let, jsme se teď dočkali a jako provozovatel těším se na to, jak to budeme provozovat. To bylo snahou, že je postupně od těch parních vlaků, koupí těch rozpadlých nádraží, rekonstrukce, vše kolem dokola a tohle je takové to finále převzetí dopravy na té úzkokolejce.”

Osoblažská úzkokolejka je známá především svým rozchodem 760 milimetrů, zajímavým okolím, které láká turisty a také svou historií.

Pavel Schreier, vedoucí provozu: “Celá stavba té trati se snažila být co nejlevnější před těmi 127 lety, proto je klikatá, co nejvíce se přimyká terénu a bohužel díky tomu do dneška je docela pomalá a trasa z Třemešné do Osoblahy tímto naším motorovým vlakem trvá 50 minut.”

David Chovančík, projektový manažer: “Největší novinkou je zavedení tzv. specifického způsobu odbavování cestujících, již ve vlaku nenalezneme průvodčí, kteří nebudou jezdit tak často, bude tady odbavení pomocí terminálu, ale samozřejmě hotovost se neruší, v hotovosti se můžete odbavit u strojvedoucího. Ve vlaku platí tarif Odis a tarif státního jednotného tarifu, lístky si můžete koupit buď v terminálu ve voze anebo u strojvedoucího.”

Veškeré informace o této unikátní úzkorozchodné dráze najdete na webu osoblazsko.com. Během pracovních dnů zde vlaky jezdí z Třemešné ve Slezsku do Osoblahy a zpět vždy čtyřikrát v každém směru, o víkendech fungují tři páry těchto spojů.

cestující: “Ačkoliv je to veliký rozdíl, tak když tam člověk sedí, tak tohle tak veliký rozdíl není. Mám tady sebou děti, které tu dráhu znají, my tady jezdíváme často, teď jsme se sem přestěhovali, tak jezdíme častěji. No a dítě jsou vždycky nadšené, a já taky. My to tu máme rádi.”

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana MSK pro dopravu: “Vlastně tím, že tady budou obce provozovat tuto dráhu a tady tu dopravu, tak určitě to bude mít příznivý dopad na počty cestujících a na počty návštěvníků tohoto regionu, který tady ty turisty a ty lidi potřebují.”

Lidé se mohou těšit i na tradiční parní vlaky.

David Chovančík, projektový manažer: “Poslední jízda parního vlaku byla na Svatomartinské hody a teď se připravujeme na sezonu 2026, kterou zahájíme v květnu nebo v červnu. Uvidíme, kdy bude ten první vlak.”

NA STAVBĚ JIŽNÍHO OBCHVATU OPAVY UŽ ZAKLÁDAJÍ MOSTY

Stavba další části jižního obchvatu Opavy postupuje bez větších komplikací. Nový úsek propojí ulici Hradeckou přes Otice s ulicí Olomouckou a podle zhotovitele i Ředitelství silnic a dálnic se daří držet stanovený harmonogram. Plánované zprovoznění v listopadu roku 2026 tak zatím nic neohrožuje.

Staveništi dnes dominuje téměř kompletně vybudované zemní těleso nové trasy. Hlavní část těchto prací tak už za týmem.

Dominika Mrázková, zástupkyně zhotovitele stavby: “Máme vybudované zemní těleso v rámci celé hlavní trasy, prakticky je už hotové v současné době. Probíhají ještě, dobíhají dvě konsolidace u dvou mostů z pěti.”

Dělníci už začali s pilotovým založením mostů, což je první a zásadní krok při jejich výstavbě. Stavba si vyžádala řadu přeložek inženýrských sítí – ty jsou už téměř všechny hotové. Do předčasného užívání byla také uvedena dočasná přeložka silnice II/461 směrem na Otice.

Dominika Mrázková, zástupkyně zhotovitele stavby: “Převádí vlastně tu dopravu ze stávající komunikace do těch Otic tak, abychom se mohli napojit s tou stavbou toho našeho nového obchvatu na tu současnou komunikaci.”

Ačkoliv se blíží zimní období, práce téměř neustanou. Týká se to především mostních objektů, které nejsou tak citlivé na klimatické podmínky.

Dominika Mrázková, zástupkyně zhotovitele stavby: “Probíhá vlastně taková zimní přestávka, která je úplně minimální. My budeme hlavně pracovat na těch mostech a ty mosty nepodléhají nějakým extra klimatickým omezením. Takže co to půjde, tak hned po novém roce, když vynecháme svátky, tak hned po novém roce určitě začneme zase pracovat.”

Celý budovaný úsek měří přibližně přes 2 kilometry a jeho součástí je pět mostních objektů a jedna nová okružní křižovatka, která vznikne na napojení ulice Olomoucká. Práce na křižovatce se plánují až na příští rok. Součástí výstavby je také tzv. objekt 102, který propojí jižní obchvat s budoucím obchvatem Otic. Ten připravuje Moravskoslezský kraj.

Jakub Dvorský, správce stavby, ŘSD: “Nacházíme se na místě napojení dvou staveb. Za mnou povede budoucí trasa obchvatu Otic, která bude investicí kraje a s jejichž zahájením oni počítají na jaře příštího roku, zhruba březen duben. Momentálně jsme v nějaké úzké koordinaci, aby toto konfliktní místo mělo co nejlepší průběh.”

Poslední část jižního obchvatu pak propojí ulici Olomouckou s ulicí Krnovskou.

Petr Popadinec (ANO), radní Opavy: “V roce 2026, 2027 potažmo by mělo začít pomalu příprava na budování poslední části obchvatu Opavy právě z ulice Krnovské, směrem na ulici Olomouckou. Tím pádem bude celý okruh hotový a dokončený a tím pádem by jsme mohli být první město v republice, které by mělo kompletní obchvat.”

Celý jižní obchvat Opavy by měl být hotový nejpozději do konce roku 2030. Nová trasa především odvede tranzitní dopravu mimo město, uleví centru a přinese plynulejší i bezpečnější dopravní průjezd Opavskem.

Tolik z našich dopravních témat, díky že jste byli s námi a brzy na viděnou.

Redakčně upraveno / zkráceno.

Zdroj: https://polar.cz/index.php/porady/dopravni-revue/dopravni-revue-17-12-2025-18-25