Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>
Dopravní revue

Dopravní revue

  • Most v Polance nad Odrou je po opravě opět průjezdný
  • ŘSD pokračuje se stavbou Palačovské spojky
  • Kovonský most je stržen
  • Změna organizace dopravy mezi Karvinou a Ostravou

Dopravní revue, další vydání magazínu televize Polar o dopravě v Moravskoslezském kraji, je tady. Vítejte a dobrý den.

Most v Polance nad Odrou je po opravě opět průjezdný

Po dlouhých 14 měsících uzavírky je most přes řeku Odru v Polance od pondělí 20. května opět průjezdný. Investorem složité rekonstrukce byl Moravskoslezský kraj, který na projekt vynaložil 62 milionů korun ze svého rozpočtu.

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje pro dopravu: „Most propojuje Polanku nad Odrou s obcí Stará Bělá, je důležitý pro napojení na hlavní tah silnice I/58, která vede k mošnovskému letišti. Děkujeme všem řidičům za trpělivost, od jara minulého roku musel být most kvůli rozsáhlým pracím mimo provoz. Rekonstrukce se navíc prodloužila, protože oproti původnímu plánu musel být nakonec zbourán i středový podpěrný pilíř v korytě Odry. Kvůli jeho technickému stavu nebylo možné jej ani po zesílení využít, odstraňovali jej nakonec potápěči, a to s využitím uhlíkových elektrod.“

Nový most zahrnuje i obousměrnou smíšenou cyklostezku pro chodce a cyklisty, která spojí cyklostezku v obci Stará Bělá s již existující trasou v Polance nad Odrou. Investorem tohoto projektu bylo město Ostrava. Městská hromadná doprava, konkrétně autobusová linka 59, bude znovu v provozu až od 1. července, kdy vstoupí v platnost změněné prázdninové jízdní řády.

ŘSD pokračuje se stavbou Palačovské spojky

Stavba Palačovské spojky, tedy silnice I/35 mezi obcemi Lešná a Palačov a přestavba silnice I/48 mezi Dubem a Palačovem na dálnici. Obě silnice na sebe navazují a po svém vybudování uleví dopravně přetíženému regionu na pomezí krajů Zlínského, Moravskoslezského a Olomouckého. Jak to s projektem vypadá aktuálně, jsme zjišťovali v prvním příspěvku.

Komplikovaný projekt, ale o to důležitější. Stavba začala v roce 2023 a hotová má být v roce 2026. Pomůže všem třem krajům, včetně našeho.

Martin Kupka (ODS), ministr dopravy ČR: „Věřím, že v okamžiku, kdy se zkracuje dojezdová vzdálenost do Valašského Meziříčí a na celé Vsetínsko, tak to lidem usnadňuje život, a samozřejmě to znamená dobrou zprávu pro investory, kteří se dostanou do míst, kde mohou investovat. Víme, že tam, kde se podařilo vybudovat dobré dopravní spojení, tak to víc přeje podnikatelům, investorům a především to zjednodušuje život lidem.“

Stavba Palačovské spojky probíhá na zelené louce. V současné době přináší jen minimální dopravní omezení. Zúžení silnice a kyvadlová doprava je zavedená v místě zemních prací mezi Porubou a Palačovem. S postupem prací se tu dopravní opatření mohou měnit. Zúžení vozovky na dva pruhy a částečná uzavírka platí mezi obcemi Starojická Lhota a Dub. Provoz je zde většinou plynulý, omezení ale potrvají po celou dobu výstavby silnice.

Radek Mátl, generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic ČR: „Samozřejmě to ovlivňuje život občanů, kteří tady žijí a byli zvyklí třeba jezdit po polních cestách či cyklostezkách. Ale nemyslím, že je to zásadní omezení, tato stavba z tohoto hlediska problematická není. Větší omezení budou na dálnici D48 jako takové a na silnici I/48, kde bude po celou dobu zúžení do režimu jedna plus jedna.“

Stavba Palačovské spojky se hned na začátku dostala do skluzu.

Radek Mátl, generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic ČR: „Na začátku tu byly dílčí problémy a stále přetrvávají, kdy řešíme sanace podloží. Zjistilo se, že geologie zde úplně neodpovídá projektu. Ale zatím termín platí a případné dopady do harmonogramu budeme řešit. V tuto chvíli těžko předjímat.“

V roce 2024 budou na stavbě silnice probíhat zemní práce a přeložky sítí, v dalším roce pak začne budování konstrukčních vrstev. Palačovská spojka bude měřit 5,2 kilometru, nový úsek dálnice D48 pak 3,7 kilometru. Cena stavby bude více než dvě miliardy korun.

Kovonský most je stržen

Kovonský most je stržen. Demoliční práce budou probíhat přibližně do 20. května, hned na to začnou práce na novém mostě, který bude z technického hlediska stejný, jako ten původní.

Už měsíc musí řidiči využívat objízdné trasy ve městě kvůli demolici kovonského mostu. Zbourání bylo nutné, jeho životnost pomalu končila, technickým stavem nevyhovoval, nosnost mostu se snižovala a projektanti doporučili most strhnout.

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana MSK: "Byla tam omezena nosnost na 17 tun, kdežto ten most měl běžně nosnost 26 tun, takže tam byla hodně omezena doprava, protože už máme i hotový obchvat a nákladní vozidla, která jezdila na Petrovice nemohla po tom mostě jezdit a jezdila by přes město, tak i proto se ten most strhnul."

Finance na demolici a výstavbu nového mostu zajistil MSK.

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana MSK: "Myslím, že nás to stojí 53 milionů korun a protože je to jednou za 50 let, tak se celkem ta investice rozloží do těch roků, takže není to tak hrozné.”

Demolice mostu se provádí v jednotlivých krocích, nejdříve se odfrézovala vrstva vozovky, odstranila se mostní římsa a železobetonová spřahující deska. Následně se uvolnily stávající nosníky, které se příčně a podélně rozřezaly na kusy tak, aby mohl být každý nosník samostatně nebo po dvojici snesen za pomocí autojeřábu.

Edita Novotná, mluvčí společnosti Strabag: "Následně se provádí demolice spodní stavby mostu až po jeho základy. Základy mostu potom posílíme mikropilotami a na nich pak vyroste spodní stavba nového mostu. Při demolici se využívají demoliční bagry s kladivem a zařízení na řezání nosníků."

Při snášení nosníku byly nutné jeřáby o hmotnosti 300 až 450 tun.

Edita Novotná, mluvčí společnosti Strabag: "Demoliční práce budou probíhat přibližně do 20. května a poté začnou práce na novém mostě, který bude z technického hlediska vlastně stejný, jako ten původní.”

Ještě před samotnou demolicí byla postavena provizorní lávka pro pěší a cyklisty,kteří se z Karviné-Hranic do části Nové Město a naopak bezpečně dostanou. Objízdná trasa pro veškerou dopravu vede po ul. tř. Osvobození, na ul. tř. 17. listopadu a ul. Rudé Armády. Neobsloužená autobusová zastávka Karviná Nové Město – koupaliště dostane v rámci prací nový betonový povrch. Prozatím vše běží podle harmonogramu, práce související s výstavbou nového mostu by měly být skončit na konci listopadu.

Změna organizace dopravy mezi Karvinou a Ostravou

Mezi Ostravou a Karvinou je silnice bezpečnější. Ředitelství silnic a dálnic se po dohodě s dopravními policisty rozhodlo snížit počet přímých jízdních pruhů a umístění baliset v křižovatkách. Po změně tady nedošlo k žádné dopravní nehodě.

V rámci zvýšení bezpečnosti dochází ke změně dopravního režimu na silnici číslo I/59 mezi Ostravou a Karvinou.

Jan Rýdl, mluvčí ŘSD ČR: “U křížení ulic Ostravská a Slezská snížíme počet průběžných jízdních pruhů výměnou za dostatečný prostor pro klidné odbočování a najíždění všech účastníků provozu. Proces zúžení je výsledkem jednání mezi ŘSD ČR, PČR a místní samosprávou a odborníky na bezpečné komunikace.”

Aleš Cyrus, dopravní inženýr DI PČR Karviná: “Základní parametrem je snížení dvou přímých jízdních pruhů na samostatný přímý a samostatný odbočovací jízdní pruh, kdy podporu zde je viditelné dopravní zařízení, umístění baliset, které nám jednoznačně zvyšují bezpečnost v celé toto křižovatce. Tento systém již máme vyzkoušený."

Balisety se nachází i na jiných místech například při výjezdu z ulice Lazecké na silnici I/59.

Aleš Cyrus, dopravní inženýr DI PČR Karviná: “Kritériem jsou smrtelné nehody a nehody s následky, které jsou základním prvkem proto, abychom udělali změnu organizace dopravy a opravdu musím říct, nemáme tu žádnou dopravní nehodu od této změny."

Nejvyšší povolená rychlost po změně dopravního režimu zůstává na této silnice stejná.

Viděli jste témata tohoto vydání Dopravní revue, těším se na viděnou příště, mějte klidné dny.

Redakčně upraveno / zkráceno.

Mohlo by Vás také zajímat

Pořad: Dopravní revue
22. května 2024, 18:20

Dopravní revue, další vydání magazínu televize Polar o dopravě v Moravskoslezském kraji, je tady. Vítejte a dobrý den.

Most v Polance nad Odrou je po opravě opět průjezdný

Po dlouhých 14 měsících uzavírky je most přes řeku Odru v Polance od pondělí 20. května opět průjezdný. Investorem složité rekonstrukce byl Moravskoslezský kraj, který na projekt vynaložil 62 milionů korun ze svého rozpočtu.

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje pro dopravu: „Most propojuje Polanku nad Odrou s obcí Stará Bělá, je důležitý pro napojení na hlavní tah silnice I/58, která vede k mošnovskému letišti. Děkujeme všem řidičům za trpělivost, od jara minulého roku musel být most kvůli rozsáhlým pracím mimo provoz. Rekonstrukce se navíc prodloužila, protože oproti původnímu plánu musel být nakonec zbourán i středový podpěrný pilíř v korytě Odry. Kvůli jeho technickému stavu nebylo možné jej ani po zesílení využít, odstraňovali jej nakonec potápěči, a to s využitím uhlíkových elektrod.“

Nový most zahrnuje i obousměrnou smíšenou cyklostezku pro chodce a cyklisty, která spojí cyklostezku v obci Stará Bělá s již existující trasou v Polance nad Odrou. Investorem tohoto projektu bylo město Ostrava. Městská hromadná doprava, konkrétně autobusová linka 59, bude znovu v provozu až od 1. července, kdy vstoupí v platnost změněné prázdninové jízdní řády.

ŘSD pokračuje se stavbou Palačovské spojky

Stavba Palačovské spojky, tedy silnice I/35 mezi obcemi Lešná a Palačov a přestavba silnice I/48 mezi Dubem a Palačovem na dálnici. Obě silnice na sebe navazují a po svém vybudování uleví dopravně přetíženému regionu na pomezí krajů Zlínského, Moravskoslezského a Olomouckého. Jak to s projektem vypadá aktuálně, jsme zjišťovali v prvním příspěvku.

Komplikovaný projekt, ale o to důležitější. Stavba začala v roce 2023 a hotová má být v roce 2026. Pomůže všem třem krajům, včetně našeho.

Martin Kupka (ODS), ministr dopravy ČR: „Věřím, že v okamžiku, kdy se zkracuje dojezdová vzdálenost do Valašského Meziříčí a na celé Vsetínsko, tak to lidem usnadňuje život, a samozřejmě to znamená dobrou zprávu pro investory, kteří se dostanou do míst, kde mohou investovat. Víme, že tam, kde se podařilo vybudovat dobré dopravní spojení, tak to víc přeje podnikatelům, investorům a především to zjednodušuje život lidem.“

Stavba Palačovské spojky probíhá na zelené louce. V současné době přináší jen minimální dopravní omezení. Zúžení silnice a kyvadlová doprava je zavedená v místě zemních prací mezi Porubou a Palačovem. S postupem prací se tu dopravní opatření mohou měnit. Zúžení vozovky na dva pruhy a částečná uzavírka platí mezi obcemi Starojická Lhota a Dub. Provoz je zde většinou plynulý, omezení ale potrvají po celou dobu výstavby silnice.

Radek Mátl, generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic ČR: „Samozřejmě to ovlivňuje život občanů, kteří tady žijí a byli zvyklí třeba jezdit po polních cestách či cyklostezkách. Ale nemyslím, že je to zásadní omezení, tato stavba z tohoto hlediska problematická není. Větší omezení budou na dálnici D48 jako takové a na silnici I/48, kde bude po celou dobu zúžení do režimu jedna plus jedna.“

Stavba Palačovské spojky se hned na začátku dostala do skluzu.

Radek Mátl, generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic ČR: „Na začátku tu byly dílčí problémy a stále přetrvávají, kdy řešíme sanace podloží. Zjistilo se, že geologie zde úplně neodpovídá projektu. Ale zatím termín platí a případné dopady do harmonogramu budeme řešit. V tuto chvíli těžko předjímat.“

V roce 2024 budou na stavbě silnice probíhat zemní práce a přeložky sítí, v dalším roce pak začne budování konstrukčních vrstev. Palačovská spojka bude měřit 5,2 kilometru, nový úsek dálnice D48 pak 3,7 kilometru. Cena stavby bude více než dvě miliardy korun.

Kovonský most je stržen

Kovonský most je stržen. Demoliční práce budou probíhat přibližně do 20. května, hned na to začnou práce na novém mostě, který bude z technického hlediska stejný, jako ten původní.

Už měsíc musí řidiči využívat objízdné trasy ve městě kvůli demolici kovonského mostu. Zbourání bylo nutné, jeho životnost pomalu končila, technickým stavem nevyhovoval, nosnost mostu se snižovala a projektanti doporučili most strhnout.

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana MSK: "Byla tam omezena nosnost na 17 tun, kdežto ten most měl běžně nosnost 26 tun, takže tam byla hodně omezena doprava, protože už máme i hotový obchvat a nákladní vozidla, která jezdila na Petrovice nemohla po tom mostě jezdit a jezdila by přes město, tak i proto se ten most strhnul."

Finance na demolici a výstavbu nového mostu zajistil MSK.

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana MSK: "Myslím, že nás to stojí 53 milionů korun a protože je to jednou za 50 let, tak se celkem ta investice rozloží do těch roků, takže není to tak hrozné.”

Demolice mostu se provádí v jednotlivých krocích, nejdříve se odfrézovala vrstva vozovky, odstranila se mostní římsa a železobetonová spřahující deska. Následně se uvolnily stávající nosníky, které se příčně a podélně rozřezaly na kusy tak, aby mohl být každý nosník samostatně nebo po dvojici snesen za pomocí autojeřábu.

Edita Novotná, mluvčí společnosti Strabag: "Následně se provádí demolice spodní stavby mostu až po jeho základy. Základy mostu potom posílíme mikropilotami a na nich pak vyroste spodní stavba nového mostu. Při demolici se využívají demoliční bagry s kladivem a zařízení na řezání nosníků."

Při snášení nosníku byly nutné jeřáby o hmotnosti 300 až 450 tun.

Edita Novotná, mluvčí společnosti Strabag: "Demoliční práce budou probíhat přibližně do 20. května a poté začnou práce na novém mostě, který bude z technického hlediska vlastně stejný, jako ten původní.”

Ještě před samotnou demolicí byla postavena provizorní lávka pro pěší a cyklisty,kteří se z Karviné-Hranic do části Nové Město a naopak bezpečně dostanou. Objízdná trasa pro veškerou dopravu vede po ul. tř. Osvobození, na ul. tř. 17. listopadu a ul. Rudé Armády. Neobsloužená autobusová zastávka Karviná Nové Město – koupaliště dostane v rámci prací nový betonový povrch. Prozatím vše běží podle harmonogramu, práce související s výstavbou nového mostu by měly být skončit na konci listopadu.

Změna organizace dopravy mezi Karvinou a Ostravou

Mezi Ostravou a Karvinou je silnice bezpečnější. Ředitelství silnic a dálnic se po dohodě s dopravními policisty rozhodlo snížit počet přímých jízdních pruhů a umístění baliset v křižovatkách. Po změně tady nedošlo k žádné dopravní nehodě.

V rámci zvýšení bezpečnosti dochází ke změně dopravního režimu na silnici číslo I/59 mezi Ostravou a Karvinou.

Jan Rýdl, mluvčí ŘSD ČR: “U křížení ulic Ostravská a Slezská snížíme počet průběžných jízdních pruhů výměnou za dostatečný prostor pro klidné odbočování a najíždění všech účastníků provozu. Proces zúžení je výsledkem jednání mezi ŘSD ČR, PČR a místní samosprávou a odborníky na bezpečné komunikace.”

Aleš Cyrus, dopravní inženýr DI PČR Karviná: “Základní parametrem je snížení dvou přímých jízdních pruhů na samostatný přímý a samostatný odbočovací jízdní pruh, kdy podporu zde je viditelné dopravní zařízení, umístění baliset, které nám jednoznačně zvyšují bezpečnost v celé toto křižovatce. Tento systém již máme vyzkoušený."

Balisety se nachází i na jiných místech například při výjezdu z ulice Lazecké na silnici I/59.

Aleš Cyrus, dopravní inženýr DI PČR Karviná: “Kritériem jsou smrtelné nehody a nehody s následky, které jsou základním prvkem proto, abychom udělali změnu organizace dopravy a opravdu musím říct, nemáme tu žádnou dopravní nehodu od této změny."

Nejvyšší povolená rychlost po změně dopravního režimu zůstává na této silnice stejná.

Viděli jste témata tohoto vydání Dopravní revue, těším se na viděnou příště, mějte klidné dny.

Redakčně upraveno / zkráceno.

Zdroj: https://polar.cz/index.php/porady/dopravni-revue/dopravni-revue-22-05-2024-18-24