Dopravní revue
- MSK podporuje využívání veřejné dopravy
- Test bateriového vlaku na trati do Budišova nad Budišovkou
- Mezi Pazdernou a Žermanicemi probíhá oprava silnice
Na Polaru právě začíná pořad Dopravní revue, pojďte se podívat na aktuální témata z dopravy v Moravskoslezském kraji. Dnes se budeme více věnovat vlakům. Už za malou chvíli.
MSK podporuje využívání veřejné dopravy
Moravskoslezský kraj podpoří i ve druhém pololetí roku 2025 děti, studenty a seniory padesátiprocentní slevou na meziměstskou veřejnou dopravu. Slevu lze získat zpětně jako finanční dar – po skončení platnosti časové jízdenky stačí podat elektronickou žádost prostřednictvím systému ePodatelna. Podpora se týká 30denních, 90denních, 5měsíčních a ročních jízdenek zakoupených a využitých od července do konce prosince. Cílem projektu je motivovat k většímu využívání veřejné dopravy a zároveň pomoci těm, kteří ji potřebují nejvíce. Podrobné podmínky, vzor žádosti i další informace zájemci najdou na webu Moravskoslezského kraje a v informačním systému ODIS.
Test bateriového vlaku na trati do Budišova nad Budišovkou
Na trati ze Suchdolu nad Odrou do Budišova nad Budišovkou proběhl test bateriového vlaku Panter. Moderní souprava Českých drah, která už v kraji od konce minulého roku jezdí, měla prokázat, že zvládne provoz i na dalším odlehlém úseku bez trolejí – čistě na baterii. Byli jsme u toho.
Z Bohumína přes Ostravu do Suchdolu nad Odrou - dále odsud už jen na baterie. Testovací jízda nové generace Panteru má ověřit, že bez drátů dojede až na konec trati v Budišově.
Radek Podstawka, náměstek hejtmana MS kraje: “Než jsme objednávali tady tuto dopravu, tak nám České vysoké učení technické v Praze vypočítalo, že ty vlaky by tady měly dojet, jaké tady jsou sklonové poměry, jaké vlaky by to měly být asi, jaké bychom si měli objednat, aby vůbec dojeli. No a dneska je ta první jízda, že zkoušíme, jestli to opravdu spočítali dobře a potvrzuje se, že ano. Protože není to o tom, že bychom měli vyjet poprvé hned s cestujícíma, takže jsme si půjčili vlak vlastně ze Štramberka, který jezdí do Štramberka a zkoušíme ho až do Budišova nad Budišovkou.”
Kamil Nečas, ředitel OCOD Východ, České dráhy: „Trať je určitě specifická z hlediska, jak je ta infrastruktura vybavená. Určitě i profil není úplně ideální – je to stoupavý, klesavý profil. A taky samozřejmě i to, že je tady nějaká vzdálenost řádově 40 kilometrů od bodu, kde byly baterie naposledy na síti. Takže si zkoušíme, jestli do toho okrajového bodu – Budišova nad Budišovkou – ten vlak dojede.“
Součástí jízdy byla i vědecká měření. Na palubě byli zástupci Českého vysokého učení technického, kteří sledují spotřebu a výkonnost.
Pavel Kalač, přednosta Provozního pracoviště depa Bohumín, České dráhy: “Tak primárně jsme sledovali samozřejmě baterie, potom chování vozidla v obloucích, které jsou dost ostré tady na této trati.”
Kamil Nečas, ředitel OCOD Východ, České dráhy: “Teoreticky by se měla vybudovat potom i nějaká armatura, která by potom dobíjela i ten vlak v případě čekání, až se bude zase vracet zpátky.”
Radek Podstawka, náměstek hejtmana MS kraje: „Zatím všechno probíhá dobře. Baterka to v pohodě vydržela, máme dostatek energie i na cestu zpátky a klimujeme, svítíme – je tady opravdu příjemně.”
Odry, Vítkov a Budišov nad Budišovkou. Tři zásadní zastávky na této trati. Do oblasti jezdí stále více turistů.
Pavel Kalač, přednosta Provozního pracoviště depa Bohumín, České dráhy: “Je to regionální trať, kterou využívají především turisti, tady směrem do té oblasti. A v podstatě je to taková standardní trať Moravskoslezského kraje, malá, regionální, zejména teda pro turisty. A samozřejmě jsou tam obce, kde lidí cestují za prací do Ostravy nebo tady do větších měst, lidé, děti do školy atd.”
Libor Helis (Změna pro Odersko 2020): “„Říkám wow, protože opravdu to je vidět, že to je nový vlak, moderní vlak, nové technologie, všechny ty věci, které ty původní vlaky tady měly, myslím nedostatky, tak jsou odstraněny kočárky, kola. Jezdí tady hodně turisté na Maria Skálu, či mají tu batožinu kde dát, oni bývají v vybavení, stany si vezou a tak dále, jezdí vlakem, takové trampové, takže toto všechno je skvělé, že ten vlak zabezpečuje, je bezpečný, myslím si, že pokud bude i, protože tady bývají tuhé zimy, že ty baterky budou schopné opravdu tady provozovat na této trati v tomto stavu, takže říkám, Odry se zase posunuli o něco výš v tom žebříčku toho, co vlastně v Odrách už budeme mít.”
Bateriové vlaky mají v Moravskoslezském kraji ujeto přes 300 tisíc kilometrů. Zatím jezdí z Ostravy přes Studénku, letiště v Mošnově na Kopřivnici, Štramberk, do Veřovic a zpět.
Radek Podstawka, náměstek hejtmana MS kraje: “Už ušetřily skoro 120 tisíc litrů nafty, protože vlastně ten bateriový vlak tou baterií nahrazuje ten dieselový, který vždycky dál pokračoval. V budoucnu budou jezdit ty vlaky z Ostravy směrem do Soudola nad Odrou a pak už bude pokračovat dál na baterku. Takže zase nebudou muset jezdit ty staré 810ky, budeme jezdit i do Nového Jičína, takže už se těším, až to tady všechno bude jezdit. Základní myšlenka tady toho zavést bateriové vlaky bylo, abychom trošku ušetřili to životní prostředí a nejezdili s dieselama, ale hlavně už se nemusí přestupovat, protože dneska jedeme pod elektrickými dráty elektrickým vlakem, pak se čekalo třeba v Suchdole na přípoj do Vítkova nebo do Oder. Dnes pojede tento vlak jako napřímo, takže lidi nemusí přestupovat. Je to vyšší komfort. Když si vezmete tak do Suchdola přijel obyčejný Panter a ze Suchdola už potom na ty Odry jela 810 nebo 811, což jsou vozidla staré celkem dlouho. A dnes, když se podíváte po tom vlaku, tady budou tam ty záběry, tak když se podíváte po tom vlaku, tak je tady vlastní místo na kola, na kočárky. Je tady dokonce i první třída, což hodně cestujících v Moravskoslezském kraji využívá první třídu. A když někdy třeba vlak má poruchu a musíme nasadit vlak, který nemá první třídu, tak některým se to nelíbí, protože opravdu v té první třídě mají klid. A když jedou trošku větší vzdálenosti, tak mají tam opravdu jako pohodu, klid. Je to takový uzavřený oddíl, takže jsem překvapen, že i tady toto se využívá u nás.”
Pavel Kalač, přednosta Provozního pracoviště depa Bohumín, České dráhy: “Musím říct, že pozorujeme zvýšený počet cestujících, což je samozřejmě pozitivní. No a je to samozřejmě zvětšení kultury cestování, pochopitelně, jo. Takže wifi, klimatizace, to dřív jako v těch starých motorových vozech nebylo. A musím říct, že ta technologie funguje, hodně jsme s tím spokojeni. Disponibilita nasazení toho vozidla je někde kolem 96%, takže ta spolehlivost toho vozidla je vysoká. Jsme spokojeni. A doufám, že zákazník a Moravskoslezský kraj jako objednatel taky.”
Pokud výrobce dodrží plán a vše dopadne podle očekávání, vlaky začnou jezdit z Ostravy až do Budišova v roce 2026.
Radek Podstawka, náměstek hejtmana MS kraje: “Uvidíme, protože byly nějaké výpadky ve výrobě hliníku, jak nás informoval dopravce, ale doufám, že to všechno klapne a zatím nemáme indicie, že by bylo mělo být nějaké zpoždění, takže jedeme v intencích smlouvy.”
Test ukázal, že bateriový Panter zvládne i tuto trať bez problémů. Tam, kde dřív drncaly staré motoráky, se teď tiše rozjel moderní vlak bez emisí, s klimatizací, Wi-Fi a místem na kola. Už brzy to bude běžná součást cesty tady i na dalších místech, s komfortem, který si zaslouží i malé tratě na odlehlejších místech kraje.
Mezi Pazdernou a Žermanicemi probíhá oprava silnice
Motoristé, kteří využívají silnici mezi Žermanicemi a Pazdernou, budou muset několik týdnů jezdit po objízdné trase přes Lučinu. Silnice, která je jednou z frekventovaných spojnic například mezi Havířovem a dálnicí D48 nebo Nošovicemi, je totiž ve špatném technickém stavu a projde celkovou opravou.
Marek Melichárek, náměstek ředitele Správy silnic MSK: “V letošním roce budeme také opravovat silnici třetí III/4733 Pazderna - Žermanice. Tento celý úsek silnice je rozdělený do dvou etap. První etapa je Pazderna po křižovatku na odbočení na Bruzovice a druhá etapa od této křižovatky po obec Žermanice.”
Oprava silnice už začala přípravnými pracemi, během kterých byl provoz jen mírně omezen. Po zahájení opravy bude úsek uzavřen pro veškerou dopravu.
Marek Melichárek, náměstek ředitele Správy silnic MSK: “Budou na dvě etapy, kdy budou samozřejmě úplné uzávěry. Objízdná trasa je z obce Pazderna přes obec Lučina do obce Žermanice. Realizace by se měly začít přibližně od 14. července a ukončení by mělo být v koncem září tohoto roku. Uzavírky tady těchto etap musí být proto, že se tam dělají i propustky a zase v součinnosti s danou technologií dané opravy silnice. Taktéž i u této silnice bych chtěl upozornit řidiče, aby akceptovali dané dopravní značení, které určuje objízdné trasy a nevyjížděli zbytečně do stavby, kde by mohli způsobit nějaké problémy.”
Sledovali jste pořad Dopravní revue na Polaru. Další témata z dopravy přineseme v příštím vydání nebo už teď sledujte web polar.cz. Na viděnou brzy a hezké letní dny.
Redakčně upraveno / zkráceno.
Na Polaru právě začíná pořad Dopravní revue, pojďte se podívat na aktuální témata z dopravy v Moravskoslezském kraji. Dnes se budeme více věnovat vlakům. Už za malou chvíli.
MSK podporuje využívání veřejné dopravy
Moravskoslezský kraj podpoří i ve druhém pololetí roku 2025 děti, studenty a seniory padesátiprocentní slevou na meziměstskou veřejnou dopravu. Slevu lze získat zpětně jako finanční dar – po skončení platnosti časové jízdenky stačí podat elektronickou žádost prostřednictvím systému ePodatelna. Podpora se týká 30denních, 90denních, 5měsíčních a ročních jízdenek zakoupených a využitých od července do konce prosince. Cílem projektu je motivovat k většímu využívání veřejné dopravy a zároveň pomoci těm, kteří ji potřebují nejvíce. Podrobné podmínky, vzor žádosti i další informace zájemci najdou na webu Moravskoslezského kraje a v informačním systému ODIS.
Test bateriového vlaku na trati do Budišova nad Budišovkou
Na trati ze Suchdolu nad Odrou do Budišova nad Budišovkou proběhl test bateriového vlaku Panter. Moderní souprava Českých drah, která už v kraji od konce minulého roku jezdí, měla prokázat, že zvládne provoz i na dalším odlehlém úseku bez trolejí – čistě na baterii. Byli jsme u toho.
Z Bohumína přes Ostravu do Suchdolu nad Odrou - dále odsud už jen na baterie. Testovací jízda nové generace Panteru má ověřit, že bez drátů dojede až na konec trati v Budišově.
Radek Podstawka, náměstek hejtmana MS kraje: “Než jsme objednávali tady tuto dopravu, tak nám České vysoké učení technické v Praze vypočítalo, že ty vlaky by tady měly dojet, jaké tady jsou sklonové poměry, jaké vlaky by to měly být asi, jaké bychom si měli objednat, aby vůbec dojeli. No a dneska je ta první jízda, že zkoušíme, jestli to opravdu spočítali dobře a potvrzuje se, že ano. Protože není to o tom, že bychom měli vyjet poprvé hned s cestujícíma, takže jsme si půjčili vlak vlastně ze Štramberka, který jezdí do Štramberka a zkoušíme ho až do Budišova nad Budišovkou.”
Kamil Nečas, ředitel OCOD Východ, České dráhy: „Trať je určitě specifická z hlediska, jak je ta infrastruktura vybavená. Určitě i profil není úplně ideální – je to stoupavý, klesavý profil. A taky samozřejmě i to, že je tady nějaká vzdálenost řádově 40 kilometrů od bodu, kde byly baterie naposledy na síti. Takže si zkoušíme, jestli do toho okrajového bodu – Budišova nad Budišovkou – ten vlak dojede.“
Součástí jízdy byla i vědecká měření. Na palubě byli zástupci Českého vysokého učení technického, kteří sledují spotřebu a výkonnost.
Pavel Kalač, přednosta Provozního pracoviště depa Bohumín, České dráhy: “Tak primárně jsme sledovali samozřejmě baterie, potom chování vozidla v obloucích, které jsou dost ostré tady na této trati.”
Kamil Nečas, ředitel OCOD Východ, České dráhy: “Teoreticky by se měla vybudovat potom i nějaká armatura, která by potom dobíjela i ten vlak v případě čekání, až se bude zase vracet zpátky.”
Radek Podstawka, náměstek hejtmana MS kraje: „Zatím všechno probíhá dobře. Baterka to v pohodě vydržela, máme dostatek energie i na cestu zpátky a klimujeme, svítíme – je tady opravdu příjemně.”
Odry, Vítkov a Budišov nad Budišovkou. Tři zásadní zastávky na této trati. Do oblasti jezdí stále více turistů.
Pavel Kalač, přednosta Provozního pracoviště depa Bohumín, České dráhy: “Je to regionální trať, kterou využívají především turisti, tady směrem do té oblasti. A v podstatě je to taková standardní trať Moravskoslezského kraje, malá, regionální, zejména teda pro turisty. A samozřejmě jsou tam obce, kde lidí cestují za prací do Ostravy nebo tady do větších měst, lidé, děti do školy atd.”
Libor Helis (Změna pro Odersko 2020): “„Říkám wow, protože opravdu to je vidět, že to je nový vlak, moderní vlak, nové technologie, všechny ty věci, které ty původní vlaky tady měly, myslím nedostatky, tak jsou odstraněny kočárky, kola. Jezdí tady hodně turisté na Maria Skálu, či mají tu batožinu kde dát, oni bývají v vybavení, stany si vezou a tak dále, jezdí vlakem, takové trampové, takže toto všechno je skvělé, že ten vlak zabezpečuje, je bezpečný, myslím si, že pokud bude i, protože tady bývají tuhé zimy, že ty baterky budou schopné opravdu tady provozovat na této trati v tomto stavu, takže říkám, Odry se zase posunuli o něco výš v tom žebříčku toho, co vlastně v Odrách už budeme mít.”
Bateriové vlaky mají v Moravskoslezském kraji ujeto přes 300 tisíc kilometrů. Zatím jezdí z Ostravy přes Studénku, letiště v Mošnově na Kopřivnici, Štramberk, do Veřovic a zpět.
Radek Podstawka, náměstek hejtmana MS kraje: “Už ušetřily skoro 120 tisíc litrů nafty, protože vlastně ten bateriový vlak tou baterií nahrazuje ten dieselový, který vždycky dál pokračoval. V budoucnu budou jezdit ty vlaky z Ostravy směrem do Soudola nad Odrou a pak už bude pokračovat dál na baterku. Takže zase nebudou muset jezdit ty staré 810ky, budeme jezdit i do Nového Jičína, takže už se těším, až to tady všechno bude jezdit. Základní myšlenka tady toho zavést bateriové vlaky bylo, abychom trošku ušetřili to životní prostředí a nejezdili s dieselama, ale hlavně už se nemusí přestupovat, protože dneska jedeme pod elektrickými dráty elektrickým vlakem, pak se čekalo třeba v Suchdole na přípoj do Vítkova nebo do Oder. Dnes pojede tento vlak jako napřímo, takže lidi nemusí přestupovat. Je to vyšší komfort. Když si vezmete tak do Suchdola přijel obyčejný Panter a ze Suchdola už potom na ty Odry jela 810 nebo 811, což jsou vozidla staré celkem dlouho. A dnes, když se podíváte po tom vlaku, tady budou tam ty záběry, tak když se podíváte po tom vlaku, tak je tady vlastní místo na kola, na kočárky. Je tady dokonce i první třída, což hodně cestujících v Moravskoslezském kraji využívá první třídu. A když někdy třeba vlak má poruchu a musíme nasadit vlak, který nemá první třídu, tak některým se to nelíbí, protože opravdu v té první třídě mají klid. A když jedou trošku větší vzdálenosti, tak mají tam opravdu jako pohodu, klid. Je to takový uzavřený oddíl, takže jsem překvapen, že i tady toto se využívá u nás.”
Pavel Kalač, přednosta Provozního pracoviště depa Bohumín, České dráhy: “Musím říct, že pozorujeme zvýšený počet cestujících, což je samozřejmě pozitivní. No a je to samozřejmě zvětšení kultury cestování, pochopitelně, jo. Takže wifi, klimatizace, to dřív jako v těch starých motorových vozech nebylo. A musím říct, že ta technologie funguje, hodně jsme s tím spokojeni. Disponibilita nasazení toho vozidla je někde kolem 96%, takže ta spolehlivost toho vozidla je vysoká. Jsme spokojeni. A doufám, že zákazník a Moravskoslezský kraj jako objednatel taky.”
Pokud výrobce dodrží plán a vše dopadne podle očekávání, vlaky začnou jezdit z Ostravy až do Budišova v roce 2026.
Radek Podstawka, náměstek hejtmana MS kraje: “Uvidíme, protože byly nějaké výpadky ve výrobě hliníku, jak nás informoval dopravce, ale doufám, že to všechno klapne a zatím nemáme indicie, že by bylo mělo být nějaké zpoždění, takže jedeme v intencích smlouvy.”
Test ukázal, že bateriový Panter zvládne i tuto trať bez problémů. Tam, kde dřív drncaly staré motoráky, se teď tiše rozjel moderní vlak bez emisí, s klimatizací, Wi-Fi a místem na kola. Už brzy to bude běžná součást cesty tady i na dalších místech, s komfortem, který si zaslouží i malé tratě na odlehlejších místech kraje.
Mezi Pazdernou a Žermanicemi probíhá oprava silnice
Motoristé, kteří využívají silnici mezi Žermanicemi a Pazdernou, budou muset několik týdnů jezdit po objízdné trase přes Lučinu. Silnice, která je jednou z frekventovaných spojnic například mezi Havířovem a dálnicí D48 nebo Nošovicemi, je totiž ve špatném technickém stavu a projde celkovou opravou.
Marek Melichárek, náměstek ředitele Správy silnic MSK: “V letošním roce budeme také opravovat silnici třetí III/4733 Pazderna - Žermanice. Tento celý úsek silnice je rozdělený do dvou etap. První etapa je Pazderna po křižovatku na odbočení na Bruzovice a druhá etapa od této křižovatky po obec Žermanice.”
Oprava silnice už začala přípravnými pracemi, během kterých byl provoz jen mírně omezen. Po zahájení opravy bude úsek uzavřen pro veškerou dopravu.
Marek Melichárek, náměstek ředitele Správy silnic MSK: “Budou na dvě etapy, kdy budou samozřejmě úplné uzávěry. Objízdná trasa je z obce Pazderna přes obec Lučina do obce Žermanice. Realizace by se měly začít přibližně od 14. července a ukončení by mělo být v koncem září tohoto roku. Uzavírky tady těchto etap musí být proto, že se tam dělají i propustky a zase v součinnosti s danou technologií dané opravy silnice. Taktéž i u této silnice bych chtěl upozornit řidiče, aby akceptovali dané dopravní značení, které určuje objízdné trasy a nevyjížděli zbytečně do stavby, kde by mohli způsobit nějaké problémy.”
Sledovali jste pořad Dopravní revue na Polaru. Další témata z dopravy přineseme v příštím vydání nebo už teď sledujte web polar.cz. Na viděnou brzy a hezké letní dny.
Redakčně upraveno / zkráceno.