Dobrý den, sledujete televizi Polar a pořad Dopravní revue, který právě startuje.
ŘSD nechá postavit protihlukové stěny v Chlebovicích
Až do jara příštího roku potrvá dopravní omezení, tedy částečná uzavírka a provoz v režimu 1+1 se sníženou rychlostí na D48 v Chlebovicích. Ředitelství silnic a dálnic nechalo postavit protihlukové stěny, vzniknou tam nové panely na hlavní trase i na mostech za zhruba 48 milionů korun.
Správa železnic zahájila rekonstrukci stanice v Havířově
Správa železnic zahájila komplexní přestavbu havířovské stanice. Po dokončení bude nádraží již zcela bezbariérové a spoje ve směru od Ostravy budou moci končit až na zástavce Havířov střed.
Téměř tři a půl miliardy korun investuje během tří let Správa železnic do modernizace vlakové stanice v Havířově. Jedná se o poslední etapu v rámci revitalizace celého prostranství.
Jiří Svoboda, generální ředitel Správy železnic: “Já mám velkou radost, že scénář, který se zde nastavil před několika lety, což znamená, co s objektem, tak to už vidíme. Žije, pulzuje a je z něj i multifunkční hala. Dále, kde budou cestující, to už je hodové a nyní z pohledu železnice jako takové přijde do třetice to, co jsme si předsevzali. To znamená kompletní rekonstrukce železniční stanice jako infrastruktury. Mám fakt radost, protože doba je složitá, nicméně Havířov bude vyloženě už železniční.”
V letošním roce SŽ zahájí přípravné práce.
Miroslav Bocák, ředitel Stavební správy východ: "Od března příštího roku bude vybudována provizorní lávka na nástupiště, kterou budou využívat cestující pro přístup k vlakům a v průběhu celého příštího roku budou vybudována nová dvě ostrovní nástupiště a část podchodu od výpravní budovy nástupiště. V následujících letech bude tento podchod ještě protažen až na druhou část nádraží k obchodnímu centru. V rámci vybudování nového podchodu a nových nástupišť budou ke každému nástupišti vyvedeny výtahy a cestující, veřejnost ať invalidní, nebo matky s kočárky, budou mít možnost bezbariérově se dostat na nástupiště až k vlaku.”
Ondřej Baránek (ANO), náměstek primátora: “Já bych chtěl poděkovat SŽ, protože je to investice 3,9 miliardy. Pokud mě paměť neklame, je to největší investice v Havířově dosud. Je to něco fenomenálního, co Havířov potřebuje. Každý Havířovan ví, že ty podchody, průchody a vůbec i to propojení s Šumbarkem je ve stavu, v jakém je a já se těším na nový stav, který bude a bude to modernizace se vším všudy. To je něco, co bude každý Havířovan kvitovat s povděkem.”
Od prosince se řidiči budou muset připravit také na dopravní omezení na Ostravské ulici, a to z důvodu rekonstrukce železničního mostu.
Miroslav Bocák, ředitel Stavební správy východ: "Stávající ocelový most bude demontován a bude vybudován nový. Tato rekonstrukce si vyžádá i uzavírky jednotlivých jízdních pruhů pod mostem. To znamená, že ještě v letošním roce budou vybudovány propoje mezi jednotlivými jízdními pruhy. Bude zrušen středový pás a od února příštího roku se uzavře jízdní pruh na Ostravu, bude se jezdit jen v protilehlém pruhu a tato uzavírka bude trvat asi čtyři měsíce. Potom se v následujícím druhém pololetí příštího roku tento provoz otočí.”
Probíhá oprava části zvlněné dálnice D1 v Ostravě
Řidiči jedoucí po dálnici D1 v Ostravě narazí na dopravní omezení na zhruba dvoukilometrovém úseku, ten je neblaze proslulý a dlouhou dobu bránil komfortnímu projetí dálnice. Oprava probíhá v rámci reklamace a náklady jdou na účet stavební firmy, ta se s ŘSD dohodla po komplikovaném soudním sporu.
Jan Rýdl, mluvčí ŘSD: “Likvidujeme následky nedodržené technologie při výstavbě, které se projevovaly nerovnostmi. Víte, že jsme tady o tom vedli my, jako správce komunikace za stát mnoho soudních sporů a že ty soudní spory se vlekly. My jsme nemohli bohužel tu dálnici opravit tak, aby byla komfortní, dostatečně bezpečná a hlavně, aby nedělala České republice a celému silničnímu hospodářství v ČR ostudu. V tuto chvíli se nám na těchto zhruba dvou kilometrech daří tu ostudu odstranit.”
Jiří Hlavatý, ředitel úseku kontroly kvality staveb ŘSD ČR: “Po dlouhém vyjednávání s Eurovií a po rozhodnutí obvodního soudu pro Prahu 1 byla vytvořena dohoda, na které jsem se dohodli, že Eurovia kompletně vymění tu obrusnou vrstvu tady v tomto úseku těch jízdních pruhů tak, aby došlo k odstranění těch poruch, trhlin a nerovností. My jsme stáli za svým, že chceme, aby to bylo trvalé, na dlouhou dobu provozu opravené. Proto se nechala vyměnit celá obrusná vrstva."
Oprava zatím pokračuje podle harmonogramu. Práce běží i o víkendu a budou pokračovat i během státního svátku 28. října. Na místě dejte pozor, ve špičkách mohou vznikat také kolony, především na sjezdech a nájezdech.
Jan Rýdl, mluvčí ŘSD: “Pokud jde o to omezení tady kolem 360. kilometru, tak to bude trvat do konce října maximálně. Samozřejmě pracujeme na povrchu a rozhoduje počasí. Kdyby moc a moc pršelo, tak budeme protahovat. Povrch měl původní věk 15 let, v tuto chvíli to, co vyměňujeme, předpokládáme, že bude mít minimálně desetiletou budoucnost před sebou komfortní a bezpečné jízdy."
Kraj dokončil opravu silnice mezi Krásnou a Pražmem
Velkou úlevu pocítili lidé, kteří bydlí podél frekventované silnice spojující Frýdlant nad Ostravicí, Pražmo a Krásnou. Po celkové rekonstrukci je už krajská silnice opět v plném provozu bez komplikovaných objížděk.
Podhorská silnice opravu skutečně potřebovala. Protože se však jedná o páteřní spojnici, byly objížďky zdlouhavé a velké problémy měli i místní.
Michaela Honešová (NEZÁVISLÍ NA PRAŽMĚ), starostka Pražma: “Je to spojnice mezi Pražmem a Frýdlantem, kde je spousta lidí zaměstnaných, takže i autobusy tam jezdí, děcka do školy, takže jsme rádi za opravu silnice.”
Antonín Tulach (Za aktivní Krásnou), starosta Krásné: “Ta cesta samozřejmě má svůj význam a byla už v docela katastrofálním stavu. Ta prvotní informace, že ten úsek bude na měsíce úplně celý uzavřen, to pro nás bylo nemyslitelné. Naštěstí se potom podařilo dosáhnout dohody, kdy vlastně místní měli povolenky.”
Teď už jsou místní obyvatelé spokojení.
Miloslav Teper, obyvatel Krásné: “Máme to hotové, je to vynikající, cesta byla skutečně udělána velice kvalitně.”
Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje pro dopravu: “Je postavena z evropských peněz v rámci Interregu, kdy jsme dostali 85 procent financí z Evropy, 5 procent jsme dostali od českého státu a jenom deset procent platil Moravskoslezský kraj. Celé to stálo 45,5 milionu korun a myslím si, že silnice je dobře opravená. Má 7 propustků, dva mosty, zábradlí je uděláno, namalovaná je krásně.”
Místní teď doufají, že po prvních čtyřech kilometrech budou opraveny i další navazující části silnice.
V Ostravě trénovali profesionální armádní řidiči NATO
V centru Libros v Ostravě před několika dny trénovali profesionální armádní řidiči, a to z několika zemí Evropy. Během tréninkového dne se jim věnovali profesionální instruktoři.
Tomáš Přibyl, vedoucí instruktor: “Budou trénovat přetáčivý smyk, budou zkoušet aquaplanningovou vanu a budou zkoušet i nedotáčivost vozidla. Hlavně si budou uvědomovat to, že řízení vozidla je zodpovědnost a je třeba se tomu plně věnovat.”
Do Librosu se tentokrát dostal výběr nejlepších řidičů z úkolového uskupení, které aktuálně působí na Slovensku. Šlo o vojáky z Německa, Slovenska, Slovinska a České republiky. V Ostravě byli poprvé a díky spolupráci pravděpodobně ne naposledy.
Jiří Smeták, starší instruktor a koordinátor řidičské přípravy: “Je potřeba, aby ovládali svá vozidla dokonale a nestalo se nějaké zranění nebo poškození techniky. A samozřejmě zdokonalování jejich řidičských dovedností.”
Jaroslav Medek, ředitel KVV Ostrava: “Tady na cvičišti Libros si mohou vojáci mohou vyzkoušet věci, které v normální dopravě nevyzkouší a když je vyzkouší, tak se z toho stane nějaká tragédie. Takže tady v bezpečném prostředí zkoušíme nebezpečné věci.”
Jiří Smeták, starší instruktor a koordinátor řidičské přípravy: “Ti řidiči musejí zvládat to krizové řízení, ten smyk, tak, aby se nic nestalo a nepřevrátili se.”
Jan Dohnal (ODS), primátor Ostravy: “Máme tady špičkový polygon, smykovou desku. Ti kluci to umí, takže běžně nám tady cvičí jednotky IZS, už i vojáci tady byli.”
Jan Krkoška, (ANO), hejtman MS kraje: “Vojáci se mohou naučit zacházet s technikou. Samozřejmě to umí, ale mnohdy jde o centimetry nebo o lidský život, kdy potřebují tu situaci vnímat úplně jinak. A to nabízí tento polygon a za to jsem velmi rád, že můžeme do celého světa předávat zkušenosti tady z Ostravy.”
To je z pořadu Dopravní revue vše, těším se na viděnou příště.
Redakčně upraveno / zkráceno.