Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>
Dopravní revue

Dopravní revue

  • Začala stavba nových cyklostezek přes Pindulu
  • Na průjezd Malými Hošticemi na Opavsku nově dohlíží radar
  • Demolice mostu nad silnicí do Hlučína byla rychlá
  • Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana MSK Pokračuje příprava tramvajové trati z Ostrava na Karvinsko i příprava VRT

Startuje pořad Dopravní revue, vítejte u jeho vysílání. I dnes se spoustou témat z dopravy v Moravskoslezském kraji.

Začala stavba nových cyklostezek přes Pindulu

V horském sedle Pindula byla symbolickým poklepáním základního kamene zahájena stavba cyklostezek zvaných Solárka a Pindula. Ty propojí Moravskoslezský a Zlínský kraj.

Silnice přes Pindulu je velmi frekventovaná. Vedle množství vozidel ji využívají i cyklisté, a to nejen cykloturisté, ale také lidé, kteří se potřebují na kolech dopravit mezi Frenštátem, Trojanovicemi a Rožnovem.

anketa: “Jezdím pravidelně, protože tady mám vnoučata a nemůžu se k nim dostat ze středu Trojanovic do okrajové části pod Radhoštěm kvůli provozu. Je to pro odvážné.”

Nové cyklostezky by měly cyklistům přinést především bezpečí.

Jiří Novotný (Naše Beskydy), starosta Trojanovic: “Dneska přes Pinduli projede jenom sebevrah. Lidé jsou odvážní a jezdí tady, ale jde nám o bezpečnost, jde nám o naše děti a o výchovu a budoucnost. Ve chvíli, kdy naše děti budou jenom jezdit auty a budou vidět, že rodiče jezdí jenom auty, tak budou brát jako samozřejmost. Snažíme se dělat cyklostezky tak, aby je lidé využívali za dopravou za prací v rámci svého běžného života.”

Nové cyklostezky se budou budovat v komplikovaném horském terénu. Vedle samotných stezek s asfaltovým povrchem budou postaveny opěrné zdi a několik mostků.

Kamil Mrva, architekt: “V rámci cyklostezky jsme tady navrhli přímo na hřebenu Pindule navrhli autobusovou zastávku s posezením a mobiliářem.”

Cyklostezky o délce přesahující 4 kilometry v hodnotě 105 milionů korun podpořil také Moravskoslezský kraj

Josef Bělica (ANO), hejtman MSK: “Moravskoslezský kraj si obecně stojí v rozvoji infrastruktury velmi dobře. Nicméně je to vlastně neustálý proces, který nikdy nekončí, takže rozvoj a investice do infrastruktury jsou pro Moravskoslezský kraj velmi důležité.”

Po nových cyklostezkách by se cyklisté mohli vydat už příští rok v létě.

Na průjezd Malými Hošticemi na Opavsku nově dohlíží radar

Neukázněné řidiče projíždějícími Malými Hošticemi na Opavsku nově zaznamenává radar. Zastupitelé schválili jeho nákup a instalaci v této městské části kvůli bezpečnosti chodců.

Malými Hošticemi ve směru na Hlučín nebo opačně projíždí přibližně 312 000 vozidel měsíčně. Ne každý řidič tady ale dodržuje stanovenou rychlost.

Michal Kokošek (ANO), náměstek primátora Opavy: “Radar v Malých Hošticích jsme nechali nainstalovat z důvodu bezpečnosti, zejména a z důvodu zvyšujícího se počtu vozidel, které projíždí Malými Hošticemi. Jen z toho měření, které jsme prováděli po dobu 9 dnů, ten průjezd byl 90 tisíc vozidel."

Miroslava Konečná (Malohoštické sdružení), starostka Malých Hoštic: "Tady v té dolní části je mateřská škola, základní škola, obchod, sportovní areál, jsou tady tři zastávky."

Chodci tak měli stíženou situaci při přecházení z jedné strany na druhou, zvláště v případě, kdy řidiči nerespektovali rychlost 50 km. Bylo jich více než polovina, přesně 54 procent řidičů tudy projíždělo rychleji.

Michal Kokošek (ANO), náměstek primátora Opavy: “Radar je v provozu od 1.8. a za tu dobu jsme zaznamenali více než 400 přestupků."

Miroslava Konečná (Malohoštické sdružení), starostka Malých Hoštic: "Je mi to líto, že jsme museli k tomu přistoupit, ale tam, kde neplatí žádná pravidla a řidiči se neumí chovat, tam už musí nastoupit represe nebo něco jiného."

Ve správním řízení hrozí řidičům vysoké finanční pokuty, zákaz řízení na 6 až 18 měsíců a ztráta až 6 bodů.

Demolice mostu nad silnicí do Hlučína byla rychlá

Až nečekaně snadno proběhla demolice starého mostu nad silnicí, která spojuje Ostravu s Hlučínem. Důvodem demolice byl špatný stav mostu a snaha zvýšit bezpečnost na frekventované silnici.

Most byl původně postaven na železniční tratí, po které jezdily nákladní vlaky a později dřevěné tramvaje. Jejich provoz byl ukončen na začátku 80. let minulého století. Koleje pak nahradila silnice. Pilíře mostu však stály příliš blízko vozovce a most navíc značně zchátral. Proto bylo rozhodnuto o jeho demolici.

Jan Rýdl, mluvčí ŘSD: “Mostní objekt o délce bez málo 32 metrů vznikl jako třípólový převážně z betonu. Nicméně užitná funkce časem zanikla, proto jsme připravili úplné odstranění a to při příležitosti utlumeného provozu v rámci nedaleké opravy průtahu Hlučínem.”

Jak se ukázalo, most už byl skutečně v havarijním stavu a jeho demolice proběhla až nečekaně snadno.

Jan Rýdl, mluvčí ŘSD: “Na demolici mostu si původně dodavatel vymezil dva dny. Nicméně konstrukce se ukázala jako méně pevná celý most tak byl shozen dolů do připraveného šotolinového lože. Těžká technika začala ihned s úklidem, aby mohl být obnoven provoz možná i dříve, než na konci měsíce. Termín bude upřesněn po dokončení všech úklidových prací.”

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana MSK Pokračuje příprava tramvajové trati z Ostrava na Karvinsko i příprava VRT

Lukáš Zavadil, TV POLAR: Hostem pořadu Dopravní revue je dnes Radek Podstawka, náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje pro dopravu. Vítejte u nás opět.

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje pro dopravu: Dobrý den.

Lukáš Zavadil, TV POLAR: My jsme spolu už několikrát hovořili o velkém plánu zavést tramvajovou dopravu z Ostravy do Karviné, respektive i do dalších měst. Tak kam se ten projekt do těchto dnů posunul? Nespí?

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje pro dopravu: Určitě, projekt nespí. Trať Ostrava - Orlová - Karviná, tak tam už máme financovaný výsledný koridor a už jsme předali podklady krajskému úřadu na zanesení do zásad územního rozvoje. Takže teď se na tom pracuje. Děláme dopravní model s Dopravním podnikem Ostrava, aby ty tramvaje samozřejmě navazovaly na tramvaje v Ostravě. Z toho nám vyjde celá ekonomika. Předpokládáme, že by měla ta výstavba tramvají stát asi kolem 8 miliard korun, ale to je v dnešních cenách. To ještě bude za dlouho. Takže tramvaj pokračuje. Máme dokončené i studie z Orlové přes Karvinou do Havířova a máme i hotovou studii z Havířova do Ostravy. Ale tam máme pouze studie a napřed se věnujeme té tramvaji z Ostravy do Karviné.

Lukáš Zavadil, TV POLAR: Čili spousta těch velkých zásadních kroků už byla učiněna a asi zřejmě není cesty zpět. Ta tramvajová trať by měla vzniknout. Je to tak?

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje pro dopravu: Postupně jdeme kupředu. Zatím jsme opravdu ještě v té fázi papírování a územních plánů, takže až se začne projektovat, tak pak už asi té cesty zpět nebude. Ale ani nikdo nechce tu cestu zpět, protože propojení Orlové, Karviné, Havířova s Ostravou je prostě důležité. Za prvé samozřejmě je to ekologické, takže tím pádem nemusíme mít tady autobusy se spalovacím motorem a hlavně se nám zrychlí ta doprava a Ostrava tím pádem bude dobré místo pro okolní města, aby tam mohli lidi pracovat, užívat si kulturu, sport a zase dobře bydlet v Karviné.

Lukáš Zavadil, TV POLAR: Vy jste zmínil ten dopravní model, možná jenom krátce k němu. Chápu to správně, že vlastně ten simuluje to, jak to bude probíhat následně? Ta doprava v reálném prostředí?

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje pro dopravu: Ano, ten simuluje jízdní řády, počty cestujících, kde ti cestující by měli nastupovat, kde by měly být zastávky. Tím pádem vlastně tento model nám řekne i tu ekonomiku této stavby. Takže tam s napětím čekáme, jak nám to vyjde.

Lukáš Zavadil, TV POLAR: Mluvil jste krátce i o tom financování. Tam je asi zřejmě vize získat na tu stavbu dotaci.

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje pro dopravu: Ano, určitě to musí být s dotací, protože takové prostředky Moravskoslezský kraj nemá. Takže určitě z dotací.

Lukáš Zavadil, TV POLAR: Možná ještě ten výhled pro naše diváky. Co se tedy bude dít v nejbližších měsících a pak v nejbližších letech, tak jak je to vlastně naplánováno?

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje pro dopravu: Tak teď, jak jsem říkal, budou se zásady územního rozvoje upravovat. Teď se bude projektovat tato trasa. No a než se to naprojektuje, tak ono to chvilku bude trvat, ale předpokládám, že tak za 4 roky by se možná mohlo začít i stavět.

Lukáš Zavadil, TV POLAR: Zůstaňme na železnici, byť od tramvaje přejdeme k daleko rychlejším dopravním prostředkům. My jsme několikrát informovali o vysokorychlostních tratích, velký projekt vlastně republikového a evropského významu. Tak jaké jsou novinky?

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje pro dopravu: Tak už víme, kudy vysokorychlostní trať v Moravskoslezském kraji půjde do Polska, takže tam už je ta trasa stabilizovaná. Už se připravuje Moravská brána 1., Moravská brána 2. k výstavbě. Moravská brána 2. už v roce 2026 by se snad mohlo začít stavebně něco dít s tím, že Moravskoslezský kraj by rád, aby správa železnic vytvořila infocentrum k vysokorychlostním tratím tak, jak to měli vytvořeno třeba ve Francii, aby informovali občany dotčených obcí, co se bude dít na té stavbě, i když už ta stavba bude probíhat. Takže je vytipovaná Studénka nebo nebo Suchdol nad Odrou, a jednáme se správou železnic, aby nějaké takové infocentrum tam vzniklo.

Lukáš Zavadil, TV POLAR: Stále platí to, že Moravskoslezský kraj je vlastně na tom z toho pohledu plánování a připravenosti tím nejlepším krajem?

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje pro dopravu: Ano, jsme nejlepším krajem i tady v tom. Takže opravdu jsme nejdál v přípravě výstavby VRT. Takže v kraji se nic nemění.

Lukáš Zavadil, TV POLAR: Hostem pořadu Dopravní revue byl dnes krátce Radek Podstawka, náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje. Děkuju Vám za to.

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje pro dopravu: Prosím, mějte se hezky.

A to už je z dnešního vydání pořadu Dopravní revue vše, těším se na viděnou příště.

Redakčně upraveno / zkráceno.

Mohlo by Vás také zajímat

Pořad: Dopravní revue
28. srpna 2024, 18:20

Startuje pořad Dopravní revue, vítejte u jeho vysílání. I dnes se spoustou témat z dopravy v Moravskoslezském kraji.

Začala stavba nových cyklostezek přes Pindulu

V horském sedle Pindula byla symbolickým poklepáním základního kamene zahájena stavba cyklostezek zvaných Solárka a Pindula. Ty propojí Moravskoslezský a Zlínský kraj.

Silnice přes Pindulu je velmi frekventovaná. Vedle množství vozidel ji využívají i cyklisté, a to nejen cykloturisté, ale také lidé, kteří se potřebují na kolech dopravit mezi Frenštátem, Trojanovicemi a Rožnovem.

anketa: “Jezdím pravidelně, protože tady mám vnoučata a nemůžu se k nim dostat ze středu Trojanovic do okrajové části pod Radhoštěm kvůli provozu. Je to pro odvážné.”

Nové cyklostezky by měly cyklistům přinést především bezpečí.

Jiří Novotný (Naše Beskydy), starosta Trojanovic: “Dneska přes Pinduli projede jenom sebevrah. Lidé jsou odvážní a jezdí tady, ale jde nám o bezpečnost, jde nám o naše děti a o výchovu a budoucnost. Ve chvíli, kdy naše děti budou jenom jezdit auty a budou vidět, že rodiče jezdí jenom auty, tak budou brát jako samozřejmost. Snažíme se dělat cyklostezky tak, aby je lidé využívali za dopravou za prací v rámci svého běžného života.”

Nové cyklostezky se budou budovat v komplikovaném horském terénu. Vedle samotných stezek s asfaltovým povrchem budou postaveny opěrné zdi a několik mostků.

Kamil Mrva, architekt: “V rámci cyklostezky jsme tady navrhli přímo na hřebenu Pindule navrhli autobusovou zastávku s posezením a mobiliářem.”

Cyklostezky o délce přesahující 4 kilometry v hodnotě 105 milionů korun podpořil také Moravskoslezský kraj

Josef Bělica (ANO), hejtman MSK: “Moravskoslezský kraj si obecně stojí v rozvoji infrastruktury velmi dobře. Nicméně je to vlastně neustálý proces, který nikdy nekončí, takže rozvoj a investice do infrastruktury jsou pro Moravskoslezský kraj velmi důležité.”

Po nových cyklostezkách by se cyklisté mohli vydat už příští rok v létě.

Na průjezd Malými Hošticemi na Opavsku nově dohlíží radar

Neukázněné řidiče projíždějícími Malými Hošticemi na Opavsku nově zaznamenává radar. Zastupitelé schválili jeho nákup a instalaci v této městské části kvůli bezpečnosti chodců.

Malými Hošticemi ve směru na Hlučín nebo opačně projíždí přibližně 312 000 vozidel měsíčně. Ne každý řidič tady ale dodržuje stanovenou rychlost.

Michal Kokošek (ANO), náměstek primátora Opavy: “Radar v Malých Hošticích jsme nechali nainstalovat z důvodu bezpečnosti, zejména a z důvodu zvyšujícího se počtu vozidel, které projíždí Malými Hošticemi. Jen z toho měření, které jsme prováděli po dobu 9 dnů, ten průjezd byl 90 tisíc vozidel."

Miroslava Konečná (Malohoštické sdružení), starostka Malých Hoštic: "Tady v té dolní části je mateřská škola, základní škola, obchod, sportovní areál, jsou tady tři zastávky."

Chodci tak měli stíženou situaci při přecházení z jedné strany na druhou, zvláště v případě, kdy řidiči nerespektovali rychlost 50 km. Bylo jich více než polovina, přesně 54 procent řidičů tudy projíždělo rychleji.

Michal Kokošek (ANO), náměstek primátora Opavy: “Radar je v provozu od 1.8. a za tu dobu jsme zaznamenali více než 400 přestupků."

Miroslava Konečná (Malohoštické sdružení), starostka Malých Hoštic: "Je mi to líto, že jsme museli k tomu přistoupit, ale tam, kde neplatí žádná pravidla a řidiči se neumí chovat, tam už musí nastoupit represe nebo něco jiného."

Ve správním řízení hrozí řidičům vysoké finanční pokuty, zákaz řízení na 6 až 18 měsíců a ztráta až 6 bodů.

Demolice mostu nad silnicí do Hlučína byla rychlá

Až nečekaně snadno proběhla demolice starého mostu nad silnicí, která spojuje Ostravu s Hlučínem. Důvodem demolice byl špatný stav mostu a snaha zvýšit bezpečnost na frekventované silnici.

Most byl původně postaven na železniční tratí, po které jezdily nákladní vlaky a později dřevěné tramvaje. Jejich provoz byl ukončen na začátku 80. let minulého století. Koleje pak nahradila silnice. Pilíře mostu však stály příliš blízko vozovce a most navíc značně zchátral. Proto bylo rozhodnuto o jeho demolici.

Jan Rýdl, mluvčí ŘSD: “Mostní objekt o délce bez málo 32 metrů vznikl jako třípólový převážně z betonu. Nicméně užitná funkce časem zanikla, proto jsme připravili úplné odstranění a to při příležitosti utlumeného provozu v rámci nedaleké opravy průtahu Hlučínem.”

Jak se ukázalo, most už byl skutečně v havarijním stavu a jeho demolice proběhla až nečekaně snadno.

Jan Rýdl, mluvčí ŘSD: “Na demolici mostu si původně dodavatel vymezil dva dny. Nicméně konstrukce se ukázala jako méně pevná celý most tak byl shozen dolů do připraveného šotolinového lože. Těžká technika začala ihned s úklidem, aby mohl být obnoven provoz možná i dříve, než na konci měsíce. Termín bude upřesněn po dokončení všech úklidových prací.”

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana MSK Pokračuje příprava tramvajové trati z Ostrava na Karvinsko i příprava VRT

Lukáš Zavadil, TV POLAR: Hostem pořadu Dopravní revue je dnes Radek Podstawka, náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje pro dopravu. Vítejte u nás opět.

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje pro dopravu: Dobrý den.

Lukáš Zavadil, TV POLAR: My jsme spolu už několikrát hovořili o velkém plánu zavést tramvajovou dopravu z Ostravy do Karviné, respektive i do dalších měst. Tak kam se ten projekt do těchto dnů posunul? Nespí?

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje pro dopravu: Určitě, projekt nespí. Trať Ostrava - Orlová - Karviná, tak tam už máme financovaný výsledný koridor a už jsme předali podklady krajskému úřadu na zanesení do zásad územního rozvoje. Takže teď se na tom pracuje. Děláme dopravní model s Dopravním podnikem Ostrava, aby ty tramvaje samozřejmě navazovaly na tramvaje v Ostravě. Z toho nám vyjde celá ekonomika. Předpokládáme, že by měla ta výstavba tramvají stát asi kolem 8 miliard korun, ale to je v dnešních cenách. To ještě bude za dlouho. Takže tramvaj pokračuje. Máme dokončené i studie z Orlové přes Karvinou do Havířova a máme i hotovou studii z Havířova do Ostravy. Ale tam máme pouze studie a napřed se věnujeme té tramvaji z Ostravy do Karviné.

Lukáš Zavadil, TV POLAR: Čili spousta těch velkých zásadních kroků už byla učiněna a asi zřejmě není cesty zpět. Ta tramvajová trať by měla vzniknout. Je to tak?

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje pro dopravu: Postupně jdeme kupředu. Zatím jsme opravdu ještě v té fázi papírování a územních plánů, takže až se začne projektovat, tak pak už asi té cesty zpět nebude. Ale ani nikdo nechce tu cestu zpět, protože propojení Orlové, Karviné, Havířova s Ostravou je prostě důležité. Za prvé samozřejmě je to ekologické, takže tím pádem nemusíme mít tady autobusy se spalovacím motorem a hlavně se nám zrychlí ta doprava a Ostrava tím pádem bude dobré místo pro okolní města, aby tam mohli lidi pracovat, užívat si kulturu, sport a zase dobře bydlet v Karviné.

Lukáš Zavadil, TV POLAR: Vy jste zmínil ten dopravní model, možná jenom krátce k němu. Chápu to správně, že vlastně ten simuluje to, jak to bude probíhat následně? Ta doprava v reálném prostředí?

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje pro dopravu: Ano, ten simuluje jízdní řády, počty cestujících, kde ti cestující by měli nastupovat, kde by měly být zastávky. Tím pádem vlastně tento model nám řekne i tu ekonomiku této stavby. Takže tam s napětím čekáme, jak nám to vyjde.

Lukáš Zavadil, TV POLAR: Mluvil jste krátce i o tom financování. Tam je asi zřejmě vize získat na tu stavbu dotaci.

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje pro dopravu: Ano, určitě to musí být s dotací, protože takové prostředky Moravskoslezský kraj nemá. Takže určitě z dotací.

Lukáš Zavadil, TV POLAR: Možná ještě ten výhled pro naše diváky. Co se tedy bude dít v nejbližších měsících a pak v nejbližších letech, tak jak je to vlastně naplánováno?

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje pro dopravu: Tak teď, jak jsem říkal, budou se zásady územního rozvoje upravovat. Teď se bude projektovat tato trasa. No a než se to naprojektuje, tak ono to chvilku bude trvat, ale předpokládám, že tak za 4 roky by se možná mohlo začít i stavět.

Lukáš Zavadil, TV POLAR: Zůstaňme na železnici, byť od tramvaje přejdeme k daleko rychlejším dopravním prostředkům. My jsme několikrát informovali o vysokorychlostních tratích, velký projekt vlastně republikového a evropského významu. Tak jaké jsou novinky?

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje pro dopravu: Tak už víme, kudy vysokorychlostní trať v Moravskoslezském kraji půjde do Polska, takže tam už je ta trasa stabilizovaná. Už se připravuje Moravská brána 1., Moravská brána 2. k výstavbě. Moravská brána 2. už v roce 2026 by se snad mohlo začít stavebně něco dít s tím, že Moravskoslezský kraj by rád, aby správa železnic vytvořila infocentrum k vysokorychlostním tratím tak, jak to měli vytvořeno třeba ve Francii, aby informovali občany dotčených obcí, co se bude dít na té stavbě, i když už ta stavba bude probíhat. Takže je vytipovaná Studénka nebo nebo Suchdol nad Odrou, a jednáme se správou železnic, aby nějaké takové infocentrum tam vzniklo.

Lukáš Zavadil, TV POLAR: Stále platí to, že Moravskoslezský kraj je vlastně na tom z toho pohledu plánování a připravenosti tím nejlepším krajem?

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje pro dopravu: Ano, jsme nejlepším krajem i tady v tom. Takže opravdu jsme nejdál v přípravě výstavby VRT. Takže v kraji se nic nemění.

Lukáš Zavadil, TV POLAR: Hostem pořadu Dopravní revue byl dnes krátce Radek Podstawka, náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje. Děkuju Vám za to.

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje pro dopravu: Prosím, mějte se hezky.

A to už je z dnešního vydání pořadu Dopravní revue vše, těším se na viděnou příště.

Redakčně upraveno / zkráceno.

Zdroj: https://polar.cz/index.php/porady/dopravni-revue/dopravni-revue-28-08-2024-18-24