Expres Ostrava-Jih
- Zpravodajství z obvodu Ostrava-Jih od redaktorky Y. Fajtové a P. Straky
- Školáci z Ostravy-Jihu navštívili Protidrogový vlak
- Deváťáci si v K-triu vyzkoušeli různá řemesla
- Česko-polské projekty byly velmi úspěšné
V železniční stanici Ostrava-Svinov se opět zastavil Protidrogový vlak. Tvoří ho šest vagonů, čtyři kinosály a osm interaktivních místností. Grow je skutečný příběh o drogové závislosti. Jeho cílem je odradit školáky od jakýchkoliv závislostí.
Žáci základních škol z Ostravy-Jihu opět navštívili Protidrogový vlak. V odpoledních hodinách pak byla prohlídka určena občanům obvodu, a to zcela zdarma díky finanční podpoře radnice. Ve vlaku se návštěvníci ocitnou například v drogovém doupěti, vězení, léčebně pro drogově závislé nebo na místě automobilové nehody, která se stala pod vlivem alkoholu.
anketa: žáci ZŠ z Ostravy-Jihu: “Prohlídka byla výborná. Myslím si, že to všechny zaujalo a snad to pomůže. Nějaké poučení z toho je, že neberte drogy a hlavně, když už si to vezmete , tak zkuste s tím co nejdříve přestat. Prohlídka se mi hodně líbila. Byla zajímavá a určitě poučná. Líbilo se mi i to pojetí i ta vizualizace toho vlaku.”
“Myslím si, že to bylo i poučné v tom, že drogy se nemají brát, že škodí k životu a když to zkusí, tak určitě jak říkal kamarád, určitě přestat co nejdřív.”
Otakar Šimík (ANO), místostarosta MOb Ostrava-Jih: “Městský obvod tento projekt dlouhodobě finančně podporuje, protože jsme si vědomi, že každá závislost nejenom na drogách, je velice špatná. Aktuálně je například závislost na sociálních sítích a my jako městský obvod proto podporujeme spoustu organizací, které se věnují dětem, aby měly jiné zájmy než jenom u počítače nebo mobilu.”
Která je u nás nejčastější drogou?
Pavel Tůma, autor projektu: “Jsou to léky. Za mě osobně, když si vezmeme, jak stoupá spotřeba antidepresiv nebo léků na spaní, tak tam vidím já obrovské riziko a potenciál nárůstu. A ohledně dětí? Ohledně dětí vnímám jako budoucí legalizaci marihuany jako velké obrovské nebezpečí. Další nebezpečí vnímám snahu určitých kruhů o aplikační místnosti ve velkých městských částech. Považuji to za katastrofální chybu.”
Návštěvou vlaku práce s dětmi nekončí. Připravena je řada návazných programů a chystají se i novinky. Jako například policejní pátračka.
Pavel Tůma, autor projektu: “Děti budou hledat drogového dealera. Tato zábavná akce slouží především k tomu, abychom nalákali rodiče s dětmi na jedno místo a děti pak musí pomocí mobilní aplikace nacházet na různých místech, které my předem naprogramujeme, určité indicie. Za to odhalení drogového dealera jim předáme diplom malého detektiva.”
Další novinkou jsou RT huby, tedy inovativní klubovny, které se budou stavět po celé republice.
Pavel Tůma, autor projektu: “Budou se zde scházet děti a ta hlavní náplň tohoto prostoru je, že vzniká liga dobrých skutků. Že děcka se třeba rozhodnou, se tady potkají a půjdou do domova seniorů. Na dvě hodiny, vyberou si třeba babičku, dědečka, který nikoho nemá a stráví s ním 2 hodiny. Můžou si třeba půjčit pejska z útulku nebo si vezmou svého psa, stráví s ním 2 hodiny, zdokumentují to pomocí videa, video nám pošlou a my pak dětem pošleme určité kredity.”
Lidé pak budou moci jednotlivé dětské týmy hodnotit. Pro vítěze pak budou připraveny různé ceny jako jsou telefony, nebo zájezdy k moři. Jednou z cen bude i malá motorka.
---
V kulturním domě K-trio proběhla už tradiční akce Řemeslo má zlaté dno. Určena je žákům 9. tříd základních škol nejen z Ostravy-Jihu a jejím cílem je ukázat jim, co řemeslo obnáší.
Deváťáci si mohli vyzkoušet různá řemesla, od obkladače a elektrotechnika přes ošetřovatele až po cukráře. A to hravou a interaktivní formou na akce Řemeslo má zlaté dno, kde pro ně bylo přichystáno 18 soutěžních stanovišť.
Petra Višnická, manažerka pro pohyb a vzdělávání, Kultura-Jih: “Je to formou interaktivních soutěžních úkolů, takže žádná velká teorie, ale praxe. Pojďte zapojit obvod, pojďte někoho ošetřit, nebo zkusit, jak by se obrobil tento výrobek a jestli by vás to bavilo. Máme celkem 4 soutěžní kola. Každý den probíhají dvě soutěžní kola a zúčastní se 18 týmů ze základních škol.”
Novinkou letošního ročníku bylo propojení škol s jejich partnery. Neboli zaměstnavateli, kteří je podporují.
Petra Višnická, manažerka pro pohyb a vzdělávání, Kultura-Jih: “Díky tomu propojení pak studenti získávají mnohem lepší představu o tom, že když teď půjdou na tuto školu, budu studovat toto, tak následně můžu vykonávat takovou a takovou profesi.”
Anketa: představitelé odborných škol: “Jejím úkolem je tady změřit si, nařezat a přilepit obklady na panel. Jde jim to dobře, jsou šikovní, někteří méně, ale je to dobrý
“Jsme ze Střední školy elektrotechnické na Jízdárně. Je tam i studijní obor Optik/Optička a tady za námi si děvčata připravila úlohu, kdy mají skládat brýle.”
“My jsme Střední zdravotnická škola Ostrava a Vyšší odborná zdravotnická škola Ostrava a jako jediný obor Nutriční asistent tady zastupujeme celou naši školu. Formou testů a her zkoušíme znalosti o výživě.”
“My jsme ze Střední odborné školy Ahol a dneska jsme si připravili pro žáky 9. tříd několik stanovišť. Jedno je stanoviště pro ošetřovatele, kde si mohou žáci vyzkoušet jaké to je starat se o pacienta, který je po operaci. Další stanoviště máme zaměřené na očního optika a poslední stanoviště je zaměřené na sociální činnost.”
Anketa: žáci 9. tříd ZŠ: “Vhod mi to přišlo, protože jsem se ulil ze školy a už jsem rozhodnutý. Půjdu asi na kuchaře.To mě baví, doma hodně vařím. Máme 9 stanovišť už hotových a já bych chtěla jít na policejní na kriminalistu.”
“Mě nejvíce bavil autoelektrikář, ale dali mi jenom 9 bodů a to tam máme známého. Nejvíce se mi líbila tady ta zdravotní odborná. A už víš, kam bys chtěla jít po škole? Na zdravotní školu bych chtěla a nebo tady nastoupit k nim.”
“Mě nejvíc zaujala ai ta střední škola zdravotní a asi bych tam chtěla jít. Nebo tady na tuhle, na Ahol.”
“Zatím nevím, ještě nevím. Automechanik chci být.”
.Součástí akce byl také zajímavý doprovodný program. Například Vězeňská služba si připravila ukázky výcviku služebních psů.
Táňa Štefková, vedoucí oddělení služební kynologie, Vazební věznice Ostrava: “Pro žáky 9. ročníků jsme připravili ukázku základní poslušnosti, co by měl ten pejsek zvládat. Dále to byla ukázka vyhledávání OPL, to znamená drog, se kterými se ten pejsek může ve věznici setkat, nebo na které je naučen, aby ty drogy vyhledával a aby pomáhal mě a celé věznici.”
Už v březnu se tato akce uskuteční i pro žáky 8. tříd základních škol. Školy se už teď mohou hlásit na webu kulturajih.cz.
---
Městský obvod Ostrava-Jih už 5 let spolupracuje s polským městem Wodzislaw Slaski. Veškeré aktivity, které v rámci této spolupráce proběhly, vyhodnotila závěrečná konference v hotelu Vista.
Výměna zkušeností, vzájemné návštěvy, inspirace na obou stranách. 5 let spolupráce si městský obvod Ostrava-Jih i polské město Wodzislaw Slaski nemohou vynachválit. Rádi by se proto setkávali i v dalších letech.
Jan Dohnal (ODS), místostarosta MOb Ostrava-Jih: “Účastnily se toho mateřské školy, takže vlastně nejmenší děti. To znamená české děti byly v Polsku, polské tady, společné aktivity, společné projekty. Mohli se všichni seznámit s tím, jak to funguje na druhé straně hranice. Další okruh spolupráce probíhal na úrovni základních škol, porovnávali si zkušenosti o tom, jak probíhá výuka u nás a na druhé straně hranice. Ta poslední spolupráce byla v úrovni seniorů, kde proběhla řada výměnných zkušeností u neziskových organizací a poskytovatelů sociálních služeb, ale i mezi samotnými seniory.”
Zatímco Poláci se inspirovali zejména senior kluby a dokonce se jim podařilo jeden zřídit, obvod Ostrava-Jih naopak od polských kolegů čerpal zkušenosti ohledně U3V.
Jan Dohnal (ODS), místostarosta MOb Ostrava-Jih: “Takže já tu spolupráci vnímám velice dobře. Myslím si, že určitě budeme chtít v této spolupráci pokračovat.”
Gabriela Gödelová, mluvčí MOb Ostrava-Jih: “Součástí závěrečné konference k česko-polským projektům bylo i vystoupení ředitelky Euroregionu Silesia Polska paní Darii Kardaczyńské pro roky 2021 až 2027, které krásně avizovaly, že možnosti pro pořádání dalších obdobných skvělých aktivit stále EU nabízí.”
Radnice tak věří, že se ji podaří získat dotace z EU i na další podobné projekty.
---
V železniční stanici Ostrava-Svinov se opět zastavil Protidrogový vlak. Tvoří ho šest vagonů, čtyři kinosály a osm interaktivních místností. Grow je skutečný příběh o drogové závislosti. Jeho cílem je odradit školáky od jakýchkoliv závislostí.
Žáci základních škol z Ostravy-Jihu opět navštívili Protidrogový vlak. V odpoledních hodinách pak byla prohlídka určena občanům obvodu, a to zcela zdarma díky finanční podpoře radnice. Ve vlaku se návštěvníci ocitnou například v drogovém doupěti, vězení, léčebně pro drogově závislé nebo na místě automobilové nehody, která se stala pod vlivem alkoholu.
anketa: žáci ZŠ z Ostravy-Jihu: “Prohlídka byla výborná. Myslím si, že to všechny zaujalo a snad to pomůže. Nějaké poučení z toho je, že neberte drogy a hlavně, když už si to vezmete , tak zkuste s tím co nejdříve přestat. Prohlídka se mi hodně líbila. Byla zajímavá a určitě poučná. Líbilo se mi i to pojetí i ta vizualizace toho vlaku.”
“Myslím si, že to bylo i poučné v tom, že drogy se nemají brát, že škodí k životu a když to zkusí, tak určitě jak říkal kamarád, určitě přestat co nejdřív.”
Otakar Šimík (ANO), místostarosta MOb Ostrava-Jih: “Městský obvod tento projekt dlouhodobě finančně podporuje, protože jsme si vědomi, že každá závislost nejenom na drogách, je velice špatná. Aktuálně je například závislost na sociálních sítích a my jako městský obvod proto podporujeme spoustu organizací, které se věnují dětem, aby měly jiné zájmy než jenom u počítače nebo mobilu.”
Která je u nás nejčastější drogou?
Pavel Tůma, autor projektu: “Jsou to léky. Za mě osobně, když si vezmeme, jak stoupá spotřeba antidepresiv nebo léků na spaní, tak tam vidím já obrovské riziko a potenciál nárůstu. A ohledně dětí? Ohledně dětí vnímám jako budoucí legalizaci marihuany jako velké obrovské nebezpečí. Další nebezpečí vnímám snahu určitých kruhů o aplikační místnosti ve velkých městských částech. Považuji to za katastrofální chybu.”
Návštěvou vlaku práce s dětmi nekončí. Připravena je řada návazných programů a chystají se i novinky. Jako například policejní pátračka.
Pavel Tůma, autor projektu: “Děti budou hledat drogového dealera. Tato zábavná akce slouží především k tomu, abychom nalákali rodiče s dětmi na jedno místo a děti pak musí pomocí mobilní aplikace nacházet na různých místech, které my předem naprogramujeme, určité indicie. Za to odhalení drogového dealera jim předáme diplom malého detektiva.”
Další novinkou jsou RT huby, tedy inovativní klubovny, které se budou stavět po celé republice.
Pavel Tůma, autor projektu: “Budou se zde scházet děti a ta hlavní náplň tohoto prostoru je, že vzniká liga dobrých skutků. Že děcka se třeba rozhodnou, se tady potkají a půjdou do domova seniorů. Na dvě hodiny, vyberou si třeba babičku, dědečka, který nikoho nemá a stráví s ním 2 hodiny. Můžou si třeba půjčit pejska z útulku nebo si vezmou svého psa, stráví s ním 2 hodiny, zdokumentují to pomocí videa, video nám pošlou a my pak dětem pošleme určité kredity.”
Lidé pak budou moci jednotlivé dětské týmy hodnotit. Pro vítěze pak budou připraveny různé ceny jako jsou telefony, nebo zájezdy k moři. Jednou z cen bude i malá motorka.
---
V kulturním domě K-trio proběhla už tradiční akce Řemeslo má zlaté dno. Určena je žákům 9. tříd základních škol nejen z Ostravy-Jihu a jejím cílem je ukázat jim, co řemeslo obnáší.
Deváťáci si mohli vyzkoušet různá řemesla, od obkladače a elektrotechnika přes ošetřovatele až po cukráře. A to hravou a interaktivní formou na akce Řemeslo má zlaté dno, kde pro ně bylo přichystáno 18 soutěžních stanovišť.
Petra Višnická, manažerka pro pohyb a vzdělávání, Kultura-Jih: “Je to formou interaktivních soutěžních úkolů, takže žádná velká teorie, ale praxe. Pojďte zapojit obvod, pojďte někoho ošetřit, nebo zkusit, jak by se obrobil tento výrobek a jestli by vás to bavilo. Máme celkem 4 soutěžní kola. Každý den probíhají dvě soutěžní kola a zúčastní se 18 týmů ze základních škol.”
Novinkou letošního ročníku bylo propojení škol s jejich partnery. Neboli zaměstnavateli, kteří je podporují.
Petra Višnická, manažerka pro pohyb a vzdělávání, Kultura-Jih: “Díky tomu propojení pak studenti získávají mnohem lepší představu o tom, že když teď půjdou na tuto školu, budu studovat toto, tak následně můžu vykonávat takovou a takovou profesi.”
Anketa: představitelé odborných škol: “Jejím úkolem je tady změřit si, nařezat a přilepit obklady na panel. Jde jim to dobře, jsou šikovní, někteří méně, ale je to dobrý
“Jsme ze Střední školy elektrotechnické na Jízdárně. Je tam i studijní obor Optik/Optička a tady za námi si děvčata připravila úlohu, kdy mají skládat brýle.”
“My jsme Střední zdravotnická škola Ostrava a Vyšší odborná zdravotnická škola Ostrava a jako jediný obor Nutriční asistent tady zastupujeme celou naši školu. Formou testů a her zkoušíme znalosti o výživě.”
“My jsme ze Střední odborné školy Ahol a dneska jsme si připravili pro žáky 9. tříd několik stanovišť. Jedno je stanoviště pro ošetřovatele, kde si mohou žáci vyzkoušet jaké to je starat se o pacienta, který je po operaci. Další stanoviště máme zaměřené na očního optika a poslední stanoviště je zaměřené na sociální činnost.”
Anketa: žáci 9. tříd ZŠ: “Vhod mi to přišlo, protože jsem se ulil ze školy a už jsem rozhodnutý. Půjdu asi na kuchaře.To mě baví, doma hodně vařím. Máme 9 stanovišť už hotových a já bych chtěla jít na policejní na kriminalistu.”
“Mě nejvíce bavil autoelektrikář, ale dali mi jenom 9 bodů a to tam máme známého. Nejvíce se mi líbila tady ta zdravotní odborná. A už víš, kam bys chtěla jít po škole? Na zdravotní školu bych chtěla a nebo tady nastoupit k nim.”
“Mě nejvíc zaujala ai ta střední škola zdravotní a asi bych tam chtěla jít. Nebo tady na tuhle, na Ahol.”
“Zatím nevím, ještě nevím. Automechanik chci být.”
.Součástí akce byl také zajímavý doprovodný program. Například Vězeňská služba si připravila ukázky výcviku služebních psů.
Táňa Štefková, vedoucí oddělení služební kynologie, Vazební věznice Ostrava: “Pro žáky 9. ročníků jsme připravili ukázku základní poslušnosti, co by měl ten pejsek zvládat. Dále to byla ukázka vyhledávání OPL, to znamená drog, se kterými se ten pejsek může ve věznici setkat, nebo na které je naučen, aby ty drogy vyhledával a aby pomáhal mě a celé věznici.”
Už v březnu se tato akce uskuteční i pro žáky 8. tříd základních škol. Školy se už teď mohou hlásit na webu kulturajih.cz.
---
Městský obvod Ostrava-Jih už 5 let spolupracuje s polským městem Wodzislaw Slaski. Veškeré aktivity, které v rámci této spolupráce proběhly, vyhodnotila závěrečná konference v hotelu Vista.
Výměna zkušeností, vzájemné návštěvy, inspirace na obou stranách. 5 let spolupráce si městský obvod Ostrava-Jih i polské město Wodzislaw Slaski nemohou vynachválit. Rádi by se proto setkávali i v dalších letech.
Jan Dohnal (ODS), místostarosta MOb Ostrava-Jih: “Účastnily se toho mateřské školy, takže vlastně nejmenší děti. To znamená české děti byly v Polsku, polské tady, společné aktivity, společné projekty. Mohli se všichni seznámit s tím, jak to funguje na druhé straně hranice. Další okruh spolupráce probíhal na úrovni základních škol, porovnávali si zkušenosti o tom, jak probíhá výuka u nás a na druhé straně hranice. Ta poslední spolupráce byla v úrovni seniorů, kde proběhla řada výměnných zkušeností u neziskových organizací a poskytovatelů sociálních služeb, ale i mezi samotnými seniory.”
Zatímco Poláci se inspirovali zejména senior kluby a dokonce se jim podařilo jeden zřídit, obvod Ostrava-Jih naopak od polských kolegů čerpal zkušenosti ohledně U3V.
Jan Dohnal (ODS), místostarosta MOb Ostrava-Jih: “Takže já tu spolupráci vnímám velice dobře. Myslím si, že určitě budeme chtít v této spolupráci pokračovat.”
Gabriela Gödelová, mluvčí MOb Ostrava-Jih: “Součástí závěrečné konference k česko-polským projektům bylo i vystoupení ředitelky Euroregionu Silesia Polska paní Darii Kardaczyńské pro roky 2021 až 2027, které krásně avizovaly, že možnosti pro pořádání dalších obdobných skvělých aktivit stále EU nabízí.”
Radnice tak věří, že se ji podaří získat dotace z EU i na další podobné projekty.
---