Expres Studénky
- Zpravodajství ze Studénky od Terezy Ruskové a Jakuba Švarce
- Měsíc čtenářů letos nahradí nová výzva
- Částka na participativní rozpočet se zvedla o 10 %
- Senioři ve Studénce mohou využít místní telefonní linku
I když městská knihovna stále funguje v omezeném režimu a čtenáři si tak mohou vyzvedávat knihy pouze pomocí bezkontaktního výdejového okénka na zámku. Tak její zaměstnanci připravují soutěž pro děti, která má nahradit měsíc čtenářů.
Ludmila Nováková, vedoucí knihovny Studénka: „Na březen jsme si připravili měsíc čtenářů, ten kvůli kovidu neproběhne tak jak jsme zvyklí. Děti dřív hodili se školami na besedy a lekce. Připravili jsme si proto výzvu, která je navržena tak aby ji zvládly všechny děti. Není zaměřena pouze na knihy a témata jsou rozvržena tak, aby si každý mohl rozmyslet co si přečte. Denní úkoly mohou děti plnit postupně anebo na přeskáčku.“
Během soutěže bude pro děti důležité úkoly splnit a během třiceti dnů obohatit svoji slovní zásobu a dozvědět se i něco nového. Mezi budoucími úkoly je například jeden s názvem Čti venku.
Ludmila Nováková, vedoucí knihovny Studénka: „Neznamená to, že se musí dítě vzít knihu a číst venku v mínus dvanácti, ale že si přečte například vývěsní plakát. Tím je úkol splněn. Třiceti denní výzva s úkoly bude umístěna na našich stránkách. Děti, které mají přístup k internetu si je tak mohou vytisknout doma. Ti, kteří nemají si je pak mohou vyzvednout tady u nás.“
Pro výherce budou připraveny sladké odměny a knižní ceny. Zároveň pak získají registraci do knihovny na dobu dvanácti měsíců a amnestii na vyzvednutí tří upomínek.
ooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo
Vzhledem k tomu že je knihovna uzavřená, a lidé si musejí vyzvedávat knihy přes bezkontaktní výdejní okénko, setkávají se její zaměstnanci s tím, že někteří lidé mají problém si své knihy zarezervovat.
Ludmila Nováková, vedoucí knihovny Studénka: „První krok je přijít na stránky , kliknout na knihovny a jít do online katalogu. V dalším kroku se přihlásíte a uvedete email, který jste uvedli při registraci a heslo, které jste si nastavili. Dále půjdete do katalogu a vyberete si knihu, kterou požadujete. Na knihu si kliknete a hned se vám zobrazí. Pod knihou a její anotací jsou v pravém rohu dva obdélníčky. Jeden s tužkou-získat a druhý se srdíčkem-vybrat. Vyberete srdíčko a nahoře u vašeho jména, kde se přihlašujete je, že máte vybraná díla. U toho je i počet. Dole pod seznamem se ukáže export. Vyberete si šablonu a musíte dát seznam. Ten se vám pak odešle na email.“
Knihovna na sídlišti by se měla čtenářům zpřístupnit začátkem března. Aktuální informace naleznete na jejích stránkách.
---
V loňském roce byla ve Studénce vyhlášena soutěž o nejlepší návrh projektu participativního rozpočtu. Stejně tak letos mohou občané města předložit svou vizi vylepšení města.
Libor Slavík, starosta: „Letošní participativní rozpočet v podstatě vychází z toho základu, který jsme měli v loňském roce poprvé s tím, že na základě rozhodnutí zastupitelů je v rozpočtu částka vyšší o 10 % oproti loňskému roku. To znamená, že vítězný projekt lze realizovat až do výše 220 tisíc korun.“
Druhý ročník participativního rozpočtu se dočkal i několika dalších změn. Byly zavedeny přísnější podmínky pro návrhy projektů. Jejich výběr opět provede odborná komise.
Libor Slavík, starosta: „Co se týče změn v rámci participativního rozpočtu, tak krom zmíněné částky, tak v letošním roce jsme ve standartním režimu podávání žádostí podle klasického podávacího dokumentu. Zároveň připravujeme také mobilní aplikaci, díky které bude možné hlasování pro občany města. A také budeme chtít předejít tomu, že by byly problémy při samotné realizaci tak, jako tomu bylo v loňském roce.“
Richard Ocásek, odbor školství, kultury a sociálních věcí: „Jsou vydány zásady participativního rozpočtu, těmi by se měl žadatel řídit. Jsou dostupné na webových stránkách města. Tam je také popsán celý proces, jak by to mělo vypadat, co by se mělo vyplnit. Jsou tam i návrh žádosti a podpisový arch.“
Návrhy je možné posílat do konce měsíce února. Následně dojde k jejich zpracování a posouzení. Vybrané práce představí odborná komise koncem jara.
Richard Ocásek, odbor školství, kultury a sociálních věcí: „Termín je teď v únoru, kdy se mají podávat žádosti. Následně dojde k jejich vyhodnocení tady na úřadě, jestli jsou požadavky oprávněné, jestli je možné je splnit. Pak se sejde odborná komise, která je zhodnotí a v průběhu května by mělo dojít k jejich prezentaci.“
Vítězný projekt vybere opět veřejnost. V loňském roce bylo možné pro svého favorita hlasovat na internetu a také formou hlasovacích lístků ve Zpravodaji města. Pro letošní rok se chystá novinka, hlasování bude možné i prostřednictvím aplikace.
Libor Slavík, starosta: „V tuto chvíli mapujeme a vybíráme ze dvou aplikací, které jsou na trhu, a jsou univerzální. To znamená, že krom toho, že budou poskytovat aktuální informace z města. Chceme ať zároveň umožnuje hlasování nebo ankety, aby mohla být využívána i na hlášení například závad a podobně. Měla by to být multimediální platforma, kterou chceme služby města rozšířit.“
Aplikace by měla zrychlit komunikaci mezi občany a městským úřadem. Uživatelům by měla být k dispozici v první polovině letošního roku.
---
Pomoc seniorů s registrací k očkování proti viru Covid-19 ve Studénce pomáhá nejen Charita. Zapojeno je i samotné město a v posledních dnech i organizátoři kulturních a sportovních akcí ve městě. Pro seniory je tak zajištěna kvalitní péče.
Kamil Krahula, ředitel SAK Studénka: „Na Radě města vznikla myšlenka navrhnout pomoc seniorům nad 80 let s pomocí s registrací na očkování proti Covidu-19. My jsme tuto myšlenku uvítali a jako SAK jsme nabídli svou pomoc. Zřídili jsme infolinku, která je k dispozici všem seniorům nad 80 let.“
Radka Tomášková, vedoucí kultury: „Lidé nám na toto telefonní číslo mohou zavolat a my jim pomůžeme s registrací. K registraci je nutné, aby u sebe měli mobilní telefon, což u starších občanů bývá docela problém, zejména co se týče přečtení SMS. Pokud se nám rezervace nepodaří udělat s lidmi přes telefon, pak máme variantu, že se s nimi domluvíme na osobním kontaktu.“
Služba je v provozu už několik dní a zahrnuje jak pomoc se samotnou registrací, tak také vysvětlení celého procesu, nebo poskytnutí nejrůznějších informací o očkování a dopravě na očkovací centra.
Radka Tomášková, vedoucí kultury: „Zatím jedeme druhý týden a někteří senioři se nám ozývají. Některé už máme zaregistrované a jiní čekají na potvrzení rezervace. Také jim poskytujeme různé informace.“
Kamil Krahula, ředitel SAK Studénka: „Jsme připraveni jim individuálně pomoct s registrací a vyřešit s nimi celý proces toho, jak se registrovat, a nabízíme tak svou pomoc.“
Stejně tak se mohou senioři obrátit na pracovníky Charity. Ta své klienty pravidelně informuje o možnostech očkování a případným zájemcům zajistí i odvoz do nemocnice.
Jarmila Pomikálková, ředitelka Charity Studénka: „Oslovili jsme naše klienty, když se mohli začít rezervovat na očkování. Jednu paní jsme zaregistrovali a odvezli jsme ji k očkování do ostravské nemocnice, protože neměla nikoho, kdo by ji s tímto pomohl. Nyní máme vytištěné letáčky a ty znova rozdáme našim klientům.“
Službu je možné využívat každý den. Na pracovníky SAKu je pak možné obrátit se každé pondělí a středu vždy od 9 do 11 hodin.
---
I když městská knihovna stále funguje v omezeném režimu a čtenáři si tak mohou vyzvedávat knihy pouze pomocí bezkontaktního výdejového okénka na zámku. Tak její zaměstnanci připravují soutěž pro děti, která má nahradit měsíc čtenářů.
Ludmila Nováková, vedoucí knihovny Studénka: „Na březen jsme si připravili měsíc čtenářů, ten kvůli kovidu neproběhne tak jak jsme zvyklí. Děti dřív hodili se školami na besedy a lekce. Připravili jsme si proto výzvu, která je navržena tak aby ji zvládly všechny děti. Není zaměřena pouze na knihy a témata jsou rozvržena tak, aby si každý mohl rozmyslet co si přečte. Denní úkoly mohou děti plnit postupně anebo na přeskáčku.“
Během soutěže bude pro děti důležité úkoly splnit a během třiceti dnů obohatit svoji slovní zásobu a dozvědět se i něco nového. Mezi budoucími úkoly je například jeden s názvem Čti venku.
Ludmila Nováková, vedoucí knihovny Studénka: „Neznamená to, že se musí dítě vzít knihu a číst venku v mínus dvanácti, ale že si přečte například vývěsní plakát. Tím je úkol splněn. Třiceti denní výzva s úkoly bude umístěna na našich stránkách. Děti, které mají přístup k internetu si je tak mohou vytisknout doma. Ti, kteří nemají si je pak mohou vyzvednout tady u nás.“
Pro výherce budou připraveny sladké odměny a knižní ceny. Zároveň pak získají registraci do knihovny na dobu dvanácti měsíců a amnestii na vyzvednutí tří upomínek.
ooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo
Vzhledem k tomu že je knihovna uzavřená, a lidé si musejí vyzvedávat knihy přes bezkontaktní výdejní okénko, setkávají se její zaměstnanci s tím, že někteří lidé mají problém si své knihy zarezervovat.
Ludmila Nováková, vedoucí knihovny Studénka: „První krok je přijít na stránky , kliknout na knihovny a jít do online katalogu. V dalším kroku se přihlásíte a uvedete email, který jste uvedli při registraci a heslo, které jste si nastavili. Dále půjdete do katalogu a vyberete si knihu, kterou požadujete. Na knihu si kliknete a hned se vám zobrazí. Pod knihou a její anotací jsou v pravém rohu dva obdélníčky. Jeden s tužkou-získat a druhý se srdíčkem-vybrat. Vyberete srdíčko a nahoře u vašeho jména, kde se přihlašujete je, že máte vybraná díla. U toho je i počet. Dole pod seznamem se ukáže export. Vyberete si šablonu a musíte dát seznam. Ten se vám pak odešle na email.“
Knihovna na sídlišti by se měla čtenářům zpřístupnit začátkem března. Aktuální informace naleznete na jejích stránkách.
---
V loňském roce byla ve Studénce vyhlášena soutěž o nejlepší návrh projektu participativního rozpočtu. Stejně tak letos mohou občané města předložit svou vizi vylepšení města.
Libor Slavík, starosta: „Letošní participativní rozpočet v podstatě vychází z toho základu, který jsme měli v loňském roce poprvé s tím, že na základě rozhodnutí zastupitelů je v rozpočtu částka vyšší o 10 % oproti loňskému roku. To znamená, že vítězný projekt lze realizovat až do výše 220 tisíc korun.“
Druhý ročník participativního rozpočtu se dočkal i několika dalších změn. Byly zavedeny přísnější podmínky pro návrhy projektů. Jejich výběr opět provede odborná komise.
Libor Slavík, starosta: „Co se týče změn v rámci participativního rozpočtu, tak krom zmíněné částky, tak v letošním roce jsme ve standartním režimu podávání žádostí podle klasického podávacího dokumentu. Zároveň připravujeme také mobilní aplikaci, díky které bude možné hlasování pro občany města. A také budeme chtít předejít tomu, že by byly problémy při samotné realizaci tak, jako tomu bylo v loňském roce.“
Richard Ocásek, odbor školství, kultury a sociálních věcí: „Jsou vydány zásady participativního rozpočtu, těmi by se měl žadatel řídit. Jsou dostupné na webových stránkách města. Tam je také popsán celý proces, jak by to mělo vypadat, co by se mělo vyplnit. Jsou tam i návrh žádosti a podpisový arch.“
Návrhy je možné posílat do konce měsíce února. Následně dojde k jejich zpracování a posouzení. Vybrané práce představí odborná komise koncem jara.
Richard Ocásek, odbor školství, kultury a sociálních věcí: „Termín je teď v únoru, kdy se mají podávat žádosti. Následně dojde k jejich vyhodnocení tady na úřadě, jestli jsou požadavky oprávněné, jestli je možné je splnit. Pak se sejde odborná komise, která je zhodnotí a v průběhu května by mělo dojít k jejich prezentaci.“
Vítězný projekt vybere opět veřejnost. V loňském roce bylo možné pro svého favorita hlasovat na internetu a také formou hlasovacích lístků ve Zpravodaji města. Pro letošní rok se chystá novinka, hlasování bude možné i prostřednictvím aplikace.
Libor Slavík, starosta: „V tuto chvíli mapujeme a vybíráme ze dvou aplikací, které jsou na trhu, a jsou univerzální. To znamená, že krom toho, že budou poskytovat aktuální informace z města. Chceme ať zároveň umožnuje hlasování nebo ankety, aby mohla být využívána i na hlášení například závad a podobně. Měla by to být multimediální platforma, kterou chceme služby města rozšířit.“
Aplikace by měla zrychlit komunikaci mezi občany a městským úřadem. Uživatelům by měla být k dispozici v první polovině letošního roku.
---
Pomoc seniorů s registrací k očkování proti viru Covid-19 ve Studénce pomáhá nejen Charita. Zapojeno je i samotné město a v posledních dnech i organizátoři kulturních a sportovních akcí ve městě. Pro seniory je tak zajištěna kvalitní péče.
Kamil Krahula, ředitel SAK Studénka: „Na Radě města vznikla myšlenka navrhnout pomoc seniorům nad 80 let s pomocí s registrací na očkování proti Covidu-19. My jsme tuto myšlenku uvítali a jako SAK jsme nabídli svou pomoc. Zřídili jsme infolinku, která je k dispozici všem seniorům nad 80 let.“
Radka Tomášková, vedoucí kultury: „Lidé nám na toto telefonní číslo mohou zavolat a my jim pomůžeme s registrací. K registraci je nutné, aby u sebe měli mobilní telefon, což u starších občanů bývá docela problém, zejména co se týče přečtení SMS. Pokud se nám rezervace nepodaří udělat s lidmi přes telefon, pak máme variantu, že se s nimi domluvíme na osobním kontaktu.“
Služba je v provozu už několik dní a zahrnuje jak pomoc se samotnou registrací, tak také vysvětlení celého procesu, nebo poskytnutí nejrůznějších informací o očkování a dopravě na očkovací centra.
Radka Tomášková, vedoucí kultury: „Zatím jedeme druhý týden a někteří senioři se nám ozývají. Některé už máme zaregistrované a jiní čekají na potvrzení rezervace. Také jim poskytujeme různé informace.“
Kamil Krahula, ředitel SAK Studénka: „Jsme připraveni jim individuálně pomoct s registrací a vyřešit s nimi celý proces toho, jak se registrovat, a nabízíme tak svou pomoc.“
Stejně tak se mohou senioři obrátit na pracovníky Charity. Ta své klienty pravidelně informuje o možnostech očkování a případným zájemcům zajistí i odvoz do nemocnice.
Jarmila Pomikálková, ředitelka Charity Studénka: „Oslovili jsme naše klienty, když se mohli začít rezervovat na očkování. Jednu paní jsme zaregistrovali a odvezli jsme ji k očkování do ostravské nemocnice, protože neměla nikoho, kdo by ji s tímto pomohl. Nyní máme vytištěné letáčky a ty znova rozdáme našim klientům.“
Službu je možné využívat každý den. Na pracovníky SAKu je pak možné obrátit se každé pondělí a středu vždy od 9 do 11 hodin.
---