Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>
Frýdeckomístecký expres

Frýdeckomístecký expres

  • Zpravodajství z Frýdku-Místku od reportéra Jiřího Cilečka a kameramana Lukáše Durčáka
  • Lidé chtějí kvůli dovoleným měnit termín očkování
  • Na otevřených zahrádkách panuje naděje i nejistota
  • ADRA uspořádala charitativní burzu oblečení

Lidé chtějí kvůli dovoleným měnit termín očkování

Doba dovolených je tady a lidé chtějí bez problémů vycestovat. Často se tak snaží urychlit termín druhé dávky očkování. To má ale nyní jasně dané časové rozmezí mezi první a druhou dávkou. Očkovací centrum v Národním domě ve Frýdku-Místku vyřídí k očkování denně stovky telefonických dotazů.

Velkokapacitní očkovací centrum ve Frýdku-Místku už očkuje na plné obrátky. Denně tady zvládnou na tisíc lidí.

Tomáš Stejskal, ředitel Nemocnice ve Frýdku-Místku: "V očkovacím centru máme dost velký problém s tím, abychom měli vůbec koho očkovat, takže my máme závoru téměř pořád otevřenou na nulu, takže kdo se přihlásí, ten je téměř okamžitě vpuštěn a je očkován druhý, třetí den."

V poslední době se objevily případy, kdy lidé žádají změnu očkovacího termínu. Denně tady telefonistky vyřídí až stovky telefonátů.

administrativní pracovnice: Jsme tady do 15:45, máme tady sestry, aby vás naočkovaly. Datum chcete nechat 25., ano? Jo, přijďte, ano. Dobře, mějte se hezky, na shledanou."

Petra Horáková, administrativní pracovnice: "U nás tady nejčastěji volají o změnu termínu hlavně druhé dávky. Poté se ptají, jaká je vakcína, kterou očkujeme tady."

Miroslava Horáková, vrchní sestra urologie NemFM: "V téhle době je to horší, protože lidé odjíždějí na dovolené a chtějí měnit termíny, což nejde. Podle ministerstva musíme dodržovat termín 42 dnů s tím, že ta druhá dávka je za těch 42 dnů."

Petra Horáková, administrativní pracovnice: "Dá se to posunout dříve maximálně o 4 dny. Dozadu poté může být až 90 dnů od první dávky. Někdy jim to nestačí, takže se musí posunout dozadu."

Stávají se také případy, kdy dopředu objednaní lidé na očkování nepřijdou a nedají to do centra vědět.

Petra Horáková, administrativní pracovnice: "Je lepší se určitě odhlásit i přímo ten den, že jsou nemocní, že nepřijdou, tak je lepší zavolat, a my po tom nemusíme pátrat, kde se stala chyba. Pak my tady zjišťujeme přes počítač, kdo tady byl, kdo tady nebyl. Přes rezervační systém ho případě zase vyrušíme, ať si může poté do budoucna další termín zarezervovat."

Jakmile dostanou lidé druhou očkovací dávku, získají certifikát o očkování a nemusejí už chodit na pravidelné testy. Zároveň se jim usnadní právě cestování a získají další výhody ve společenském životě.

Tomáš Stejskal, ředitel Nemocnice ve Frýdku-Místku: "I díky tomu, že opravdu očkujeme naplno, tak vyočkováváme všechny klienty, kteří se do očkovacího centra přihlásí. Hlásí se tady už i klienti z jiných spádových oblastí, nejenom z Frýdku-Místku nebo z naší spádové oblasti."

Vláda doufá, že na začátku června by se mělo otevřít očkování pro všechny věkové kategorie.

---

Na otevřených zahrádkách panuje naděje i nejistota

Další vlna rozvolnění přinesla otevření zahrádek u restaurací a kaváren. Největší radost z toho mají hlavně hosté. Provozovatelé jsou většinou rádi a doufají, že už se snad zavírat nebude. Oproti tomu ti, kteří zahrádku nemají, tak vidí v částečném návratu k normálnímu provozu určité znevýhodnění.

Většina pravidelných hostů mnoha restaurací, barů a kaváren už se nemohla dočkat, až si zajdou do svého oblíbeného podniku.

Anketa: 1.) "Konečně po pěti měsících si sem člověk mohl sednout, dát si čepované pivo, čerstvě naražené, je to super. Stojí to za to. Člověk strávil 35 let na šachtě a teď jak je před důchodem, tak si může konečně užívat. Vsadit si, na pivečko zajde, potkává kamarády. Je to pěkné, sice člověk musí zajít na testy, ale to je to nejmenší, co může být. Za to čepované pivo to stojí." 2.) "Těch restrikcí bylo hodně, takže společenský život chybí celkem dost."

Lucie Havlíková, provozní Caffe Maxim: "Určitě je to super, akorát to počasí nám nepřeje. Hosté chodí, ale není to v takovém počtu, jak jsme byli zvyklí, což doufejme se časem zase zlepší a uvidíme."

Ne všem provozovatelům se vyplatilo zahrádky otevřít. V této restauraci využili velkého prostoru a bez problémů otevřeli.

Anketa: 3.) "Paráda po půl roce. Byli jsme naposledy v listopadu a poslední rezervaci nám zrušili, tak teď po půl roce, jsme spokojení."

Michal Prokeš, majitel Řízkárny Veranda: "Samozřejmě jsme strašně rádi, že alespoň ty zahrádky můžeme mít, byť počasí moc neslouží. Dneska, když svítí sluníčko, tak můžete vidět, že nějací hosté přišli a budeme doufat, že co nejdříve otevřeme i vnitřek restaurace."

Ivo Novák, vrchní číšník Restaurace Benu: "Máme tady pouze předzahrádku, protože ty prostory nám tady neumožňují zahrádku, s tím, že asi otevřeme zároveň potom s rozvolněním vevnitř. Ono se to tak nějak nabízí."

Petr Korč, primátor Frýdku-Místku: "Každé rozvolnění je dobrým signálem, všichni víme, že zejména drobní živnostníci, podnikatelé, byli zasaženi touto pandemií velmi intenzivně a já to vnímám jako pozitivní signál a doufám a věřím, že brzy se otevřou i provozy samotné a že většina těch zahrádek bude fungovat i toto léto a přál bych jim, aby měli nové návštěvníky, aby to fungovalo."

Provozovatelé jsou zároveň rádi, že nakonec nemusejí kontrolovat každého hosta v rámci covidových nařízení.

Michal Prokeš, majitel Řízkárny Veranda: "To určitě, protože bych chtěl vidět, jak bych tady musel dalšího člověka postavit k brance, aby kontroloval lidi, jestli jsou očkovaní nebo prodělali covid nebo mají negativní test. Mě už stačí, že musím testovat své zaměstnance dvakrát týdně."

Dlouhodobé uzavření podniků znamenalo pro provozovatele velmi těžké období, většina totiž musela své podniky dotovat, aby je udržela v chodu i bez hostů.

Michal Prokeš, majitel Řízkárny Veranda: "Těžko, ale zvládali, měli jsme výdejové okénko, měli jsme rozvozy přes obědy. Snažili jsme se, abychom to nějakým způsobem udrželi, aby o nás hosté pořád věděli."

Ivo Novák, vrchní číšník Restaurace Benu: "Špatně a zvláště teď, když se některé ty předzahrádky rozvolnily od pondělí, o to menší tržby máme my. Jsme tak někde na 20 až 30 procentech těch obědů, nepočítejme večeře."

Majitelé podniků se tak dívají na aktuální průběh rozvolnění s nadějí a zároveň i nejistotou, co bude dál.

---

ADRA uspořádala charitativní burzu oblečení

ADRA Frýdek-Místek uspořádala charitativní burzu oblečení. Dlouhá léta se pravidelně koná v obci Sedliště a především tamní maminky už se nemohly dočkat, až k nim burza opět po rozvolnění zavítá. Výtěžek z akce jde vždy na podporu dobrovolnických aktivit.

Několik řad stolů a na nich hromady různého oblečení pro děti i dospělé. Sál kulturního domu v Sedlištích zaplnily především maminky s dětmi, které přišly podpořit charitativní burzu ADRY Frýdek-Místek.

Anketa: 1.) "Já jsem maminka na rodičovské dovolené, takže vítám takové aktivity a možnosti nakupovat třeba na těch charitativních burzách, pomoci dobré věci, takže jsem moc ráda, že si zase můžou lidé takhle svobodně přijít a nakoupit." 2.) "Já jsem ráda, že to konečně otevřeli, protože konečně si tady můžeme vybrat oblečení, co potřebujeme, ne přes internet velikosti, které nesedí. 3.) "Chodily jsme tady pravidelně. No pravidelně. Občas jsme sem přijely. Je to dobře, pořád je tady méně lidí, jak v těch nákupních centrech a na děti a tak, je to fajn, je to výhodné."

Irena Šiková, dobrovolnice ADRY F-M: "Je to charitativní akce, samozřejmě ten výtěžek půjde pro ty naše dobrovolnické programy, které je třeba financovat."

Jde o první charitativní burzu, kterou mohla ADRA uspořádat na základě rozvolnění.

Irena Šiková, dobrovolnice ADRY F-M: "Je nás tady těch dobrovolnic dneska asi pět, takže pro nás je to taky taková osvěžující věc, protože nás to hrozně baví, takže ty oblečení, máme k tomu vztah a strašně jsme rády, že se tu teď sejdeme a můžeme si o tom popovídat o těch hadrech a mezi ženami tady."

Charitativní bazar pořádá ADRA Frýdek-Místek ve zdejším kulturním domě už 10 let, každý měsíc během školního roku.

Stanislav Staněk, vedoucí dobrovolnického centra ADRA F-M: "Vzhledem k tomu, že lidé nám dávají dostatek těch věcných darů, to znamená oblečení a my jsme schopni to nabídnout i jinde, než v našich obchůdcích, tak jsme se rozhodli, že budeme dělat takový putovní bazar. V té covidové době jsme museli tuto aktivitu přerušit. Nemůžeme vlastně nabízet tyto věci, ale po tom rozvolnění jsme rádi využili této příležitosti a v Sedlištích jsme se domluvili, že bychom nabízeli oděvy."

Irena Šiková, dobrovolnice ADRY F-M: "My fakt vybíráme pro ně to nejhezčí, co máme, protože oni taky to chtějí, takže nemusí chodit k nám do obchůdku a už se na to taky těší."

Stanislav Staněk, vedoucí dobrovolnického centra ADRA F-M: "Jsme za to moc rádi, protože se tím podporuje dobrovolnictví a podporuje se to na území města Frýdku-Místku, protože v Sedlištích moc dobrovolníků nemáme, ale oni rádi podpoří i tu aktivitu ve Frýdku a za to jsme moc vděčni."

Ve Frýdku-Místku má ADRA čtyři charitativní obchůdky, kam mohou lidé nosit nepotřebné oblečení i věci z domácnosti. ADRA je pak za symbolickou cenu prodá těm, kteří chtějí přispět na fungování dobrovolnické organizace.

---

Mohlo by Vás také zajímat

Pořad: Frýdeckomístecký expres
20. května 2021, 16:45

Lidé chtějí kvůli dovoleným měnit termín očkování

Doba dovolených je tady a lidé chtějí bez problémů vycestovat. Často se tak snaží urychlit termín druhé dávky očkování. To má ale nyní jasně dané časové rozmezí mezi první a druhou dávkou. Očkovací centrum v Národním domě ve Frýdku-Místku vyřídí k očkování denně stovky telefonických dotazů.

Velkokapacitní očkovací centrum ve Frýdku-Místku už očkuje na plné obrátky. Denně tady zvládnou na tisíc lidí.

Tomáš Stejskal, ředitel Nemocnice ve Frýdku-Místku: "V očkovacím centru máme dost velký problém s tím, abychom měli vůbec koho očkovat, takže my máme závoru téměř pořád otevřenou na nulu, takže kdo se přihlásí, ten je téměř okamžitě vpuštěn a je očkován druhý, třetí den."

V poslední době se objevily případy, kdy lidé žádají změnu očkovacího termínu. Denně tady telefonistky vyřídí až stovky telefonátů.

administrativní pracovnice: Jsme tady do 15:45, máme tady sestry, aby vás naočkovaly. Datum chcete nechat 25., ano? Jo, přijďte, ano. Dobře, mějte se hezky, na shledanou."

Petra Horáková, administrativní pracovnice: "U nás tady nejčastěji volají o změnu termínu hlavně druhé dávky. Poté se ptají, jaká je vakcína, kterou očkujeme tady."

Miroslava Horáková, vrchní sestra urologie NemFM: "V téhle době je to horší, protože lidé odjíždějí na dovolené a chtějí měnit termíny, což nejde. Podle ministerstva musíme dodržovat termín 42 dnů s tím, že ta druhá dávka je za těch 42 dnů."

Petra Horáková, administrativní pracovnice: "Dá se to posunout dříve maximálně o 4 dny. Dozadu poté může být až 90 dnů od první dávky. Někdy jim to nestačí, takže se musí posunout dozadu."

Stávají se také případy, kdy dopředu objednaní lidé na očkování nepřijdou a nedají to do centra vědět.

Petra Horáková, administrativní pracovnice: "Je lepší se určitě odhlásit i přímo ten den, že jsou nemocní, že nepřijdou, tak je lepší zavolat, a my po tom nemusíme pátrat, kde se stala chyba. Pak my tady zjišťujeme přes počítač, kdo tady byl, kdo tady nebyl. Přes rezervační systém ho případě zase vyrušíme, ať si může poté do budoucna další termín zarezervovat."

Jakmile dostanou lidé druhou očkovací dávku, získají certifikát o očkování a nemusejí už chodit na pravidelné testy. Zároveň se jim usnadní právě cestování a získají další výhody ve společenském životě.

Tomáš Stejskal, ředitel Nemocnice ve Frýdku-Místku: "I díky tomu, že opravdu očkujeme naplno, tak vyočkováváme všechny klienty, kteří se do očkovacího centra přihlásí. Hlásí se tady už i klienti z jiných spádových oblastí, nejenom z Frýdku-Místku nebo z naší spádové oblasti."

Vláda doufá, že na začátku června by se mělo otevřít očkování pro všechny věkové kategorie.

---

Na otevřených zahrádkách panuje naděje i nejistota

Další vlna rozvolnění přinesla otevření zahrádek u restaurací a kaváren. Největší radost z toho mají hlavně hosté. Provozovatelé jsou většinou rádi a doufají, že už se snad zavírat nebude. Oproti tomu ti, kteří zahrádku nemají, tak vidí v částečném návratu k normálnímu provozu určité znevýhodnění.

Většina pravidelných hostů mnoha restaurací, barů a kaváren už se nemohla dočkat, až si zajdou do svého oblíbeného podniku.

Anketa: 1.) "Konečně po pěti měsících si sem člověk mohl sednout, dát si čepované pivo, čerstvě naražené, je to super. Stojí to za to. Člověk strávil 35 let na šachtě a teď jak je před důchodem, tak si může konečně užívat. Vsadit si, na pivečko zajde, potkává kamarády. Je to pěkné, sice člověk musí zajít na testy, ale to je to nejmenší, co může být. Za to čepované pivo to stojí." 2.) "Těch restrikcí bylo hodně, takže společenský život chybí celkem dost."

Lucie Havlíková, provozní Caffe Maxim: "Určitě je to super, akorát to počasí nám nepřeje. Hosté chodí, ale není to v takovém počtu, jak jsme byli zvyklí, což doufejme se časem zase zlepší a uvidíme."

Ne všem provozovatelům se vyplatilo zahrádky otevřít. V této restauraci využili velkého prostoru a bez problémů otevřeli.

Anketa: 3.) "Paráda po půl roce. Byli jsme naposledy v listopadu a poslední rezervaci nám zrušili, tak teď po půl roce, jsme spokojení."

Michal Prokeš, majitel Řízkárny Veranda: "Samozřejmě jsme strašně rádi, že alespoň ty zahrádky můžeme mít, byť počasí moc neslouží. Dneska, když svítí sluníčko, tak můžete vidět, že nějací hosté přišli a budeme doufat, že co nejdříve otevřeme i vnitřek restaurace."

Ivo Novák, vrchní číšník Restaurace Benu: "Máme tady pouze předzahrádku, protože ty prostory nám tady neumožňují zahrádku, s tím, že asi otevřeme zároveň potom s rozvolněním vevnitř. Ono se to tak nějak nabízí."

Petr Korč, primátor Frýdku-Místku: "Každé rozvolnění je dobrým signálem, všichni víme, že zejména drobní živnostníci, podnikatelé, byli zasaženi touto pandemií velmi intenzivně a já to vnímám jako pozitivní signál a doufám a věřím, že brzy se otevřou i provozy samotné a že většina těch zahrádek bude fungovat i toto léto a přál bych jim, aby měli nové návštěvníky, aby to fungovalo."

Provozovatelé jsou zároveň rádi, že nakonec nemusejí kontrolovat každého hosta v rámci covidových nařízení.

Michal Prokeš, majitel Řízkárny Veranda: "To určitě, protože bych chtěl vidět, jak bych tady musel dalšího člověka postavit k brance, aby kontroloval lidi, jestli jsou očkovaní nebo prodělali covid nebo mají negativní test. Mě už stačí, že musím testovat své zaměstnance dvakrát týdně."

Dlouhodobé uzavření podniků znamenalo pro provozovatele velmi těžké období, většina totiž musela své podniky dotovat, aby je udržela v chodu i bez hostů.

Michal Prokeš, majitel Řízkárny Veranda: "Těžko, ale zvládali, měli jsme výdejové okénko, měli jsme rozvozy přes obědy. Snažili jsme se, abychom to nějakým způsobem udrželi, aby o nás hosté pořád věděli."

Ivo Novák, vrchní číšník Restaurace Benu: "Špatně a zvláště teď, když se některé ty předzahrádky rozvolnily od pondělí, o to menší tržby máme my. Jsme tak někde na 20 až 30 procentech těch obědů, nepočítejme večeře."

Majitelé podniků se tak dívají na aktuální průběh rozvolnění s nadějí a zároveň i nejistotou, co bude dál.

---

ADRA uspořádala charitativní burzu oblečení

ADRA Frýdek-Místek uspořádala charitativní burzu oblečení. Dlouhá léta se pravidelně koná v obci Sedliště a především tamní maminky už se nemohly dočkat, až k nim burza opět po rozvolnění zavítá. Výtěžek z akce jde vždy na podporu dobrovolnických aktivit.

Několik řad stolů a na nich hromady různého oblečení pro děti i dospělé. Sál kulturního domu v Sedlištích zaplnily především maminky s dětmi, které přišly podpořit charitativní burzu ADRY Frýdek-Místek.

Anketa: 1.) "Já jsem maminka na rodičovské dovolené, takže vítám takové aktivity a možnosti nakupovat třeba na těch charitativních burzách, pomoci dobré věci, takže jsem moc ráda, že si zase můžou lidé takhle svobodně přijít a nakoupit." 2.) "Já jsem ráda, že to konečně otevřeli, protože konečně si tady můžeme vybrat oblečení, co potřebujeme, ne přes internet velikosti, které nesedí. 3.) "Chodily jsme tady pravidelně. No pravidelně. Občas jsme sem přijely. Je to dobře, pořád je tady méně lidí, jak v těch nákupních centrech a na děti a tak, je to fajn, je to výhodné."

Irena Šiková, dobrovolnice ADRY F-M: "Je to charitativní akce, samozřejmě ten výtěžek půjde pro ty naše dobrovolnické programy, které je třeba financovat."

Jde o první charitativní burzu, kterou mohla ADRA uspořádat na základě rozvolnění.

Irena Šiková, dobrovolnice ADRY F-M: "Je nás tady těch dobrovolnic dneska asi pět, takže pro nás je to taky taková osvěžující věc, protože nás to hrozně baví, takže ty oblečení, máme k tomu vztah a strašně jsme rády, že se tu teď sejdeme a můžeme si o tom popovídat o těch hadrech a mezi ženami tady."

Charitativní bazar pořádá ADRA Frýdek-Místek ve zdejším kulturním domě už 10 let, každý měsíc během školního roku.

Stanislav Staněk, vedoucí dobrovolnického centra ADRA F-M: "Vzhledem k tomu, že lidé nám dávají dostatek těch věcných darů, to znamená oblečení a my jsme schopni to nabídnout i jinde, než v našich obchůdcích, tak jsme se rozhodli, že budeme dělat takový putovní bazar. V té covidové době jsme museli tuto aktivitu přerušit. Nemůžeme vlastně nabízet tyto věci, ale po tom rozvolnění jsme rádi využili této příležitosti a v Sedlištích jsme se domluvili, že bychom nabízeli oděvy."

Irena Šiková, dobrovolnice ADRY F-M: "My fakt vybíráme pro ně to nejhezčí, co máme, protože oni taky to chtějí, takže nemusí chodit k nám do obchůdku a už se na to taky těší."

Stanislav Staněk, vedoucí dobrovolnického centra ADRA F-M: "Jsme za to moc rádi, protože se tím podporuje dobrovolnictví a podporuje se to na území města Frýdku-Místku, protože v Sedlištích moc dobrovolníků nemáme, ale oni rádi podpoří i tu aktivitu ve Frýdku a za to jsme moc vděčni."

Ve Frýdku-Místku má ADRA čtyři charitativní obchůdky, kam mohou lidé nosit nepotřebné oblečení i věci z domácnosti. ADRA je pak za symbolickou cenu prodá těm, kteří chtějí přispět na fungování dobrovolnické organizace.

---

Zdroj: https://polar.cz/index.php/porady/frydeckomistecky-expres/frydeckomistecky-expres-20-05-2021-16-45