Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>
Frýdeckomístecký expres

Frýdeckomístecký expres

  • Zpravodajství z Frýdku-Místku od reportéra Jiřího Cilečka a kameramana Lukáše Durčáka
  • Lidé ve F-M by uvítali vybudování parkovacích domů
  • Dotace na pořízení hybridních aut běží i letos
  • Lidé mohou přispět na země zasažené zemětřesením

Lidé ve F-M by uvítali vybudování parkovacích domů

Frýdek-Místek oslovil veřejnost, aby posílala návrhy na místa, kde by mohla vzniknout nová parkovací místa. Mezi různými plochami zazněly i náměty na vybudování parkovacích domů. Na jeden z nich by se například mohlo přestavět Kino Petra Bezruče.

Ve Frýdku-Místku je akutní nedostatek parkovacích míst. Aktuálně jich podle studie chybí na 3 500. Město se proto rozhodlo, že začne tento problém intenzivně řešit.

Petr Korč (NMFM), primátor Frýdku-Místku: "Ambicí koalice, která vznikla po volbách, je vyřešit parkování ve městě. Nebo se alespoň pokusit vyřešit parkování ve městě systémově. Stojí před námi několik úkolů a naší prioritou je zejména zajistit parkování pro občany města. Ostatní věci jsou druhé v pořadí. A my se na to musíme podívat komplexně. Nyní jsme oslovili občany města, aby přicházeli s podněty a velmi jim za to děkujeme."

Anketa: Měl byste třeba nějaký tip, kde by se dalo udělat parkoviště ve městě? – "Tak to nevím, spíš by tady mohly být garáže parkovací. To by byla velká výhoda, ale jestli je na to tady prostor, to nevím." – Takže parkovací domy v podstatě? – "Tak, to by bylo vynikající, hlavně v zimním období."

Miroslav Bártek (NMFM), náměstek primátora Frýdku-Místku: "My jsme oslovili občany s žádostí, aby nám zasílali své podněty, kde bychom mohli vybudovat nějaké parkovací domy, popřípadě parkovací místa. Nejvíce žádostí od občanů bylo, abychom parkovací dům, popřípadě parkovací místa vybudovali místo Kina Petra Bezruče. Popřípadě v blízkosti tohoto kina."

Kino Petra Bezruče je dlouhodobě ve špatném stavu a město už roky řeší, co s touto stavbou. Mohl by se u ní tak otevřít prostor pro případné nové využití.

Petr Korč (NMFM), primátor Frýdku-Místku: "Dozvěděli jsme se mnoho věcí, které jsme věděli. Ale zároveň přišlo mnoho zajímavých podnětů, které určitě budou podkladem pro další studie a jednání. Zejména na umístění parkovacích domů po městě, například místo Kina Petra Bezruče. Parkování řešíme rovněž systémově tím, že zadáváme studie na optimalizaci parkování na sídlištích. Pilotním projektem bylo sídliště Slezská."

Miroslav Bártek (NMFM), náměstek primátora Frýdku-Místku: "Dále to byla ulice 28. října, kde dokonce navrhli šikmé parkování na zatravňovacích betonových blocích. Já bych chtěl touto cestou občanům za tyto podněty poděkovat. Odbor dopravy se jimi zabývá. Navštívili jsme některá místa. Na některých místech to vybudování bude jednoduché, s malými náklady. Jinde to možná ani nepůjde, jelikož tam jsou sítě, které by se musely poté přeložit."

Podněty mohou lidé stále zasílat na mail . Letos má vzniknout nové zelené parkoviště na sídlišti Slezská pro zhruba čtyři desítky aut. Další by mělo být oficiálně z plochy pod estakádou. A vytipováno je i několik dalších lokalit.

---

Dotace na pořízení hybridních aut běží i letos

Frýdek-Místek dál motivuje obyvatele v pořizování hybridních aut. Důvodem je snaha snížit negativní vlivy na zdraví lidí a životní prostředí. Na pořízení hybridních aut a plug-in hybridů, které se dají nabíjet ze zásuvky, mohou zájemci získat až 75 tisíc korun.

Lidé ve Frýdku-Místku mohou i letos žádat o dotace na pořízení hybridních aut. Ty mají klasický spalovací motor s podpůrným elektrickým pohonem.

Radovan Burkovič, člen Asociace elektromobilového průmyslu: "Především po městě, v malých rychlostech a při popojíždějí se pohybuje výhradně na elektromotor. Také tím, že se po městě hodně brzdí, tak se brzdí elektromotorem. Rekuperuje se, dobíjí se baterka, takže ten hybrid si neustále vyrábí elektřinu v průběhu toho, jak jede. Ve městě zejména, pokud jezdíte dálky nebo jezdíte nějaké delší cesty, tak tam v podstatě smysl nemá. Takže do města hybrid, pokud se bavíme o přechodu mezi spalovací a elektromobilitou, tak je to takové ideální na půl cesty."

Loni byly do programu zařazeny také plug-in hybridy, ty se dají nabíjet i ze zásuvky, což u klasických hybridů není možné.

Jakub Míček (ANO), náměstek primátora Frýdku-Místku: "Dlouholetý program podpoření pořízení hybridních automobilů ve Frýdku-Místku stále běží. V současné době budeme schvalovat dalších 10 žádostí o pořízení hybridního vozidla, kdy přispíváme většinou maximální částkou 75 tisíc korun, právě na pořízení."

Dotace je určena na podporu nákupu nových hybridních i plug-in hybridních osobních aut, případně předváděcích vozidel s nájezdem maximálně 5 000 kilometrů. Žadatelé musí mít trvalé bydliště nebo sídlit na území města alespoň jeden rok. Dotaci je možné získat pouze na jeden vůz.

Jakub Míček (ANO), náměstek primátora Frýdku-Místku: "Díky tomuto dotačnímu programu podpoříme nákup nových vozidel ne s běžným pohonem, ale s tím alternativním, hybridním. Takže pokud si pořizuje občan Frýdku-Místku nové vozidlo, může sáhnout po hybridním vozidle, které je ekologičtější, než aby se pořizoval vozidlo s méně ekologickým pohonem."

Maximální výše dotace je stanovena na 15 procent z pořizovací ceny vozidla, nejvýše však již zmiňovaných 75 tisíc korun. Žádosti je možné podávat do 15. dubna. Cílem programu je snížení negativních vlivů dopravy na zdraví obyvatel a životní prostředí, zejména snížení emisí z dopravy a případné snížení hlukové zátěže.

Radovan Burkovič, člen Asociace elektromobilového průmyslu: "My vítáme každý příspěvek na elektromobilitu za Asociaci elektromobilového průmyslu. Každopádně tvrdíme městům vždycky ten základ. Začněte hromadnou dopravou, začněte tím, kde vozíte nejvíce občanů, protože ta má samozřejmě největší spotřebu a největší vliv na vaše životní prostředí. Je pravidelná, je každodenní, musí vyjet a pokud vyjede jakýmkoliv způsobem na elektrický pohon, tak to bude ideální."

Dotace na plně elektrická auta zatím ve Frýdku-Místku neplánují, protože ve městě doposud není kvalitní nabíjecí infrastruktura.

---

Lidé mohou přispět na země zasažené zemětřesením

Charita i ADRA pořádají veřejné sbírky na pomoc lidem zasaženým zemětřesením. Přímo v Turecku a Sýrii už dokonce působí speciální týmy obou organizací, které na místě pomáhají a koordinují došlou pomoc. Peníze se využívají na nouzová ubytování, potraviny a další životní potřeby.

Zemětřesení, které zasáhlo Turecko a Sýrii 6. února má na svědomí už přes 47 tisíc lidských životů a toto číslo se doposud nezastavilo. Tisíce domů i celé čtvrti byly doslova srovnány se zemí.

Jiří Němčík, velitel českého USAR odřadu: "Ta mise byla z hlediska rozměrů, charakterem, délkou trvání a rozsahem, opravdu něco mimořádného, co jsme ještě nezažili a neřešili."

Petr Klega, vedoucí kynologické skupiny USAR odřadu: "Bylo to určitě horší v tom, že člověk nikdy nezažil takové velké zoufalství, které tam ti lidi prožívají. To se nedá představit, ani vysvětlit."

Jiří Němčík, velitel českého USAR odřadu: "Před budovou guvernéra se tlačily stovky, tisíce lidí, kteří všichni měli nějaký důvod žádat o pomoc, protože jejich příbuzní byli pod sutinami. Měli jsme tam hrůzné obrázky matek s botami dětí dožadující se pomoci a nějakou prioritu. Když jsme procházeli kolem jenom v uniformě, tak nás okamžitě tahali někde. My jsme říkali, že potřebujeme se domluvit, kde dáme ten tým. A nikdo to nechtěl slyšet."

Do postižených oblastí se vypravila pomáhat řada profesionálních týmů i různé dobrovolnické organizace. A po celém světě se začaly organizovat finanční sbírky. Lidé tak mohou přispět i u nás.

Martin Hořínek, ředitel Charity Frýdek-Místek: "Charita má jak zveřejněný sbírkový účet, kde je možné přispět na pomoc obětem zemětřesní, tak zároveň v těchto dnech má už svůj mini tým, který působí přímo v Turecku a v Sýrii, který se bude postupem času rozrůstat. Protože ta pomoc, kterou charita zajišťuje, tak je v drtivé většině dlouhodobá."

Stanislav Staněk, vedoucí dobrovolnického centra ADRA Frýdek-Místek: "ADRA v České republice začala hned první den pomáhat po zemětřesení, které postihlo Sýrii a Turecko. Výhoda byla v tom, že jsme měli v Sýrii kancelář. Tam ta pomoc byla hned druhý den. V Turecku kancelář nemáme, takže tam jsme museli postupovat jiným způsobem. Takže jsme oslovili neziskové organizace v Turecku a přes ně pomáháme, tam kde je třeba."

Peníze, které lidé posílají, jsou na zajištění základních životních potřeb.

Martin Hořínek, ředitel Charity Frýdek-Místek: "To znamená, staví se a zajišťuje se stavba stanů, nějakých provizorních ubytovacích kapacit, včetně hygienických záležitostí, které k tomu patří, protože ta situace není kdoví jak dobrá. A zároveň jsou distribuovány potravinové a hygienické balíčky. A to je to, co bude v následujících dnech pokračovat."

Stanislav Staněk, vedoucí dobrovolnického centra ADRA Frýdek-Místek: "Vyhlásili jsme sbírku, která pokrývá to, co potřebujeme financovat. Teď jsme měli necelých 9 milionů na účtu. Lidé nám přispívají a to, co potřebují postižení nejvíce, tak se snažíme zajistit. A to jsou potraviny, lůžkoviny, stany a věci, které potřebují k dennímu živobytí."

Podle agentury Reuters v Turecku zůstalo bez střechy nad hlavou zhruba jeden milion lidí a další dva miliony postižené regiony opustily. Celkově v oblasti bydlelo na 13 milionů obyvatel.

---

Mohlo by Vás také zajímat

Pořad: Frýdeckomístecký expres
23. února 2023, 16:40

Lidé ve F-M by uvítali vybudování parkovacích domů

Frýdek-Místek oslovil veřejnost, aby posílala návrhy na místa, kde by mohla vzniknout nová parkovací místa. Mezi různými plochami zazněly i náměty na vybudování parkovacích domů. Na jeden z nich by se například mohlo přestavět Kino Petra Bezruče.

Ve Frýdku-Místku je akutní nedostatek parkovacích míst. Aktuálně jich podle studie chybí na 3 500. Město se proto rozhodlo, že začne tento problém intenzivně řešit.

Petr Korč (NMFM), primátor Frýdku-Místku: "Ambicí koalice, která vznikla po volbách, je vyřešit parkování ve městě. Nebo se alespoň pokusit vyřešit parkování ve městě systémově. Stojí před námi několik úkolů a naší prioritou je zejména zajistit parkování pro občany města. Ostatní věci jsou druhé v pořadí. A my se na to musíme podívat komplexně. Nyní jsme oslovili občany města, aby přicházeli s podněty a velmi jim za to děkujeme."

Anketa: Měl byste třeba nějaký tip, kde by se dalo udělat parkoviště ve městě? – "Tak to nevím, spíš by tady mohly být garáže parkovací. To by byla velká výhoda, ale jestli je na to tady prostor, to nevím." – Takže parkovací domy v podstatě? – "Tak, to by bylo vynikající, hlavně v zimním období."

Miroslav Bártek (NMFM), náměstek primátora Frýdku-Místku: "My jsme oslovili občany s žádostí, aby nám zasílali své podněty, kde bychom mohli vybudovat nějaké parkovací domy, popřípadě parkovací místa. Nejvíce žádostí od občanů bylo, abychom parkovací dům, popřípadě parkovací místa vybudovali místo Kina Petra Bezruče. Popřípadě v blízkosti tohoto kina."

Kino Petra Bezruče je dlouhodobě ve špatném stavu a město už roky řeší, co s touto stavbou. Mohl by se u ní tak otevřít prostor pro případné nové využití.

Petr Korč (NMFM), primátor Frýdku-Místku: "Dozvěděli jsme se mnoho věcí, které jsme věděli. Ale zároveň přišlo mnoho zajímavých podnětů, které určitě budou podkladem pro další studie a jednání. Zejména na umístění parkovacích domů po městě, například místo Kina Petra Bezruče. Parkování řešíme rovněž systémově tím, že zadáváme studie na optimalizaci parkování na sídlištích. Pilotním projektem bylo sídliště Slezská."

Miroslav Bártek (NMFM), náměstek primátora Frýdku-Místku: "Dále to byla ulice 28. října, kde dokonce navrhli šikmé parkování na zatravňovacích betonových blocích. Já bych chtěl touto cestou občanům za tyto podněty poděkovat. Odbor dopravy se jimi zabývá. Navštívili jsme některá místa. Na některých místech to vybudování bude jednoduché, s malými náklady. Jinde to možná ani nepůjde, jelikož tam jsou sítě, které by se musely poté přeložit."

Podněty mohou lidé stále zasílat na mail . Letos má vzniknout nové zelené parkoviště na sídlišti Slezská pro zhruba čtyři desítky aut. Další by mělo být oficiálně z plochy pod estakádou. A vytipováno je i několik dalších lokalit.

---

Dotace na pořízení hybridních aut běží i letos

Frýdek-Místek dál motivuje obyvatele v pořizování hybridních aut. Důvodem je snaha snížit negativní vlivy na zdraví lidí a životní prostředí. Na pořízení hybridních aut a plug-in hybridů, které se dají nabíjet ze zásuvky, mohou zájemci získat až 75 tisíc korun.

Lidé ve Frýdku-Místku mohou i letos žádat o dotace na pořízení hybridních aut. Ty mají klasický spalovací motor s podpůrným elektrickým pohonem.

Radovan Burkovič, člen Asociace elektromobilového průmyslu: "Především po městě, v malých rychlostech a při popojíždějí se pohybuje výhradně na elektromotor. Také tím, že se po městě hodně brzdí, tak se brzdí elektromotorem. Rekuperuje se, dobíjí se baterka, takže ten hybrid si neustále vyrábí elektřinu v průběhu toho, jak jede. Ve městě zejména, pokud jezdíte dálky nebo jezdíte nějaké delší cesty, tak tam v podstatě smysl nemá. Takže do města hybrid, pokud se bavíme o přechodu mezi spalovací a elektromobilitou, tak je to takové ideální na půl cesty."

Loni byly do programu zařazeny také plug-in hybridy, ty se dají nabíjet i ze zásuvky, což u klasických hybridů není možné.

Jakub Míček (ANO), náměstek primátora Frýdku-Místku: "Dlouholetý program podpoření pořízení hybridních automobilů ve Frýdku-Místku stále běží. V současné době budeme schvalovat dalších 10 žádostí o pořízení hybridního vozidla, kdy přispíváme většinou maximální částkou 75 tisíc korun, právě na pořízení."

Dotace je určena na podporu nákupu nových hybridních i plug-in hybridních osobních aut, případně předváděcích vozidel s nájezdem maximálně 5 000 kilometrů. Žadatelé musí mít trvalé bydliště nebo sídlit na území města alespoň jeden rok. Dotaci je možné získat pouze na jeden vůz.

Jakub Míček (ANO), náměstek primátora Frýdku-Místku: "Díky tomuto dotačnímu programu podpoříme nákup nových vozidel ne s běžným pohonem, ale s tím alternativním, hybridním. Takže pokud si pořizuje občan Frýdku-Místku nové vozidlo, může sáhnout po hybridním vozidle, které je ekologičtější, než aby se pořizoval vozidlo s méně ekologickým pohonem."

Maximální výše dotace je stanovena na 15 procent z pořizovací ceny vozidla, nejvýše však již zmiňovaných 75 tisíc korun. Žádosti je možné podávat do 15. dubna. Cílem programu je snížení negativních vlivů dopravy na zdraví obyvatel a životní prostředí, zejména snížení emisí z dopravy a případné snížení hlukové zátěže.

Radovan Burkovič, člen Asociace elektromobilového průmyslu: "My vítáme každý příspěvek na elektromobilitu za Asociaci elektromobilového průmyslu. Každopádně tvrdíme městům vždycky ten základ. Začněte hromadnou dopravou, začněte tím, kde vozíte nejvíce občanů, protože ta má samozřejmě největší spotřebu a největší vliv na vaše životní prostředí. Je pravidelná, je každodenní, musí vyjet a pokud vyjede jakýmkoliv způsobem na elektrický pohon, tak to bude ideální."

Dotace na plně elektrická auta zatím ve Frýdku-Místku neplánují, protože ve městě doposud není kvalitní nabíjecí infrastruktura.

---

Lidé mohou přispět na země zasažené zemětřesením

Charita i ADRA pořádají veřejné sbírky na pomoc lidem zasaženým zemětřesením. Přímo v Turecku a Sýrii už dokonce působí speciální týmy obou organizací, které na místě pomáhají a koordinují došlou pomoc. Peníze se využívají na nouzová ubytování, potraviny a další životní potřeby.

Zemětřesení, které zasáhlo Turecko a Sýrii 6. února má na svědomí už přes 47 tisíc lidských životů a toto číslo se doposud nezastavilo. Tisíce domů i celé čtvrti byly doslova srovnány se zemí.

Jiří Němčík, velitel českého USAR odřadu: "Ta mise byla z hlediska rozměrů, charakterem, délkou trvání a rozsahem, opravdu něco mimořádného, co jsme ještě nezažili a neřešili."

Petr Klega, vedoucí kynologické skupiny USAR odřadu: "Bylo to určitě horší v tom, že člověk nikdy nezažil takové velké zoufalství, které tam ti lidi prožívají. To se nedá představit, ani vysvětlit."

Jiří Němčík, velitel českého USAR odřadu: "Před budovou guvernéra se tlačily stovky, tisíce lidí, kteří všichni měli nějaký důvod žádat o pomoc, protože jejich příbuzní byli pod sutinami. Měli jsme tam hrůzné obrázky matek s botami dětí dožadující se pomoci a nějakou prioritu. Když jsme procházeli kolem jenom v uniformě, tak nás okamžitě tahali někde. My jsme říkali, že potřebujeme se domluvit, kde dáme ten tým. A nikdo to nechtěl slyšet."

Do postižených oblastí se vypravila pomáhat řada profesionálních týmů i různé dobrovolnické organizace. A po celém světě se začaly organizovat finanční sbírky. Lidé tak mohou přispět i u nás.

Martin Hořínek, ředitel Charity Frýdek-Místek: "Charita má jak zveřejněný sbírkový účet, kde je možné přispět na pomoc obětem zemětřesní, tak zároveň v těchto dnech má už svůj mini tým, který působí přímo v Turecku a v Sýrii, který se bude postupem času rozrůstat. Protože ta pomoc, kterou charita zajišťuje, tak je v drtivé většině dlouhodobá."

Stanislav Staněk, vedoucí dobrovolnického centra ADRA Frýdek-Místek: "ADRA v České republice začala hned první den pomáhat po zemětřesení, které postihlo Sýrii a Turecko. Výhoda byla v tom, že jsme měli v Sýrii kancelář. Tam ta pomoc byla hned druhý den. V Turecku kancelář nemáme, takže tam jsme museli postupovat jiným způsobem. Takže jsme oslovili neziskové organizace v Turecku a přes ně pomáháme, tam kde je třeba."

Peníze, které lidé posílají, jsou na zajištění základních životních potřeb.

Martin Hořínek, ředitel Charity Frýdek-Místek: "To znamená, staví se a zajišťuje se stavba stanů, nějakých provizorních ubytovacích kapacit, včetně hygienických záležitostí, které k tomu patří, protože ta situace není kdoví jak dobrá. A zároveň jsou distribuovány potravinové a hygienické balíčky. A to je to, co bude v následujících dnech pokračovat."

Stanislav Staněk, vedoucí dobrovolnického centra ADRA Frýdek-Místek: "Vyhlásili jsme sbírku, která pokrývá to, co potřebujeme financovat. Teď jsme měli necelých 9 milionů na účtu. Lidé nám přispívají a to, co potřebují postižení nejvíce, tak se snažíme zajistit. A to jsou potraviny, lůžkoviny, stany a věci, které potřebují k dennímu živobytí."

Podle agentury Reuters v Turecku zůstalo bez střechy nad hlavou zhruba jeden milion lidí a další dva miliony postižené regiony opustily. Celkově v oblasti bydlelo na 13 milionů obyvatel.

---

Zdroj: https://polar.cz/index.php/porady/frydeckomistecky-expres/frydeckomistecky-expres-23-02-2023-16-43