Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>
Frýdeckomístecký expres

Frýdeckomístecký expres

  • Zpravodajství z Frýdku-Místku od reportéra Jiřího Cilečka a kameramana Lukáše Durčáka
  • Po obchvatu Frýdku-Místku už se jezdí bez omezení a plnou rychlostí
  • Budova školy ve Skalici má po obnově fasády
  • Asistent prevence kriminality pomáhá v ulicích

Po obchvatu Frýdku-Místku už se jezdí bez omezení a plnou rychlostí

Ředitelství silnic a dálnic oficiálně zprovoznilo obchvat Frýdku-Místku bez omezení. V plném profilu, ve čtyřech pruzích, a dokonce i plnou rychlostí. Město bude nyní očekávat výsledky z plánovaných měření hlučnosti a případná další opatření.

Druhá etapa obchvatu Frýdku-Místku byla oficiálně dokončena. Postavila se zeď, která zpevňuje ujíždějící svah a slavnostně se otevřel plný profil obchvatu.

Radek Mátl, generální ředitel ŘSD: "Dále zde bude probíhat geotechnický monitoring, budeme průběžně vyhodnocovat, zda se s tím svahem něco neděje. Ale jsme absolutně přesvědčeni o tom, že v tuto chvíli je stav zabezpečen na dlouhou dobu a prakticky na životnost celé stavby."

Petr Korč (NMFM), primátor Frýdku-Místku: "Otevření obchvatu, definitivní a v plném profilu, je velmi dobrá zpráva pro město Frýdek-Místek. A my už jsme si ověřili, co to znamená, když zmizí z centra města tranzit. Nyní přichází ta lepší fáze, kdy konečně dojde k opravám státních cest a mostů, které byly zatíženy tou nadměrnou tranzitní dopravou. A zároveň se definitivně otevírá cesta k tomu, abychom ten urbanistický zločin minulosti, kterým byl průtah městem, který proboural obě historická centra, zaslepil ulice, vytvořil přirozenou bariéru v tom městě. Tak, aby postupně byl vrácen do toho, aby plnil funkci běžné městské komunikace. Takže nyní už se zprovozní průjezdnost křižovatek, levé odbočení, postupně přibudou autobusové zálivy, úrovňové přechody. A dále budeme pracovat s tou komunikací tak, jak umožní ta situace dopravní."

Jan Krkoška (ANO), hejtman Moravskoslezského kraje: "Ten odklon toho tranzitu po tomto obchvatu je dost zásadní. Právě v tom, že z města vytěsníme nákladní dopravu a bude mířit směrem na Polsko nebo Slovensko. Obyvatelům Frýdku-Místku se ulehčí od náklaďáků a budou moci se vlastně pohybovat po centru bezpečně. A také musíme myslet na životní prostředí, kdy se zbavíme výfukových plynů."

Helena Pešatová (STAN), senátorka a starostka Frýdlantu nad Ostravicí: "Hlavně to ulehčí našim Beskydům, protože tam máme problémy hlavně v zimních měsících. A víme, že ten terén je tam horský, nerovný, takže i v létě bývají nehody. Ale ta zima je tragická. Takže základem je, aby veškerá tranzitní doprava směřovala po těchto nově otevřených komunikacích, za což jsme opravdu vděčni."

Radek Mátl, generální ředitel ŘSD: "Víc mě mrzí samotná rampa, napojení od Příbora, směrem defacto na Bělotín, která si myslím, že tomu provozu zde bude chybět. A my už se zabýváme v tuto chvíli tou případnou dostavbou této rampy. Protože si myslím, že pro to plnohodnotné fungování toho celého dopravního a dálničního skeletu zde v oblasti Frýdku-Místku ta rampa je potřeba."

Ředitelství silnic a dálnic se nyní chystá na měření hlučnosti, které by mělo proběhnout na podzim.

Radek Mátl, generální ředitel ŘSD: "Naší povinností z hlediska legislativy je po spuštění provozu změřit hluk. V současné chvíli se zde po celém obchvatu jezdilo 80 kilometrů v hodině. A ještě na jednom jízdním pásu, které bychom v tuto chvíli naměřili, tak by nebyly relevantní. Z toho důvodu my čekáme na ten dnešní den, kdy se zprovozní dálnice nebo obchvat Frýdku-Místku v plnohodnotném profilu, bez jakýchkoliv omezení. Bude se jezdit už 130 kilometrů v hodině. A jakmile to klimatické podmínky a legislativa umožní, tak změříme hluk v okolí dálnice. Na základě výsledku právě tohoto měření budeme dál postupovat. Případně, že by došlo někde k porušení legislativy z hlediska hlukových limitů, tak samozřejmě budeme okamžitě připravovat příslušná protihluková opatření. Jak v podobě protihlukových stěn nebo případně nějaké individuální protihlukové opatření."

Obchvat Frýdku-Místku se stavěl od roku 2018, má 8,5 kilometru a celkové náklady už dosáhly 4 miliard korun. Z toho druhá etapa vyšla na 2,3 miliardy.

---

Budova školy ve Skalici má po obnově fasády

Nové zateplení i obnovená fasáda s historickými ozdobnými prvky. Budova školy ve Skalici u Frýdku-Místku má za sebou další náročnou rekonstrukci. Aktuálně se ještě u školy dodělávají nová parkovací místa.

Budova školy s prvorepublikovým charakterem ve frýdecko-místecké Skalici výrazně prokoukla. Dostala zateplení a má obnovenou původní fasádu, která byla již za hranicí životnosti.

Jiří Kajzar (NMFM), náměstek primátora Frýdku-Místku: "Byla to jedna taky z takových bolestivých věcí, protože tady dlouhá léta se řešila fasáda. Byly tady různé návrhy, část se oklepala. Nebylo to úplně ke spokojenosti vedení školy, ani občanů. Nakonec jsme přistoupili k rozsáhlé rekonstrukci, ať se to už vyřeší jednou provždy."

Obnoveny byly i ozdobné prvky, které nechalo město zhotovit jako repliky.

Jiří Kajzar (NMFM), náměstek primátora Frýdku-Místku: "Všechna ta část, kde jsou štuky, různé ozdoby. Je tam i výzdoba, protože se jedná o jubilejní školu. Takže je tam český lev, znak české státnosti. Je tam i nápis, všechny tyto prvky byly obnoveny. Vidíte za mnou, jak se fasáda povedla. I barevně to ladí. A myslím si, že to je teďka ke spokojenosti. Rovněž jsme provedli zateplení a sokl, který je kamenný, ten jsme nechali v původní podobě."

Petr Korč (NMFM), primátor Frýdku-Místku: "Údržba a rekonstrukce na našich základních školách probíhá celoročně. Nicméně o prázdninách se ta aktivita vždycky násobí, protože chceme, abychom maximálně využili ten čas, kdy nejsou děti ve škole. A aby se obecně vracely na začátku školního roku do budov, které mají vždycky něco nového. A proto jsme dnes ve Skalici, kde škola získala nový plášť a izolaci. S tím, že jsme tu rekonstrukci udělali tak, abychom zachovali ty původní historické prvky. A myslím si, že se to velmi povedlo."

Jiří Kajzar (NMFM), náměstek primátora Frýdku-Místku: "Realizátor byly technické služby, městská společnost Frýdku-Místku. A musím je pochválit z tohoto místa, protože to pro ně byla práce ne úplně obvyklá. Ale vyrovnali se s tím se ctí a ve velmi vysoké kvalitě."

Práce budou nyní pokračovat zateplením podlahy půdy, která bude částečně sloužit jako úložný prostor a výstavbou parkoviště.

Jiří Kajzar (NMFM), náměstek primátora Frýdku-Místku: "Jedním z dlouhodobých požadavků je tady zřídit parkování, protože škola je u cesty. Jsou tady stísněné poměry pro parkování rodičů a zaměstnanců školy. Proto jsme vyšli vstříc paní ředitelce a v současné době opět technické služby realizují nové parkoviště."

U školy má být tak 9 parkovacích míst.

---

Asistent prevence kriminality pomáhá v ulicích

Ulicemi Frýdku-Místku se opět pohybuje asistent prevence kriminality. Jeho prací je dohlížet na veřejný pořádek a pomoci tam, kde je to třeba. Nejen ve vyloučených lokalitách. Pozice byla obnovena po několika letech.

Frýdek-Místek opět zavedl pozici asistenta prevence kriminality. Vykonává ji Pavel Sýkora, který už v minulosti působil v Ostravě.

Pavel Sýkora, asistent prevence kriminality: "Naskytla se příležitost této pracovní pozice v mém rodném městě, tak jsem ji využil."

Leona Sárkőziová (ANO), náměstkyně primátora Frýdku-Místku: "V roce 2020 byli bývalým vedením města zrušeni asistenti prevence kriminality. Já si myslím, že každé větší město by mělo mít asistenty prevence kriminality. Je to velká součást a pomoc té městské policii. Proto jsem se snažila prosadit, aby byli opět zařazeni k městské policii a byly vytvořena dvě nová pracovní místa. V únoru 2023 se nám to povedlo."

Miroslav Honěk, terénní sociální pracovník: "Myslím, že bonus tady právě skromného asistenta prevence kriminality je to, že pracoval dokonce kdysi jako záchranář. Takže dokonce může pomoci lidem v nouzi, kteří mají zdravotní problémy."

Asistenti prevence kriminality nejsou terénními sociálními pracovníky nebo strážníky, nemají status úřední osoby, ale úzce s nimi spolupracují a dokáží spoustu událostí vyřešit sami na místě.

Leona Sárkőziová (ANO), náměstkyně primátora Frýdku-Místku: "My je využíváme hlavně v té vyloučené lokalitě, ale také docházejí k Frýdě, kde se srocuje mládež. A také docházejí k hotelovým domům Permon a Paskov."

Pavel Sýkora, asistent prevence kriminality: "Takovým příkladem je kupříkladu prevence v okolí škol, kde dbáme na to, aby se nepáchaly nějaké přestupky nebo trestná činnost, co se týká hlavně šikany. Dále, aby se někde neprodávaly v okolí drogy nebo se nenabízela nějaká jiná patologická činnost."

Leona Sárkőziová (ANO), náměstkyně primátora Frýdku-Místku: "Nejsou to policisté, ale mají možnost řešit různé konflikty. A pokud je nějaký větší problém, tak se okamžitě volá městská policie, která je na ně napojena. Mají svého mentora, který je řídí. Říka jim, co mají dělat, řeší jejich vzdělávání a tak dále."

Zatím je obsazena pouze jedna pozice asistenta a oddělení sociální prevence usiluje i o vytvoření druhé.

---

Mohlo by Vás také zajímat

Pořad: Frýdeckomístecký expres
24. července 2023, 16:30

Po obchvatu Frýdku-Místku už se jezdí bez omezení a plnou rychlostí

Ředitelství silnic a dálnic oficiálně zprovoznilo obchvat Frýdku-Místku bez omezení. V plném profilu, ve čtyřech pruzích, a dokonce i plnou rychlostí. Město bude nyní očekávat výsledky z plánovaných měření hlučnosti a případná další opatření.

Druhá etapa obchvatu Frýdku-Místku byla oficiálně dokončena. Postavila se zeď, která zpevňuje ujíždějící svah a slavnostně se otevřel plný profil obchvatu.

Radek Mátl, generální ředitel ŘSD: "Dále zde bude probíhat geotechnický monitoring, budeme průběžně vyhodnocovat, zda se s tím svahem něco neděje. Ale jsme absolutně přesvědčeni o tom, že v tuto chvíli je stav zabezpečen na dlouhou dobu a prakticky na životnost celé stavby."

Petr Korč (NMFM), primátor Frýdku-Místku: "Otevření obchvatu, definitivní a v plném profilu, je velmi dobrá zpráva pro město Frýdek-Místek. A my už jsme si ověřili, co to znamená, když zmizí z centra města tranzit. Nyní přichází ta lepší fáze, kdy konečně dojde k opravám státních cest a mostů, které byly zatíženy tou nadměrnou tranzitní dopravou. A zároveň se definitivně otevírá cesta k tomu, abychom ten urbanistický zločin minulosti, kterým byl průtah městem, který proboural obě historická centra, zaslepil ulice, vytvořil přirozenou bariéru v tom městě. Tak, aby postupně byl vrácen do toho, aby plnil funkci běžné městské komunikace. Takže nyní už se zprovozní průjezdnost křižovatek, levé odbočení, postupně přibudou autobusové zálivy, úrovňové přechody. A dále budeme pracovat s tou komunikací tak, jak umožní ta situace dopravní."

Jan Krkoška (ANO), hejtman Moravskoslezského kraje: "Ten odklon toho tranzitu po tomto obchvatu je dost zásadní. Právě v tom, že z města vytěsníme nákladní dopravu a bude mířit směrem na Polsko nebo Slovensko. Obyvatelům Frýdku-Místku se ulehčí od náklaďáků a budou moci se vlastně pohybovat po centru bezpečně. A také musíme myslet na životní prostředí, kdy se zbavíme výfukových plynů."

Helena Pešatová (STAN), senátorka a starostka Frýdlantu nad Ostravicí: "Hlavně to ulehčí našim Beskydům, protože tam máme problémy hlavně v zimních měsících. A víme, že ten terén je tam horský, nerovný, takže i v létě bývají nehody. Ale ta zima je tragická. Takže základem je, aby veškerá tranzitní doprava směřovala po těchto nově otevřených komunikacích, za což jsme opravdu vděčni."

Radek Mátl, generální ředitel ŘSD: "Víc mě mrzí samotná rampa, napojení od Příbora, směrem defacto na Bělotín, která si myslím, že tomu provozu zde bude chybět. A my už se zabýváme v tuto chvíli tou případnou dostavbou této rampy. Protože si myslím, že pro to plnohodnotné fungování toho celého dopravního a dálničního skeletu zde v oblasti Frýdku-Místku ta rampa je potřeba."

Ředitelství silnic a dálnic se nyní chystá na měření hlučnosti, které by mělo proběhnout na podzim.

Radek Mátl, generální ředitel ŘSD: "Naší povinností z hlediska legislativy je po spuštění provozu změřit hluk. V současné chvíli se zde po celém obchvatu jezdilo 80 kilometrů v hodině. A ještě na jednom jízdním pásu, které bychom v tuto chvíli naměřili, tak by nebyly relevantní. Z toho důvodu my čekáme na ten dnešní den, kdy se zprovozní dálnice nebo obchvat Frýdku-Místku v plnohodnotném profilu, bez jakýchkoliv omezení. Bude se jezdit už 130 kilometrů v hodině. A jakmile to klimatické podmínky a legislativa umožní, tak změříme hluk v okolí dálnice. Na základě výsledku právě tohoto měření budeme dál postupovat. Případně, že by došlo někde k porušení legislativy z hlediska hlukových limitů, tak samozřejmě budeme okamžitě připravovat příslušná protihluková opatření. Jak v podobě protihlukových stěn nebo případně nějaké individuální protihlukové opatření."

Obchvat Frýdku-Místku se stavěl od roku 2018, má 8,5 kilometru a celkové náklady už dosáhly 4 miliard korun. Z toho druhá etapa vyšla na 2,3 miliardy.

---

Budova školy ve Skalici má po obnově fasády

Nové zateplení i obnovená fasáda s historickými ozdobnými prvky. Budova školy ve Skalici u Frýdku-Místku má za sebou další náročnou rekonstrukci. Aktuálně se ještě u školy dodělávají nová parkovací místa.

Budova školy s prvorepublikovým charakterem ve frýdecko-místecké Skalici výrazně prokoukla. Dostala zateplení a má obnovenou původní fasádu, která byla již za hranicí životnosti.

Jiří Kajzar (NMFM), náměstek primátora Frýdku-Místku: "Byla to jedna taky z takových bolestivých věcí, protože tady dlouhá léta se řešila fasáda. Byly tady různé návrhy, část se oklepala. Nebylo to úplně ke spokojenosti vedení školy, ani občanů. Nakonec jsme přistoupili k rozsáhlé rekonstrukci, ať se to už vyřeší jednou provždy."

Obnoveny byly i ozdobné prvky, které nechalo město zhotovit jako repliky.

Jiří Kajzar (NMFM), náměstek primátora Frýdku-Místku: "Všechna ta část, kde jsou štuky, různé ozdoby. Je tam i výzdoba, protože se jedná o jubilejní školu. Takže je tam český lev, znak české státnosti. Je tam i nápis, všechny tyto prvky byly obnoveny. Vidíte za mnou, jak se fasáda povedla. I barevně to ladí. A myslím si, že to je teďka ke spokojenosti. Rovněž jsme provedli zateplení a sokl, který je kamenný, ten jsme nechali v původní podobě."

Petr Korč (NMFM), primátor Frýdku-Místku: "Údržba a rekonstrukce na našich základních školách probíhá celoročně. Nicméně o prázdninách se ta aktivita vždycky násobí, protože chceme, abychom maximálně využili ten čas, kdy nejsou děti ve škole. A aby se obecně vracely na začátku školního roku do budov, které mají vždycky něco nového. A proto jsme dnes ve Skalici, kde škola získala nový plášť a izolaci. S tím, že jsme tu rekonstrukci udělali tak, abychom zachovali ty původní historické prvky. A myslím si, že se to velmi povedlo."

Jiří Kajzar (NMFM), náměstek primátora Frýdku-Místku: "Realizátor byly technické služby, městská společnost Frýdku-Místku. A musím je pochválit z tohoto místa, protože to pro ně byla práce ne úplně obvyklá. Ale vyrovnali se s tím se ctí a ve velmi vysoké kvalitě."

Práce budou nyní pokračovat zateplením podlahy půdy, která bude částečně sloužit jako úložný prostor a výstavbou parkoviště.

Jiří Kajzar (NMFM), náměstek primátora Frýdku-Místku: "Jedním z dlouhodobých požadavků je tady zřídit parkování, protože škola je u cesty. Jsou tady stísněné poměry pro parkování rodičů a zaměstnanců školy. Proto jsme vyšli vstříc paní ředitelce a v současné době opět technické služby realizují nové parkoviště."

U školy má být tak 9 parkovacích míst.

---

Asistent prevence kriminality pomáhá v ulicích

Ulicemi Frýdku-Místku se opět pohybuje asistent prevence kriminality. Jeho prací je dohlížet na veřejný pořádek a pomoci tam, kde je to třeba. Nejen ve vyloučených lokalitách. Pozice byla obnovena po několika letech.

Frýdek-Místek opět zavedl pozici asistenta prevence kriminality. Vykonává ji Pavel Sýkora, který už v minulosti působil v Ostravě.

Pavel Sýkora, asistent prevence kriminality: "Naskytla se příležitost této pracovní pozice v mém rodném městě, tak jsem ji využil."

Leona Sárkőziová (ANO), náměstkyně primátora Frýdku-Místku: "V roce 2020 byli bývalým vedením města zrušeni asistenti prevence kriminality. Já si myslím, že každé větší město by mělo mít asistenty prevence kriminality. Je to velká součást a pomoc té městské policii. Proto jsem se snažila prosadit, aby byli opět zařazeni k městské policii a byly vytvořena dvě nová pracovní místa. V únoru 2023 se nám to povedlo."

Miroslav Honěk, terénní sociální pracovník: "Myslím, že bonus tady právě skromného asistenta prevence kriminality je to, že pracoval dokonce kdysi jako záchranář. Takže dokonce může pomoci lidem v nouzi, kteří mají zdravotní problémy."

Asistenti prevence kriminality nejsou terénními sociálními pracovníky nebo strážníky, nemají status úřední osoby, ale úzce s nimi spolupracují a dokáží spoustu událostí vyřešit sami na místě.

Leona Sárkőziová (ANO), náměstkyně primátora Frýdku-Místku: "My je využíváme hlavně v té vyloučené lokalitě, ale také docházejí k Frýdě, kde se srocuje mládež. A také docházejí k hotelovým domům Permon a Paskov."

Pavel Sýkora, asistent prevence kriminality: "Takovým příkladem je kupříkladu prevence v okolí škol, kde dbáme na to, aby se nepáchaly nějaké přestupky nebo trestná činnost, co se týká hlavně šikany. Dále, aby se někde neprodávaly v okolí drogy nebo se nenabízela nějaká jiná patologická činnost."

Leona Sárkőziová (ANO), náměstkyně primátora Frýdku-Místku: "Nejsou to policisté, ale mají možnost řešit různé konflikty. A pokud je nějaký větší problém, tak se okamžitě volá městská policie, která je na ně napojena. Mají svého mentora, který je řídí. Říka jim, co mají dělat, řeší jejich vzdělávání a tak dále."

Zatím je obsazena pouze jedna pozice asistenta a oddělení sociální prevence usiluje i o vytvoření druhé.

---

Zdroj: https://polar.cz/index.php/porady/frydeckomistecky-expres/frydeckomistecky-expres-24-07-2023-16-34