Havířovský expres
- Zpravodajství z Havířova od reportérky Báry Kelnerové a Michala Hulvy
- Rekonstrukce přednádraží je dokončena
V pátek v Havířově otevřeli dopravní terminál před vlakovým nádražím. Rekonstrukce trvala přesně rok a stála 117 milionů korun. Cestující určitě nejvíce ocenění zastřešené zastávky, nová parkovací místa a celkový moderní vzhled.
Takto před rokem vypadal prostor před havířovským vlakovým nádražím. Zastaralé zastávky, zničený asfaltový povrch, nedostatek parkovacích míst. Za pouhých 365 dní se přednádraží proměnilo v moderní přestupní terminál spojující železniční, autobusovou, osobní, ale také cyklistickou dopravu. Nyní si poslechněte, jak okomentoval zahájení provozu primátor města a hosté.
Josef Bělica (ANO), primátor Havířova: “Dámy a pánové, vítejte na této akci. Stalo se to skutečností. Já jsem moc rád, že se ukazuje, že se věci dají opravu odpracovat. Havířovské přednádraží a nádraží je dominantní stavba, která byla ve městě v podstatě od nepaměti. Město bylo postaveno v roce 1955 a stavba zkolaudovaná v roce 1969. Od té doby žila svým vlastním životem a žádnými významnými investicemi neprošla a bylo to na ní vidět. Já si myslím, že počínaje dnešním dnem už se naši občané nebudou muset stydět za budovu nádraží, za odbavovací halu a přednádražní prostor. Stojíme na přednádražním prostoru jehož realizace, koordinace zabrala nejméně čtyři roky tvrdé práce. Dovolte mi, abych tady poděkoval celému týmu, který se na investiční akci podílel. Lidem jak z územního odboru a investic, tak především kolegům z vedení města. Panu hejtmanu za jeho stabilní podporu tohoto projektu v průběhu času a i zástupcům Správy železnic, protože bez těchto lidí bychom neměli tu možnost otevřít přednádražní prostor. Dámy a pánové, užijte si to jako já, mě ta akce dojímá. Já jsem hrdý, že jsem z Havířova, hrdý na to, že se nám to povedlo. Děkuji.”
Ivo Vondrák (ANO), hejtman MSK: “To, jak se Havířovu daří a myslím, že tento projekt je tomu dobrým příkladem, tak si říkám, jestli bychom neměli ten krajský úřad přestěhovat. Ale to se lehce říká, protože tady není primátor pan Macura. Dělám si legraci. Já jsem skutečně rád, že se Havířovu daří, protože tak, jak budou úspěšná města, obce, tak bude úspěšný kraj jako takový. To, co tady vidíme, je úplná nádhera. Myslím, že každé město může závidět. Já pevně věřím, že to není poslední projekt, který se bude realizovat a pevně věřím, že Havířov, jako druhé největší město kraje, bude dál vzkvétat. Takže k tomu vám držím palce, děkuji.”
Martin Polášek, ředitel divize Ostrava OHL ŽS: “Dobrý den, dámy a pánové. My jsme před rokem podepisovali smlouvu a přebírali staveniště. Vyslovil jsem očekávání, že věřím, že se nám podaří stavba do roka a do dne dokončit. Já jsem velmi rád, že to očekávání se naplnilo a dneska tady můžeme stát a stavba je dokončena. I přes to, že se jednalo o náročnou stavbu zejména co se týče koordinace, obrovského množství práce na relativně malém prostoru a množství dotčených subjektů, kteří stavbu ovlivňovali, se nám to podařilo zvládnout relativně bez komplikací. Já bych chtěl poděkovat všem našim zaměstnancům, ale i zaměstnancům zadavatele města Havířova a všem lidem, kteří se na projektu podíleli. Za jejich nasazení, aktivní přístup, díky kterému můžeme dnes slavnostně tento projekt předávat. Věřím, že do budoucna bude tento prostor dobře sloužit ne jen občanům Havířova, ale i všem návštěvníkům a cestujícím, kteří budou tímto městem projíždět. Děkuji.”
Cestující mohou využívat 134 nových parkovacích míst, uzamykatelná parkoviště pro kola, cyklostezku, opravené chodníky, nové přechody pro chodce, kryté zastávky a příchozí koridory. Nechybí ani fi-wi síť. Na stavbu byla schválena 90% dotace. Celkové náklady činily něco přes 117 milionů korun. Pozor! Lidé už ale nemohou přijet před nádraží vozem.
Bohuslav Niemiec (KDU-ČSL), náměstek primátora: “Bude se moci najíždět buď to z pravé části na pravé parkoviště, nebo z levé části na levé parkoviště. Průjezd tady tímto prostorem, kde jsou autobusové zastávky, bude umožněn pouze autobusům.” Prosím občany, aby se podívali na změnu organizace dopravy a tuto změnu respektovali.”
anketa: “Je to moc krásné. Líbí se nám to. Konečně něco udělali.”
anketa: “Stojím tu dvacet let a je to moc hezké. Kolik bylo tahanic kolem toho. Jestli jo, nebo ne, ale terminál vypadá kulturně. Všude je to pěkné, nové a co vozíme lidi, říkají, že je to super. Velice dobré místo, které lidem umožní chodit dobře i o berlích, důchodcům se bude dobře chodit. Je to blízko a je to dobře situované.”
anketa: “Jsem rád, že je to hotové, pěkné a bude už klid.”
anketa: “Vypadá to zatím dobře. Uvidíme, jak se to potom projeví časem. Ale ty výjezdy mohly být větší, alespoň ze strany malého kruhového objezdu. To mi připadá malé. Ti, co jezdí s tím velkým autobusem, tak ti asi mají problém. Je výhoda, že tady nejezdí auta a je to jen pro autobusy. Je to bezpečnější pro lidi.”
anketa: “Je to tady super. Je tady více místa, vleze tady více aut a je to pěkné, nové. Akorát to dlouho trvalo. Jednou byla taková vláda, jednou taková, pak to padlo, pak byli ochranáři atd. Jen tak dále, ať to je pěkné.”
Už několik měsíců mohou cestující využívat nové prostory a služby výpravní haly, která vznikla na levé části hlavní budovy. A právě ta nyní rovněž prochází rekonstrukcí. Již nyní je dokončena oprava střešního pláště včetně provedení nových skladeb tepelné izolace. Rovněž před dokončením je komplexní výměna prosklené fasády.
Josef Bělica (ANO), primátor Havířova: “První částí byla realizace nové výpravní haly, která plynule navazuje na přednádraží. Přednádraží byla realizační část, kterou udělalo město. Já jsem moc rád, že se to i podařilo zkombinovat. Ta původní odbavovací hala, která nyní prochází další rekonstrukcí a na které již se pracuje velmi intenzivně, tak její dokončení je v plánu v říjnu letošního roku. V momentě, kdy bude ukončena ta surová rekonstrukce, tak potom nastoupí realizační část, která opět bude na bedrech města a budou se realizovat vnitřní prostory, vnitřní dispozice tak, abychom mohli ten prostor využít pro účely města a mělo by tam být společensko sportovní centrum.”
---
V pátek v Havířově otevřeli dopravní terminál před vlakovým nádražím. Rekonstrukce trvala přesně rok a stála 117 milionů korun. Cestující určitě nejvíce ocenění zastřešené zastávky, nová parkovací místa a celkový moderní vzhled.
Takto před rokem vypadal prostor před havířovským vlakovým nádražím. Zastaralé zastávky, zničený asfaltový povrch, nedostatek parkovacích míst. Za pouhých 365 dní se přednádraží proměnilo v moderní přestupní terminál spojující železniční, autobusovou, osobní, ale také cyklistickou dopravu. Nyní si poslechněte, jak okomentoval zahájení provozu primátor města a hosté.
Josef Bělica (ANO), primátor Havířova: “Dámy a pánové, vítejte na této akci. Stalo se to skutečností. Já jsem moc rád, že se ukazuje, že se věci dají opravu odpracovat. Havířovské přednádraží a nádraží je dominantní stavba, která byla ve městě v podstatě od nepaměti. Město bylo postaveno v roce 1955 a stavba zkolaudovaná v roce 1969. Od té doby žila svým vlastním životem a žádnými významnými investicemi neprošla a bylo to na ní vidět. Já si myslím, že počínaje dnešním dnem už se naši občané nebudou muset stydět za budovu nádraží, za odbavovací halu a přednádražní prostor. Stojíme na přednádražním prostoru jehož realizace, koordinace zabrala nejméně čtyři roky tvrdé práce. Dovolte mi, abych tady poděkoval celému týmu, který se na investiční akci podílel. Lidem jak z územního odboru a investic, tak především kolegům z vedení města. Panu hejtmanu za jeho stabilní podporu tohoto projektu v průběhu času a i zástupcům Správy železnic, protože bez těchto lidí bychom neměli tu možnost otevřít přednádražní prostor. Dámy a pánové, užijte si to jako já, mě ta akce dojímá. Já jsem hrdý, že jsem z Havířova, hrdý na to, že se nám to povedlo. Děkuji.”
Ivo Vondrák (ANO), hejtman MSK: “To, jak se Havířovu daří a myslím, že tento projekt je tomu dobrým příkladem, tak si říkám, jestli bychom neměli ten krajský úřad přestěhovat. Ale to se lehce říká, protože tady není primátor pan Macura. Dělám si legraci. Já jsem skutečně rád, že se Havířovu daří, protože tak, jak budou úspěšná města, obce, tak bude úspěšný kraj jako takový. To, co tady vidíme, je úplná nádhera. Myslím, že každé město může závidět. Já pevně věřím, že to není poslední projekt, který se bude realizovat a pevně věřím, že Havířov, jako druhé největší město kraje, bude dál vzkvétat. Takže k tomu vám držím palce, děkuji.”
Martin Polášek, ředitel divize Ostrava OHL ŽS: “Dobrý den, dámy a pánové. My jsme před rokem podepisovali smlouvu a přebírali staveniště. Vyslovil jsem očekávání, že věřím, že se nám podaří stavba do roka a do dne dokončit. Já jsem velmi rád, že to očekávání se naplnilo a dneska tady můžeme stát a stavba je dokončena. I přes to, že se jednalo o náročnou stavbu zejména co se týče koordinace, obrovského množství práce na relativně malém prostoru a množství dotčených subjektů, kteří stavbu ovlivňovali, se nám to podařilo zvládnout relativně bez komplikací. Já bych chtěl poděkovat všem našim zaměstnancům, ale i zaměstnancům zadavatele města Havířova a všem lidem, kteří se na projektu podíleli. Za jejich nasazení, aktivní přístup, díky kterému můžeme dnes slavnostně tento projekt předávat. Věřím, že do budoucna bude tento prostor dobře sloužit ne jen občanům Havířova, ale i všem návštěvníkům a cestujícím, kteří budou tímto městem projíždět. Děkuji.”
Cestující mohou využívat 134 nových parkovacích míst, uzamykatelná parkoviště pro kola, cyklostezku, opravené chodníky, nové přechody pro chodce, kryté zastávky a příchozí koridory. Nechybí ani fi-wi síť. Na stavbu byla schválena 90% dotace. Celkové náklady činily něco přes 117 milionů korun. Pozor! Lidé už ale nemohou přijet před nádraží vozem.
Bohuslav Niemiec (KDU-ČSL), náměstek primátora: “Bude se moci najíždět buď to z pravé části na pravé parkoviště, nebo z levé části na levé parkoviště. Průjezd tady tímto prostorem, kde jsou autobusové zastávky, bude umožněn pouze autobusům.” Prosím občany, aby se podívali na změnu organizace dopravy a tuto změnu respektovali.”
anketa: “Je to moc krásné. Líbí se nám to. Konečně něco udělali.”
anketa: “Stojím tu dvacet let a je to moc hezké. Kolik bylo tahanic kolem toho. Jestli jo, nebo ne, ale terminál vypadá kulturně. Všude je to pěkné, nové a co vozíme lidi, říkají, že je to super. Velice dobré místo, které lidem umožní chodit dobře i o berlích, důchodcům se bude dobře chodit. Je to blízko a je to dobře situované.”
anketa: “Jsem rád, že je to hotové, pěkné a bude už klid.”
anketa: “Vypadá to zatím dobře. Uvidíme, jak se to potom projeví časem. Ale ty výjezdy mohly být větší, alespoň ze strany malého kruhového objezdu. To mi připadá malé. Ti, co jezdí s tím velkým autobusem, tak ti asi mají problém. Je výhoda, že tady nejezdí auta a je to jen pro autobusy. Je to bezpečnější pro lidi.”
anketa: “Je to tady super. Je tady více místa, vleze tady více aut a je to pěkné, nové. Akorát to dlouho trvalo. Jednou byla taková vláda, jednou taková, pak to padlo, pak byli ochranáři atd. Jen tak dále, ať to je pěkné.”
Už několik měsíců mohou cestující využívat nové prostory a služby výpravní haly, která vznikla na levé části hlavní budovy. A právě ta nyní rovněž prochází rekonstrukcí. Již nyní je dokončena oprava střešního pláště včetně provedení nových skladeb tepelné izolace. Rovněž před dokončením je komplexní výměna prosklené fasády.
Josef Bělica (ANO), primátor Havířova: “První částí byla realizace nové výpravní haly, která plynule navazuje na přednádraží. Přednádraží byla realizační část, kterou udělalo město. Já jsem moc rád, že se to i podařilo zkombinovat. Ta původní odbavovací hala, která nyní prochází další rekonstrukcí a na které již se pracuje velmi intenzivně, tak její dokončení je v plánu v říjnu letošního roku. V momentě, kdy bude ukončena ta surová rekonstrukce, tak potom nastoupí realizační část, která opět bude na bedrech města a budou se realizovat vnitřní prostory, vnitřní dispozice tak, abychom mohli ten prostor využít pro účely města a mělo by tam být společensko sportovní centrum.”
---