Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Ostrava investuje do kultury i veřejného prostoru. Janáčkova filharmonie bude prostřednictvím ředitele propojena s Mezinárodním festivalem Leoše Janáčka. Zmíníme připravovanou čtvrť Žofinka a další témata, která otevíráme s náměstkyní primátora Lucií Baránkovou Vilamovou. Dobrý den, vítejte u nás.
Lucie Baránková Vilamová (ANO), náměstkyně primátora Ostravy: Krásný dobrý den.
Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Paní náměstkyně, témat máme hodně, jdeme hned do toho. Začneme Janáčkovou filharmonií, která očekává nové zázemí v rekonstruovaném Domě kultury. Řekněme si něco o té stavbě. Jak postupuje?
Lucie Baránková Vilamová (ANO), náměstkyně primátora Ostravy: Stavba postupuje v poslední době s nějakou časovou prodlevou, protože na stavbě se musely vyjasnit některá statická data a statické údaje. Nicméně u tak obrovské stavby za tolik miliard a takové významnosti to není nic mimořádného. Ono se to stává i u menších staveb. My předpokládáme, že v červenci, začátkem července už se zase stavba opravdu rozjede úplně naplno, takže už se bude pokračovat dále dle plánu. Ssamozřejmě v tom novém zázemí Janáčkovy filharmonie Ostrava, protože koncertní sál spolu s Domem kultury bude novým zázemím Janáčkovy filharmonie. Bude to jejich novým domovem. Zatím jsou ve Vesmíru, což je takové přechodné jejich stanoviště. Tak nabídne celou řadu různých možností, tedy kromě toho hlavního, toho gró koncertního sálu pro 1300 lidí. Tam bude celá řada dalších různých sálů od divadelního sálu, nahrávacího studia, přes různé konferenční prostory, místnosti, kde se budou třeba konat plesy, budou se tam konat workshopy, divadla samozřejmě. A bude se to samozřejmě i pronajímat různým externím osobám, tak, jak tomu bylo doteď. Zajímavostí je, že hledáme aktuálně nový název pro celou tu budovu, protože ono je to spojení Domu kultury, který byl zažitý po desítky let a koncertního nového sálu a my hledáme novou identitu, jak vizuální identitu, tak hledáme nový název. Ono by se to mělo tak jako pěkně propojit, aby to spolu korespondovalo. Hledáme to opravdu profesionálně. Zapojili jsme do toho agenturu, která s tím má zkušenosti. Zapojili jsme do toho ale i občany Ostravy, kde se nám vrátily některé nápady, které jsme zahrnuli do těch možností. A teď zrovna procházíme tím poměrně dlouhým procesem, aby to opravdu bylo dobře vybráno, dobře verifikováno v různých focus group a dalších věcech s tím spojených, protože je to přeci jenom poměrně složitý proces.
Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Znamená to, že název Dům kultury Ostrava úplně zanikne?
Lucie Baránková Vilamová (ANO), náměstkyně primátora Ostravy: My už nechceme úplně, aby se to jmenovalo Dům kultury, protože to je přeci jenom název poplatný době a už to není úplně to moderní, co si od toho celého komplexu slibujeme. Takže já nebudu moc prozrazovat, protože jsme někde uprostřed toho procesu a úplně nechci, aby už média teď propíraly možné názvy. Ale ten název bychom měli vědět někdy na podzim tohoto roku, kdybychom ho měli odtajnit a opravdu by to mělo být něco originálního, nového, úplně jiného, než na co jsme byli zvyklí doteď.
Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: U Janáčkovy filharmonie na chviličku zůstaneme, respektive u pana ředitele Jana Žemly, který se nově stává od příštího roku i ředitelem Mezinárodního hudebního festivalu Leoše Janáčka a navazuje na současného ředitele Jaromíra Javůrka, který po čtyřech desítkách let ředitelování, nemýlím-li se, odchází do zaslouženého odpočinku. Doufám, že se mu to bude líbit, že jsme to takhle – nebo že jsem to takhle – vyjádřila, ale je to zkrátka tak.
Lucie Baránková Vilamová (ANO), náměstkyně primátora Ostravy: Ano, pan ředitel Javůrek podle svého vlastního rozhodnutí už by si rád užil i nějakého odpočinku a myslím si, že velmi zasloužená ho po tolika letech, protože je to opravdu úctyhodné a díky němu i tento mezinárodní hudební festival zažil opravdu velmi krásné období. Tak byli jsme postaveni tedy před to rozhodování, jakým způsobem to uchopíme, a nabízelo se celá řada variant. Nabízelo se sloučení festivalu s Janáčkovou filharmonií, nabízelo se výběr úplně nového ředitele zvenku externího nebo ze zahraničí apod. My jsme vyhlásili výběrové řízení, kde se nám přihlásily čtyři zajímavé osobnosti, které jsme podrobili jakýmsi, dalo by se říci testům, ale samozřejmě i osobnímu pohovoru. Měli vytvořit koncepci, jak by si představovali dále fungování tohoto mezinárodního festivalu. A nakonec jsme se rozhodli s komisí, že opravdu tím nejvhodnějším kandidátem bude pan ředitel Žemla, který za to období, kdy vedl Janáčkovou filharmonií, už si opravdu vydobyl na tom hudebním poli, v hudebním světě velké umělecké jméno. A věříme, že právě ten pomyslný synergický efekt mezi těmito dvěma subjekty, dalo by se říct, bude veliký. A i tak to padalo při těch konzultacích a při té komunikaci, že i ta vyjednávací pozice té Janáčkovy filharmonie a i toho festivalu, když bude spojen, bude mnohem větší a mnohem lepší.
Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Paní náměstkyně, pojďme k dalšímu tématu a to je nová čtvrť Žofinka a Vaše role v porotě, protože Vy jste byla v porotě architektonické soutěže. Nakonec, který návrh zvítězil a proč? A bylo to těžké vybírat?
Lucie Baránková Vilamová (ANO), náměstkyně primátora Ostravy: Nová čtvrť Žofinka, kde by mělo být, až se teda dostaví celá ta nová čtvrť, protože ona se bude stavět po etapách, tak by mělo bydlet zhruba kolem 8 - 10 tisíc lidí, což je opravdu velká část nového města, dalo by se říct. Bude vznikat v řádu horizontu 10, 15, 20 let, než se dostaví celá. Ta architektonická soutěž byla velmi zajímavá. Já musím říct, že díky ní jsem se i spoustu věcí naučila nově. Jak třeba přemýšlet o moderním městě, novém městě. Byla tam celá řada různých modelů, jak to třeba funguje v Kodani, jak to funguje ve Vídni, jestli by to mohlo fungovat u nás, tak to bylo tam opravdu velké. Velké diskuze o tom, kde třeba bude už ten moderní trend bydlení za 15 let, protože to opravdu stavíme do budoucna. Není to teď a tady a hned, ale mělo by to vznikat po etapách, jak už jsem řekla. Já moc oceňuju, že investor se rozhodl jít cestou architektonické soutěže, respektive architektonicko-urbanistické soutěže. Vyhrály to dva ateliéry a možná překvapivě teď probíhá vyjednávací řízení s oběma těmi ateliéry. Po vzájemné výměně požadavků se vybere jeden, se kterým investor uzavře smlouvu a bude s ním dále projektovat. Vyhrálo studio Adept a ateliér Hnilička a spol., to znamená jeden český a jeden zahraniční ateliér. Adept je také ten, který by měl navrhovat nový mrakodrap. Uvidíme, který z nich bude vybrán a jak to celé nakonec bude vypadat. Myslím si, že oba návrhy byly velmi kvalitní a teď už jde jen o detaily a jejich doladění.
Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Vy jste říkala, že tam bude zhruba deset tisíc lidí bydlet do budoucna třeba v horizontu deseti let. Je tady v Ostravě poptávka po bydlení?
Lucie Baránková Vilamová (ANO), náměstkyně primátora Ostravy: Určitě je, protože to vidíme z toho, že ve chvíli, kdy se začnou – a někdy ještě ani nejsou dostavěné – ty byty a ty moderní domy prodávat, jsou okamžitě pryč, většinou rychlostí blesku. Vidíme to i přesto, že ty byty jsou v poměrně vysokých cenových relacích na dnešní dobu, protože trh s bydlením je poměrně šroubovaný. I když to srovnáme s Prahou a Brnem, jsme pořád ještě někde jinde – naštěstí. A pokud chceme, aby tady lidé zůstávali, aby neodcházeli právě kvůli nedostatku moderního bydlení, ale chceme si tu udržet vzdělané lidi, lékaře, musíme jim nabídnout kvalitní bydlení. A to by právě v Žofince mělo vzniknout.
Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Pojďme ke spolupráci se světově uznávanou architektkou Eva Jiřiční, která aktuálně vystavuje v Galerii výtvarného umění. Jaká je spolupráce s takovými světovými jmény?
Lucie Baránková Vilamová (ANO), náměstkyně primátora Ostravy: Je třeba říci, že paní Jiřičná je velmi šarmantní dáma, která je velmi vitální i v tom poměrně zralém věku, který má a hlavně je neskutečně skromná dáma. Ono se právě na ní nádherně ukazuje, jak lidé, kteří toho mají za sebou obrovské množství úspěchů, společnosti něco zanechali a opravdu mají za sebou přidanou hodnotu, kterou tady za sebou zanechávají. Když se podívají za sebou, je té práce obrovské množství, tak většinou ti jsou ti nejskromnější a u ní se to nádherně snoubí a je to vidět. Když jsme zahajovali a dělali vernisáž v MAPPA jejich děl, protože ona tady navrhla ostravský mrakodrap na Odstrčilově ulici a podle jejího návrhu se bude stavět, věřím, že už příští rok by se mohlo začít, tak ona, když jsme jí uspořádali výstavu v MAPPA, byla neskutečně dojatá a říkala, že nečekala, že i v Ostravě na ni může přijít tolik lidí, a opravdu dvě hodiny se podepisovala, velmi pokorně, dlouze odpovídala na všechny otázky, vyfotila se se všemi a byla velmi usměvavá, dobře naladěná, milá a ještě navíc velmi skromná.
Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Já jenom dodám, že když jsem s ní natáčela rozhovor, říkala, že Ostravě nesmírně fandí a obdivuje, jaký udělala za poslední dobu velký krok v tom moderním životě tady těch Ostravanů, takže i z její strany určitě ta podpora je. Když už se bavíme o architektuře, zmiňme městskou architektonickou kancelář MAPPA, která je u všech těchto zmíněných projektů a dalších a rozvíjí řadu vizí v Ostravě.
Lucie Baránková Vilamová (ANO), náměstkyně primátora Ostravy: A já si myslím, že potvrzuje pořád a myslím si, že bude potvrzovat i do budoucna, že je neoddělitelnou součástí řízení města tak, aby to město se rozvíjelo správným směrem.
Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Paní náměstkyně, já Vám děkuji za Vaše odpovědi, Vám děkuji za pozornost. Mějte se moc hezky a uvidíme se u dalšího tématu.
Redakčně upraveno / zkráceno.