Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>
Host dne

Host dne

Lukáš Semerák (Ostravak), zastupitel města Ostravy: Ostrava dotuje dopravní podnik zhruba 2 mld. korun

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: V Dopravní m podniku Ostrava musí město stále zvyšovat dotaci. Pomohlo by například zdražení jízdného? Jak si Ostrava poradí se zvyšující se automobilovou dopravou? Mají význam odstavná parkoviště? Je potřeba zvyšovat rychlost tramvají? Témata pro Lukáše Semeráka. Dobrý den, vítejte u nás.

Lukáš Semerák (OSTRAVAK), zastupitel Magistrátu Ostravy: Dobrý den.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Zkusme na začátku vysvětlit, jak to je s tím navyšováním dotace pro Dopravní podnik Ostrava, protože za zhruba deset let ta částka narostla dvojnásobně. Dneska už to je okolo dvou miliard, které potřebuje Dopravní podnik jako dotaci z Ostravy.

Lukáš Semerák (OSTRAVAK), zastupitel Magistrátu Ostravy: Samozřejmě to navyšování té dotace je poměrně přirozené, protože se zvyšují vstupní ceny. Bohužel to navyšování se trošku vymklo kontrole v posledních dvou letech. Když budu upřímný, Dopravní mu podniku docela ublížil covid, protože samozřejmě tam byl poměrně velký úbytek cestujících, zvýšené náklady na desinfekci a podobně. Samozřejmě v posledním roce ho doslova ubíjí zvýšené ceny energií. Takže dneska samozřejmě Dopravní podnik je na určitém rozcestí stejně jako město Ostrava, protože jak jste řekla, ty dvě miliardy korun už jsou dle mého názoru za hranicí toho, co si město může dovolit na straně jedné. Na straně druhé zdraví Dopravní podnik a městská hromadná doprava jsou prostě páteří města a musíme o ni pečovat. Takže opravdu tady dneska jsme v situaci, že už nemůžeme prostým způsobem přihazovat peníze Dopravní mu podniku, ale je třeba přijít ze systémovým strukturálním řešením toho, jak ho financovat.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Máte nějaké řešení? Jedno z možných řešení by bylo zvýšení jízdného, ale to v tuto dobu by asi byla další rána pro lidi.

Lukáš Semerák (OSTRAVAK), zastupitel Magistrátu Ostravy: Podívejte, zvýšení jízdného je určitě téma, které je na stole. V okamžiku, kdy se zdražuje vše, samozřejmě přiměřené zvýšení jízdného je nepochybně věc, která by se měla zvážit. Je třeba říct, že tržby Dopravní ho podniku z těch dvou miliard činí cca třetinu až čtvrtinu kolem pěti set šesti set milionů korun. To znamená, i kdyby Dopravní podnik nakrásně navýšil příjmy z jízdného deset procent, v té celkové sumě to moc nepozná. Těch cest opravdu musí být více. Tady není jenom jeden lék nebo všelék.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Oproti zvýšení jízdného by to mohlo být co?

Lukáš Semerák (OSTRAVAK), zastupitel Magistrátu Ostravy: Zaprvé u toho zvýšení jízdného je jednou věcí zvýšení plošné a druhé je zvýšení cílené. To znamená opravdu my jsme třeba v situaci, že město Ostrava dotuje Dopravní podnik dvěma miliardami, ale v podstatě ten Dopravní podnik užívají lidé všech okolních obcí. To znamená, že to je Havířov, Opava, Karviná, to znamená je pro mě velké množství lidí využívá Dopravní podnik a my to doplácíme. Zde opravdu za mě třeba na stole i to, zdali by občané Ostravy-

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: A okolní města by měla doplácet?

Lukáš Semerák (OSTRAVAK), zastupitel Magistrátu Ostravy: Přesně tak, protože my jsme specifické město v tom, že už Klimkovice jsou okres Nový Jičín, Rychvald je okres Karviná, Ludgeřovice okres Opava. To znamená opravdu my jsme metropole se vším všudy.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Jak by to mohlo vypadat? Kolik asi by ta města měla doplácet?

Lukáš Semerák (OSTRAVAK), zastupitel Magistrátu Ostravy: Oni doplácejí samozřejmě, ale nicméně ty sumy jsou nedostatečné. Takže to je jedna věc. Druhá věc samozřejmě jsou vnitřní úspory v Dopravní m podniku. Třetí věc, která je třeba říct, je ne navýšení jízdného, nýbrž zvýšení počtu cestujících. To je další faktor, který se nepodařilo po covidu vrátit zpátky. To znamená, že my stále nejsme na těch číslech, na který jsme byli před covidem, a to je samozřejmě moment, na kterém by Dopravní podnik měl okamžitě začít pracovat.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Co by pro to měl udělat, aby více lidé opět jezdili MHD?

Lukáš Semerák (OSTRAVAK), zastupitel Magistrátu Ostravy: Musí dělat to, co jsme ho začali učit dělat před těmi pěti, šesti lety. To znamená, nepovolovat z úklidu, opravdu dbát o vozy. Dbát samozřejmě o řidiče, o přesnost té dopravy, dbát o zastávky. To znamená, obecně řečeno, musí to být zajímavé a musí to být konkurenceschopné a ten občasný uživatel musí s MHD udělat dobrou zkušenost.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Tou dobrou zkušeností třeba může být platba kartou?

Lukáš Semerák (OSTRAVAK), zastupitel Magistrátu Ostravy: Samozřejmě, že Dopravní podnik se obrovsky pohnul za posledních pět, šest let a je to právě ten komfort. To znamená placení kartou je určitě jeden z těch bodů. Už se můžeme smát, jak jsme kdysi lovili šestnáct korun po kapsách. Je to placení kartami, jsou to nové tramvaje. Jsou to samozřejmě klimatizované vozy a tak dál. To znamená, ten komfort se výrazně zvedl. Na druhou stranu těch cestujících určitě nepřibylo tak, jak jsme si původně mysleli.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Na druhou stranu jedna z věcí, kterou také řeší Dopravní podnik docela výrazně, je úbytek nebo nedostatek řidičů. Dokonce odcházejí jezdit do jiných krajů. Vy jste mi například prozradil, že je to Olomouc, co se s tím dá dělat?

Lukáš Semerák (OSTRAVAK), zastupitel Magistrátu Ostravy: Dopravní podnik se musí v řádech měsících zamyslet nad mzdovou politikou. Je to jednoduché. Řidičů je omezené množství a Dopravní podnik je na konkurenčním trhu práce. Takže opravdu základem je to, že musí se navýšit mzdy, zejména tedy řidičů. Ne jenom řidičů, protože pakliže nebudou, budeme následovat trend přesně opačný. To znamená, budeme-li mít menší počet řidičů, budeme moci vypravit nižší množství spojů, budeme prodlužovat čekací doby na Dopravní prostředky. To je cesta, která nám naopak ty cestující Dopravní ho prostředku vyžene.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Když bude navyšovat počet řidičů, spotřebuje zase více peněz a bude potřeba další a větší balík.

Lukáš Semerák (OSTRAVAK), zastupitel Magistrátu Ostravy: Určitě, ale to není tak, že bychom to tady vyřešili ve studiu. Těch položek je mnoho. Dopravní podnik má poměrně velký management, má samozřejmě i odpovídajícího náměstka na městě, takže je to opravdu strukturální změně a skoro bych si řekl, že je třeba si pojem Dopravní podnik 2005 zakalkulovat v podstatě ty věci, které jsou dneska bohužel dané, to znamená vstupy energií, propustnost města apod. a začít kalkulovat podle takového modelu "něco chci a něco mám" a podle toho se musím přizpůsobit. Protože opravdu dneska to, aby Dopravní podnik vysál skoro šestinu městského rozpočtu, je věc, která je dlouhodobě neudržitelná.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Pojďme k dopravě v Ostravě v nějakém kontextu k celku, protože řada lidí, a to už tady padlo, jezdí auty. Pomohly by například parkovací zóny nebo odstavná parkoviště a lidé by naskočili na MHD? Pomohlo by to Ostravě?

Lukáš Semerák (OSTRAVAK), zastupitel Magistrátu Ostravy: Samozřejmě dívejte ten koncept P+R funguje po celém světě. Bohužel jaksi v posledních čtyřech letech zamrzla výstavba těch P+R parkovišť, zejména z těch dvou hlavních směrů, protože hlavní směr dojezdu do centra je v podstatě od Frýdku Místku a od Havířova, od Karviné to znamená po Rudné a po Místecké. Z těchto ještě poměrně rychlých směrů, nám opravdu chybí velké P+R někde třeba v lokalitě Dolních Vítkovic, kde by opravdu mohli lidé nechat bezpečně auto a přestoupit na tramvaj nebo dojít pěšky, případně na kole, takže tady má Ostrava ještě co dohánět. Samozřejmě to je věc, kterou se musí město zabývat, protože jedna věc je doprava jako taková ekologie. Jenže samozřejmě když s tím autem přijdete do centra, tak dobře zaparkovat, řešit další problémy. Takže určitě prstenec P+R navázaných na rychlou dopravu, nebo pokud říkám P+R, dovolím si říct P+G, to znamená můžeme zaparkovat, dojít pěšky, případně na kole, to je věc, na které musí Ostrava zapracovat.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Vy jste mi tak trošku nahrál na poslední naše téma cyklopruhy na Frýdlantských mostech. Velké téma posledních měsíců, zejména lidí, kteří by je měli využívat, to znamená cyklisté mají obavy tam vůbec vjet.

Lukáš Semerák (OSTRAVAK), zastupitel Magistrátu Ostravy: Na Frýdlantských mostech je to jednoduché. Já tvrdím, že frýdlantské mosty používá daleko více pěších než cyklistů. To znamená za mě já jsem rád, že si někdo všimnul Frýdlantských mostů, nicméně vyřešil problém jiný, než měl. To znamená dneska paradoxně je daleko problém ty Frýdlantských mosty přejít pěšky. Pokud byste šla s kočárkem nebo nedej bože invalidním vozíkem, nepřejdete vůbec. Takže já si myslím, že cyklopruhy je takové plácnutí lehce vedle. To znamená, na místo řešení chodců se mají řešit cyklisté.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Vy jste říkal, že hlavní problém je přejití chodci toho úseku. Z jakého důvodu?

Lukáš Semerák (OSTRAVAK), zastupitel Magistrátu Ostravy: Protože Vy máte na jedné straně tratě, u Frýdlantských mostů, máte městskou nemocnici, katastrální úřad, já nevím, co všechno. Na druhé straně máte centrum mimo velké parkoviště na Karolíně. Problém spočívá v tom, že zaprvé přes samotné převaděče, co nejsou přechody, ale potom ten chodník, který tam je, na něm je umístěno několik sloupů trakčního vedení. Takže ten průchod, který tam k dispozici, je kolem jednoho metru. To znamená ano, když jste mladý, zdravý člověk, tak to dokážete nějak přejít s tím, že přeběhnete přes tu cestu. Podotýkám, není to v souladu s dopravními předpisy, ale paní, která by měla kočárek, není schopná přejít. Ano, odpovědí může být, že máte jít podchodem na Stodolní. To já nepochybně souhlasím, ale na druhou stranu je třeba říct, že pěší člověk vynakládá energii a vždycky je to nejkratší cestou. Takže já teda pevně věřím, že tady dojde k řekněme nápravě. Nemluvě o nešvaru, který se děje a já to bohužel vidím z okna kanceláří, že po úpravě nebo namalování těch pruhů se poměrně velká část cyklistů přesunula právě na chodníky. Ale co je další problém je to, že cyklisté, zejména ti, co používají kola v centru města, jezdí po chodnících, jezdí v jednosměrkách, v protisměru. Opravdu když jdete po chodníku a on na vás zpoza rohu vybafne cyklista, který jede výrazně rychleji, je to velmi nepříjemné. Takže opravdu určitě já patřím, prosím vás k fanouškům cyklistiky, ale i cyklistika má své pravidla a kolo nepatří na chodník. Já na to upozorňuji od možná půl roku možná delší dobu a budu znovu upozorňovat, protože nejzranitelnějším účastníkem silničního provozu je chodec. Takže toho musíme chránit. Někdo máme kolo a někdo máme auto, ale všichni máme nohy. To znamená, potom městě bychom se měli bezpečně pohybovat jako chodci.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Já Vám děkuji za rozhovor.

Lukáš Semerák (OSTRAVAK), zastupitel Magistrátu Ostravy: Není zač, na shledanou.

Redakčně upraveno / zkráceno.

Mohlo by Vás také zajímat

Pořad: Host dne
Lukáš Semerák (Ostravak), zastupitel města Ostravy: Ostrava dotuje dopravní podnik zhruba 2 mld. korun
24. srpna 2022, 17:14

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: V Dopravní m podniku Ostrava musí město stále zvyšovat dotaci. Pomohlo by například zdražení jízdného? Jak si Ostrava poradí se zvyšující se automobilovou dopravou? Mají význam odstavná parkoviště? Je potřeba zvyšovat rychlost tramvají? Témata pro Lukáše Semeráka. Dobrý den, vítejte u nás.

Lukáš Semerák (OSTRAVAK), zastupitel Magistrátu Ostravy: Dobrý den.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Zkusme na začátku vysvětlit, jak to je s tím navyšováním dotace pro Dopravní podnik Ostrava, protože za zhruba deset let ta částka narostla dvojnásobně. Dneska už to je okolo dvou miliard, které potřebuje Dopravní podnik jako dotaci z Ostravy.

Lukáš Semerák (OSTRAVAK), zastupitel Magistrátu Ostravy: Samozřejmě to navyšování té dotace je poměrně přirozené, protože se zvyšují vstupní ceny. Bohužel to navyšování se trošku vymklo kontrole v posledních dvou letech. Když budu upřímný, Dopravní mu podniku docela ublížil covid, protože samozřejmě tam byl poměrně velký úbytek cestujících, zvýšené náklady na desinfekci a podobně. Samozřejmě v posledním roce ho doslova ubíjí zvýšené ceny energií. Takže dneska samozřejmě Dopravní podnik je na určitém rozcestí stejně jako město Ostrava, protože jak jste řekla, ty dvě miliardy korun už jsou dle mého názoru za hranicí toho, co si město může dovolit na straně jedné. Na straně druhé zdraví Dopravní podnik a městská hromadná doprava jsou prostě páteří města a musíme o ni pečovat. Takže opravdu tady dneska jsme v situaci, že už nemůžeme prostým způsobem přihazovat peníze Dopravní mu podniku, ale je třeba přijít ze systémovým strukturálním řešením toho, jak ho financovat.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Máte nějaké řešení? Jedno z možných řešení by bylo zvýšení jízdného, ale to v tuto dobu by asi byla další rána pro lidi.

Lukáš Semerák (OSTRAVAK), zastupitel Magistrátu Ostravy: Podívejte, zvýšení jízdného je určitě téma, které je na stole. V okamžiku, kdy se zdražuje vše, samozřejmě přiměřené zvýšení jízdného je nepochybně věc, která by se měla zvážit. Je třeba říct, že tržby Dopravní ho podniku z těch dvou miliard činí cca třetinu až čtvrtinu kolem pěti set šesti set milionů korun. To znamená, i kdyby Dopravní podnik nakrásně navýšil příjmy z jízdného deset procent, v té celkové sumě to moc nepozná. Těch cest opravdu musí být více. Tady není jenom jeden lék nebo všelék.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Oproti zvýšení jízdného by to mohlo být co?

Lukáš Semerák (OSTRAVAK), zastupitel Magistrátu Ostravy: Zaprvé u toho zvýšení jízdného je jednou věcí zvýšení plošné a druhé je zvýšení cílené. To znamená opravdu my jsme třeba v situaci, že město Ostrava dotuje Dopravní podnik dvěma miliardami, ale v podstatě ten Dopravní podnik užívají lidé všech okolních obcí. To znamená, že to je Havířov, Opava, Karviná, to znamená je pro mě velké množství lidí využívá Dopravní podnik a my to doplácíme. Zde opravdu za mě třeba na stole i to, zdali by občané Ostravy-

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: A okolní města by měla doplácet?

Lukáš Semerák (OSTRAVAK), zastupitel Magistrátu Ostravy: Přesně tak, protože my jsme specifické město v tom, že už Klimkovice jsou okres Nový Jičín, Rychvald je okres Karviná, Ludgeřovice okres Opava. To znamená opravdu my jsme metropole se vším všudy.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Jak by to mohlo vypadat? Kolik asi by ta města měla doplácet?

Lukáš Semerák (OSTRAVAK), zastupitel Magistrátu Ostravy: Oni doplácejí samozřejmě, ale nicméně ty sumy jsou nedostatečné. Takže to je jedna věc. Druhá věc samozřejmě jsou vnitřní úspory v Dopravní m podniku. Třetí věc, která je třeba říct, je ne navýšení jízdného, nýbrž zvýšení počtu cestujících. To je další faktor, který se nepodařilo po covidu vrátit zpátky. To znamená, že my stále nejsme na těch číslech, na který jsme byli před covidem, a to je samozřejmě moment, na kterém by Dopravní podnik měl okamžitě začít pracovat.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Co by pro to měl udělat, aby více lidé opět jezdili MHD?

Lukáš Semerák (OSTRAVAK), zastupitel Magistrátu Ostravy: Musí dělat to, co jsme ho začali učit dělat před těmi pěti, šesti lety. To znamená, nepovolovat z úklidu, opravdu dbát o vozy. Dbát samozřejmě o řidiče, o přesnost té dopravy, dbát o zastávky. To znamená, obecně řečeno, musí to být zajímavé a musí to být konkurenceschopné a ten občasný uživatel musí s MHD udělat dobrou zkušenost.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Tou dobrou zkušeností třeba může být platba kartou?

Lukáš Semerák (OSTRAVAK), zastupitel Magistrátu Ostravy: Samozřejmě, že Dopravní podnik se obrovsky pohnul za posledních pět, šest let a je to právě ten komfort. To znamená placení kartou je určitě jeden z těch bodů. Už se můžeme smát, jak jsme kdysi lovili šestnáct korun po kapsách. Je to placení kartami, jsou to nové tramvaje. Jsou to samozřejmě klimatizované vozy a tak dál. To znamená, ten komfort se výrazně zvedl. Na druhou stranu těch cestujících určitě nepřibylo tak, jak jsme si původně mysleli.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Na druhou stranu jedna z věcí, kterou také řeší Dopravní podnik docela výrazně, je úbytek nebo nedostatek řidičů. Dokonce odcházejí jezdit do jiných krajů. Vy jste mi například prozradil, že je to Olomouc, co se s tím dá dělat?

Lukáš Semerák (OSTRAVAK), zastupitel Magistrátu Ostravy: Dopravní podnik se musí v řádech měsících zamyslet nad mzdovou politikou. Je to jednoduché. Řidičů je omezené množství a Dopravní podnik je na konkurenčním trhu práce. Takže opravdu základem je to, že musí se navýšit mzdy, zejména tedy řidičů. Ne jenom řidičů, protože pakliže nebudou, budeme následovat trend přesně opačný. To znamená, budeme-li mít menší počet řidičů, budeme moci vypravit nižší množství spojů, budeme prodlužovat čekací doby na Dopravní prostředky. To je cesta, která nám naopak ty cestující Dopravní ho prostředku vyžene.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Když bude navyšovat počet řidičů, spotřebuje zase více peněz a bude potřeba další a větší balík.

Lukáš Semerák (OSTRAVAK), zastupitel Magistrátu Ostravy: Určitě, ale to není tak, že bychom to tady vyřešili ve studiu. Těch položek je mnoho. Dopravní podnik má poměrně velký management, má samozřejmě i odpovídajícího náměstka na městě, takže je to opravdu strukturální změně a skoro bych si řekl, že je třeba si pojem Dopravní podnik 2005 zakalkulovat v podstatě ty věci, které jsou dneska bohužel dané, to znamená vstupy energií, propustnost města apod. a začít kalkulovat podle takového modelu "něco chci a něco mám" a podle toho se musím přizpůsobit. Protože opravdu dneska to, aby Dopravní podnik vysál skoro šestinu městského rozpočtu, je věc, která je dlouhodobě neudržitelná.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Pojďme k dopravě v Ostravě v nějakém kontextu k celku, protože řada lidí, a to už tady padlo, jezdí auty. Pomohly by například parkovací zóny nebo odstavná parkoviště a lidé by naskočili na MHD? Pomohlo by to Ostravě?

Lukáš Semerák (OSTRAVAK), zastupitel Magistrátu Ostravy: Samozřejmě dívejte ten koncept P+R funguje po celém světě. Bohužel jaksi v posledních čtyřech letech zamrzla výstavba těch P+R parkovišť, zejména z těch dvou hlavních směrů, protože hlavní směr dojezdu do centra je v podstatě od Frýdku Místku a od Havířova, od Karviné to znamená po Rudné a po Místecké. Z těchto ještě poměrně rychlých směrů, nám opravdu chybí velké P+R někde třeba v lokalitě Dolních Vítkovic, kde by opravdu mohli lidé nechat bezpečně auto a přestoupit na tramvaj nebo dojít pěšky, případně na kole, takže tady má Ostrava ještě co dohánět. Samozřejmě to je věc, kterou se musí město zabývat, protože jedna věc je doprava jako taková ekologie. Jenže samozřejmě když s tím autem přijdete do centra, tak dobře zaparkovat, řešit další problémy. Takže určitě prstenec P+R navázaných na rychlou dopravu, nebo pokud říkám P+R, dovolím si říct P+G, to znamená můžeme zaparkovat, dojít pěšky, případně na kole, to je věc, na které musí Ostrava zapracovat.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Vy jste mi tak trošku nahrál na poslední naše téma cyklopruhy na Frýdlantských mostech. Velké téma posledních měsíců, zejména lidí, kteří by je měli využívat, to znamená cyklisté mají obavy tam vůbec vjet.

Lukáš Semerák (OSTRAVAK), zastupitel Magistrátu Ostravy: Na Frýdlantských mostech je to jednoduché. Já tvrdím, že frýdlantské mosty používá daleko více pěších než cyklistů. To znamená za mě já jsem rád, že si někdo všimnul Frýdlantských mostů, nicméně vyřešil problém jiný, než měl. To znamená dneska paradoxně je daleko problém ty Frýdlantských mosty přejít pěšky. Pokud byste šla s kočárkem nebo nedej bože invalidním vozíkem, nepřejdete vůbec. Takže já si myslím, že cyklopruhy je takové plácnutí lehce vedle. To znamená, na místo řešení chodců se mají řešit cyklisté.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Vy jste říkal, že hlavní problém je přejití chodci toho úseku. Z jakého důvodu?

Lukáš Semerák (OSTRAVAK), zastupitel Magistrátu Ostravy: Protože Vy máte na jedné straně tratě, u Frýdlantských mostů, máte městskou nemocnici, katastrální úřad, já nevím, co všechno. Na druhé straně máte centrum mimo velké parkoviště na Karolíně. Problém spočívá v tom, že zaprvé přes samotné převaděče, co nejsou přechody, ale potom ten chodník, který tam je, na něm je umístěno několik sloupů trakčního vedení. Takže ten průchod, který tam k dispozici, je kolem jednoho metru. To znamená ano, když jste mladý, zdravý člověk, tak to dokážete nějak přejít s tím, že přeběhnete přes tu cestu. Podotýkám, není to v souladu s dopravními předpisy, ale paní, která by měla kočárek, není schopná přejít. Ano, odpovědí může být, že máte jít podchodem na Stodolní. To já nepochybně souhlasím, ale na druhou stranu je třeba říct, že pěší člověk vynakládá energii a vždycky je to nejkratší cestou. Takže já teda pevně věřím, že tady dojde k řekněme nápravě. Nemluvě o nešvaru, který se děje a já to bohužel vidím z okna kanceláří, že po úpravě nebo namalování těch pruhů se poměrně velká část cyklistů přesunula právě na chodníky. Ale co je další problém je to, že cyklisté, zejména ti, co používají kola v centru města, jezdí po chodnících, jezdí v jednosměrkách, v protisměru. Opravdu když jdete po chodníku a on na vás zpoza rohu vybafne cyklista, který jede výrazně rychleji, je to velmi nepříjemné. Takže opravdu určitě já patřím, prosím vás k fanouškům cyklistiky, ale i cyklistika má své pravidla a kolo nepatří na chodník. Já na to upozorňuji od možná půl roku možná delší dobu a budu znovu upozorňovat, protože nejzranitelnějším účastníkem silničního provozu je chodec. Takže toho musíme chránit. Někdo máme kolo a někdo máme auto, ale všichni máme nohy. To znamená, potom městě bychom se měli bezpečně pohybovat jako chodci.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Já Vám děkuji za rozhovor.

Lukáš Semerák (OSTRAVAK), zastupitel Magistrátu Ostravy: Není zač, na shledanou.

Redakčně upraveno / zkráceno.

Zdroj: https://polar.cz/index.php/porady/host-dne/host-dne-24-08-2022-17-14