Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Dominik Fajkus, opavský pianista, skladatel, učitel a moderátor. Hrát na piano začal ve svých osmnácti letech jako samouk a dnes koncertuje i vyučuje hru na klavír. Natáčí desku a také vydal interaktivní učebnici hry na klavír pro děti. Dnes je také hostem v našem studiu. Dobrý den, Dominiku, vítejte.
Dominik Fajkus, pianista, skladatel, učitel a moderátor: Dobrý den, zdravím Vás.
Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Vy tady nejste poprvé. Nevím, jak dalece Vás mám našim divákům představovat, takovou krátkou vizitku jsme řekli na začátek. Já jsem se Vás také před začátkem natáčení ptala, jak to je s Vaším hudebním sluchem, protože v osmnácti jste začal hrát, za tu dobu jste ušel obrovský kus cesty. Některým lidem, kteří studují hudbu možná od svých šesti let, se to třeba nikdy ani nepodaří takový sen vyplnit. Jak je to u Vás s tím hudebním sluchem? Protože je to asi i o tom?
Dominik Fajkus, pianista, skladatel, učitel a moderátor: Určitě si myslím, že hudební sluch by byl potřeba mít, když chcete dělat tady tuhle práci nebo je potřeba ho mít. Na druhou stranu je to o tom do toho investovat spoustu času a nebát se postavit před ty lidi, před to publikum a ukázat to, co jste se naučili, protože ve většině případů umíte něco, co ti lidé, co na vás chodí, neumí.
Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Říkáte investovat hodně času, kolik to je u Vás?
Dominik Fajkus, pianista, skladatel, učitel a moderátor: Když jsem začínal v osmnácti letech se věnovat tomu pianu, ze začátku to bylo zhruba pět až osm hodin denně. To jsem opravdu potřeboval dohonit těch zbylých patnáct let nebo těch předešlých patnáct let, kterým jsem se tomu nevěnoval. Ale na druhou stranu, nikomu to nechci úplně doporučovat, protože zhruba po jednom roce takového intenzivního hraní se okamžitě objevily problémy s pravou rukou. Bylo to zapříčiněné tím, že jsem nebyl zvyklý, nebo tehdy ty ruce samozřejmě nebyly zvyklé na takový nápor. Měl jsem špatné držení těla a špatné držení rukou, takže jsem potom chodil i na injekce proti bolesti. Ze začátku to vypadalo, že možná to i ukončím, že po dvou letech intenzivního hraní už nebudu moct hrát, ale pak jsem se naučil i přes různé učitele, kteří mi pomáhali, to správné držení té ruky to zvládnout. Pak už jsem necvičil teda pět hodin denně, ale už jsem to třeba zredukoval na hodinu, dvě, a to jsem zjistil, že té ruce vyhovuje.
Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Takhle hodinu, dvě trénujete denně i teď v tuto chvíli? Po kolika letech?
Dominik Fajkus, pianista, skladatel, učitel a moderátor: V tuhle chvíli už si troufám tvrdit, že nepotřebuji tolik trénovat. Na druhou stranu občas skládám hudbu nebo často skládám hudbu, takže u toho hraju. Když učím, u toho předvádím nějakou hru. Takže i kdybych už vyloženě si k tomu pianu jen tak nechtěl sednou na tu hodinu dvě hodiny čistě cvičit, tak se k tomu stejně v rámci té svojí práce dostanu. Takže dalo by se říct, že v tom součtu toho týdne těch minimálně šedesát minut hraní bude každý den.
Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Vy jste také, promiňte mi za to výrazivo, úkazem toho, že se to dá, když člověk chce naučit hrát třeba v tomto případě na piano i sám, ale musíte být hodně pilný. Vy jste se rozhodl, že dětem ukážete tu jinou cestu, jak najít k hudbě a ke hře tu správnou cestu, aby je to bavilo. Natočil jste i seriál Za oponou, ale než se tomu budeme věnovat, také předvádíte dětem na pódiu, školním dětem, jak by je ta hudba mohla bavit.
Dominik Fajkus, pianista, skladatel, učitel a moderátor: Ano, mám svůj program Za oponou, který pořádám s violoncellista Janem Hanouskem. Je to taková stand-up show, jak se vyvíjela hudba nebo dějiny hudby od baroka po soudobou hudbu. Ale snažili jsme se to opravdu dělat tak, aby to bylo s komediálními prvky, aby to bylo takové populární zobání klasické hudby. Takže se tam děti třeba dozví, jak by to vypadalo, kdyby se Johann Sebastian Bach narodil v dnešní době a skládal by hudbu třeba pro filmový průmysl. Nebo jak by to vypadalo, kdyby se sešel Eminem, Billie Elish a Johannes Brahms a natočili by společně taneční hit.
Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: To určitě ty děti musí velmi bavit. Vy jste mi také prozradil, že loni jste se naučil během víkendu jednadvacet skladeb, které pak jste představil publiku na tradiční Bezručově Opavě. Jak se připravujete nebo s čím se chystáte vystoupit na letošním ročníku?
Dominik Fajkus, pianista, skladatel, učitel a moderátor: Pokud budu pozvaný, což ještě nevím, ještě jsme to neřešili s panem Rotreklem. Říkal jsem si, že už dlouho, už od roku 2017 jsem neudělal nějaký klavírní maraton, takže by se mi líbilo třeba po těch pěti letech udělat zase čtyřiadvaceti hodinový klavírní koncert a bez přestávky.
Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Já si podle toho, co říkáte, šlapete každou výzvu, která jde jenom kolem a také si ty výzvy hledáte. Co pro letošek chystáte?
Dominik Fajkus, pianista, skladatel, učitel a moderátor: Pro letošní rok mám takový plán, protože minulý rok, jak jste zmínila, těch jednadvacet skladeb za víkend, bylo to v rámci takového večera herních soundtracků. Teďka ještě s jedním pianistou chystáme znovu takový herní večer se zaměřením na hororové hry. Chceme to udělat jednak v Opavě a jednak u vás tady v Ostravě v Dole Michal v řetízkové šatně. Takže tam chystáme úplně nový program, který bude zhruba na hodinu a půl. Budou to spíš takové děsivé strašidelné melodie, které se tam vyloženě hodí do těch prostorů. Budeme tam mít i hru se světlem a nějaké divadelní prvky. Na to se moc těším. Jinak v tomhle roce ještě mám v plánu udělat soukromý koncert uprostřed lesa, takže to jsem zvědavý, jak to klapne nebo to neklapne. Ale každopádně mám takový sen, už ho mám strašně dlouhou dobu, že budu mít klavír uprostřed lesa a lidé budou sedět na dekách, opírat se o ty stromy někde v mechu a vystoupení začne někdy v podvečer při západu slunce a hudba, ten repertoár se bude měnit dle té situace toho okolí, denního světla atd. Takže když bude den, budou pozitivní melodie, při západu slunce romantické melodie a potom začneme do ponura až do nějakého hororu.
Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Vy jste vydal hudební encyklopedii a také interaktivní učebnici hry na klavír pro děti. Jak se ujaly?
Dominik Fajkus, pianista, skladatel, učitel a moderátor: V tuhle chvíli, co se týče základních škol, kde jsme vystupovali s programem Za oponou, teda převážně ta hudební encyklopedie, ta má úspěch, ale ten piano-book rovněž tak, protože když škola má nějakou svoji třeba knihovničku nebo něco v tom smyslu, ten piano-book tam je k dispozici a ty děti si můžou tu knihu propůjčovat, vypůjčovat a hrát skrze ni. Všichni moji studenti na klavír používají piano-book, a zatím co mám takovou zpětnou vazbu, kdy mi třeba rodiče nebo děti se mnou komunikují skrze facebookovou stránku Za oponou, tam spolu řešíme i ty chalenge, které jsem tam dával, že mají zkusit hrát poslepu, tak mi třeba pošlou video, jak jim to šlo, když zkoušeli hrát poslepu, nebo jak třeba upravili nějakou moji skladbu. Z toho mám asi největší radost, že jsem je opravdu některé donutil k tomu se nad tím zamyslet a dát tam nějaké svoje vlastní prvky, kdy je tam v té knize k tomu i vybízím. Takže s dětmi, ze kterými jsem v kontaktu, které mají ten piano-book, ta zpětná vazba je výborná.
Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Co je má naučit hudební encyklopedie?
Dominik Fajkus, pianista, skladatel, učitel a moderátor: Hudební encyklopedie je něco úplně zase jiného a nového. Je to takový zpěvník, který jsem napsal a s bránským básníkem Radkem Glabazňou. Jsou to zhudebněné předměty dětí na základních školách, takže tam najdeme písničku skoro na téma jakéhokoliv předmětu, ať je to fyzika, přírodopis, matematika, čeština atd. Já třeba mám velmi rád píseň V zemi slovních druhů, kde se děti pomocí sedmi slok dozví, jak fungují spolu slovní druhy, jakou vazbu na sebe mají podstatná jména a přídavná jména atd. Všichni si můžou dobře zanotovat. Součástí té knihy jsou i pěvecké linky a akordy. Takže učitel nebo rodič nebo i to dítě se může samo doprovodit na jakýkoliv hudební nástroj a pokud by nemohlo nebo neumělo, je k dispozici i cédéčko, kde jsme s kapelou natočili všechny tady tyhle písně.
Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Dominiku, já jsem Vás představila také jako učitele hudební výchovy. Spolupracujete s Montessori školami nebo školou?
Dominik Fajkus, pianista, skladatel, učitel a moderátor: Se školami.
Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Jak jste uchopil to Vaše učení, aby bylo jiné a aby zapadalo i do té Montessori školy?
Dominik Fajkus, pianista, skladatel, učitel a moderátor: Přiznám se, že ze začátku jsem do toho tak skočil po hlavě a snažil jsem se dětem poskytnout v rámci toho vyučování nějakou show, kterou udělám normálně na pódium, což se mi i daří. Někdy je to akorát vyčerpávající, když máte třeba pět hodin za sebou, to už někdy mi dochází trochu dech. Ale na druhou stranu je to opravdu o tom showmanství, o tom jim ukazovat názorně, jak to na těch koncertech může vypadat. Mám třeba paruku, takže se převleču na jednu hodinu jako Johann Sebastian Bach a snažím se jim ukázat, jak by mohla vypadat ta hodina v baroku, kdyby je právě učil ten Johann Sebastian Bach, protože my o něm víme, že on rád tu svoji paruku házel po publiku, když ho někdo vyrušoval. Takže jsme si dělali takové barokní scénky, kdy já jsem Johann Sebastian Bach, přehrávám jim barokní skladby, když mě někdo vyrušuje, tak se otočím, hodím po něm paruku a snažím se do těch hodin dávat určité divadelní prvky a snažit se, aby opravdu každá ta hodina byla úplně jiná než hodina předešlá. Aby to byl vždycky pro ně zážitek přijít na tu hodinu.
Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Dominiku, já Vám přeji, ať se Vám to daří co nejdéle, ať máte co nejvíce nápadů a těch příležitostí, jak je prezentovat. Vám děkuji za rozhovor pro dnešek.
Dominik Fajkus, pianista, skladatel, učitel a moderátor: Jé, děkuju, mějte se krásně, na shledanou.
Redakčně upraveno / zkráceno.