Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Rosťa Václavek, certifikovaný instruktor buteyko, instruktor dechových fúzí, otužování, zakladatel projektu Pěti pilířů zdraví je mým dnešním hostem. Rosťo vítej, ahoj.
Rotislav Václavek, instruktor, zakladatel 5 pilířů zdraví: Ahoj, zdravím tě.
Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Rosti, řekla jsem všechno, vyjmenovala jsem všechno, co za tu dobu, co se zdravému životnímu stylu věnuješ, co se všechno už začalo předávat lidem, co by instruktor?
Rotislav Václavek, instruktor, zakladatel 5 pilířů zdraví: Ne úplně vzhledem k tomu, že za tu dobu, jak si řekla, se toho stalo zase o něco více. Takže jsem master instruktor systému Oxygen Advantage pro Českou republiku, což je systém pro sportovce dechových technik a funkčního dýchání, pro sportovce, horolezce, lidi aktivní. Už jsem sám instruoval nějakých přes dvě stě dalších instruktorů Oxygen Advantage včera. V buteyko oblastí už jsem se také stal nejenom instruktorem a master instruktorem zase pro celou Českou a Slovenskou republiku potom budu vytvářet možnosti dalšího instruktorství v této oblasti funkčního dýchání pro astmatiky, alergiky, lidi dušné, veškeré zařízení zdravotních nebo wellness center, domovů důchodců, fyzio a tak dále, kteří se zabývají touto prací.
Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Je to velký rozsah, čemu se teď věnuješ, přesto je to pořád ten zdravý životní styl anebo jak naučit lidi mít se rád. O co největší zájem je mezi lidmi?
Rotislav Václavek, instruktor, zakladatel 5 pilířů zdraví: Základ je v tom, že lidi toho pro sebe jako všeobecně ne moc dělají ve smyslu zevnitř, ale myslí si, že ta energie přiteče z venku. Kupují, vymýšlí jaké kraviny co ještě si nadělit, nějaká a super potravina jim pomůže, jaká aplikace mi změří jak spím, jaký element na cvičení jsem ještě pod tu postel nešoupl, abych tam dal další věc, místo toho, aby se začali zabývat sami sebou. Tím, jak je to tělo, dech, mysl geniální nástroj, nejlepší produkt světa, když je kultivováno. A ono není, a proto samozřejmě blbě dýchá, blbě myslí, tomu člověku se blbě spí, blbě stává a necítí se přes den dobře, energeticky strádá a furt si myslí, že on za to nemůže, že za to může někdo, někde, nějak, nějaká informace nebo nějaká osoba, nějaká situace a proto se samozřejmě z toho nemá jak vyvázat. Přenesení zodpovědnosti je směrem ven místo směrem dovnitř.
Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Ty jsi zmínil mimo jiné měření čehokoliv, ať už spánku, hodnoty si vyhodnocuje někdo třeba. Není to ale způsob, jak najít k sobě cestu, jak se třeba zamyslet. Hele, proč jsem blbě spal? Co jsem včera špatně udělal?
Rotislav Václavek, instruktor, zakladatel 5 pilířů zdraví: Dívej, třeba když jsme u toho spánku. Jednoduché, na spánek potřebuješ dvě věci. První je prázdná hlava, kterou téměř nikdo v západní společnosti nemá při usínání a druhé je funkční dýchání, které ti generuje a umožňuje tzv. sebe obnovu energie na další den. Pokud ty dvě věci nemáš, budeš blbě spát vždycky a potom si představ druhou situaci, že si to nějak vyladíš. Teď budeš mít aplikaci, nějaké takové fajné věcičky, které ti budou říkat. Ty se vzbudíš úplně v pohodě, budeš krásně v pohodě odpočatá a on ti řekne no, spal si na prd, jenom 45 minut hlubokého spánku. Řekneš si no tak to je v lese, zase všechno špatně, jo? Kde je ta normálnost? Vždyť přece já mám možnost buď důvěřovat nějakému senzoru, nějaké přiblblé krabičce, který neví o mně jako o osobě vůbec nic a má tam nějaké dvě, tři senzorické hodnoty, které vyhodnocují na nějakých pár elementech to, co mě činí v rámci sebe obnovy spánku na další den funkčním, anebo mi už dojde, že to funguje trošku jinak v tom těle, že je to komplexní systém, který mám převést v důvěře k sobě, nikoliv v důvěře na nějakou krabičku, která mi říká, jak to mám.
Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Jak začít? Úplně jednoduše řekni, poraď našim divákům, jak začít věřit v sama sebe?
Rotislav Václavek, instruktor, zakladatel 5 pilířů zdraví: My jsme to udělali jednoduše, protože jak jsem říkal, že přesvědčeného nepřesvědčí a pomáhat druhým znamená páchat dobro principu toho, že ještě jsem nebyl schopen postarat se o sebe. Vytvořil jsem živé vysílání, takzvané dýchánky na YouTubu, na Facebooku, kdekoliv, kde nás mohou najít a tam ti lidé si pomáhají sami sebou díky tomu, že hlavně zpomalí. Jsou tam tematicky řazené vysílání, kde jsou různým způsobem ať už dech, mysl, pohyb, spánek, mluva nebo příjem potravy, vysvětleny, osvětleny a v praxi potažmo možností změny uvedeny v chod tak, aby ten člověk pochopil, že nikdo zvenku mu pomoct nemůže. Nemá jak, nikdo zvenku tě nenaučí být zdravým nebo šťastným, nemůže změnit ani kvalitu tvého života. On tě může po pošťouchnout, ale pak už si vlastně jdeš ty sám a to je to, co tam dělám. To znamená základ, aby sis všimla něčeho, že je blbě, musíš zpomalit. To je vlastně to, kdy se funkční dech dostane do nové hodnoty, přestaneš hyperventilovat u toho, když mluvíš, protože máš potřebu kecat jak Palacký, tak já teďka třeba a místo toho začneš vnímat, že dech, který ti dává život je důležitější a že by měl být nízko objemový, nízko rychlostní, aby byl funkční, aby si byla schopna více tolerovat CO2 ve své vlastní krvi, které hraje základní roli v tom, aby ten člověk se nepřetlakovával. Ale to je na delší povídání, které právě v těch YouTube vysílání, v těch dýcháncích, třeba když by chtěl někdo začít, dýchánek číslo 18, jako začít funkčně dýchat je právě ten, který vede k tomu, jak to začít dělat tak, aby tomu člověku došlo, co se tam biochemicky děje špatně v té krvi. To není žádné ezo nebo vúdú nebo nějaký kouzelný prouteček. To je jednoduchá biochemie, která je založena na principu tzv. bor efektu v krevním řečišti, kdy když změním základní elementární chování v sobě na principu dechu, měním všechny ostatní systémy na ten dech napojené. Jednoduchý princip.
Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Častokrát se určitě potkáváš s otázkou tím způsobem jak žiješ, jak dýcháš, jak se utužuje, jak vlastně to, co jsi už objevil ve svém těle a říkáš, že je to tak jednoduché, aby to lidé pochopili, předáváš dál. Častokrát se ti určitě a setkal se s tím i dnes u nás, tady ve studiu, ty vůbec nebýváš nemocný? To je ta otázka.
Rotislav Václavek, instruktor, zakladatel 5 pilířů zdraví: Je to zase o tom, co se ti děje v tom těle v principu té maniodepresivní linky. Když se o sebe nestaráš, tak se ten život pořád děje v principu mánie a na to navazující deprese, protože v je přírodě homeostatická linka nějaká kolem které osciluje v tady těch liniích. Buď je to jako horská dráha i u té nemoci, znamená vychýlení jako nějakých manických stavů je přespřílišné, a ta energie potom vzata na druhé straně je obrovská anebo už to pochopí, že tady ten výkyv je úplná zbytečnost, kterou jenom naše ego pořád má tu tužbu tvořit a začne se k sobě chovat jemně. V těch jemných rámcích se samozřejmě může, když to někde přestřelíš, anebo se budeš někde otužovat dlouho nepochopíš, že už jsi měl dávno vylézt, může se ti objevit něco jako infekt. Který už ale nebude mít linií dvou, tří týdnů nemoci, strašných horeček a teď nevíš, co z toho, ale proběhne tam nějakým jemným záchvěvem něčeho, že v tom těle cítíš, že není ok. Vyspíš se z toho a nějakým způsobem to tělo zase uvedeš zpět. O to jde. To znamená jemnost přináší i jemnosti výkyvech.
Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Dá se tohle všechno přenést na děti nebo naučit je? A odkdy? Protože já tady divákům prozradím, že ty máš osmiměsíční holčičku, co jí učíš ještě v tom necelém roce?
Rotislav Václavek, instruktor, zakladatel 5 pilířů zdraví: Zase je to principiálně jednoduchá věc, když si to člověk připustí. To je, že děti nemáš co učit. Ty se máš učit v sobě samá dávat co nejvíce toho funkčního a to dítě díky tomu, že do sedmi let je dítě telepatická bytost. Je to tele pod který nasává. On nemá dobré nebo špatné, on si od tebe bere všechno. Jsi pro něho bůh a tím pádem všechno co sobě děláš, přenášíš na to dítě tím že ono to od tebe nasává. Proto když se k sobě budeš chovat funkčně, zacházet se sebou v principu i dýchání, i mluvení i pohybů i příjmu potravy v principu normálnosti, obyčejnosti, jednoduchosti a jemnosti a tím i funkčnosti, tím to budeš přenášet na to dítě. Proto není možno říct, že moje dítě od narození dýchá pusou a má tady ty a ty nemoci. Ne má, není to pravda, protože žádný savec na světě nedýchal od narození pusou, protože by nemohl být koje. Proto dýchá nosem, bráničně je zdravě, jediné dítě, které se narodí, dýchá zdravě. Pak už to jenom drbeme ve valné většině.
Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Ty se i tak snažíš přenést ty dechové techniky do škol. Jak se ti daří nebo jakou máš zpětnou vazbu od pedagogů? Začleňují správné dýchání po tvém návodu do školní výuky?
Rotislav Václavek, instruktor, zakladatel 5 pilířů zdraví: Je to super to pozorovat, protože my jsme ten projekt nazvali Škola funkčního dýchání. Dali jsme možnost přes jednu firmu, která vyrábí učební pomůcky, aby to bylo nabídnuto do jedenácti tisíc českých a slovenských škol. Tam, kde ti ředitele nebo ředitelky chápou, že se nejedná o ni navíc, ale že je to jako součást, která přinese i tomu dítěti i té škole i tomu učiteli větší klid, větší soustředění, větší zdraví všem stranám větší pohodu, tam to funguje úplně geniálně. Protože dokonce mám posílají zpátky videa, fotky z nějakých akcí, kde to pořádají, kde tam interaktivně s tím zacházejí, kdy ty děti se tím baví, protože jsme to udělali formou škola hrou. Vyloženě to není, že musíš něco dělat, protože řekneš děcku funkční dýchání, tě jako pošle někam. protože ho to nezajímá, ale když osvětlíš, dáš možnost vlastně hrát si tomu dítěti, aby bylo v té přítomnosti. V tom ten pedagog je zařazen také, proto tam máme aspekt dospělost hrou, kde se baví i ten člověk sám tím, a tím pádem vlastně se děje oběma těm stranám, že přestávají být s těmi stranami konfliktu a začínají spolupracovat, kooperace. Pak se tam stanou věci, že třeba jedné učitelce to nechtěli umožnit, jí nedovolili to zařadit do výuky přespříliš přes ten den, tak ona si dala, že půjdou na sedm ty děcka. Teď si mysleli, že tam nikdo nepůjde, přišlo tam sedm děcek, začalo je to bavit a z ostatních tříd rodiče těch dětí přišli do školy nebo volali do školy, jestli by bylo možno to u nich zařadit a jestli by tam ty děti na těch 7 mohli jít, když to škola neumožnila přes ten den normálně. Takže to jsou ty varianty a samozřejmě ten systém je systém. Takže to není o tom, že všude to dáš a všichni s povděkem vezmou. Ne, ale jako kam spěchat. Nechť se děje a ať to člověk hlavně netlačí, ať se to děje ve volné energií tam, kde si to jsou schopni uvědomit.
Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Krásná tečka na závěr našeho rozhovoru. Díky za něj.
Rotislav Václavek, instruktor, zakladatel 5 pilířů zdraví: Rádo se děje.
Redakčně upraveno / zkráceno.