Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>
Host dne

Host dne

Břetislav Riger (Ostravak), náměstek ostravského primátora: Interní audit DPO má najít finanční rezervy

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Startuje další díl pořadu HOST DNE, dobrý den u televizních obrazovek. Tentokrát jsem si do studia pozvala náměstka ostravského primátora Břetislava Rigera. Dobrý den.

Břetislav Riger (OSTRAVAK), náměstek ostravského primátora: Dobrý den, Vám i Vašim divákům.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Témat máme více, pojďme hned na to. Pane náměstku, Vy jste náměstkem pro investice byl už před pěti lety, kdy bylo hnutí OSTRAVAK ve vedení města. Co se za tu dobu změnilo?

Břetislav Riger (OSTRAVAK), náměstek ostravského primátora: Tak kromě toho, že několik dám si upravilo účesy, tak se toho změnilo dost. Vracím se do pozice, kde v podstatě jsem se vrátil ještě k projektům, které jsme některé zahajovali. Takže jsem ve vodách, které znám. Jestli mohu definovat nějakou výraznou změnu, tak tou změnou je digitalizace města jako takového. To znamená, spousta procesů je v digitalizované podobě, elektronicky se podepisují veškeré materiály, čili tady vnímám tu změnu jako největší. Jo, samozřejmě je to otázka covidu a myslím si, že to město výrazně posunulo. Je to trochu neosobní. Prostě pro mě to byl trochu šok, protože jsem zvyklý na kontakt s lidmi, ale je to velice efektivní změna.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Nabízí se otázka, jestli na svého předchůdce budete navazovat a v čem, anebo jestli chystáte nějaké změny, nebo už jste nějaké změny provedl?

Břetislav Riger (OSTRAVAK), náměstek ostravského primátora: Já si myslím, že tak, jak se navazovalo předtím, tak se navazuje dál. Já nejsem typ člověka, který by byl revolucionář. Já mám radši evoluce a myslím si, že v tomto jednoznačně i koaliční smlouva hovoří tak, že prostě pokračujeme v těch největších projektech. Celkově ten systém je nějakým způsobem nastavený léta. Pakliže se něco drobně změnilo, nemíním něco měnit a míním pokračovat v tom nastaveném trendu.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Bavme se teď o investicích, když bychom se věnovali jen investicím v tuto chvíli nebo v této otázce. Souhlasíte tedy se vším, co Vaši předchůdci naplánovali a necháte tak, nebo chystáte nějaké korekce či třeba rušení některých akcí, protože zkrátka město na to nemá peníze?

Břetislav Riger (OSTRAVAK), náměstek ostravského primátora: Peníze jsou obrovským tématem, ale není to tak, že bychom rušili nějaké konkrétní projekty, to v žádném případě. Já osobně prostě míním a hodlám pokračovat ve všem, co je rozpracováno, co je naprojektováno. Já si myslím, že možná ta otázka i trošku směřuje ke koncertní hale, ale my jsme byli u zrodu koncertní haly. My jsme vypisovali tu architektonickou soutěž tehdy jako vedení a osobně teď můžu mluvit za sebe. Mně se ten projekt velice líbí. Je to opravdu jedna z deseti nejočekávanějších staveb na světě, čili je to pro Ostravu velké sousto. Měl jsem u sebe v kanceláří i architekty, kteří mi říkají "Uvědom si, že na některých koncertních halách padaly vlády", takže mám z toho velký respekt. Je to investice dnes za 4,1 miliardy korun, což pro město není málo. Samozřejmě ta skladba prostředků není jenom z peněz města. Je to stavba, u které za mě platí "ne za každé peníze". Bude velmi záležet na tom, jak proběhne soutěž.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Když jste řekl, že očekáváte výsledky soutěže, jaká bude výsledná cena? Za jaké peníze se vedení města rozhodne, že do toho půjde?

Břetislav Riger (OSTRAVAK), náměstek ostravského primátora: To je otázka, na kterou nemůžu odpovědět. V hlavě to máme. Asi každý tu hranici můžeme mít někde jinde.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Vaše hranice je kde?

Břetislav Riger (OSTRAVAK), náměstek ostravského primátora: To právě nemohu napovídat. Já to beru tak, že soutěž teprve bude. To znamená, že já v tomto nemohu napovídat, ale věřím, že to bude soutěž. Prostě uvidíme, protože se soutěží o cenu. Doufám, že to dopadne dobře.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Kdyby jste nechtěli překročit tu jakousi svou laťku finanční. Jaký je záložní plán? To znamená, nebude se stavět třeba v takovém rozsahu, nebude se stavět vůbec, proběhne jenom rekonstrukce Domu kultury?

Břetislav Riger (OSTRAVAK), náměstek ostravského primátora: Já pořád věřím, že se stavět bude. To je velice zavádějící otázka. Pakliže by se ta cena dostala do nějakých přemrštěných výšin, znamenalo by to stopku pro ten projekt. To je to neštěstí, tam nejde udělat rychle nějakou změnu, to by znamenalo STOP a znamenalo by to absolutní přepracování. Ale doufám, že na to nedojde.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: A teď parkování, protože Ostrava i tak řeší parkování nejenom v centru. A teď dvě hodně velké budovy. Předpokládá se, že budou navštěvovány. Jak si poradí Ostrava s umístěním parkovacích ploch, domů či podzemních parkování?

Břetislav Riger (OSTRAVAK), náměstek ostravského primátora: Téma parkování, statická doprava pro Ostravu je dlouhodobé téma a vždy bude. Pro každé město. Protože auta, řidiči, my se řítíme prostorem jak elektrický proud. Kde není odpor, tam se jede. To znamená, že čím lepší podmínky vytvoříte, zase se naplní a opět město bude plné vozidel. I u parkování to platí naprosto stejně. Myslím si, že už před lety jsme našlápli v projektech na parkovací domy, které dnes se chýlí do nějakých fází. V podstatě jsme předali do užívání parkovací dům u zoo. Budeme končit někdy počátkem příštího roku stavbu parkovacího domu u nemocnice. Ten už třeba má návaznost na místo, kde bude koncertní hala, kde bude Černá kostka. Je to v docházkové vzdálenosti, což znamená, že už vidíme synergie. Bude tam nějakých 250 až 300 parkovacích míst pro veřejnost, v podstatě tato místa se ve večerních hodinách dají využívat pro Dům kultury, pro další místa, hlavně pro ten Dům kultury. Takže si myslím, že tady určitá synergie je. Máme probíhající soutěž na parkovací dům u krajského úřadu. Já to mám z veřejných prostředků, protože nejsem člen komise, ale známe ty ceny a jsou velice příznivé. Věřím, že stavba parkovacího domu by mohla být zahájená počátkem příštího roku.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Vy máte také, pane náměstku, na starosti dopravu, čili dopravní podnik. O dopravním podniku se mluví ve spojitosti, že je pro Ostravu nákladný, byť je tou výkladní skříní. Ale náklady na provoz jsou značně vysoké.

Břetislav Riger (OSTRAVAK), náměstek ostravského primátora: Jsou vysoké. A ono to opět platí obecně pro všechna města. My tady máme určitý trend. To je to, náklady samy o sobě, jakože výše nákladů, je jedna věc a druhá věc je trend. V podstatě nám náklady na dopravní podnik vzrostly za čtyři roky o jednu miliardu korun, ročně o miliardu. To znamená, že my jsme se dostali z kompenzace, což je příspěvek, který město platí dopravnímu podniku za dopravní servis, který poskytuje. Ta kompenzace vyrostla z 1,1 miliardy korun v roce 2018 na 2,1 miliardy ročně.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Čím to je?

Břetislav Riger (OSTRAVAK), náměstek ostravského primátora: To je souběh mnoha objektivních faktorů, kdy nám do toho zasáhla výška mezd. Rostou mzdy. Dopravní podnik je jeden z největších zaměstnavatelů, čili jenom mzdy tvoří 1,5 miliardy korun ročně. Což je to nejpozitivnější, co na tom je, protože to jsou peníze pro zaměstnance, pro občany města. Čili to je v pořádku. Já si myslím, že Dopravní podnik má vyváženou sociální politiku, a to je jeden z nezpochybnitelných nákladů, který bude a musí být. Chceme, ať ti lidé jsou spokojeni, protože se to odráží na kvalitě poskytovaného servisu. Ale samozřejmě máme další náklady. Byly to energie, které vyletěly do vysokých čísel a Dopravní podnik měl obrovské náklady na energie. Trochu se to zmírnilo v letošním roce. Pak související náklady, jako jsou třeba odpisy majetku. Klasická firma, která provádí obchodní činnost a má zisky, odpisy jsou pro ni standardem, kdy si sníží daňový základ. Je to standardní nástroj pro ekonomy v těch podnicích. Tady bohužel Dopravní podnik nevytváří takový zisk, aby se z něho daly odpisy, snížily se a platily by se menší daně. Tady to probíhá tak, že my, aby byl podnik v kladných číslech, tu položku odpisů musíme v rámci těch kompenzací Dopravnímu podniku poskytnout. A opět trend, kdy se odpisy za poslední roky vyšplhaly z nějakých 200 milionů na 330, čili opět je to o 130 milionů víc, ale je to dáno infrastrukturou, protože Dopravní podnik je částečně majitelem dopravní infrastruktury. Rekonstrukce, třeba mostu nebo tramvajové části mostu, jehož původní cena byla řádově v jednotkách milionů, je po opravě v řádech třeba 300-380 milionů korun. To je ten rozdíl mezi účetní cenou někde v roce 1980 a mezi rokem 2023. I toto je věc, kterou se musíme zabývat, ale s tou těžko něco uděláme.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Poslední otázka a krátkou odpověď, prosím. Přesto chystáte audit, co od toho auditu očekáváte?

Břetislav Riger (OSTRAVAK), náměstek ostravského primátora: Hledáme přesně to, kde by se dalo ušetřit, které náklady by byly zbytné, jaké je spektrum nákladů dopravního podniku. To je asi to hlavní. Není to audit, od kterého bychom očekávali něco špatného. Je to vyloženě, abychom měli správná data.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Pane náměstku, já Vám děkuji za rozhovor a Vám děkuji za pozornost.

Redakčně upraveno / zkráceno.

Mohlo by Vás také zajímat

Pořad: Host dne
Břetislav Riger (Ostravak), náměstek ostravského primátora: Interní audit DPO má najít finanční rezervy
31. srpna 2023, 17:30

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Startuje další díl pořadu HOST DNE, dobrý den u televizních obrazovek. Tentokrát jsem si do studia pozvala náměstka ostravského primátora Břetislava Rigera. Dobrý den.

Břetislav Riger (OSTRAVAK), náměstek ostravského primátora: Dobrý den, Vám i Vašim divákům.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Témat máme více, pojďme hned na to. Pane náměstku, Vy jste náměstkem pro investice byl už před pěti lety, kdy bylo hnutí OSTRAVAK ve vedení města. Co se za tu dobu změnilo?

Břetislav Riger (OSTRAVAK), náměstek ostravského primátora: Tak kromě toho, že několik dám si upravilo účesy, tak se toho změnilo dost. Vracím se do pozice, kde v podstatě jsem se vrátil ještě k projektům, které jsme některé zahajovali. Takže jsem ve vodách, které znám. Jestli mohu definovat nějakou výraznou změnu, tak tou změnou je digitalizace města jako takového. To znamená, spousta procesů je v digitalizované podobě, elektronicky se podepisují veškeré materiály, čili tady vnímám tu změnu jako největší. Jo, samozřejmě je to otázka covidu a myslím si, že to město výrazně posunulo. Je to trochu neosobní. Prostě pro mě to byl trochu šok, protože jsem zvyklý na kontakt s lidmi, ale je to velice efektivní změna.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Nabízí se otázka, jestli na svého předchůdce budete navazovat a v čem, anebo jestli chystáte nějaké změny, nebo už jste nějaké změny provedl?

Břetislav Riger (OSTRAVAK), náměstek ostravského primátora: Já si myslím, že tak, jak se navazovalo předtím, tak se navazuje dál. Já nejsem typ člověka, který by byl revolucionář. Já mám radši evoluce a myslím si, že v tomto jednoznačně i koaliční smlouva hovoří tak, že prostě pokračujeme v těch největších projektech. Celkově ten systém je nějakým způsobem nastavený léta. Pakliže se něco drobně změnilo, nemíním něco měnit a míním pokračovat v tom nastaveném trendu.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Bavme se teď o investicích, když bychom se věnovali jen investicím v tuto chvíli nebo v této otázce. Souhlasíte tedy se vším, co Vaši předchůdci naplánovali a necháte tak, nebo chystáte nějaké korekce či třeba rušení některých akcí, protože zkrátka město na to nemá peníze?

Břetislav Riger (OSTRAVAK), náměstek ostravského primátora: Peníze jsou obrovským tématem, ale není to tak, že bychom rušili nějaké konkrétní projekty, to v žádném případě. Já osobně prostě míním a hodlám pokračovat ve všem, co je rozpracováno, co je naprojektováno. Já si myslím, že možná ta otázka i trošku směřuje ke koncertní hale, ale my jsme byli u zrodu koncertní haly. My jsme vypisovali tu architektonickou soutěž tehdy jako vedení a osobně teď můžu mluvit za sebe. Mně se ten projekt velice líbí. Je to opravdu jedna z deseti nejočekávanějších staveb na světě, čili je to pro Ostravu velké sousto. Měl jsem u sebe v kanceláří i architekty, kteří mi říkají "Uvědom si, že na některých koncertních halách padaly vlády", takže mám z toho velký respekt. Je to investice dnes za 4,1 miliardy korun, což pro město není málo. Samozřejmě ta skladba prostředků není jenom z peněz města. Je to stavba, u které za mě platí "ne za každé peníze". Bude velmi záležet na tom, jak proběhne soutěž.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Když jste řekl, že očekáváte výsledky soutěže, jaká bude výsledná cena? Za jaké peníze se vedení města rozhodne, že do toho půjde?

Břetislav Riger (OSTRAVAK), náměstek ostravského primátora: To je otázka, na kterou nemůžu odpovědět. V hlavě to máme. Asi každý tu hranici můžeme mít někde jinde.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Vaše hranice je kde?

Břetislav Riger (OSTRAVAK), náměstek ostravského primátora: To právě nemohu napovídat. Já to beru tak, že soutěž teprve bude. To znamená, že já v tomto nemohu napovídat, ale věřím, že to bude soutěž. Prostě uvidíme, protože se soutěží o cenu. Doufám, že to dopadne dobře.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Kdyby jste nechtěli překročit tu jakousi svou laťku finanční. Jaký je záložní plán? To znamená, nebude se stavět třeba v takovém rozsahu, nebude se stavět vůbec, proběhne jenom rekonstrukce Domu kultury?

Břetislav Riger (OSTRAVAK), náměstek ostravského primátora: Já pořád věřím, že se stavět bude. To je velice zavádějící otázka. Pakliže by se ta cena dostala do nějakých přemrštěných výšin, znamenalo by to stopku pro ten projekt. To je to neštěstí, tam nejde udělat rychle nějakou změnu, to by znamenalo STOP a znamenalo by to absolutní přepracování. Ale doufám, že na to nedojde.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: A teď parkování, protože Ostrava i tak řeší parkování nejenom v centru. A teď dvě hodně velké budovy. Předpokládá se, že budou navštěvovány. Jak si poradí Ostrava s umístěním parkovacích ploch, domů či podzemních parkování?

Břetislav Riger (OSTRAVAK), náměstek ostravského primátora: Téma parkování, statická doprava pro Ostravu je dlouhodobé téma a vždy bude. Pro každé město. Protože auta, řidiči, my se řítíme prostorem jak elektrický proud. Kde není odpor, tam se jede. To znamená, že čím lepší podmínky vytvoříte, zase se naplní a opět město bude plné vozidel. I u parkování to platí naprosto stejně. Myslím si, že už před lety jsme našlápli v projektech na parkovací domy, které dnes se chýlí do nějakých fází. V podstatě jsme předali do užívání parkovací dům u zoo. Budeme končit někdy počátkem příštího roku stavbu parkovacího domu u nemocnice. Ten už třeba má návaznost na místo, kde bude koncertní hala, kde bude Černá kostka. Je to v docházkové vzdálenosti, což znamená, že už vidíme synergie. Bude tam nějakých 250 až 300 parkovacích míst pro veřejnost, v podstatě tato místa se ve večerních hodinách dají využívat pro Dům kultury, pro další místa, hlavně pro ten Dům kultury. Takže si myslím, že tady určitá synergie je. Máme probíhající soutěž na parkovací dům u krajského úřadu. Já to mám z veřejných prostředků, protože nejsem člen komise, ale známe ty ceny a jsou velice příznivé. Věřím, že stavba parkovacího domu by mohla být zahájená počátkem příštího roku.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Vy máte také, pane náměstku, na starosti dopravu, čili dopravní podnik. O dopravním podniku se mluví ve spojitosti, že je pro Ostravu nákladný, byť je tou výkladní skříní. Ale náklady na provoz jsou značně vysoké.

Břetislav Riger (OSTRAVAK), náměstek ostravského primátora: Jsou vysoké. A ono to opět platí obecně pro všechna města. My tady máme určitý trend. To je to, náklady samy o sobě, jakože výše nákladů, je jedna věc a druhá věc je trend. V podstatě nám náklady na dopravní podnik vzrostly za čtyři roky o jednu miliardu korun, ročně o miliardu. To znamená, že my jsme se dostali z kompenzace, což je příspěvek, který město platí dopravnímu podniku za dopravní servis, který poskytuje. Ta kompenzace vyrostla z 1,1 miliardy korun v roce 2018 na 2,1 miliardy ročně.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Čím to je?

Břetislav Riger (OSTRAVAK), náměstek ostravského primátora: To je souběh mnoha objektivních faktorů, kdy nám do toho zasáhla výška mezd. Rostou mzdy. Dopravní podnik je jeden z největších zaměstnavatelů, čili jenom mzdy tvoří 1,5 miliardy korun ročně. Což je to nejpozitivnější, co na tom je, protože to jsou peníze pro zaměstnance, pro občany města. Čili to je v pořádku. Já si myslím, že Dopravní podnik má vyváženou sociální politiku, a to je jeden z nezpochybnitelných nákladů, který bude a musí být. Chceme, ať ti lidé jsou spokojeni, protože se to odráží na kvalitě poskytovaného servisu. Ale samozřejmě máme další náklady. Byly to energie, které vyletěly do vysokých čísel a Dopravní podnik měl obrovské náklady na energie. Trochu se to zmírnilo v letošním roce. Pak související náklady, jako jsou třeba odpisy majetku. Klasická firma, která provádí obchodní činnost a má zisky, odpisy jsou pro ni standardem, kdy si sníží daňový základ. Je to standardní nástroj pro ekonomy v těch podnicích. Tady bohužel Dopravní podnik nevytváří takový zisk, aby se z něho daly odpisy, snížily se a platily by se menší daně. Tady to probíhá tak, že my, aby byl podnik v kladných číslech, tu položku odpisů musíme v rámci těch kompenzací Dopravnímu podniku poskytnout. A opět trend, kdy se odpisy za poslední roky vyšplhaly z nějakých 200 milionů na 330, čili opět je to o 130 milionů víc, ale je to dáno infrastrukturou, protože Dopravní podnik je částečně majitelem dopravní infrastruktury. Rekonstrukce, třeba mostu nebo tramvajové části mostu, jehož původní cena byla řádově v jednotkách milionů, je po opravě v řádech třeba 300-380 milionů korun. To je ten rozdíl mezi účetní cenou někde v roce 1980 a mezi rokem 2023. I toto je věc, kterou se musíme zabývat, ale s tou těžko něco uděláme.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Poslední otázka a krátkou odpověď, prosím. Přesto chystáte audit, co od toho auditu očekáváte?

Břetislav Riger (OSTRAVAK), náměstek ostravského primátora: Hledáme přesně to, kde by se dalo ušetřit, které náklady by byly zbytné, jaké je spektrum nákladů dopravního podniku. To je asi to hlavní. Není to audit, od kterého bychom očekávali něco špatného. Je to vyloženě, abychom měli správná data.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Pane náměstku, já Vám děkuji za rozhovor a Vám děkuji za pozornost.

Redakčně upraveno / zkráceno.

Zdroj: https://polar.cz/index.php/porady/host-dne/host-dne-31-08-2023-17-31