Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>
Jesenický expres

Jesenický expres

  • Půjčovny loděk jsou na Slezské Hartě stále oblíbenější
  • Přívoz Rouza opět vyplul na hladinu Slezské Harty
  • Hasiči ve Vrbně pod Pradědem dostali unikátní šestikolku

Půjčovny loděk jsou na Slezské Hartě stále oblíbenější

Na přehradě Slezská Harta právě začíná sezóna pro půjčovny lodí. Nejsou-li tedy teploty ke koupání, nebo chcete-li si zasportovat na vodní hladině, můžete vyrazit. Čeká na vás sortiment plavidel, který uspokojí zájemce každého věku.

Dvojice, trojice, čtveřice, dokonce i skupinky zájemců si mohou dosyta zapádlovat po celé hladině přehrady. Vyjet mohou dokonce z obou břehů. Na každém je vybavená půjčovna. Podívejme se nejprve do Leskovce nad Moravicí.

Ladislav Šárka, majitel půjčovny a záchranář: „Půjčujeme loďky, půjčujeme veslice, půjčujeme kajaky tu máme, můžeme půjčit pro větší kolektivy, to jsou šestimístné kanoe, které máme na trénování pro ty, co mají zájem jezdit na dračích lodích, že tam můžou po těch pěti, šesti, na tom můžou ty tréninky skupinové natrénovat.“

Petr Drápala, provozovatel půjčovny: „Půjčujeme elektrolodě, půjčujeme šlapadla, pramice prakticky už se nepůjčují, na to je tu jiné zařízení, je to v Roudně, je to rybářský dům, který toto poskytne pro rybáře. Co se týče našich lodí, jsou šlapadla, které jsou určeny na šlapání, potom máme elektrolodě.“

Ovládání elektroloďky není nic složitého, pouze točíte kormidlem a přidáváte otáčky dopředu nebo dozadu.

Petr Drápala, provozovatel půjčovny: „Bezpečně zvládne každý člověk, který trošičku umí jezdit na vodě, nebo umí jezdit na kole, umí jezdit autem, takže není žádný problém, je to rychlé, je to prostě udělané pro půjčovny, takže žádné závody, nic.“

Anketa, turisté na přehradě: „Elektro člun, v pohodě, super, děti to zvládly, takže v pohodě.“

„Jo, může to řídit každý, ale mohlo by to být rychlejší.“

Půjčit elektroloď, šlapadlo nebo i paddle board si tady může každý zájemce, starší 15. let, děti pouze v doprovodu dospělého a se záchrannou vestou. Sortiment zájemců je opravdu široký.

Petr Drápala, provozovatel půjčovny: „Je to škála lidí, jezdí samozřejmě milenci ale nejstálejší klientela jsou většinou staří rodiče, babičky, dědečci, vnoučata, protože mladí lidi většinou nemají čas. Jsou tu ženské, které to mají jako fitness v přírodě a používají vlastně ty šlapadla hlavně, opalují se, plavou a tak dále. Jezdily tu školní výlety, domlouvali jsme letní tábory, které jsou tady po okolí, tak vždycky přijedou a mají zablokované třeba 8 šlapadel.

Právě se nacházíme na protější straně Slezské Harty, u půjčovny loděk v Nové Pláni.

Anketa, návštěvníci přehrady: „Tady jsme vybaveni na takové dálkové plavby, máme tu rychlejší ty čluny, které dovolí prakticky za dvě hodiny, dvě a půl, projet celou přehradu.“

„Bylo to příjemné, jako začátek léta.“

„Velmi příjemný výklad, něco jsme se dozvěděli, další tipy na výlet.“

„My si půjčujeme loďku. My si chceme odpočinout pěkně.“

„Tady ten motorový člun malý a líbilo se nám to moc, ale šlapadlo je taky fajn.

„Krásné to bylo, měli jsme motorovou elektrickou loď, měli jsme to dvě hodiny a bylo to nádherné.“

Do června jsou půjčovny v provozu o víkendech, o prázdninách pak denně. Provozovatelé však doporučují telefonickou rezervaci plavidla.

Petr Drápala ml., půjčovna Leskovec nad Moravicí: „Takže dneska, dneska je všechno vypůjčované, lidé chodí od rána protože počasí je fajn. Je teplo, sice hrozí bouřky ale vypadá to, že žádné nebudou."

Petr Drápala„ provozovatel půjčovny: "Lidi se tu cítí velmi dobře, protože jim to připomíná takovou Kanadu, není to tak komerční jako některé ta přehrady, které ti lidi navštívili, vždycky říkají, že si to máme udržovat v tomto stavu."

U žádné z půjčoven nechybí občerstvení a sociální zázemí. Ubytovat se zájemci prozatím mohou v jediném kempu v Leskovci nad Moravicí. Slezská Harta je v režimu 2. stupně hygienického pásma jako zásobárna pitné vody pro Kružberk. Nejsou tu proto dovolena žádná soukromá tábořiště.

---

Přívoz Rouza opět vyplul na hladinu Slezské Harty

Razová a Roudno jsou sousední obce, vzdálené od sebe pouhé 3 kilometry. Sousedé se navštěvovali, děti z Roudna jezdily do Razovské školy. Povodeň v roce 1997 však nečekaně rychle zaplnila sotva dokončenou přehradu Slezská Harta a obce tím od sebe oddělila voda.

Teprve před pěti lety obě obce spojily své síly a na hladinu přehrady tak vyplul přívoz Rouza. Ten opět nahradil zaplavenou silnici.

Ivan Fehervári (nez.), starosta Razové: „Dneska zahajujeme letošní sezónu, již pátou sezónu, a v průměru každý rok přepravíme více jak 3 a půl tisíce turistů, přívoz jezdí jako v minulých letech, o půl v každé hodině z Razové, v celou z Roudna, červen a září jezdíme víkendy a o prázdninách potom jezdíme každý den.“

Plavba přívozem z Razovské do Roudenské zátoky je příjemným zážitkem pro místní i pro turisty.

Ivan Fehervári (nez.), starosta Razové: „Nejčastěji cyklisti a rodiny s dětmi, kteří se chcou podívat po Hartě, je to široká škála, i místní občané se přepravují do Roudna. Jedeme zhruba 5 km v hodině a celá jízda trvá necelých 20 minut, takže za půl hodiny ten převozník se stačí připravit, vysadit pasažéry, nalodit a vrátit se zpátky. Jsme pravidelná doprava, takže každý na konečné musí vystoupit a pokud je volno, tak zpátky naloděn a přepraven zpátky.“

Anketa, cestující přívozem: „Zpátky do Roudna, my tam bydlíme v Penzionu U vody, takže jsme byli na výletě, jsme dopoledne sem přijeli a teďka se vracíme s malou.“

„Jedeme zpátky do Roudna. Tam jsme na víkendovce.“

V Razové můžete navštívit třeba přírodní památku Razovské tufity anebo v Roudně si vyšlápnout na rozhlednu Velký Roudný. V Razovské zátoce tak opět ožívá turistický ruch, budují se zde i další mola a zázemí.

Ivan Fehervári (nez.), starosta Razové: „Určitě jste zaznamenali nějaký posun, provedli jsme nějaké drobné úpravy, elektrifikaci, je tady nové molo, které tady provozuje místní jacht klub, má tady přibýt ještě molo Mikroregionu Slezská Harta, kde bude přistávat velká loď Slezská Harta, takže ten rozvoj je znatelný a doufám, že bude přínosem pro všechny turisty.“

Samozřejmostí u obou stanic přívozu Rouza jsou stánky s občerstvením i sociální zázemí. Kapacita přívozu je 10 osob a příroda kolem Razové a Roudna opravdovým zážitkem pro cyklovýlet nebo vyjížďku třeba i s kočárkem.

---

Hasiči ve Vrbně pod Pradědem dostali unikátní šestikolku

Hasiči ve Vrbně pod Pradědem na Bruntálsku jsou podle své akceschopnosti a plošného pokrytí řazeni do nejvyšší kategorie JPO 2 mezi dobrovolnými sbory. Jsou nově teprve druzí v celé České republice, kteří mají k dispozici speciální terénní šestikolku. Budou ji využívat při zásazích v těžko přístupném horském terénu.

Šestikolka má tří nápravy a poháněno je všech šest kol. Má proto mimořádně dobrou průjezdnost v terénu. Hasiči si ji navíc nechali speciálně upravit, aby vyhovovala všem jejich požadavkům.

Ondřej Chalupa, velitel vrbenských hasičů: „Je to kanadský výrobce, 6 x 6 s motorem Rotax, tisícovka. Je upravená pro hasičské účely. To znamená, že jsme si na ten stroj nechali udělat nosítka na přepravu zraněných osob s adaptérem, který se dá vyndat. Dále bychom to chtěli využívat na ostatní zásahy typu požár lesů, kde bychom využili dopravu materiálu, hadic, popřípadě hasební látky, vody nebo lidí a můžeme za tu šestikolku dát i vozík, to znamená nějaké větší množství materiálu dopravit do nepřístupných prostor.

Hasičům dosud terénní vozidlo citelně chybělo. V poslední době se to výrazně projevilo třeba při zásahu po pádu malého letadla na Vrbensku nebo při záchraně horolezce, který se těžce zranil v nepřístupných skalách.

Jiří Patrovský, ředitel Hasičského záchranného sboru okresu Bruntál: „Pro ty vrbenské hasiče je to úžasná věc, protože ti hoši si to zaslouží. Je to v podstatě jediná výjezdová jednotka, nejlepší v okrese Bruntál, dává nám dvě družstva, ochraňuje velké okolí, takže si to zaslouží, protože těch zásahů v terénu přibývá a je to jenom dobře, že to podpořilo několik subjektů ten nákup a to využití bude obrovské.“

Speciální šestikolka je poměrně nákladný stroj. Na jejím pořízení pro vrbenské hasiče se kromě samotného města finančně podílel také Moravskoslezský kraj.

Iveta Pešatová /nez.), místostarostka Vrbna pod Pradědem: „ Město dalo ze svého rozpočtu 400 tisíc korun a Moravskoslezský kraj nám dal 200 tisíc. Celkové náklady na pořízení této zásahové čtyřkolky činily 600 tisíc korun.“

Petr Kopínec (ANO), starosta Vrbna pod Pradědem: „My jsme velice rádi, že máme takovýhle stroj tady ve Vrbně. Samozřejmě u nás v Jeseníkách je natolik členitý terén, kdy to hasiči využijí a jsme opravdu rádi, že jim to bude sloužit k práci. Chtěl bych tímto ještě jednou poděkovat panu hejtmanovi za individuální dotaci. Popřál bych hasičům opravdu vše nejlepší k práci a hlavně ať tento stroj je jim k užitku.“

Spolupráce hasičů a města je ve Vrbně pod Pradědem na velmi dobré úrovni. „Pomohou nám pokaždé, když to potřebujeme a můžeme se na ně ve všem spolehnout,“ řekl ve svém vystoupení při oficiálním předávání šestikolky vrbenský starosta Petr Kopínec.

---

Mohlo by Vás také zajímat

Pořad: Jesenický expres
19. června 2020, 17:14

Půjčovny loděk jsou na Slezské Hartě stále oblíbenější

Na přehradě Slezská Harta právě začíná sezóna pro půjčovny lodí. Nejsou-li tedy teploty ke koupání, nebo chcete-li si zasportovat na vodní hladině, můžete vyrazit. Čeká na vás sortiment plavidel, který uspokojí zájemce každého věku.

Dvojice, trojice, čtveřice, dokonce i skupinky zájemců si mohou dosyta zapádlovat po celé hladině přehrady. Vyjet mohou dokonce z obou břehů. Na každém je vybavená půjčovna. Podívejme se nejprve do Leskovce nad Moravicí.

Ladislav Šárka, majitel půjčovny a záchranář: „Půjčujeme loďky, půjčujeme veslice, půjčujeme kajaky tu máme, můžeme půjčit pro větší kolektivy, to jsou šestimístné kanoe, které máme na trénování pro ty, co mají zájem jezdit na dračích lodích, že tam můžou po těch pěti, šesti, na tom můžou ty tréninky skupinové natrénovat.“

Petr Drápala, provozovatel půjčovny: „Půjčujeme elektrolodě, půjčujeme šlapadla, pramice prakticky už se nepůjčují, na to je tu jiné zařízení, je to v Roudně, je to rybářský dům, který toto poskytne pro rybáře. Co se týče našich lodí, jsou šlapadla, které jsou určeny na šlapání, potom máme elektrolodě.“

Ovládání elektroloďky není nic složitého, pouze točíte kormidlem a přidáváte otáčky dopředu nebo dozadu.

Petr Drápala, provozovatel půjčovny: „Bezpečně zvládne každý člověk, který trošičku umí jezdit na vodě, nebo umí jezdit na kole, umí jezdit autem, takže není žádný problém, je to rychlé, je to prostě udělané pro půjčovny, takže žádné závody, nic.“

Anketa, turisté na přehradě: „Elektro člun, v pohodě, super, děti to zvládly, takže v pohodě.“

„Jo, může to řídit každý, ale mohlo by to být rychlejší.“

Půjčit elektroloď, šlapadlo nebo i paddle board si tady může každý zájemce, starší 15. let, děti pouze v doprovodu dospělého a se záchrannou vestou. Sortiment zájemců je opravdu široký.

Petr Drápala, provozovatel půjčovny: „Je to škála lidí, jezdí samozřejmě milenci ale nejstálejší klientela jsou většinou staří rodiče, babičky, dědečci, vnoučata, protože mladí lidi většinou nemají čas. Jsou tu ženské, které to mají jako fitness v přírodě a používají vlastně ty šlapadla hlavně, opalují se, plavou a tak dále. Jezdily tu školní výlety, domlouvali jsme letní tábory, které jsou tady po okolí, tak vždycky přijedou a mají zablokované třeba 8 šlapadel.

Právě se nacházíme na protější straně Slezské Harty, u půjčovny loděk v Nové Pláni.

Anketa, návštěvníci přehrady: „Tady jsme vybaveni na takové dálkové plavby, máme tu rychlejší ty čluny, které dovolí prakticky za dvě hodiny, dvě a půl, projet celou přehradu.“

„Bylo to příjemné, jako začátek léta.“

„Velmi příjemný výklad, něco jsme se dozvěděli, další tipy na výlet.“

„My si půjčujeme loďku. My si chceme odpočinout pěkně.“

„Tady ten motorový člun malý a líbilo se nám to moc, ale šlapadlo je taky fajn.

„Krásné to bylo, měli jsme motorovou elektrickou loď, měli jsme to dvě hodiny a bylo to nádherné.“

Do června jsou půjčovny v provozu o víkendech, o prázdninách pak denně. Provozovatelé však doporučují telefonickou rezervaci plavidla.

Petr Drápala ml., půjčovna Leskovec nad Moravicí: „Takže dneska, dneska je všechno vypůjčované, lidé chodí od rána protože počasí je fajn. Je teplo, sice hrozí bouřky ale vypadá to, že žádné nebudou."

Petr Drápala„ provozovatel půjčovny: "Lidi se tu cítí velmi dobře, protože jim to připomíná takovou Kanadu, není to tak komerční jako některé ta přehrady, které ti lidi navštívili, vždycky říkají, že si to máme udržovat v tomto stavu."

U žádné z půjčoven nechybí občerstvení a sociální zázemí. Ubytovat se zájemci prozatím mohou v jediném kempu v Leskovci nad Moravicí. Slezská Harta je v režimu 2. stupně hygienického pásma jako zásobárna pitné vody pro Kružberk. Nejsou tu proto dovolena žádná soukromá tábořiště.

---

Přívoz Rouza opět vyplul na hladinu Slezské Harty

Razová a Roudno jsou sousední obce, vzdálené od sebe pouhé 3 kilometry. Sousedé se navštěvovali, děti z Roudna jezdily do Razovské školy. Povodeň v roce 1997 však nečekaně rychle zaplnila sotva dokončenou přehradu Slezská Harta a obce tím od sebe oddělila voda.

Teprve před pěti lety obě obce spojily své síly a na hladinu přehrady tak vyplul přívoz Rouza. Ten opět nahradil zaplavenou silnici.

Ivan Fehervári (nez.), starosta Razové: „Dneska zahajujeme letošní sezónu, již pátou sezónu, a v průměru každý rok přepravíme více jak 3 a půl tisíce turistů, přívoz jezdí jako v minulých letech, o půl v každé hodině z Razové, v celou z Roudna, červen a září jezdíme víkendy a o prázdninách potom jezdíme každý den.“

Plavba přívozem z Razovské do Roudenské zátoky je příjemným zážitkem pro místní i pro turisty.

Ivan Fehervári (nez.), starosta Razové: „Nejčastěji cyklisti a rodiny s dětmi, kteří se chcou podívat po Hartě, je to široká škála, i místní občané se přepravují do Roudna. Jedeme zhruba 5 km v hodině a celá jízda trvá necelých 20 minut, takže za půl hodiny ten převozník se stačí připravit, vysadit pasažéry, nalodit a vrátit se zpátky. Jsme pravidelná doprava, takže každý na konečné musí vystoupit a pokud je volno, tak zpátky naloděn a přepraven zpátky.“

Anketa, cestující přívozem: „Zpátky do Roudna, my tam bydlíme v Penzionu U vody, takže jsme byli na výletě, jsme dopoledne sem přijeli a teďka se vracíme s malou.“

„Jedeme zpátky do Roudna. Tam jsme na víkendovce.“

V Razové můžete navštívit třeba přírodní památku Razovské tufity anebo v Roudně si vyšlápnout na rozhlednu Velký Roudný. V Razovské zátoce tak opět ožívá turistický ruch, budují se zde i další mola a zázemí.

Ivan Fehervári (nez.), starosta Razové: „Určitě jste zaznamenali nějaký posun, provedli jsme nějaké drobné úpravy, elektrifikaci, je tady nové molo, které tady provozuje místní jacht klub, má tady přibýt ještě molo Mikroregionu Slezská Harta, kde bude přistávat velká loď Slezská Harta, takže ten rozvoj je znatelný a doufám, že bude přínosem pro všechny turisty.“

Samozřejmostí u obou stanic přívozu Rouza jsou stánky s občerstvením i sociální zázemí. Kapacita přívozu je 10 osob a příroda kolem Razové a Roudna opravdovým zážitkem pro cyklovýlet nebo vyjížďku třeba i s kočárkem.

---

Hasiči ve Vrbně pod Pradědem dostali unikátní šestikolku

Hasiči ve Vrbně pod Pradědem na Bruntálsku jsou podle své akceschopnosti a plošného pokrytí řazeni do nejvyšší kategorie JPO 2 mezi dobrovolnými sbory. Jsou nově teprve druzí v celé České republice, kteří mají k dispozici speciální terénní šestikolku. Budou ji využívat při zásazích v těžko přístupném horském terénu.

Šestikolka má tří nápravy a poháněno je všech šest kol. Má proto mimořádně dobrou průjezdnost v terénu. Hasiči si ji navíc nechali speciálně upravit, aby vyhovovala všem jejich požadavkům.

Ondřej Chalupa, velitel vrbenských hasičů: „Je to kanadský výrobce, 6 x 6 s motorem Rotax, tisícovka. Je upravená pro hasičské účely. To znamená, že jsme si na ten stroj nechali udělat nosítka na přepravu zraněných osob s adaptérem, který se dá vyndat. Dále bychom to chtěli využívat na ostatní zásahy typu požár lesů, kde bychom využili dopravu materiálu, hadic, popřípadě hasební látky, vody nebo lidí a můžeme za tu šestikolku dát i vozík, to znamená nějaké větší množství materiálu dopravit do nepřístupných prostor.

Hasičům dosud terénní vozidlo citelně chybělo. V poslední době se to výrazně projevilo třeba při zásahu po pádu malého letadla na Vrbensku nebo při záchraně horolezce, který se těžce zranil v nepřístupných skalách.

Jiří Patrovský, ředitel Hasičského záchranného sboru okresu Bruntál: „Pro ty vrbenské hasiče je to úžasná věc, protože ti hoši si to zaslouží. Je to v podstatě jediná výjezdová jednotka, nejlepší v okrese Bruntál, dává nám dvě družstva, ochraňuje velké okolí, takže si to zaslouží, protože těch zásahů v terénu přibývá a je to jenom dobře, že to podpořilo několik subjektů ten nákup a to využití bude obrovské.“

Speciální šestikolka je poměrně nákladný stroj. Na jejím pořízení pro vrbenské hasiče se kromě samotného města finančně podílel také Moravskoslezský kraj.

Iveta Pešatová /nez.), místostarostka Vrbna pod Pradědem: „ Město dalo ze svého rozpočtu 400 tisíc korun a Moravskoslezský kraj nám dal 200 tisíc. Celkové náklady na pořízení této zásahové čtyřkolky činily 600 tisíc korun.“

Petr Kopínec (ANO), starosta Vrbna pod Pradědem: „My jsme velice rádi, že máme takovýhle stroj tady ve Vrbně. Samozřejmě u nás v Jeseníkách je natolik členitý terén, kdy to hasiči využijí a jsme opravdu rádi, že jim to bude sloužit k práci. Chtěl bych tímto ještě jednou poděkovat panu hejtmanovi za individuální dotaci. Popřál bych hasičům opravdu vše nejlepší k práci a hlavně ať tento stroj je jim k užitku.“

Spolupráce hasičů a města je ve Vrbně pod Pradědem na velmi dobré úrovni. „Pomohou nám pokaždé, když to potřebujeme a můžeme se na ně ve všem spolehnout,“ řekl ve svém vystoupení při oficiálním předávání šestikolky vrbenský starosta Petr Kopínec.

---

Zdroj: https://polar.cz/index.php/porady/jesenicky-expres/jesenicky-expres-19-06-2020-17-14