Jesenický expres
- Zajímavosti z Jesenicka od reportéra a kameramana Karla Soukopa
- Letošní první parní vlak na Osoblažce
- 12. Bike maraton kolem Slezské Harty
- Nejtěžší etapa Závodu míru vyjela z Bruntálu
- Záchranářská soutěž Slezská Harta 2023
Osoblažská úzkokolejka je v České republice jedinou touto tratí s denním provozem. Patří do Technotrasy MS kraje a svou délkou přes 20 kilometrů a sto dvěma oblouky je stálým lákadlem mnoha turistů. Parní vlak na ní právě zahájil letní sezónu.
Parní mašinka je po generální rekonstrukci na svou, již 19. sezónu plně připravena.
Alexandr Šmiro, strojvedoucí: „Za tu cestu tam a zpět mašinka spápne cca tunu uhlí. Vody, nějakých 6 kubíků.“
David Chovančík, Slezské zemské dráhy: „Naše souprava se skládá z vyhlídkových vozů, z pivního vagónu s občerstvením, z cyklovagónu pro kočárky a kola a samozřejmě máme i uzavřený vagón, kdyby nebylo úplně nejideálnější počasí, máme pestrou soupravu vozů, jeden z nich je dokonce určen pro imobilní cestující.“
Kromě výletu krásnou přírodou Osoblažska na trati s rozchodem pouhých 760 milimetrů mohli cestující obdivovat také krásně opravená historická nádraží v Třemešné, Liptani, Slezských Rudolticích, Kobernu, Bohušově a Osoblaze.
Anna Vaverová, ředitelka, Rozvoj Krnovka, o.p.s.: „Jsem tady, protože jedu poprvé úzkokolejkou a moc se na to těším, hlavně, že poznám i území z pohledu vlaku, věřím, že to bude zážitek. Mám sebou tady neteř se synovcem a syna a babičku s dědou, takže projedem se.“
Anketa, cestující: "Jsem tady podruhé a jsem ráda, že jsem v telce.“
„Jelo se nám výborně, jsme tady kolektiv z firmy Vítkovice Steel, tak jsme se domluvili a jedeme na dva dny tady do Osoblahy.“
V červnu jede parní vlak o sobotách, o prázdninách každý víkend a svátky a v září čeká Osoblažku velká oslava 125 let úzkokolejky.
---
Kanec, lončák a sele. To byly stylově nazvané kategorie Bike maratonu kolem Slezské Harty. Do Nové Pláně na břehu přehrady se sjeli závodníci ze Slovenska, Polska a celé České republiky. Nejdelší trať pro kance měřila 75 km, pro lončáky to bylo 40 km.
Organizátoři si pochvalovali přízeň počasí i stoupající počet účastníků závodu.
Josef Havlík, předseda Mikroregionu Slezská Harta: „Už druhý ročník startujeme v Nové Pláni, máme minimálně 250 účastníků, protože registrace ještě není ukončena. Na trati samozřejmě u těch delších okruhů máme 7 občerstvovacích stanic."
Martin Henč (ANO), starosta Bruntálu: „Jsem překvapený z toho, že je takový obrovský zájem, protože proti loňsku je to dvojnásobek účastníků závodu.“
Závodníci si mohli vybrat délku tratě podle svého uvážení. Atraktivní byl také kratší dětský závod v terénu u Nové Pláně.
Marika Hruštincová, Povážská Bystrica (SK): „Přijeli jsme z Povážské Bystrice a přihlásili jsme se na trať lončák."
Anketa, závodníci: „Samozřejmě kance, my jsme všichni kanci, takže jedeme tu nejdelší samozřejmě.“
Během závodu krátce i zapršelo, takže trať dala cyklistům pořádně zabrat.
Anketa, závodníci, kamera NorthMoravians: „Nejtěžší bylo to pole, jak jsem jela.“
„Asi ten konec, jak je to bláto, ty dva brody."
"Jak říkají všichni, tan konec byl horší, tam jak bylo to bláto, tam ty přejezy, ta louka, tam už to nepřehazovalo nic."
„Asi tady poslední stoupání po brodu, kdy mě tady soupeřka už cukla."
„Rychlý, trošku blátivý, ale hlavně byl po asfaltu, takže to lítalo.“
Ceny vítězům přijel předat i nový hejtman MS kraje
Jan Krkoška (ANO), hejtman MS kraje: „Když jsem se podíval okolo sebe, tak co je důležité, že se dneska cyklistice věnuje celá řada mladých lidí, to jsou malé děti, ale až po ty tatínky, což mě těší nejvíc.“
---
21 zemí celého světa vyslalo své nejlepší cyklisty do 11. ročníku novodobého Závodu míru. Nejtěžší, tzv královská etapa překonávala převýšení z Bruntálu až k přehradě Dlouhé Stráně v Jeseníkách a cíli na Červenohorském sedle.
Stoupání na přehradu v nadmořské výšce 1350 m dokonale prověřilo síly všech závodníků.
Leopold König, ředitel závodu: „Dneska je královská etapa přes Dlouhé Stráně, cíl je na Červenohorském sedle, k tomu asi není co dodat, skoro 3 tisíce metrů nastoupáno, takže by to měla být právě ta dnešní etapa, kdy se rozhodne.“
Radek Zatloukal (nez.), místostarosta Bruntálu: „Chtěl bych přivítat všechny týmy, pozdravit organizátory.“
Nejtěžší etapa startovala na náměstí Míru v Bruntále ve výšce 550 m.n.m. a překonávala převýšení k přečerpávací nádrži Dlouhé Stráně ve výšce 1350 m.n.m. do cíle na Červenohorském sedle. Na start se postavilo 132 závodníků.
Martin Henč (ANO), starosta Bruntálu: „Dnešní sportovní den nejen na náměstí v Bruntále, ale i cyklo bike maraton na Slezské Hartě, který se startoval, tak je to úžasný zážitek a samozřejmě obrovská propagace města Bruntálu.“
Vítězství v královské etapě si na konec odvezl Dán Simon Dalby, náš Pavel Novák skončil pátý.
Pavel Novák, český reprezentant: „Bylo to těžké dneska, bylo to hodně do kopce, počasí nám přálo tak třičtvrtě závodu, pak trochu zapršelo, ale jinak to bylo fajn.“
Celkovým vítězem se stal Francouz Antoinem Huby. Nejlepší z našich, Karel Camrda, skončil na 9. místě a český tým na místě čtvrtém.
Martin Henč (ANO), starosta Bruntálu: „Věřím, že příští rok, tak, jak jsme se domluvili s organizátorem závodu,že to bude ještě lepší a možná bude daleko více kol přes Bruntál tak, aby si to občané Bruntálu i ostatní diváci užili.“
---
Družstva profesionálních i dobrovolných hasičů i záchranářů se utkala v záchranářské soutěži Harta 2023. Na březích i vodní hladině přehrady záchranáři absolvovali zdravotní i dovednostní disciplíny ve vodě i na člunech. Nejvzdálenější účastníci byli až z Chebu a polského Prudniku.
MS kraj přikládá celé soutěž každoročně velký význam.
Jan Krkoška (ANO), hejtman MS kraje: „Blíží se turistická sezóna, bude mnoho návštěvníků na vodních hladinách a je třeba zdokonalovat cvičení v té vodní záchranné službě tak, abychom dokázali rychleji být aktivní."
Miloš Střelka, náměstek krajského ředitele HZS: „Jedná se o soutěž, už 23. ročník, které se v tuto chvíli zúčastnilo 24 družstev, dokonce tady máme i zahraniční účast, kolegy z Polska."
Radek Pekař, ředitel závodu 1 Opava, Povodí Odry, s.p.: „Je mi ctí je tady přivítat na březích naší největší údolní nádrže na Severní Moravě, za Povodí Odry, s.p."
Řada soutěžních disciplín prověřila fyzickou zdatnost, dovednost i znalosti týmů.
Jiří Patrovský, ředitel Územního odboru HZS Bruntál: „To znamená především záchrany osob z vody, manipulace s lodí, jak jsou šikovní, používat záchranné pomůcky na vodě a v neposlední řadě i plavání."
Jacek Slobodzian, záchranář z Prudniku: „Přijeli jsem z Polska, družstvo je z Prudniku, jsou to profesionální záchranáři a jsme tady již podvanácté."
Soutěžnímu klání přihlížela také správa přehrady, která se záchranáři často kooperuje.
Petr Poledna, hrázný na Slezské Hartě: „Jakákoliv havárie nebo jakékoliv znečištění vody, co se týká tady Slezské Harty, vodní plochy, tak v součinnosti s HZS tady děláme zabezpečení celého problému."
Anketa, účastníci soutěže: Družstvo Jeseníku: „Pro mě ta garáž, ten obrat o 180 stupňů.
"A pak asi na závěr to nejtěžší, co se týče fyzické stránky, tak plavání 50 m bez barelu, potom s barelem."
Vítězství si ze Slezské Harty nakonec odvezli záchranáři z Prahy před Chebem a Přerovem.
---
Redakčně upraveno / zkráceno.
Osoblažská úzkokolejka je v České republice jedinou touto tratí s denním provozem. Patří do Technotrasy MS kraje a svou délkou přes 20 kilometrů a sto dvěma oblouky je stálým lákadlem mnoha turistů. Parní vlak na ní právě zahájil letní sezónu.
Parní mašinka je po generální rekonstrukci na svou, již 19. sezónu plně připravena.
Alexandr Šmiro, strojvedoucí: „Za tu cestu tam a zpět mašinka spápne cca tunu uhlí. Vody, nějakých 6 kubíků.“
David Chovančík, Slezské zemské dráhy: „Naše souprava se skládá z vyhlídkových vozů, z pivního vagónu s občerstvením, z cyklovagónu pro kočárky a kola a samozřejmě máme i uzavřený vagón, kdyby nebylo úplně nejideálnější počasí, máme pestrou soupravu vozů, jeden z nich je dokonce určen pro imobilní cestující.“
Kromě výletu krásnou přírodou Osoblažska na trati s rozchodem pouhých 760 milimetrů mohli cestující obdivovat také krásně opravená historická nádraží v Třemešné, Liptani, Slezských Rudolticích, Kobernu, Bohušově a Osoblaze.
Anna Vaverová, ředitelka, Rozvoj Krnovka, o.p.s.: „Jsem tady, protože jedu poprvé úzkokolejkou a moc se na to těším, hlavně, že poznám i území z pohledu vlaku, věřím, že to bude zážitek. Mám sebou tady neteř se synovcem a syna a babičku s dědou, takže projedem se.“
Anketa, cestující: "Jsem tady podruhé a jsem ráda, že jsem v telce.“
„Jelo se nám výborně, jsme tady kolektiv z firmy Vítkovice Steel, tak jsme se domluvili a jedeme na dva dny tady do Osoblahy.“
V červnu jede parní vlak o sobotách, o prázdninách každý víkend a svátky a v září čeká Osoblažku velká oslava 125 let úzkokolejky.
---
Kanec, lončák a sele. To byly stylově nazvané kategorie Bike maratonu kolem Slezské Harty. Do Nové Pláně na břehu přehrady se sjeli závodníci ze Slovenska, Polska a celé České republiky. Nejdelší trať pro kance měřila 75 km, pro lončáky to bylo 40 km.
Organizátoři si pochvalovali přízeň počasí i stoupající počet účastníků závodu.
Josef Havlík, předseda Mikroregionu Slezská Harta: „Už druhý ročník startujeme v Nové Pláni, máme minimálně 250 účastníků, protože registrace ještě není ukončena. Na trati samozřejmě u těch delších okruhů máme 7 občerstvovacích stanic."
Martin Henč (ANO), starosta Bruntálu: „Jsem překvapený z toho, že je takový obrovský zájem, protože proti loňsku je to dvojnásobek účastníků závodu.“
Závodníci si mohli vybrat délku tratě podle svého uvážení. Atraktivní byl také kratší dětský závod v terénu u Nové Pláně.
Marika Hruštincová, Povážská Bystrica (SK): „Přijeli jsme z Povážské Bystrice a přihlásili jsme se na trať lončák."
Anketa, závodníci: „Samozřejmě kance, my jsme všichni kanci, takže jedeme tu nejdelší samozřejmě.“
Během závodu krátce i zapršelo, takže trať dala cyklistům pořádně zabrat.
Anketa, závodníci, kamera NorthMoravians: „Nejtěžší bylo to pole, jak jsem jela.“
„Asi ten konec, jak je to bláto, ty dva brody."
"Jak říkají všichni, tan konec byl horší, tam jak bylo to bláto, tam ty přejezy, ta louka, tam už to nepřehazovalo nic."
„Asi tady poslední stoupání po brodu, kdy mě tady soupeřka už cukla."
„Rychlý, trošku blátivý, ale hlavně byl po asfaltu, takže to lítalo.“
Ceny vítězům přijel předat i nový hejtman MS kraje
Jan Krkoška (ANO), hejtman MS kraje: „Když jsem se podíval okolo sebe, tak co je důležité, že se dneska cyklistice věnuje celá řada mladých lidí, to jsou malé děti, ale až po ty tatínky, což mě těší nejvíc.“
---
21 zemí celého světa vyslalo své nejlepší cyklisty do 11. ročníku novodobého Závodu míru. Nejtěžší, tzv královská etapa překonávala převýšení z Bruntálu až k přehradě Dlouhé Stráně v Jeseníkách a cíli na Červenohorském sedle.
Stoupání na přehradu v nadmořské výšce 1350 m dokonale prověřilo síly všech závodníků.
Leopold König, ředitel závodu: „Dneska je královská etapa přes Dlouhé Stráně, cíl je na Červenohorském sedle, k tomu asi není co dodat, skoro 3 tisíce metrů nastoupáno, takže by to měla být právě ta dnešní etapa, kdy se rozhodne.“
Radek Zatloukal (nez.), místostarosta Bruntálu: „Chtěl bych přivítat všechny týmy, pozdravit organizátory.“
Nejtěžší etapa startovala na náměstí Míru v Bruntále ve výšce 550 m.n.m. a překonávala převýšení k přečerpávací nádrži Dlouhé Stráně ve výšce 1350 m.n.m. do cíle na Červenohorském sedle. Na start se postavilo 132 závodníků.
Martin Henč (ANO), starosta Bruntálu: „Dnešní sportovní den nejen na náměstí v Bruntále, ale i cyklo bike maraton na Slezské Hartě, který se startoval, tak je to úžasný zážitek a samozřejmě obrovská propagace města Bruntálu.“
Vítězství v královské etapě si na konec odvezl Dán Simon Dalby, náš Pavel Novák skončil pátý.
Pavel Novák, český reprezentant: „Bylo to těžké dneska, bylo to hodně do kopce, počasí nám přálo tak třičtvrtě závodu, pak trochu zapršelo, ale jinak to bylo fajn.“
Celkovým vítězem se stal Francouz Antoinem Huby. Nejlepší z našich, Karel Camrda, skončil na 9. místě a český tým na místě čtvrtém.
Martin Henč (ANO), starosta Bruntálu: „Věřím, že příští rok, tak, jak jsme se domluvili s organizátorem závodu,že to bude ještě lepší a možná bude daleko více kol přes Bruntál tak, aby si to občané Bruntálu i ostatní diváci užili.“
---
Družstva profesionálních i dobrovolných hasičů i záchranářů se utkala v záchranářské soutěži Harta 2023. Na březích i vodní hladině přehrady záchranáři absolvovali zdravotní i dovednostní disciplíny ve vodě i na člunech. Nejvzdálenější účastníci byli až z Chebu a polského Prudniku.
MS kraj přikládá celé soutěž každoročně velký význam.
Jan Krkoška (ANO), hejtman MS kraje: „Blíží se turistická sezóna, bude mnoho návštěvníků na vodních hladinách a je třeba zdokonalovat cvičení v té vodní záchranné službě tak, abychom dokázali rychleji být aktivní."
Miloš Střelka, náměstek krajského ředitele HZS: „Jedná se o soutěž, už 23. ročník, které se v tuto chvíli zúčastnilo 24 družstev, dokonce tady máme i zahraniční účast, kolegy z Polska."
Radek Pekař, ředitel závodu 1 Opava, Povodí Odry, s.p.: „Je mi ctí je tady přivítat na březích naší největší údolní nádrže na Severní Moravě, za Povodí Odry, s.p."
Řada soutěžních disciplín prověřila fyzickou zdatnost, dovednost i znalosti týmů.
Jiří Patrovský, ředitel Územního odboru HZS Bruntál: „To znamená především záchrany osob z vody, manipulace s lodí, jak jsou šikovní, používat záchranné pomůcky na vodě a v neposlední řadě i plavání."
Jacek Slobodzian, záchranář z Prudniku: „Přijeli jsem z Polska, družstvo je z Prudniku, jsou to profesionální záchranáři a jsme tady již podvanácté."
Soutěžnímu klání přihlížela také správa přehrady, která se záchranáři často kooperuje.
Petr Poledna, hrázný na Slezské Hartě: „Jakákoliv havárie nebo jakékoliv znečištění vody, co se týká tady Slezské Harty, vodní plochy, tak v součinnosti s HZS tady děláme zabezpečení celého problému."
Anketa, účastníci soutěže: Družstvo Jeseníku: „Pro mě ta garáž, ten obrat o 180 stupňů.
"A pak asi na závěr to nejtěžší, co se týče fyzické stránky, tak plavání 50 m bez barelu, potom s barelem."
Vítězství si ze Slezské Harty nakonec odvezli záchranáři z Prahy před Chebem a Přerovem.
---
Redakčně upraveno / zkráceno.