Karvinský expres
- Zprávy z Karviné od reportérky M. Dankové a kameramana Z. Jeleně
- Modernizace krytého bazénu v Karviné
- Rok 2020 byl náročný i pro dopravce ČSAD
- V NsP Karviná-Ráj staví ortopedické operační sály
Dlouho očekávaná modernizace krytého bazénu v Karviné běží podle harmonogramu. Ve velkém rozsahu probíhají vyklízecí a bourací práce uvnitř budovy. Během několika příštích dnů se současně začnou připravovat základy pro vybudování přístavby rekreačního bazénu a pilotáže pro wellness.
Staveniště předala městská sportovní společnost StaRS stavební firmě na začátku prosince. Od té doby probíhají vyklízecí a bourací práce.
Petr Dyszkiewicz, ředitel společnosti STaRS: "Celý bazén bude v podstatě obnažen, vylikvidován a zůstanou pouze nosné konstrukce. Musím říct, že zatím firma Metrostav se s tím pere velmi dobře, dnes jsme měli čtvrtý kontrolní den, měli jsme tady už i čtyři inspekce bezpečnosti práce, stavba běží podle harmonogramu.”
Vyklízecí práce probíhají ve velkém rozsahu v části podzemního podlaží i druhém nadzemním podlaží.
Pavel Szmek, vedoucí projektu: "Nejsložitější práce jsou na střešních konstrukcích, protože je to prostor, ve kterém je stávající vzduchotechnika, která se musí první odstrojit. Následně se musí veškerá izolace odstranit a pak následně se bude rekonstruovat střecha. Celá původní konstrukce se bude muset jeřábem sundat, rozpálit, odvézt a následně musíme okamžitě tu novou ocelovou konstrukci postavit, aby nám do toho nepršelo. Uvidíme, jaké budou klimatické podmínky, podle toho budeme pokračovat dál.”
Postupně se také bourá stávající technologie, filtry a podobně. Hned poté začnou své práce dělat jiné profese. Je potřeba připravit nerezový bazén a skluzavku, která má skoro dvacet metrů.
Pavel Szmek, vedoucí projektu: “Jsou to věci, které tam musíme dát před tou střechou, pak bychom je tam už nedostali."
Během několika dní také začnou výkopové práce, příprava základů pro přístavbu rekreačního bazénu.
Petr Dyszkiewicz, ředitel společnosti STaRS: “Je tady ještě nějaká přeložka elektrické energie, která se musí provést, je to samostatná činnost ČEZ Distribuce, ale již koncem tohoto týdne se začnou dělat pilotáže přístavby wellness, z bojku této budovy, ty práce budou probíhat souběžně - vyklízecí, pilotážní a betonovací práce v přípravě těch nových budov přístaveb wellness a rekreačního bazénu budou navazovat 2,12
Harmonogram prací by mohly ještě ovlivnit případné zhoršené klimatické podmínky. O dalším průběhu modernizace vás budeme informovat.
---
Uplynulý rok byl kvůli covidové situaci náročný i pro místního dopravce, společnost ČSAD. Autobusy se dopravovalo až o třetinu méně lidé než běžně a i kvůli dodržování protiepidemilogických opatření a zvýšeným hygienickým požadavkům se zvýšily dopravci náklady.
“Rok 2020 byl pro nás velmi komplikovaný a turbulentní,” říká ředitel divize osobní dopravy 3ČSAD Jakub Vyvial. Hektický rok má na svědomí covidová situace, na kterou musel dopravce, stejně jako ostatní firmy a společnosti, pružně reagovat.
Jakub Vyvial, ředitel divize osobní dopravy 3ČSAD: “Z pohledu cestujících tak, jak všude došlo k útlumu, tak i ve veřejné dopravě byl útlum poměrně razantní. Zpravidla přepravíme ročně na MHD Karviná zhruba 2,5 milionu cestujících, za rok 2020 to bylo o 900 tisíc méně. Podle statistiky z odbavovacího zařízení zůstali MHD věrní trvalí cestující, kteří využívají dlouhodobých jízdenek. Zpravidla senioři a potažmo studenti a děti ve chvíli, kdy mohli do školy.”
Ubylo cestujících nahodilých, kteří platili hotově nebo kartou. Kvůli menšímu zájmu o autobusovou dopravu se také několikrát upravovaly spoje.
Jakub Vyvial, ředitel divize osobní dopravy 3ČSAD: “Musím říct, že spolupráce s městem je výborná. Díky spolupráci našich kolegů z provozu s úředníky z magistrátu jsme operativně upravovali jízdní řád podle potřeby. Celkem došlo k pěti omezení v průběhu roku, kdy jsme zavedli letní prázdninový provoz nebo víkendový, když bylo nejhůř. Díky tomu jsme zase ušetřili variabilní náklady, které dorovnaly tu ztrátu v tržbách. Nyní budeme tvořit vyúčtování za loňský rok, ale nepředpokládám, že by došlo k nějakému nedoplatku ze strany města snažili jsme se to vybalancovat tak, aby to bylo pro obě strany udržitelné.”
Finanční náklady investoval dopravce také na nákup dezinfekčních prostředků a ochranných prostředků pro řidiče.
Jakub Vyvial, ředitel divize osobní dopravy 3ČSAD: “Trvá to neustále, neustále dokupujeme dezinfekční prostředky. Vozidla jsme vybavili průhlednými fóliemi, které jsme vyráběli, aby byl oddělen prostor řidiče od cestujících."
Díky tomu má za celou dobu ČSAD minimální počet nakažených řidičů. V případě onemocnění si vypomáhali řidiči ze všech tří divizí navzájem.
Jakub Vyvial, ředitel divize osobní dopravy 3ČSAD: “V Karviné jsme taky měli taky tento problém, kdy pomáhali řidiči z Těšína nebo Havířova. teď je to naopak, teď karvinští pomáhají v Havířově."
I přesto, že dopravce bojoval s výpadkem příjmů, podařilo se zrealizovat i investiční záměry.
Jakub Vyvial, ředitel divize osobní dopravy 3ČSAD: “V roce 2020 jsme pořídili do MHD Karviná nový nízkopodlažní autobus klimatizovaný a v roce 2021 očekáváme nákup dalšího vozu. S tím, že držíme standard, ty autobusy mají USB nabíječky, jsou napojeny na centrální dispečink, sledujeme ho online, Cestující na přestupních bodech mají informace o návazných spojích.”
Aktuálně ČSAD spolupracuje s KODISem na ODIS appce. Cestující se budou moci odbavovat QR kódy.
Jakub Vyvial, ředitel divize osobní dopravy 3ČSAD: “Člověk, který nejezdí pravidelně si přes ODIS appku najde nejbližší spojení z bodu A do bodu B a appka mu nabídne i přímou koupi jízdenky s tím, že vygeneruje QR kód a ten se potom načte na odbavovacím zařízení. Tohle je směr, kterým se vydáváme a chceme jít do budoucna.”
---
V Nemocnici s poliklinikou Karviná-Ráj probíhá výstavba nových ortopedických operačních sálů. Ty jsou součástí konceptu vybudování špičkového ortopedického centra. Rekonstrukcí projde také jednotka intenzivní péče nebo lůžková stanice. Více už v další reportáži.
Výstavba dvou nových ortopedických sálů začala v Nemocnici s poliklinikou v Karviné-Ráji na začátku října kompletním vybouráním celého patra.
Věra Murínová, mluvčí NsP Karviná-Ráj: "Úplně na zelené louce stavíme moderní špičkové operační sály, které budou vyhovovat potřebám jak pacientů tak zejména operačnímu týmu chirurgického oddělení."
Martin Holinka, primář ortopedického oddělení: "Jeden sál bude připravený pro operativu totálních endoprotéz, nejčastěji kyčelního kolenního kloubu, druhý sál bude pro jinou kostní operativu, třeba se může jednat o artroskopie kolena nebo ramena, pro chirurgie ruky popřípadě nohy. Tady bude zároveň i dospávací pokoj pro pacienty, kteří se po operaci přesunou do těchto prostor, kde zrovna stojíme."
V nemocnici ještě před vypuknutím epidemie koronaviru začali provádět chirurgii ruky a současně ve spolupráci s diabetology se tady zaměřují na pacienty s diabetickou nohou, což je regionální unikát. Nové zázemí se špičkovým vybavením poskytne pacientům ještě větší komfort.
Věra Murínová, mluvčí NsP Karviná-Ráj: "Co se týče uvedení do provozu, počítáme se zahájením provozu ve druhé polovině března. Doufáme, že v té době bude epidemiologická situace klidná, že budeme moci veškerý nápor plánovaných operantů, které jsme museli odložit, zvládnout. Naším cílem je vybudovat takové ortopedické centrum, které bude mít krátké objednací lhůty."
Celková investice se pohybuje kolem 50 milionů korun a je financována MSK. Nedílnou součástí nového ortopedického centra bude i rekonstrukce jednotky intenzivní péče pro ortopedické pacienty, rekonstrukce lůžkové stanice a v plánu má nemocnice zmodernizovat i lůžkovou rehabilitaci.
Věra Murínová, mluvčí NsP Karviná-Ráj: "Je nedílnou součástí toho, abychom dokázali pacienty rychle postavit na nohy."
Ortopedický tým pod vedením primáře Holinky bude operovat nejen na těchto dvou nových operačních sálech, ale zajišťuje péči i na pracovišti jednodenní ortopedie v Orlové. S nově nově vznikajícím špičkovým ortopedickýmo centrem se bude rozšiřovat i tým odborníků.
Martin Holinka, primář ortopedického oddělení: "Tady na to potřebujeme i další lékaře a jsme připraveni je tady přijmout."
---
Dlouho očekávaná modernizace krytého bazénu v Karviné běží podle harmonogramu. Ve velkém rozsahu probíhají vyklízecí a bourací práce uvnitř budovy. Během několika příštích dnů se současně začnou připravovat základy pro vybudování přístavby rekreačního bazénu a pilotáže pro wellness.
Staveniště předala městská sportovní společnost StaRS stavební firmě na začátku prosince. Od té doby probíhají vyklízecí a bourací práce.
Petr Dyszkiewicz, ředitel společnosti STaRS: "Celý bazén bude v podstatě obnažen, vylikvidován a zůstanou pouze nosné konstrukce. Musím říct, že zatím firma Metrostav se s tím pere velmi dobře, dnes jsme měli čtvrtý kontrolní den, měli jsme tady už i čtyři inspekce bezpečnosti práce, stavba běží podle harmonogramu.”
Vyklízecí práce probíhají ve velkém rozsahu v části podzemního podlaží i druhém nadzemním podlaží.
Pavel Szmek, vedoucí projektu: "Nejsložitější práce jsou na střešních konstrukcích, protože je to prostor, ve kterém je stávající vzduchotechnika, která se musí první odstrojit. Následně se musí veškerá izolace odstranit a pak následně se bude rekonstruovat střecha. Celá původní konstrukce se bude muset jeřábem sundat, rozpálit, odvézt a následně musíme okamžitě tu novou ocelovou konstrukci postavit, aby nám do toho nepršelo. Uvidíme, jaké budou klimatické podmínky, podle toho budeme pokračovat dál.”
Postupně se také bourá stávající technologie, filtry a podobně. Hned poté začnou své práce dělat jiné profese. Je potřeba připravit nerezový bazén a skluzavku, která má skoro dvacet metrů.
Pavel Szmek, vedoucí projektu: “Jsou to věci, které tam musíme dát před tou střechou, pak bychom je tam už nedostali."
Během několika dní také začnou výkopové práce, příprava základů pro přístavbu rekreačního bazénu.
Petr Dyszkiewicz, ředitel společnosti STaRS: “Je tady ještě nějaká přeložka elektrické energie, která se musí provést, je to samostatná činnost ČEZ Distribuce, ale již koncem tohoto týdne se začnou dělat pilotáže přístavby wellness, z bojku této budovy, ty práce budou probíhat souběžně - vyklízecí, pilotážní a betonovací práce v přípravě těch nových budov přístaveb wellness a rekreačního bazénu budou navazovat 2,12
Harmonogram prací by mohly ještě ovlivnit případné zhoršené klimatické podmínky. O dalším průběhu modernizace vás budeme informovat.
---
Uplynulý rok byl kvůli covidové situaci náročný i pro místního dopravce, společnost ČSAD. Autobusy se dopravovalo až o třetinu méně lidé než běžně a i kvůli dodržování protiepidemilogických opatření a zvýšeným hygienickým požadavkům se zvýšily dopravci náklady.
“Rok 2020 byl pro nás velmi komplikovaný a turbulentní,” říká ředitel divize osobní dopravy 3ČSAD Jakub Vyvial. Hektický rok má na svědomí covidová situace, na kterou musel dopravce, stejně jako ostatní firmy a společnosti, pružně reagovat.
Jakub Vyvial, ředitel divize osobní dopravy 3ČSAD: “Z pohledu cestujících tak, jak všude došlo k útlumu, tak i ve veřejné dopravě byl útlum poměrně razantní. Zpravidla přepravíme ročně na MHD Karviná zhruba 2,5 milionu cestujících, za rok 2020 to bylo o 900 tisíc méně. Podle statistiky z odbavovacího zařízení zůstali MHD věrní trvalí cestující, kteří využívají dlouhodobých jízdenek. Zpravidla senioři a potažmo studenti a děti ve chvíli, kdy mohli do školy.”
Ubylo cestujících nahodilých, kteří platili hotově nebo kartou. Kvůli menšímu zájmu o autobusovou dopravu se také několikrát upravovaly spoje.
Jakub Vyvial, ředitel divize osobní dopravy 3ČSAD: “Musím říct, že spolupráce s městem je výborná. Díky spolupráci našich kolegů z provozu s úředníky z magistrátu jsme operativně upravovali jízdní řád podle potřeby. Celkem došlo k pěti omezení v průběhu roku, kdy jsme zavedli letní prázdninový provoz nebo víkendový, když bylo nejhůř. Díky tomu jsme zase ušetřili variabilní náklady, které dorovnaly tu ztrátu v tržbách. Nyní budeme tvořit vyúčtování za loňský rok, ale nepředpokládám, že by došlo k nějakému nedoplatku ze strany města snažili jsme se to vybalancovat tak, aby to bylo pro obě strany udržitelné.”
Finanční náklady investoval dopravce také na nákup dezinfekčních prostředků a ochranných prostředků pro řidiče.
Jakub Vyvial, ředitel divize osobní dopravy 3ČSAD: “Trvá to neustále, neustále dokupujeme dezinfekční prostředky. Vozidla jsme vybavili průhlednými fóliemi, které jsme vyráběli, aby byl oddělen prostor řidiče od cestujících."
Díky tomu má za celou dobu ČSAD minimální počet nakažených řidičů. V případě onemocnění si vypomáhali řidiči ze všech tří divizí navzájem.
Jakub Vyvial, ředitel divize osobní dopravy 3ČSAD: “V Karviné jsme taky měli taky tento problém, kdy pomáhali řidiči z Těšína nebo Havířova. teď je to naopak, teď karvinští pomáhají v Havířově."
I přesto, že dopravce bojoval s výpadkem příjmů, podařilo se zrealizovat i investiční záměry.
Jakub Vyvial, ředitel divize osobní dopravy 3ČSAD: “V roce 2020 jsme pořídili do MHD Karviná nový nízkopodlažní autobus klimatizovaný a v roce 2021 očekáváme nákup dalšího vozu. S tím, že držíme standard, ty autobusy mají USB nabíječky, jsou napojeny na centrální dispečink, sledujeme ho online, Cestující na přestupních bodech mají informace o návazných spojích.”
Aktuálně ČSAD spolupracuje s KODISem na ODIS appce. Cestující se budou moci odbavovat QR kódy.
Jakub Vyvial, ředitel divize osobní dopravy 3ČSAD: “Člověk, který nejezdí pravidelně si přes ODIS appku najde nejbližší spojení z bodu A do bodu B a appka mu nabídne i přímou koupi jízdenky s tím, že vygeneruje QR kód a ten se potom načte na odbavovacím zařízení. Tohle je směr, kterým se vydáváme a chceme jít do budoucna.”
---
V Nemocnici s poliklinikou Karviná-Ráj probíhá výstavba nových ortopedických operačních sálů. Ty jsou součástí konceptu vybudování špičkového ortopedického centra. Rekonstrukcí projde také jednotka intenzivní péče nebo lůžková stanice. Více už v další reportáži.
Výstavba dvou nových ortopedických sálů začala v Nemocnici s poliklinikou v Karviné-Ráji na začátku října kompletním vybouráním celého patra.
Věra Murínová, mluvčí NsP Karviná-Ráj: "Úplně na zelené louce stavíme moderní špičkové operační sály, které budou vyhovovat potřebám jak pacientů tak zejména operačnímu týmu chirurgického oddělení."
Martin Holinka, primář ortopedického oddělení: "Jeden sál bude připravený pro operativu totálních endoprotéz, nejčastěji kyčelního kolenního kloubu, druhý sál bude pro jinou kostní operativu, třeba se může jednat o artroskopie kolena nebo ramena, pro chirurgie ruky popřípadě nohy. Tady bude zároveň i dospávací pokoj pro pacienty, kteří se po operaci přesunou do těchto prostor, kde zrovna stojíme."
V nemocnici ještě před vypuknutím epidemie koronaviru začali provádět chirurgii ruky a současně ve spolupráci s diabetology se tady zaměřují na pacienty s diabetickou nohou, což je regionální unikát. Nové zázemí se špičkovým vybavením poskytne pacientům ještě větší komfort.
Věra Murínová, mluvčí NsP Karviná-Ráj: "Co se týče uvedení do provozu, počítáme se zahájením provozu ve druhé polovině března. Doufáme, že v té době bude epidemiologická situace klidná, že budeme moci veškerý nápor plánovaných operantů, které jsme museli odložit, zvládnout. Naším cílem je vybudovat takové ortopedické centrum, které bude mít krátké objednací lhůty."
Celková investice se pohybuje kolem 50 milionů korun a je financována MSK. Nedílnou součástí nového ortopedického centra bude i rekonstrukce jednotky intenzivní péče pro ortopedické pacienty, rekonstrukce lůžkové stanice a v plánu má nemocnice zmodernizovat i lůžkovou rehabilitaci.
Věra Murínová, mluvčí NsP Karviná-Ráj: "Je nedílnou součástí toho, abychom dokázali pacienty rychle postavit na nohy."
Ortopedický tým pod vedením primáře Holinky bude operovat nejen na těchto dvou nových operačních sálech, ale zajišťuje péči i na pracovišti jednodenní ortopedie v Orlové. S nově nově vznikajícím špičkovým ortopedickýmo centrem se bude rozšiřovat i tým odborníků.
Martin Holinka, primář ortopedického oddělení: "Tady na to potřebujeme i další lékaře a jsme připraveni je tady přijmout."
---