Karvinský expres
- Zprávy z Karviné od reportérky M. Dankové a kameramana Z. Jeleně
- Vedení Karviné ocenilo nejlepší pedagogy
- Studenti dvou středních škol si předávají praktické rady
- Na ZŠ Dělnická se speciálně věnují nadaným dětem
Za obětavou, mnohdy celoživotní práci v oblasti vzdělávání, ocenilo vedení města nejlepší pedagogické pracovníky škol a to u příležitosti každoročního Dne učitelů.
Vedení Karviné pozvalo do obřadní síně městského domu kultury nejlepší pedagogy všech škol, aby jim veřejně poděkovalo za jejich práci v nelehkých podmínkách loňského roku.
Jan Wolf, primátor Karviné: “Já bych chtěl poděkovat všem lidem, kteří dělají ve školství za ten rok 2021, který byl hrozně náročný. Bylo covidové období, spousta opatření a za to jim patří dík, jak to zvládli a věřím tomu, že bude zase normální období, kdy děti budou chodit do škola pedagogové budou spokojeni, že je nevidí jen přes obrazovku, ale ve třídách a můžou s nimi osobně komunikovat."
Andrzej Bizoń, náměstek primátora: “Protože jsem pedagog, tak vím, co ta práce obnáší. Jsem rád, že kromě “klasických pedagogů” jsme mohli ocenit i pedagogy, kteří se věnují dětem i v zájmových útvarech. Dnes jich tady bylo několik. I to je velmi důležitá součást vzdělávacího procesu, která navazuje na výuku, ať už to jsou kreativní práce nebo jazykové nebo polytechnické znalosti, je to jen a jen plus a za to jim děkuji.”
Ocenění si učitelé přebírali ve dvou kategoriích. Výrazná pedagogická osobnost roku a Ocenění za dlouholetou tvůrčí pedagogickou činnost. Někteří z nich byli ocenění poprvé, jiní si slova poděkování vyslechli znovu po několika letech. Pro všechny ocenění velmi znamená a je jakousi zpětnou vazbou, že svou práci odvádí maximálně dobře a zodpovědně.
Kateřina Michlová, zástupkyně ředitele Základní umělecké školy Bedřicha Smetany: "Pedagogickou práci dělám 27 let. Já si myslím, že máme tu nejkrásnější práci, zároveň jednu z nejzodpovědnějších a pracovat s dětmi a mladými lidmi člověka udržuje ve formě."
Martina Zahatlanová, zástupkyně ředitelky pro MŠ, Základní a Mateřská škola Prameny: "Práci dělám zhruba 30 let, troufám si říct, že stále chodím do práce ráda a těším se tam. Vždycky se posouvám dál, když inovujeme nebo hledáme nové prvky ve výchově. Teď se to týká Montessori prvků a vždycky vás to nějak nakopne a jdeme dál."
Pavla Adamiecová, učitelka Mateřské škola Prameny: "Práce se mi strašně moc líbí, s dětmi pracuji teprve tři roky. Děti jsou úžasné, naplňuje mě to, je to skvělé.”
Radek Brych, učitel Střední průmyslové školy Karviná: "Práci už dělám zhruba 11 let. je to pro mě zajímavé, techniku mám rád a rád učím děti technice a novým věcem a tohle mě naplňuje."
Petra Schulzová, učitelka Základní a Mateřské školy Slovenská: "To tak zahřeje u srdce, že si někdo vzpomene. Mám ráda děti a pořád je mám ráda. Ty úsměvy, když jdou do školy a že se do té školy pořád těší."
Radka Sikorová, učitelka Základní a Mateřské školy Školská: "Učitelství je mým koníčkem. I když už učím dlouhá léta, mám to jako zábavu než zaměstnání a možná proto mě baví dělat spoustu věcí víc než je rámec povinností."
Kromě květiny a ocenění věnovalo vedení města všem přítomným pedagogům i dárek v podobě kulturního zážitku, představení Šakalí léta. Všem oceněným gratulujeme.
---
Karvinská Střední odborná škola ochrany osob a majetku navázala spolupráci se Střední zdravotnickou školou. Společným cílem je předávat praktické zkušenosti a rady studentům, kteří v budoucnu budou pracovat v rámci Integrovaného záchranného systému.
V tělocvičně Střední odborné školy ochrany osob a majetku se potkali žáci tamní školy se studentkami a studenty Střední zdravotnické školy, aby se v praxi naučili základy poskytování první pomoci. Tímto prvním setkáním začala spolupráce obou škol.
Monika Kotyzová, odborná učitelka SZŠ Karviná: "Cílem této spolupráce je výměna zkušeností mezi žáky zejména v oborech, které směřují k práci IZS."
Petr Godál, zástupce ředitelky SOSOOM Karviná: "I v praxi to je tak, že ty integrované složky spolu spolupracují. My jsme chtěli, aby ta spolupráce začala už na středních školách. Oni se potkají a mají si co předat a musí se naučit spolupracovat."
Monika Kotyzová, odborná učitelka SZŠ Karviná: "Naši žáci ze SZŠ si připravili čtyři stanoviště, na kterých prakticky ukáží, jak poskytovat první pomoc při různých zraněních, se kterými se potom v práci mohou setkat, při služebním výkonu nebo sebeobraně."
Studenti si například vyzkoušeli ošetření střelných zranění hrudníku, zlomeniny nebo jak zastavit tepenné krvácení.
anketa: žáci Střední školy ochrany osob a majetku Karviná: "Tohle nám pomůže k tomu, abychom se zorientovali, neudělali něco špatně a nezhoršili to zranění nebo tak. Je to dobré." "Jsem tady ráda. Dozvídáme se nové věci."
Na simulačních figurínách si studenti vyzkoušeli správnou techniku srdeční masáže a také jak správně poskytnout pomoc při kardiopulmonální resuscitaci.
Václav Grobelný, student SZŠ Karviná: "Učíme je základy, jako oslovení, zjištění, jestli dýchá nebo nedýchá. Třeba u toho oblečení je důležité sundávat i třeba nemasírovat srdce na matracích nebo na pohovkách z důvodu toho, že toho člověka tam prakticky zatlačíte do té matrace než na srdce, potřebujete to dělat na pevné podložce."
Do budoucna chystá Střední zdravotnická škola zorganizovat modelovou situaci přímo na výročí školy. Střední škola ochrany osob a majetku se chystá budoucí zdravotní sestřičky a lékařky naučit základům sebeobrany.
Petr Godál, zástupce ředitelky SOSOOM Karviná: "Je to i v rámci zvyšování fyzické přípravy a aby se podívali i na tu stránku bezpečnostních složek, co ony musí všechno vykonávat a aby věděli, že u těch zákroků může docházet ke zdravotním problémům a úrazům."
Obě školy počítají s tím, že se spolupráce bude dále rozvíjet a prohlubovat.
---
Základní a Mateřská škola Dělnická si před několika lety určila za cíl věnovat se intenzivně mimořádně nadaným dětem. Od té doby se talentovaným dětem věnují ve speciálních hodinách, v rámci předmětu Pilot, který je součástí školního vzdělávacího programu.
Všechno začalo zhruba před čtyřmi lety, kdy se pedagogové Základní školy Dělnická rozhodli věnovat čas navíc nadaným dětem. První výjimečně talentované děti našli v rámci pořádané akce nazvané Happy day nebo-li Dne plném zážitků, který navštívili rodiče s malými předškoláky.
Lenka Bőhmová, učitelka: "Jsme si řekli, že potřebují i ony větší podporu než jen děti, které mají problémy ve vyučování, protože je škoda nechat jejich potenciál, aby uhasl, aby nevyplynul. Teď už máme předmět ve školním vzdělávacím programu, dali jsme mu název PILOT, který vychází ze slov Píle, Inteligence, Logika, Obohacení a Talent.”
V současné době jsou děti rozděleny do třech skupin od druhé do páté třídy, dochází se i jedna žákyně první třídy, která už zvládá číst a psát.
Lenka Bőhmová, učitelka: "Prvňáčky dobíráme postupně, jak zvládají to čtení. Není to o tom, že bychom ty děti my učili, spíše se jim snažíme nabízet různé problémové úlohy, badatelské úlohy, aby ony samy zkoumaly, co jim jde, co nejde, v čem ten potenciál mají."
Tady v této skupince děti zkusily samy postavit perpetum mobile.
anketa: nadaný žák: "My jsme dělali s magnetkami něco, udělali jsme kosočtverec, na to jsme dali tyčku, dolů jsme dali taky dvě magnetky, museli jsme to zvednout a roztočit a ono se to nepřestalo točit."
A v další skupině se nadané děti věnovaly pokusům s vodou.
Jana Gilová, učitelka: "Protože už to jsou čtvrťáci a páťáci a chtějí zkoumat a bádat, máme už úlohy badatelského charakteru a dnes jsme zkoumali povrchové napětí vody. Děti se spíše dozvěděly, co to je."
anketa: nadaná žákyně: "Měli jsme za úkol tam ponořit co nejvíce sponek a měli jsme odhadnout, kolik sponek se tam vejde a kdy to přeteče. Měli jsme odhad dvanáct, ale bylo jich 131."
V rámci Pilotu se děti schází co čtrnáct dní na dvě hodiny a pravidelně také vyjíždějí na exkurze, výstavy a semináře a podnikají různé aktivity mimo školu.
---
Za obětavou, mnohdy celoživotní práci v oblasti vzdělávání, ocenilo vedení města nejlepší pedagogické pracovníky škol a to u příležitosti každoročního Dne učitelů.
Vedení Karviné pozvalo do obřadní síně městského domu kultury nejlepší pedagogy všech škol, aby jim veřejně poděkovalo za jejich práci v nelehkých podmínkách loňského roku.
Jan Wolf, primátor Karviné: “Já bych chtěl poděkovat všem lidem, kteří dělají ve školství za ten rok 2021, který byl hrozně náročný. Bylo covidové období, spousta opatření a za to jim patří dík, jak to zvládli a věřím tomu, že bude zase normální období, kdy děti budou chodit do škola pedagogové budou spokojeni, že je nevidí jen přes obrazovku, ale ve třídách a můžou s nimi osobně komunikovat."
Andrzej Bizoń, náměstek primátora: “Protože jsem pedagog, tak vím, co ta práce obnáší. Jsem rád, že kromě “klasických pedagogů” jsme mohli ocenit i pedagogy, kteří se věnují dětem i v zájmových útvarech. Dnes jich tady bylo několik. I to je velmi důležitá součást vzdělávacího procesu, která navazuje na výuku, ať už to jsou kreativní práce nebo jazykové nebo polytechnické znalosti, je to jen a jen plus a za to jim děkuji.”
Ocenění si učitelé přebírali ve dvou kategoriích. Výrazná pedagogická osobnost roku a Ocenění za dlouholetou tvůrčí pedagogickou činnost. Někteří z nich byli ocenění poprvé, jiní si slova poděkování vyslechli znovu po několika letech. Pro všechny ocenění velmi znamená a je jakousi zpětnou vazbou, že svou práci odvádí maximálně dobře a zodpovědně.
Kateřina Michlová, zástupkyně ředitele Základní umělecké školy Bedřicha Smetany: "Pedagogickou práci dělám 27 let. Já si myslím, že máme tu nejkrásnější práci, zároveň jednu z nejzodpovědnějších a pracovat s dětmi a mladými lidmi člověka udržuje ve formě."
Martina Zahatlanová, zástupkyně ředitelky pro MŠ, Základní a Mateřská škola Prameny: "Práci dělám zhruba 30 let, troufám si říct, že stále chodím do práce ráda a těším se tam. Vždycky se posouvám dál, když inovujeme nebo hledáme nové prvky ve výchově. Teď se to týká Montessori prvků a vždycky vás to nějak nakopne a jdeme dál."
Pavla Adamiecová, učitelka Mateřské škola Prameny: "Práce se mi strašně moc líbí, s dětmi pracuji teprve tři roky. Děti jsou úžasné, naplňuje mě to, je to skvělé.”
Radek Brych, učitel Střední průmyslové školy Karviná: "Práci už dělám zhruba 11 let. je to pro mě zajímavé, techniku mám rád a rád učím děti technice a novým věcem a tohle mě naplňuje."
Petra Schulzová, učitelka Základní a Mateřské školy Slovenská: "To tak zahřeje u srdce, že si někdo vzpomene. Mám ráda děti a pořád je mám ráda. Ty úsměvy, když jdou do školy a že se do té školy pořád těší."
Radka Sikorová, učitelka Základní a Mateřské školy Školská: "Učitelství je mým koníčkem. I když už učím dlouhá léta, mám to jako zábavu než zaměstnání a možná proto mě baví dělat spoustu věcí víc než je rámec povinností."
Kromě květiny a ocenění věnovalo vedení města všem přítomným pedagogům i dárek v podobě kulturního zážitku, představení Šakalí léta. Všem oceněným gratulujeme.
---
Karvinská Střední odborná škola ochrany osob a majetku navázala spolupráci se Střední zdravotnickou školou. Společným cílem je předávat praktické zkušenosti a rady studentům, kteří v budoucnu budou pracovat v rámci Integrovaného záchranného systému.
V tělocvičně Střední odborné školy ochrany osob a majetku se potkali žáci tamní školy se studentkami a studenty Střední zdravotnické školy, aby se v praxi naučili základy poskytování první pomoci. Tímto prvním setkáním začala spolupráce obou škol.
Monika Kotyzová, odborná učitelka SZŠ Karviná: "Cílem této spolupráce je výměna zkušeností mezi žáky zejména v oborech, které směřují k práci IZS."
Petr Godál, zástupce ředitelky SOSOOM Karviná: "I v praxi to je tak, že ty integrované složky spolu spolupracují. My jsme chtěli, aby ta spolupráce začala už na středních školách. Oni se potkají a mají si co předat a musí se naučit spolupracovat."
Monika Kotyzová, odborná učitelka SZŠ Karviná: "Naši žáci ze SZŠ si připravili čtyři stanoviště, na kterých prakticky ukáží, jak poskytovat první pomoc při různých zraněních, se kterými se potom v práci mohou setkat, při služebním výkonu nebo sebeobraně."
Studenti si například vyzkoušeli ošetření střelných zranění hrudníku, zlomeniny nebo jak zastavit tepenné krvácení.
anketa: žáci Střední školy ochrany osob a majetku Karviná: "Tohle nám pomůže k tomu, abychom se zorientovali, neudělali něco špatně a nezhoršili to zranění nebo tak. Je to dobré." "Jsem tady ráda. Dozvídáme se nové věci."
Na simulačních figurínách si studenti vyzkoušeli správnou techniku srdeční masáže a také jak správně poskytnout pomoc při kardiopulmonální resuscitaci.
Václav Grobelný, student SZŠ Karviná: "Učíme je základy, jako oslovení, zjištění, jestli dýchá nebo nedýchá. Třeba u toho oblečení je důležité sundávat i třeba nemasírovat srdce na matracích nebo na pohovkách z důvodu toho, že toho člověka tam prakticky zatlačíte do té matrace než na srdce, potřebujete to dělat na pevné podložce."
Do budoucna chystá Střední zdravotnická škola zorganizovat modelovou situaci přímo na výročí školy. Střední škola ochrany osob a majetku se chystá budoucí zdravotní sestřičky a lékařky naučit základům sebeobrany.
Petr Godál, zástupce ředitelky SOSOOM Karviná: "Je to i v rámci zvyšování fyzické přípravy a aby se podívali i na tu stránku bezpečnostních složek, co ony musí všechno vykonávat a aby věděli, že u těch zákroků může docházet ke zdravotním problémům a úrazům."
Obě školy počítají s tím, že se spolupráce bude dále rozvíjet a prohlubovat.
---
Základní a Mateřská škola Dělnická si před několika lety určila za cíl věnovat se intenzivně mimořádně nadaným dětem. Od té doby se talentovaným dětem věnují ve speciálních hodinách, v rámci předmětu Pilot, který je součástí školního vzdělávacího programu.
Všechno začalo zhruba před čtyřmi lety, kdy se pedagogové Základní školy Dělnická rozhodli věnovat čas navíc nadaným dětem. První výjimečně talentované děti našli v rámci pořádané akce nazvané Happy day nebo-li Dne plném zážitků, který navštívili rodiče s malými předškoláky.
Lenka Bőhmová, učitelka: "Jsme si řekli, že potřebují i ony větší podporu než jen děti, které mají problémy ve vyučování, protože je škoda nechat jejich potenciál, aby uhasl, aby nevyplynul. Teď už máme předmět ve školním vzdělávacím programu, dali jsme mu název PILOT, který vychází ze slov Píle, Inteligence, Logika, Obohacení a Talent.”
V současné době jsou děti rozděleny do třech skupin od druhé do páté třídy, dochází se i jedna žákyně první třídy, která už zvládá číst a psát.
Lenka Bőhmová, učitelka: "Prvňáčky dobíráme postupně, jak zvládají to čtení. Není to o tom, že bychom ty děti my učili, spíše se jim snažíme nabízet různé problémové úlohy, badatelské úlohy, aby ony samy zkoumaly, co jim jde, co nejde, v čem ten potenciál mají."
Tady v této skupince děti zkusily samy postavit perpetum mobile.
anketa: nadaný žák: "My jsme dělali s magnetkami něco, udělali jsme kosočtverec, na to jsme dali tyčku, dolů jsme dali taky dvě magnetky, museli jsme to zvednout a roztočit a ono se to nepřestalo točit."
A v další skupině se nadané děti věnovaly pokusům s vodou.
Jana Gilová, učitelka: "Protože už to jsou čtvrťáci a páťáci a chtějí zkoumat a bádat, máme už úlohy badatelského charakteru a dnes jsme zkoumali povrchové napětí vody. Děti se spíše dozvěděly, co to je."
anketa: nadaná žákyně: "Měli jsme za úkol tam ponořit co nejvíce sponek a měli jsme odhadnout, kolik sponek se tam vejde a kdy to přeteče. Měli jsme odhad dvanáct, ale bylo jich 131."
V rámci Pilotu se děti schází co čtrnáct dní na dvě hodiny a pravidelně také vyjíždějí na exkurze, výstavy a semináře a podnikají různé aktivity mimo školu.
---